mmAPPER] VASTENBRIEF VAN MGR DE SMEDT Zware Aardschokken fleisbiireau THEO HUISRECHTS Niet nodig het echte aan te houden... ATELIERS DECOLLETA s.p.«.i De socialistische sabotage gaat voort «sous.» ssu sar 2TS42fss%?assrs: flen lOXOAfiSEIIMOENTJi; JL ajrt'diUfa>euuta4„ I het WEKELIJKS NIEUWS Zaterdae 8 Maart 1984. Blz. 1 g&naakf-oih h/asqejaren Je dirreti; TEL. 43.44.78-43.64.57 U KRIJGT 359 A 599 FR. KOLONIALE LOTERIJ wwwiwwwwvwwwm Stort 114 fr- Om de goede werking van uw nieren le verzekeren moet U veel water drinken. Maar wat voor water Mijd de watersoorten met zouten over laden die onderweg neersla gen in het organisme achter laten en de waterorganen verstoppen. Een zuiver water, zonder spoor van kalk, brengt in uw organisme geen vreem de lichamen aan, maar ver drijft veeleer zij die er al zouden zijn SPA REINE. Brief uit Brussel S,EtSa*Sif'aeT„,S„op£bai51 "r"i HUYBRECIITS-REIZEN Budastraat, Vb - KORTBIJ K BERICHTEN: T©L 210.93 Kerkelijk Nieuws ;~Ak- eenffker naar JrveM^voSdzfci?1^^ HoTterb™0tenChberighe4s0ënigfate" IVEEK VAN 6 TOX 12 MAART De dagen lengen met 25 minuten. WEERSPREUK Als vorst de 40 martelaren brachten Dan houden zij dien 14 nachten. ZATERDAG 6 MAART HH. Coleta van Gent, Perpetua, Fclicitas, Rosa van Viterbo. Zon op te 7.18 u., onder te 18.27 u. 1475: Geboorte van de Italiaanse kunstenaar Michel Angelo. 1581: Geboorte van de Nederlandse letterkundige P. C. Hooft. 1619: Geboorte v. de Franse schrij ver Cyrano de Bergerac. 1870: Geboorte van de Oostenrijk se operettencomponist Oscar Strauss. 1932: Overlijden v. de Amerikaan se componist J. V. Sousa. ZONDAG 7 MAART H. Thomas van Aquino: ZZ. Her man van Lotchem, Jan Cuyper uit Lo. Zon op te 7.15 u., onder te 18.29 u. 1274: Overlijden van de H. Thomas van Aquino. 1491: Geboorte van de Italiaanse schilder Corregio. 1767: Geboorte van de Nederlandse dichter J. Fr. Helmers. 1822: Overlijden van Lieven Bau- wens, de grondlegger van de katoenspinnerij in Vlaande ren. 1875: Geboorte van de Franse mu sicus Maurice Ravel. 1893: Overlijden van de Franse schrijver Louis Veuillot. MAANDAG 8 MAART HH. Joannes de Deo, Philemon, Beata, Humfried. Zon op te 7.13 u., onder te 18.31 u. Laatste kwart, der maan te 19.26 u. 1828: Geboorte v. de Franse schrij ver Jules Verne. 1858: Geboorte van de Italiaanse musicus Rogiero Leoncavallo. 1869: Overlijden van de Franse musicus Hector Berlioz. 1901: Overlijden van de Vlaamse musicus Peter Benoit. 1917: Overlijden van de uitvinder van de zeppelin, graaf Zep pelin. DINSDAG 9 MAART H.H. Francisca, Romana, Cathari- na van Zologna, Edmond van Doornik. Zon op te 7.11 u., onder te 18.32 u. 1749: Geboorte van de Franse staatsman Mirabeau. 1871: Geboorte van de Vlaamse fi loloog Jos. Geurts. 1918: Overlijden van de Duitse let terkundige Frank Wedekint. WOENSPAG 10 MAART HJï. 4C Martelaren van Sebaste, Simplicius, Hemeliin, Blanca, Maearius. Zon op te 7.09 u., onder te 18.34 u. 1585: Overlijden van de Vlaa"mse botanicus Rembert Dodoens. 1772: Geboorte van de Duitse ge leerde en verspreider van de romantiek Friedrich Schiegel. 1802: Overlijden van de Zwitsers- Franse eomponist Arthur Ho- negger. 1866: Geboorte van de Nederlandse letterkundige Jan. J. Prinsen. 1878: Geboorte van de Vlaamse let terkundige Karei van de Woestijne. DONDERDAG 11 MAART H.H. Vindiciaan, Constantijn, Al berta. Eulogius, Firmin. Zon qp te 7.06 u., onder te 18.36 u. 1544: Geboorte van de Italiaanse dichter Torquato Tasso. 1786: Overlijden van de Zeeuwse dichter Jacobus Bellamy. 1793: Geboorte van de Vlaamse letterkundige Jan Fr. Wil- lems. 1816: Geboorte van de Duitse op ticus Carl Zeiss. 1916: Overlijden van de Friese taal kundige Johan Winkler. VRIJDAG 12 MAART H.H, Gregorius I, Fina, Theophaan. Zon qp te 7.04 u„ onder te 18.38 u. 1637: Overlijden van de Nederland se godgeleerde Cornelius a Lapide. 1685: Geboorte van de Ierse wijs- geer Georges Berkeley. 1941: Overlijden van de Vlaamse toneelschrijver J. Ballings. WEERSPREUK De boosheid is een dubbel kwaad, Die onder schijn van vriendschap [gaat. STEENWE6 OP ALSEMBERG. 840 UKKEL- BRUSSEL korting naar gelang het type van onze mixer DECO- MIX, indien deze advertentie aan uw electricien- verdeler van huishoudapparaten overhandigt of naar ons adres stuurt. Knip ze nog heden uit, want hare waarde vervalt op 15 Maart 1954. Prijs: 3.750 fr. Verbruikskracht: 450 watt. VERGEET HET NIET - VOOR 15 MAART A.S.! (Vervolg van 1* blad) (7306). Om de geluidsmuur te door breken, moet de testpiloot zijn leven wagen. OM DE FORTUINMUUR TE DOORBREKEN, VOLSTAAT HET ZIJN KANS TE WAGEN BIJ DE Op 13 Maart e.k., te Cent, zullen 45.413 loten verdeeld worden, waaronder: 16 loten van 100.000 fr. 2 loten van 500.000 fr. een groot lot van een millioen EN TWEE GROTE LOTEN VAN TWEE EN EEN HALF MILLIOEN. (7268) De volksheilige van de week: Dinsdag 10 Maart: DE HH. 40 MARTELAREN Tussen de Romeinse soldaten die in 320 in Sebaste lagen, bevonden er zich veertig, allen uit dezelfde streek afkomstig en die zich onder scheidden door hun grote moed en broederlijke liefde. Agrieola, die als dan gouverneur was, daagde die