VAN IJPEREN EN HET ARRONDISSEMENT.
Politiek, Nieuws-, Handels- en Annoncenblad.
Eerste Jaar.
Zaterdag 10n Juli 1886.
Nummer 28.
IJzerenweg.
Abonnementsprijs voorop betaalbaar: 4 fr. per jaar voor de stad. 4 fr. 50 voor den buiten. Per 6 maanden: 2 fr. 50. Annoncen: 15 cent. per drukregel. Rechter
lijke eerherstellingen: 1 fr. per regel. Akkoord per jaar of per maand. 10 centiemen per nummer. Afzonderlijke nummers vour artikels, enz. 8 fr. per 100. Alle
berichten van verkoopingen of andere bekendmakingen ten bureele dezer gedrukt worden eens «rratis ingelijfd. De annoncen voor België, ter uitzondering der beide Vlaanderen, alsmede
die voor het buitenland worden ontvangen door den Office de PublicitéMagdalenastraat, Brussel. Men wordt verzocht alle hoegenaamde artikels uiterlijk tegen Vrijdag middag vrij en
nderteekend toe te zenden. Artikelen ongeteekend of personnalitei ten bevattende worden niet opgenomen.
Vertrekuren van IJperen naar
Poperinghe, 6-50 9-09 10-00 12-07 3-00
Eenige woordjes op de zaag van het
Nieuwsblad.
De speurhonden van 't Nieuwsblad heb
ben in eene andere richting gesnuffeld en het
oude spoor verlaten: Hun (reuk)orgaan heeft
hun eenen nieuwen opsteller van 't Week
blad doen ontdekken. Daar het ditmaal, na
zooveel misrekeningen, nog de echte niet is,
geven wij de helft van ons wachtgeld ten
beste om het onderzoek voort te zetten en
ten goeden einde te leiden.
Over drie weken moest de arbeiderskwes
tie opgelost worden, zegde het Nieuwsblad,
door de Katholieke Wacht van IJperen bij
middel van avondfeesten vertooningen
mastklimmen zakloopen puiten voeren
appeltjeknap, kaarting voor oude wijven,
schaartje-knip, enz. Wij waren zoo vrij zulks
niet te gelooven en daarmede den draak te
steken. Het Nieuwsbladje laat zijne eerste
zienswijze los en heeft, met M. Windthorst,
op het kongres van Dortmund, een nieuw
redmiddel uitgevonden: Bidden, werken,
zijn evennaaste als zijn zeiven beminnen.»
't Is bijna 19 eeuwen lang dat de goede chris
tenen biddenwerken en hunnen naaste
beminnen; zijn ze daarom rijker dan ande
ren, hebben zij aan de krisis ontsnapt, heb
ben de katholieke landen, Ierland en Spanje
b. v., waar die deugden heerschen, geene of
min armoede? Allons done! kluchtspelers!
Die rein 'die is nog krachteloozer dan Lour-
des water en tabletten voor doode buikwor
men.
Bij de kleinste veronderstelling, welke in
de hersenpan der iWewmsWacfechrijvers
plaats grijpt, nemen zij hunne supposities
als de brutale wezenlijkheid, en schrijven
ze. recht of krom, in de kolommen van hun
gewillig - orgaan Zoo willen de pennerid-
ders der pastoorsgazet alles wat in de Toe
komst en het Weekblad verschijnt als offi
cieel doen doorgaan, als van hooger hand
komende of door groote katten ingeblazen.
Hierin zijt ge mis, jongentje; in onze gazet
zijn wij alleen meester en wij spreken of
zwijgen over hetgeen wij willen zonder
offlciëele tusschenkomst. Dit alleen om u te
doen verstaan dat er in onze partij lieden
zijn, belangloos genoeg, om uit eigene bewe
ging, uit liefde voor het liberalismus te strij
den met het woord en de pen, (zonder daar
om betaald te zijn, gelijk de opstellers som-
miger klerikale papieren). Zouden wij u
mogen den smaad aandoen, te peizen dat
M. Surmont of een andere groote klerikaal
van IJperen uwe gazet inboezemt en u,
schrijvelaar. daarom betaalt En dat het
daarom is dat gij op sommige vragen, welke
wij u gesteld hebben, niet antwoordt omdat
men het u verbiedt? Wij hebben nog onze
vrijheid, niet gekortwiekt door Meesters
of door de H. Kerk; maar wij kennen lieden,
die in zulk geval niet verkeeren.
