Hadden we ooit meer reden om mee te doen N POPERINGE IEPER - WERVIK Pensioen voor Middenstanders in Kamer en Senaat gestemd Ouders let op uw zaak Rond de aanstaande Verkiezingen Het Kattefeest Pi IUIM0K Grootse Warden Oom Herdenking te Hooglede Gouden Jubileum der St-Jozefskerk te Menen plechtig gevierd Onze Lieve Vrouw van St Jan te Poperinge Zijn oorsprong en betekenis De C.V.P. hield woord 50" JAAR. N' 11. 16 Blr. Prijs 3,— Fr. ZATERDAG 13 MAART 1954 ONZE 3 UITGAVEN: NIEUWSBLAD VOOR WESTVLAANDEREN s UITGAVB BUITENLANDS OVERZICHT 2 ITALIAANSE REGERINGS CRISIS OPGELOST Mgr De Smedt celebreerde de jubileumreis De twee zelfde misdienaars die in 1904 er de eerste H. Mis dienden, stonden thans eveneens Mgr bij WAAR GEEN GELD IS VOOR DE KATHOLIEKE SCHOLEN WAT DE SCHOOL BETREFT IK TREED IN GEEN ENKEL DETAIL ONZE FORMULE ZAL BESTAAN UIT VIJF WOORDEN: DE WEER WRAAK DER OFFICIËLE SCHOOL MAX BUSET. De officiële candidatenlijsten PLECHTIGE OVERHANDIGING DER 100.000 BOUWPREMIE TE WAREGEM SAINT-REMY MOET HET VAN DE VLAMINGEN HEBBEN VLAAMSE FOLKLORE 14 MAART Groot Mariaal Jubelfeest te Poperinge ZONDAG wordt bij ons en bij U, na de Hoogmis, Tiet Te Deum gezongen. Het is immers 15 jaar dat Paus Pius XII tot Paus werd gekroond! Paus Pius XII! Een naam die stralen zal, niet alleen in de geschiedenis van de Kerk, maar in de wereldge schiedenis, 't Is wel waar dat wij, katholieken, geloven, niet alleen dat de Paus, de opvolger van Petrus, O. L. Heer zelf vervangt aan het hoofd van de Kerk; maar tevens geloven dat de H. Geest de Kerk bestuurt. Wij geloven dat, maar 't is in onze dagen of we dat werkelijk ondervonden en... zagen. Pius XIIWelk... verschrikkelijk pontifikaat! Wanneer we dat menselijk beschouwen. 1939 - Maart! Zwaar hingen de onweerswolken over de wereld. Pius XII richtte zich tot alle regeringen om de oorlog te bezweren. Zijn stem werd overdon derd door de eerste vliegerbommen en de zware granaten op Pools grondgebied. Wat deed Pius XII niet onder de oorlog? Niet alleen zijn Kerstboodschappen waren echte vredesdocumenten, nu en dan immers hoorden we de Paus spreken in naam van de mense lijkheid en de beschaving. Wat werd niet door Pius XII gedaan voor de krijgsgevangenen en de vluchtelingen? Moest Pius niet, na de oorlog, de openbare dank ontvangen van de Joden, de grote slachtoffers van de Nazi's? Werd Hij door het volk van Rome niet genoemd de Redder van Rome De mensen vergeten zo gauw. 't Is nog maar veertien dagen geleden dat in de Italiaanse Senaat een communist ver klaarde: a Nog steeds bevindt zich op Italiaanse bodem, ja binnen de hoofdstad van het land, een vreemde mogendheid, die zelfs invloed uitoefent op het Romeinse dagblad II Quo- tidiane(blad van de Kath. Actie)Maar Senator Magri diende die communist volgende afstraffing toe: Pius XII heeft ook van VMijnheer, de eretitel gekregen van Verdediger der StaatsgemeenschapMinuten lang juichte de Senaat die woorden toe. Alleen de extremisten van links zwegen bij die stormachtige hulde aan Pius XII. DE oorlog liep ten einde! Maar er was geen spraak van dat de last van de Paus lichter zou worden. Duizenden priesters waren gevallen, vermoord of gevangen gezet achter het ijzeren gordijn. Kardinaal Mindszenty en Stepinac werden nagehouden; hoe- vele bisschoppen, priesters, geestelijken en zusters werden niet verjaagd, in concentratiekampen en gevangenissen opgestopt? Nooit kende de Kerk dergelijke vervolging. Later nog brak de hel los in China. Onze zendelingen, Scheutisten en Minder broeders kunnen ons vertellenwat zij zelf hebben meege maakt en... geleden. Duizenden christenen stierven martelaar. Vader ziet, Vader te Rome voelt dat onmetelijk leed aan en dat vaderhart bloedt. De Kerk der 20' eeuw is de Kerk der... mar telaren. En toch! Was ooit een Paus zo minzaam? Zij, de mil- lioenen die in het Heilig Jaar in bedevaart togen naar Rome, zullen nooit vergeten. Zij hebben Pius XII... gezien; zij hebben geknield wanneer