vro me krijgers voor zijn rechterstoel. Daar zij weigerden voor de afgoden te offeren, werden zij opgesloten. Na allerlei beloften en bedreigingen, bleven zij standvastig en werden daarom hevig gepijnigd. Dieht bij Sebaste was een grote waterplas, waarin het water ongeveer mans hoogte stond. Daar het hevig koud was, dacht de rechter dat weldra het Ijs dit water zou bedekken. Hij liet dan de veertig christen belij ders, van htm klederen beroofd, in de vijver brengen; wachters werden rond het water geplaatst, alsook een groot vuur op de oever met een warm bad, om de martelaars tot zwakheid te verleiden. Een van hen werd afvallig en ging zich warmen ln het lauwe water; doch een der wachters sprong bij de 39 overge blevenen, en verbleef daar gans de nacht. De volgende morgen werden allen uit het Ijs gehaald, hun been deren met knuppels geslagen tot zij allen dood waren. Hun lijken wer den op een kar weggevoerd om op een brandstapel verbrand te worden. Een van hen die nog ademde lieten zij achter denkende hem nog te kun nen vermurwen tot afvalligheid. Toen nam zijn moeder, die er bij getuige was. haar zoon in haar armen en liep achter de kar. Haar kind, Meli- ton, stierf in haar armen; toen leg de zij hem bij zijn makkers en me demartelaren. Hun relikwieën werden later naar Constantinopel overgebracht en wer den door het volk zeer vereerd. op postcherkrekening 47.63.60 van Het W ekelijks Nieuws Poperinge, en U ontvangt ons blad tot einde 1951, (Vervolg van 1» blad) Bogomolov is een oude vos die al veel is opgetreden in zeer deli cate omstandigheden. Maar als Moskou hem alleen naar Italië ge stuurd heeft om de communistische opstootjes te helpen leiden, dan zal hij in Mario Scelba een groe tend tegenstander vinden. Intussen heeft de nieuwe Eerste- Minister reeds het vertrouwen van de Senaat gekregen en lijdt het geen twijfel dat hij het eveneens n de Kamer zal halen. En hetgeen het meest typische is in de regeringsverklaring Scelba, is dat het Italië opnieuw positief in het West-Europees kader plaatst. Pella had dit met zijn zaken- cabinet niet gedaan en 'niet kun nen doen. Dit cabinet had zich uit sluitend geworpen (in internatio naal opzicht) op de kwestie van Triëst en door hst opschroeven ervan bijna een Italiaans-Yougo- Siavisch conflict uitgelokt. Scelba laat natuurlijk Italië niet vallen. (Hoe zou hij het kun nen?) Maar hij zegt de regeling der algemene Europese problemen zijn van heel wat meer belang en het vraagstuk van Triëste is er slechts een onderdeeltje van. Dit betekent dat Bogomolov wil hij succes hebben minstens met een oplossing voor Triëst zou moeten kunnen opkomen wil hij nog kans maken om Italië van de West- Europese integratie af te houden. Ernstige, en gunstige, koerswen- ding dus in Italië. Maar eveneens in Groot-Britta- nië, dat tot nu toe totaal buiten de E.V.G. stond. Inderdaad, naar aanleiding van de conferentie van Berlijn werd een groot debat gevoerd over de buitenlandse poli tiek en wel heel geniaal over de Duitse wederbewapening en over de gebeurlijke deelneming van En geland aan de verdediging van het Westen. Dit debat heeft trouwens nu nog dagelijks zijn uitlopers in de pers. Des te meer daar het probleem der wederbewapening van Duitsland een zeer hevige discussie in de schoot van de Labourpartij heeft teweeg gebracht. Wij staan hier voor een van de onverwachte gevolgen van de con ferentie van Berlijn. Men heeft er duidelijk uitgemaakt dat Mos kou geen duimbreed grond wil los sen en dat er bijgevolg geen enkele aanleiding bestaat om te aarzelen of te treuzelen met de uitbouw van het Europees leger. Tot daar toe, niets nieuws. Maar in Engeland schijnt men er zich voor het eerst rekenschap van te geven dat het zelf iets moet doen wil het dit Europees leger zien tot stand komen. Inderdaad de grote vrees in Frankrijk is overspoeld te worden door veel talrijker Duit se divisies (1), en de grote opwer ping is waarom zou Engeland met zijn Commonwealth er buiten blijven terwijl wij met onze Union Frangaise er zouden ingaan. Men schijnt in Engeland nu een logische gedachtengang gevonden te hebben Men wil het Europees leger, maar zonder Frankrijk gaat dat niet; dus Frankrijk moet er bij... Maar Frankrijk wil niet als Engeland niet op systematische en organische wijze aan de E.V.G. meewerkt, dus zal Engeland dit moeten doen... Zo ver zijn we nog niet, maar het debat is thans in Engeland ten volle gelanceerd en het lijkt er naar dat het geval een gunstig verloop zal krijgen. Des te beter. Hetzelfde stelt men trouwens vast in Duitsland, waar men luidop zijn afkeer voor de Russische veto's heeft geuit en waar met 2/3 van de Kamer een dienstplichtmogelijk- heid geschapen werd. Zelfs in Frankrijk schijnt de mis lukte Berlijnse conferentie een lichte gunstige wending aan het geval te geven. Is er dus een verontrustende aardschok gebeurd in het Nabije Oosten, dan zijn de schokken in het Westen eerder gelukkig. Als Frankrijk zich maar niet blind kijkt op de victorie bij Lu ang Prabang of on de hoop op een wapenbestand tengevolge van de conferentie van Genève die eerlang moet bijeenkomen om over de pro blemen van het Verre Oosten te debateren. 