EUROPA KOLONIALE LOTERIJ DE FEESTDAGEN Het parool van «Kerk in Nood» In het spoor van Xaverius Speciaal gebed voor het Maria Jaar 0RANGINA Geen graten in de Defensiegemeenschap ouders en Hinderen "JL avt&u&oettwa4„ KOOP UW BILJETTEN Voor de huisvrouw Voor de ambachtsman Bevordering van Volkseigen Priesterroepingen Tweemaal smelier 1 don lief geluid Brief uit Brussel Dé ideale drank vóór BELANGRIJK BERICHT AAN DE WERKLOZEN VLAMINQEN IN GODS JACHTVELDEN HET WEKELIJKS NIEDW8Zaterdag 28 Nov. 1953. Slz. 2. ONZE LIEVE VROUW VAN SCHERPENHEUVEL (Vervolg van blad) WEEK VAN 28 NOV. TOT 4 DEC. De dagen korten met 13 minuten. WEERSPREUK St Andries Brengt de vries. ZATERDAG 28 NOVEMBER HH. Jacobus van Marchia, Rufi- nus, Oda. Zon op te 8.22 u., onder te 16.34 u. Laatste kwartier der maan te 9.16 u. 1650: geboorte van de Vlaamse heelmeester Jan Palfijn. 1868: geboorte van de Vlaamse staatsman Louis Pranck. 1878geboorte van de Vlaamse lit teratuurhistoricus Z. E. P. J. van Mierlo. 1881eeboorte van de Duitse let terkundige Stefan Zweig. 1939overlijden van de Vlaamse missionaris Mgr August de Clercq, Scheutist. ZONDAG 29 NOVEMBER 1' Zondag van de Advent. HH. Saturnijn, Sabijn, Radboud v. Utrecht. Zon op te 8.22 u., onder te 16.33 u. 1632: geboorte van de Italiaanse opera-componist G. B. Lully. 1643: geboorte van de Italiaanse opera-comp. Claudio Monte verdi. 1797: geboorte van G. Donizetti, eveneens Italiaanse opera componist. 1897: geboorte van de Vlaamse ro manschrijver Emiel van He- meldonck. 1924: overlijden van de Italiaanse opera-componist Puccini. 1930overl. van de Vlaamse beeld houwer Leonard de Visch. MAANDAG 30 NOVEMBER HH. Andreas, apostel, Maura en Justina, Trojaan. Zon op te 8.25 u., onder te 16.33 u. 1554: geboorte v. de Engelse dich ter Sidney. 1573: geboorte v. de Nederlandse geschiedschrijver Autbertus Miraeus. 1667: geboorte v. de Engelse schrij ver Jonathan Swift, auteur van Gulliver 1743: geboorte van Frans Vonck, leider v. de Brabantse Om wenteling. 1825: geboorte v. de Amerikaanse schrijver Mark Twain. 1883geboorte v. de Vlaamse let terkundige Zuster Maria-Jo- sepha. 1891: geboorte v. de Vlaamse let terkundige Richard Minne. DINSDAG 1 DECEMBER (Misdag voor Hoefsmeden, Metaal bewerkers en Landbouwers HH. Eligius, Renatus. Zon op te 8.26 u., onder te 16.32 u. 14061 overlijden van Joanna van Brabant. 1530: overlijden v. Margaretha v. Oostenrijk. 1633: overlijden v. Aartshertogin Isabella. 1709: overl. van de Duitse volks predikant Abraham a Santa Clara. 1916: overlijden v. de Franse zen deling Charles de Foucauld. WOENSDAG 2 DECEMBER HH. Aurelia, Bibiana en Paulina: Z. Jan van Ruusbroec. Zon op te 8.28 u., onder te 16.31 u. 1381: dood v. de Vlaamse mystie ker Jan van Ruusbroec. 1594: overlijden van de Vlaamse aardrijkskundige Ger. Mer cator. 1861: geboorte v. de Nederlandse dichter Hein Boeken. 1919: overlijden v. de Franse let terkundige Rostand. 1946: overlijden van de Vlaamse schrijv. Cypriaan Verhavert. DONDERDAG 3 DECEMBER HH. Wilfried, Radfried, Francis- cus Xaverius. Zon op te 8.29 u., onder te 16.30 u. 1812: geboorte v. de Vlaamse ro manschrijver H. Conscience. 1852: geboorte van de Belgische staatsman Jules Renkin. 1864: geboorte v. de Nederlandse toneelschr. Herman Heyer- mans. 1936: overlijden van de Vlaamse musicus Jules Schrey. VRIJDAG 4 DECEMBER Misdag voor Schutters, Pompiers en Mijnwerkers). HH. Barbara, Petrus Chrysologus, Anno. Zon op te 8.31 u., onder te 16.30 u. 1642: overlijden van de Franse staatsman Richelieu. 1679: overlijden van de Engelse wijsgeer Thomas Hobbes. 1860: geboorte v. de Belg.^ staats man Ch. de Broqueville. 1875: geboorte van de Boheemse dichter Rainer-Maria Rilke. 1892: geboorte van de Spaanse staatsman generaal Franco. 1945overlijden van de Vlaamse bijkenner Theodoor van Ti chelen. WEEKSPREUK Op harde bedden slaapt men wel. Trekking: ZATERDAG 5 DECEMBER TE EDINGEN (5624) leen op militair plan, niet alleen op plan van steenkolen en staal hebben wij een Europese hitegra tie nodig, maar op algemeen po litiek plan. Maak dus Europa en geef dat Europa dan een Euro pees Leger. Zolang het nu bleef bij alge- mene platonische, ik zou haast c indruk dat zelfs de Verenigde n.. - y.-iSJ+rt+0-at oon. TP. -m naln/ti /7 slni ii. int vA.cai. HET EUROPEES LEGER KOMT ER NIET Wanneer wij de toestand zo be kijken dan menen wij te mogen voorspellen dat het Europees Le ger, zoals het thans gepland is, er niet komt. Frankrijk zal het niet goedkeu ren, en zonder Frankrijk komt het er niet. We hebben trouwens zeggen, Europese liefdeverklarin gen, dan juicht iedereen toe, maar wanneer men de concrete reali satie nadert, dan schrikt men terug. Kijk maar naar Frankrijk Staten en Engeland dat nu inzien en dat men reeds duchtig aan het onderhandelen is om andere op lossingen te vinden die Frankrijk wel zou kunnen aannemen. Het feit alleen dat Spaak te Daar zat toch de uitvinder van Ptirijs in een interview verklaart het Europees Leger om te voor- dut Frankrijk gelijk heeft en an komen dat Duitsland nog ooit een dere akkoorden moet voorstellen, onafhankelijke