Het Station van de Groendreef
te Brussel opgedoekt
Hoeve door brand vernield
te Proven
Triomfantelijke inhaling vanZ.E.H.Vandenberghe
als pastoor van hetEilandte Harelbeke
wmmv
De herrie rond het oprichten
van een Grootwarenhuis
te Kortrijk
;n
HET WEKELIJKS NIEUWS ZaïeKlaf 23 Jan. 1054. B&S. 8,
In aanwezigheid van twee ministers
STRADIVARIUS
TE LIER ONTDEKT?
Koloniale Loterij
Kordate Middenstandsbetoging
tegen operatie Grote Zwans
TREKKINGEN
VERWOESTE
GEWESTEN 1921
VERWOESTE CEW. 1923
LOTENLENING 1953
LENING WEDEROPBOUW
Eerste Schijf.
Tweede Schijf.
Derde Schijf.
LOTENLENING 1933
Vrije Goud- en
Deviezenmarkt
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
VROUW
UIT INGELMUNSTER
ONDER AUTO TE OOIGEM
Dubbele dijbreuk.
De Vlasmarkt
te Kortrijk
ONRUSTWEKKENDE VER
DWIJNING VAN JONGE
VROUW TE HARELBEKE
In de Leie verdronken?
FIETSER VERDRINKT IN
HET KANAAL
TE ZWEVEGEM
in de fijne mekaniek stelt ons in staat ultramoderne badkachels met zeer
groot rendement te vervaardigen.
De waarborg die ze dekt is dus die van een Belgische fabriek, en niet die van
een tussenpersoon voortver koper.
Daarenboven verzekert een gespecialiseerd en in onze fabrieken gevormd perso
neel in het ganse land een onberispelijke onderhoudsdienst.
A ÜRUXSI t«&.
f£ fp* i*&»'ti$eit:
ing»-
•en
de
b al
ter-
van
nut-
niet
een
om
nog
der-
sa-
3tde-
kan
een
dat
op-
■oter
eker
ukje
be-
A.
een
rop-
mel-
Laat
uur
bi.i
>ken
per-
van
een
zeer
a te
sa-
ttige
rone
»ut.
uten
kool
half
ifarol
Doe
een
uin,
aere
in
bij.
met
wee
ruur
inig
jder
blet
in
dost
sui-
bo-
De
och
ylle
ler-
zou
tig-
Itje
i
Vóór- en keerzijde van een reiskaart Je uit 1835, geldig- voor een
At Mechelen-Brussel. De prijs bedroeg 0,50 fr., het nummer van de
voorbehouden plaats evenals het uur dat de trein zou vertrekken, wa
ren aangeduid.
Op de keerzijde van het biljet worden de treinwachters en het
personeel ervan verwittigd dat zij van de reizigers geen drinkgeld mo
gen in ontvangst nemen!
(Vervolg van 1» Wad)
liet Napoleon in 1806 het Noorder
kanaal graven, dat van Antwerpen
over Herentals, Weert, Venlo naar
Düsseldorf zou lopen. De nederlaag
van Waterloo in 1815 zou de werken
stilleggen. Tijdens het Hollands be
wind werd begrijpelijkerwijze niets
gedaan om Antwerpen met het
Duitse industriegebied te verbin
den. Na de revolutie van 1830, waar
in de Hollanders hier verjaagd wer
den, was het nut van zulk een ver
binding nog groter dan vroeger en
zo komt het dat men hiervoor dacht
aan een spoorweg, zoals onze eerste
Koning Leopold die tijdens zijn
verblijf ln Engeland had zien bou
wen. Twee Ingenieurs Simons en
De Ridder legden reeds ln 1831 een
rapport voor aan onze regering over
een spoorweg tussen Antwerpen en
Keulen. Er waren drie projecten:
vooreerst een haast rechte lijn
gaande over Herentals en een deel
van het Hollands grondgebied: ver
der een lijn over Diest, Tongeren,
Luik, Venders, Aken, Keulen: ten
slotte een lijn over Mechelen, Leu
ven, Tienen, Borgworm, Luik, enz.
