Het Station van de Groendreef te Brussel opgedoekt Hoeve door brand vernield te Proven Triomfantelijke inhaling vanZ.E.H.Vandenberghe als pastoor van hetEilandte Harelbeke wmmv De herrie rond het oprichten van een Grootwarenhuis te Kortrijk ;n HET WEKELIJKS NIEUWS ZaïeKlaf 23 Jan. 1054. B&S. 8, In aanwezigheid van twee ministers STRADIVARIUS TE LIER ONTDEKT? Koloniale Loterij Kordate Middenstandsbetoging tegen operatie Grote Zwans TREKKINGEN VERWOESTE GEWESTEN 1921 VERWOESTE CEW. 1923 LOTENLENING 1953 LENING WEDEROPBOUW Eerste Schijf. Tweede Schijf. Derde Schijf. LOTENLENING 1933 Vrije Goud- en Deviezenmarkt - - - - - - - - - - - - - - - - - VROUW UIT INGELMUNSTER ONDER AUTO TE OOIGEM Dubbele dijbreuk. De Vlasmarkt te Kortrijk ONRUSTWEKKENDE VER DWIJNING VAN JONGE VROUW TE HARELBEKE In de Leie verdronken? FIETSER VERDRINKT IN HET KANAAL TE ZWEVEGEM in de fijne mekaniek stelt ons in staat ultramoderne badkachels met zeer groot rendement te vervaardigen. De waarborg die ze dekt is dus die van een Belgische fabriek, en niet die van een tussenpersoon voortver koper. Daarenboven verzekert een gespecialiseerd en in onze fabrieken gevormd perso neel in het ganse land een onberispelijke onderhoudsdienst. A ÜRUXSI t«&. f£ fp* i*&»'ti$eit: ing»- •en de b al ter- van nut- niet een om nog der- sa- 3tde- kan een dat op- ■oter eker ukje be- A. een rop- mel- Laat uur bi.i >ken per- van een zeer a te sa- ttige rone »ut. uten kool half ifarol Doe een uin, aere in bij. met wee ruur inig jder blet in dost sui- bo- De och ylle ler- zou tig- Itje i Vóór- en keerzijde van een reiskaart Je uit 1835, geldig- voor een At Mechelen-Brussel. De prijs bedroeg 0,50 fr., het nummer van de voorbehouden plaats evenals het uur dat de trein zou vertrekken, wa ren aangeduid. Op de keerzijde van het biljet worden de treinwachters en het personeel ervan verwittigd dat zij van de reizigers geen drinkgeld mo gen in ontvangst nemen! (Vervolg van 1» Wad) liet Napoleon in 1806 het Noorder kanaal graven, dat van Antwerpen over Herentals, Weert, Venlo naar Düsseldorf zou lopen. De nederlaag van Waterloo in 1815 zou de werken stilleggen. Tijdens het Hollands be wind werd begrijpelijkerwijze niets gedaan om Antwerpen met het Duitse industriegebied te verbin den. Na de revolutie van 1830, waar in de Hollanders hier verjaagd wer den, was het nut van zulk een ver binding nog groter dan vroeger en zo komt het dat men hiervoor dacht aan een spoorweg, zoals onze eerste Koning Leopold die tijdens zijn verblijf ln Engeland had zien bou wen. Twee Ingenieurs Simons en De Ridder legden reeds ln 1831 een rapport voor aan onze regering over een spoorweg tussen Antwerpen en Keulen. Er waren drie projecten: vooreerst een haast rechte lijn gaande over Herentals en een deel van het Hollands grondgebied: ver der een lijn over Diest, Tongeren, Luik, Venders, Aken, Keulen: ten slotte een lijn over Mechelen, Leu ven, Tienen, Borgworm, Luik, enz. Men koos het derde project dat nochtans het langste en het moei lijkste was om uit te voeren (men bedenke b.v. dat Luik in een diepe kom ligt en dat de trein van Ans naar Luik 110 meter moet dalen, om onmiddellijk daarop weer evenveel te moeten stijgen). Immers deze lijn vermeed niet alleen het (toen nog vijandelijk) Hollands grondge bied, maar tevens liep ze langs