militaire macht voor ons een vaste aanduiding, zou worden. Maar hoe men het Dhr Spaak zou dat niet durven draaie of kere, en of men het nu zeggen ^als hij niet wist dat men toejuiche of betreure, men is thans verplicht vast te stellen dat Frankrijk van geen Euro pees Leger wil weten. De com munisten zijn er tegen (die zijn, zoals bij ons weer eens nationalist geworden)de gaullistische man- te Londen en te Washington thans ook zo denkt. Zo goed kennen wij hem nu toch al. Moet België dan de E.D.Q-. niet meer goedkeurent Toch wel. Om onze inzichten te kennen te geven, doch zonder nen met de nationalistische groot- hoop op realisatie. heidswaanzin zijn er tegen (voor hen moest Frankrijk de baas zijn in Europa en Duitsland niets te piepen hebben) en de socia listen zijn er tegen zolang er geen politieke gemeenschap tot stand is gekomen. Met Frankrijk is de zaak dus hopeloos. En hoe komt dat allemaal f Omdat men zegt Europa en dat men denkt Frankrijk t>, om dat het meest essentiële ontbreekt, id. een Europese mentaliteit, eep, Europese geesteen Europese wil. Willen we nog een stap verder gaan en nog veel, meer mensen in her harnas jagen: indien men werkelijk Europa wil, dan moe ten de koloniën der verschillende Westerse landen Europese Kolo nies worden, of dan moet men ze minstens allemaal een statuut geven zoals onze Kongo, nl. dat men de open deur, ttz. dat ieder een er zich mag vestigen en er handel mag mee drijven. Maar daar denkt blijkbaar geen enkel land aan, aangezien men het dat probleem onmiddellijk uitgesloten heeft wanneer men een voorlopige grondwet voor het toekomstig Europa heeft ontwor pen. Is dat ergt Op zichzelf niet, omdat het Westen even goed kan verdedigd worden met gecombi neerde nationale legers als met een Europees Leger. Maar het is erg voor het ge heel van het Europese opzet. In derdaad: wanneer men geen ge meenschappelijk leger er door krijgt, hoe zal men dan een po litieke gemeenschap er door krij gen Het failliet van het Europees Leger is dan ook nafir ons oordeel een schot in de vleugels van het politiek Europa. Dat leidt ons dan terug op de weg van de nationale staten en van al de miseries ervan. En concreet gezien, leidt dat in ze kere mate terug naar al de moei lijkheden met Duitsland met zijn economische expansie, zijn reus achtig teveel aan bevolking en ge brek aan evacuatiemogelijkheden. En dan kan dat voeren tot een economische toenadering van Duitsland met Midden en Oost- Europa waar zij grote afzetge bieden zouden vinden. De berekening is zeker niet vreemd aan het nieuwste com munistisch nationalisme. Dat is dan de keerzijde van de me- Moet men een duidelijker bewijs datile wanneer men van Europa hebben van het feit dat er nog nlet wil- lang geen Europese geest bestaat, maar wel nationalisme en weder zijds wantrouwen f Wij hopen dat dit perspectief te pessimistisch weze. e4-11-1953. V. WESTERLINCK. Op Zoodag 8 November, had voor de 325* maal de alomgekendo Kaars- keneprocessle plaats ln het vermaarde bedevaartoord van Scherpenheuvel. De verering van O. L. Vrouw te Scherpenheuvel ls vele eeuwen oud. Omstreeks 1400 werd er, op de plaats waar thans de Basiliek staat, een Marlabeeldje vereerd dat later door de geuzen vernield werd. In 1587 hing er weer een nieuw beeld en talrijke pelgrims kwamen de voor spraak van Maria afsmeken. In 1602 werd onder de elk een hou ten kapelleken opgericht. Van lie verlede vermeerderde de toeloop' der bedevaarders en niet minder dan 50 wonderbare genezingen hadden het betrouwen gestaafd. Op 8 Septem ber 1603 waren er ongeveer 20.000 pel grims hijeen, waaronder talrijke zie ken. In November van dat Jaar kwamen de Aartshertogen Albert en Isabella met tal van edelheren en edelvrouwen ln bedevaart naar Scher penheuvel. Kort daarop was de houten kapel vervangen door een stenen ka pel, grotendeels bekostigd door de vrome vorsten. Het getal pelgrims nam meer en meer toe en er moest een grote kerk komen. Zo luidde het verlangen van Albert en Isabella. Door oorkonden, gedagtekend op 28 April 1607, werd Wenceslas Cobergher uit Antwerpen aangesteld om het plan van de kerk op te maken. Cobergher stelde voor een koepelge bouw op te trekken en opende daar door een nieuwe mogelijkheid voor de bouwkunst ln België. De eerste steen van de kerk werd gelegd door de Aartsbisschop van Me- chelen, Mgr Mathlas Horlus, ln tegen woordigheid van de Aartshertogen en een ontzaglijke menigte. De houw heeft 18 Jaar geduurd. Ja cobus Boonen, Aartsbisschop van Me- chelen, kwam de plechtige w'Wlng verrichten op 6 Juni 1627. Het prach tige heiligdom getuigt van het geloof en het betrouwen van het volk en van de milddadigheid der prinsen. In de loop der eeuwen kwamen tal- Prelaten ln bedevaart naar Scherpen- rljke Kardinalen, Bisschoppen en heuvel. De eredienst voor O. L. Vrouw wordt van generatie tot generatie overgeleverd. Elke dag van het Jaar komen de vrome pelgrims de voorspraak van Maria afsmeken. Wijd en zijd ls de naam van Scherpenheuvel benoemd als de uit verkoren plaat3 van de bijzondere vie ring van de H. Maagd Maria. FEREGRINUS. Naar