Hij de zegen gaf, zij hebben Hem gehoord. Het was als een visioen en de herinnering aan dit gebeuren kan niet verdwijnen, kan niet vervagen. Hoevele duizenden in Vlaan deren luisterden naar de Radio wanneer de Paus de paternoster bad... met ons? Geen dagen gingen voorbij of de Paus verleende audiën tie en... sprak. Sprak voor kinderen, onderwijzers, arbeiders, landbouwers, industriëlen. Sprak tot geleerden: ad- vokaten, dokters, rechtsgeleerden. De 1 kinderen luisteren als... vinken, man nen van de wetenschap staan verbaasd voor de alzijdige kennis van de Witte Man van het Vatikaan! En dat alles is een flauw beeld van Hem die is de Vader der Christenheid, de Man die werkt, lijdt en... bidt. We hebben gebeden voor Pius XII. Gebeden voor zijn genezing, we bidden voor dien... oxiden Man, die zo wijs, zo minzaam, zo... vaderlijk de Kerk bestuurt. Zondag, na de Hoog mis, in het Te Deum wordt het een smeekgebedmaar te vens een jubelend dankgebed omdat de Heer ons dien Vader schonk: Pius XII. Of is het niet waar dat we werkelijk ondervinden en... zien dat de Paus, verlicht door de H. Geest, werkelijk de op volger is van Petrus, in naam van O. L. Heer de Kerk bestuurt Dat voortbestaan der Katholieke Kerk is een voortdurend mirakel! [EEN, we mogen Hem niet vergeten, want Hij spreekt ook zijn woord mee, waar 't gaat om Paus en Kerk. En niet alleen daar! Hij is begaan en bekommerd om onze gezinnen, bekommerd om ons land. Nu spreekt Hij zijn woord mee. Geen woord van Hem gedurende zijn leven is ons bewaard gebleven... maar nu? Gij weet het.., en Vrijdag vieren we zijn feestdag: St Jozef! Heel zijn leven leeft hij in de... schaduw en de stilte. Een simpele timmerman van te lande! Nooit had hij meer dan een leerjongen die halve gast en werkman werd bij hem. Maar in de wereldgeschiedenis heeft nooit maar één zulk een leerjongen later halve gast en volle'werkman bestaan! Hij wist wie die leer jongen was, maar... zweeg. En wanneer O. L. Heer volle werk man geworden was, eindigde zijn taak... hij stierf en blijft: Patroon van de goede dood. Nu brandt er licht bij zijn beeld, nu staan de eerste bloe men, nu staan planten bij zijn beeld. Nu komen vaders en moeders bij hem. om hulp en om troost, want hij is de patroon van de christen gezinnen. Hij, die voor Maria en de kleine Lieve Heer zorgde, zorgt zo geren voor die gezinnen waar dit Kind en die Moeder niet vergeten worden. Hij, die simpele timmer man, ontvangt nu in onze kerken, groten en kleinen, vooraan staanden en doodgewone mensen, allen, want hij kan nu meer dan deuren en ramen herstellen en best tot hem zouden ze gaan om raad en hulp, zij die ons land besturen, want hij is de patroon van ons kleine maar lieve land! Hij waakte over het H. Huisgezin. Nu waakt hij over de H. Kerk. Bij dat Te Deum Zondag, betrekken we St Jozef. In de zeer zware dagen der Kerk, bij de ziekte en herstel van van Paus Pius XII vallen we St Jozef lastig: Daar is iets te doen voor U, St Jozef! Wij hebben Vader zo nodig, St Jozef, zorg gij voor Hem! Hadden we ooit meer reden om Zondag, na de Hoogmis, aan dat «Te Deum»... mee te doen? HET WEKELIJKS NIEUWS POPERINGE - IEPER WERVIK ROESELARE MENEN - KORTRIJK VEURNE NIEUWPOORT DIKSMUIDE Poperinge - Gasthuisstraat 19. Tel. 9. - Postcheckr. 47.63.60. Postab. tot l-'55: België 114 fr. Andere landen: 4 fr. per week. FRANKRIJK IN HET BRANDPUNT MAG CARTHY de Amerikaanse senator die met rijn zuiveringsoperaties zo ver gaat, dat hij een ware nachtmerrie aan het worden is voor de bewindvoer ders in de V. S. DE Het FATALE DAG NADERT is nu al twee jaar dat de zaak van het Europees leger aan sleept. En dat is vooral de schuld van Frankrijk, dat nochtans de uitvinder van de E.D.G. is geweest. Van keer tot keer heeft men een nieuwe reden gevonden om het spel te verdagen. De jongste in datum was de Conferentie van Berlijn. Die heeft echter niets opgebracht, ten zij een verscherping van de zeker heid dat de Sovjets, boven