de meest volkrijke en industriële cen tra van ons land, zodat men mocht rekenen op een goed rendement. Een argument voor de omweg langs Medhelen was dat van daaruit ge makkelijk een zijvertakking naar Brussel kon aangelegd worden. Met een was daarmee reeds min of meer aanvaard dat Mechelen het knoop punt zou worden van ons spoorweg systeem. Wat ln de plannen van de promo tors slechts een zljvertakklng was, zou door allerlei omstandigheden (en wellicht ook wel door de be kende opdringerigheid van onze hoofdstedelingen) het eerst tot uit voer gebracht worden, terwijl het nog een heel tijdje zou duren eer Antwerpen zijn treinverbinding met de Rijn kreeg. Na zeventien storm achtige parlementszittlngen, waar in vooral de belangen van onze af- spanningsmeesters, paardenkwekers en vervoerondernemingen die tot nog toe van de diligenoe geleefd hadden, werden verdedigd, werd het project voor de spoorlijn Brus- sel-Medhelen aangenomen. Men werkte met zulk een ijver dat pre cies één jaar na de publicatie in het Staatsblad (4 Mei 1835) de spoor lijn kon ingehuldigd worden. Op 26 April 1835, dag waarop Prins Leopold gedoopt werd, kon digde onze Moniteur aan dat de in huldiging op de Zondag 5 Mei daar opvolgend zou doorgaan. Men weet dat velen, niet alleen eenvoudige mensen, maar ook zelfs priesters en vooraanstaande burgers voor onge lukken vreesden, en daarom publi ceerde het Staatsblad de dag voor de plechtigheid een nota waarin ondermeer gezegd werd dat alle voorzorgen waren genomen opdat zich geen enkel ongeluk zou kunnen voordoen. Om trouwens de perso nen volledig gerust te stellen die angst hebben voor de snelheid van de wagens, zal de trein ongeveer een uur doen over het traject, al hoewel het ln 18 tot 20 minuten kan afgelegd worden. Tijdens de proef nemingen is gebleken dat zelfs aan een snelheid van 37 Km. per uur de ademhaling helemaal niet gestoord wordt, ook niet in de open wagens Koning Leopold I zat de inhuldi ging voor, maar nam geen deel aan de reds die er op volgde. In het sta tion het was ten slotte niet meer dan een omheining te midden van de velden, met een klein wachthok- .ie, waar een bediende ticketten af leverde waren drie sporen. Op het eerste spoor links, stond een trein met zeven wagens (chars bancs) voor de Parlementsleden; op het rechtse spoor een trein met ze ven elegante berlines voor de minis ters en diplomaten; in het midden een trein met zestien gewone open wagens voor de andere genodigden. In totaal waren er 900 reizigers. Te 12.23 uur gaf een kanonschot het vertreksein aan. Eerst vertrok de trein op het linkse spoor, be stuurd door ingenieur De Ridder, dan die op het rechtse spoor, en ten slotte de lange middentrein met als machinist Ingenieur Simons. De eerste trein legde het traject af ln 45 minuten, de tweede in 50, de derde in 55 minuten. Ergens in een eenvoudige derdieklasse-wagon, te midden van de gewone menigte, zat ongekend en haast verscholen: Stephenson, de uitvinder van de lo comotief. De Herinneringsmedaille die gesla gen werd ter gelegenheid van de inhuldiging van de eerste spoor baan in ons land. In Mechelen werd een kolom In gehuldigd, die beschouwd zou wor den als het centrum van het ko mende spoorwegnet en van waaruit de afstanden ln kilometer zouden geteld worden. Deze 7,5 meter hoge kolom staat nog