de Times;» zou een Britse geleerde een methode uit gewerkt hebben om de mist als regen te doen neervallen door deze te besproeien met een zuiverend middel. Voor Engeland ware zulks een beste middel tegen de zware en ongezonde mist die zo dikwerf Londen en vele andere gebieden ln Engeland onmogelijk maakt voor het verkeer. NADERENHEEFT U SLECHTE TANDEN EN VEEL PIJN Vraagt in dit geval inlichtingen over de voortreffelijke EVIPAN - METHODE, die het mogelijk maakt in EEN KEER al uw slechte tanden absoluut pijnloos te trekken en nog dezelfde dag een VACUPAN - gebit in de mond te plaatsen, zo dat er geen tijdverlies kan ontstaan en U van alle nutteloze last, moeite, angst en kosten gevrijwaard blijft. VRAAGT PER OMGAANDE gratis de volledige uitleg en documentatie aan het Bijhuis der Evipan-Vereniging RIJSEISTRAAT - 3 - KORTRIJK (Telefoon 219.50) (5630) Bij gelegenheid van het Mariale jaar 1953-54 heeft Z. H. de Paus een gebed opgesteld, waarvan de tekst aldus luidt: O Maria, Onbevlekte Moeder van Jezus en ook onze Moeder, ge troffen door de luister van uw He melse schoonheid en gedreven door de angst van de huidige tijd, wer pen wij ons in uw armen, in de overtuiging in Uw liefdevol hart de bevrediging te vinden van onze vurige verzuchtingen en een toe vlucht voor de stormen, welke ons van alle zijden bedreigen. Wij gaan gebukt onder onze zonden, bezwijken onder de last van een grenzeloos lijden, en toch bewonderen en bezingen wij de on vergetelijke rijkdom van de verhe ven gaven, waarmee God U boven ieder ander schepsel heeft overla den, van het eerste ogenblik van uw ontvangenis af tot op de dag, waarop hij U, ten Hemel verheven tot Koningin van het heelal heeft gekroond. O heldere bron van geloof, laaf onze geesten met de eeuwige waar heid, o welriekende lelie, vol van Heiligheid, doordring onze harten met uw hemelse geur, o overwinna- res van het kwaad en van de dood, prent in onze harten een diepe af schuw voor de zonde, die de ziel verfoeilijk maakt in de ogen van God en ze doemt tot de hel. O uitverkorene van God, hoor de vurige verzuchting, die in dit jaar, dat U is toegewijd, opstijgt uit ieder trouw hart. Buig U over onze pijnlijke kwalen, bekeer het hart van de kwaden. Droog de tranen van de bedrukten en be droefden. Troost de armen en de kleinen, doof de haat, milder de hardheid der zeden, behoed bij de jeugd de bloem der zuiverheid, be scherm de Heilige Kerk, maak dat alle mensen onder de bekoring mo gen komen van de christelijke goedheid, bij het horen van Uw naam, waarvan de echo harmo nieus in de hemelen weerklinkt, dat de mensen elkaar als broeders be schouwen en de landen als de le- Ontvang, o allerzoetste Moeder, onze nederige bede en vooral ver krijg voor ons dat wij eens, met U het eeuwig geluk genietend, voor Uw troon het hooglied mogen her halen, dat heden op aarde opstijgt rond uw altaren; o Maria, Gij ztjt de allerschoonste, Gij zijt de glorie de vreugd, en de eer van ons volk, Amen. AFLATEN IN HET MARIAJAAR De Apostolische Penitentiarie heeft een decreet gepubliceerd be treffende de geestelijke gunsten die de Paus aan de gelovigen verleent bij gelegenheid van het aanstaan de Maria-jaar, dat, zoals bekend, op 8 December aanstaande zal ge opend worden. Het decreet dat op 11 November is gedateerd, bepaalt dat een volle aflaat kan worden verdiend onder de gewone voorwaarden: biecht, communie en gebeden, in de vol gende gevallen: 1. - Op de dagen van de opening en de sluiting van het Maria-jaar en op de feesten van Kerstmis, Ma- ria-Boodschap, Maria-Lichtmis, de Zeven Weeën en de Ten Hemelop neming, telkens wanneer de gelo vigen met godsvrucht een heilig dom bezoeken dat ter ere van de Heilige Maagd is opgericht, of, in de missielanden, een kapel. 2. - De volle aflaat zal kunnen worden verdiend door de gelovigen alle Zaterdagen van het Maria-jaar zo zij deelnemen aan gezamenlijke bedevaarten naar heiliglommen van de Heilige Maagd. 3. - De gelovigen kunnen de vol le aflaat verdienen onder de gewo ne voorwaarden, door godsvruchtig een officie ter ere van de Heilige Maagd bij te wonen. Zij kunnen een aflaat van 10 jaar verdienen, zo zij deze vrome practijk vervullen met een berouwvol gemoed, zonder te hebben gebiecht of te hebben gecommuniceerd. 4. - Aan de bisschoppen wordt de bevoegdheid verleend de pauselijke zegen mst volle aflaat te geven aan het einde van de plechtige pontifi cale mis, die zij op de dagen van de opening en de sluiting van het Maria-jaar zullen opdragen. 5. - Alle aan de H. Maagd op gedragen altaren zullen volgens de kerkelijke leer, geprivilegieerd zijn, d.w.z. dat dsze altaren het privilege van de volle aflaat zullen genieten, toepasselijk op de over ledenen voor wie de mis wordt op gedragen. 