VAN IJPEREN EN HET ARRONDISSEMENT. Politiek, Nieuws-, Handels- en Annoncenblad. Eerste Jaar. Zaterdag 6n Februari 1886. Nummer 6. AAN ONZE LEZERS. Abonnementsprijs voorop betaalbaar: 4 fr. per jaar voor de stad. 4 fr. 50 voor den buiten. Per 6 maanden: 2 fr. 50. Annoncen: 15 cent. per drukregel. Rechter lijke eerherstellingen: 1 fr. per regel. Akkoord per jaar of per maand. 10 centiemen per nummer. Afzonderlijke nummers vo m artikels, enz. 8 fr. per 100. Alle ber ichten van verkoopihgen of andere bekendmakingen ten bureele dezer gedrukt worden eens gratis ingelijfd. De annoncen voor België, ter uitzondering der beide Vlaanderen, alsmede die voor het buitenland worden ontvangen door den Office de Publicité, Magdalenastraat, Brussel. Men wordt verzocht alle hoegenaamde artikels uiterlijk tegen Vrijdag middag vrij en onderteekend toe te zenden. Artikelen ongeteekend of personnalitei ten bevattende worden niet opgenomen. Wij nemen de vrijheid de personen, die tot nu ons blad ontvingen en geen goesting hebben er zich op te abon- neeren, te verzoeken dit nummer terug te zenden aan den drukker uitgever. Wie het niet doet zal als abonnent ingeschreven worden. Daar reeds zes nummers versche nen zijn kan ons dunkens, iedereen zich een gedacht geven van de ge halte en het streven van ons blad. Wat wij tot nu toe deden, zullen wij altijd volhouden en immer, zoo veel het in onze macht is, op de bres springen voor het goede i'echt van eiken burger. Ieders ware belangen zullen wij steeds verdedigen en daarom, hopen wij dat elkeen onze pogingen naar waarde schatten rugsteunen zal. De Redactie. Antwoord voor de vuist. Wij lezen in het Nieuwsblad, van zater dag 30 Januari 1886: Het Weekblad stelt ons eene reeks vra- gen, over de Katholieke Wacht. Wij gelooven dat we nu eindelijk onzen man zullen gevonden hebben. Te beter. Wij zullen op de vragen van het Weekblad antwoorden, als het Weekblad eerst wil antwoorden op de vragen die wij reeds drij of viermaal aan de Toekomst stelden, en die wij hieronder herhalen: 1° Hoeveel leerlingen van de stads ge- meenteschole, hebben er zich aangeboden in den prijskamp van Oogst 1885, tusschen de lagere scholen? Hoevele van die leerlingen hebben in gemelden prijskamp een bekwaamheidsdi- ploma bekomen? We draaien in eenen valschen kring, un cercle vicieux. We hebben eerst onze vra gen gesteld, 't Is kleingeestig van den kant van 't Nieuwsblad niet te willen antwoor den vooraleer wij gesproken hebben; kleine jongens doen ook zulke kindertrekken: zeg gij eerst 't uwe en ik zal dan 't mijne zeg gen. Wat we echter hierin zien is dithet Nieuwsbladje peisde dat we niet gingen ant woorden, en meende alzoo vrij te schieten en geene uitleggingen te geven over de knoeie rijen van sommigen in de Katholieke Wacht. Niet dat we verwonderd zijn, dat het god vruchtig professorsblad er niet een woordje over gerept heeft; geenzins. Maar we zien hier de neiging om er aan te ontsnappen, om niets te zeggen. En het Nieuwsblad noch Journal zullen, noch durven er iets over reppen. Waarom? Wij dagen ze beide uit, over hetgene er laatst in de Katholieke Wacht voorgevallen is, zonder bedrog en LEUGEN, MET WAARHEID EN RECHTZINNIGHEID, te spreken. Maar onze uitdagipg zal, evenals onze vragen, onbeantwoord blijven, want sommige mannen uit de katholieke partij zouden in zulk een afschuwelijk en schandig daglicht gesteld worden, dat het veel beter is daaraan niet meer te roeren, en algauw den domper over geheel het boeltje te plaat sen. Wij verstaan niet waarom het professors- blad zich naar ons keert, wanneer het van onze zuster, de