alles, op dit ogenblik één doel nastreven: de totstandkoming van het Euro pees leger doen schipbreuk lijden. Maar dit is natuurlijk weer niet genoeg. De Franse socialisten op kop hebben een nieuwe reden tot uitstel gevonden: de Conferentie van Geneve, die binnen een paar maand moet bijeenkomen en waar op Rood China is uitgenodigd. De sirenenzang uit Moskou is: houdt u af van het Europees leger en er is mogelijkheid om vrede te krijgen in Indo-China. En de Fransen, die allemaal lij den onder de afmattende oorlog in het Verre Oosten, die sedert 1945 zonder uitzicht voortduurt, lenen graag een gretig oor naar die taal en die rooskleurige beloften. Daarnaast zijn er echter nog twee voorwaarden door Frankrijk gesteld, opdat er zou kunnen spra ke zijn van een bespreking van het E.D.G.-verdrag: 1) een organi sche band van Engeland met de Europese Verdedigingsgemeenschap en 2) een definitieve oplossing van het Saarvraagstuk. Het is nu duidelijk dat het be lang van het Westen er zou in ge legen zijn vóór de Conferentie te Geneve het E.D.G.-verdrag goed te keuren, om enerzijds Frankrijk niet verder in bekoring te brengen en anderzijds tegenover het disci plinair Oosters blok een vrijwillige Westerse eenheidsformatie te stel len. Alle pogingen moeten er dan ook op gericht zijn, Frankrijk zover te brengen. DE OORLOG IN INDO-CHINA: VREDE DOOR ONDER HANDELING In het debat dat dezer dagen in de Assemblée Nationale gehouden werd, heeft premier Laniel zeer duidelijk gezegd dat zijn regering alles in het werk stelt om langs diplomatieke weg een einde te krij gen aan de oorlog in Indo-China. Wil dat zeggen dat de militaire toestand slecht is? Hoegenaamd niet. De laatste ne derlaag van de Vietminh bewijst dit trouwens voof de zoveelste maal. De militaire toestand is zelfs nooit zo hachelijk geweest als hij het herhaaldelijk geweest is in Korea. Het eigenaardige van dit soort oorlogen is echter dat men er geen einde aan ziet, tenzij alles syste matisch plat te branden en uit te roeien en een wereldoorlog te ont ketenen. Inderdaad: enerzijds zit ten steeds guerilla's en anderzijds kunnen Rusland en China, zo dik wijls als zij willen, en zo lang zij het wensen, verse troepen over de grens laten trekken. De meest fundamentele reden echter, waarom er geen einde kan komen aan deze oorlog, is dat de bevolking van Indo-China nog niet goed weet aan welke kant ze staat. En ze weet dat niet goed, omdat ze nog steeds niet zeker is dat ze haar onafhankelijkheid wel vol ledig zal krijgen. Op dit ogenblik zijn over dit punt te Parijs weer onderhandelingen gevoerd. Maar voor Frankrijk is het ook moeilijk, nu, in volle oorlog, de volledige on afhankelijkheid te verlenen. Inder daad: wat zou Vietnam mogen doen? Meevechten? Niet vechten? Vrede sluiten zonder Frankrijk te kennen? Na tientallen jaren colo- nisatiewerk en tien jaar militaire inspanning, kan het niet zijn dat Frankrijk dit risico zou lonen. De enig mogelijke oplossing is er dan ook een zoals in Korea: dat China en Moskou zouden accoord zijn om Ho Chih Min bevel te ge ven te verdwijnen. (Zie vervolg blz. 9) Dit jaar zal het 20 jaar geleden zijn dat de alom bekende en graag gelezen romanschrijver Warden- Oom te Hooglede stierf (6 Juli 1934). Bijna 70 jaar heeft hij te Hooglede gewoond, waarvan 40 jaar in het hoekhuis op de dorpsplaats, waar hij zijn 23 romans heeft geschreven en waar een gedenksteen zal ont huld worden. Hij schreef Uit ons volk, voor ons volkZijn boeken zijn en blijven een trouwe weerspiegeling van de eigen Vlaamse volksaard in zijn meest edele verschijningen en ook wel in zijn vele uitwassen. Evenals een mens zijn hart en ge laat niet kan veranderen, zo blijft, spijt de wisselende invloeden van de moderne tijd, ons Vlaamse volk, in wezen zijn eigen karakter dra gen. Ge hebt maar «Trimards», Mietje Mandemakers Verster vend Ras Pee Vlaminck uit de lange reeks zijner romans te lezen, om er onmiddellijk, natuurgetrouw ons Vlaamse