Hadden we ooit meer
reden om mee te doen
N
POPERINGE
IEPER - WERVIK
Pensioen voor Middenstanders
in Kamer en Senaat gestemd
Ouders
let op uw zaak
Rond de aanstaande
Verkiezingen
Het Kattefeest
Pi IUIM0K
Grootse
Warden Oom Herdenking
te Hooglede
Gouden Jubileum der St-Jozefskerk
te Menen plechtig gevierd
Onze Lieve Vrouw van
St Jan te Poperinge
Zijn oorsprong en betekenis
De C.V.P. hield woord
50" JAAR. N' 11.
16 Blr. Prijs 3,— Fr.
ZATERDAG 13 MAART 1954
ONZE 3 UITGAVEN:
NIEUWSBLAD VOOR WESTVLAANDEREN s
UITGAVB
BUITENLANDS OVERZICHT
2
ITALIAANSE REGERINGS
CRISIS OPGELOST
Mgr De Smedt celebreerde de jubileumreis
De twee zelfde misdienaars die in 1904 er de eerste H. Mis
dienden, stonden thans eveneens Mgr bij
WAAR GEEN GELD IS
VOOR DE KATHOLIEKE
SCHOLEN
WAT DE SCHOOL BETREFT IK TREED IN
GEEN ENKEL DETAIL ONZE FORMULE ZAL
BESTAAN UIT VIJF WOORDEN: DE WEER
WRAAK DER OFFICIËLE SCHOOL
MAX BUSET.
De officiële candidatenlijsten
PLECHTIGE OVERHANDIGING DER
100.000 BOUWPREMIE TE WAREGEM
SAINT-REMY MOET HET
VAN DE VLAMINGEN
HEBBEN
VLAAMSE FOLKLORE
14 MAART
Groot Mariaal Jubelfeest
te Poperinge
ZONDAG wordt bij ons en bij U, na de Hoogmis, Tiet
Te Deum gezongen. Het is immers 15 jaar dat Paus
Pius XII tot Paus werd gekroond!
Paus Pius XII! Een naam die stralen zal, niet
alleen in de geschiedenis van de Kerk, maar in de wereldge
schiedenis,
't Is wel waar dat wij, katholieken, geloven, niet alleen
dat de Paus, de opvolger van Petrus, O. L. Heer zelf vervangt
aan het hoofd van de Kerk; maar tevens geloven dat de
H. Geest de Kerk bestuurt. Wij geloven dat, maar 't is in onze
dagen of we dat werkelijk ondervonden en... zagen.
Pius XIIWelk... verschrikkelijk pontifikaat! Wanneer
we dat menselijk beschouwen. 1939 - Maart! Zwaar hingen de
onweerswolken over de wereld. Pius XII richtte zich tot alle
regeringen om de oorlog te bezweren. Zijn stem werd overdon
derd door de eerste vliegerbommen en de zware granaten op
Pools grondgebied.
Wat deed Pius XII niet onder de oorlog? Niet alleen zijn
Kerstboodschappen waren echte vredesdocumenten, nu en dan
immers hoorden we de Paus spreken in naam van de mense
lijkheid en de beschaving. Wat werd niet door Pius XII gedaan
voor de krijgsgevangenen en de vluchtelingen? Moest Pius niet,
na de oorlog, de openbare dank ontvangen van de Joden, de
grote slachtoffers van de Nazi's? Werd Hij door het volk van
Rome niet genoemd de Redder van Rome
De mensen vergeten zo gauw. 't Is nog maar veertien
dagen geleden dat in de Italiaanse Senaat een communist ver
klaarde: a Nog steeds bevindt zich op Italiaanse bodem, ja
binnen de hoofdstad van het land, een vreemde mogendheid,
die zelfs invloed uitoefent op het Romeinse dagblad II Quo-
tidiane(blad van de Kath. Actie)Maar Senator Magri
diende die communist volgende afstraffing toe: Pius XII heeft
ook van VMijnheer, de eretitel gekregen van Verdediger der
StaatsgemeenschapMinuten lang juichte de Senaat die
woorden toe. Alleen de extremisten van links zwegen bij die
stormachtige hulde aan Pius XII.
DE oorlog liep ten einde!
Maar er was geen spraak van dat de last van de Paus
lichter zou worden. Duizenden priesters waren gevallen,
vermoord of gevangen gezet achter het ijzeren gordijn.
Kardinaal Mindszenty en Stepinac werden nagehouden; hoe-
vele bisschoppen, priesters, geestelijken en zusters werden niet
verjaagd, in concentratiekampen en gevangenissen opgestopt?
Nooit kende de Kerk dergelijke vervolging. Later nog brak de
hel los in China. Onze zendelingen, Scheutisten en Minder
broeders kunnen ons vertellenwat zij zelf hebben meege
maakt en... geleden. Duizenden christenen stierven martelaar.