altijd op dezelfde plaatsvoor wie de perrons van het laagstation van Mechelen opkomt, ln de linkerhoek, juist voor de sig nalisatiecabine aan de brug over het kanaal van Leuven. In de grondvesten ervan werden enkele muntstukken en het verslag van de ceremonie Ingemetseld. Toen ging ieder weer zijn plaats innemen op de treinen, die nu in één convooi van dertig wagens ach ter elkaar aan werden gekoppeld. Dat was wel wat veel voor één lo comotief, zoals zou blljkieai toen men bij Vilvoorde kwam en geen stoom genoeg had. Er zat niets an ders op dan de locomotief los te ha ken om water te gaan halen en de hele groep officiële genodigden, mi nisters, diplomaten, hovelingen, enz. in het open veld te laten wachten, terwijl men in Brussel ln duizend angsten zat over deze onverklaar bare vertraging. Rond kwart voor zes eindelijk kwam de trein onder het gejuich van de talrijke menigte het was prachtig weder en men vergetie niet dat de Groendreef dewandeling van alle Brusse laars was terug in Brussel aan. Reeds in 1839 nauwelijks vier Jaar na deze plechtige dag bleek dat het Groendreefstation onvol doende was voor het steeds stijgend i personenverkeer. Men besloot daar- 1 om het voor te behouden voor het goederenvervoer en een nieuw sta tion tie bouwen beneden aan de heuvel van de Kruidtuin, te mid den van de welden, die daar langs de Zenne lagen. De eerste steen werd gelegd ln 1841, maar de wer ken begonnen pas in 1844. Twee Jaar later werd het Noordstation bijdrage reeds zegden, wordt dit uit Ingehuldigd. In 1840 was intussen op het Roup- peplein een Zuidstation opgericht voor de lijn naar Tubize, die een begin zou worden van de lijn naar Parijs. Op het Rouppeplein hebben thans de buurttrams voor Waterloo, Halle, Scheut, enz. hun terminus. (In Brussel zegt men: boerentrams; ze dragen letters en rijden op een smal spoor, terwiil de stadstrams nummers en een breed spoor heb ben). Reeds in 1869 zou dit Zuid station achteruit geplaatst worden op de plaats waar velen van ons het altijd hebben weten staan, tot het voor een zevental jaren nog eens opnieuw achteruit werd gebracht. Het Groendreefstation was dus buiten gebruik, tenminste wat het reizigersverkeer betrof. In 1926 werd de Nationale Maatschappij dier Bel gische Spoorwegen opgericht: voor deze datum werden de spoorlijnen ofwel uitgebaat door de Staat zelf, of door concessies, die echter sinds 1860 stuk voor stuk door de Staat werden teruggekocht; r.u werd het geheel der spoorwegen in handen gegeven van een parastatale instel ling. Hetzelfde jaar werden er weer werkliedentreinen in het station in gelegd, met aankomst 's morgens en vertrek 's avonds. Het aanleggen van het station Tour et Taxis in de haven van Brussel zelf zou op zijn beurt het goederenverkeer van de Groendreef geleidelijk overne men. Sinds de Noord-Zuldverbinding een jaar geleden tot stand kwam, is gebleken dat men ook voor deze werkliedentreinen nog weinig nut heeft van de Groendreef. Daarom werd het station thans definitief gesloten. Met de rook pluim van de laatste trein, die Za terdagavond vertrok is het station nog alleen een geschiedkundige herinnering. vaart. Van hieruit vertrekken reeds regelmatige diensten naar verschil lende Europese steden, zoals trou wens in een advertentie van de SABENA te zien was. Het station voor