VAN IJPEREN EN HET ARRONDISSEMENT. Politiek, Nieuws-, Handels- en Annoncenblad. Tweede Jaar. Zaterdag 28n Mei 1887. Nummer 22. De oppergéndarm. Mannen van het rechter bedde. Verbond der Vlaamsche Liberale Vereenigingen. Abonnementsprijs voorop betaalbaar: 3 fr. per jaar voor de stad. 3 fr. 50 voor den buiten. Per 6 maanden: 1 fr. 75. Annoncen: 15 cent. per drukregel. Rechter lijke eerherstellingen: 1 fr. per regel. Akkoord per jaar of per maand. 10 centiemen per nummer. Afzonderlijke nummers vo.jr ariikels, enz. 8 fr. per 100. Alle berichten van verkoopingen of andere bekendmakingen ten bureele dezer gedrukt worden eens gratis ingelijfd. De annoncen voor België, ter uitzondering der beide Vlaanderen, alsmede die voor het buitenland worden ontvangen door den Office *de Publicité, Magdalenastraat, Brussel. Men wordt verzocht alle hoegenaam.de artikels uiterlijk tegen Vrijdag middag vrij en douerteekend toe te zenden. Artikelen ongeteekend of personnaliteiten bevattende worden niet opgenomen. Men moet, zegt de catechismus, de zonde vlieden en de deugd oefenen, niet uit vrees voor de straf der zonden noch om het voor uitzicht eener belooning hiernamaals. De mensch, de leelijkheid der ondeugd begrijpende te samen met de schoonheid der deugd, vlucht gene en beoefent deze. 't Is ten minste de redenwaarom gij het zou moeten doen. De katholieken beweren dat de zedeleer maar kan berusten op de gedachte van het bestaan eens opperwezens. Laat God van kant, zeggen zij, er blijft maar de gendarm over. Van hunnent wege is het eene beken tenis, dat zoohaast zij God vergeten, en elk weet hoe dikwijls zij hem vergeten en vergrammen hunne eenigste vrees bij het zicht der gendarmen ontstaat. Wij gelooven dat Jef Lebau of Dumortier eens zeiEen pastoor kan meer dan 20 harenmutsen. Indien deze spreuk letterlijk moet genomen worden, begrijpen wij niet, waarom het dan de harenmutsen waren, die naar de mijnwerkers gezonden werden in plaats van een eskadron pastoors. Als de macht eens pastoors tegenover die van Pandoor staat, in de verhouding van 20 tegen 1, moest ons papengouvernement de yrede in het Walenland trachten terug te krijgen met gezalfde woorden der drietippen, in plaats van door sabelslagen en geweer schoten. Maar de zwartjes zijn goed om luid te schreeuwen in hunnen preekstoel voor een handvol boeren en dibben, waarvan ze geen tegenspraak te vreezen hebben, maar als het er op aan komt het woedende volk tot kalmte aan te zetten, ja, ja, morgen brengen Maar het gedacht den gendarm schier in de plaats van God te stellen, om de vrees te onderhouden bij de kwaaddoeners, mag recht geestig genoemd worden in den mond van lieden die juist het opperwezen als eenen Grooten Rechter, eene soort van oppergen- darm, voorgesteld hebben met al de bijhoo- righeden: eene politie en uitdagende agenten, in den persoon der duivels,- eenen tribunaal in het laatste oordeel; een gevang voor de tijdelijke gevangen in het vagevuur; eene galei voor de eeuwig veroordeelden in de hel. Geheel de zedeleer van den katholieken godsdienst steunt dus op de vrees, welke men den geloovigen inboezemt. Meest alle gods diensten vestigen hunne zedeleer op de vrees of schrik. Dit is een bewijs van de weinige vastheid of gegrondheid der stelregels en dogma's: immers wat waar is en klaar, dringt zich den geest op en verovert eene plaats in het menschelijke brein; wat valsch is en niet bewezen, wordt onmedoogend ver worpen. Daarom geven wij den vrijdenkers gelijk, omdat zij de zedeleer op de mensche