Kent gij l'Abbé Pierre H E Bij de Begroting van Onderwijs Het 37e Autosalon Brussel rmw - s°l° - SS® Het Station van de Groendreef te Brussel opgedoekt POPERINGE - IEPER - WERVIK M?F=a„w^i° x'„°s£: se om zul,er m*le^la, °x""- s«.' Feêrie van sierlijke lijnen en schitterende kleuren Het Spoor maakt plaats voor de moderne Helicopter Een brokje interessante geschiedenis Personenauto door vrachtwagen gepletterd te Aalbeke Verdrinking of... moord 50' JAAR. Nr 4. 16 BIr. Prijs 3,— Fr. ZATERDAG 23 JANUARI 1954 ONZE 3 UITGAVEN: UITGAVE NIEUWSBLAD VOOR WESTVLAANDEREN |- BUITENLANDS OVERZICHT Gelijkheid in het Middelbaar Onderwijs OPENING EEN RONDGANG DOOR DE PALEIZEN Amerikaanse merken. OUD en- NIEUW Het eerste station van het vasteland waar op 5 Mei 1835 de eerste trein vertrok, zag Zaterdag jl, zijn laatste trein afreizen ALGEMEEN OVERZICHT Autobestuurder uit Kortrifk om het leven gekomen sa Hieuw onderzoek rond de geheim zinnige verdrinking van slagersgast Ameye fe Adinkerke ET is nog niet zo lang geleden dat we hoorden spre ken en iets en anders lazen over de krotwoningen te Brussel. Koning Boudewijn ging met Minister De Taeye op ontdekkingsreis in dat preuse Brussel, 't Was ten slotte de Abbé Froidnredie Koning, Minister en heel 't land deed kijken naar die kankerplekken in 't hert van dat rijk, hoveerdig Brussel. Te Brussel heb ben velen zich... dik en gram gemaakt op die... Pastoor Froidure. Had hij niet veel beter gezwegenf Waren er in de hoofdstad niet voldoende schone, brede straten, lanen of boulevards waar het in de nacht zo klaar is als in de dag Wie wist er iets van die enge steegjes zonder licht, zonder water, met krotten zoals men er nergens meer vindt.' Hebt gij van «l'Abbé Pierregehoordf Iets over gele zen! 't Is weeral een... Pastoor en die heeft heel Parijs en de halve wereld wakker geschud. Parijs, de lichtstad, de schoonste stad van de wereld, een millioenenstad! Frankrijk heeft bovendien een Minister van Heropbouw voor de Ver woeste Gewesten; en onlangs had men dien Minister gewe zen op de woningnood van de nieuwe wijken aan de rand van de grote hoofdstad. Men had aan dovemans deur ge klopt.' Maar l'Abbé Pierre heeft die deur open... gestampt. l'Abbé Pierre is een van de vele Pastoors in de... brousse van Parijs; maar de brousse is goed voor de Mis siegebieden; rond Parijs draagt zij een ander naam Le Bied*. Maar de manier van leven en wonen verschillen maar weinig van de echte brousse. Nood is daar aan alles; en in die nood delen een aantal priesters, die daar als echte zen delingen tussen het volk leven. Nu weet ge wie l'Abbé Pierre is. Zijn familienaamDat is van geen belang, hij heet l'Abbé Pierre. Of is dat niet voldoende bij dat volk aan de rand van die wereldstad... Parijsf Maar rond Nieuwjaar gebeurde het! 't Was plots win ter geworden te Parijs en ook in de BiedEn bij een familie, die toch dakloos... woonde, stierf een kind van... de koude. Pastoor Pierre oordeelde dat het nu over zijn hart ging. Hij schreef een open brief aan Minister Lemaire, Minister van Wederopbouw. Die brief t l'Abbé Pierre nodigde zelfs de Minister uit om de begrafenis bij te wonen van dat slachtoffer van de woningnoodDie openbrief had het gevolg van een atoombom. Die bom maakte geen slacht offers, maar maakte heel Parijs en een deel van Frankrijk wakker. Minister Lemaire was inderdaad op de be grafenis. Dat was echter maar het begin.' Er is se dert al iets en anders ge beurd. Minister Lemaire is met l'Abbé Pierre op... reis geweest. Hij reisde om te... leren! Hij bezocht gezinnen die lang onder een tentzeil hadden ge woond, maar zich nu voor de winter ingegraven hadden lijk de mols. Hij bezocht tachtig kinders die van een soort garage hun «park* hadden gemaakt. Verder kwam hij aan een ter rein van vier Hectaren. Dat terrein had l'Abbé Pierre aan gekocht. Vraag dan nog of die Pastoor rijk is of niet... en- 'daar bouwen ongeschoolde arbeiders hun... huis! 