2-3-'54. V. Westerlinck. (1) Officieel is er spraak van 12 di visies, officieus van 2 Y 12, en som mige Duitsers rekenen al op 60 l Hij het huwelijk tot de adel van een sacrament. Van onze moeders verlangt Hij dat ze zouden gelijken op zijn eigen beminde Moeder Ma ria, onze vaders wenst Hij om kranst te zien met de deugden van Jozef, onze kinderen is Hij voor gegaan met zijn goddelijk voor beeld. De ondergang van het chris telijk gezinsleven zou een ramp be tekenen voor de mensheid. Geliefde broeders, ziet gij dan niet dat de strijd tegen de gods dienst in ons land wordt gevoerd op het domein van het gezin? Langs het Huwelijk en alles wat ermee verband houdt, tracht men de deugd te doden, de gelovigen uit deze christelijke gemeenschap weg te trekken en ze in het duister van de grofste zinnelijkheid te storten. De christelijke solidariteit kan niet gedogen dat gij uw broeders doet lijden omdat zij hun plicht ter harte nemen en edelmoedig aan Gods Wil beantwoorden. Zou het geen ware wreedheid zijn dat hun geloofsgenoten met Gods vijanden meewerken om de last van het ge zin te vergroten? Het mag echter niet volstaan dat gij u onthoudt van tegenwerking. De Heer geeft u de stellige opdracht de gezinnen te helpen en te steunen. Onze chris telijke liefdegemeenschap moet po sitief bezorgd zijn om rond onze bedreigde gezinnen een verdedi gingsgordel op te bouwen: een openbare atmosfeer van achting, waardering en dankbaarheid. 3. - De verantwoordelijkheid van de leken. Er is een tijd om te zwijgen, maar er is ook een tijd om te spre ken. Gij moogt niet langer lijdelijk blijven toekijken waar lieden met een heidense levensopvatting de fa milie bestrijden. Op uw schouders drukt de plicht van de verdedi ging. Niemand kan hem in uw plaats vervullen. Jezus-Christus re kent op u. Zult gij blijven zwijgen of mee- lachen wanneer men onze vaders en moeders bespot? Zult gij blijven gedogen dat de vrouwen voortdu rend vernederd worden? Zult ge nooit de moed hebben u te doen eerbiedigen wanneer een paar grootsprekers een taal voeren die geen beschaafde lieden past? Zult gij onze jeugd laten bederven in uw inrichtingen, onder uw ogen? In onze gemeenschap heeft ieder zijn verantwoordelijkheid te dragen. Onze gemeenscnap moet ook be zorgd zijn voor het lot van de ge zinnen die in stoffelijke nood ver keren. Onze sociale wetten zijn voor ons volk een zegen en uit broe derlijke solidariteit moet ieder zich er over ver-heugen. Zij voorzien, God zij dank, reeds in de alge meenheid van de gevallen. Maar wie een weinig op de hoogte is van de werkelijke toestanden, weet dat er uitzonderingsgevallen voorko men. Ze zijn heiaas soms vrij tal rijk, voornamelijk in de midden stand. Wat gebeurt er in het gezin, wanneer een klein bedrijf de enige bron van inkomsten is? Wanneer de vader een beroep uitoefent dat door de mechanisatie overbodig wordt? Overweegt wat er omgaat m een familie, waarin herhaalde lijke of slepende ziekten voorko men of waar de vader lang werk loos blijft. Denken wij er soms aan welke armoede kan heersen in de gezinnen waarvan de vader nog in het gevang vertoeft of ten gevolge van de repressie zijn broodwinning verloren heeft? Wat moet men aan vangen wanneer men geen huis kan vinden, omdat de eigenaar lie ver verhuurt aan een echtpaar zonder kinderen? Onze gemeen schap kan op delicate en doeltref fende wijze zoveel hulp bieden met een aankoop te doen, een reparatie te laten uitvoeren, een prijsver mindering te verlenen, vroeg te be talen, krediet te geven, met een voorspraak of een werkverschaffing. Aan dergelijke zaken kan de Heer ondervinden dat gij Hem waarlijk wilt helpen om wat licht te bren gen in de duisternis. Christelijke liefde is niet alleen geduldig en edelmoedig, maar ook vindingrijk. Onze gemeenschap moet ook de deugd van onze kinderen bescher men. Ze zijn de appel van ons oog. Ze zijn de lievelingen van de Mees ter. Gelovigen, waarom overlegt gij niet samen hoe gij de atmosfeer in uw omgeving kunt zuiveren? Waarom doet ge aankopen in win kels waarin men de deugd van uw kinderen in gevaar brengt? Waar om neemt gij een blad dat onpas sende illustratie bevat? Waarom aanvaardt gij producten waarvan de verpakking onzedig is of ge waagd, of al te verleidelijke pre- miepiaatjes bevat? Waarom geeft gij uw geld aan kinema's die slech te films laten lopen? Is het gezeg de «de klant is meester» alleen waar voor de kinderen van de duisternis? Christelijke liefde is verstandig, omzichtig en sterk. «Mijn broeders, aldus toch de Heilige Jacobus, waartoe dient het dat iemand beweert het geloof te bezitten indien hij de werken niet doet? Zoals het lichaam zonder de ziel geen leven heeft, zo is het ge loof zonder de werken dood MET CHRISTUS BOETEN VOOR HET GEZIN Over de wereld giert thans een stormwind van opstandigheid tegen God. Velen weigeren de leiding en de steun van Jezus-Christus. Ze willen er niet aan denken dat ze op aarde geen bestendige woon plaats hebben maar op weg zijn naar de hemelse. Hier op aarde verlangen ze hun