Men koos het derde project dat
nochtans het langste en het moei
lijkste was om uit te voeren (men
bedenke b.v. dat Luik in een diepe
kom ligt en dat de trein van Ans
naar Luik 110 meter moet dalen, om
onmiddellijk daarop weer evenveel
te moeten stijgen). Immers deze
lijn vermeed niet alleen het (toen
nog vijandelijk) Hollands grondge
bied, maar tevens liep ze langs de
meest volkrijke en industriële cen
tra van ons land, zodat men mocht
rekenen op een goed rendement.
Een argument voor de omweg langs
Medhelen was dat van daaruit ge
makkelijk een zijvertakking naar
Brussel kon aangelegd worden. Met
een was daarmee reeds min of meer
aanvaard dat Mechelen het knoop
punt zou worden van ons spoorweg
systeem.
Wat ln de plannen van de promo
tors slechts een zljvertakklng was,
zou door allerlei omstandigheden
(en wellicht ook wel door de be
kende opdringerigheid van onze
hoofdstedelingen) het eerst tot uit
voer gebracht worden, terwijl het
nog een heel tijdje zou duren eer
Antwerpen zijn treinverbinding met
de Rijn kreeg. Na zeventien storm
achtige parlementszittlngen, waar
in vooral de belangen van onze af-
spanningsmeesters, paardenkwekers
en vervoerondernemingen die tot
nog toe van de diligenoe geleefd
hadden, werden verdedigd, werd
het project voor de spoorlijn Brus-
sel-Medhelen aangenomen. Men
werkte met zulk een ijver dat pre
cies één jaar na de publicatie in het
Staatsblad (4 Mei 1835) de spoor
lijn kon ingehuldigd worden.
Op 26 April 1835, dag waarop
Prins Leopold gedoopt werd, kon
digde onze Moniteur aan dat de in
huldiging op de Zondag 5 Mei daar
opvolgend zou doorgaan. Men weet
dat velen, niet alleen eenvoudige
mensen, maar ook zelfs priesters en
vooraanstaande burgers voor onge
lukken vreesden, en daarom publi
ceerde het Staatsblad de dag voor
de plechtigheid een nota waarin
ondermeer gezegd werd dat alle
voorzorgen waren genomen opdat
zich geen enkel ongeluk zou kunnen
voordoen. Om trouwens de perso
nen volledig gerust te stellen die
angst hebben voor de snelheid van
de wagens, zal de trein ongeveer
een uur doen over het traject, al
hoewel het ln 18 tot 20 minuten kan
afgelegd worden. Tijdens de proef
nemingen is gebleken dat zelfs aan
een snelheid van 37 Km. per uur de
ademhaling helemaal niet gestoord
wordt, ook niet in de open wagens
Koning Leopold I zat de inhuldi
ging voor, maar nam geen deel aan
de reds die er op volgde. In het sta
tion het was ten slotte niet meer
dan een omheining te midden van
de velden, met een klein wachthok-
.ie, waar een bediende ticketten af
leverde waren drie sporen. Op
het eerste spoor links, stond een
trein met zeven wagens (chars
bancs) voor de Parlementsleden; op
het rechtse spoor een trein met ze
ven elegante berlines voor de minis
ters en diplomaten; in het midden
een trein met zestien gewone open
wagens voor de andere genodigden.
In totaal waren er 900 reizigers.
Te 12.23 uur gaf een kanonschot
het vertreksein aan. Eerst vertrok
de trein op het linkse spoor, be
stuurd door ingenieur De Ridder,
dan die op het rechtse spoor, en ten
slotte de lange middentrein met als
machinist Ingenieur Simons. De
eerste trein legde het traject af ln
45 minuten, de tweede in 50, de
derde in 55 minuten. Ergens in een
eenvoudige derdieklasse-wagon, te
midden van de gewone menigte, zat
ongekend en haast verscholen:
Stephenson, de uitvinder van de lo
comotief.
De Herinneringsmedaille die gesla
gen werd ter gelegenheid van de
inhuldiging van de eerste spoor
baan in ons land.