't Regende blazekes dien dag en de Minister en Mr TAbbê waren al slijk en... mozealsof ze uit oude loop grachten kwamen. Dat fameus bezoek had enkele persman nen bekoord; immers als ge de eerste wilt zijn met sensatte- berichten moet ge tegen weer en wind kunnen. In de slag regen hield de Minister een korte aanspraak: nog vóór 1 Mei zullen daar driehonderd huisjes in cement worden gebouwd en er zal verder voortgebouwd worden, 't. Ongeluk is maar dat Mr de Minister, lijk alle Franse Ministers, veel kans heeft van vandaag tot morgen door een andere te worden vervangen. Maar dan kan l'Abbé Pierre zijn opvolger uit nodigen op zulk bezoek, 't Zal nog wel regenen en er zal nog slijk en modder in overvloed zijn. Maar er is meer gebeurd. l'Abbé Pierre, de Pastoor van de daklozen, woont hoef Dat is wat anders te Neuylly-Plaisance' Precies een schone naam Plaisance'k Heb nog een herberg gekend: «In 't Hof van PlaisancePrecies voor l'Abbé Pierre! Maar die Pastoor heeft meer dan beroering verwekt. Het is toch wel waar dat onze mensen verschieten als ze horen over die ongelooflijke en onnoemlijke miserie. Versteende herten zijn er non wel, maar nog meer ande ren, Goddank! En nu heeft l'Abbé Pierre werk tot over zijn oren! Er zijn dagen dat hij honderden brieven ontvangt en... geld. Ook uit ons land, uit Zwitserland, Zweden, Engeland en Amerika. De facteursof boodjes kennen hem goed en vinden hem zelfs wanneer het aardige adressen zijn. Zo kwam er een brief toe Abbé Pierre - Frankrijk en een ander De Pastoor - voddenkoopman - Parits De facteurs vinden hem en houden van hem, al zijn die hoodies pre cies niet allemaal leden van de H. Hertebond. In Frankrijk zelf vindt de Pastoor hulp bij groot-industriëlen, handelaars, kunstenaars. De bankier Rotschild waagde zich in een van die wijken, maar met zijn gift zal de Abbé weer twaalf huizen kunnen bouwen. In sommige fabrieken werken de arbeiders nu overuren voor het Fonds van l'Abbé Pierre Ir stierf een arm kind. een... dakloos kind ran koude. Sedert jaren wroette daar een Pastoor, l'Abbé Pierre! Nu waagde hij het de stormklok te luiden en de openbare opinie dat zijn al de mensen vanaf de ministers tot de laatsten die blind langs de miserie lopen die fameuse openbare opinie wakker te maken. Er is maar een jammerlijk ding aan vast: 't Is een Pastoor en dan nog wel een Pastoor zonder familienaam: l'Abbé PierreDe roden zullen beweren dat hij aan... po litiek doet en de bloedroden zullen vertellen dat hij een be taalde agent is van... Amerika. Intussen zal l'Abbé Pierre delen in de armoede van zijn daklozen en verder wroeten om van zijn parochie van miserie een soort Hof van Plai sance te maken! Nu kent gij ook de Pastoor van de daklozen: l'Abbé Pierre HET WEKELIJKS NIEUWS POPERINGE - IEPER - WERVIK ROESELARE MENEN - KORTRIJK VEURNE - NIEUWPOORT DIKSMUIDE Poperinge - Gasthuisstraat 19. Tel. 9. - Postcheckr. 47.63.60. Postabonnement voor 1954: België 136. Andere lander^200 fr. BELANGRIJKE WEKEN MEN WEET NU WAAR NAARTOE Enkele weken geleden het was na het positief antwoord van het Kremlin schreven wij hier dat de vier mogendhedenconferentie te Berlijn er gunstig voorstond als de Russen maar weer geen toevlucht zochten in bijkomstigheden om het opzet nog te doen mislukken. En wij stipten toen aan dat ze zeer gemakkelijk een stok konden vin den om de hond te slaan in de kwestie van het vergaderlokaal dat door de vier hoge commissaris sen in Duitsland moest gezocht worden. Lange tijd heeft het ernaar ge leken of .we zouden gelijk krijgen en onze vrees zou bewaarheid worden. Over dat stomme détail- punt heeft men inderdaad