lijke waardigheid willen vestigen: 't is waar dig, edel en natuurlijk. Men gaf den mensch een brein, een gezond verstand om te denken. Hewel, dat hij den- ke! De godsdienst zegt: ootmoed; afstand van vrijhandelen en denken. Be menschheid antwoordt: waardigheid; overweeg en kies. D. N. T. De kalotjes in het algemeen, maar de zwartgerokte in het bijzonder, hebben zoo eene manier die hun eigen is, om aan het volk te doen verstaan dat al wat liberaal is slecht is, en dat het maar de kaloten zijn die deugen. Zoo zijn de liberalen gevaar lijke lieden, hunne gazettenboehen, maat schappijen, enz., enz. zijn slecht, 't Is maar hun geld dat de zwartjes goed vin den. Maar de menschen die willen verstand gebruiken, en niet verblind zijn door het vuile fanatisme, gelooven niet wat de priesters al uitkramen. Zij onderzoeken eerst of het WAAR is. En inderdaad, wat zien wij dagelijks onder de oogen gebeuren 't Is dat de kalo ten, die met alle soort van deugden zouden moeten prijken, zich maar al te DIKWIJLS door slechte daden vermaard maken. Er zitten tegenwoordig in de Kamer van Volksvertegenwoordigers een tiental lieden die met moeder justitia hebben moeten afrekenen, en het zijn alle tienKALO TEN. Burlet, Delaat,Van Wambeke, Cooremans, De Decker, Nothomb, enz.,enz. hebben reeds met onze rechtbanken kennis gemaakt. De Malander werd drij maal veroordeeld en de kaloten zenden hem naar de KamersEn die oud veroordeelden moeten de wetten maken, en zijn de lieve kinders der zwar tjes 't Wil niet gepeisd zijn We moeten zelfs zoo verre niet gaan. Meenen en het omliggende hebben ongeluk kiglijk ook voorbeelden gehad van mannen die zich van 't rechter bedde noemen! Waren Ph. Vanden Berghe en de fameuze Castelein geene kaloten En wie heeft er niet hooren spreken van de walgelijke daden van de Broederkens van Ronsse en Maltebrugge, van eenen broeder Joannes van Kortrijk, van eenen Fidelins, Maurus, en eenen Vrambout van Meenen, enz. enz. En die VUILLAPPEN ga ven dagelijks de liberalen uit voor SLECHTE menschen 1 En Cappelle van Watou, Buysen van Gullegliem, de voorzitter van den kaloten kring van Mouscron, M. Carette, en andere en andere, waren dat ook al geene kaloten?? En Vandersmissen dan die zijne vrouw vermoorde en niettemin lid der Kamer bleef, was dat ook geen kalote? Alles wel ingezien de kaloten en zwartjes mogen duikerken spelen en de liberalen niet uitgeven voor slecht, want zij hebben verduivels veel zwarte schapen in hunde bende, en rechtuit gesproken, 'k en zou voor de kaloten niet kunnen stemmen ware ik kiezer want ik vind en ben verzekerd, dat ik bij de liberale partij, bij treffelijk volk en betere compagnie zou zijn. Wat men vooral bij de liberalen ontmoet en dat wij schoon vinden, is dat zij hun voor geen onfaalbare mannen voorstellen, en die versierd zijn met al die kristelijke deugden, die tot dekmantel der kaloten strek ken. De liberaal is rechtzinnigals oude Vla ming is hij recht voor de vuist! De kalote is dubbelzinnig en valsch-, hij zal alles beloven om eene stem te ontfutselen en zal negen op tienmaal zijne belofte niet houden. De kalote is méchant en haat- drager. De liberaal vergeet en vergeeft maar al te dikwijls het onrecht en de vervol gingen hem aangedaan van mannen als eenen Van den Berghe en Cle. Bij de kaloten zijn al de slechte welkom Wie herinnert zich niet hoe de kaloten de moordenaar Vandersmissen verdedigden? Ziet men hedendaags niet, zulke mannen be scheming vinden bij een kalote bestier. En wordt den lof, door al de kaloten en