6. - Door godvruchtig de Maria- heiligdommen te bezoeken, waar de Heilige Maagd in het bijzonder wordt vereerd en die grote bede vaartplaatsen zijn, kunnen de ge lovigen de volle aflaat veralenen, niet alleen alle Zaterdagen, maar alle dagen van het Maria-jaar. De volksheilige van de week: EL FRANCISCUS XAVERIUS Donderdag 3 December. De H. Franciscus Xaverius, de grote missionaris van Indië, werd in 1506 geboren op het kasteel Xa verius, nabij Pampeluna, in Span je. Hij deed zijn studiën aan de hogeschool te Parijs. Daar droom de en verzuchtte hij slechts naar roem en grootheid. Hij werd er bevriend met Ignatius van Loyola, die zijn hart wist te winnen, en hem gans omvormde tot een geest driftig apostel voor Christus. Samen met zijn vriend, was hij een der zes eersten der Sociëteit Jesu. Door Ignatius werd hij naar Oost-Indië gestuurd, waar hij twaalf jaar lang het Evangelie verkondigde. Hij was begaafd met een grote apostolische ijver. De be keringen. die hij met honderddui zenden kon bewerken, doen hem als een werker op grote schaal in Gods akker doorgaan. Overal stichtte hij kerken en christen ge meenten. Hij was de algemene overste der Jezuiëten voor Indië. In een ruste loze loop doorkruiste hij gans In dië, Ceylon, de Molukken, enz. Op het punt China binnen te dringen, werd hij ernstig ziek en stierf op het eiland Sancian, in het zicht der Chinese kust. Het was op 3 December 1952 dat Franciscus, toen amper 46 jaar oud, stierf. Paus Pius X verhief zijn feest tot hoog-dubbele rang en stelde hem aan tot patroon en bescher mer der Katholieke Missiewerken en van de Voortplanting des Ge looft. den zijn van eenzelfde familie, die aoor ae zon van een oprechte en universele vrede worden bestraald. Geïllustreerde brochure E 454 gratis op gewone aanvraag aan ELNA, 47, Grote Markt, Kortrijk. Op het ogenblik dat in de landen achter liet IJzeren Gordijn de kerkvervolging een nieuw stadium kent en met meedogenloze hand heid zich vergrijpt aan kardinalen, bisschoppen, priesters en aan alle gelovigen, zijn de afgevaardigden van ruim twintig landen op het congres van Kerk in Noodte Koningstem in de Taunus samen gekomen. Bisschoppen, prelaten, priesters en kloosterlingen uit het Westen en uit de Oostelijke landen onder communistisch bestuur wil den hier in gezamenlijk overleg de middelen overwegen om hulp te brengen aan alle vervolgden en nu reeds het herstel van Gods Kerk in de communistische landen voor te bereiden. Polen, Tsjeeho-Slowaklje, Alba nië, Wit-Rusland, Litauen, Oekraï ne, e.a. zijn hier vertegenwoordigd, alsmede Vlaanderen, Nederland, Duitsland, Frankrijk, Spanje, e.a.: ■de altijd levende, en .ondanks de vervolging, altijd strijdbare, krach tige gemeenschap van de Katholie ke Kerk, bereid om door gebed, offers en ontbering Gods Kerk te dienen. Het was geen verheugend beeld dat ons door de afgevaardigden uit de communistische staten en gebieden werd geschilderd: vele afgevaardigden waren trouwens zelf gemerkt door de geleden nood en vervolgingen, die al in 1939 be gonnen veel vroeger reeds in Rusland en die na 1944, na de uitdrijving van millioenen ont heemden, systematisch in alle lan den achter de Elbelijn werden doorgedreven. Een systeem van gruwelijke, onmenselijke terreur, gepaard aan de systematische pro paganda en beïnvloeding, die het communistisch atheisme heeft uit gewerkt. Wat aan katholieke organismen bestond, werd opgeheven; kerken en kloosters door de staat in be slag genomen, de scholen ont vreemd, de seminaries gesloten, het godsdienstonderricht verboden. De bisschoppen verplicht de heve len van regering en communisti sche partij te volgen en vermits zulks werd geweigerd, woedde de bloedige vervolging. Door alle af gevaardigden wordt de gruwelijke balans voorgelegd van gedode, ge kerkerde, verbannen geestelijken, van bisschoppen tot eenvoudige priesters. Overal werden de gees telijken met opzet valselijk be trokken in spionnageprocessen met het doel de vaderlandsvoelende ge lovigen van de herders te verwij deren. De betrekkingen met Rome ■wérden verboden, opdat aldus ein delijk de kans zou worden geboden nationale, dit is in communistische dienst staande kerkenop te richten. De katholieke bevolking werd in het privaat leven bedreigd, ge plaagd, gebroodroofd en vervolgd. De jeugd,' opgenomen in de offi ciële jeugdorganisaties, werd van gezin en kerk vervreemd: een jeugd wordt opgeleid die ontoegan kelijk is voor elke bovennatuurlijke gedachte, die God en Jezus loo chent... en bespot. Uit Albanië of uit Litauen, uit Polen of Oekraïne, eenzelfde triest geluid is het dat ons toespreekt! De methode is overal dezelfde, en het beeld verschilt alleen door de felheid van de reacties en door de graad van wreedheid en harteloos heid, die er wordt aan de dag gelegd. Een element en een reden tot groot vertrouwen ls het zeker vast te stellen, dat ondanks deze ver volging het geloof ook ln die heil loze, demonische diaspora sterk is I Amerikaanse testpiloot haalde 2.123 km. 200 per uur Los Angeles, 21 November. Een Amerikaanse piloot heeft voor de eerste maal met zijn vliegtuig een snelheid bereikt van 2.123,200 km., het dubbele van de snelheid van het geluid, zo werd Zaterdag be kendgemaakt. Scott Crossfield, 32-jarige testpi loot van de nationale adviserende commissie voor luchtvaart, bereik te deze historische snelheid Vrij dagnamiddag aan boord van een B-558-II Skyrocket De National Advisory Commit tee for