VAN IJPEREN EN HET ARRONDISSEMENT. Politiek, Nieuws-, Handels- en Annoncenblad. Eerste Jaar. Nummer 8. Abonnementsprijs voorop betaalbaar: 4 fr. per jaar voor de stad. 4 fr. 50 voor den buiten. Per 6 maanden: 2 fr. 50. Annoncen: 15 cent. per drukregel. Rechter lijke eerherstellingen: 1 fr. per regel. Akkoord per jaar of per maand. 10 centiemen per nummer. Afzonderlijke nummers voh'artikels, enz. 8 fr. per 100.Alle berichten van verkoopingen of andere bekendmakingen teil bureele dezer gedrukt worden eens gratis ingelijfd. De annoncen voor België, ter uitzondering der beide Vlaanderen, alsmede die voor liet buitenland worden ontvangen door den Office de Publicité, Magdalenastraat, Brussel.Men wordt verzocht alle hoegenaamde artikels uiterlijk tegen Vrijdag middag vrij en onderteekend toe te zenden. Artikelen ongeteekend of personnaliteiten bevattende worden niet opgenomen. Firma H° 1. K. Loie-Piaatselijk. Nu hebben wij ze alle twee op den nek De Firma K. Lote-plaatselijk. Wij hadden eerder moeten denken op de waarheid: vogels van dezelfde pluimen vliegen te samen. De tale schildert den man, en de tekst van een blad, zijne lezers. Door zijne lezers moet het Nieuwsblad op juiste waarde geschat worden, 't is te zeggen ten goede Waar zouden kapelhaans van den buiten, benevens pilaarbijters en water- dibben der stad, wekelijks troost, opbeuring, voldoening... misschien, wijsheiden verstand zoeken, elders dan in de processievaan? (wij zijn noch gram, noch spijtig). Dat alleen wettigt haar bestaan. De processievaan (wij zijn noch gram, noch spijtig) veinst het klerikalism, met zijne ze ven ministeriëele koppen, en de paperij niet te kennen, anders dan als volmaakte dingen bij uitmuntendheid. En het bewijs: 't Is, zegt K. Lote, dat vele liberale ambtenaars een papengouvernement dienen! Eh zoo? En hoe veel kadodders dienden er het liberaal be stuur niet? Zijn dat ernstige tegenwerpingen? Een ambtenaar moet kunnen leven, vooruit en vooral; en daarom dient hij alle gouver nementen, die hem behouden willen. K. Lote heeft te veel pretentie. Hij pluist het Weekblad uit en overal waar er hem iets onder de oogen valt, dat hij denkt op hem toepasselijk te zijn, schrijft hij het in het vuilblad (wij zijn min welgezind) om te kunnen zeggen: Zie hoe gij mij behandelt. Verdien ik dit wel? Zooveel hoogmoed niet, K. Lote, wij kunnen ons niet altijd met uwen ootmoedigen persoon bezig houden, die als mensch nog al voldoende, maar als krabbe laar alles behalve kiesch en ernstig is. Wat de bende betreft, wij beduiden hier de geheele collectie. K. Lote-Plaatselijk weet immers zelf genoeg, dat liet nog niet lang is, dat hem de eer te beurt viel, wekelijks de processievaan (wij zijn noch gram, noch spij tig) te vullen! De tegenwoordige firma K. Lote-Plaatselijk heeft voorgangers gehad, die wij maar liefst met vrede laten. Men verstaat wel waarom. Wij herinneren ons niet het wijwaterblad (alias Journal d' Ypres) in den persoon van zijnen rédacteur aux appoinlements de 12000 francs, gekitteld te hebben. Beweert het Nieuwsbladje zulks, dan kan het alleen voortkomen uit eene al te openhartige ver gelijking met hetgeen misschien hier en el ders maar ook te X. voorviel. Maar als de kwade trouw eens tegenstrevers zoover be gint te gaan, zou de vrijheid der drukpers allicht verdwijnen, want onder voorwendsel van plaatselijke persoonlijkheden te ontdek ken, snuistert men in de korrespondentiën van den buiten of van andere steden en men neemt er alles uit, wat dienstig is tot het dossier volledig zij. Wees altoos ter goede trouw, konfrater, (wij zijn blijde). Wij hebben heel natuurlijk bestatigd dat - hef gemaJ4gd artikel van Zondag laatst niet te vast stond op zijne pootjes't is alleenlijk op het laatste dat wij het gewaar wierden waarom: K. Lote's hoofd werd bolhoorde GESCHREEUWD DOOR ZIJNEN JONGSTEN BEN GEL, d. i. stout kind, terwijl hij zijn artikel als tegenantwoord schreef!!! 