Vader ziet, Vader te Rome voelt dat onmetelijk leed aan en dat
vaderhart bloedt. De Kerk der 20' eeuw is de Kerk der... mar
telaren.
En toch! Was ooit een Paus zo minzaam? Zij, de mil-
lioenen die in het Heilig Jaar in bedevaart togen naar Rome,
zullen nooit vergeten. Zij hebben Pius XII... gezien; zij hebben
geknield wanneer Hij de zegen gaf, zij hebben Hem gehoord.
Het was als een visioen en de herinnering aan dit gebeuren kan
niet verdwijnen, kan niet vervagen. Hoevele duizenden in Vlaan
deren luisterden naar de Radio wanneer de Paus de paternoster
bad... met ons?
Geen dagen gingen voorbij of de Paus verleende audiën
tie en... sprak. Sprak voor kinderen,
onderwijzers, arbeiders, landbouwers,
industriëlen. Sprak tot geleerden: ad-
vokaten, dokters, rechtsgeleerden. De
1 kinderen luisteren als... vinken, man
nen van de wetenschap staan verbaasd
voor de alzijdige kennis van de Witte Man van het Vatikaan!
En dat alles is een flauw beeld van Hem die is de Vader
der Christenheid, de Man die werkt, lijdt en... bidt.
We hebben gebeden voor Pius XII. Gebeden voor zijn
genezing, we bidden voor dien... oxiden Man, die zo wijs, zo
minzaam, zo... vaderlijk de Kerk bestuurt. Zondag, na de Hoog
mis, in het Te Deum wordt het een smeekgebedmaar te
vens een jubelend dankgebed omdat de Heer ons dien Vader
schonk: Pius XII.
Of is het niet waar dat we werkelijk ondervinden en...
zien dat de Paus, verlicht door de H. Geest, werkelijk de op
volger is van Petrus, in naam van O. L. Heer de Kerk bestuurt
Dat voortbestaan der Katholieke Kerk is een voortdurend
mirakel!
[EEN, we mogen Hem niet vergeten, want Hij spreekt
ook zijn woord mee, waar 't gaat om Paus en Kerk. En
niet alleen daar! Hij is begaan en bekommerd om onze
gezinnen, bekommerd om ons land. Nu spreekt Hij zijn
woord mee. Geen woord van Hem gedurende zijn leven is ons
bewaard gebleven... maar nu?
Gij weet het.., en Vrijdag vieren we zijn feestdag:
St Jozef!
Heel zijn leven leeft hij in de... schaduw en de stilte. Een
simpele timmerman van te lande! Nooit had hij meer dan een
leerjongen die halve gast en werkman werd bij hem. Maar in
de wereldgeschiedenis heeft nooit maar één zulk een leerjongen
later halve gast en volle'werkman bestaan! Hij wist wie die leer
jongen was, maar... zweeg. En wanneer O. L. Heer volle werk
man geworden was, eindigde zijn taak... hij stierf en blijft:
Patroon van de goede dood.
Nu brandt er licht bij zijn beeld, nu staan de eerste bloe
men, nu staan planten bij zijn beeld. Nu komen vaders en
moeders bij hem. om hulp en om troost, want hij is de patroon
van de christen gezinnen. Hij, die voor Maria en de kleine Lieve
Heer zorgde, zorgt zo geren voor die gezinnen waar dit Kind
en die Moeder niet vergeten worden. Hij, die simpele timmer
man, ontvangt nu in onze kerken, groten en kleinen, vooraan
staanden en doodgewone mensen, allen, want hij kan nu meer
dan deuren en ramen herstellen en best tot hem zouden ze gaan
om raad en hulp, zij die ons land besturen, want hij is de
patroon van ons kleine maar lieve land!
Hij waakte over het H. Huisgezin. Nu waakt hij over de
H. Kerk. Bij dat Te Deum Zondag, betrekken we St Jozef.
In de zeer zware dagen der Kerk, bij de ziekte en herstel van
van Paus Pius XII vallen we St Jozef lastig: Daar is iets te
doen voor U, St Jozef! Wij hebben Vader zo nodig, St Jozef,
zorg gij voor Hem!
Hadden we ooit meer reden om Zondag, na de Hoogmis,
aan dat «Te Deum»... mee te doen?
HET WEKELIJKS NIEUWS
POPERINGE - IEPER WERVIK
ROESELARE MENEN - KORTRIJK
VEURNE NIEUWPOORT DIKSMUIDE
Poperinge - Gasthuisstraat 19.
Tel. 9. - Postcheckr. 47.63.60.
Postab. tot l-'55: België 114 fr.
Andere landen: 4 fr. per week.
FRANKRIJK IN HET BRANDPUNT
MAG CARTHY
de Amerikaanse senator die met
rijn zuiveringsoperaties zo ver gaat,
dat hij een ware nachtmerrie aan
het worden is voor de bewindvoer
ders in de V. S.