Het Nieuwsbladje heeft een sijsteem van
pennetwisten uitgevonden, dat het volledig
ste bewijs is van de.overgroote pretentie,
gevoegd bij. eene zware dosis onwetendheid,
zijner opstellers.
In zijn prachtig letterkundig «Deur IJper»
geeft het zes alinea's vol drogredens welke
het uit zijne duimen zuigt, maar op onzen rug
legt, en dan zegepralend, kroonhalzend uit
roept: (gelijk wij het reeds over acht dagen
aantoonden) uitzinnigen praat dwaas
heid ongerijmdheden gekweel dat
verdient geen antwoord.
Wij verstaan het, Nieuwsbladje, dat gij
ons niet kunt weerleggen, maar ten minste
zoudt gij moeten bewijzen waarin dien uit
zinnigen praat enz. bestaat; anders tatert gij
gelijk een zurkelhoofd, dat niet weet wat
het doet. Wordt ge dan geheel en gansch
ziek? Wij wachten naar die bewijzen met
zooveel andere, gelijk zuster Anna.
Upersehe Liberalen,
houdt een oog in 't zeil.
In 1887 zullen er in onze stad (gelijk door
geheel het land) kiezingen plaats hebben, voor
7 gemeenteraadsleden, 't. t. z. voor de kleine
helft van den Raad, in de veronderstelling
dat wij geen sterfgeval, ontslag noch ver
huizing te betreuren hebben. Vijftien volle
maanden houden ons van dit oogenblik ver
wijderd, waarop de gelegenheid zich nog
maals zal voordoen, ons met het aanwassend
klerikalism te meten; vijftien volle maan
den om ons tot den strijd uit te rusten en af
te richten. De klerikalen,ondanks de menig
vuldige kloppingen welke zij reeds gekregen
hebben, zullen het toch niet opgeven, en met
evenveel moed den nieuwen kamp aanvan
gen
Hunne twee klerikale papierkens, en voor
al het hoogmoedig Journaltje, laten geene
gelegenheid voorbijgaan, om ons dat op alle
tonen te herhalen.
Wij zijn dus verwittigd; maken wij het
ons ten nutte: Un hommeprévenu en vaut
deux.
Heeft iedere liberaal (die het niet is met
naam, maar in volle werkelijkheid) wel alles
ingespannen en aangewend dat in zijne
macht bestond, om aldus het zijne bij te
brengen in den weerstand tegen onze talrij
ker wordende vijanden? Hebben wij met
dezelfde taaiheid tegenstand geboden, gelijk
onze vijanden er aan den dag legden in den
aanval? Hebben wij met hetzelfde geduld op
gebouwd, hetgeen zij onder onze voeten af
braken of vernietigden? Waren wij altijd, in
alle omstandigheid radikaal tegenover hen,
gelijk zij tegenover ons? En indien hunne
macht telkenmale aangroeide, is onze zwak
heid,onze toegevendheid,onze meêgaandheid
in sommige zaken, daar voor niets tusschen
Vragen, welke ieder van ons, in 't bijzonder,
overleggen zal, en welke ons misschien een
mea culpa zullen kosten. Doch, daaruit
vloeie dan ook het onwrikbaar voornemen,
met nieuwen moed aan de versterking opzep
partij mede te werken
De klerikalen bedenken reeds het belang
rijke van den strijd, en alles in hunne han
delwijze verraadt, ondanks hen, eene tijde
lijke gedragslijn, welke maar tot den dag na
de kiezing duren zal. Hun handel en wandel
schijnt naar eep gegeven plan berekend, in
uitvoering van een ordewoord. Ziet maar
rond uNu gaan ze kwistig met handdruk
ken en groetenissen om, terwijl ze u vroeger
met 'n paar gloeiende oogen hekeken, alsof
je een duivel waart. O, ze weten zoo goed
dat men met honig meer vliegen vangt dan
met azijn.
Waar ze voorheen nooit den voet zetteden,
vooral in die herbergen die openbaar als
liberaal gekend waren, gaan ze nu in groep
jes van vijf tot acht om eenige pintjes te
ledigen, daardoor de oogen van den herber
gier uit te steken, en vooral de vrouw langs
den katholieken kant te krijgen. Zij hopen
misschien ten onrechte dat hunne
goedgunstigheid met eenige stemmen (hoe
weinig ook) in de gemeentekiezing zal ver
golden worden. In de kleine herbergen zijn
het de jongelingen der Katholieke Wacht,die
met dezen dienst belast worden, terwijl de
crème onzer klerikale jongelingschap de
groote koffihuizen afloopt.