In Mechelen werd een kolom In
gehuldigd, die beschouwd zou wor
den als het centrum van het ko
mende spoorwegnet en van waaruit
de afstanden ln kilometer zouden
geteld worden. Deze 7,5 meter hoge
kolom staat nog altijd op dezelfde
plaatsvoor wie de perrons van het
laagstation van Mechelen opkomt,
ln de linkerhoek, juist voor de sig
nalisatiecabine aan de brug over
het kanaal van Leuven. In de
grondvesten ervan werden enkele
muntstukken en het verslag van de
ceremonie Ingemetseld.
Toen ging ieder weer zijn plaats
innemen op de treinen, die nu in
één convooi van dertig wagens ach
ter elkaar aan werden gekoppeld.
Dat was wel wat veel voor één lo
comotief, zoals zou blljkieai toen
men bij Vilvoorde kwam en geen
stoom genoeg had. Er zat niets an
ders op dan de locomotief los te ha
ken om water te gaan halen en de
hele groep officiële genodigden, mi
nisters, diplomaten, hovelingen, enz.
in het open veld te laten wachten,
terwijl men in Brussel ln duizend
angsten zat over deze onverklaar
bare vertraging. Rond kwart voor
zes eindelijk kwam de trein onder
het gejuich van de talrijke menigte
het was prachtig weder en men
vergetie niet dat de Groendreef
dewandeling van alle Brusse
laars was terug in Brussel aan.
Reeds in 1839 nauwelijks vier
Jaar na deze plechtige dag bleek
dat het Groendreefstation onvol
doende was voor het steeds stijgend i
personenverkeer. Men besloot daar- 1
om het voor te behouden voor het
goederenvervoer en een nieuw sta
tion tie bouwen beneden aan de
heuvel van de Kruidtuin, te mid
den van de welden, die daar langs
de Zenne lagen. De eerste steen
werd gelegd ln 1841, maar de wer
ken begonnen pas in 1844. Twee
Jaar later werd het Noordstation
bijdrage reeds zegden, wordt dit uit
Ingehuldigd.
In 1840 was intussen op het Roup-
peplein een Zuidstation opgericht
voor de lijn naar Tubize, die een
begin zou worden van de lijn naar
Parijs. Op het Rouppeplein hebben
thans de buurttrams voor Waterloo,
Halle, Scheut, enz. hun terminus.
(In Brussel zegt men: boerentrams;
ze dragen letters en rijden op een
smal spoor, terwiil de stadstrams
nummers en een breed spoor heb
ben). Reeds in 1869 zou dit Zuid
station achteruit geplaatst worden
op de plaats waar velen van ons
het altijd hebben weten staan, tot
het voor een zevental jaren nog eens
opnieuw achteruit werd gebracht.
Het Groendreefstation was dus
buiten gebruik, tenminste wat het
reizigersverkeer betrof. In 1926 werd
de Nationale Maatschappij dier Bel
gische Spoorwegen opgericht: voor
deze datum werden de spoorlijnen
ofwel uitgebaat door de Staat zelf,
of door concessies, die echter sinds
1860 stuk voor stuk door de Staat
werden teruggekocht; r.u werd het
geheel der spoorwegen in handen
gegeven van een parastatale instel
ling. Hetzelfde jaar werden er weer
werkliedentreinen in het station in
gelegd, met aankomst 's morgens en
vertrek 's avonds. Het aanleggen
van het station Tour et Taxis in
de haven van Brussel zelf zou op
zijn beurt het goederenverkeer van
de Groendreef geleidelijk overne
men.
Sinds de Noord-Zuldverbinding
een jaar geleden tot stand kwam,
is gebleken dat men ook voor deze
werkliedentreinen nog weinig nut
heeft van de Groendreef.
Daarom werd het station thans
definitief gesloten. Met de rook
pluim van de laatste trein, die Za
terdagavond vertrok is het station
nog alleen een geschiedkundige
herinnering.
vaart. Van hieruit vertrekken reeds
regelmatige diensten naar verschil
lende Europese steden, zoals trou
wens in een advertentie van de
SABENA te zien was. Het station
voor hefschroefvliegtuigen aan de
Groendreef is slechts voorlopig,
zegt men: het moet feitelijk in
het midden van de stad komen,
rechtover het vorig jaar inge
huldigd Centraalstation. Wij we
ten echter allemaal bij ondervin
ding dat het voorlopige ln ons land
zeer dikwijls en zelfs voor zeer lan
ge tijd definitief wordt. (Men den-
ke b.v. maar eens op de stationsba
rakken van leper, gebouwd na de
andere oorlog, en die thans, na 35
Jaar nog altijd voorlopig zijn.)
