EUROPA
KOLONIALE
LOTERIJ
DE FEESTDAGEN
Het parool van «Kerk in Nood»
In het spoor van Xaverius
Speciaal gebed voor het
Maria Jaar
0RANGINA
Geen graten in de
Defensiegemeenschap
ouders en Hinderen
"JL avt&u&oettwa4„
KOOP UW BILJETTEN
Voor de huisvrouw
Voor de ambachtsman
Bevordering van Volkseigen Priesterroepingen
Tweemaal smelier 1
don lief geluid
Brief uit Brussel
Dé ideale drank vóór
BELANGRIJK BERICHT
AAN DE WERKLOZEN
VLAMINQEN IN GODS JACHTVELDEN
HET WEKELIJKS NIEDW8Zaterdag 28 Nov. 1953. Slz. 2.
ONZE LIEVE VROUW
VAN SCHERPENHEUVEL
(Vervolg van blad)
WEEK VAN 28 NOV. TOT 4 DEC.
De dagen korten met 13 minuten.
WEERSPREUK
St Andries
Brengt de vries.
ZATERDAG 28 NOVEMBER
HH. Jacobus van Marchia, Rufi-
nus, Oda.
Zon op te 8.22 u., onder te 16.34 u.
Laatste kwartier der maan te 9.16 u.
1650: geboorte van de Vlaamse
heelmeester Jan Palfijn.
1868: geboorte van de Vlaamse
staatsman Louis Pranck.
1878geboorte van de Vlaamse lit
teratuurhistoricus Z. E. P. J.
van Mierlo.
1881eeboorte van de Duitse let
terkundige Stefan Zweig.
1939overlijden van de Vlaamse
missionaris Mgr August de
Clercq, Scheutist.
ZONDAG 29 NOVEMBER
1' Zondag van de Advent.
HH. Saturnijn, Sabijn, Radboud v.
Utrecht.
Zon op te 8.22 u., onder te 16.33 u.
1632: geboorte van de Italiaanse
opera-componist G. B. Lully.
1643: geboorte van de Italiaanse
opera-comp. Claudio Monte
verdi.
1797: geboorte van G. Donizetti,
eveneens Italiaanse opera
componist.
1897: geboorte van de Vlaamse ro
manschrijver Emiel van He-
meldonck.
1924: overlijden van de Italiaanse
opera-componist Puccini.
1930overl. van de Vlaamse beeld
houwer Leonard de Visch.
MAANDAG 30 NOVEMBER
HH. Andreas, apostel, Maura en
Justina, Trojaan.
Zon op te 8.25 u., onder te 16.33 u.
1554: geboorte v. de Engelse dich
ter Sidney.
1573: geboorte v. de Nederlandse
geschiedschrijver Autbertus
Miraeus.
1667: geboorte v. de Engelse schrij
ver Jonathan Swift, auteur
van Gulliver
1743: geboorte van Frans Vonck,
leider v. de Brabantse Om
wenteling.
1825: geboorte v. de Amerikaanse
schrijver Mark Twain.
1883geboorte v. de Vlaamse let
terkundige Zuster Maria-Jo-
sepha.
1891: geboorte v. de Vlaamse let
terkundige Richard Minne.
DINSDAG 1 DECEMBER
(Misdag voor Hoefsmeden, Metaal
bewerkers en Landbouwers
HH. Eligius, Renatus.
Zon op te 8.26 u., onder te 16.32 u.
14061 overlijden van Joanna van
Brabant.
1530: overlijden v. Margaretha v.
Oostenrijk.
1633: overlijden v. Aartshertogin
Isabella.
1709: overl. van de Duitse volks
predikant Abraham a Santa
Clara.
1916: overlijden v. de Franse zen
deling Charles de Foucauld.
WOENSDAG 2 DECEMBER
HH. Aurelia, Bibiana en Paulina:
Z. Jan van Ruusbroec.
Zon op te 8.28 u., onder te 16.31 u.
1381: dood v. de Vlaamse mystie
ker Jan van Ruusbroec.
1594: overlijden van de Vlaamse
aardrijkskundige Ger. Mer
cator.
1861: geboorte v. de Nederlandse
dichter Hein Boeken.
1919: overlijden v. de Franse let
terkundige Rostand.
1946: overlijden van de Vlaamse
schrijv. Cypriaan Verhavert.
DONDERDAG 3 DECEMBER
HH. Wilfried, Radfried, Francis-
cus Xaverius.
Zon op te 8.29 u., onder te 16.30 u.
1812: geboorte v. de Vlaamse ro
manschrijver H. Conscience.
1852: geboorte van de Belgische
staatsman Jules Renkin.
1864: geboorte v. de Nederlandse
toneelschr. Herman Heyer-
mans.
1936: overlijden van de Vlaamse
musicus Jules Schrey.
VRIJDAG 4 DECEMBER
Misdag voor Schutters, Pompiers
en Mijnwerkers).
HH. Barbara, Petrus Chrysologus,
Anno.
Zon op te 8.31 u., onder te 16.30 u.
1642: overlijden van de Franse
staatsman Richelieu.
1679: overlijden van de Engelse
wijsgeer Thomas Hobbes.
1860: geboorte v. de Belg.^ staats
man Ch. de Broqueville.
1875: geboorte van de Boheemse
dichter Rainer-Maria Rilke.
1892: geboorte van de Spaanse
staatsman generaal Franco.
1945overlijden van de Vlaamse
bijkenner Theodoor van Ti
chelen.
WEEKSPREUK
Op harde bedden slaapt men wel.
Trekking:
ZATERDAG 5 DECEMBER
TE EDINGEN
(5624)
leen op militair plan, niet alleen
op plan van steenkolen en staal
hebben wij een Europese hitegra
tie nodig, maar op algemeen po
litiek plan. Maak dus Europa en
geef dat Europa dan een Euro
pees Leger.
Zolang het nu bleef bij alge-
mene platonische, ik zou haast c indruk dat zelfs de Verenigde
n.. - y.-iSJ+rt+0-at oon. TP. -m naln/ti /7 slni ii. int vA.cai.
HET EUROPEES LEGER
KOMT ER NIET
Wanneer wij de toestand zo be
kijken dan menen wij te mogen
voorspellen dat het Europees Le
ger, zoals het thans gepland is,
er niet komt.