hefschroefvliegtuigen aan de Groendreef is slechts voorlopig, zegt men: het moet feitelijk in het midden van de stad komen, rechtover het vorig jaar inge huldigd Centraalstation. Wij we ten echter allemaal bij ondervin ding dat het voorlopige ln ons land zeer dikwijls en zelfs voor zeer lan ge tijd definitief wordt. (Men den- ke b.v. maar eens op de stationsba rakken van leper, gebouwd na de andere oorlog, en die thans, na 35 Jaar nog altijd voorlopig zijn.) Bij de inhuldiging van de heli- copterlljn naar Rotterdam op Maandag 3 Augustus 11. waren er een paar bijzonderheden die erg op de inhuldiging van onze eerste trein doen denken, hetzij omdat ze er zeer op gelijken, hetzij omdat ze er, mee in scherpe tegenstelling staan. Net als toentertljde Stephenson, zat nu ook de uitvinder van de helicop ter, de Amerikaan (maar van Rus sische oorsprong) ingenieur Igor Sikorsky, tussen de gewone geno digden verscholen. En leed de eer- te trein een beangstigende vertra ging in zijn terugkeer naar Brussel, bij de helicopter was het een tame lijk onverwachte voorsprong op het voorziene uur, zodat men, indien men tenminste in Rotterdam het feestprogramma niet deerlijk in de war wou sturen, verplicht was met Minister Segers en Burgemeester Baron Vande Meulebroeck eerst in een weide te landen en daar een kwartierke in het open veld te wachten. Ge ziet het, er is niets nieuws on der de zon, ook niet ln Brussel... D. R. Vader Bonné uit Lier had zijn dochter een viool gekocht die ach teraf een echte Stradivarius bleek te zijn. Zoals men weet werd door deze vioolbouwer van Cremona een Instrument ontworpen dat sindsdien door niemand meer kon nagemaakt worden. Niet te ver wonderen dus dat de zeldzame exemplaren van dit type een zeer grote- waarde vertegenwoordigen. Alhoewel de deskundigen nog niet definitief vastgesteld hebben of het Instrument wel degelijk een echte Stradivarius Is, werd reeds heel wat geld geboden voor dit specimen. BOVEN: Z. E. H. Pastoor Vandenberghe omringd door de Ministers De Taeye en Dequae, de Geestelijke en Burgerlijke Overheid op de ere-tribune. LINKS ONDER: Een mooie groep uit de praalstoet. RECHTS ONDER: De overhandiging van de herderstaf. Was het de koude of ongeduld? In alle geval, de Eilanders ston den te stampvoeten bij het wat lang uitblijven van hun eerste pastoor, wiens Intocht voorzien was te 14 uur. Te half drie, daar verschijnt eindelijk een lange sliert van auto's: Z. E. H. Deken Verhelst, Z. E. H. Vandenberghe en zijn getuigen: EE. HH. Dela- note en Vermeulen, de kerkheren en een reeks familieleden, waar er geen einde scheen aan te ko men. Een korte, hartelijke ontvangst had plaats ten huize van de heren Deconinck, Gaverstraat. Dan be gaven, benevens de bovengenoem de, de volgende personaliteiten zich naar de wankelbare tribune: Ministers Dequae en De Taeye, Volksvertegenwoordiger Declerck, Burgemeester Lanneau met bijna alle gemeenteraadsleden, stadsse cretaris Herreman en nog vele vrienden van de nieuwe pastoor. Daar kwam de kleine Marnix Sabbe met een lief gedichtje, de herdersstaf aanbieden. Een stoet zette zich ln beweging en werd geopend door fiere B.J.B.