Wij zouden daar nog niet van spreken,
indien het altijd zóó geweest ware dat de
katholieken in de liberale cafés en buiten-
herbergen gingen maar nu kunnen wij dat
niet anders aanzien dan als eene verleiding,
een aanloksel om den baas tot hunnen kant
over te halen, en het gedrag dier tijdelijke
(wij steunen op het woord) katholieke bezoe
kers van liberale drinkhuizen is slechts een
bewerken der aanstaande kiezing. Doch wij
hopen en zijn overtuigd dat geen enkele
liberale herbergier zijne overtuiging voor
pinten zou verpanden, al kwame de prijs de
zer glazen bier uit den broekzak van M.
Surmont zeiven.
Bij die gwasf-kiesbewerking bestatigen wij
nog, dat de kaloten zich tegenwoordig zoo
stil houden als muizekens, en niets uitsteken
dat de gemoederen ten hunnen ongunste zou
kunnen stemmen. Kijk, nog een ander voor
beeld, dat elk onzer opgemerkt en besproken
heeft; wie waren de onwilligste en weder-
spannigste mannen in onze burgerwacht?
De klerikalen, mits eenige uitzonderingen,en
wanneer er, om de inrichting belachelijk te
maken, sommige mannen dienst weigerden,
zich verkeerd aankleedden of de wapenoefe
ningen slecht uitvoerden, bestatigde men
jaren lang dat die kwaadwilligheid bij de
kaloten alleen bestond en menigmaal werd
dit luid en openbaar in de koffihuizen verteld
en geschandvlekt.
Nu zijn de kaarten gekeerd de klerikalen
zijn lammekens geworden en steken geene
guitenstreken meer uit als ze onder de wa
pens zijn, en daar eenige officieren onzer
burgerwacht geene liberale overtuiging heb
ben, waarop men kan eene kerk bouwen (dit
zij zonder hun kwalijk-nemen gezegd) waar
het niet te verwonderen.dat er langs die zijde
aanwinst te doen zij, voor de katholieke
partij. En zulks mag men niet verbrodden,
met dwaze trekken uit te meten en die hee-
ren,waarop men rekent,kwaad te maken.
Dat is wel zand in de oogen werpen, maar
wat wilt gij
Er bestaat ook eene strekking lendenz
bij de klerikalen, namelijk in de liberale
maatschappijen binnen te dringen, met hunne
opiniën en verlangens, om daar eindelijk,
wanneer ze er het burgerrecht verkregen
hebben, eene geheime klerikale propaganda
te maken, door allerlei middeltjes. Hier voor
al zijn de liberale konfraters plichtig van
hunne eigene liberale sooieteiten te onder
mijnen, te dooden zelfe, door de inmenging
van hét vreemdsoortig klerikaal element.
Hun antwoord moet in dees geval zeer be
slissend zijn: wij alleen met onze zaken en
dan kunnen de kaloten in hunnen Cercle
blijven of in den Tap. Geen enkele liberaal
zou de stoutheid hebben, zich in eene kalote
sociëteit als lid aan te bieden; de klerikalen
zijn op het punt der kieschheid zoo nauw
niet geijkt, en het bewijs vindt ge hierin, dat
er ter stede verscheidene liberale maatschap
pijen bestaan, met eenige klerikale leden.
Rat strijdt als water en vuur, maar 't is toch
zóó, en voorheelden zullen wij aanhalen.
He aloude gilde van St-Sebastiaan, waar
ten allen tijde liberalen alleen deel van
maakten, bevat nu verscheidene klerikale
konfraters, die als dusdanig gekend zijn, iets
wat natuurlijk sommige liberale gildebroe-
ders tegensteekt. Zelfs het komiteit is niet
gansch liberaal, zegt men.
In de Chceurs, in den Arend, bestaat
hetzelfde. En nochtans ten allen tijde heeft
die maatschappij zich opgehouden met het
geld van liberalen, met de bescherming der
de Laveleye's, der Mazemans, der Merghe-
lyncks, enz...Waarom aanveerdt men daarin
kaloten? Hat zij ten hunnent blijven! En
terwijl wij hieraan bezig zijn, willen wij nog
dit zeggen: Onze uitmuntende quatuor der
Symphonic (welke zoo dikwijls door het
Journaltje bespot werd) geeft geene per
soonlijke uitnoodigingen tot zijne kamer
muziek.
Wat gebeurt er? He kaloten, die zelfs
van de Chceurs geen deel maken, komen
daar ongevraagd hunnen belangwekkenden
persoon voorstellen.