Frankrijk zal het niet goedkeu
ren, en zonder Frankrijk komt
het er niet. We hebben trouwens
zeggen, Europese liefdeverklarin
gen, dan juicht iedereen toe, maar
wanneer men de concrete reali
satie nadert, dan schrikt men
terug.
Kijk maar naar Frankrijk
Staten en Engeland dat nu inzien
en dat men reeds duchtig aan het
onderhandelen is om andere op
lossingen te vinden die Frankrijk
wel zou kunnen aannemen.
Het feit alleen dat Spaak te
Daar zat toch de uitvinder van Ptirijs in een interview verklaart
het Europees Leger om te voor- dut Frankrijk gelijk heeft en an
komen dat Duitsland nog ooit een dere akkoorden moet voorstellen,
onafhankelijke militaire macht voor ons een vaste aanduiding,
zou worden. Maar hoe men het Dhr Spaak zou dat niet durven
draaie of kere, en of men het nu zeggen ^als hij niet wist dat men
toejuiche of betreure, men is
thans verplicht vast te stellen
dat Frankrijk van geen Euro
pees Leger wil weten. De com
munisten zijn er tegen (die zijn,
zoals bij ons weer eens nationalist
geworden)de gaullistische man-
te Londen en te Washington thans
ook zo denkt. Zo goed kennen wij
hem nu toch al.
Moet België dan de E.D.Q-. niet
meer goedkeurent
Toch wel. Om onze inzichten te
kennen te geven, doch zonder
nen met de nationalistische groot- hoop op realisatie.
heidswaanzin zijn er tegen (voor
hen moest Frankrijk de baas
zijn in Europa en Duitsland niets
te piepen hebben) en de socia
listen zijn er tegen zolang er geen
politieke gemeenschap tot stand
is gekomen.
Met Frankrijk is de zaak dus
hopeloos.
En hoe komt dat allemaal f
Omdat men zegt Europa en
dat men denkt Frankrijk t>, om
dat het meest essentiële ontbreekt,
id. een Europese mentaliteit, eep,
Europese geesteen Europese wil.
Willen we nog een stap verder
gaan en nog veel, meer mensen in
her harnas jagen: indien men
werkelijk Europa wil, dan moe
ten de koloniën der verschillende
Westerse landen Europese Kolo
nies worden, of dan moet men ze
minstens allemaal een statuut
geven zoals onze Kongo, nl. dat
men de open deur, ttz. dat ieder
een er zich mag vestigen en er
handel mag mee drijven.
Maar daar denkt blijkbaar geen
enkel land aan, aangezien men
het dat probleem onmiddellijk
uitgesloten heeft wanneer men
een voorlopige grondwet voor het
toekomstig Europa heeft ontwor
pen.
Is dat ergt Op zichzelf niet,
omdat het Westen even goed kan
verdedigd worden met gecombi
neerde nationale legers als met
een Europees Leger.
Maar het is erg voor het ge
heel van het Europese opzet. In
derdaad: wanneer men geen ge
meenschappelijk leger er door
krijgt, hoe zal men dan een po
litieke gemeenschap er door krij
gen
Het failliet van het Europees
Leger is dan ook nafir ons oordeel
een schot in de vleugels van het
politiek Europa.
Dat leidt ons dan terug op de
weg van de nationale staten en
van al de miseries ervan. En
concreet gezien, leidt dat in ze
kere mate terug naar al de moei
lijkheden met Duitsland met zijn
economische expansie, zijn reus
achtig teveel aan bevolking en ge
brek aan evacuatiemogelijkheden.
En dan kan dat voeren tot
een economische toenadering van
Duitsland met Midden en Oost-
Europa waar zij grote afzetge
bieden zouden vinden.
De berekening is zeker niet
vreemd aan het nieuwste com
munistisch nationalisme. Dat
is dan de keerzijde van de me-
Moet men een duidelijker bewijs datile wanneer men van Europa
hebben van het feit dat er nog nlet wil-
lang geen Europese geest bestaat,
maar wel nationalisme en weder
zijds wantrouwen f
Wij hopen dat dit perspectief te
pessimistisch weze.
e4-11-1953. V. WESTERLINCK.
Op Zoodag 8 November, had voor
de 325* maal de alomgekendo Kaars-
keneprocessle plaats ln het vermaarde
bedevaartoord van Scherpenheuvel.
De verering van O. L. Vrouw te
Scherpenheuvel ls vele eeuwen oud.
Omstreeks 1400 werd er, op de
plaats waar thans de Basiliek staat,
een Marlabeeldje vereerd dat later
door de geuzen vernield werd. In
1587 hing er weer een nieuw beeld en
talrijke pelgrims kwamen de voor
spraak van Maria afsmeken.
In 1602 werd onder de elk een hou
ten kapelleken opgericht. Van lie
verlede vermeerderde de toeloop' der
bedevaarders en niet minder dan 50
wonderbare genezingen hadden het
betrouwen gestaafd. Op 8 Septem
ber 1603 waren er ongeveer 20.000 pel
grims hijeen, waaronder talrijke zie
ken. In November van dat Jaar
kwamen de Aartshertogen Albert en
Isabella met tal van edelheren en
edelvrouwen ln bedevaart naar Scher
penheuvel. Kort daarop was de houten
kapel vervangen door een stenen ka
pel, grotendeels bekostigd door de
vrome vorsten.
Het getal pelgrims nam meer en
meer toe en er moest een grote kerk
komen. Zo luidde het verlangen van
Albert en Isabella.
Door oorkonden, gedagtekend op 28
April 1607, werd Wenceslas Cobergher
uit Antwerpen aangesteld om het plan
van de kerk op te maken.
Cobergher stelde voor een koepelge
bouw op te trekken en opende daar
door een nieuwe mogelijkheid voor de
bouwkunst ln België.
De eerste steen van de kerk werd
gelegd door de Aartsbisschop van Me-
chelen, Mgr Mathlas Horlus, ln tegen
woordigheid van de Aartshertogen en
een ontzaglijke menigte.
De houw heeft 18 Jaar geduurd. Ja
cobus Boonen, Aartsbisschop van Me-
chelen, kwam de plechtige w'Wlng
verrichten op 6 Juni 1627. Het prach
tige heiligdom getuigt van het geloof
en het betrouwen van het volk en van
de milddadigheid der prinsen.