DE
Het
FATALE DAG NADERT
is nu al twee jaar dat de
zaak van het Europees leger aan
sleept. En dat is vooral de schuld
van Frankrijk, dat nochtans de
uitvinder van de E.D.G. is geweest.
Van keer tot keer heeft men een
nieuwe reden gevonden om het spel
te verdagen. De jongste in datum
was de Conferentie van Berlijn. Die
heeft echter niets opgebracht, ten
zij een verscherping van de zeker
heid dat de Sovjets, boven alles,
op dit ogenblik één doel nastreven:
de totstandkoming van het Euro
pees leger doen schipbreuk lijden.
Maar dit is natuurlijk weer niet
genoeg. De Franse socialisten op
kop hebben een nieuwe reden tot
uitstel gevonden: de Conferentie
van Geneve, die binnen een paar
maand moet bijeenkomen en waar
op Rood China is uitgenodigd.
De sirenenzang uit Moskou is:
houdt u af van het Europees leger
en er is mogelijkheid om vrede
te krijgen in Indo-China.
En de Fransen, die allemaal lij
den onder de afmattende oorlog in
het Verre Oosten, die sedert 1945
zonder uitzicht voortduurt, lenen
graag een gretig oor naar die taal
en die rooskleurige beloften.
Daarnaast zijn er echter nog
twee voorwaarden door Frankrijk
gesteld, opdat er zou kunnen spra
ke zijn van een bespreking van
het E.D.G.-verdrag: 1) een organi
sche band van Engeland met de
Europese Verdedigingsgemeenschap
en 2) een definitieve oplossing van
het Saarvraagstuk.
Het is nu duidelijk dat het be
lang van het Westen er zou in ge
legen zijn vóór de Conferentie te
Geneve het E.D.G.-verdrag goed
te keuren, om enerzijds Frankrijk
niet verder in bekoring te brengen
en anderzijds tegenover het disci
plinair Oosters blok een vrijwillige
Westerse eenheidsformatie te stel
len.
Alle pogingen moeten er dan ook
op gericht zijn, Frankrijk zover
te brengen.
DE OORLOG IN INDO-CHINA:
VREDE DOOR ONDER
HANDELING
In het debat dat dezer dagen in
de Assemblée Nationale gehouden
werd, heeft premier Laniel zeer
duidelijk gezegd dat zijn regering
alles in het werk stelt om langs
diplomatieke weg een einde te krij
gen aan de oorlog in Indo-China.
Wil dat zeggen dat de militaire
toestand slecht is?
Hoegenaamd niet. De laatste ne
derlaag van de Vietminh bewijst
dit trouwens voof de zoveelste maal.
De militaire toestand is zelfs nooit
zo hachelijk geweest als hij het
herhaaldelijk geweest is in Korea.
Het eigenaardige van dit soort
oorlogen is echter dat men er geen
einde aan ziet, tenzij alles syste
matisch plat te branden en uit te
roeien en een wereldoorlog te ont
ketenen. Inderdaad: enerzijds zit
ten steeds guerilla's en anderzijds
kunnen Rusland en China, zo dik
wijls als zij willen, en zo lang zij
het wensen, verse troepen over de
grens laten trekken.
De meest fundamentele reden
echter, waarom er geen einde kan
komen aan deze oorlog, is dat de
bevolking van Indo-China nog niet
goed weet aan welke kant ze staat.
En ze weet dat niet goed, omdat
ze nog steeds niet zeker is dat ze
haar onafhankelijkheid wel vol
ledig zal krijgen. Op dit ogenblik
zijn over dit punt te Parijs weer
onderhandelingen gevoerd. Maar
voor Frankrijk is het ook moeilijk,
nu, in volle oorlog, de volledige on
afhankelijkheid te verlenen. Inder
daad: wat zou Vietnam mogen
doen? Meevechten? Niet vechten?
Vrede sluiten zonder Frankrijk te
kennen? Na tientallen jaren colo-
nisatiewerk en tien jaar militaire
inspanning, kan het niet zijn dat
Frankrijk dit risico zou lonen.
De enig mogelijke oplossing is er
dan ook een zoals in Korea: dat
China en Moskou zouden accoord
zijn om Ho Chih Min bevel te ge
ven te verdwijnen.
(Zie vervolg blz. 9)
Dit jaar zal het 20 jaar geleden
zijn dat de alom bekende en graag
gelezen romanschrijver Warden-
Oom te Hooglede stierf (6 Juli 1934).
Bijna 70 jaar heeft hij te Hooglede
gewoond, waarvan 40 jaar in het
hoekhuis op de dorpsplaats, waar
hij zijn 23 romans heeft geschreven
en waar een gedenksteen zal ont
huld worden.
Hij schreef Uit ons volk, voor
ons volkZijn boeken zijn en
blijven een trouwe weerspiegeling
van de eigen Vlaamse volksaard in
zijn meest edele verschijningen en
ook wel in zijn vele uitwassen.