volk in aan te voelen. De plaatselijke afdeling van het Davidsfonds, in samenwerking met de Gouwbond van Westvlaanderen en het Gemeentebestuur, heeft dan ook de gelegenheid aangegrepen, om als Vlaams en Christen cul tuurlichaam, Warden-Oom te her denken, die door zijn persoonlijk heid en zijn werk, een glanzende schakel vormt in de reeks figuren die aan de Vlaamse herwording hebben medegewerkt. (Volgende week meer nog over onze WARDEN-OOM.) Onze foto toont Mgr De Smedt die zich naar de St-Jozefskerk begeeft om de jubelmis op te dragen. Mgr is omringd door Z, E. H. Pastoor Van Coillie, pastoor der St-Jozefsparochie. MARIO SCELBA de nieuwe Italiaanse premier, die zopas het vertrouwen kreeg van de Italiaanse kamer van volksvertegen woordigers. Enkele dagen geleden had de senaat reeds zijn zijn rege ring aanvaard. Eerste minister Seelba «schrik van de communis ten zoals men hem indertijd ge noemd heeft, staat voor een zware taak, want Italië is nog steeds het land met het grootste getal onrust stokers, en de sterkste communis tische partij. Toen ongevepr een maand gele den de pensioenwet De Sagher in het parlement verworpen werd, is er een vlaag van verontwaardiging over het land gegaan. Het was in derdaad tegenover de middenklas se een grove onrechtvaardigheid, die de Liberalen, de Socialisten en ae enkele Waalse en Brusselse C.V.P.-vertegenwoordigers niet ter ere strekt. De C.V.P. en de homogene rege ring heeft echter woord gehouden en thans, reeds enkele weken na dien, hebben wij een in de Kamer en Senaat goedgekeurde wet, waar bij' aan de zelfstandigen hun pen sioen wordt geschonken. De Chris telijke Volkspartij heeft hiermede een zege behaald van uitzonderlij ke betekenis en eens te meer be wezen dat haar partijprogramma geen ijdele woorden en holklinken de frazen zijn. Welk verschil is er nu tussen het thans in voege zijnde pensioen stelsel en dit dat werd verworpen? In feite is dit niet zo heel groot, wat de pensioenvergoedingen be treft. In plaats echter dat het hier om een definitieve regeling gaat, is het slechts een tijdelijke van twee jaar. Het lijdt echter geen twijfel dat die tweejaarse periode enkel en alleen de aanloop zal zijn, die moet toelaten een definitieve rege ling bij wet er door te krijgen. Welke verbeteringen werden met de huidige wet bereikt? Ze zijn drievoudig: 1, - 85.000 personen die reeds van een klein pensioen genoten, krij gen een onmiddellijke verboging. D.w.z. dat deze die ten hoogste 1.050 fr. per maand voor de gehuw den en 658.fr. voor de alleenstaan den genoten, een onmiddellijke verhoging krijgen, resp. van 5.400 fr. en 4.100 fr. per jaar. Deze ver poging gaat in vanaf 1 Jan. '54 en geschiedt automatisch. NIEMAND HOEFT HIERVOOR DUS EEN AANVRAAG IN TE «IENEN. 2. - Na deze eerste stap, die een onmiddellijke in genotsteiling be helst, werden ook nieuwe pensioen bedragen vastgesteld. Hieronder het verkort barema: Geboren voor 1870 1875 1880 1885 1890 gehuwde mannen 18.000 17.700 17.400 17.100 16.600 alleen staanden 12.000 11.700 11.400 11.100 10.600 Onze lezers zijn ervan op de hoogte dat het Gents liberaal- socialistisch gemeentebestuur al de subsidies aan het katho liek lager onderwijs geweigerd heeft, op een onbenullige toe lage voor de verwarming na. Men zou moeten aannemen dat, na deze ingrijpende be zuiniging het financieel be heer van de stad op wieltjes moest lopen, vooral daar de begroting onder het kath. be stuur met een boni sloot. Niets is minder waar. Het anti katholiek bestuur zag zich ge noodzaakt de prijs van het stadswater van 4,50 fr. per kubieke meter op 7 fr. te brengen. Is er geen geld voor de ka tholieke scholen, dan is er evenwel voor de wedden van burgemeester en schepenen. De wedde van de liberale bur gemeester werd met ongeveer 70.000 fr. per jaar verhoogd en bereikt thans ongeveer 300.000 fr. De wedde van de schepenen werd met ongeveer 50.000 fr. verhoogd en bereikt thans 180.000 fr. per jaar! Hiervoor dienen alle gevallen herzien te worden. Deze herziening- is evenwei van terugwerkende kracht vanaf 1 Januari 1954 en zal practisch voor iedereen een verho ging bijbrengen. 