weken gediscussieerd. De Westmachten stelden de in ternationale Kommandantur voor. Dit was vanzelfsprekend, aange zien die als internationaal gebied beschouwd wordt. Maar de Russen zagen het zo niet. Die Komman dantur ligt in de Westerse zone en bijgevolg konden hun grote man nen er niet in toestemmen daar naartoe te gaan. Zij deden alsof dit een tocht naar Canossa zou AMINTORE FANFANI De nieuwe Italiaanse Eers te-Minister. punten die zij wenst behandeld te zien en opgelost. Op de voorgrond staat bij alle maal: een regeling in Europa, en daarin steken drie voorname pro blemen: Duitsland. Oostenrijk en de Westerse verdediging. Bij het vertrek staan de opvat tingen diametraal tegenover elkaar op minstens twee punten: Duits land en de Europese verdediging. Over het Duits probleem hebben de twee Duitse Staatsleiders er wel voor gezorgd dat we duidelijk op de hoogte zijn van de twee stellingen. De thesis van Adenauer is: eerst vrije verkiezingen, dan een nieuw parlement, waaruit dan een r.ieuwe regering die het herenigd Duitsland zal besturen. Grotewohl daarentegen predikt als volgt: eerst een nieuwe staat, dar. verkiezingen, parlement, re gering. Het is duidelijk dat dit heel wat achterdocht moet verwekken er, quasi onaanvaardbaar is. We hebben inderdaad te veel onder vinding ongedaan in de Balkan met regeringen die zo maar ge vormd werden uit communisten en niet-communisten met de belofte zodra mogelijk tot vrije democra- nationaal gebied bestaat, kan het Wij durven er trouwens aan |uunlstisehe .antii" Westen daarin niet toestemmen toevoegen: als men voor sommige s va omdat dit zou kunnen geïnterpre- ernstige problemen eveneens van le «"aere Kracnien. teerd worden als de erkenning van weerskanten iets wil toegeven, zo- Maar de Russen zullen evenmin de Oost - Duitse Quislingregering van Grotewohl en compagnie. Tenslotte vond de Russische ho ge commissaris een oplossing: ge deeltelijk vergaderen op de inter- geallieerde Kommandantur (West sector) en gedeeltelijk op de Rus sische ambassade in de Oostsector, voor de gelegenheid herdoopt in residentie van de hoge Sovjet commissaris Dus één week West, één week Oost. dan weer een week West. En als de conferentie dan nog verder gaat, dan moeten de ministers maar zelf hun plan trekken. Men spot hier en daar met die oplossing. En ze is in zekere zin besnottelijk. Maar het is beter zo'n onlossins dan geen. Vooral dat het hier toch niet ging om principes, als in de zaak van de vergader- de Westerse formule zonder meer plaats, dan mogen wij enig resul- v„erï aannemen. taat van die conferentie verwach- Er is. naar ons oordeel, maar een ten transactie-mogelnkheid en het is: PROGRAMMAPUNTEN nieuwe staat eerst (Oosters voor- Iedere pattij zal zeker naar de stel) maar terzelfderti.id terug conferentie gaan met een aantal (Zie vervolg blz. 2) Zopas hebben de diensten van de Kamer de begroting rondge deeld van het Ministerie van Openbaar Onderwijs. Het laat geen twijfel, dat het Departement van GEEN GULZIGHEID Uit dit alles blijkt wel overdui- Zaterdagochtend heeft in het Eeuwfeestpaleis te Brussel de opening plaats gehad van het 37® Auto- en Rijwielsalon, waar zoals men ziet weer een massa prachtige rijtuigen ten toon gesteld worden. Zaterdag jl. werd het 37" Auto salon, te Brussel, officieel geopend. De Hr Desgain, 1" ondervoorzitter van het Salon, sprak het welkom woord uit. Onder de aanwezige personaliteiten bemerkte men de Heer van de Meulebroeck, burge- CHRYSLER delijk, dat de tegenstanders van van een gekend benzinemerk, een merkenswaardig is tevens de nieu we Skyliner met dak in plexiglas. Mercury bezit thans ook de on afhankelijke voorvering met ko gelgewrichten, evenals de nieuwe, met kopkleppen uitgeruste, V-8 su- pervierkante motor van 161 PK. Ook Mercury bezit een model, «Sun In de Chryslergroep hebben de valley» gedoopt, met doorzichtig meester van Brussel; Volksverte- New Yorker de Luxe en de Custom dak. genwoordiger Van Boeynants; de Imperial thans de sterkste motor STUDEBAKER Generaals Marcheau en Beernaerts, ter wereld, nl. de 235 PK. 8-V, met w.