Evenals een mens zijn hart en ge
laat niet kan veranderen, zo blijft,
spijt de wisselende invloeden van
de moderne tijd, ons Vlaamse volk,
in wezen zijn eigen karakter dra
gen. Ge hebt maar «Trimards»,
Mietje Mandemakers Verster
vend Ras Pee Vlaminck uit de
lange reeks zijner romans te lezen,
om er onmiddellijk, natuurgetrouw
ons Vlaamse volk in aan te voelen.
De plaatselijke afdeling van het
Davidsfonds, in samenwerking met
de Gouwbond van Westvlaanderen
en het Gemeentebestuur, heeft dan
ook de gelegenheid aangegrepen,
om als Vlaams en Christen cul
tuurlichaam, Warden-Oom te her
denken, die door zijn persoonlijk
heid en zijn werk, een glanzende
schakel vormt in de reeks figuren
die aan de Vlaamse herwording
hebben medegewerkt.
(Volgende week meer nog over
onze WARDEN-OOM.)
Onze foto toont Mgr De Smedt die zich naar de St-Jozefskerk begeeft
om de jubelmis op te dragen. Mgr is omringd door Z, E. H. Pastoor
Van Coillie, pastoor der St-Jozefsparochie.
MARIO SCELBA
de nieuwe Italiaanse premier, die
zopas het vertrouwen kreeg van de
Italiaanse kamer van volksvertegen
woordigers. Enkele dagen geleden
had de senaat reeds zijn zijn rege
ring aanvaard. Eerste minister
Seelba «schrik van de communis
ten zoals men hem indertijd ge
noemd heeft, staat voor een zware
taak, want Italië is nog steeds het
land met het grootste getal onrust
stokers, en de sterkste communis
tische partij.
Toen ongevepr een maand gele
den de pensioenwet De Sagher in
het parlement verworpen werd, is
er een vlaag van verontwaardiging
over het land gegaan. Het was in
derdaad tegenover de middenklas
se een grove onrechtvaardigheid,
die de Liberalen, de Socialisten en
ae enkele Waalse en Brusselse
C.V.P.-vertegenwoordigers niet ter
ere strekt.
De C.V.P. en de homogene rege
ring heeft echter woord gehouden
en thans, reeds enkele weken na
dien, hebben wij een in de Kamer
en Senaat goedgekeurde wet, waar
bij' aan de zelfstandigen hun pen
sioen wordt geschonken. De Chris
telijke Volkspartij heeft hiermede
een zege behaald van uitzonderlij
ke betekenis en eens te meer be
wezen dat haar partijprogramma
geen ijdele woorden en holklinken
de frazen zijn.
Welk verschil is er nu tussen het
thans in voege zijnde pensioen
stelsel en dit dat werd verworpen?
In feite is dit niet zo heel groot,
wat de pensioenvergoedingen be
treft. In plaats echter dat het hier
om een definitieve regeling gaat, is
het slechts een tijdelijke van twee
jaar. Het lijdt echter geen twijfel
dat die tweejaarse periode enkel
en alleen de aanloop zal zijn, die
moet toelaten een definitieve rege
ling bij wet er door te krijgen.
Welke verbeteringen werden met
de huidige wet bereikt?
Ze zijn drievoudig:
1, - 85.000 personen die reeds van
een klein pensioen genoten, krij
gen een onmiddellijke verboging.
D.w.z. dat deze die ten hoogste
1.050 fr. per maand voor de gehuw
den en 658.fr. voor de alleenstaan
den genoten, een onmiddellijke
verhoging krijgen, resp. van 5.400
fr. en 4.100 fr. per jaar. Deze ver
poging gaat in vanaf 1 Jan. '54 en
geschiedt automatisch. NIEMAND
HOEFT HIERVOOR DUS EEN
AANVRAAG IN TE «IENEN.
2. - Na deze eerste stap, die een
onmiddellijke in genotsteiling be
helst, werden ook nieuwe pensioen
bedragen vastgesteld. Hieronder
het verkort barema:
Geboren
voor
1870
1875
1880
1885
1890
gehuwde
mannen
18.000
17.700
17.400
17.100
16.600
alleen
staanden
12.000
11.700
11.400
11.100
10.600
Onze lezers zijn ervan op de
hoogte dat het Gents liberaal-
socialistisch gemeentebestuur
al de subsidies aan het katho
liek lager onderwijs geweigerd
heeft, op een onbenullige toe
lage voor de verwarming na.
Men zou moeten aannemen
dat, na deze ingrijpende be
zuiniging het financieel be
heer van de stad op wieltjes
moest lopen, vooral daar de
begroting onder het kath. be
stuur met een boni sloot. Niets
is minder waar. Het anti
katholiek bestuur zag zich ge
noodzaakt de prijs van het
stadswater van 4,50 fr. per
kubieke meter op 7 fr. te
brengen.
Is er geen geld voor de ka
tholieke scholen, dan is er
evenwel voor de wedden van
burgemeester en schepenen.