3. - Die geen stortingen deden, of vroeger niet konden genieten, zullen eveneens pensioen trekken. Wie min dan de helft van de no dige stortingen deed. werd vroeger uitgesloten voor pensioen. Tiendui zenden werden op die wijze uitge sloten. maar zullen nu van de nieuwe wet kunnen genieten. Ook deze die nog nooit een storting de den. zullen een pensioen trekken. Voor deze laatsten is het barema als volgt vastgesteld geworden: Geboren gehuwde alleen voor mannen staanden 1870 17.600 11.734 1875 15.340 10.140 1880 14.460 9.133 1885 13.680 8.800 1889 11.875 7.690 Als wij de barema's vergelijken voor deze die stortingen deden en voor deze die er geen deden, dan zien wij dat deze laatste maar heel weinig min zullen trekken dan de 'eerste categorie. Voor vele bejaar de middenstanders, die vroeger ta melijk welstellend waren en dus aan geen stortingen dachten, maar naderhand door de omstandighe den practisch hulpbehoevend zijn geworden, betekent dit, alleszins een lichtgevende straai in hun sombere vooruitzichten. 4. - Ook voor deze die vroeger hun pensioen geweigerd zagen, we gens te hosre inkomsten, wordt er een grote tegemoetkoming gedaan. Vroeger móest men om te kun nen genieten, over zeer beperkte inkomsten beschikken. De huidige voorwaarden zijn heel wat versoepeld, zodat ook langs deze wijze heel wat recht hebbenden zullen bijkomen. Zie vervolz Sociale Kroniek Blz. 11. Op Zondag 7 Maart jl. had te Menen op de grenswijk der Ba rakken de luisterrijke viering plaats van het 50-jarig bestaan der St-Jozefskerk. De enig overge bleven klok liet haar klanken gol ven over de daken der huizen, waaraan de vlaggen wapperden en onwillekeurig dachten de paro chianen terug aan de bezettings tijd toen door de bezettende over heid de hoofdklok werd afgehaald en alleen de nu alleen luidende klok werd overgelaten. DE HISTORIEK Om de korte historiek van deze kerk te geven zoals deze staat op geschreven vermelden wij dat wijlen Mgr Waffelaert in 1898 be sloot op de wijk een nieuwe paro chie te stichten, In 1902 werd met de bouw van een grote kerk be gonnen. Zij was 80 meter lang, 40 meter breed en had de huidige 50 meter hoge toren. De stenen, no dig voor het bouwen der kerk, werden ter plaatse gebakken om zodoende vervoerkosten te vermij den. In Maart 1904 droeg Z. E. H. D'Artois de eerste plechtige Mis in de nieuwe kerk op en zodoende komt men nu op 7 Maart jl. het gouden jubileum van het ontstaan der St-Jozefskerk te herdenken. DE PLECHTIGHEDEN Een weinig voor 8 uur werd Mgr De Smedt, bisschop van Brugge, door de geestelijkheid en de mis dienaars aan de Pastorij verwel komd, waarna in de ruime kerk door de Bisschop een plechtige H. Mis werd opgedragen. Assis tentie werd de Bisschop verleend aan het altaar door Z. E. H. Ni- caise, privaat secretaris van Mgr alsmede door Z. E. H. Van Coillie, onlangs tot Pastoor dezer volkrij ke parochie benoemd. Tijdens de dienst hield Monseigneur een tref fende kanselrede over St Jozef, patroon der parochie. Na deze dienst begaf zich de Bisschop naar de pastorij, alwaar een receptie plaats greep der le den van de Kerkfabriek, onder lei ding van Voorzitter Noreille. Tij dens de H. Hoogmis van 10 u., welke werd opgedragen door Z. E. H. Vancoillie, tiende pastoor der parochie, in assistentie van de EE. HH. Vanneste en Devos de Moldergem, onderpastoors der pa rochie, hield Mgr De Smedt even eens een kanselrede. DE STOET Omstreeks 11.15 u. werd een stoet gevormd, welke zich door de bijzonderste straten der wijk naar de parochiale feestzaal begaf, al waar een officiële receptie plaats had van de afgevaardigden der Katholieke verenigingen. In de stoet bemerkten wii bene vens de geestelijkheid ook vele parochiale verenigingen, de sterke Harmonie Nieuw Leven alsme de de schoolkinderen welke vlag