paradijs. Dit is helaas waar, ook voor veel christe nen. Ze geven toe aan hun driften en bedrijven zonde op zonde. Zelfs van onze beste jeugd wordt een deel meegetrokken in ongelooflijke onbetamelijkheden. Vooral op hen zoals op de rijke jongeling, had de goede Meester grote verwachtingen gebouwd; thans moet Hij ze treurig nakijken, want hun hart is ver van Hem. Hoe is het mogelijk dat zij die eenmaal het licht hebben ontvangen, de hemelse gaven heb ben gesmaakt, deelachtig zijn ge worden aan de Heilige Geest, voor hun deel nu opnieuw de Zoon van God aan het kruis slaan en Hem met smaad overladen»? Ze vlech ten Hem met hun zonden een kroon van doornen. Met hun schan- dig gedrag slaan ze nagelen door zijn nanden en voeten. Op Goede Vrijdag, terwijl het kruis vereerd wordt, zingt de Kerk deze aangrijpende weeklacht van de Zaligmaker: «Mijn volk, wat heb ik tegen u misdreven? Waarin heb ik u bedroefd? Antwoord mij. Wat moest ik nog meer doen voor u! Ik had u geplant en met liefde verzorgd als een diebare wijngaard en gij hebt voor mij niets dan bit terheid. Voor mijn dorst geeft gij mij azijn en met een lans door boort gij het hart van uw Verlos ser». Broeders, de beledigingen die God worden aangedaan, mogen ons niet onverschillig laten. Om de liefde van Christus smeken wij u boetvaardigheid te doen. Zoals wij in gemeenschap willen werken om het christelijk gezinsleven te ver dedigen, zo moeten wij samen de armen ten hemel heffen en sme ken: «Spaar ons Heer, en bekeer de zielen. Vergeef het hun, Vader, want ze weten niet wat ze doen 1. - Offeren met Christus. Op Calvarië heeft onze Leider en Hogepriester aan de H. Drievuldig heid een offer van eerherstel aan geboden. Hij deed het in de naam van de ganse mensheid. Het kruis was zijn altaar, Hij zelf het slachtoffer. Al wat Hij tijdens zijn leven doorstaan en verdragen had, maar vooral zijn smartelijke en liefdevolle gehoorzaamheid tot de dood, werd door Hem opgedragen in onze plaats, uit onze naam. Daardoor bekwam Hij het recht om aan de mensen die in Hem zouden gedoopt worden, vergiffenis en een nieuw leven te schenken. Ofschoon dit bloedig sacrificie voldoende was voor de mensen van alle tijden, wil de Hemelse Vader dat gans de karavaan van de op eenvolgende zwakke en zondigende mensengeslachten zich rond dit of fer zou scharen. In alles blijft Jezus-Christus onder de mensen ook in het offer. Opdat wij in gemeenschap zijn offer zouden kunnen herdenken, heeft Hij de H. Mis ingesteld: «Doet dit tot mijn gedachtenis». Zij is de liturgische voorstelling en uitbeelding van het Calvarieoffer: onze priesters herdoen hetgeen Je zus op zijn kruisaltaar volbracht Wat meer is, onze H. Mis is, op on bloedige wijze maar in alle werke lijkheid, het Kruisoffer zelf, want Jezus zelf draagt het op door onze priesters en de offergave is zijn eigen lichaam en bloed. Bij alle volkeren op aarde, door duizenden en duizenden priesters wordt dit sacrificie van Jezus- Christus dagelijks hernieuwd. Van de opgang tot de ondergang vari de zon wordt in alle werelddelen voortdurend voor de zonden geof ferd. Men mag zeggen dat er te midden van de mensheid steeds priesters met de armen ten hemel staan. Onophoudend buigen zij zich over het geconsacreerd brood en de geconsacreerde wijn neer, onophoudend spreekt Jezus door hun mond voor de mensheid ten beste. Onze priesters vertegenwoordigen onze kerkelijke gemeenschap. Het brood en de wijn zijn de tekens, de symbolen van ons medeofferen. Het is dan ook passend en heilzaam dat onze gezinnen zich bij dit offer aansluiten. Iedere familie moet staan in de dienst van het Hoog heilig Offer; ieder zal zijn boet vaardigheid komen neerleggen in de handen van onze Hogepriester; nu er zoveel ontheiligd wordt, moe ten de goedmenenden met des te meer ijver deelnemen aan het sa crificie van Jezus. Ze moeten bene vens de boete voor eigen zwakheid, ook eerherstel geven voor de zon den van de anderen. Wij vragen U daarom, beminde Broeders, in deze heilige Vastentijd niet alleen met veel ijver 's Zon dags de H. Mis bij te wonen maar ook, waar het mogelijk is, op ieder weekdag een vertegenwoordiger van uw familie naar de kerk te laten komen. Stuurt uw aandeel naar het offer van eerherstel dat ons Bisdom wil opdragen voor de zon den van onze huisgezinnen. 2. - Lijden met Christus. Lichaam. Wie het aanvaardt, ont vangt niet alleen een gave die ver sterft, maar verbindt er zich ook toe de offergesteltenissen van Je zus in zich over te nemen. Wij moeten ons lijden vermengen met de kelk van Jezus' smarten. In onze kerkelijke gemeenschap zijn er kloosters van mannen of vrouwen die het op zich genomen hebben boetvaardigheid te doen voor ons allen. Ze offeren ongezien hun leven met de Gekruisigde. Ze zijn met Hem aan het kruis ge hecht. In deze tijd van comfort en zelfvoldoening vermoedt de wereld niet welke armoede heerst achter deze kloostertralies die nooit open gaan, hoe men daar 's nachts uren doorbrengt vóór het Allerheiligste, hoe dikwijls het daar vasten of onthoudingsdag is. Wonen daar wellicht de tien rechtvaardigen die ons hedendaags Sodoma van de ondergang moeten redden? Ook wij, Broeders, moeten boet vaardigheid doen voor de zonden van de gezinnen. Daarom vragen wij u de kerkelijke schikkingen voor de vasten dit jaar nauwgezet na te leven. Onthoudt u van vlees op de Woensdagen en de Vrijdagen en vast ten minste op de twee ver plichte dagen, Aswoensdag en Goe de Vrijdag. Voegt daarbij uw vrij willige lichamelijke versterving. Hetgeen gij uw lichaam ontzegt, weze voor God het tegenwicht van hetgeen in de zonde aan het lichaam te veel wordt toegegeven. 