De wedde van de liberale bur
gemeester werd met ongeveer
70.000 fr. per jaar verhoogd
en bereikt thans ongeveer
300.000 fr. De wedde van de
schepenen werd met ongeveer
50.000 fr. verhoogd en bereikt
thans 180.000 fr. per jaar!
Hiervoor dienen alle gevallen
herzien te worden. Deze herziening-
is evenwei van terugwerkende
kracht vanaf 1 Januari 1954 en zal
practisch voor iedereen een verho
ging bijbrengen.
3. - Die geen stortingen deden,
of vroeger niet konden genieten,
zullen eveneens pensioen trekken.
Wie min dan de helft van de no
dige stortingen deed. werd vroeger
uitgesloten voor pensioen. Tiendui
zenden werden op die wijze uitge
sloten. maar zullen nu van de
nieuwe wet kunnen genieten. Ook
deze die nog nooit een storting de
den. zullen een pensioen trekken.
Voor deze laatsten is het barema
als volgt vastgesteld geworden:
Geboren gehuwde alleen
voor mannen staanden
1870 17.600 11.734
1875 15.340 10.140
1880 14.460 9.133
1885 13.680 8.800
1889 11.875 7.690
Als wij de barema's vergelijken
voor deze die stortingen deden en
voor deze die er geen deden, dan
zien wij dat deze laatste maar heel
weinig min zullen trekken dan de
'eerste categorie. Voor vele bejaar
de middenstanders, die vroeger ta
melijk welstellend waren en dus
aan geen stortingen dachten, maar
naderhand door de omstandighe
den practisch hulpbehoevend zijn
geworden, betekent dit, alleszins
een lichtgevende straai in hun
sombere vooruitzichten.
4. - Ook voor deze die vroeger
hun pensioen geweigerd zagen, we
gens te hosre inkomsten, wordt er
een grote tegemoetkoming gedaan.
Vroeger móest men om te kun
nen genieten, over zeer beperkte
inkomsten beschikken.
De huidige voorwaarden zijn
heel wat versoepeld, zodat ook
langs deze wijze heel wat recht
hebbenden zullen bijkomen.
Zie vervolz Sociale Kroniek Blz. 11.
Op Zondag 7 Maart jl. had te
Menen op de grenswijk der Ba
rakken de luisterrijke viering
plaats van het 50-jarig bestaan
der St-Jozefskerk. De enig overge
bleven klok liet haar klanken gol
ven over de daken der huizen,
waaraan de vlaggen wapperden
en onwillekeurig dachten de paro
chianen terug aan de bezettings
tijd toen door de bezettende over
heid de hoofdklok werd afgehaald
en alleen de nu alleen luidende
klok werd overgelaten.
DE HISTORIEK
Om de korte historiek van deze
kerk te geven zoals deze staat op
geschreven vermelden wij dat
wijlen Mgr Waffelaert in 1898 be
sloot op de wijk een nieuwe paro
chie te stichten, In 1902 werd met
de bouw van een grote kerk be
gonnen. Zij was 80 meter lang, 40
meter breed en had de huidige 50
meter hoge toren. De stenen, no
dig voor het bouwen der kerk,
werden ter plaatse gebakken om
zodoende vervoerkosten te vermij
den. In Maart 1904 droeg Z. E. H.
D'Artois de eerste plechtige Mis
in de nieuwe kerk op en zodoende
komt men nu op 7 Maart jl. het
gouden jubileum van het ontstaan
der St-Jozefskerk te herdenken.
DE PLECHTIGHEDEN
Een weinig voor 8 uur werd Mgr
De Smedt, bisschop van Brugge,
door de geestelijkheid en de mis
dienaars aan de Pastorij verwel
komd, waarna in de ruime kerk
door de Bisschop een plechtige
H. Mis werd opgedragen. Assis
tentie werd de Bisschop verleend
aan het altaar door Z. E. H. Ni-
caise, privaat secretaris van Mgr
alsmede door Z. E. H. Van Coillie,
onlangs tot Pastoor dezer volkrij
ke parochie benoemd. Tijdens de
dienst hield Monseigneur een tref
fende kanselrede over St Jozef,
patroon der parochie.
Na deze dienst begaf zich de
Bisschop naar de pastorij, alwaar
een receptie plaats greep der le
den van de Kerkfabriek, onder lei
ding van Voorzitter Noreille. Tij
dens de H. Hoogmis van 10 u.,
welke werd opgedragen door Z. E.
H. Vancoillie, tiende pastoor der
parochie, in assistentie van de
EE. HH. Vanneste en Devos de
Moldergem, onderpastoors der pa
rochie, hield Mgr De Smedt even
eens een kanselrede.
DE STOET
Omstreeks 11.15 u. werd een
stoet gevormd, welke zich door de
bijzonderste straten der wijk naar
de parochiale feestzaal begaf, al
waar een officiële receptie plaats
had van de afgevaardigden der
Katholieke verenigingen.