In de loop der eeuwen kwamen tal-
Prelaten ln bedevaart naar Scherpen-
rljke Kardinalen, Bisschoppen en
heuvel. De eredienst voor O. L. Vrouw
wordt van generatie tot generatie
overgeleverd.
Elke dag van het Jaar komen de
vrome pelgrims de voorspraak van
Maria afsmeken.
Wijd en zijd ls de naam van
Scherpenheuvel benoemd als de uit
verkoren plaat3 van de bijzondere vie
ring van de H. Maagd Maria.
FEREGRINUS.
Naar de Times;» zou een
Britse geleerde een methode uit
gewerkt hebben om de mist als
regen te doen neervallen door deze
te besproeien met een zuiverend
middel. Voor Engeland ware
zulks een beste middel tegen de
zware en ongezonde mist die zo
dikwerf Londen en vele andere
gebieden ln Engeland onmogelijk
maakt voor het verkeer.
NADERENHEEFT U SLECHTE TANDEN EN VEEL PIJN
Vraagt in dit geval inlichtingen over de voortreffelijke EVIPAN - METHODE,
die het mogelijk maakt in EEN KEER al uw slechte tanden absoluut pijnloos te
trekken en nog dezelfde dag een VACUPAN - gebit in de mond te plaatsen, zo
dat er geen tijdverlies kan ontstaan en U van alle nutteloze last, moeite, angst en
kosten gevrijwaard blijft.
VRAAGT PER OMGAANDE gratis de volledige uitleg en documentatie
aan het
Bijhuis der Evipan-Vereniging
RIJSEISTRAAT - 3 - KORTRIJK (Telefoon 219.50)
(5630)
Bij gelegenheid van het Mariale
jaar 1953-54 heeft Z. H. de Paus
een gebed opgesteld, waarvan de
tekst aldus luidt:
O Maria, Onbevlekte Moeder
van Jezus en ook onze Moeder, ge
troffen door de luister van uw He
melse schoonheid en gedreven door
de angst van de huidige tijd, wer
pen wij ons in uw armen, in de
overtuiging in Uw liefdevol hart de
bevrediging te vinden van onze
vurige verzuchtingen en een toe
vlucht voor de stormen, welke ons
van alle zijden bedreigen.
Wij gaan gebukt onder onze
zonden, bezwijken onder de last
van een grenzeloos lijden, en toch
bewonderen en bezingen wij de on
vergetelijke rijkdom van de verhe
ven gaven, waarmee God U boven
ieder ander schepsel heeft overla
den, van het eerste ogenblik van
uw ontvangenis af tot op de dag,
waarop hij U, ten Hemel verheven
tot Koningin van het heelal heeft
gekroond.
O heldere bron van geloof, laaf
onze geesten met de eeuwige waar
heid, o welriekende lelie, vol van
Heiligheid, doordring onze harten
met uw hemelse geur, o overwinna-
res van het kwaad en van de dood,
prent in onze harten een diepe af
schuw voor de zonde, die de ziel
verfoeilijk maakt in de ogen van
God en ze doemt tot de hel.
O uitverkorene van God, hoor
de vurige verzuchting, die in dit
jaar, dat U is toegewijd, opstijgt
uit ieder trouw hart. Buig U over
onze pijnlijke kwalen, bekeer het
hart van de kwaden. Droog de
tranen van de bedrukten en be
droefden. Troost de armen en de
kleinen, doof de haat, milder de
hardheid der zeden, behoed bij de
jeugd de bloem der zuiverheid, be
scherm de Heilige Kerk, maak dat
alle mensen onder de bekoring mo
gen komen van de christelijke
goedheid, bij het horen van Uw
naam, waarvan de echo harmo
nieus in de hemelen weerklinkt, dat
de mensen elkaar als broeders be
schouwen en de landen als de le-
Ontvang, o allerzoetste Moeder,
onze nederige bede en vooral ver
krijg voor ons dat wij eens, met U
het eeuwig geluk genietend, voor
Uw troon het hooglied mogen her
halen, dat heden op aarde opstijgt
rond uw altaren; o Maria, Gij ztjt
de allerschoonste, Gij zijt de glorie
de vreugd, en de eer van ons volk,
Amen.
AFLATEN IN HET MARIAJAAR
De Apostolische Penitentiarie
heeft een decreet gepubliceerd be
treffende de geestelijke gunsten die
de Paus aan de gelovigen verleent
bij gelegenheid van het aanstaan
de Maria-jaar, dat, zoals bekend,
op 8 December aanstaande zal ge
opend worden.
Het decreet dat op 11 November
is gedateerd, bepaalt dat een volle
aflaat kan worden verdiend onder
de gewone voorwaarden: biecht,
communie en gebeden, in de vol
gende gevallen:
1. - Op de dagen van de opening
en de sluiting van het Maria-jaar
en op de feesten van Kerstmis, Ma-
ria-Boodschap, Maria-Lichtmis, de
Zeven Weeën en de Ten Hemelop
neming, telkens wanneer de gelo
vigen met godsvrucht een heilig
dom bezoeken dat ter ere van de
Heilige Maagd is opgericht, of, in
de missielanden, een kapel.
2. - De volle aflaat zal kunnen
worden verdiend door de gelovigen
alle Zaterdagen van het Maria-jaar
zo zij deelnemen aan gezamenlijke
bedevaarten naar heiliglommen
van de Heilige Maagd.
3. - De gelovigen kunnen de vol
le aflaat verdienen onder de gewo
ne voorwaarden, door godsvruchtig
een officie ter ere van de Heilige
Maagd bij te wonen. Zij kunnen
een aflaat van 10 jaar verdienen,
zo zij deze vrome practijk vervullen
met een berouwvol gemoed, zonder
te hebben gebiecht of te hebben
gecommuniceerd.
4. - Aan de bisschoppen wordt de
bevoegdheid verleend de pauselijke
zegen mst volle aflaat te geven aan
het einde van de plechtige pontifi
cale mis, die zij op de dagen van de
opening en de sluiting van het
Maria-jaar zullen opdragen.