-ruiters en het plaatselijk politiekorps. Al wat het Eiland bezit aan processie groeperingen, jeugd- en volwasse nenbewegingen, folklore- en ont spanningsgilden, kwam op straat, voorbij de tribune om hulde te brengen aan de eerste pastoor van de St-Jozefsparochie. Al de stra ten werden door deze optocht doorlopen: alle huizen waren be- vlagd, versierd of droegen spre kende opschriften. En dan, langs de wegen, die nieuwsgierige me nigte, die bewonderend opkeek naar die jonge pastoor of hem luidruchtig toejuichte. De vele op schriften, die elk in eigen taal een welkom vertolkten, waren waar lijk overbodig, want op alle ge zichten van oud en Jong, stond een welgemeend, Harelbeejcs Blen venu te lezen. Bij de noodkapel werden de sleutels en geschenken aangebo den. Honderden gelovigen stroom den binnen in het feestelijk ver sierde bedehuis. De aanstelling werd gedaan door Z. E. H. Deken Verhelst van Kortrijk, die zijn vreugde uitdrukte over deze be noeming en de geboorte van deze nieuwe parochie. In dichte drom men stond men rond het altaar geschaard en een persfotograaf had zelfs beslag gelegd op het al taar. Een feestelijk Te Deum werd aangeheven en blij luidden de klokken om aan alle St-Jozefspa- rochianen te melden dat hun eer ste pastoor aangesteld was met alle rechten en plichten aan zijn hoge ambt verbonden. Niet minder dan 110 disgenoten kwamen nadien aanzitten ln de Maria-school. Spreekbeurten, tin telend van geestdrift en humor, werden gehouden door Z. E. H. Deken Verhelst, door Z. E. H. De- lanote, door E. H. Vermeulen, door Burgemeester Lanneau, door Hr J Brys, door Volksvertegenwoordi ger Declerck. Volgde dan ten slotte het dankwoord van Z. E. H. Vandenberghe. Laten we nog opmerken dat tot de feestelijkheden alle gemeente raadsleden uitgenodigd werden, van wie zich een paar lieten ver ontschuldigen. Tot laat ln de avond werd er gefeest en gevierd over gans het Eiland en een grote menigte gelo vigen woonden 's anderendaags de plechtige dankmis bij. Hieronder volgen enkele uit de vele opschriften, die de hulzen versierden: Wees een herder steeds voor allen Dan zal 't Eiland U bevallen. Om op het Eiland te wonen Moet ge ons kunnen tonen Dat ge de mensen gaarne ziet Anders zijt ge onze paster niet. Heel het Eiland viert vandage feest Want we krijgen voor het eerst Een paster die den onzen is Daarom is't dat HIJ zo welkom ia. Mijnheer pastoor gij weet het wel 't Is veel te klein ln die kapel Daarom zij uw eerste werk: Zorg toch voor een grote kerk. Zeer Eerwaarde Heer Pastoor Zet uw beste beentje voor Toon ons steeds de rechte lijn Dit mogen onze wensen zijn. Ons menage roept in koor Welgekomen heer pastoor Daar gij hier 20 wel gekomer -ijt Verwachten wij van U 'n wijs t d. Welgekomen, lieve Herder, Leer ons vers, en ga dan verdc Veel geluk in 't zlelewerk Te naaste Jaar een nieuwe kerk Met op de toren een gouden h: Dat zijn de wensen van 'n paroci Voor de vele mensen die hier zijn Is ons kapel veel te klein Als g'een nieuwe kerk zult bouwt Zal 't ons zeker niet berouwen. Wees een Heiland Voor ons Eiland. TREKKING DER 1TRANCHE '5 ZATERDAG 16 JANUARI 1954 De nummers eindigend op 240 56640 04350 493260 18880 84590 4601 07621 392541 51 79281 8481 32102 5252 31552 9572 141953 94083 30834 64454 7454 486284 53984 13594 48025 57255 9775 421348 22407 5427 6337 947 5457 9687 8 45918 76128 29878 72998 8119 9969 88679 28879 6699 winnen l.OOO fr 25.000 fr. 25.000 fr. l.OOO.OOO fr. 25.000 fr. 25.000 fr 5.000 fr. 25.000 