Bij de inhuldiging van de heli-
copterlljn naar Rotterdam op
Maandag 3 Augustus 11. waren er
een paar bijzonderheden die erg op
de inhuldiging van onze eerste trein
doen denken, hetzij omdat ze er
zeer op gelijken, hetzij omdat ze er,
mee in scherpe tegenstelling staan.
Net als toentertljde Stephenson, zat
nu ook de uitvinder van de helicop
ter, de Amerikaan (maar van Rus
sische oorsprong) ingenieur Igor
Sikorsky, tussen de gewone geno
digden verscholen. En leed de eer-
te trein een beangstigende vertra
ging in zijn terugkeer naar Brussel,
bij de helicopter was het een tame
lijk onverwachte voorsprong op het
voorziene uur, zodat men, indien
men tenminste in Rotterdam het
feestprogramma niet deerlijk in de
war wou sturen, verplicht was met
Minister Segers en Burgemeester
Baron Vande Meulebroeck eerst in
een weide te landen en daar een
kwartierke in het open veld te
wachten.
Ge ziet het, er is niets nieuws on
der de zon, ook niet ln Brussel...
D. R.
Vader Bonné uit Lier had zijn
dochter een viool gekocht die ach
teraf een echte Stradivarius bleek
te zijn. Zoals men weet werd door
deze vioolbouwer van Cremona
een Instrument ontworpen dat
sindsdien door niemand meer kon
nagemaakt worden. Niet te ver
wonderen dus dat de zeldzame
exemplaren van dit type een zeer
grote- waarde vertegenwoordigen.
Alhoewel de deskundigen nog niet
definitief vastgesteld hebben of
het Instrument wel degelijk een
echte Stradivarius Is, werd reeds
heel wat geld geboden voor dit
specimen.
BOVEN: Z. E. H. Pastoor Vandenberghe omringd door de Ministers
De Taeye en Dequae, de Geestelijke en Burgerlijke Overheid op de
ere-tribune. LINKS ONDER: Een mooie groep uit de praalstoet.
RECHTS ONDER: De overhandiging van de herderstaf.
Was het de koude of ongeduld?
In alle geval, de Eilanders ston
den te stampvoeten bij het wat
lang uitblijven van hun eerste
pastoor, wiens Intocht voorzien
was te 14 uur. Te half drie, daar
verschijnt eindelijk een lange
sliert van auto's: Z. E. H. Deken
Verhelst, Z. E. H. Vandenberghe
en zijn getuigen: EE. HH. Dela-
note en Vermeulen, de kerkheren
en een reeks familieleden, waar
er geen einde scheen aan te ko
men.
Een korte, hartelijke ontvangst
had plaats ten huize van de heren
Deconinck, Gaverstraat. Dan be
gaven, benevens de bovengenoem
de, de volgende personaliteiten
zich naar de wankelbare tribune:
Ministers Dequae en De Taeye,
Volksvertegenwoordiger Declerck,
Burgemeester Lanneau met bijna
alle gemeenteraadsleden, stadsse
cretaris Herreman en nog vele
vrienden van de nieuwe pastoor.
Daar kwam de kleine Marnix
Sabbe met een lief gedichtje, de
herdersstaf aanbieden. Een stoet
zette zich ln beweging en werd
geopend door fiere B.J.B.-ruiters
en het plaatselijk politiekorps. Al
wat het Eiland bezit aan processie
groeperingen, jeugd- en volwasse
nenbewegingen, folklore- en ont
spanningsgilden, kwam op straat,
voorbij de tribune om hulde te
brengen aan de eerste pastoor van
de St-Jozefsparochie. Al de stra
ten werden door deze optocht
doorlopen: alle huizen waren be-
vlagd, versierd of droegen spre
kende opschriften. En dan, langs
de wegen, die nieuwsgierige me
nigte, die bewonderend opkeek
naar die jonge pastoor of hem
luidruchtig toejuichte. De vele op
schriften, die elk in eigen taal een
welkom vertolkten, waren waar
lijk overbodig, want op alle ge
zichten van oud en Jong, stond een
welgemeend, Harelbeejcs Blen
venu te lezen.