5. - Alle aan de H. Maagd op
gedragen altaren zullen volgens de
kerkelijke leer, geprivilegieerd
zijn, d.w.z. dat dsze altaren het
privilege van de volle aflaat zullen
genieten, toepasselijk op de over
ledenen voor wie de mis wordt op
gedragen.
6. - Door godvruchtig de Maria-
heiligdommen te bezoeken, waar
de Heilige Maagd in het bijzonder
wordt vereerd en die grote bede
vaartplaatsen zijn, kunnen de ge
lovigen de volle aflaat veralenen,
niet alleen alle Zaterdagen, maar
alle dagen van het Maria-jaar.
De volksheilige van de week:
EL FRANCISCUS XAVERIUS
Donderdag 3 December.
De H. Franciscus Xaverius, de
grote missionaris van Indië, werd
in 1506 geboren op het kasteel Xa
verius, nabij Pampeluna, in Span
je. Hij deed zijn studiën aan de
hogeschool te Parijs. Daar droom
de en verzuchtte hij slechts naar
roem en grootheid. Hij werd er
bevriend met Ignatius van Loyola,
die zijn hart wist te winnen, en
hem gans omvormde tot een geest
driftig apostel voor Christus.
Samen met zijn vriend, was hij
een der zes eersten der Sociëteit
Jesu. Door Ignatius werd hij naar
Oost-Indië gestuurd, waar hij
twaalf jaar lang het Evangelie
verkondigde. Hij was begaafd met
een grote apostolische ijver. De be
keringen. die hij met honderddui
zenden kon bewerken, doen hem
als een werker op grote schaal
in Gods akker doorgaan. Overal
stichtte hij kerken en christen ge
meenten.
Hij was de algemene overste der
Jezuiëten voor Indië. In een ruste
loze loop doorkruiste hij gans In
dië, Ceylon, de Molukken, enz.
Op het punt China binnen te
dringen, werd hij ernstig ziek en
stierf op het eiland Sancian, in het
zicht der Chinese kust. Het was op
3 December 1952 dat Franciscus,
toen amper 46 jaar oud, stierf.
Paus Pius X verhief zijn feest
tot hoog-dubbele rang en stelde
hem aan tot patroon en bescher
mer der Katholieke Missiewerken
en van de Voortplanting des Ge
looft.
den zijn van eenzelfde familie, die
aoor ae zon van een oprechte en
universele vrede worden bestraald.
Geïllustreerde brochure E 454 gratis op gewone aanvraag
aan ELNA, 47, Grote Markt, Kortrijk.
Op het ogenblik dat in de landen
achter liet IJzeren Gordijn de
kerkvervolging een nieuw stadium
kent en met meedogenloze hand
heid zich vergrijpt aan kardinalen,
bisschoppen, priesters en aan alle
gelovigen, zijn de afgevaardigden
van ruim twintig landen op het
congres van Kerk in Noodte
Koningstem in de Taunus samen
gekomen. Bisschoppen, prelaten,
priesters en kloosterlingen uit het
Westen en uit de Oostelijke landen
onder communistisch bestuur wil
den hier in gezamenlijk overleg de
middelen overwegen om hulp te
brengen aan alle vervolgden en nu
reeds het herstel van Gods Kerk
in de communistische landen voor
te bereiden.
Polen, Tsjeeho-Slowaklje, Alba
nië, Wit-Rusland, Litauen, Oekraï
ne, e.a. zijn hier vertegenwoordigd,
alsmede Vlaanderen, Nederland,
Duitsland, Frankrijk, Spanje, e.a.:
■de altijd levende, en .ondanks de
vervolging, altijd strijdbare, krach
tige gemeenschap van de Katholie
ke Kerk, bereid om door gebed,
offers en ontbering Gods Kerk te
dienen.
Het was geen verheugend beeld
dat ons door de afgevaardigden
uit de communistische staten en
gebieden werd geschilderd: vele
afgevaardigden waren trouwens
zelf gemerkt door de geleden nood
en vervolgingen, die al in 1939 be
gonnen veel vroeger reeds in
Rusland en die na 1944, na de
uitdrijving van millioenen ont
heemden, systematisch in alle lan
den achter de Elbelijn werden
doorgedreven. Een systeem van
gruwelijke, onmenselijke terreur,
gepaard aan de systematische pro
paganda en beïnvloeding, die het
communistisch atheisme heeft uit
gewerkt.
Wat aan katholieke organismen
bestond, werd opgeheven; kerken
en kloosters door de staat in be
slag genomen, de scholen ont
vreemd, de seminaries gesloten,
het godsdienstonderricht verboden.
De bisschoppen verplicht de heve
len van regering en communisti
sche partij te volgen en vermits
zulks werd geweigerd, woedde de
bloedige vervolging. Door alle af
gevaardigden wordt de gruwelijke
balans voorgelegd van gedode, ge
kerkerde, verbannen geestelijken,
van bisschoppen tot eenvoudige
priesters. Overal werden de gees
telijken met opzet valselijk be
trokken in spionnageprocessen met
het doel de vaderlandsvoelende ge
lovigen van de herders te verwij
deren. De betrekkingen met Rome
■wérden verboden, opdat aldus ein
delijk de kans zou worden geboden
nationale, dit is in communistische
dienst staande kerkenop te
richten.
De katholieke bevolking werd in
het privaat leven bedreigd, ge
plaagd, gebroodroofd en vervolgd.
De jeugd,' opgenomen in de offi
ciële jeugdorganisaties, werd van
gezin en kerk vervreemd: een
jeugd wordt opgeleid die ontoegan
kelijk is voor elke bovennatuurlijke
gedachte, die God en Jezus loo
chent... en bespot.
Uit Albanië of uit Litauen, uit
Polen of Oekraïne, eenzelfde triest
geluid is het dat ons toespreekt!
De methode is overal dezelfde, en
het beeld verschilt alleen door de
felheid van de reacties en door de
graad van wreedheid en harteloos
heid, die er wordt aan de dag
gelegd.
Een element en een reden tot
groot vertrouwen ls het zeker vast
te stellen, dat ondanks deze ver
volging het geloof ook ln die heil
loze, demonische diaspora sterk is
I
Amerikaanse testpiloot
haalde 2.123 km. 200 per uur
Los Angeles, 21 November. Een
Amerikaanse piloot heeft voor de
eerste maal met zijn vliegtuig een
snelheid bereikt van 2.123,200 km.,
het dubbele van de snelheid van
het geluid, zo werd Zaterdag be
kendgemaakt.