getjes droegen met de Pauselijke kleuren. Onder de weg langs het St-Jo- zefsplein, de Prins Baudewiinstr., Congres-, Vlaming- en Schansstr., gebeurde het dikwijls dat men de Bisschop uit de rijen zag schrij den om aan de dorpels der huizen kleine kinderen te zegenen of on- gelukkigen toe te spreken. Overal zag men jonge moeders met hun kinderen op de arm Mgr De Smedt tegemoet gaan om hun kinderen een kruisje op het voor hoofd te laten geven door de Kerkprelaat. De Harmonie Nieuw Leven begeleidde de Bisschop rond de middag naar de pastorij alwaar Mgr de wakkere muzikanten toe sprak en dankte voor al hetgeen zij voor Hem die ochtend hadden gedaan, GEDURENDE DE NAMIDDAG Gedurende de namiddag begaf Mgr De Smedt Mch naar het afge legen gehucht der Nieuwe Brug, om er samen met de talrijke gelo vigen te bidden voor een opge richt O. L. Vrouwbeeld. Mgr De Smedt begaf zich vervolgens naar de Halewijnstraat, alwaar eenzelf de plechtigheid plaats vond. Op de talrijke plechtigheden welke er plaats hadden bemerk ten wij eveneens de 6 priesters welke hun eremis in de St-Jozefs kerk opdroegen, nl. de EE. Paters Maes Gebroeders, E. H. Achiel Demuvnck, Priester en Paf er Ro bert Dsmuynck. Z. E. H. Vrie- lynck, pastoor van Waarmaarde, alsook E. Pater Pille der Witte Paters. Tevens melden wij dat als een zeldzaamheid de twee misdie naars van de eerste H. Mis in 1904, nl. Gustaaf Vandaele en Marcel Maes opnieuw de H. Mis dienden gp^urende de morgen. Het werd een onvergetelijke dag voor de St-Jozefsparochie. i En matière scolaire je n'entre dans aucun détail no- tre formule tiendra en cinq mots: la revanche de l'école pu- blique». MAX BUSET. Mijnheer Buset, Voorzitter van de Socialistische Partij, heeft het gezegd: de a. s. wetgevende ver kiezingen staan in het teken van de weerwraak van de officiële school. Hieruit blijkt nogmaals dat de socialisten niets bijgeleerd hebben en de gevangenen blijven van een dictatuur-anticlericalisme. Welke is inderdaad de stelling van de linksen in het algemeen en van de socialisten in het" bij zonder? HET STANDPUNT DER SOCIALISTEN Heel eenvoudig: de enige school die in aanmerking komen kan voor overheidssteun is de officiële school. De ouders hebben niets te zeggen; ze moeten verplicht wor den hun kinderen naar de officiële school te zenden. De dictatuur van de socialisten wordt natuurlijk verborgen onder een reeks mooie leuzen: de offi ciële school is de school voor iedereen, de school van de ver draagzaamheid, enz... HET STANDPUNT DER C.V.P. Welk is het standpunt der C.V.P.? De Christelijke Volkspartij is de mening toegedaan dat een politie ke partij niet moet tussen komen in wat uiteraard een gewetenszaak is en dat een politieke partij geen dictator mag zijn. Het zijn de ouders die vrij moe ten kunnen beslissen naar welke school ze hun kinderen zullen stu ren. Het zijn de ouders die ver antwoordelijk zijn en de verant woordelijkheid opnemen hun kin deren hetzij naar een vrije, hetzij naar een officiële school te stu ren. Dat is hun zaak. Zij kunnen een slechte keuze doen, ze kun nen een goede keuze doen, maar zij alleen hebben die keuze te doen. SOCIALE RECHTVAARDIGHEID Maar dan moet die keuze wer kelijk vrij zijn. Het gaat niet op aan de enen een bijna volledige kosteloosheid te schenken, ook wanneer ze voldoende bemiddeld zijn om te betalen en aan de an deren, die naar een vrije school hun kinderen sturen, een zware last op te leggen, zelfs wanneer ze maar een gering inkomer hebben. Daarom heeft de C.V.P. de schoolgelilkheid nagestreefd om de GELIJKHEID VAN DE OUDERS TE BEKOMEN. Dat is niet alleen echte ver draagzaamheid, maar ook echte sociale rechtvaardigheid. Recht vaardigheid die de socialisten nog niet ontdekt hebben. SCHOOLVREDE Dat het werk van de C.V.P.