Bij de noodkapel werden de
sleutels en geschenken aangebo
den. Honderden gelovigen stroom
den binnen in het feestelijk ver
sierde bedehuis. De aanstelling
werd gedaan door Z. E. H. Deken
Verhelst van Kortrijk, die zijn
vreugde uitdrukte over deze be
noeming en de geboorte van deze
nieuwe parochie. In dichte drom
men stond men rond het altaar
geschaard en een persfotograaf
had zelfs beslag gelegd op het al
taar.
Een feestelijk Te Deum werd
aangeheven en blij luidden de
klokken om aan alle St-Jozefspa-
rochianen te melden dat hun eer
ste pastoor aangesteld was met
alle rechten en plichten aan zijn
hoge ambt verbonden.
Niet minder dan 110 disgenoten
kwamen nadien aanzitten ln de
Maria-school. Spreekbeurten, tin
telend van geestdrift en humor,
werden gehouden door Z. E. H.
Deken Verhelst, door Z. E. H. De-
lanote, door E. H. Vermeulen, door
Burgemeester Lanneau, door Hr J
Brys, door Volksvertegenwoordi
ger Declerck. Volgde dan ten
slotte het dankwoord van Z. E. H.
Vandenberghe.
Laten we nog opmerken dat tot
de feestelijkheden alle gemeente
raadsleden uitgenodigd werden,
van wie zich een paar lieten ver
ontschuldigen.
Tot laat ln de avond werd er
gefeest en gevierd over gans het
Eiland en een grote menigte gelo
vigen woonden 's anderendaags de
plechtige dankmis bij.
Hieronder volgen enkele uit de vele
opschriften, die de hulzen versierden:
Wees een herder steeds voor allen
Dan zal 't Eiland U bevallen.
Om op het Eiland te wonen
Moet ge ons kunnen tonen
Dat ge de mensen gaarne ziet
Anders zijt ge onze paster niet.
Heel het Eiland viert vandage feest
Want we krijgen voor het eerst
Een paster die den onzen is
Daarom is't dat HIJ zo welkom ia.
Mijnheer pastoor gij weet het wel
't Is veel te klein ln die kapel
Daarom zij uw eerste werk:
Zorg toch voor een grote kerk.
Zeer Eerwaarde Heer Pastoor
Zet uw beste beentje voor
Toon ons steeds de rechte lijn
Dit mogen onze wensen zijn.
Ons menage roept in koor
Welgekomen heer pastoor
Daar gij hier 20 wel gekomer -ijt
Verwachten wij van U 'n wijs t d.
Welgekomen, lieve Herder,
Leer ons vers, en ga dan verdc
Veel geluk in 't zlelewerk
Te naaste Jaar een nieuwe kerk
Met op de toren een gouden h:
Dat zijn de wensen van 'n paroci
Voor de vele mensen die hier zijn
Is ons kapel veel te klein
Als g'een nieuwe kerk zult bouwt
Zal 't ons zeker niet berouwen.
Wees een Heiland
Voor ons Eiland.
TREKKING DER 1TRANCHE '5
ZATERDAG 16 JANUARI 1954
De nummers
eindigend op
240
56640
04350
493260
18880
84590
4601
07621
392541
51
79281
8481
32102
5252
31552
9572
141953
94083
30834
64454
7454
486284
53984
13594
48025
57255
9775
421348
22407
5427
6337
947
5457
9687
8
45918
76128
29878
72998
8119
9969
88679
28879
6699
winnen
l.OOO fr
25.000 fr.
25.000 fr.
l.OOO.OOO fr.
25.000 fr.
25.000 fr
5.000 fr.
25.000 fr.
2.500.000 fr.
500 fr
50.000 fr.
10.000 fr.
25.000 fr.
2.500 fr.
25.000 fr
2.500 fr.
500.000 fr.
100.000 fr.
25.000 fr.
25.000 fr.
5.000 fr.
2.500.000 fr.