Scott Crossfield, 32-jarige testpi
loot van de nationale adviserende
commissie voor luchtvaart, bereik
te deze historische snelheid Vrij
dagnamiddag aan boord van een
B-558-II Skyrocket
De National Advisory Commit
tee for Aeronauticseen weten
schappelijk vorsingsorganisme van
de regering, deelde het feit mede
nadat de precisie-instrumentcn aan
boord van het toestel nauwkeurig
werden onderzocht.
Crossfield was opgestegen van de
'militaire luchtbasis van Edwards,
in Californlë, en begon zijn record
vlucht te 12.01 uur. Het toestel met
achteruitstaande vleugels werd tot
op een hoogte van ongeveer 10.000
meter gevoerd door een B-29 moe
dervliegtuig. en werd daar uit de
romp van de reusachtige machine
gelost voor de recordvlucht.
gebleven. Maar dreigend is toch
het gevaar: een kudde zonder her
ders moet uiteindelijk verdwalen
in de storm van deze bewogen
dagen.
Het is thans onmogelijk recht
streeks, in de landen zelf, enige
poging aan te wenden om aan de
kerkelijke verhoudingen iets ten
goede te wijzigen: de wereld van
het Oosten leeft geïsoleerd, afge
sloten van het Westen, afgesloten
van Rome.
Maar daarom moet nu reeds het
herstel van de Kerk in die landen
worden voorbereid: de kudde heeft
herders nodig, moedige jonge pries
ters, die met rijke offervaardigheid
en onvermoeibaar idealisme aan
het werk zullen gaan.
Millioenen vluchtelingen en ont
heemden vertoeven thans in West-
Duitsland, in Oostenrijk, in enkele
andere landen. In hun midden, in
de soms gore barakkenkampen en
bunkers wachten jonge krachten,
die zich geroepen voelen het woord
en de gedachte van Jezus in hun
verre vaderland uit te zaaien.
Dat is dan de taak, die nu door
de in vrijheid levende Kerk moet
worden verricht: de seminaries op
richten, waarin deze jonge studen
ten voor het priesterambt kunnen
FINALE VAN DE E. D. G.
In de Kamer loopt de bespre
king over de Europese Defensie-
gemeenschap naar het einde. De
volksvertegenwoordigers zullen er
vermoedelijk niet kwaad om zijn.
De C.V.P.-er De Vleeschauwer, die
zoals men weet gekant blijft te
gen het verdrag, verdedigde ver
leden week zijn opvattingen op
de hem eigen scherpe toon. Hij
vergeleek de verdragsluitende par
tijen op pittige wijze met de per
sonages uit het gekende blijspel
van Langendijk «Het wederzijds
Huwelijksbedragen achtte het
vooral hachelijk voor de kleine
landen dat zij klakkeloos hun
souverelniteit en nationaliteit wil
len prijsgeven. Hij vreest vooral
dat de Vlamingen het kind van
da rekening zullen worden en met
hun taal nog verder zullen ach-
teruitgesteld worden ln Interna
tionaal verband dan ln het eigen
land reeds het geval ls.
De liberaal Rey amuseerde zich
Inzonderheid met het tegenover
elkaar opstellen van vroegere me
ningsuitingen van de socialist
Rolin en van de Senaatsvoorzit
ter, en van de meningen die zij
thans huldigen over de E.D.G.,
welke zij eerst verwerpelijk acht
ten maar thans verdedigen.
Alles bij elkaar genomen is het
niet te verwonderen dat de Waal
se federalisten van de soort van
de Hr Rey warme voorstanders
zijn van het verdrag. Zij vinden
alle bezwaren en bedenkingen die
steunen op de souvereiniteit van
ons land immers van weinig tel,
aangezien zij er niet voor terug
deinzen om het staatsverband zelf
uiteen te rukken om hun federa
listische verzuchtingen te vol
doen. Zij vinden er nu ook geen
graten in een loopje te nemen
met de grondwet zoals zij daar
vroeger niet tegen op zagen.
Intussen prediken de tegenstan
ders van de E.D.G. in de woestijn.
Er zijn weliswaar weinig warme
voorstanders maar er is een meer
derheid van gelaten voorstanders
die in deze aaneensluiting terecht
de enige weg zien om gezamen
lijk sterk te zijn en aldus de even
tuele oorlogsbedreigingen uit het
Oosten te doen wegdrijven.
SCHADE
VOOR ONZE VISSERIJ
In antwoord op een motie van
orde over de eenzijdige maatre-
worden opgeleid, de voorwaarden gelen der IJslandse regering er-
scheppen om deze studiën voor kende Minister Van Zeeland dat
duizenden mogelijk te maken.
Stellig ook het Westen heeft zijn
zorgen; ook hier heerst het pries
tertekort: ook hier wordt de Kerk
door oppervlakkige kerksheid, vaak
door onverschilligheid verzwakt.
Maar onze zorg moet in de eerste
de belangen van onze visserij in
derdaad zeer geschaad worden
door de niet te verdedigen be
schermingsmaatregelen van IJs
land.
In 1952 heeft de regering van
IJsland de strook van de kustwa-
plaats gaan naar het Oosten, en t die voleena de intei-natin
n»sr dipp-enen uit. dp Onst-pliik° teren, die vo gens cte mternatio-
naar diegenen uit de Oostelijke
zone die onze steun, onze hulp en
vooral onze naastenliefde behoeven.
Want het is ons onmogelijk in het
Oosten de helpende hand te reiken,
dan blijft het onze christelijke taak
allen te troosten en te steunen, die
mede, omwille van hun geloof, uit
hun vaderland werden verdreven.
Versterking van de zielezorg, bevor
dering van de roepingen, maar te
vens sociale hulp aan allen, die op
onze daad van naastenliefde wach
ten.
De resolutie, door het congres van
«Kerk in Nood» aanvaard, richt
een dringende oproep tot alle Ka
tholieken door gebed en offer te hel
pen bij de taak, die Oostpriesterhulp
op zich heeft genomen: het herstel
van Gods Kerk voor te bereiden
door de versterking van het Gods
vertrouwen bij allen, die door de
vervolging werden getroffen.