Gaan wij naar de muziekfeesten van Sint-
Laurens? Neen! Hewel, zij moeten dan ook
naar onze liberale sociëteit niet komen, als
zij er niet uitdrukkelijk genoodigd zijn: Im
mers, van de kaloten zien wij liever hunne
hielen dan hunne teenen.
In de Concorde zijn er ook klerikalen, en
nochtans zijn er geene liberalen die in den
K. K. hunnen avond gaan doorbrengen.
Zelfs de eertijds zoo bloeiende uitsluitend
liberale maatschappij van de onderofficieren
der Burgerwacht, heeft ook reeds klerikalen
in haren schoot on tvangen en zelfs een schoon
getal. Waar leidt ons dat?
Uit dit alles besluiten wij dat de liberalen
te goedzakkig zijn, dat zij geen haar genoeg
op de tanden hebben en niet durven toonen
wie zij zijn. Er is hier geen kwestie van
personen, wij spreken hier voor het prin
ciep, het grondbeginselgeene zwakheid,
geene toegevendheid. Als de klerikalen zich
willen vermaken, dat zij het ten hunnent
doen, in St-Joris, in den Cercle musical, in
den Orphéon, in den Cercle calholique.
Haar zullen wij hunne vermaken niet storen,
en wij verlangen in volle vrijheid (zonder
afspieding) de onze te kunnen genieten.
IJpersche liberalen, dit zij u gezegd voor
de toekomst: weest onbuighaar en geeft aan
de kaloten, die zich in eene liberale sociëteit
willen binnen foefelen, eene buis welke aan
anderen allen lust ontnemen moet.
He twee verschillige denkwijzen in eene
maatschappij zijn als de kanker: de konfra
ters worden mistrouwig jegens elkander,
geschillen rijzen op, de moeilijkheden wor
den talrijker, ontslagen volgen enz., enz...
kortom die oude liberale sociëteit kwijnt,
sterft.
Wij kunnen maar niet verstaan hoever de
onbeschaamdheid sommiger klerikalen gaat,
met zich in liberale maatschappijen als lid
YOör te stellen. Hebben die heeren geene
notie van wellevendheid?
Veel liberalen nemen dat voor een affront
en zij hebben gelijk. Soort bij soort, zoo is
't best!
Nu sluiten wij met de hoop dat de liberale
maatschappij, welke de naaste week moet
beslissen over de aanneming van den hevig-
sten kaloot van IJperen geene zwakheid,
toone en dien heer met een krachtig neen
afschepe.
Onnoodig die sociëteit te noemen; de kon-
fraters zullen hunnen plicht doen en wij ook!
Het nadeel der IJperlingen
en het voordeel der vreemde kaloten.
Het Journal d' Ypres heeft in zijn nr van
Zondag laatst ook een woordje gezegd van
den stoomtram IJperen-Veurne.
Iedereen, die zich een weinig aan onze
belangen gelegen laat, hield zich sedert
eenigen tijd, met die kwestie bezig; alleen
het wijwaterbladje achtte die zaak te gering
om daar veel tijd, inkt en papier aan te
verkletsen. Uit eerlijke schaamte heeft het
dan ten langen laatste ook een woordje
gerept, maar 't is om den tram eenen groo-
ten omweg langs Pollinckhove, Loo en
Alveringhem te doen maken, in plaats van
de rechte lijn van IJperen naar Veurne te
verkiezen. Wat is het doel van het wijwa
terbladje? Vooreerst, de heeren raadsleden
Leleup en Verschaeve, die de huidige kwes
tie beter bestudeerd hebben dan de opsteller
van het Journal, van politieke partijdigheid
HET WEEKBLAD
4-00 6-25 9-05 9-58.
Poperinghe-Hazebrouck, 6-50 12-07 6-25.
Houthem, 5-30 8-20 11-16 5-20.
Komen, 5-30 8-05 8-20 9-58 10-10 11-16
2-41 2-53 5-20 8-58.
Komen-Armentiers, 5-30 8-05 11-16 2-53
8-58.
Rousselare, 7-4510-45 12-20 4-10 6-30.
Langemarck-Ostende, 7-23 12-22 3-58 6-22.
Kortrijk, 5-30 8-20 9-58 11-16 2-41 5-20.
Kortrijk-Brussel, 5-30 9-5811-16 2-41-5-20.
Kortrijk-Gent, 5-30— 3-20 11-16 2 41, 5-20.