't Is om zich dood te lachen. Ook kunnen wij niet meer verder.... Firma N° 2. Plaatselijk-K. Lote. Om het even of de vragen van het Week blad eerder dan die van het Nieuwsblad gesteld wierden, dit laatste weigerde hard nekkig, en blijft bovendien met koppigheid en gemaakte onnoozelheid weigeren. Onze vragen nopens de Katholieke Wacht blijven dus nog altijd daar, om een ERNSTIG ant woord (en niet belachelijke woordenkramerij) af te wachten. Maar we zullen lange moeten wachten, aangezien de Katholieke Wacht tóch maar bestaat in de werkingen van eene maatschappij jongheden die met eigen centen boeren (niet galant voor uws ge lijken) en dat het eene zaak is die ONS alleene raakt, schrijft het Nieuwsbladie. En een dozijn regels verder zegt de onvoor zichtige scribeWij zijn onuoozel in geheel de zaak, we weten van niemendalle, wij hebben geen pekkel bij tafel in de J. W. Zoo veel te slechter, als reporter van een Nieuwsb\a.d, zoudt gij er uitnemend op uwe plaats zijn, en dit om verscheidene redenen. Het blad van het Nieuws.... 3 weken ach terna, weet dus niet waarom de voorzitter der K. W. zijn ontslag gegeven heeft en vervangen is door Seys, een nieuwbakken voorzitter, en waarom de jonghedendie met eigen centen boeren niet overeenko men En dat is ernstige discussie 1 speel open kaart op tafel gelijk eerlijke lieden, en wees ter goeder trouw jegens eeneu tegenstrever. Als gij iets belooft tot herte voldoeninge van 't Weekblad houdt ten minste uw woord, en doe niet gelijkBerten, Colaert en Struye, die in 1884 tegen de reserve en de verhooging der krijgslasten raasden en tier den en in 1886, hun woord eten, hunne be loften niet volbrengen, en eene belachelijke, oneerlijke rol spelen. Waarachtig Gods, Paljas zou niet beter komiek spelen in eenen cirk 1 Ons artikel waarin wij over den wedstrijd van 1885 handelen, blijft dus recht en zoo lang er geene wederlegging geschiedt zullen wij blijven geloovendat, indien de leerlin gen onzer gemeentescholen dit jaar geene onderscheidingen bekomen hebben, het van HUNNEN IJVER EN KENNIS NIET AFGEHANGEN heeft, maar wel om eene reden door de Toekomst, onze teergevoelige zuster, in haar nummer van Zondag laatst uiteen ge daan: En daarom zult gij niet roeren, Nieuwsbladje, aangezien gij doodsvijand zij t van al dat officieel is op het gazet papier en om zulks uwe lezers te doen ge looven. Het Nieuwsblad neemt uit het Weekblad verscheidene regels over, maar laat tusschen die regels, twee volzinnen achter, vergeet ze moedwillig. Dat strookt met de goede trouw en de rechtzinnigheid. Niet dat wij ons aan iets beters verwacht ten.-Men kan toch geenen kei schillen, en uit een olievat tapt men nooit wijn ten an deren al de k. k. gazetjes (wij zijn kwaad en spijtig) gelijken elkander. De sehooloorlog. De gansche klerikale pers, die ombe- schaamd genoeg is om de gevloekte onder wijswet van 1884 te verdedigen en zelfs lof toe te zwaaien, rept nooit geen enkel woordje van de onrechtvaardigste der feiten, die in naam dier jesuïtenwet in ons vrij landeken gepleegd worden. Volgens diezelfde pers is er nu overal schoolvrede, waar die wet eene wezentlijke toepassing geniet, overal zijn de vaders van familje nu in staat eene school te kiezen, die met hunne overtuiging overeenkomt; overal heerscht nu volkomene vrijheid onder dat opzicht en nergens bestaat er nog school dwang; in een woord, voor wat de gewetens vrijheid en de