In de stoet bemerkten wii bene
vens de geestelijkheid ook vele
parochiale verenigingen, de sterke
Harmonie Nieuw Leven alsme
de de schoolkinderen welke vlag
getjes droegen met de Pauselijke
kleuren.
Onder de weg langs het St-Jo-
zefsplein, de Prins Baudewiinstr.,
Congres-, Vlaming- en Schansstr.,
gebeurde het dikwijls dat men
de Bisschop uit de rijen zag schrij
den om aan de dorpels der huizen
kleine kinderen te zegenen of on-
gelukkigen toe te spreken.
Overal zag men jonge moeders
met hun kinderen op de arm Mgr
De Smedt tegemoet gaan om hun
kinderen een kruisje op het voor
hoofd te laten geven door de
Kerkprelaat.
De Harmonie Nieuw Leven
begeleidde de Bisschop rond de
middag naar de pastorij alwaar
Mgr de wakkere muzikanten toe
sprak en dankte voor al hetgeen
zij voor Hem die ochtend hadden
gedaan,
GEDURENDE DE NAMIDDAG
Gedurende de namiddag begaf
Mgr De Smedt Mch naar het afge
legen gehucht der Nieuwe Brug,
om er samen met de talrijke gelo
vigen te bidden voor een opge
richt O. L. Vrouwbeeld. Mgr De
Smedt begaf zich vervolgens naar
de Halewijnstraat, alwaar eenzelf
de plechtigheid plaats vond.
Op de talrijke plechtigheden
welke er plaats hadden bemerk
ten wij eveneens de 6 priesters
welke hun eremis in de St-Jozefs
kerk opdroegen, nl. de EE. Paters
Maes Gebroeders, E. H. Achiel
Demuvnck, Priester en Paf er Ro
bert Dsmuynck. Z. E. H. Vrie-
lynck, pastoor van Waarmaarde,
alsook E. Pater Pille der Witte
Paters. Tevens melden wij dat als
een zeldzaamheid de twee misdie
naars van de eerste H. Mis in 1904,
nl. Gustaaf Vandaele en Marcel
Maes opnieuw de H. Mis dienden
gp^urende de morgen.
Het werd een onvergetelijke dag
voor de St-Jozefsparochie.
i En matière scolaire je n'entre dans aucun détail no-
tre formule tiendra en cinq mots: la revanche de l'école pu-
blique». MAX BUSET.
Mijnheer Buset, Voorzitter van
de Socialistische Partij, heeft het
gezegd: de a. s. wetgevende ver
kiezingen staan in het teken van
de weerwraak van de officiële
school.
Hieruit blijkt nogmaals dat de
socialisten niets bijgeleerd hebben
en de gevangenen blijven van een
dictatuur-anticlericalisme.
Welke is inderdaad de stelling
van de linksen in het algemeen
en van de socialisten in het" bij
zonder?
HET STANDPUNT
DER SOCIALISTEN
Heel eenvoudig: de enige school
die in aanmerking komen kan
voor overheidssteun is de officiële
school. De ouders hebben niets te
zeggen; ze moeten verplicht wor
den hun kinderen naar de officiële
school te zenden.
De dictatuur van de socialisten
wordt natuurlijk verborgen onder
een reeks mooie leuzen: de offi
ciële school is de school voor
iedereen, de school van de ver
draagzaamheid, enz...
HET STANDPUNT DER C.V.P.
Welk is het standpunt der C.V.P.?
De Christelijke Volkspartij is de
mening toegedaan dat een politie
ke partij niet moet tussen komen
in wat uiteraard een gewetenszaak
is en dat een politieke partij geen
dictator mag zijn.
Het zijn de ouders die vrij moe
ten kunnen beslissen naar welke
school ze hun kinderen zullen stu
ren. Het zijn de ouders die ver
antwoordelijk zijn en de verant
woordelijkheid opnemen hun kin
deren hetzij naar een vrije, hetzij
naar een officiële school te stu
ren. Dat is hun zaak. Zij kunnen
een slechte keuze doen, ze kun
nen een goede keuze doen, maar
zij alleen hebben die keuze te
doen.
SOCIALE
RECHTVAARDIGHEID
Maar dan moet die keuze wer
kelijk vrij zijn. Het gaat niet op
aan de enen een bijna volledige
kosteloosheid te schenken, ook
wanneer ze voldoende bemiddeld
zijn om te betalen en aan de an
deren, die naar een vrije school
hun kinderen sturen, een zware
last op te leggen, zelfs wanneer
ze maar een gering inkomer
hebben.
Daarom heeft de C.V.P. de
schoolgelilkheid nagestreefd om de
GELIJKHEID VAN DE OUDERS
TE BEKOMEN.
Dat is niet alleen echte ver
draagzaamheid, maar ook echte
sociale rechtvaardigheid. Recht
vaardigheid die de socialisten nog
niet ontdekt hebben.