__ ,.„rlpr1pn ianr dp7p en Hertog d'Ursel, voorzitter van een inhoud van 5,42 liter Nieuwe waar verleden jaar deze wagens de Automobielclub van België. modellen in deze groep: Chrysler, ™P1LpnP^tpPr,w? hlU venli i dit JJl fiv.r.oSoïo wolï model Commander V-8 Station I De Ford-fabrieken leveren nieuwe dat onder de benaming Conesto- Hij drukte de hoop uit dat zowel Lincoln's, Mercury's en Ford 1954. ?a VOor de eerste maal geëxpo- het belangstellingsrecord als het Deze laatste wagen is voorzien van seerd wordt. verkoopcijferrecord zouden mogen een geheel nieuwe supervierkante n w„'dcnn Packard pn Nash geklopt worden. Hierop verklaarde zeScylinder kopkleppenmotor van ^..^odge, Hudson, Packard en Nash hij de tentoonstelling voor ge- 130 pk. Ford 1954 heeft ook de on- ^°okdoor een reeks, in mm of öpend- afhankelijke voorvering met ko- model Nadat de personaliteiten de ver- gelgewrichten die tot dusver alleen len vertegenwoordigd, schillende stands hadden bezocht 0p de Lincoln werd gebruikt. Op- (Zie vervolg blz. 13) werd hen door de afgevaardigden het vrij onderwijs de dingen Openbaar Onderwijs éen 'der schromelijk overdrijven, wanneer zwaarste is in ons land, wat trou wens reeds overvloedig blijkt uit de omvang van de in de begro- d® te hebben gelegd, voor de ze de katholieken ervan beschul digen, overdreven gulzigheid aan De Engelse Ingenieur George Ste phenson die de eerste bruikbare lo comotief bouwde en die als gewoon reiziger de eerste reis Brussel- Mechelen meemaakte. ting aangevraagde kredieten: 8,5 milliard frank, hetzij nagenoeg een half milliard meer dan in 1953 en bijna een milliard meer dan in 1952. EEN MEER NORMAAL JAAR Het mag ons eigenlijk niet ver wonderen, dat de kredieten voor voor de vrije middelbare scholen het onderwijs deze maal in zo te bekomen. aanzienlijke mate zijn gestegen. Hoe die bescheidenheid zich in De jaren 1952 en 1953 werden cijfers laat uitdrukken, wordt immers gekenmerkt door een al- trouwens bewezen door een ontle- gemene inspanning om zoveel mo- ding van het zopas rondgedeelde gelijk de uitgaven te beperken, in begrotingsentwerp. subsidiëring van hun colleges. In alle objectiviteit moet immers worden toegegeven dat, wanneer er iets is dat aan Minister Harmei kan verweten worden in deze kwestie, het veeleer zijn beschei denheid is, vermits hij over vol doende parlementaire steun be schikte om méér staatsinterventie Zaterdagavond 16 Januari, te 17.42 u. is er voor het laatst een trein uit de Groendreef te Brussel vertrokken. Het stationpersoneel heeft met een tikje weemoed de trein nagekeken. Het was de laatste afrit uit het station Groendreef. Rond de Groendreef, het eerste station op het Europees vasteland, en vanwaar op 5 Mei 1835 de eer ste trein Brussel-Mechelen vertrok, is het de laatste tijd zeer druk ge- Zomernamiddagen paard te rijden. Later kwamen ook de burgers en het gewone volk uit het Marollen- kwartier. Maar wat eigenaardig en opvallend was: iedereen bleef op zijn kant. Zonder dat ook maar iets hierover was bevolen, liet men het middendeel aan de adel, de burgers kuierden rechts en het gewone volk wandelde links. Op deze Groendreef, d: met de tijd schoner en schoner werd, zou op 4 April 1779 de ee-ste paarden- weest want Zaterdag 1 Ananstiis °P -".pril i i ia ae ee-ste paaiueu- 1913 Werd hpii^onLr binnengereden. De Groendreef ligt koers van Brussel gehouden worden, haven vanFuronf ^fehnldïïden dan aan de linkerkant, even voorbij Rond 1835 was de