100.000 fr.
25.000 fr.
25.000 fr
25.000 fr.
2.500 fr.
500.000 fr.
50.000 fr.
5.000 fr.
10.000 fr.
1.000 fr.
2.500 fr.
5.000 fr.
200 fr.
25.000 fr.
100.000 fr.
100.000 fr.
25.000 fr.
2.500 fr.
5.000 fr.
50.000 fr.
50.000 fr.
2.500 fr.
De gebouwen, waar het grootwarenhuis zou worden ondergebracht
worden door de politie bewaakt. Links afgevaardigden van hel
grootwarenhuis die met de politie-overheid onderhandelen.
Zoals gemeld, werd door het
Stadsbestuur het oprichten van
een grootwarenhuis Grand Bazar
d'Anvers in de Doornikstraat, ver
boden en de lokalen door de poli
tie bewaakt dag en nacht, daar
deze maatschappij niet in regel
was met het indienen der plannen
en, de toelatingsaanvraag bij het
Stadsbestuur.
Reeds vanaf Woensdag 13 dezer,
werden de gebouwen bewaakt. Dins
dag werd een rondschrijven, uit-»
gaande van de Beheerraad van de
Grand Bazar d'Anverswaar
schijnlijk gericht aan leveranciers,
onderschept door de Middenstands
bond. Hierin was sprake op ironi
sche toon van het verbod, waarbij
het Stadsbestuur werd gehoond en
waarin rendez-vous werd gegeven
voor Dinsdag tussen 3 en 4 uur,
voor het uitvoeren van een gro
te zwans». De Middenstand rea
geerde onmiddellijk en nodigde zijn
leden uit voor tegenmanifestatie.
Het rondschrijven in kwestie, op
gesteld in de Franse taal, werd
naast de oproep voor het lokaal
gespijkerd.
Ziehier de tekst van de oproep
Middenstanders, handelaars, ne
ringdoeners, de Grand Bazar
d'Anverskomt ons deze namid
dag tussen 3 en 4 uur sarren en be
lachelijk maken in éigen stad; wij
laten dit niet gebeuren Wij zullen
ook veel plezier maken. Verzame
ling in de Middenstand te 3 uur
Op gestelde uur werd het woord
gevoerd in de gelagzaal door de
nationale Inspecteur, advocaat De-
gadt. Hij deed een warme ooroep
tot alle middenstanders tóch kor
daat te verzetten tegen de -ning
van dit nieuwe grootwarenh 2 (Er
zijn er reeds 2 te Kortrijk. 1.
Vervolgens werd een optocht ge
vormd die zich begaf naar da
Doornikstraat waar de winkels in
kwestie gelegen zijn. Hier werd
een groepje van een tiental afge
vaardigden van het grootwarenhuis
opgemerkt. Zij werden door de ma
nifestanten uitgejouwd. Een auto
met micro van de Middenstanders
daagde de mannen van het groot
warenhuis uit om de zwans te be
ginnen, doch deze vonden het ge
raadzaam spoorloos te verdwijnen.
Er werd nog met borstels gema
nifesteerd voor een der winkels en
er werd nog geroepen door de ma
nifestanten Wij willen geen
grootwarenhuizen De Kortrijkza-
nen en het Stadsbestuur laten zich
niet belachelijk maken
Zeggen wij nog dat de winkels
in kwestie met nadarbarelen waar
achter talrijke politiemannen ston
den afgesloten waren.
239* Trekking van 15 Januari 1954
Wint 1.000.000 fr.: reeks 67.247,
nummer 12.
368« Trekking van 20 Januari 1954.
Winnen 100.000 fr.: R. 41.994 nr
4 en R. 50.509 nr 1.
Winnen 50.000 fr.: R. 227.678 nr
2 en R. 244.719 nr 4.