SCHOOLVREDE
Dat het werk van de C.V.P.-re-
gering begrepen werd staat vast.
Sedert 4 jaar werd er hard aan
de schoolvrede gewerkt door de
eerbiediging van eenieders opinie,
door de evenwichtige ontwikke
ling van het nationaal onderwijs.
Dit werk zal niet kapot ge
maakt worden. De ouders willen
schoolvrede, vrede voor hun kin
deren en vrede voor zichzelf.
Zondag 7 Maart had met grote plechtigheden de overhandiging plaats
der 100.000° bouwpremie en tevens de eerste steenlegging van het huis
met deze premie gebouwd. Benevens Minister De Taeye, waren ook
Minister Dequae, dhr Gouverneur, de Bestendige Afgevaardigden, de
Burgemeesters van het arrondissement Kortrijk en tal van andere
overheidspersonen op de plechtigheid aanwezig.
Saint-Remy. de Brusselse Volks
vertegenwoordiger, die bij de vol
gende verkiezingen met een scheur
lijst opkomt, heeft beroep gedaan
op geldelijke steun bij de Vlamin
gen. Hij gebruikt hierbij brieven in
het Frans opgesteld, met onderaan
een drietal regels geradbraakt Ne
derlands.
Hopelijk zullen de Vlamingen dit
schrijven met veel zwier in de
scheurmand deponeren. Vooral
wanneer men weet dat Saint-Remy
een verwoed tegenstander is van de
toepassing van de taalwetten.
Indien de verkiezingen plaats
hebben op 11 April, zoals wordt
verwacht, zal het Koninklijk Be
sluit houdende de verklaring voor
de grondwetsherziening en de bij
eenroeping van. het kiezerskorps
uiterlijk op 14 Maart in het Staats
blad moeten verschijnen.
Op 16 Maart zou dan de aankon
diging moeten uitgeplakt worden
voor het indienen van de candida
tenlijsten, en op 17 Maart, na 11 u.
moeten de nationale lijstnummers
worden uitgetrokken.
Vrijdag 19 Maart, de 23" dag vóór
de stemming, zal het Staatsblad de
lijsten afkondigen, die onder de na
tionale lijstnummers worden ver
enigd.
Het indienen van de candidaten
lijsten zal ten laatste op 21 Maart
plaats hebben, 's Anderendaags
22 Maart hebben de eandidaten ën
de ondertekenaars van de lijsten
het recht deze op het hoofdbureau
na te zien van 13 tot 16 uur.
Dezelfde dag, van 15 tot 18 uur,
en 's anderdaags 23 Maart, ken
nisneming van de verenigde lijsten
in het Ministerie van Binnenlandse
Zaken.
Op 25 Maart wordt de tabel met
de twee eerste eandidaten van de
lijsten en verenigde lijsten en de
toe te kennen volgnummers in het
Staatsblad opgenomen.
Betwistingen worden diezelfde
dag ingediend van 14 tot 16 u„ en
terzelfdertijd wordt nogmaals de
mogelijkheid geboden instemmings
verklaringen door de eandidaten en
aanvragen voor eenzelfde nummer
in te dienen. Om 16 u. worden die
dag de candidatenlijsten officieel
vastgesteld door het hoofdbureau.
Vrijdag 26 Maart, maken de voor-
zitters van de hoofdbureau's aan de
Beroepshoven de klachten ln beroep
over.
's Anderendaags, 27 Maart, wor
den afschriften uitgegeven van de
officiële candidatenlijsten.
Maandag 29 Maart, te 10 uur.
doet het Hof van Beroep uitspraak
over de aantekening in beroep. De
zelfde dag, te 18 uur, worden, in
dien nodig, de candidatenlijsten ge
wijzigd ingevolge de uitspraak van
het Hof van Beroep.
Donderdag 1 April, wordt de ta
bel der gegroepeerde lijsten opge
maakt, en worden de officiële aan-
plakbrieven voor de verkiezingen
uitgehangen door de arrondisse
mentscommissarissen in al de ge
meenten.
Dinsdag 6 April worden de
tuigenlijsten ingediend bij
hoofdbureau, en worden de stem
biljetten aan de afdelingsbureau'8
verzonden.
In die omstandigheden kunnen
de verkiezingen worden gehouden
op 11 April. Op 12 en zo nodig op
13 April zouden dan de uitslagen
bekend zijn.
De provincieraden zouden bijeen
komen Donderdag 15 April. De can
didatenlijsten voor de verkiezingen
van de provinciale senatoren zou
den op 21 April ingediend worden.
Indien het aantal eandidaten
strookt met het aantal mandaten,
zouden zij op 22 April zonder meer
verkozen verklaard worden.
Gebeurt dit niet, dan zouden de
provinciale raden de provinciale se
natoren verkiezen op Maandag 26
of Dinsdag 27 April.
Deze laatste data, na de verkie
zingen, zijn echter nog niet officieel
vastgesteld.