Aeronauticseen weten schappelijk vorsingsorganisme van de regering, deelde het feit mede nadat de precisie-instrumentcn aan boord van het toestel nauwkeurig werden onderzocht. Crossfield was opgestegen van de 'militaire luchtbasis van Edwards, in Californlë, en begon zijn record vlucht te 12.01 uur. Het toestel met achteruitstaande vleugels werd tot op een hoogte van ongeveer 10.000 meter gevoerd door een B-29 moe dervliegtuig. en werd daar uit de romp van de reusachtige machine gelost voor de recordvlucht. gebleven. Maar dreigend is toch het gevaar: een kudde zonder her ders moet uiteindelijk verdwalen in de storm van deze bewogen dagen. Het is thans onmogelijk recht streeks, in de landen zelf, enige poging aan te wenden om aan de kerkelijke verhoudingen iets ten goede te wijzigen: de wereld van het Oosten leeft geïsoleerd, afge sloten van het Westen, afgesloten van Rome. Maar daarom moet nu reeds het herstel van de Kerk in die landen worden voorbereid: de kudde heeft herders nodig, moedige jonge pries ters, die met rijke offervaardigheid en onvermoeibaar idealisme aan het werk zullen gaan. Millioenen vluchtelingen en ont heemden vertoeven thans in West- Duitsland, in Oostenrijk, in enkele andere landen. In hun midden, in de soms gore barakkenkampen en bunkers wachten jonge krachten, die zich geroepen voelen het woord en de gedachte van Jezus in hun verre vaderland uit te zaaien. Dat is dan de taak, die nu door de in vrijheid levende Kerk moet worden verricht: de seminaries op richten, waarin deze jonge studen ten voor het priesterambt kunnen FINALE VAN DE E. D. G. In de Kamer loopt de bespre king over de Europese Defensie- gemeenschap naar het einde. De volksvertegenwoordigers zullen er vermoedelijk niet kwaad om zijn. De C.V.P.-er De Vleeschauwer, die zoals men weet gekant blijft te gen het verdrag, verdedigde ver leden week zijn opvattingen op de hem eigen scherpe toon. Hij vergeleek de verdragsluitende par tijen op pittige wijze met de per sonages uit het gekende blijspel van Langendijk «Het wederzijds Huwelijksbedragen achtte het vooral hachelijk voor de kleine landen dat zij klakkeloos hun souverelniteit en nationaliteit wil len prijsgeven. Hij vreest vooral dat de Vlamingen het kind van da rekening zullen worden en met hun taal nog verder zullen ach- teruitgesteld worden ln Interna tionaal verband dan ln het eigen land reeds het geval ls. De liberaal Rey amuseerde zich Inzonderheid met het tegenover elkaar opstellen van vroegere me ningsuitingen van de socialist Rolin en van de Senaatsvoorzit ter, en van de meningen die zij thans huldigen over de E.D.G., welke zij eerst verwerpelijk acht ten maar thans verdedigen. Alles bij elkaar genomen is het niet te verwonderen dat de Waal se federalisten van de soort van de Hr Rey warme voorstanders zijn van het verdrag. Zij vinden alle bezwaren en bedenkingen die steunen op de souvereiniteit van ons land immers van weinig tel, aangezien zij er niet voor terug deinzen om het staatsverband zelf uiteen te rukken om hun federa listische verzuchtingen te vol doen. Zij vinden er nu ook geen graten in een loopje te nemen met de grondwet zoals zij daar vroeger niet tegen op zagen. Intussen prediken de tegenstan ders van de E.D.G. in de woestijn. Er zijn weliswaar weinig warme voorstanders maar er is een meer derheid van gelaten voorstanders die in deze aaneensluiting terecht de enige weg zien om gezamen lijk sterk te zijn en aldus de even tuele oorlogsbedreigingen uit het Oosten te doen wegdrijven. SCHADE VOOR ONZE VISSERIJ In antwoord op een motie van orde over de eenzijdige maatre- worden opgeleid, de voorwaarden gelen der IJslandse regering er- scheppen om deze studiën voor kende Minister Van Zeeland dat duizenden mogelijk te maken. Stellig ook het Westen heeft zijn zorgen; ook hier heerst het pries tertekort: ook hier wordt de Kerk door oppervlakkige kerksheid, vaak door onverschilligheid verzwakt. Maar onze zorg moet in de eerste de belangen van onze visserij in derdaad zeer geschaad worden door de niet te verdedigen be schermingsmaatregelen van IJs land. In 1952 heeft de regering van IJsland de strook van de kustwa- plaats gaan naar het Oosten, en t die voleena de intei-natin n»sr dipp-enen uit. dp Onst-pliik° teren, die vo gens cte mternatio- naar diegenen uit de Oostelijke zone die onze steun, onze hulp en vooral onze naastenliefde behoeven. Want het is ons onmogelijk in het Oosten de helpende hand te reiken, dan blijft het onze christelijke taak allen te troosten en te steunen, die mede, omwille van hun geloof, uit hun vaderland werden verdreven. Versterking van de zielezorg, bevor dering van de roepingen, maar te vens sociale hulp aan allen, die op onze daad van naastenliefde wach ten. De resolutie, door het congres van «Kerk in Nood» aanvaard, richt een dringende oproep tot alle Ka tholieken door gebed en offer te hel pen bij de taak, die Oostpriesterhulp op zich heeft genomen: het herstel van Gods Kerk voor te bereiden door de versterking van het Gods vertrouwen bij allen, die door de vervolging werden getroffen. Jonge