-re- gering begrepen werd staat vast. Sedert 4 jaar werd er hard aan de schoolvrede gewerkt door de eerbiediging van eenieders opinie, door de evenwichtige ontwikke ling van het nationaal onderwijs. Dit werk zal niet kapot ge maakt worden. De ouders willen schoolvrede, vrede voor hun kin deren en vrede voor zichzelf. Zondag 7 Maart had met grote plechtigheden de overhandiging plaats der 100.000° bouwpremie en tevens de eerste steenlegging van het huis met deze premie gebouwd. Benevens Minister De Taeye, waren ook Minister Dequae, dhr Gouverneur, de Bestendige Afgevaardigden, de Burgemeesters van het arrondissement Kortrijk en tal van andere overheidspersonen op de plechtigheid aanwezig. Saint-Remy. de Brusselse Volks vertegenwoordiger, die bij de vol gende verkiezingen met een scheur lijst opkomt, heeft beroep gedaan op geldelijke steun bij de Vlamin gen. Hij gebruikt hierbij brieven in het Frans opgesteld, met onderaan een drietal regels geradbraakt Ne derlands. Hopelijk zullen de Vlamingen dit schrijven met veel zwier in de scheurmand deponeren. Vooral wanneer men weet dat Saint-Remy een verwoed tegenstander is van de toepassing van de taalwetten. Indien de verkiezingen plaats hebben op 11 April, zoals wordt verwacht, zal het Koninklijk Be sluit houdende de verklaring voor de grondwetsherziening en de bij eenroeping van. het kiezerskorps uiterlijk op 14 Maart in het Staats blad moeten verschijnen. Op 16 Maart zou dan de aankon diging moeten uitgeplakt worden voor het indienen van de candida tenlijsten, en op 17 Maart, na 11 u. moeten de nationale lijstnummers worden uitgetrokken. Vrijdag 19 Maart, de 23" dag vóór de stemming, zal het Staatsblad de lijsten afkondigen, die onder de na tionale lijstnummers worden ver enigd. Het indienen van de candidaten lijsten zal ten laatste op 21 Maart plaats hebben, 's Anderendaags 22 Maart hebben de eandidaten ën de ondertekenaars van de lijsten het recht deze op het hoofdbureau na te zien van 13 tot 16 uur. Dezelfde dag, van 15 tot 18 uur, en 's anderdaags 23 Maart, ken nisneming van de verenigde lijsten in het Ministerie van Binnenlandse Zaken. Op 25 Maart wordt de tabel met de twee eerste eandidaten van de lijsten en verenigde lijsten en de toe te kennen volgnummers in het Staatsblad opgenomen. Betwistingen worden diezelfde dag ingediend van 14 tot 16 u„ en terzelfdertijd wordt nogmaals de mogelijkheid geboden instemmings verklaringen door de eandidaten en aanvragen voor eenzelfde nummer in te dienen. Om 16 u. worden die dag de candidatenlijsten officieel vastgesteld door het hoofdbureau. Vrijdag 26 Maart, maken de voor- zitters van de hoofdbureau's aan de Beroepshoven de klachten ln beroep over. 's Anderendaags, 27 Maart, wor den afschriften uitgegeven van de officiële candidatenlijsten. Maandag 29 Maart, te 10 uur. doet het Hof van Beroep uitspraak over de aantekening in beroep. De zelfde dag, te 18 uur, worden, in dien nodig, de candidatenlijsten ge wijzigd ingevolge de uitspraak van het Hof van Beroep. Donderdag 1 April, wordt de ta bel der gegroepeerde lijsten opge maakt, en worden de officiële aan- plakbrieven voor de verkiezingen uitgehangen door de arrondisse mentscommissarissen in al de ge meenten. Dinsdag 6 April worden de tuigenlijsten ingediend bij hoofdbureau, en worden de stem biljetten aan de afdelingsbureau'8 verzonden. In die omstandigheden kunnen de verkiezingen worden gehouden op 11 April. Op 12 en zo nodig op 13 April zouden dan de uitslagen bekend zijn. De provincieraden zouden bijeen komen Donderdag 15 April. De can didatenlijsten voor de verkiezingen van de provinciale senatoren zou den op 21 April ingediend worden. Indien het aantal eandidaten strookt met het aantal mandaten, zouden zij op 22 April zonder meer verkozen verklaard worden. Gebeurt dit niet, dan zouden de provinciale raden de provinciale se natoren verkiezen op Maandag 26 of Dinsdag 27 April. Deze laatste data, na de verkie zingen, zijn echter nog niet officieel vastgesteld. V Boven: al de voornoemde overheidspersonen na de plechtige ont vangst ten stadhuize te Waregem. Inzet rechts: Minister De Taeye tijdens de eerste