fr. 2.500.000 fr. 500 fr 50.000 fr. 10.000 fr. 25.000 fr. 2.500 fr. 25.000 fr 2.500 fr. 500.000 fr. 100.000 fr. 25.000 fr. 25.000 fr. 5.000 fr. 2.500.000 fr. 100.000 fr. 25.000 fr. 25.000 fr 25.000 fr. 2.500 fr. 500.000 fr. 50.000 fr. 5.000 fr. 10.000 fr. 1.000 fr. 2.500 fr. 5.000 fr. 200 fr. 25.000 fr. 100.000 fr. 100.000 fr. 25.000 fr. 2.500 fr. 5.000 fr. 50.000 fr. 50.000 fr. 2.500 fr. De gebouwen, waar het grootwarenhuis zou worden ondergebracht worden door de politie bewaakt. Links afgevaardigden van hel grootwarenhuis die met de politie-overheid onderhandelen. Zoals gemeld, werd door het Stadsbestuur het oprichten van een grootwarenhuis Grand Bazar d'Anvers in de Doornikstraat, ver boden en de lokalen door de poli tie bewaakt dag en nacht, daar deze maatschappij niet in regel was met het indienen der plannen en, de toelatingsaanvraag bij het Stadsbestuur. Reeds vanaf Woensdag 13 dezer, werden de gebouwen bewaakt. Dins dag werd een rondschrijven, uit-» gaande van de Beheerraad van de Grand Bazar d'Anverswaar schijnlijk gericht aan leveranciers, onderschept door de Middenstands bond. Hierin was sprake op ironi sche toon van het verbod, waarbij het Stadsbestuur werd gehoond en waarin rendez-vous werd gegeven voor Dinsdag tussen 3 en 4 uur, voor het uitvoeren van een gro te zwans». De Middenstand rea geerde onmiddellijk en nodigde zijn leden uit voor tegenmanifestatie. Het rondschrijven in kwestie, op gesteld in de Franse taal, werd naast de oproep voor het lokaal gespijkerd. Ziehier de tekst van de oproep Middenstanders, handelaars, ne ringdoeners, de Grand Bazar d'Anverskomt ons deze namid dag tussen 3 en 4 uur sarren en be lachelijk maken in éigen stad; wij laten dit niet gebeuren Wij zullen ook veel plezier maken. Verzame ling in de Middenstand te 3 uur Op gestelde uur werd het woord gevoerd in de gelagzaal door de nationale Inspecteur, advocaat De- gadt. Hij deed een warme ooroep tot alle middenstanders tóch kor daat te verzetten tegen de -ning van dit nieuwe grootwarenh 2 (Er zijn er reeds 2 te Kortrijk. 1. Vervolgens werd een optocht ge vormd die zich begaf naar da Doornikstraat waar de winkels in kwestie gelegen zijn. Hier werd een groepje van een tiental afge vaardigden van het grootwarenhuis opgemerkt. Zij werden door de ma nifestanten uitgejouwd. Een auto met micro van de Middenstanders daagde de mannen van het groot warenhuis uit om de zwans te be ginnen, doch deze vonden het ge raadzaam spoorloos te verdwijnen. Er werd nog met borstels gema nifesteerd voor een der winkels en er werd nog geroepen door de ma nifestanten Wij willen geen grootwarenhuizen De Kortrijkza- nen en het Stadsbestuur laten zich niet belachelijk maken Zeggen wij nog dat de winkels in kwestie met nadarbarelen waar achter talrijke politiemannen ston den afgesloten waren. 239* Trekking van 15 Januari 1954 Wint 1.000.000 fr.: reeks 67.247, nummer 12. 368« Trekking van 20 Januari 1954. Winnen 100.000 fr.: R. 41.994 nr 4 en R. 50.509 nr 1. Winnen 50.000 fr.: R. 227.678 nr 2 en R. 244.719 nr 4. Winnen 10.000 fr.: R. 13.158 nr 3 R. 30.544 nr 4; R. 63.650 nr 2 R. 83.044 nr 2; R. 88.724 nr 3 R. 89.670 nr 2; R. 108.196 nr 3 R. 182.633 nr 2; R. 187.414 nr 1 R. 188.801 nr 3; R. 236.314 nr 4 R. 297.719 nr 2; R. 350.688 nr 5 R. 352.925 nr 1; R. 382.123 nr 5. 