Toekomstgeen antwoord krijgt. Wanneer twee lokale bladen over eene lokale kwestie overhoop liggen, weten wij niet waarom wij zouden moeten tusschen komen, omdat een der strijders, al kwijlende, ons toeroept: Zeg gij het in hare plaats! Maar ziehier wat de Toekomst, van Zondag laatst, over die zaak schrijft: Wat de prijs- kampen betreft, geef ons eens een i ge ge- ringe inlichtingjes, nopens de samenstel- - ling, de onpartijdigheid en de regelmati- ge werkzaamheden van den Jury? Kondig daarbij eens de gestelde vragen af en dan zullen wij u ook een antwoord geven, na van onzen kant ook wat inlichtingen inge- - wonnen te hebben. Hoort ge 't, vriend- schap? 't Is hier weèral 'ne valsche kring. De Toekomst zal niet spreken, vooraleer het Nieuwsbladje op hare vragen antwoordt. Wanneer de Toekomst aldus spreekt, wendt zij zich tot 'nen fits a papa. En die gast moet het goed weten; maar hij zal het niet loslaten, want dan zou iedereen luidop schreeuwen, dat hij in vader's papieren en zakken foefelt. Maar wat mogen die woorden der Toekomst beteekenen: Onpartijdig heid en regelmatige werkzaamheden van den Jury Zou er daar ook al knoeierij onder zijn? Let wel op, dat we vragend en niet bevestigend schrijven. Nogtans overal was de meerderheid der leden van den Jurij katholiek. De hoofdopziener zat in persoon de werk zaamheden voor en de kantonale inspecteurs hebben van de werkzaamheden geen kennis gehad. Zij kenden zelfs de uitslagen der beraadslagingen niet! Zoo was het hier en elders. Is het dan te verwonderen, dat wij zoolang hebben moeten wachten, vooraleer iets met zekerheid te kunnen voorhouden. Het katholiek Nieuws blad deelde eene reeks uitslagen der wed strijden mede, reeds op 17 of 24 October 1885, toen iedereen van de offlciëele liberale ambtenaars, zoowel Inspecteurs als Onder wijzers, NOG IN DE VOLLEDIGSTE ONWETEND HEID over die kwestie waren. Meer nog; in Nr 10 der Volksschool ^ktober 1885), op fcet einde der maand Oktober 11. verschenen, en dat ons door eenen vriend medegedeeld werd, lezen wij op de binnenzijde van den omslag: De offlciëele onderwijzers vragen van alle kanten (Hoofdopzicht Kortrijk) hoe het komt dat de aangenomen onder- wijzers schriftelijk mededeeling ontvingen - van den uitslag des prijskamps, en dat de offlciëele, zelfs de kantonale Inspecteurs, er geene kennis van kregen! De klachten waren dus algemeen voor gansch het hoofd opzicht van Kortrijk. En wanneer het Nieuwsblad dit zoo vroeg mededeelde,mogen wij wel zeggen dat zijne informatiën voort kwamen uit eene administratieve onbeschei denheid of indiscretie. En dit verwondert ons ook niet, wanneer men de reeks opstellers van het blad in oogenschouw neemt- Nemen wij aan dat de gemeenteschool, dit jaar, geene onderscheiding bekomen heeft, (er waren er maar drie, volgens men zegt, in geheel het ressort) maar 1° hoeveel leer lingen van de school der Broêrtjes (die zoo op 't onverwachts vertrokken zijn) en van onze andere katholieke scholen, hebben er zich in den prijskamp van Augusti 1885 aangeboden? En 2° hoeveel van die leerlingen hebben in gemelden prijskamp een bekwaam heids diploma (niet te verwarren met buizen) bekomen? Wij zijn geen offlciëele ambtenaar, die door onze positie in staat gesteld zijn, met cijfers voor den dag te komen, getrokken uit statistieken, uit staten of memoriaals; maar toch hebben wij in de dagbladen gele zen, dat bijna de totaliteit der onderscheidin gen, in den prijskamp van 1885 toegekend, door leerlingen der offlciëele scholen behaald wierd, en dat de drie vierden der meesters met God uit de katholieke universiteiten., 'k wil