Winnen 10.000 fr.: R. 13.158 nr 3
R. 30.544 nr 4; R. 63.650 nr 2
R. 83.044 nr 2; R. 88.724 nr 3
R. 89.670 nr 2; R. 108.196 nr 3
R. 182.633 nr 2; R. 187.414 nr 1
R. 188.801 nr 3; R. 236.314 nr 4
R. 297.719 nr 2; R. 350.688 nr 5
R. 352.925 nr 1; R. 382.123 nr 5.
42' Trekking
Wint 1 millioen frank:
Reeks 3.371 Nr 569
Wint 500.000 frank:
Reeks 1.138 Nr 973
319' Trekking van 16 Januari 1954
Wint 1 millioen frank:
Reeks 1771 Nr 730
259« Trekking van 20 Januari 1954.
Wint 1 millioen frank:
Reeks 6335 Nr 760.
194' Trekking van 18 Januari 1954
Wint 1 millioen frank:
Reeks 7298 Nr 927
Wint 250.000 frank:
Reeks 8664 Nr 487
Trekking van 18 Januari '54
Wint 50.000 fr.: 271.992
Wint 25.000 frank:
116.735 138.789 143.504 152.643
165.362 167.750 205.318 210.958
221.575 278.862 318.951 330.998
344.123 360.521 362.846 364.447
391.248 398.783
20 JANUARI 1954
GOUD:
Pond sterling
473,75
476.25
Napoleon
397,50
400,00
Louis
geen
zaken
Dollar
98,75
99,25
Gulden
380,00
381,25
Staaf
58.000
5.8.400
PAPIER:
Dollar
50,15
50,35
Gulden
13,10
13,20
Franse frank
13,30
13,50
Zwitserse frank
11,65
11.80
Pond sterling
132,00
134,00
Mark
11,67
11,87
Spermark
9,60
9,70
Finse mark
0.12
0,16
Lire (per 100 1.)
7,95
8,05
Shilling
1.90
1,96
Peseta
1,15
1,18
Escudo
1,71
1,75
Zweedse kroon
8,90
9,30
Deense kroon
6,70
6,90
Noorse kroon
6,25
6,50
Turks pond
8.25
10,25
BovenDe stoet der Middenstanders trekt door de stad. Rechts
herkent men schepen Baeckelandt en links op de eerste rij de leden
van de Beheerraad van de Middenstand. Onder Manifestanten
van de Middenstand hanteren de bezem en zingen Het Lied van
de Bezemvan Van Eeckhautte uit het massaspel van de Gulden-
sporenhe rdenking.
Toen Irma Vandesampele, woon
achtig aan de Knelstraat te In-
gelmunster, verleden week per
fietB langs de vaart Ooigem-Roe-
selare kwam gereden, werd zij bij
het oversteken van de grote
steenweg, ter hoogte der Zwaan
tjesbrug, gegrepen door de perso
nenauto met aanhangwagen, be
stuurd door G. V., houthandelaar,
uit Meulebeke.
De wielrijdster werd met ge
weld tegen de stenen geslingerd
en met vrij ernstige verwondin
gen onverwijld overgebracht naar
het ziekenhuis te Izegem. Vastge
steld werd dat het slachtoffer
naast verwondingen aan het hoofd
en gelaat ook nog een dubbele
dijbreuk had opgelopen.
Er Is maar weinig onverkocht
strovlas meer bij onze landbou
wers en de kleine hoeveelheden
die nog kunnen aangekocht wor
den bestaan dan nog uitsluitend
uit lage kwaliteiten. De kopers
verplaatsen zich nog steeds naar
Nederland en nu met de nieuwe
regeling ook naar Frankrijk. Van
daar dat men dus op een breder
terrein gaat werken. De prijzen
zijn nochtans onveranderd geble
ven.
Uit de jongste marktdagen mag
men alleszins het besluit treffen
dat de strovlasverrichtingen nog
al afgenomen zijn. Men voorziet
nu vooral een verbetering van de
bedrijvigheid bij het hernemen
van het rootseizoen. De uiterst
schaars te vinden partijen zullen
wellicht nog een verhoging van
prijs kennen.