Groendreef de twee dacen later haS varidaar de het ABC-theater, waar men vaak grote «chic» van onze hoofdstad: start nlaats der perste officiële he- ijsrevue's heeft gegeven, aan de men had er onder meer een paar Heonter vineht R™,ei RntUrdam IJzerplaats,' juist voorbij de haven restaurants (de naam bestond toen iicopter-viucnt lirussei-Kotterüam. yan BrusseL eigenlijk nog niet) die tot de beste Op verkeersgebied heeft de Wanneer men nu langs de Groen- behoorden. De oudste Brusselaars Groendreef aldus een paar primeurs dreef de AUée Verte zegt men hebben misschien nog een zeer vage op haar rekening mogen schrijven, gewoonlijk in Brussel komt en er herinnering, maar meestal ook van Het is nu wel allemaal heel waar de talloze sombere hangars en op- horen zeggen, aan het café-con- dat de Groendreef op gebied van slagplaatsen ziet, dan kan men certTivoli, dat zoals in steden als spoorwegverkeer met harde con- moeilijk begrijpen dat deze laan Kopenhagen en Stockholm nu nog, currentie van de andere Brusselse eertijds de schoonste en ook de Vele bezoekers en jonge vrijende stations heeft moeten afrekenen, chicste wandeling was van onze paartjes, die er een flikker wilden De Noord-Zuidverbinding heeft aan hoofdstad. Deze laan werd aange- slaan, lokte. Sinds er echter een Groendreef zelfs de genadeslag ge- legd toen men er het kanaal groef station werd aangelegd, dat vooral geven. Niettemin loont het de moei- en was in het begin slechts een 0p het goederenvervoer was aange- te het verleden van dit station even eenvoudige landeliike weg, die naar wezen, en er rond de haven meer op te rakelen want aan de Groen- Laken leidde, met weiden opzij en en meer stapelhuizen werden opge- dreef is een stuk geschiedenis ver- hier en daar een boerenhut. In de trokken, zou geleidelijk aan de aan bonden. achttiende eeuw, rond de jaren 1700 trekkelijkheid van de Groendreef dus, kwam het echter in de mode, verdwijnen. De Louisalaan, die in Waar ligt echter dit Groendreef- als gevolg van de grote processie die 1870 werd aangelegd en naar het station? Ik ben er zeker van dat jaarlijks van uit het centrum van lommerrijke Ter Kamerenbos leidt, velen van onze lezers het nooit heb- Brussel langs deze weg naar Laken zou de wandelaars naar zich toe ben gezien, tenzij men het hen trok, hier te komen wandelen. Of halen en tot op de huidige dag be- aens heeft gewezen toen ze per auto liever: eerst begonnen de edelen waren. tan Koekelberg af, Brussel kwamen hier 's Zondags of tijdens de mooie liet rollend materiaal in 1835 voor het reizigersvervoer. De locomo tief is van het type Le BeigeOnmiddellijk achter de tender is de open 3" klas wagen gekoppeld, vervolgens de overdekte 2e klas wagen, char-a-bancs genoemd, en ten slotte het le klas rijtuig, toen genoemd de diligeniie 1" klas. Wanneer men weet dat onze re gering van 1835 het aanleggen van de spoorweg in ons land vooral had gezien met betrekking op het goe derenvervoer. dan begrijpt men ge makkelijk dat het eerste station van Brussel dichtbij de haven werd aangelegd. Men mag zich echter afvragen hoe het komt dat ons land. dat pas een paar jaar tevoren onafhankelijk was geworden en nog in de administratieve 'rinderschoen- tjes stond, het eerste land was op het Continent om een regelmatige snoorlijn aan te leggen. Dit is eigen lijk min of meer toevallig en onder de druk der omstandigheden ge beurd. Antwerpen was tijdens het be wind van Napoleon de grootste mi litaire haven geworden van het Franse keizerrijk, waartoe wij toen ook behoorden. Om een kortere verbinding te hebben met de Rijn dan de tot nog toe gebruikte Hol landse natuurlijke binnenwateren, .