42' Trekking Wint 1 millioen frank: Reeks 3.371 Nr 569 Wint 500.000 frank: Reeks 1.138 Nr 973 319' Trekking van 16 Januari 1954 Wint 1 millioen frank: Reeks 1771 Nr 730 259« Trekking van 20 Januari 1954. Wint 1 millioen frank: Reeks 6335 Nr 760. 194' Trekking van 18 Januari 1954 Wint 1 millioen frank: Reeks 7298 Nr 927 Wint 250.000 frank: Reeks 8664 Nr 487 Trekking van 18 Januari '54 Wint 50.000 fr.: 271.992 Wint 25.000 frank: 116.735 138.789 143.504 152.643 165.362 167.750 205.318 210.958 221.575 278.862 318.951 330.998 344.123 360.521 362.846 364.447 391.248 398.783 20 JANUARI 1954 GOUD: Pond sterling 473,75 476.25 Napoleon 397,50 400,00 Louis geen zaken Dollar 98,75 99,25 Gulden 380,00 381,25 Staaf 58.000 5.8.400 PAPIER: Dollar 50,15 50,35 Gulden 13,10 13,20 Franse frank 13,30 13,50 Zwitserse frank 11,65 11.80 Pond sterling 132,00 134,00 Mark 11,67 11,87 Spermark 9,60 9,70 Finse mark 0.12 0,16 Lire (per 100 1.) 7,95 8,05 Shilling 1.90 1,96 Peseta 1,15 1,18 Escudo 1,71 1,75 Zweedse kroon 8,90 9,30 Deense kroon 6,70 6,90 Noorse kroon 6,25 6,50 Turks pond 8.25 10,25 BovenDe stoet der Middenstanders trekt door de stad. Rechts herkent men schepen Baeckelandt en links op de eerste rij de leden van de Beheerraad van de Middenstand. Onder Manifestanten van de Middenstand hanteren de bezem en zingen Het Lied van de Bezemvan Van Eeckhautte uit het massaspel van de Gulden- sporenhe rdenking. Toen Irma Vandesampele, woon achtig aan de Knelstraat te In- gelmunster, verleden week per fietB langs de vaart Ooigem-Roe- selare kwam gereden, werd zij bij het oversteken van de grote steenweg, ter hoogte der Zwaan tjesbrug, gegrepen door de perso nenauto met aanhangwagen, be stuurd door G. V., houthandelaar, uit Meulebeke. De wielrijdster werd met ge weld tegen de stenen geslingerd en met vrij ernstige verwondin gen onverwijld overgebracht naar het ziekenhuis te Izegem. Vastge steld werd dat het slachtoffer naast verwondingen aan het hoofd en gelaat ook nog een dubbele dijbreuk had opgelopen. Er Is maar weinig onverkocht strovlas meer bij onze landbou wers en de kleine hoeveelheden die nog kunnen aangekocht wor den bestaan dan nog uitsluitend uit lage kwaliteiten. De kopers verplaatsen zich nog steeds naar Nederland en nu met de nieuwe regeling ook naar Frankrijk. Van daar dat men dus op een breder terrein gaat werken. De prijzen zijn nochtans onveranderd geble ven. Uit de jongste marktdagen mag men alleszins het besluit treffen dat de strovlasverrichtingen nog al afgenomen zijn. Men voorziet nu vooral een verbetering van de bedrijvigheid bij het hernemen van het rootseizoen. De uiterst schaars te vinden partijen zullen wellicht nog een verhoging van prijs kennen. Betreffende de teeltcontracten werden deze week opnieuw enke le overeenkomsten genoteerd, die dan hoofdzakelijk door de beide partijen een contract behelzen met combinaties van gemeen - schappelijk teeltrisico. Ook een paar contracten werden afgeslo ten voor het verhuren van vlas- land voor de uitzaai. Tevens mag men verwachten dat als ge volg van de nieuwe regeling in Frankrijk ook aldaar nog door de Belgen teeltcontr'acten zullen on derschreven worden Sedert enkele dagen maakt men zich te Harelbeke ongerust over de verdwijning van Frieda Delrue, on gehuwd, 29 jaar oud en wonende Boudewijn I straal. De jonge vrouw kwam 's avonds als naar gewoonte bij de familie thuiswachten en haar moeder, bij wie ze inwoonde, vond het dan ook zonderling, dat zij dezelfde avond niet terug was gekeerd in de ouderlijke woning. Frieda Delrue had op bewuste avond van haar verdwijning tegen de kinderen bij wie zij de thuis wacht hield verklaard, dat zij nog een paar boodschappen moest af leggen. Rond 9 u. 