zwartgerokte niet gezongen van Leo Taxil, die een valsche broeder der vrije metselaars was, en die schandalige rol speelt, welke eenieder kent, om het geld der onnoozelen en bijgeloovige af te futselen? Bij de liberalen houdt men niet van zulke mannen. De liberalen zijn veel beter volk. Hunne partij is zuiverder dan deze der kaloten, alhoewel deze laatste de nederige slaven van eenen heiligen godsdienst zijn. Wel zeker zijn de liberalen treffelijker dan de kaloten, en hoe meer ik er op denk, wil ik voor geen goed der wereld kalote zijn. kalote is een schandnaam. 't Is de naam die men aan een mensch geeft, die de edelste zijner vermogens, zijn verstand ongebruikt laat, om slaafsch te vol gen wat een klein onderpastoortje voor schrijft. Leve dus de liberalen, omdat zij recht zinnig zijn, omdat zij recht voor de vuist zijn, omdat zij door hun zeiven denken Verslag over de werkzaamheden van het Hoofdbestuur, uitgebracht door den heer Arthur Cornette, secretarisop de tweede jaarlijksche algemeene vergade ring, gehouden te Gent, den 24n April 188 7. Mijnheeren, In ons Verslag over de werkzaamheden van het Voorlopig Hoofdbestuur, voorge dragen op de eerste jaarlijksche algemeene vergadering van het Verbond, gehouden te Antwerpen, den 26 April 1886, zegden wij, dat de eerste werkzaamheid, waaraan het nieuwgekozen Hoofdbestuur zijne zorgenzou behooren te wijden, bestond in eene stevi ge en geregelde organisatie van het Verbond op bestuurlijk en geldelijk gebied. Inderdaad, het bestuurjaar 1886 was, in den vollen zin des woords, een tijdvak van inrichting en voorbereiding tot latere, meer uitgebreide werkzaamheden. In den loop van dit jaar, hield het Hoofd bestuur zes vergaderingen, waarvan twee te Antwerpen, eene te Brugge, eene te Brus sel en twee te Gent, welke hoofdzakelijk gewijd werden, vooreerst aan de linancieele inrichting van het verbond en aan de uitvoe ring van het besluit der le algemeene verga dering, betreffende den Vlaamschen Pen ning, voorts aan de benoeming van brief wisselende bestuurleden en aan het opstellen van een manifest aan de Liberalen. Enkele andere punten van ondergeschikte orde gaan wij stilzwijgend voorbij. Over de beide eerste onderwerpen kan dit verslag zeer beknopt zijn, als behoorende meer tot de bevoegdheid van den Penning meester, die u daarover, in de verantwoor ding over zijn geldelijk beheer, het noodige zal mededeelen. Hier zij alleen het volgende aangestipt: De jaarlijksche bijdrage, te storten door elke bijtredende Vereeniging, werd voor het afgeloopen bestuurjaar vastgesteld, bij wijze van proefneming, op een bedrag van fr. 50 voor elke Vereeniging, welke minstens 100 leden telt, en op fr. 25 voor elke Vereeniging waarvan het ledental dit cijfer niet bereikt. Bij het vooralsnog zeer gering aantal af zonderlijke, d. i. niet tot eene toetredende vereeniging behoorende leden, welke het Verbond telt, maken deze bijdragen der Vereenigingen het voornaamste deel dei- inkomsten van het Verbond uit. Voorzeker zouden wij dan ook de rekening over het eerste bestuurjaar met een aanzienlijk te-kort hebben moeten sluiten, indien niet de leden van het Hoofdbestuur, gekozen door de al gemeene vergadering en wier reiskosten dus ten laste vallen van de kas des Verbonds, afstand hadden gedaan van de hun uit dien hoofde toekomende vergoedingen, en indien voorts een aantal bestuurleden geene vrijwil lige bijdragen hadden gestort, tot dekking der buitengewone kosten, veroorzaakt dooi de uitgaaf en de verspreiding, in beide talen, van