(Zie vervolg blz. 9) het kader van de ruimere uitga ven, die door de bewapeningsver plichtingen werden opgedrongen. Bijzonder Minister Harmei heeft daar speciaal rekening mee ge houden, en zijn nieuwe onderwijs wetten voor zover ze althans belangrijker uitgaven met zich brachten werden slechts vanaf het jaar 1954 volledig van kracht. Dit is ook het geval geweest met de wet op de subsidiëring van het vrij middelbaar onderwijs. Het is inderdaad vanaf dit nieuwe budgetaire jaar dat de definitieve wet terzake de wet van 17 De cember 1952 in voege treedt. HET VRIJ MIDDELBAAR ONDERWIJS Tot nog toe was de subsidiëring van de vrije middelbare onder wijsinstellingen beheerst door de voorlopige wet, die een maximale staatsinterventie voorzag van 300 millioen frank, hetzij nagenoeg handeld. 4.500 frank per ingeschreven leer ling. Dit bedrag van 300 millioen frank werd trouwens nooit opge bruikt, en het vrij middelbaar on derwijs kostte aan de staat jaar lijks rond de 270 millioen frank. In het nieuwe systeem wordt de subsidie op een bredere basis berekend. De totale personeelsuit gave van het rijksmiddelbaar on derwijs wordt vermenigvuldigd met de verhouding tussen het aantal leerlingen in het rijks- en in het vrij middelbaar onderwijs en van dit totaal wordt een be drag ten belope van minstens 55 aan het vrij middelbaar onderwijs toegekend. Volgens deze berekening komt het globale be drag van de subsidie aan het vrij onderwijs voor 1954 op 512 millioen 661 duizend frank. F,en vergelijking tussen de kre dieten voor het officieel onderwijs aan de en? kant en het vrij onder wijs aan de andere zijde loopt na tuurlijk altijd enigszins mank omdat in het rijksonderwijs de uitgaven van de voorbereidende afdelingen mede begrepen zijn in de begrotingskredieten van het middelbaar onderwijs. Met dit voorbehoud doet zich de ontleding van de budgetaire posten voor het middelbaar onderwijs als volgt voor: 1.420.032.000 fr. voor het rijkson derwijs; 512.661.000 fr. voor het vrij onderwijs; 48.055.000 fr. voor de gemeentelijke en provinciale scholen; 11000.000 fr. voor presta ties van algemeen bestuur, die eventueel de verschillende takken kunnen ten goede komen. De gulzigheid is zeker niet te zoeken aan de kant van het Vrij Onderwijs of van de partij, die eindeliik hQt vrij orderwijs naar zijn effectieve waarde heeft be- luchtreisje per helicopter boven de stad aangeboden. Deze firma richt op dit Autosalon een soort tom bola in met als prijs een gratis luchtreisje boven de hoofdstad. Naar achteraf, op het aangeboden middagmaal, werd verklaard zou deze firma binnenkort een nieuwe soort benzine op de markt brengen die volgende voordelen zou bieden: snellere start, betere vaartversnel ling, langere afstanden met het zelfde verbruik en vermindering van de periodieke nazichten. In het kader van een steeds die per en dieper doordringende demo cratisering van het autorijden, hebben ook de fabrieken van luxe wagens zich beijverd om een klei ner model, dat door de man in de straat kan gebezigd worden, in het Salon te exposeren. Een tweede vaststelling is dat de Duitse en Franse wagens ter rein veroverd hebben, wat ten na dele van Engeland, en de V. S. uit gevallen is. Enkele cijfers: 81 merken van personenwagens, waarvan26 En gelse, 20 Amerikaanse, 14 Duitse, 12 Franse, 4 Italiaanse, 2 Tsjecho- Slowaakse, 2 Zweedse, 1 Russisch. Deze wagens werden, zoals vroe ger, geëxposeerd in het Hoofdpa- ieis en in het Paleis 11, dat er de verlenging van is. 73 Merken van bedrijfswagens zijn vertegenwoordigd samen met 19 firma's die bedrijfswagens, toer- wagens en autobussen bouwen. Ook zijn er kipwagens en aan hangwagens. Deze wagens werden onderge bracht in de Paleizen 4 en 6, In Paleis 3 werden de fietsen en motorfietsen ondergebracht. Er zijn 108 merken. Natuurlijk meest mo torfietsen. Het slachtoffer Raymond Ameye. WAAROM GEEN ZELFDE BEHANDELING? Eigenlijk zou de vraag