3. - Plechtig eerherstel. In deze tijd van zedenbederf moet de christenheid voortdurend opblikken naar Golgotha. Daar heeft Jezus ons gered door zijn kruis en aan de voet van het kruis heeft Maria zijn lijden helpen dra gen. Maria, de Moeder van de Verlos ser, heeft steeds zijn liefde tot ons gedeeld. Ons volk zal Maria voor haar aanwezigheid op Calvarieberg steeds dankbaar blijven. We noe men haar de Moeder van Smarten. Haar beeld wordt met treffende liefde vereerd in een groot aantal bidplaatsen van het Bisdom en in het Waals gedeelte van Westvlaan- deren is de devotie tot haar Zeven Weeën bijzonder groot. In dit Maria-jaar vragen wij u deze verkleefdheid aan onze hemel se Moeder met kinderlijke liefde te tonen op Vrijdag 9 April, het feest van O. L. Vrouw van Zeven Smar ten. Wij verzoeken u allen des avonds te 8 uur bijeen te komen aan de Maria-kapel van uw straat of wijk, en daar voor de bekering van de zondaars de rozenkrans te bidden. Maar het hoogtepunt van uw DE BLOEDIGE SAMBER Minister De Taeye heeft de hem geboden gelegenheid niet la ten voorbijgaan om nog eens voor het parlementair voetlicht te ko men. Aanleiding hiertoe was een socialistische interpellatie over de verontreiniging van het water door de fabrieken. Het parlement moet blijkbaar zelf versteld gestaan hebben van dit waterachtig debat en van het feit dat men hierover zo lang kan bomen. Een bespreking over de hop kan heel wat interessan ter zijn omdat deze tenminste een inleiding vermt tot het bier. Maar doodgewoon vuil water, bah! De minister was trouwens zeer op zijn gemak. Hij mag immers met gerust geweten terugblikken op de politiek die hij ter zake heeft gevoerd en die het Vlaamse landsgedeelte zeer ten goede is gekomen. Zowel op het gebied van de wa tervoorziening als van de zuive ring der afvalwaters werd heel wat tot stand gebracht. De wa tervoorziening werd verruimd door belangrijke kredietverleningen aan de gemeenten die aldus in staat gesteld werden de waterleiding tot stand te brengen. Op dezelfde wijze werd te werk gegaan voor de rioleringswerken maar men begrijpt dadelijk dat hiermede heel wat grotere onkosten ge paard gaan omdat men het vuile goedje niet gewoonweg ergens in de ene of de andere rivier of stroom kan lozen. En de nodige zuiveringsstations kosten stukken van mensen. Daar zal natuurlijk nog wel wat tijd over heengaan eer alles van een leien dak^» loopt en de so cialisten maken zich nodeloos druk en dit wanneer zij hun be klag doen over de verontreinigde Samber die er soms zo rood uit ziet als bloed. Er zijn in het Vlaamse land ook wel vuile wa- fprtipd BENELUX-MISERE Een belangwekkende interpella tie was deze van kamerlid Piers over de rampzalige gevolgen voor de Belgische Zeevisserij van som mige Benelux-akkoorden. Volgens bepaalde akkoorden wordt de invoer van Nederlandse vis van minder dan 40 cm. sedert Het betaamt ook dat wij onze verstervingen voegen bij deze van Jezus-Christus. De deelnemer aan het offer ontvangt van Hem het of ferbrood, zijn eigen aanbiddelijk boete voor de zonden zal worden j 1 Maart aan geen enkele beper- de plechtige Kruisweg in de straten j king meer onderworpen. Deze be- paroohl®; biJ vallen van j slissing dreigt een katastrofe te ae avond, op Goede Vrijdag. Wij worden om twee redenen: de Ne- hopen, beminde gelovigen, Jat gü derlandse vissers liggen veel dich- biddend en zingend, met het kruis, over de wegen gaat, zult gij den ken aan uw Heer en Meester Jezus- Christus die eertijds op de dag van zijn bitter lijden, bespot en ge hoond, strompelde door de straten van zijn ondankbare stad. Nu gaat hij over de banen van onze moder ne steden en dorpen en nog moet van Hem getuigd worden: «Hii kwam bij de zijnen en de zijnen hebben Hem niet ontvangen BESLUIT Terwijl gij u in deze vasten voorbereidt op die boetetocht, kome klaarder en dieper tot uw bewust zijn hoe wij allen, lotsverbonden, in dit leven voorbijgaan als een grote familiegemeenschap die op weg is naar het hemels vaderhuis. Lastig is de tocht en zwak zijn on ze krachten. Er is een Man die met ons onzichtbaar meegaat: de Zoon des Vaders. Hij wijst ons de weg, Hij herstelt onze krachten, Hij boet voor onze fouten, Hij houdt ons bijeen. Al wie tot de zijnen hoort, is in zijn ziel getekend met het merkteken van het kruis. Laat hij ook in zijn lichaam het kruis van de broederlijke dienstbaarheid en van de versterving dragen: voor hem en voor gans de gemeenschap. Kruisdragers zijn wij achter de Gekruisigde. Maar in het kruis ligt het heil, in het kruis ligt het le ven, in het kruis ligt onze verrij