Jonge priesters, versterkte ziele
zorg, liefdevolle hulp voor alle
vluchtelingen!
Dit is de opdracht, waarvan Oost
priesterhulp met Pater Werenfried
van Straaten, de fiere, gelukkige en
strijdbare voltrekker wil zijn.
En daarom richt Oostpriesterhulp
zich tot allen die Gods Huis wil
len bouwen, beschermen en verde
digen... door hun offer en hun
liefde.
OOSTPRIESTERHULP
Tongerlo - P.C.R. Nr 4694.29
zuiver oranjeappelsap
i i i
Autobussen, vertrekkend uit Oost
ende, Nieuwpoort, Diksmuide en
Veurne, die ook de gemeenten
Oudenburg, Moere, Eernegem, Koe-
kelare, Kortemark, Houthulst, Kler
ken, Esen, Zarren, Pervijze, Wul
pen, Hoogstede, Leisele, Gijverink-
hove en Beveren-aan-IJzer aan
doen, verzekeren het DAGELIJKS
vervoer van mijnwerkers naar en
van de kolenmijnen in de streek
van Bergen.
Geen speciale beroepskundighe
den worden vereist aanvangsloon
196 fr. per dag gratis 4.200 kg.
steenkolen per jaar sta.atspremie.
Alle verdere inlichtingen kunnen
bekomen worden op de plaatsings
diensten van de Rijksdienst voor
Arbeidsbemiddeling en Werkloos
heid (Oostende, Koningstr. 63, tel.
713.10 en 734.32 en te Veurne, Pan
nestraat 13, tel. 31.203).
nale overeenkomsten drie mijl
bedraagt, op eigen houtje ver
breed tot vijf mijl en aldus de
visgronden in de kustwateren van
IJsland fel beperkt. Dit brengt
grote schade mede voor onze al
oude visvangst in de visgronden
van IJsland, daar de visgrond de
rijkste vangst oplevert dicht on
der de kust. De vissers komen nu
met geringe buit naar de thuis
haven en de prijzen gaan hier
door de hoogte in. Bovendien stelt
de IJslandse kustwacht zich vrij
onhebbelijk aan en maakt niet
zelden gebruik van voorwendsels
of onvoldoende bewezen feiten om
onze vissers of scheepkapiteins
zwaar te beboeten.
Een en ander heeft reeds pro
testen uitgelokt vanwege Enge
land, Frankrijk en zelfs van ons
landj maar het is boter aan de
galg. Het geschil werd ook voor
het internationaal gerechtshof ge
bracht, maar dit verklaarde zich
onbevoegd.
Minister Van Zeeland gaf de
verzekering dat ons land niets
onverlet laat om de toestand te
regelen en de zaak eventueel op
nieuw voor het internationaal ge
rechtshof zal brengen.
DON QUICHOTTE BUISSERET
Senator Buisseret kan er niets
aan doen dat hij een nogal ko
misch postuur slaat uiteraard.
Verleden week was hij echter
volkomen potsierlijk in zijn in
terpellatie om het Duitse neofas-
cisme dat alhier, naar het heet,
weer zijn duizendkoppige draken
hoofd opsteekt. De interpellant
moest het stellen met de volko
men uit de lucht gegrepen bewe
ring dat Leon Degrelle millioenen
overmaakt aan de uiterst-rechts
gerichte Duitse partij van Dr
Naumann. De arme man had ech
ter geen enkel microscopisch klein
feit om zijn loze gezegden bewijs
kracht te geven en gaf dan ook
maar een zielig spektakel ten
beste. Hij vocht tegen denkbeel
dige reuzen, die alleen windmo
lens waren, zoals Don Quichotte.
EEN LUCHTJE
AAN DE AFFAIRE LUCHT
De hele zaak heeft eigenlijk
al een lange geschiedenis en is
een typisch voorbeeld van wat
een volksvertegenwoordiger on
langs verklaarde: «Men is altijd
de inciviek van de een of de
ander.
Men moet weten dat Dr Nau
mann met behulp van enkele ge
wiekste zakenlieden en financiers,
die toevallig ook een politiek of
militair verleden hebben, zoals de
Heren Achbacht en Skorzeng, er
in geslaagd is in betrekkelijk kor
te tiid een machtige handelsonder
neming op te bouwen'die vooral in
het. Nabije Oosten grote orders
plaatst en niet zelden het gras
voor de voeten van de Engelsen
TELEVISIE
De opvoedkundige waarde der Te
levisie staat buiten twijfel. Het zou
interessant zijn, de tegenslagen op
het doek te brengen van diegenen,
die een goede zaak menen te doen,
als zij een uurwerk ln de smokkel
kopen. Een serieuze garantie kunt
U alleen bij de gevestigde horloge
maker-vakman bekomen. (Med.)
Het is weer Xaverlusdag...
Een heel jaar werd getimmerd om de
Xaveriusfiguur hij ons binnen te leiden.
Laten wij op deze feestdag van Francis
cus Xaverius even zijn figuur oproepen
om er een der onzen naast te plaatsen.
Zend mij Vlamingen! riep Xaverius.
Laat mij naast Xaverius de kleine pen
Hij spaart en spijkert, leeft arm, terwijl
de wereld in weelde zwelgt.
En als hij zijn zilveren priesterjubi
leum viert, staat de Missiepaus Plus XI
de zes eerste Chinese Bisschoppen te wij
den, op vraag van dat vinnige Paterke
Lebbe, die verdoken ln een hoekje staat
toe te kijken, wenend van vreugde.