Betreffende de teeltcontracten
werden deze week opnieuw enke
le overeenkomsten genoteerd, die
dan hoofdzakelijk door de beide
partijen een contract behelzen
met combinaties van gemeen -
schappelijk teeltrisico. Ook een
paar contracten werden afgeslo
ten voor het verhuren van vlas-
land voor de uitzaai. Tevens
mag men verwachten dat als ge
volg van de nieuwe regeling in
Frankrijk ook aldaar nog door de
Belgen teeltcontr'acten zullen on
derschreven worden
Sedert enkele dagen maakt men
zich te Harelbeke ongerust over de
verdwijning van Frieda Delrue, on
gehuwd, 29 jaar oud en wonende
Boudewijn I straal. De jonge vrouw
kwam 's avonds als naar gewoonte
bij de familie thuiswachten en
haar moeder, bij wie ze inwoonde,
vond het dan ook zonderling, dat
zij dezelfde avond niet terug was
gekeerd in de ouderlijke woning.
Frieda Delrue had op bewuste
avond van haar verdwijning tegen
de kinderen bij wie zij de thuis
wacht hield verklaard, dat zij nog
een paar boodschappen moest af
leggen. Rond 9 u. 's avonds ver
dween zij begin vorige week per
fiets en sedert heeft men haar niet
mer teruggezien en bleven alle op
sporingen vruchteloos. Is de ver
miste door de duisternis misleid
en met haar fiets in de vaart ge
reden en zo jammerlijk verdron
ken, is een vraag die men zich
stelt.
Anderzijds konden wij ook ver
nemen dat de laatste dagen de
vermiste tekenen van neerslachtig
heid vertoonde, zodat men vreest
dat een wanhoopsdaad niet zou
uitgesloten zijn.
Onder de ogen zijner vrouw.
Dinsdagnamiddag fietste de 42-
jarige Jules Sabbe langs het kanaal
Kortrijk-Bossuit, gevolgd door zijn
echtgenote. Nabij de electrische
centrale te Zwevegem kwam de
man door een onbekende oorzaak
in het water terecht. Onmiddellijk
kwam hulp opdagen van hengelaars
uit de .buurt, en met een roeibootie
van een aldaar gemeerd schip
trachtten zij hulp te bieden. Na en
kele minuten kon de drenkeling aan
wal gebracht worden. Een ontboden
geneesheer paste evenwel vruchte
loos de kunstmatige ademhaling
toe. Het lijk werd naar het doden
huis overgebracht.
Het ongeluk gebeurde onder de
ogen van de echtgenote. Het slacht-
oSer was vader van 7 kinderen
waarvan het oudste enkele dagen
geleden ln het huwelijk trad en
het jongste Das drie maanden oud
is.
Zaterdagvoormiddag, rond 10.30
uur, stelde landbouwer Cyriel De-
schrevel, wonende Switspapenstr. 1,
te Proven, met ontsteltenis vast dat
brand was uitgebroken op het
strooien dak van zijn woning. Een
sterke wind blies Zuid-West en daar
het vuur in het Oostelijk gedeelte
van het dak was begonnen, bestond
er kans dat de landbouwer, gehol
pen door zijn vader, zijn echtgeno
te en zijn twee kinderen het onheil
zelf kon overmeesteren. Met em
mers water werd de brandhaard
overgoten, doch het vernielend ele
ment greep zo razend om zich heen,
dat er met beperkte middelen niets
meer aan te doen was.
Dhr Valère Lebbe, die de nabu
rige hofstede bewoont, had inmid
dels de ramp bemerkt, waardoor
zijn gebuur geteisterd werd en
haastte zich per auto naar de dorp
plaats te Proven, om er de brand
weer te verwittigen, die in een mi
nimum van tijd, onder bevel van
Kommandant Roger Struye, ter
plaatse was.
Ondertussen waren van alle zij
den geburen toegesneld, die bereid
willig hulp boden om de huisraad
naar buiten te brengen en de die
ren uit de stallingen te bevrijden,
want omwille van de stormwind
moest men het ergste verwachten.
Het vuur greep razend rond zich
en in korte tijd was gans de hof
stede een laaiende toorts.
Slechts weinig huisraad kon gered
worden, terwijl men lijdzaam moest
toezien hoe gans het gebouw in de
vlammen opging.
De oorzaak van deze ramp Is on
bekend. De Rijkswacht van Roes-
brugge stelde het gebruikelijk on
derzoek in.
Het moedig verweer van de brandweer ten spijt, brandde gans de
hofstede uit. Na korte tijd bleef er slecht» smeulend puifl érer.