zenis. Gegeven te Brugge, in ons bis schoppelijk paleis op 16 Februari 1954. t /EMILIUS-JOSEPHUS, BISSCHOP VAN BRUGGE. MET VERTREK UIT KORTRIJK WEKELIJKS verschillende vertrekken per sneltrein, alsook met de prachtige la rang touringscars voor groot toerisme naar: LOURDES en de PYRENEEËN - ROME en gans ITALIË - NICE en AZURENKUST - LISIEUX, MONT ST. MICHEL en PARIJS - VENETIË en DOLOMIETEN - WENEN en SALR- KAMMERGUT, TYROL - FATIMA doorheen gans BELGIË. FRANKRIJK, SPANJE en PORTUGAL - ZWARTE WOUD - RIJN, enz... enz... Vraagt nog heden ons gratis reisbrochure: Al onze PAASREIZEN gaan verzekerd door. - Nog slechts enkele plaatsen beschikbaar voor FATIMA 8 Mei. - Ook voor HUWELIJKSREIZEN en PRIVAATREIZEN - REIST met HUYBRECHTS. (7275) TOP VAN ACONCAGUA (7.130 M.) BEREIKT Voor de eerste maal is men er ln geslaagq de top van de Aconcagua (7.130 m.) langs die Zuiderflank te bereiken. Het was een Franse expe ditie die in deze krachttoer slaagde. De zes leden van de expeditie wer den door e-en hulpbrigade in half bevroren toestand gevonden en naar de laagvlakte teruggebracht. LEGERVLIEGTUIG NEERGESTORT IN DE V.S. Boven de stad Hutingdon vloog een zwaar transportvliegtuig van de Amerikaanse Luchtmacht in brand. Het toestel viel, juist buiten de stad, te pletter. De 4 inzittenden kwamen om het leven, terwijl twee inwoners van de stad, door bran dende benzine die uit het toestel spatte, gewond werden. SUCCESVOLLE DAVIDSFONDSTOURNEES Door het Davidsfonds werden 4 tournees gepland voor het seizoen 1953-54. Ze zijn alle tot een groot succes uitgegroeid. Het aanbal avon den dat aldus werd gegeven bedroeg 113 en dat in 85 verschillende afde lingen. Dit betekent omzeggens een verdubbeling vergeleken bij het vo rige seizoen. Bij de Zusters van Maria te Pittem In het Missiehuis van de Zusters van Maria te Pittem ontvingen 9 postulanten het kloosterkleed en spraken 6 novicen hun kloosterge loften uit in tegenwoordigheid van hun familieleden, onder meer: Zr Marie-Patrick (mej. Bertha Debeuf uit Geluwe) en Zr Marie-Christine (mej. Marie Coeman uit Bavikho- ve),^ Talrijke priesters en klooster zusters van koude omgekomen in Tsjechische concentratie kampen Radio-Vaticaanstad deelt mede dat 29 katholieke priesters en ver- scheidene kloosterzusters tijdens de jongste koudegolf in Tsjecho-Slo- waaksche concentratiekampen van gebrek zijn omgekomen. Zeven andere priesters zijn in de Slowaakse bergen, waar zij als houthakkers tewerkgesteld waren, omgekomen. België telt 8.184 missionaris sen en 60 missiebisschoppen Van de hand van E. Pater Joris Ceuppens, Scheutist, verscheen thans het Jaarboek voor de Ka tholieke Missiën 1954». Volgens dit Jaarboek telt de Ka tholieke Kerk, op een totale we reldbevolking van 2.246.000.000 be woners, na 19 eeuwen missionering amper 446.000.000 katholieken, t.t.z! 1/5 van de wereldbevolking. Op 1 Januari 1954 telde ons land 8 184 missionarissen. Ons land telt 60 missiebisschoppen. E. P. Gerard Reynaert uit Passendale vertrekt naar de Missie Op Dinsdag 9 Maart a.s. vertrekt E. P. Gerard Reynaert uit Passen dale naar zijn missiepost in Ugan da in Oost-Afrika. Andermaal 24 missionarissen uit China verdreven, waaronder een bisschop In katholieke kringen in Hong- Kong werd gisteren bekend ge maakt, dat in Februari 24 missio narissen de grens van Communis tisch China zijn overgestoken. Bij deze 24 missionarissen bevindt zich een bisschop. De overigen zijn 16 priesters, 4 religieuze zusters en 3 broeders Er bevinden zich thans volgens de woordvoerders in Hong Kong nog slechts 217 katholieke missionaris sen achter het bamboe-gordijn, nl 139 priesters en broeders, 65 zusters 7 bisschoppen en 6 apostolischr- prefecten. ken tegen heel wat lager lonen. Zij kunnen bijgevolg de producten van hun invoer vrij in ons land Invoeren tegen prijzen die het Belgische visserijbedrijf volkomen lam kunnen leggen. De minister van landbouw heeft erkend dat de nieuwe toestand ernstig is en beloofd maatrege len te overwegen om een gunstige oplossing te vinden. HET GEWURGDE WICHT De socialisten zinnen op weer wraak ln de Kamer en zij heb ben nu een kolfje naar hun hand gevonden. Het parlement be spreekt thans een overeenkomst tussen Belgisch-Congo en de Hei lige Stoel. Dit ontwerp werd door de Kamercommissie van Buiten landse Zaken besproken en de Hr De Vleeschauwer had hierover het verslag opgemaakt. Op het ogenblik dat dit verslag in de Ka mer moest besproken worden von den de socialisten er ineens gra ten in en verzochten het ontwerp aan een nieuw onderzoek te on derwerpen, ditmaal ln de Kamer commissie van Koloniën. De kamervoorzitter wees er op dat dit tegen de reglementen in druist maar stemde er ten slotte mee in op voorwaarde dat de commissie zich dadelijk aan het werk zette en niet te lang talmde. En de Kamercommissie van Ko loniën gaf aan deze wenk gehpor en besteedde aan deze bespreking slechts drie vergaderingen. De liberale voorzitter van deze commissie stelde echter geen ver slaggever aan omdat de verwij zing onregelmatig was en omdat er bovendien reeds een verslag be- stond over het ontwerp. De