Laat nu uw dienaar gaan, kan hij zeg-
ter, doch groot missiefiguur Vincent Leb- wij zullen ridders worden ln dienst van Twee maanden duurt de reis. En daar ten: revolutie. Lebbe ls Chinees op en top. Dj
be zetten. God en Kerk. sleurt hij zijn koffers de oude hoofdstad Hij sticht een weekblad, houdt voordrach- gen. Maar er is nog veel 'te doen voor
Xaveer wordt geboren op een Spaans Ze worden het Ignatius sticht zijn Pek->nS binnen. Hij ziet het sprookje der ten, wordt een der beste Chinese rede- hem
vil Jezuïetenorde. Frans Xaveer is een der stralende paleizen de weelde der tempel- naars, komt ten jare 1913 in zeven haas- opnieuw naar China, waar nu de oor-
^nS'„fKc nik dl eerste leden, wordt missionaris, doorloopt turnen, de triomfbogen, alles zwierig en ten naar Europa om geld en sympathie log woedt tegen japan.
staan uitgedost m een ridderlijk pak, de Ceyion Indië Malakka, Japan. rijk, met daarnaast een trieste katholieke te garen voor zijn werk, sticht bij zijn Lebbe vech? mee dp Chinese rangen
veder beeft op hun hoed, de degen rilt AAa kerk in Europese stijl. Dat betekent niets terugkomst een dagblad en ziet met bloe- JIf?06 omneS6 rangen'
m hun vuist, de edelstenen fonkelen op Op 3 December15o2staat hiji op de voor deze mensen, redeneert Pater Lebbe, dend hart toe hoe China verscheurd i gevangen
het floeren wambuis. Schoon! tp i-n ÏpT De kerk' de missionaris, zijn toog, zijn wordt door de revolutie. Duizenden Chi- ,pa^T J°?Sp^raai^ na? oorlogs-
Wordt ridder als wij, Frans! bel r:ijkj wtot hij ligt te sterven I: „SfJ baard en ook zijn hart moet Chinees nezen vluchten naar Europa. Vooral de geweld (Juni 1940) zakt Pater Lebbe gin-
- Neen, ik ga studeren. richt van China en zijn ziel stijgt naar worden. dan eerst zal dit volk luiste- jongeren. Die willen studeren. Wat zal ?er elkaar. door een beroerte getrof-
De jonge Xaveer trekt naar do hoge- het Hemels Paradijs. ren en meewmen. Eu m6t m voikj,e doen? M kan fen. Het is volbracht Hij sterft. En zijn
school van Parijs, studeert schitterend, De brekende ogen van Xaverius over A t ndt ïvv-n c,tnHpnfpn cnrrvpfpn- zlel stijgt naar het bovenaardse Hemelse
droomt van rijkdom, eer en_ roem, van China... Ogen die smachten: wie zal Chi- ^t he^ifie^ W^sahone ™orne- ^zon Rijk,
- - -- Ik heb de beste man uit China voor
hoge posten, steeds hoger... Maar op een na aanpakken? Wie?
Pater Lebbe, de grote Chinees. Een
dag zit op rijn studeerkamertje een nieu- Ik moet altijd aan Xaverius denken als Chinees worden met de Chinezen. Met b.J"* "171 Ko'itp kleine peuter van een vent,
we kameraad, Ignatius van Loyola. Tij- Vincent Lebbe mij voor de geest komt. haarvlechten op de rug, zoals de Chine- n >aig, zegt de Paus. Ln die beste En toch een reus,
dens de oorlog in Baskenland werd zijn Ge zult spoedig weten waarom. zen toen nog droegen. Onder het olie- c s lcdd Zoals de velen uit dit gebenedijde
been verpletterd door een kanonbal. Zo'n kop moet grondig doorstuderen, lampje^ zit hij ontelbare nachten bij de En da-ar is Lebbe weerom zijn kof- Vlaanderen dat binnen ziln eigen gren-
Ignatius laat Xaveer uitpraten over wat De Pater-Overste der Lazaristen te Pa- duizende Chinese lettertekens. En een fers aan 't versjorren. Eeuwig verhuizen, zen m irie'in en Zieiiran doen doch
milt ^?fdkSrtfJrinSlH^erl>reetek slechts ejs A het die zegt' ,?n,„de pkop-- eeuwig sleuren en labeuren. Hij heeft buiten rijn grenzen de kracht vertoont
En da? xiveeJi hoort toe aan een jongen uit Vlaanderen, zodat hij kort na zijn priesterwijding al- alles nc>dlg voor zijn jonge mannen: geld, Van een Remtoertus, van een Fernand en
Advokaat dlolomaat aan vlncent Lebbe> ult Gent- daar de biecht Ch nezen kan horen, huisvesting, boeken... Hij loopt door zijn Theophiel Verbiest, van een Rocibroek en
AdvoKaac, cupiomaat, enz., enz. Maar tr£>k nog veel verder dan r,(>. En daarmee wordt hij in het volle le- vaderland in Chinees kostuum, slaapt een Vyncke.
En clan xaveer? me om te studeren. Naar China! Want na ven gesmeten. Dit wordt een vaart. Hij maar een paar uren meer, geeft zich to- zij zijn ons een zegen en een hoop
Ignatius kan Xaveer overtuigen hoe een voordracht door een missionaris uit wordt pastoor te Chokow, een jaar later taal aan zijn jongens, aan zijn werk. Hij dat ook hier in 't eigen Vlaanderen weer
ijde1 dit streven is. Al rook al IJdelheid. China trekt hij naar Pater-Overste en pastoor te Tientsin, een stad met 1 mil- durft alles aan, kan alles aan, en wordt der ouderen fierheid moge levend worden.
ij. k 7 hem de ^oelating af om naar lioen Inwoners. gierig op een tramreis om een franske
Ze weiden ziels-vnenden. En besluiten: China te gaan en daar gewijd te worden. In 1911 davert China op zijn grondves-te kunnen uitsparen voor zijn Chinezen. F. R. BOSCHVOGEL.
wegmaait o.m. in Egypte en Tun
klje.
Men begrijpt dan ook best dat
de Engelse bezettingsoverheden
verleden jaar in Duitsland een
ophefmakende neo-nazlstlsch com
plot ontdekten en zonder veel
plichtplegingen Dr Naumann met
enkele andere «samenzweerders»
Het aanhouden. Men kan niet
zeggen dat de Duitse bondsrege
ring met dit optreden van de be
zettingsoverheid was ingenomen,
Maar ja, de zogenaamde neo-na-
zisten waren nu eenmaal de «in-
civlekenvan Engeland op de
wereldmarkt. Er werd een onder
zoek bevolen dat nog altijd niet
is afgesloten en Dr Naumann
kwam weer vrij en deed verder
zaakjes, o. m. ook met België door
tussenkomst van Mevr. Lucht dia
veelvuldig over en weer reist tui
sen Duitsland en België.