's avonds ver dween zij begin vorige week per fiets en sedert heeft men haar niet mer teruggezien en bleven alle op sporingen vruchteloos. Is de ver miste door de duisternis misleid en met haar fiets in de vaart ge reden en zo jammerlijk verdron ken, is een vraag die men zich stelt. Anderzijds konden wij ook ver nemen dat de laatste dagen de vermiste tekenen van neerslachtig heid vertoonde, zodat men vreest dat een wanhoopsdaad niet zou uitgesloten zijn. Onder de ogen zijner vrouw. Dinsdagnamiddag fietste de 42- jarige Jules Sabbe langs het kanaal Kortrijk-Bossuit, gevolgd door zijn echtgenote. Nabij de electrische centrale te Zwevegem kwam de man door een onbekende oorzaak in het water terecht. Onmiddellijk kwam hulp opdagen van hengelaars uit de .buurt, en met een roeibootie van een aldaar gemeerd schip trachtten zij hulp te bieden. Na en kele minuten kon de drenkeling aan wal gebracht worden. Een ontboden geneesheer paste evenwel vruchte loos de kunstmatige ademhaling toe. Het lijk werd naar het doden huis overgebracht. Het ongeluk gebeurde onder de ogen van de echtgenote. Het slacht- oSer was vader van 7 kinderen waarvan het oudste enkele dagen geleden ln het huwelijk trad en het jongste Das drie maanden oud is. Zaterdagvoormiddag, rond 10.30 uur, stelde landbouwer Cyriel De- schrevel, wonende Switspapenstr. 1, te Proven, met ontsteltenis vast dat brand was uitgebroken op het strooien dak van zijn woning. Een sterke wind blies Zuid-West en daar het vuur in het Oostelijk gedeelte van het dak was begonnen, bestond er kans dat de landbouwer, gehol pen door zijn vader, zijn echtgeno te en zijn twee kinderen het onheil zelf kon overmeesteren. Met em mers water werd de brandhaard overgoten, doch het vernielend ele ment greep zo razend om zich heen, dat er met beperkte middelen niets meer aan te doen was. Dhr Valère Lebbe, die de nabu rige hofstede bewoont, had inmid dels de ramp bemerkt, waardoor zijn gebuur geteisterd werd en haastte zich per auto naar de dorp plaats te Proven, om er de brand weer te verwittigen, die in een mi nimum van tijd, onder bevel van Kommandant Roger Struye, ter plaatse was. Ondertussen waren van alle zij den geburen toegesneld, die bereid willig hulp boden om de huisraad naar buiten te brengen en de die ren uit de stallingen te bevrijden, want omwille van de stormwind moest men het ergste verwachten. Het vuur greep razend rond zich en in korte tijd was gans de hof stede een laaiende toorts. Slechts weinig huisraad kon gered worden, terwijl men lijdzaam moest toezien hoe gans het gebouw in de vlammen opging. De oorzaak van deze ramp Is on bekend. De Rijkswacht van Roes- brugge stelde het gebruikelijk on derzoek in. Het moedig verweer van de brandweer ten spijt, brandde gans de hofstede uit. Na korte tijd bleef er slecht» smeulend puifl érer.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Wekelijks Nieuws (1946-1990) | 1954 | | pagina 9