socialisten waren daarover gebelgd en eisten een verslag. Toen de Hr Joris hierop aantoon de hoe onregelmatig hun verzoek was werden zij bepaald giftig en ongenietbaar. De oude vos Huysmans verweet de Hr Joris op een bepaald ogen blik zelfs dat hij het kind (het ontwerp) dat hem werd toever trouwd gewurgd had. SOCIALISTISCHE DOCTOREN IN KANONIEK RECHT Toen de bespreking dan toch eindelijk kon doorgaan in een vrij woelige atmosfeer aarzelden de socialisten niet allerlei argumen ten met de haren er bij te slepen. De interessantste betwisting was ongetwijfeld deze tussen de Hr De Vleeschauwer en de socialist Fayant die beweerde dat het geen overeenkomst betrof maar een echt concordaat, wat door de ver slaggever tegengesproken werd. De socialist hield echter voet bij stek. Zelfs het kanoniek recht werd er bij te pas gebracht En dat ontlokte aan de Heer De Vleeschauwer de gevatte opmer king: «Ik merk op dgt er bij de socialisten heel wat doctoren in kanoniek recht zitten. Ik be twijfel niet dat hun spreekbeurt leerrijk voor mij zal zijn. De Hr De Vleeschauwer besloot zijn tussenkomst met een passen de hulde aan de belangloze reuze- arbeid en aan het beschavings werk van onze missionarissen in Congo. DE SABOTAGE GAAT VOORT De bespreking van Jetzelfde on derwerp kon des anderendaags niet doorgaan zoals voorzien om dat de bevoegde ministers in het begin der vergadering afwezig waren. En daarom ging men dan pok verder met de bespreking van een ander ontwerp op de pen? sioenen der invaliden. De socialisten namen de gele genheid te baat om bij herhaling over de amendementen die zij hadden ingediend de hoofdelijke gtemming te vragen. Iedere hoof delijke stemming vergt namelijk gemiddeld een half uur en zo ver streek de tijd zonder dat de be- snreking over het verdrag tussen Congo en de H. Stoel kon worden voortgezet. De kamervoorzitter werd er ze nuwachtig van en de CVP. die al spoedig in de gaten had dat het alleen een manuoevre was werd nog zenuwachtiger. Toen de voorzitter de homoge nen wilde kalmeren gaven de so cialisten een andere uitleg aan ziin woorden en ontketenden een hels kabaal, De Hr Van Cauwelaert kreeg er genoeg van en gooide de hamer neer. Hét incident was echter al spoedig bijgelegd en de voorzit ter verklaarde dat hij de socialis ten niet van sabotage had wil len beschuldigen. En daarop ging de socialistische sabotage voort. PAS. Dat schip is de eendekker van Blériot, K/1111 mi ckj die, tot ontsteltenis van de gehele wereld, in 1909 voor het eerst over het Kanaal vloog en aldus de prijs der 12.000 Gulden van de Daily Mailin de wacht sleepte. 45 jaar geleden... Velen onder u herin neren het zieh nog. En wat is er sedert dien niet gebeurd met dat vliegen! Het is nodig, het is boeiend en leer zaam beide, even bij het waagstuk van Blériot stil te staan. Denkt niet dat deze Fransman daar maanden en maanden zat over te wikken .n te wegen... Nee. h« plan MJWJ, weinig1« tad ij het .„tone. Brnegnt» beven tan „p „„mier. sproken door twee plichtsgetrouwe doua niers. Zij vroegen hem eerst of hij iets had aan te geven. Blériot gaf een ont kennend antwoord. Vervolgens werd hem een formulier voorgelegd, waarvan de vertaling luidt: Hierbij verklaar ik dat door mij on- dervraagd is Louis Blériot, gezagvoerder van het schip, genaamd eendekker, het laatst komende uit Calais, en dat uit de mondelinge antwoorden van de bedoelde gezagvoerder op de hem gestelde vragen blijkt, dat er zich gedurende de reis, aan eerst enkele weken tevoren in de Franse men" van het"erote en? na, zo boven ,Iand °P vol- Marmier. boord geen besmettelijke ziekte-ongeval vlieger opgekomen, in verband met de Mevrouw Blériot hesraf f ,00gte te zijn gekomen, zette Na lang wachten kwam de eendekker Len hebben voorgedaan, die het aanhou- prijs van 12.000 Gulden. Daar er reeds kennissen^ en vera!aBlériot koers naar Engeland om spoedig in zicht. Eerst koerste hij in de richting den Yan.het schip nodig maken, zodat hij door de Engelsman Hubert Latham po- de (fÈxoSctfeTein tnrnaLh^t hi» t,1h<rt gezicht van de Franse kust te van Margate, keerde toen terug en vloog ynJ, is zi]n reis te vervolgen», gingen in het werk gesteld werden om fe pramf reaërin* r verdwijnen. even later boven de North Foreland Mea- TevTn had B)é»ot zich reeds naar de over het Kanaal te vliegen, bleef Blériot besrWkkfna wa« aLain g g ter Even later vloog de eendekker evenwij- dow, waar Fontaine spontaan met de ?ave2 begeven om zijn vrouw op te wach- rustig te Parijs, in afwachting van het- intuwpn hpi.af ri» vitwr Ta dig aan de Exopette die nu haar snel- Franse driekleur zwaaide Blériot vloog in *en' Eep ??ed ha!f uur na de landing van geen de Engelsman zou bereiken. Toen op blan(, naar Tg held van 19 knopen opvoerde tot 21. Het een bocht om het veld en bracht zijn toe- de eendekker °P Britse grond, kwam de 19 Juli bericht kwam dat Latham bij zijn pi hPide mecaL^ Mnmpf' dn vJlegfmg wa? ecpter aannierkelijk sneller stel op de grond, zij het met enige scha- «Exopette in de haven van Dover aan. eerste poging op 7 mijl buiten de Franse wpkt h,i£ ï.a! vf°or. mep 