En dat vindt senator Buisseret
uiterst verdacht. Daar ls een luch-
tje aan, meent hij, maar hij kan
niet precies zeggen welk luchtje,
maar hij vermoedt dat het naris-
tisch is. En daarover houdt hl]
een hele Interpellatie. De man
heeft Inderdaad niet veel nodig.
NAU
Hoe Degrelle er bij te paa
kwam Wel, de West-Duitse
bondskanselier vond in de laat
ste Duitse verkiezingsstrijd dat er
wat te veel aandacht werd be
steed aan de uiterst-rechtse par
tij van Dr Naumann en daarom
probeerde hij maar pog eens het
trucje dat. de Engelsen met Nau
mann hadden uitgehaald. Gewoon
een beetje modderen, een beetje
verdachtmakingen. Het zou da
partij van Naumann wel schaden
maar kon diens soliede zaken al
leszins niet deren. De Engelsen
weten er van mee te spreken In
bepaalde landen en markten heb
ben ze zo hun buik vol van de
Engelsen dat ze nog liever zaken
doen met de duivel dan met John
Buil, en dus zeker wel met de
min of meer aangebrande Nau
mann (die zichzelf spottender-
wüze eens Nau-Nau heette).
En daarom verklaarde Dr Ade
nauer op een persconferentie voor
Amerikaanse journalisten dood-
nuchter dat de uiterst rechtsa
partij relaties onderhield met da
nationaal socialisten in het bui
tenland en van hen geld ontving,
o. m. van de onbetaalbare Leon
Degrelle.
SALUDOS AMIGOS
Buisseret, het onstuimig man
netje, ls daarop afgeschoten als
een kanonbal en hij begon nu
overal Zwarte Piet te zien. Maar
het ls al heel spoedig gebleken
dat de Zwarte Piet alleen bestond
in de verbeelding van de Engel
sen die de kaas van hun brood
zagen eten door de mannetjes van
Schacht en de Duitse Handels
bank en in de verbeelding van
Adenauer die de uiterst rechtse
partij een peer wou stoven met
de mop over Degrelle.
Zelfs de socialistische senatoren
vonden dat Buisseret te veel spo
ken zag en de Hr Rolin was al
kontent dat ze niet te veel en
te lang spraken over «le beau
Leon Daar zijn zo van die din
gen waarop Spaak, de commis-
voyageur van de Europese inte
gratie, niet al te fier is en hi]
stelt het zeer zeker op prijs dat
Degrelle uit zijn vaarwater blijft
en te Tanger of elders zijn da
gen slijt, ver van de verleiding
om over zekere onaangename
herinneringen een helder licht ta
spreiden. Saludos amigos.
HET ENE MAG
EN HET ANDERE NIET
Bij het St-Verhaegenfeest heb
ben de Brusselse studenten van
de U.L.B. zich weer van hun beste
zijde laten zien, en verkleed in
pater of non, de opvattingen van
een groot deel onzer landgenoten
en zelfs van de meerderheid, op
de meest walgelijke wijze ge
kwetst en aanstoot gegeven onder
het liidzaam oog der politie.
Dat mag.
De reparateurs van FosW heb
ben met de steun van 6.000 gen
darmes een slag in het gezicht
gegeven van de Vlaamse openba
re mening en de IJzerbedevaar-
ders.
Dat mag.
Maar al de rest mag niet.
PAS.
NAU
bij
IN HF.T LICHT
VAN DE VERLOSSING
Nog vier weken scheiden ons va"
Kerstmis. Kerstmis is het geboorte
feest van de Verlosser. Die geboor
te te Bethlehem, meer dan 19
eeuwen terug, was het begin van
Gods Verlossingswerk op de we
reld.
Waarom was die Verlossing
noodzakelijk? Reddingsploegen da
len niet af in de mijnen als er niet
te redden valt, reddingsvaartuiget)
verkiezen niet de volle zee als e'
geen schip in nood is... God zou
geen Verlossing hebben aangepakt
als het mensdom niet te verlossea
was. 4'-:Ts
De mensen, de redelijke schepsels
(in tegenstelling met de schepsels,
die geen rede (verstand) ontvin
gen) van God waren in nood,
Waarom?
Adam en Eva, de eerste mensen
op aarde, hadden hun gelukkige
staat niet bewaard. Door het eten
van de vrucht, welke God hun
verboden had. zijn ze in de handen
van de duivel gevallen en zo wier
pen ze heel hun nageslacht, de
mensen van alle tijden waren ln
groot gevaar, in een slavernij van
de duivel.
Voor de val van Adam was een
volmaakt geluk weggelegd voor al
le mensen. Na de val was dat ge
luk uitgesloten. Alle mensen zouden
de tijdelijke dood sterven, die be
staat in de scheiding van lichaam
en ziel; de geestelijke dood, die be
staat in de scheiding van de ziel
van God: en de eeuwige dood, die
bestaat in de eeuwige verwerping-
Door de val van Adam kwam de
zonde in de wereld, en van die
zonde wou God de mens in de
mate van het mogelijke (zonder
de menselijke vrijheid te breken)
verlossen. i
De zqjide van Adam en Eva be
stond vooral in hoovaardij en on
gehoorzaamheid. 't Was een zeer
zware zonde. Zij overtraden
mers, met volle kennis en vrije wil.
het strenge, met zware straffen be
krachtigde en zo gemakkelijk W
onderhouden gebod, dat God, die
hen met zoveel weldaden en voor
rechten had overladen, hun juist
had gegeven, opdat rij, door het
onderhouden daarvan, zijn opper*
heerschappij en hun eigen afhan
kelijkheid ën verschuldigde onder
danigheid zouden erkennen.
De straf volgde onmiddellijk op
de zonde. Goa sprak tot Adam-
De aarde zij gevloekt in uw werk-
in veel arbeid zult gij er van eten
alle dagen van uw leven. Doornen
en distels zal zij u rtortbrengeh,
In het zweet uws aanschijns ffl'
gij het brood eten, totdat gij w®.
derkeert tot de aarde, waaru t P>
genomen rijt; want stof zijt rib
tot stof zuit ge wederkeren.»
Die straf viel op het hele mens
dom. Al de bovennatuurlijke voo
rechten gingen verloren en kono
-slechts herwonnen w°rae"' 'm
zi| een Verlosser, dm God rte--
bét Par&düs üelwld* u