priesters, versterkte ziele zorg, liefdevolle hulp voor alle vluchtelingen! Dit is de opdracht, waarvan Oost priesterhulp met Pater Werenfried van Straaten, de fiere, gelukkige en strijdbare voltrekker wil zijn. En daarom richt Oostpriesterhulp zich tot allen die Gods Huis wil len bouwen, beschermen en verde digen... door hun offer en hun liefde. OOSTPRIESTERHULP Tongerlo - P.C.R. Nr 4694.29 zuiver oranjeappelsap i i i Autobussen, vertrekkend uit Oost ende, Nieuwpoort, Diksmuide en Veurne, die ook de gemeenten Oudenburg, Moere, Eernegem, Koe- kelare, Kortemark, Houthulst, Kler ken, Esen, Zarren, Pervijze, Wul pen, Hoogstede, Leisele, Gijverink- hove en Beveren-aan-IJzer aan doen, verzekeren het DAGELIJKS vervoer van mijnwerkers naar en van de kolenmijnen in de streek van Bergen. Geen speciale beroepskundighe den worden vereist aanvangsloon 196 fr. per dag gratis 4.200 kg. steenkolen per jaar sta.atspremie. Alle verdere inlichtingen kunnen bekomen worden op de plaatsings diensten van de Rijksdienst voor Arbeidsbemiddeling en Werkloos heid (Oostende, Koningstr. 63, tel. 713.10 en 734.32 en te Veurne, Pan nestraat 13, tel. 31.203). nale overeenkomsten drie mijl bedraagt, op eigen houtje ver breed tot vijf mijl en aldus de visgronden in de kustwateren van IJsland fel beperkt. Dit brengt grote schade mede voor onze al oude visvangst in de visgronden van IJsland, daar de visgrond de rijkste vangst oplevert dicht on der de kust. De vissers komen nu met geringe buit naar de thuis haven en de prijzen gaan hier door de hoogte in. Bovendien stelt de IJslandse kustwacht zich vrij onhebbelijk aan en maakt niet zelden gebruik van voorwendsels of onvoldoende bewezen feiten om onze vissers of scheepkapiteins zwaar te beboeten. Een en ander heeft reeds pro testen uitgelokt vanwege Enge land, Frankrijk en zelfs van ons landj maar het is boter aan de galg. Het geschil werd ook voor het internationaal gerechtshof ge bracht, maar dit verklaarde zich onbevoegd. Minister Van Zeeland gaf de verzekering dat ons land niets onverlet laat om de toestand te regelen en de zaak eventueel op nieuw voor het internationaal ge rechtshof zal brengen. DON QUICHOTTE BUISSERET Senator Buisseret kan er niets aan doen dat hij een nogal ko misch postuur slaat uiteraard. Verleden week was hij echter volkomen potsierlijk in zijn in terpellatie om het Duitse neofas- cisme dat alhier, naar het heet, weer zijn duizendkoppige draken hoofd opsteekt. De interpellant moest het stellen met de volko men uit de lucht gegrepen bewe ring dat Leon Degrelle millioenen overmaakt aan de uiterst-rechts gerichte Duitse partij van Dr Naumann. De arme man had ech ter geen enkel microscopisch klein feit om zijn loze gezegden bewijs kracht te geven en gaf dan ook maar een zielig spektakel ten beste. Hij vocht tegen denkbeel dige reuzen, die alleen windmo lens waren, zoals Don Quichotte. EEN LUCHTJE AAN DE AFFAIRE LUCHT De hele zaak heeft eigenlijk al een lange geschiedenis en is een typisch voorbeeld van wat een volksvertegenwoordiger on langs verklaarde: «Men is altijd de inciviek van de een of de ander. Men moet weten dat Dr Nau mann met behulp van enkele ge wiekste zakenlieden en financiers, die toevallig ook een politiek of militair verleden hebben, zoals de Heren Achbacht en Skorzeng, er in geslaagd is in betrekkelijk kor te tiid een machtige handelsonder neming op te bouwen'die vooral in het. Nabije Oosten grote orders plaatst en niet zelden het gras voor de voeten van de Engelsen TELEVISIE De opvoedkundige waarde der Te levisie staat buiten twijfel. Het zou interessant zijn, de tegenslagen op het doek te brengen van diegenen, die een goede zaak menen te doen, als zij een uurwerk ln de smokkel kopen. Een serieuze garantie kunt U alleen bij de gevestigde horloge maker-vakman bekomen. (Med.) Het is weer Xaverlusdag... Een heel jaar werd getimmerd om de Xaveriusfiguur hij ons binnen te leiden. Laten wij op deze feestdag van Francis cus Xaverius even zijn figuur oproepen om er een der onzen naast te plaatsen. Zend mij Vlamingen! riep Xaverius. Laat mij naast Xaverius de kleine pen Hij spaart en spijkert, leeft arm, terwijl de wereld in weelde zwelgt. En als hij zijn zilveren priesterjubi leum viert, staat de Missiepaus Plus XI de zes eerste Chinese Bisschoppen te wij den, op vraag van dat vinnige Paterke Lebbe, die verdoken ln een hoekje staat toe te kijken, wenend van vreugde. Laat nu uw dienaar gaan, kan hij zeg- ter, doch groot missiefiguur Vincent Leb- wij zullen ridders worden ln dienst van Twee maanden duurt de reis. En daar ten: revolutie. Lebbe ls Chinees op en top. Dj be zetten. God en Kerk. sleurt hij zijn koffers de oude hoofdstad Hij sticht een weekblad, houdt voordrach- gen. Maar er is nog veel 'te doen voor Xaveer wordt geboren op een Spaans Ze worden het Ignatius sticht zijn Pek->nS binnen. Hij ziet het sprookje der ten, wordt een der beste Chinese rede- hem vil Jezuïetenorde. Frans Xaveer is een der stralende paleizen de weelde der tempel- naars, komt ten jare 1913 in zeven haas- opnieuw naar China, waar nu de