901? op de torped°- de. Maar wat betekende die schade? De Pe vrouw schreide tranen van vreugde kust met zijn Antoinette-eendekker in in dnnkerenacht TCorfof if S het yliegtuig uit het oog. eerste vlucht over het Kanaal was vol- toen F>an haar vertelde dat het grote zee was gevallen en dus voorlopig «bui- Consfruct£m An^ni Nauwelijks had Blériot de Franse kust bracht. De prijs van de «Daily Mail» be- waagstuk gelukt was. En het was een ten gevecht was, stuurde Blériot direct »enf had bezienTJ= verlaten of in de grote hotels van Dover hoorde hem. waagstuk, die eerste Kanaalvlucht van enkele getrouwen met zijn vliegtuig naar ln. werd de draadloze mededeling ontvangen De verslaggever Fontaine was de eer- l?09> te meer daar dé vliegtuigmotoren in vrouw, spoedig volgde. Nadat het vliegtuig, Blériot's eendek- Blériot eerst zekerheid hebben dat de ker, type XI, uitgerust met een luchtge- - beste lezer, in In tien minuten tijds spoedde zich de Eerst tien minuten later was het hele de Iaatste maanden het derde grote avon tuur in de geschiedenis van het vliegwe- zen verteld. koelde 22 26 1 ™,inde? *3' E*°pettevan wal was gestoken. Le- ene auto na de andere met belangstel- regïment vërsïaggevers fotografen en tu s Anzani- blanc spoedde zich naar het duinland, lende sportmensen en reporters en Daily- (VDafly-Mail »-menKn on de Dilate der L,ens ^eXTd was cëbrachT „T TT' eerLmat/00?' eep Mail-vertegenwoordigers naar de kust. JandinY SZoaU bfèkf had men wJhfpn L anp4 MoHof E honderd meter verder stond. Die gaf Waar de vlieger precies zou landen wist algemeen verwacht Blériot elders te zien rlnecn cPriiTd bad „„Lns wilï 4 slfnaal door aan de torpedoboot. niemand. Alleen had de vertegenwoordi- landen. Daar de beide Franse verslagge- vroese morgen van 25 Juii dit WaS f-f ?er PariJse Matin de journalist vers zich verdekt hadden opgesteld, was vroege morgen van 25 Juli, dat dat de torpedo het ruime sop had geko- Charles Fontaine, enkele dagen te voren men niet on het eedacht pekomen zich mraadde zo ^pëedig mogeffik^Kn was tolnf u 4U Vertrekken' Het aap Blériot de North Foreland Meadow naar North Foreland Meadow te begeven, i r1: p «logeiijK een was toen 4 u. 41. als de meest eeschikte landinesnln.afcs nn- Tnpn Tiióriof t Leblanc op. Het was hem aan te zien dat Sangatte, keerde dan terug tot aan Les Fontaine, vergezeld van de fotograaf grammen te schrijven, werd hij aange- Waar zal het eindigen? Op de maan? Of in de hemel? F. R. BOSCHVOGEL. ALLEN ZIJN WE KINDEREN VAN ADAM Alle mensen van alle tijden en van alle werelddelen stammen af van Adam en Eva. Luistert maar naar wat de geleerden schrijven. De zogenaamde mensenrassen zijn geen verschillende soorten van een zelfde familie, doch enkel verschil lende variëteiten van een zelfde soort. De mensheid ls een. op zich zelf staande afgesloten eenheid. Van Azië uit heeft de mensheid zich over de wereld verbreid. De oer- hewoners van Amerika kunnen daar gemakkelijk zijn doorgedrongen over de Beringstraat. die slechts 13 mij len breed en zeer ondiep ia, in de winter dikwijls dichtgevroren ligt en vroeger waarschijnlijk een land engte was. Ook heerste, ten tijde van de ontdekking van Amerika, bij de Peruanen de sage, dat vóór lange eeuwen, de mensen er uit het Wes ten op jchepen waren aangeland; eh bij de Indianenstammen van Noord- Amerika vond men het verhaal van de schepping van de mens, van de broedermoord van Kaïn, van de zondvloed, van de toren van Babel, enz.; verder hadden zij een tijdre kening en godsdienstige gebruiken welke een verrassende overeenkomst vertoonden met die der Indische en Chinese volkeren. De eilanden van de Grote Oceaan werden meestal onbewoond bevon den, ofwel er bleek uit ras en taal van de bewoners, dat ze van de naastbijzijnde vastelanden waren overgestoken; tevens vond men er steeds een uiterst geringe vérschei- denheid in de dierenwereld, en wa ren er die soorten slechts vertegen woordigd. welke de bevolking, bij haar uittocht uit het moederland had kunnen medenemen. In over eenstemming met de H. Schrift wij zen ook de hedendaagse onderzoe kingen Midden-Azië als de baker mat van de mensheid aan. Dat alles leren ons specialisten al6 Ranke en Hasert, wetenschapsmen sen. Ons Geloof ls blij dat ook de we tenschap die eenheid in het men sengeslacht bewijst. Dat Geloof leert ons te meer dat Adam en Eva. de eerste mensen, bij hun schepping, grote bovennatuurlijke voorrechten van God ontvingen. De eerste mensen leefden gelukkig ln het aards paradijs. De natuur was Adam en Eva geheel onderwor pen. Wat zij behoefden, verkregen zij zonder Inspanning. De arbeid was hun een lust, geen last. De menselijke geschiedenis begint dus niet met een tijdvak van bar baarsheid. Haar eerste hoofdstuk was van het volle geluk, van de rijkste zegening van God en van de verhevenste menselijke volmaking en beschaving. Alleen door ontaar- ding zijn de volkeren tot barbaars heid Vervallen. De zondeval van Adam wierp ook al zl.in nakomelingen fn zonde en ellende. s. o.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Wekelijks Nieuws (1946-1990) | 1954 | | pagina 2