zeggen aangeboden of vrije scholen, hunne leerlingen niet aangenomen hebben. Dat was zeker omdat ze te sterk waren? A. Bloedzuigers en brooddieven. Het wetsvoorstel Dumont en coterie is door de Kamer in aanmerking genomen ge worden. Moest het nu gestemd worden, het geen bijna zeker is, dan zal de prijs van het vleesch opslaan, en de duurte zal onder de levensmiddelen komen. Zullen onze boeren eenig voordeel uit dat alles trekken Neen de inkomrechten op het vreemde vee zullen tot ongeveer 3 millioen beloopendie franks- kens zullen in de Staatskas gaan en welhaast in den zak der geestelijkheid, onder vorm van toelagen, hulpgelden, giften, enz aan kerjigïi, kloosters en katholijke scholen. En, dit nog onaangeroerd latende, vragen wij bns af, als het nu het gepast oogenblik is, om den prijs der levensmiddelen te ver- hoogen? In de Borinage heerscht armoede, te Molenbeek zijn duizenden werklieden zonder broodwinning, zonder geld, in onze streken wordt de nood onder de werkende klas dagelijks uitgebreider. En 't is juist dit oogenblik dat de klerikalen kiezen om eene belasting op het vleesch te leggen, 't Is on gehoord als schaamteloosheid en als gemis aan gezonde rede. Volgens statistieken, opgemaakt voor de arrondissementen Bergen en Verviers, blijkt dat een werkman, er jaarlijks 12 of 13 kilo grammen vleesch verbruikt. Met het oog op de gezondheidsleer is die hoeveelheid onvol doende. Wat zal er gebeuren met de duurte van het vleesch, door het heffen van inkomrech ten op het vee? De werklieden zullen, nog min als te voren, een stukje vleesch in den pot kunnen steken, de gezondheid zal er na tuurlijk door lijden en bijgevolg zal er eene vermindering van werkkracht uit voort vloeien. Die hatelijke wet zal dus de langza me ontzenuwing, de verkwijning en den ondergang der werkende klassen bespoedi gen. Heerlijk doel, voorwaar En waarom dit alles? Ha, dat is klucht spel Eenige postulanten-representanten hadden allerlei dingen beloofd aan hunne kiezers vóór 1884 en onder andere, inkomrechten op het vreemde graan en vee. De boeren dier arrondissementen gaven geloof aan de hoog dravende redeneeringen dezer wijsneuzen, en in een oogenblik van slechte luim, misschien wel om eens te probeeren zonden zij, pijpekoppen, (alias katholijke vertegenwoordigers) naar de Kamer. Er was hier zake van het gegeven woord gestand te doen iets waarop een kleri kaal nochtans niet geijkt is ware het niet dat de veelbelovers benauwd waren in 1886 of 1888 niet hernoemd te worden. En dat vooruitzicht alléén ware genoeg om aan dergelijke kerels 'nen schurkentrek te doen begaan En men denke nu als het zoo is of niet Evenwel, waren al de kaloten niet t'ak- koord. De eene vroegen eene belasting op brood en vleesch de andere eischten de reserve, en, in broederlijke toegevendheid voor elkanders gebreken, zegden de klucht spelers: Wilt gij voor mijnen dada stem men, ik zal het doen voor den uwen! En 't was gebeld voor de kaartjes! We zullen dus de belastingen krijgen op ossen, zwijnen en schapen, op die dieren met welker vleesch wij ons voeden, en na die dierenvleeschbelasting zal men, als onver mijdelijk gevolg, een corollaire met de bloedbelasting, de belasting op menschen- vleesch, met de reserve, in een woord, voor uit treden. Of we het niet beter begrijpen: vrije Belgen met schapen gelijk stellen 't Is het geval, hier dien paapmannen toe te roe pen, gelijk éénmaal Jan I tot de Lierenaars O, gij schapenkoppen! Prik. Eene nieuwe manier van lasten te leggen. Voor de kiezingen van Juni 1884,'briesch- te de geheele katholieke kliek tegen de toen maals bestaande