hoogervermeld manifest, en door andere druk- en bestuurkosten, onvermijdelijk ver bonden aan eene eerste inrichting. Zal de geldelijke toestand verbeteren, dan moeten indien de verhooging der bijdra gen niet mogelijk blijkt, andere kiesge- nootschappen dan de vier Vereenigingen, welke samen het Verbond hebben gesticht en waaruit het thans nog bestaat, tot dezen algemeenen bond bijtreden, terwijl ook een grooter aantal afzonderlijke leden zich jaar lijks eene geringe bijdrage moeten getroosten om de geldmiddelen van het Verbond te hel pen stijven. Ook uit een ander oogpunt dan dat van het financieel belang, is de aanwerving van nieuwe Vereenigingen en afzonderlijke leden zeer gewenscht, ja. noodzakelijk. Wij bedoe len de versterking en uitbreiding van den zedelijken invloed des Verbonds, en de mo gelijkheid eener werkzame verspreiding van de beginselen der vlaamsche liberale politiek. Met het oog op de behoeften dezer ver spreiding, had de algemeene Vergadering van 1886 de inrichting van een fonds ge stemd, waaraan door het Hoofdbestuur de naam van Vlaamsche liberale Penning is gegeven. Tevens werd besloten, dat de op brengst van dezen Penning uitsluitend zou besteed worden aan het bekostigen van propagandamiddelen als die, waarvan spraak is n de Grondslagen van het Verbond, ar tikel 17:het inrichten van politieke voor drachten, het inzamelen en aanklagen van de grieven der Vlaamsche bevolking, enz. Het beheer van dit fonds is ook volkomen afgescheiden van de eigenlijke Verböndskas, wier middelen bestemd zijn tot dekking der bestuurkosten. Telken jare zal de Penning meester afzonderlijk Verslag doen over de eene en de andere kas. De hoofdpunten der inrichting van den Penning vastgesteld zijnde, werd, in No vember 1886, een omzendbrief verspreid, waardoor het doel en de werking van dit fonds werden bekend gemaakt aan alle ge kende nieuwsbladen en maatschappijen, welke tot onze gezindheid behooren. Daarin werd aangekondigd dat de Penning zou be staan, eensdeels uit vrijwillige giften, inge zameld op bestendige of buitengewone intee- kenlijsten, anderdeels uit de opbrengst van geldomhalingen bij middel van bussen, versierd met de geuzenkleuren en voorzien van het opschrift - Vlaamsche Liberale Pen ning. Als eenige der vormen van propaganda, waaraan de gelden, voortkomende van den Penning zouden kunnen besteed worden, werden in dezen omzendbrief genoemdhet ondersteunen onzer drukpers, bet uitgeven van vlugschriften, het inrichten van mee tings en openbare vergaderingen, het bevor deren van het vrijzinnig onderwijs in Vlaan- eeren, enz. Tot heden echter wij moeten het be kennen, heeft deze inrichting hoegenaamd niet beantwoord aan cle verwachtingen. De opbrengst van den Penning was zeer ge ring, zoodanig dat alleen de kosten van in stelling van dit fonds daarmede konden be streden worden, en er bijgevolg geene beschikbare middelen overbleven om een begin van uitvoering te geven aan bovenge meld programma. Het is alleen men gelieve dit niet uit het oog te verliezen, do voortdurende medewerking van alle leden des Verbonds, die den Vlaamschen Liberalen Penning kan doen bloeien en vruchtbaar maken voor de vrijzinnige propaganda in de Vlaamsche ge westen. Het zijn de plaatselijke vereenigin gen en comiteiten, de briefwisselende bestuur leden, de dag- en weekbladen, voorts de Vlaamsch-liberale kringen en maatschappijen van allen aard, die zich met de inzameling HET WEEKBLAD

HISTORISCHE KRANTEN

Het weekblad van Ijperen (1886-1906) | 1887 | | pagina 1