oor- ^nS'„fKc nik dl eerste leden, wordt missionaris, doorloopt turnen, de triomfbogen, alles zwierig en ten naar Europa om geld en sympathie log woedt tegen japan. staan uitgedost m een ridderlijk pak, de Ceyion Indië Malakka, Japan. rijk, met daarnaast een trieste katholieke te garen voor zijn werk, sticht bij zijn Lebbe vech? mee dp Chinese rangen veder beeft op hun hoed, de degen rilt AAa kerk in Europese stijl. Dat betekent niets terugkomst een dagblad en ziet met bloe- JIf?06 omneS6 rangen' m hun vuist, de edelstenen fonkelen op Op 3 December15o2staat hiji op de voor deze mensen, redeneert Pater Lebbe, dend hart toe hoe China verscheurd i gevangen het floeren wambuis. Schoon! tp i-n ÏpT De kerk' de missionaris, zijn toog, zijn wordt door de revolutie. Duizenden Chi- ,pa^T J°?Sp^raai^ na? oorlogs- Wordt ridder als wij, Frans! bel r:ijkj wtot hij ligt te sterven I: „SfJ baard en ook zijn hart moet Chinees nezen vluchten naar Europa. Vooral de geweld (Juni 1940) zakt Pater Lebbe gin- - Neen, ik ga studeren. richt van China en zijn ziel stijgt naar worden. dan eerst zal dit volk luiste- jongeren. Die willen studeren. Wat zal ?er elkaar. door een beroerte getrof- De jonge Xaveer trekt naar do hoge- het Hemels Paradijs. ren en meewmen. Eu m6t m voikj,e doen? M kan fen. Het is volbracht Hij sterft. En zijn school van Parijs, studeert schitterend, De brekende ogen van Xaverius over A t ndt ïvv-n c,tnHpnfpn cnrrvpfpn- zlel stijgt naar het bovenaardse Hemelse droomt van rijkdom, eer en_ roem, van China... Ogen die smachten: wie zal Chi- ^t he^ifie^ W^sahone ™orne- ^zon Rijk, - - -- Ik heb de beste man uit China voor hoge posten, steeds hoger... Maar op een na aanpakken? Wie? Pater Lebbe, de grote Chinees. Een dag zit op rijn studeerkamertje een nieu- Ik moet altijd aan Xaverius denken als Chinees worden met de Chinezen. Met b.J"* "171 Ko'itp kleine peuter van een vent, we kameraad, Ignatius van Loyola. Tij- Vincent Lebbe mij voor de geest komt. haarvlechten op de rug, zoals de Chine- n >aig, zegt de Paus. Ln die beste En toch een reus, dens de oorlog in Baskenland werd zijn Ge zult spoedig weten waarom. zen toen nog droegen. Onder het olie- c s lcdd Zoals de velen uit dit gebenedijde been verpletterd door een kanonbal. Zo'n kop moet grondig doorstuderen, lampje^ zit hij ontelbare nachten bij de En da-ar is Lebbe weerom zijn kof- Vlaanderen dat binnen ziln eigen gren- Ignatius laat Xaveer uitpraten over wat De Pater-Overste der Lazaristen te Pa- duizende Chinese lettertekens. En een fers aan 't versjorren. Eeuwig verhuizen, zen m irie'in en Zieiiran doen doch milt ^?fdkSrtfJrinSlH^erl>reetek slechts ejs A het die zegt' ,?n,„de pkop-- eeuwig sleuren en labeuren. Hij heeft buiten rijn grenzen de kracht vertoont En da? xiveeJi hoort toe aan een jongen uit Vlaanderen, zodat hij kort na zijn priesterwijding al- alles nc>dlg voor zijn jonge mannen: geld, Van een Remtoertus, van een Fernand en Advokaat dlolomaat aan vlncent Lebbe> ult Gent- daar de biecht Ch nezen kan horen, huisvesting, boeken... Hij loopt door zijn Theophiel Verbiest, van een Rocibroek en AdvoKaac, cupiomaat, enz., enz. Maar tr£>k nog veel verder dan r,(>. En daarmee wordt hij in het volle le- vaderland in Chinees kostuum, slaapt een Vyncke. En clan xaveer? me om te studeren. Naar China! Want na ven gesmeten. Dit wordt een vaart. Hij maar een paar uren meer, geeft zich to- zij zijn ons een zegen en een hoop Ignatius kan Xaveer overtuigen hoe een voordracht door een missionaris uit wordt pastoor te Chokow, een jaar later taal aan zijn jongens, aan zijn werk. Hij dat ook hier in 't eigen Vlaanderen weer ijde1 dit streven is. Al rook al IJdelheid. China trekt hij naar Pater-Overste en pastoor te Tientsin, een stad met 1 mil- durft alles aan, kan alles aan, en wordt der ouderen fierheid moge levend worden. ij. k 7 hem de ^oelating af om naar lioen Inwoners. gierig op een tramreis om een franske Ze weiden ziels-vnenden. En besluiten: China te gaan en daar gewijd te worden. In 1911 davert China op zijn grondves-te kunnen uitsparen voor zijn Chinezen. F. R. BOSCHVOGEL. wegmaait o.m. in Egypte en Tun klje. Men begrijpt dan ook best dat de Engelse bezettingsoverheden verleden jaar in Duitsland een ophefmakende neo-nazlstlsch com plot ontdekten en zonder veel plichtplegingen Dr Naumann met enkele andere «samenzweerders» Het aanhouden. Men kan niet zeggen dat de Duitse bondsrege ring met dit optreden van de be zettingsoverheid was ingenomen, Maar ja, de zogenaamde neo-na- zisten waren nu eenmaal de «in- civlekenvan Engeland op de wereldmarkt. Er werd een onder zoek bevolen dat nog altijd niet is afgesloten en Dr Naumann kwam weer vrij en deed verder zaakjes, o. m. ook met België door tussenkomst van Mevr. Lucht dia veelvuldig over en weer reist tui sen Duitsland en België. En dat vindt senator Buisseret uiterst verdacht. Daar ls een luch- tje aan, meent hij, maar hij kan niet precies zeggen welk luchtje, maar hij vermoedt dat het naris- tisch is. En daarover houdt hl] een hele Interpellatie. De man heeft Inderdaad niet veel nodig. NAU