belastingen. Allen waren even onnuttig als onnoodigen moesten bijge volg en gingen verdwijnen. De lasten op den tabak, op de suiker, op den alkooi enz., enz. alle werden tegen de liberale regeering van alsdan,benuttigd en met goed gevolg. De kiezers hechten geloof aan de woorden dier kiesdravers en zij lieten zich foppen. Zij stemden eene groote katholieke meerderheid in beide Kamers en wachtten op de lasten- afschaffing. Maar ongelukkiglijk wachten zij nog. Geene lasten werden verminderd, verre van afgeschaft. Integendeel, nieuwe kwamen de reeds bestaande nog verzwaren. De teleurgestelde kiezers zagen, wel is waar, gansch het officieel onderwijs, het eenige dat de vereischte waarborg oplevert, vernietigen onder voorwendsel van besparin gen. En wat voor besparingen werden er gedaan Om armzalige 390.000 franks, nog verre van een half millioentje te sparen ontzegden onze meesters het onderwijs aan omtrent vijftig duizend kinderen. Zij verplichten daarbij de gemeenten meer dan een mil lioen franks, wachtgeld te betalen aan ge trouwe bedienden, die niets beters vroegen dan te mogen werkzaam blijven en aan hun Vaderland nuttig. Maar die zonder reden en uit haat en wraakzucht moesten aan de deur gezet worden. Men legt, om zoo te zeggen, al de school kosten ten laste der gemeenten en deze moe ten zoo eene vermeerdering van uitgaven verduren, die tot ruim twee millioenen en half beloopen. Als wij zeggen de gemeenten dan is het niemand anders dan gij, boeren en nering- doenders, die de gemelde twee millioenen en half betalen zult. En dat zonder daarom eene enkele centiem te min voor Mijnheer Staat te betalen. Zoo legt de Staat, dat is Beernaert en C" ons twee millioenen en half nieuwe lasten op, die den schijn aannemen van geene las ten te zijn, maar die toch van uit onze zak ken in de schatkist van den Staat zullen overgaan. Het zijn bedekte lasten, die al de gemeenten arm zullen maken en die volko men waardig mogen heeten van de jezuiten Beernaert, Thonissen en hunne gezellen. Gave God dat de oogen der kiezers aldra mochten opengaan, opdat deze een einde aan het jezuiten beheer kunnen stellen. Het zij zoo Een ware beschermer van den landbouw Een liberaal eigenaar uit de omstreken van Gembloers heeft, op den dag dat zijne pachters hem de huur hunner hofsteden kwamen betalen, hun allen, vrijwillig en zonder er toe gevraagd te zijn, tien ten hon derd afslag toegestaan en laten opstrijken. Dat is een voorbeeld, dat verdient nagevolgd te worden. Het is de bescherming van den landbouw in den echten zin des woord en die door iedereen moet goedgekeurd en toe gejuicht worden. Boertjes, dat ware andere troef in uwe kaart, he? Zend een smeekschrift in dien zin naar onze schatrijke senateurs om eens te zien, hoe die landbouwvrienden het ont halen zullen. Dan ten minste zult gij uwe ware vrienden en verdedigers kennen en ook zij, die het wel met u schijnen te meenen met het vooruitzicht u gemakkelijk hooge onbetaalbare pachtprijzen af te persen. Wij weten wel en gij nog beter dan wij, wie van dit laatste slacht zijn zou. UIT BRUGGE. De weldaden van een klerikaal bestuur. Brugge, de stad der kloosters, telde op 31 December laatstleden 12379 behoeftigen op de registers van het Bureel van Weldadig heid ingeschreven! De totale bevolking dier zalige stad beloopt tot omtrent 45.000 inwo ners, zoodat de armen er meer dan het vierde deel der bevolking uit maken! Gelukkige Bruggelingen. Klerikaal onderwijs. In het verpaapste nest van Ylaandere HET WEEKBLAD iii» y iX»-«sss~tiii

HISTORISCHE KRANTEN

Het weekblad van Ijperen (1886-1906) | 1886 | | pagina 1