schoolkens aangaat, is België in een middellandeken herschapen. Zooveel woorden, zooveel leugens. Wilt gij weten, lezer, hoe zij die vrij heden verstaan, ga naar Ciney, een volkrijk dorp in het Namensche. Daar zult gij eene gerneenmoverheid vinden, die de nederigste en onderdanigste dienares is van alwat kort of langgerokte drietip heeten mag; daar zult gij met eigen oogen zien kunnen, hoe dat gemeentebestuur als handlanger dient van eene geestelijkheid, vol baat en wraak lust tegen alwie het officieel onderwijs van ver of van bij genegen is en rugsteunt. Niet alleen lijdt het onderwijzend persooneel daar allerhande schandelijke v: r.oigingen, niet alleen werkt men daar op alle mogelijke wijzen de edele pogingen der officiëele op voeders tegen, maar het onderwijs zelve wil men er volledig' vernietigen; de school wil en zal men onbevolkt maken, en het school gaan in een onmogelijk iets hervormen. En welke middelen gebruikt men om dit doel te bereiken? Alle middelen, zoo mogelijke als onmoge lijke. Een enkel er van aanhalen zal voldoende zijn om er van verontwaardiging de haren op liet hootd te doen te berge rijzen. Het onderwijs was er kosteloos. Maar dat mocht niet. De zeer katholieke gemeen teraad heeft zich gehaast het betalend te maken. Dat ware nog eene kleinigheid, zoo liet enkel de welstellende burgers waren die men tot betalen verplichtte. Maar neen. Ieder kind, dat de lessen der gemeente school volgt zal jaarlijks, voor schoolgeld alleen twaalf franks betalen. En zoo de behoeftige ouders niet betalen willen of kunnen, dan legt men den politie commissaris de eerlijke en mooie taak op die kinders uit de school te verdrijven, te ver jagen. Is dat niet schandalig? Roept zulks niet om wraak? Het is ongelooflijk, maar het is zoo. Ziedaar, hoever het in 1886 gekomen is, hoe het nu met het onderwijs in België gesteld is, dank aan de gemauglieid van den zachtmoedigeu krijscher Thonissen. De d i.i 't 1» ai geki wa de klok slaat zeg: een oud vlaaiusclispreekwoord koperen munt, koperen zielmis iuii.it een ander; en beide wijzen op de immer aangroeiende geldafper singen, onder allerlei voorwendselen en vor men, door de kerkraven, bij de geioovigen, zelfs nietgeloovigen gepleegdwant geven de eenen uit overtuiging of welkdanigen dwang, de andere laten zich, heden ten dage, maar al te dikwijls uit menschelijk opzicht, of, omdat zulks een maatschappelijk gebruik is, het betalen van luisterlijke kerkceremonien welgevallen. Menige burger klaagt gedurig over de hooge belastingen die bij jaarlijks in de Staats-, Provincie- en Gemeentekas moet stortenmaar is hij er wel eens op bedacht geweest, na te gaan, hoeveel hij zoo wel in den loop van zijn bestaan, hier op aarde, aan de kerk te betalen heeft? Komt hij ter wereld, 't is geldtrouwt hij, 't is geld; sterft hij, 't is geld; worden zijne kinderen gedoopt, 't is geld doen zij hunne eerste communie,'t is geld; trouwen zij op hunne beurt, 'tis weeral geld. In een woord, niet zoohaast stelt hij zijnen voet in de kerk, of men eischt hem geldGeld, immer geld, brave goedjunstige zielen! Geld voor te mogen zitten of staan in de kerk; geld voor de eene of andere relikwie te mogen kussen geld, voor op geboden vastendagen geen vleesch te moeten derven geld voor de eene of andere dispensie te bekomen; geld voor den St-Pieterspenning; geld voor de scholen met Godgeld voor de zielen van naastbe- staanden uit het vagevuur te helpenen honderden dergelijke gevallen, waarvan de opsomming onmogelijk is. En dat noemen die oolijke kwakzalvers en schijnheilige huichelaars, godsdienstige plichtplegingen Hier in ons land, gelijk overal elders, wordt de aangroeiende krisis voor