kunnen worden gesteld, waarom de staats interventie voor de vrije scholen niet op dezelfde basis wordt bere kend als die voor de rijksscholen. In het nieuwe regime worden immers alle werkings- en onder houdskosten voor de berekening der subsidie uitgeschakeld en wor den uitsluitend de personeelsuit gaven in aanmerking genomen, al moeten natuurlijk de vrije mid delbare scholen met die subsidies zowel hun personeels- als hun werkingskosten dekken. Om zijn eigen vrij karakter te bewaren, wil het vrij onderwijs zich niet uitsluitend afhankelijk maken van de staatsfinanciën... Aan de andere kant is de struc tuur van het vrij middelbaar on derwijs, en worden bijvoorbeeld de paedagogische functies, die in het rijksonderwijs uiteraard uit sluitend aan leken ziin toever trouwd, in de vrije scholen voor een belangrijk percentage door geestelijken waargenomen. Het zijn deze beschouwingen die de in het oog springende on gelijkheid in behandeling beheer sen. Het gevolg daarvan is even wel, dat er van de katholieken, voor en na, nog een supplemen taire inspanning zal moeten wor den gevraagd om de katholieke vrjje scholen in leven te houden. In de Karei Hoflackstraat te Een aanrijding tussen beide voer- samen met toegesnelde personen, Aalbeke kwam het Vrijdagvoor- tuigen was practisch onvermijde- dhr Lagae, die tussen het ver middag 15 dezer, rond 9.30 uur, tot lijk. De vrachtwagen, die op dat wrongen stuur en de zetel geprangd een geweldige botsing. ogenblik in het midden van het zat, te bevrijden. De 37-jarige vrachtwagenbestuur- baanvak was kon niet meer wij- Men vreesde dadelijk het ergste der Henri Van Kerrebrouck kwam ken en de personenwagen, waarvan voor de ongelukkige die in de wo- met de zware vrachtwagen der fir- de geleider, dhr Noël Lagae, uit ning van dhr Ghysen werd bin- ma Gebroeders Vynckièr, te Gent, Kortrijk, het onmogelijke deed om nen gedragen en aldaar van Dok- uit de richting Kortrijk gereden, te remmen, werd zelfs door het ter Vandeputte de eerste zorgen Op het ogenblik dat de vrachtwa- remmen nog meer naar het mid- ontving. Alles wees er op dat het gen de Hoflackstraat inreed moest den der straat geslingerd. slachtoffer de borstkas was mge- hij links uitwijken om een aan Beide voertuigen reden met een drukt. Het was hartverscheurend dé rechterkant geparkeerde perso- geweldige slag op elkaar in. Zo hoe de ongelukkige in stervensnood nenwagen voorbij te steken erg was de schok dat de personen- smeekte om zijn echtgenote en Doch pas had de chauffeur dit auto met het voorste gedeelte on- zijn kindje nog eens te zien. manceuver uitgevoerd of hij be- der de zware schokbreker van de Inmiddels was ook E. H. Onder- merkt een personenwagen Volvo vrachtwagen verdween. pastoor Hubaux verwittigd die aan die van uit de tegenovergestelde De vrachtvoerder, die geen letsel de stervende de laatste H. Sacra- richting de lichte bocht nam. had opgelopen, was de 'eerste om, menten toediende. Met een ziekenwagen van de Rood Kruisdienst uit Moeskroen bracht men het slachtoffer naar de kliniek van Maria Voorzienig heid te Kortrijk. Schier onmiddel lijk na zijn aankomst aldaar over leed de ongelukkige automobilist. Dhr Noël Lagae, echtgenoot van Byltiauw Laurette, eri wonende 11 Julilaan 85, te Kortrijk, werd geboren te Kortrijk op 10 Juni 1922. Hij laat echtgenote en een kind achter. Hij was te Kortrijk een gekend handelaar. De rijkswacht van Moeskroen, die van het gebeurde verwittigd werd, kwam ter plaatse de nodige vaststellingen doen. Rond 11 uur kwam eveneens het parket van Kortrijk, met dhr Onderzoeksrech ter Rommel en dhr Substituut De- zegher voor onderzoek ter plaatse. De chauffeur van de vrachtwa gen was diep onder de indruk van het gebeurde dat te wijten is aan een ongelukkige samenloop van