V
Boven: al de voornoemde overheidspersonen na de plechtige ont
vangst ten stadhuize te Waregem. Inzet rechts: Minister De Taeye
tijdens de eerste steenlegging van de woning der familie Vanden-
driessche, in de Rooseveldtlaan. Inzet links: Burgemeester Cras
van Waregem bedankt Minister De Taeye,
Op Zondag 14 Maart e.k., tweede
Zondag van de Vasten, zal de
Ieperse stadsnar opnieuw enkele
katjes van de vermaarde Halle
toren werpen. Voor de hoeveelste
maal dit zal gebeuren sedert het
ontstaan der stad, kan niemand
met zekerheid zeggen!
Sommige historici brengen het
Kattefeest in verband met een
oude volksstam welke hier verbleef
in onze streken, nl. de Catten. We
menen echter met zekerheid te
kunnen besluiten dat deze Cat
ten weinig of zelfs helemaal niets
te zien hebben met de traditionele
feesten van de tweede Zondag van
de Vasten. Immers, waarom zou het
Kattefeest alleen te leper gevierd
worden, en niet in de omliggende
gemeenten van het gebied der
Catten?
Het staat zo goed als buiten
twijfel, dat het Kattefeest, zoals
andere folkloristische plechtighe
den, van heidense oorsprong is. In
de Germaanse Mythologie speel
den de katten een grote rol. Freya,
Godin der Liefde, van de Schoon
heid en van de Vruchtbaarheid,
was gezeten in een wagen die door
katten getrokken werd, toen zij
haar broeder Wodan, hoofd der
asen en heerser over de wereld
en het Walhalla, ten strijde ver
gezelde. Is het dan te verwonderen
dat men in onze gewesten een
grote eerbied koesterde voor de
kat?
Er werden feesten ingericht ter
ere van de katten, tijdens de Sol-
monath (later Februari) ook nog
Kattemaand geheten. In het Oude
Germanie gingen de katten, onder
de benaming Esse, door als zinne
beeld der vrijheid, dit door hun
betrekkingen met de voornaamsten
der Goden.
DE INVLOED VAN HET
CHRISTENDOM
De christelijke lering welke
voor het eerst omstreeks de helft
van de 7° eeuw in onze gewesten
verkondigd werd, was natuurlijk
de oorzaak dat de verering der
afgoden afnam.
Al wat heidens of van heidense
oorsprong was, werd natuurlijk
door de Evangelisten veroordeeld.
Dieren en voorwerpen welke vroe-
Op 27 Juni e.k. gaat te Po
peringe het Groots Mariaal
Jubelfeest door. Juist in dit
Mariaal Jaar wordt de 475"
verjaring herdacht van het
groot Mirakel van O. L. Vrouw
van St Jan.
Zondag 14 Maart is de eigen
lijke verjaardag van dit mira
kel, dat in 1479 geschiedde.
Het Triduum, dat dit mirakel
herdenkt, eindigt die dag.
In het kader van deze ge
beurtenissen geven wij op blz.
13 van dit blad een Week-End
Reportage, waarin wetens
waardigheden over het ont
staan van deze Mariadevotie
opgetekend werden.
Dat past in dit Mariaal Jaar.
ger aanbeden werden, dienden
vernietigd te worden. Zo werd ook
de oude heidense geest van het
Kattefeest vervormd. In plaats van
deze mystieke huisdieren verder te
verheerlijken, werd het feest her
vormd tot een zinnebeeldige ver
zaking van de afgoderij.
En hier is het eigenlijke ont
staan der Ieperse Kattefeesten te
vinden. Om te beduiden dat de
mensen verzaakten aan het hei
dendom, werden een paar katten
van leper's hoogste toren gewor
pen.
HET TIJDSTIP
VAN HET KATTEFEEST
Niettegenstaande de nieuwe .eest
van het Kattefeest, werd het toch
nog steeds in de Kattemaand, ol
toch ten minste rond dit tijdstip
verder gevierd. Men verkoos thans
de Vastentijd, om door de geest
van boetvaardigheid welke dan
heerst, de losbandigheid van de
heidense feesten wat in te tomen.
De viering kon echter op de eerste
Zondag van de Vasten niet door
gaan, omdat men alsdan een ander
'feest vierde, nl. het Sollenfeest.
Thans nog wordt de eerste Zondag
van de Vasten Krakezondag ge
noemd, naar de sollen, die !?ter
krakers werden (soort koeken).
Het Kattefeest werd dus gevierd
op de tweede Zondag van de Vas
ten. Tevens werd ook de Ieperse
jaarmarkt gehouden. Deze jaar
markt, die in de Middeleeuwen de
beroemdste lakenmarkt ter wereld
was, duurde van de Maandag tot
de Woensdag. Vandaar dat het
Kattefeest gedurende méér dan
drie eeuwen gevierd werd op de
Woensdag.
iZle vervolg blz. 2)