de wer kende volksklas steeds dreigender en beden kelijker honderden fabrieken en werkwin kels vallen stilduizende werklieden loopen hope- en radeloos, het land in en uit, om hun duurbaar huisgezin een schamel stukje te kunnen bezorgen 1 Evenlwel, ééne fabriek, één winkel bestaat er, waar werkstaking; noch geldwinning nooit te vreezen is! Wie kent die niet?'t Is immers de kerk! Eéne klas van mannen leeft in de samenleving, die in de droevigste en ellendigste tijden zelfs, nooit geen gebrek kenden! zijn het niet de gekruicden des Heeren? Ja, ééns in hun leven worden zij als toe komende Herders, hunne kruin geschoren, 't is waar; maar zijl zij scheren hunne schaapjes in alle omstandigheden des levens, en dit nog altijd droog, zonder zeep Een verloren schaap. Ciericaie Schoolliteraiuur. Wij bezaten reeds de geniale werkjes van den heer Machiels, oud officieel onderwijzer te Ghistel, overgeloopen tot het clericaal onderwijs, na de afkondiging van de wet van 1 juli 1879, thans weèr schoolopzichter van het ofliciëel onderwijs te Oostende. Wij hebben over eenige weken wat staal tjes uit zijne meesterstukken aangehaald en meenden in gemoede, dat zij huns gelijken niet konden hebben. Groot was onze dwaling. Even groot was ons genoegen, wanneer wij over eenige da gen vernamen dat wij ons aan zulken ergen en groven misslag hadden plichtig gemaakt. Inderdaad, wij kregen ter hand les Ex- ercices d' Arithmétique pour les écoles primair es par P. J. Hubertz, première partie, te Leuven uitgegeven in het jaar O. H. 1875. In ile voer rede vernemen wij dat men in dit eerste gedeelte de geuükm van 1 tot iOO aanleert Ch ique lego.n jo npr.'nd: A Ij ais 1.1 .1 :li J\ v, p.t' cn- lui bres. c. E.cerciees pratiques. En daarmeè begint P. J. Hubertz met zich alle moeite te getroosten, om in de hersenpan der lieve kleinen, den naam der getallen te stoppen. Zoo bij voorbeeld geldt het eerst het ge tal 1. Opdat de leerlingen dan toch niet zouden vergeten, dat de naam van het eerste getal één luidt, schrijft P. J. Hubertz er nevens als oefening van toepassing II y a 1 Dieu. L'homme a 1 rime. Le jour nous voyons 1 soleil; la nuit, parfois 1 tune. 't Ware te wenschen dat de zon eiken dag hare stralen op onze aarde liet verschijnen, ware het slechts om Hubertz te verlichten. Nu dat al de leerlingen vernomen hebben dat er 1 God is; dat de mensch 1 ziel heeft; dat men gedurende den dag 1 zon ziet, en 's nachts, somtijds 1 maan, meent ge mis schien dat zij goed weten wat 1 is en beduidt. Ge dwaalt jongen. Les exercices beginnen. Luistert aandachtig wat Hubertz hun zoo al voorschrijft, opdat zij zich goed zouden herinneren wat 1 is hoe men dat schrijft. Ecrivez des noms d'objets, zegt hij, qui se trouvent 1 fois dans l'école, 1 fois dans voire maison, 1 fois dans Véglise. Een vraagske nogtans? Kunnen in de scho len waar les Exercices d'Arithmétique van Hubertz gebruikt worden, de leerlingen reeds zoo goed schrijven, wanneer zij begin nen leeren 1 te lezen en te schrijven? Drommel! dat moeten vreemdsoortige scholen zijn! Nu tot daar. Hubertz zal ons nu aanleeren wat 2 wel mag zijn: Isaac avait 2 fils: Esaü et Jacob. XJne paire de souliers fait 2 soldiers. Une cou ple d'oeufs 2 ceufs. Dan beginnen de oefeningen. Qu'avez-vous deux fois a voire têle? ('t Is Hubertz die zulks aan dejperlingen vraagt. Wij zouden hun zulke onbelcheidene vraag niet durven toesturen.). Wij loopen over tot de 5 en genieten daar het volgende: Les stigmates ou marques des 5 plaies du Seigneur. II y a 5 commandements de VEglise. Vous avez 5 doigts a chaque main HET WEEKBLAD 8?.

HISTORISCHE KRANTEN

Het weekblad van Ijperen (1886-1906) | 1886 | | pagina 1