steenlegging van de woning der familie Vanden- driessche, in de Rooseveldtlaan. Inzet links: Burgemeester Cras van Waregem bedankt Minister De Taeye, Op Zondag 14 Maart e.k., tweede Zondag van de Vasten, zal de Ieperse stadsnar opnieuw enkele katjes van de vermaarde Halle toren werpen. Voor de hoeveelste maal dit zal gebeuren sedert het ontstaan der stad, kan niemand met zekerheid zeggen! Sommige historici brengen het Kattefeest in verband met een oude volksstam welke hier verbleef in onze streken, nl. de Catten. We menen echter met zekerheid te kunnen besluiten dat deze Cat ten weinig of zelfs helemaal niets te zien hebben met de traditionele feesten van de tweede Zondag van de Vasten. Immers, waarom zou het Kattefeest alleen te leper gevierd worden, en niet in de omliggende gemeenten van het gebied der Catten? Het staat zo goed als buiten twijfel, dat het Kattefeest, zoals andere folkloristische plechtighe den, van heidense oorsprong is. In de Germaanse Mythologie speel den de katten een grote rol. Freya, Godin der Liefde, van de Schoon heid en van de Vruchtbaarheid, was gezeten in een wagen die door katten getrokken werd, toen zij haar broeder Wodan, hoofd der asen en heerser over de wereld en het Walhalla, ten strijde ver gezelde. Is het dan te verwonderen dat men in onze gewesten een grote eerbied koesterde voor de kat? Er werden feesten ingericht ter ere van de katten, tijdens de Sol- monath (later Februari) ook nog Kattemaand geheten. In het Oude Germanie gingen de katten, onder de benaming Esse, door als zinne beeld der vrijheid, dit door hun betrekkingen met de voornaamsten der Goden. DE INVLOED VAN HET CHRISTENDOM De christelijke lering welke voor het eerst omstreeks de helft van de 7° eeuw in onze gewesten verkondigd werd, was natuurlijk de oorzaak dat de verering der afgoden afnam. Al wat heidens of van heidense oorsprong was, werd natuurlijk door de Evangelisten veroordeeld. Dieren en voorwerpen welke vroe- Op 27 Juni e.k. gaat te Po peringe het Groots Mariaal Jubelfeest door. Juist in dit Mariaal Jaar wordt de 475" verjaring herdacht van het groot Mirakel van O. L. Vrouw van St Jan. Zondag 14 Maart is de eigen lijke verjaardag van dit mira kel, dat in 1479 geschiedde. Het Triduum, dat dit mirakel herdenkt, eindigt die dag. In het kader van deze ge beurtenissen geven wij op blz. 13 van dit blad een Week-End Reportage, waarin wetens waardigheden over het ont staan van deze Mariadevotie opgetekend werden. Dat past in dit Mariaal Jaar. ger aanbeden werden, dienden vernietigd te worden. Zo werd ook de oude heidense geest van het Kattefeest vervormd. In plaats van deze mystieke huisdieren verder te verheerlijken, werd het feest her vormd tot een zinnebeeldige ver zaking van de afgoderij. En hier is het eigenlijke ont staan der Ieperse Kattefeesten te vinden. Om te beduiden dat de mensen verzaakten aan het hei dendom, werden een paar katten van leper's hoogste toren gewor pen. HET TIJDSTIP VAN HET KATTEFEEST Niettegenstaande de nieuwe .eest van het Kattefeest, werd het toch nog steeds in de Kattemaand, ol toch ten minste rond dit tijdstip verder gevierd. Men verkoos thans de Vastentijd, om door de geest van boetvaardigheid welke dan heerst, de losbandigheid van de heidense feesten wat in te tomen. De viering kon echter op de eerste Zondag van de Vasten niet door gaan, omdat men alsdan een ander 'feest vierde, nl. het Sollenfeest. Thans nog wordt de eerste Zondag van de Vasten Krakezondag ge noemd, naar de sollen, die !?ter krakers werden (soort koeken). Het Kattefeest werd dus gevierd op de tweede Zondag van de Vas ten. Tevens werd ook de Ieperse jaarmarkt gehouden. Deze jaar markt, die in de Middeleeuwen de beroemdste lakenmarkt ter wereld was, duurde van de Maandag tot de Woensdag. Vandaar dat het Kattefeest gedurende méér dan drie eeuwen gevierd werd op de Woensdag. iZle vervolg blz. 2)

HISTORISCHE KRANTEN

Het Wekelijks Nieuws (1946-1990) | 1954 | | pagina 1