omstandigheden. Op de plaats van het ongeval troppelden begrijpelijkerwijze veel nieuwsgierigen samen die het ge beurde druk bespraken. Het ver- De plaats der aanrijding-. Op het voorplan de beide wagens die in keer op deze drukke baan diende hotsing kwamen. Op het achterplan links de geparkeerde auto die tot na het middaguur geschorst en vlak voor de aanrijding werd voorbijgestoken door de vrachtwagen, omgeleid. standigheden, nadat hij rond mid dernacht de herberg De voetbal- list gelegen Moeresteenweg, ver laten had. Men veronderstelde dat de jonge man, die nog te voet naar huis moest, in het water sukkelde. Deze veronderstelling werd beves tigd toen men Dinsdag 12 Januari rond 11.30 uur. bij het dreggen van de vaart het lijk van de ongeluk kige bovenhaalde. Een lijkschou wing bracht geen tekens van ge weldpleging aan het licht en toe lating tot begraving werd ver strekt. EEN NIEUW ONDERZOEK Alles ware wellicht zo geoleven ware het niet dat van langs om meer geruchten de ronde begon nen te doen, de ene al moeilijker te kcntroleren dan de andere. Zonder op dit onderzoek te wil len vooruitlopen geven wij hier, ter eenvoudige informatie, de nieu we elementen die thans in het on derzoek een rol spelen. Op het ogenblik, dat volgens het vorige onderzoek, Raymond Amsye in het water zou gesukkeld Wij schreven in ons blad van zijn, moet er iets geheimzinnigs verleden week over de geheimzin- gebeurd zijn m de omgeving van nige verdrinking te Adinkerke van voetbrug waar het slachtoffer Raymond Ameye. Deze 22-jarige V^dron!*. De gewezen schipper slagersgast verdween Zondagavond Alfons Verhaeghe, die de herberg 10 Januari 11. in geheimzinnige om- Jean Bart, gehouden door J, Pro voost, omstreeks 12 uur verlaten had, kwam enkele minuten nadien terug deze drankgelegenheid bin nen. De man scheen danig uit zijn lood geslagen en had bij het bin nentreden van de herberg geroe pen Mensen toch, mensen toch, nu heb ik iets gezien dat ik nog nooit in mijn leven gezien heb en dat ik voorzeker nooit meer zal zien Hij herhaalde deze woorden, doch op verdere vragen om uitleg gaf hij geen antwoord. Nadat de andere bezoekers de herberg verla ten hadden bleef Verhaeghe nog tot 1.30 uur achter en ging dan ook naar huis. NAAMLOZE BRIEVEN Het lag voor de hand dat er mo gelijks verband was tussen hetgeen Verhaeghe beweerde geziën te heb ben en de geheimzinnige verdwij ning van Ameye. Hetgeen echter de zaak nog ingewikkelder maakte was het schrijven van naamloze brieven omtrent een op 17 October te Adinkerke gepleegde diefstal, bij aannemer Rathe. Daar werd toen voor een g:ote waarde aan goud, zilver en geld gestolen terwijl de bewoners van het huis een stu denten-avondfeest bijwoonden. Dhr Rathé kreeg drie dagen na de diefstal ten naamloze brief waarin Raymond Ameye als de dader van de diefstal werd aange duid. Een onderzoek wees evenwel uit dat de beschuldiging tegen Ameye geen s* ek hitld. Na de ontduiking van het lijk van Ameye gre»p een andere schrij ver van naamloze brieven 'naar de pen en liet weten dat Ameye ver moord werd door de dader van de diefstal, bijdhr Ral-hé gepleegd, omdat Raymond te veel van die zaak afwist en dreigde alles uit te brengen. Met dergelijke samenloop van ge gevens is een nieuw onderzoek van wal gestoken. Alhoewel men aan 'n naamloos schrijven nooit te veel belang moet hechten is er toch de verklaring van Verhaeghe dia na tuurlijk aan de tand gevoeld werd omtrent hoger aangehaalde uitroep. Verhaeghe wil thans zijn vorige uitlatingen ongedaan maken. Is er bij hem mogelijks angst om wcer- wraakmaatregeien? Herhaalde on dervragingen leverden niets co en men verwacht meer kharf v p n oonfreatatie die voorzien -=spii (Zie vervul* blz. 3)

HISTORISCHE KRANTEN

Het Wekelijks Nieuws (1946-1990) | 1954 | | pagina 1