Hoe Degrelle er bij te paa kwam Wel, de West-Duitse bondskanselier vond in de laat ste Duitse verkiezingsstrijd dat er wat te veel aandacht werd be steed aan de uiterst-rechtse par tij van Dr Naumann en daarom probeerde hij maar pog eens het trucje dat. de Engelsen met Nau mann hadden uitgehaald. Gewoon een beetje modderen, een beetje verdachtmakingen. Het zou da partij van Naumann wel schaden maar kon diens soliede zaken al leszins niet deren. De Engelsen weten er van mee te spreken In bepaalde landen en markten heb ben ze zo hun buik vol van de Engelsen dat ze nog liever zaken doen met de duivel dan met John Buil, en dus zeker wel met de min of meer aangebrande Nau mann (die zichzelf spottender- wüze eens Nau-Nau heette). En daarom verklaarde Dr Ade nauer op een persconferentie voor Amerikaanse journalisten dood- nuchter dat de uiterst rechtsa partij relaties onderhield met da nationaal socialisten in het bui tenland en van hen geld ontving, o. m. van de onbetaalbare Leon Degrelle. SALUDOS AMIGOS Buisseret, het onstuimig man netje, ls daarop afgeschoten als een kanonbal en hij begon nu overal Zwarte Piet te zien. Maar het ls al heel spoedig gebleken dat de Zwarte Piet alleen bestond in de verbeelding van de Engel sen die de kaas van hun brood zagen eten door de mannetjes van Schacht en de Duitse Handels bank en in de verbeelding van Adenauer die de uiterst rechtse partij een peer wou stoven met de mop over Degrelle. Zelfs de socialistische senatoren vonden dat Buisseret te veel spo ken zag en de Hr Rolin was al kontent dat ze niet te veel en te lang spraken over «le beau Leon Daar zijn zo van die din gen waarop Spaak, de commis- voyageur van de Europese inte gratie, niet al te fier is en hi] stelt het zeer zeker op prijs dat Degrelle uit zijn vaarwater blijft en te Tanger of elders zijn da gen slijt, ver van de verleiding om over zekere onaangename herinneringen een helder licht ta spreiden. Saludos amigos. HET ENE MAG EN HET ANDERE NIET Bij het St-Verhaegenfeest heb ben de Brusselse studenten van de U.L.B. zich weer van hun beste zijde laten zien, en verkleed in pater of non, de opvattingen van een groot deel onzer landgenoten en zelfs van de meerderheid, op de meest walgelijke wijze ge kwetst en aanstoot gegeven onder het liidzaam oog der politie. Dat mag. De reparateurs van FosW heb ben met de steun van 6.000 gen darmes een slag in het gezicht gegeven van de Vlaamse openba re mening en de IJzerbedevaar- ders. Dat mag. Maar al de rest mag niet. PAS. NAU bij IN HF.T LICHT VAN DE VERLOSSING Nog vier weken scheiden ons va" Kerstmis. Kerstmis is het geboorte feest van de Verlosser. Die geboor te te Bethlehem, meer dan 19 eeuwen terug, was het begin van Gods Verlossingswerk op de we reld. Waarom was die Verlossing noodzakelijk? Reddingsploegen da len niet af in de mijnen als er niet te redden valt, reddingsvaartuiget) verkiezen niet de volle zee als e' geen schip in nood is... God zou geen Verlossing hebben aangepakt als het mensdom niet te verlossea was. 4'-:Ts De mensen, de redelijke schepsels (in tegenstelling met de schepsels, die geen rede (verstand) ontvin gen) van God waren in nood, Waarom? Adam en Eva, de eerste mensen op aarde, hadden hun gelukkige staat niet bewaard. Door het eten van de vrucht, welke God hun verboden had. zijn ze in de handen van de duivel gevallen en zo wier pen ze heel hun nageslacht, de mensen van alle tijden waren ln groot gevaar, in een slavernij van de duivel. Voor de val van Adam was een volmaakt geluk weggelegd voor al le mensen. Na de val was dat ge luk uitgesloten. Alle mensen zouden de tijdelijke dood sterven, die be staat in de scheiding van lichaam en ziel; de geestelijke dood, die be staat in de scheiding van de ziel van God: en de eeuwige dood, die bestaat in de eeuwige verwerping- Door de val van Adam kwam de zonde in de wereld, en van die zonde wou God de mens in de mate van het mogelijke (zonder de menselijke vrijheid te breken) verlossen. i De zqjide van Adam en Eva be stond vooral in hoovaardij en on gehoorzaamheid. 't Was een zeer zware zonde. Zij overtraden mers, met volle kennis en vrije wil. het strenge, met zware straffen be krachtigde en zo gemakkelijk W onderhouden gebod, dat God, die hen met zoveel weldaden en voor rechten had overladen, hun juist had gegeven, opdat rij, door het onderhouden daarvan, zijn opper* heerschappij en hun eigen afhan kelijkheid ën verschuldigde onder danigheid zouden erkennen. De straf volgde onmiddellijk op de zonde. Goa sprak tot Adam- De aarde zij gevloekt in uw werk- in veel arbeid zult gij er van eten alle dagen van uw leven. Doornen en distels zal zij u rtortbrengeh, In het zweet uws aanschijns ffl' gij het brood eten, totdat gij w®. derkeert tot de aarde, waaru t P> genomen rijt; want stof zijt rib tot stof zuit ge wederkeren.» Die straf viel op het hele mens dom. Al de bovennatuurlijke voo rechten gingen verloren en kono -slechts herwonnen w°rae"' 'm zi| een Verlosser, dm God rte-- bét Par&düs üelwld* u

HISTORISCHE KRANTEN

Het Wekelijks Nieuws (1946-1990) | 1953 | | pagina 2