VAN IJPEREN EN HET ARRONDISSEMENT.
Politiek, Nieuws-, Handels- en Annoncenblad.
Tweede Jaar. Zaterdag 28n Mei 1887. Nummer 22.
De oppergéndarm.
Mannen van het rechter bedde.
Verbond der
Vlaamsche Liberale Vereenigingen.
Abonnementsprijs voorop betaalbaar: 3 fr. per jaar voor de stad. 3 fr. 50 voor den buiten. Per 6 maanden: 1 fr. 75. Annoncen: 15 cent. per drukregel. Rechter
lijke eerherstellingen: 1 fr. per regel. Akkoord per jaar of per maand. 10 centiemen per nummer. Afzonderlijke nummers vo.jr ariikels, enz. 8 fr. per 100. Alle
berichten van verkoopingen of andere bekendmakingen ten bureele dezer gedrukt worden eens gratis ingelijfd. De annoncen voor België, ter uitzondering der beide Vlaanderen, alsmede
die voor het buitenland worden ontvangen door den Office *de Publicité, Magdalenastraat, Brussel. Men wordt verzocht alle hoegenaam.de artikels uiterlijk tegen Vrijdag middag vrij en
douerteekend toe te zenden. Artikelen ongeteekend of personnaliteiten bevattende worden niet opgenomen.
Men moet, zegt de catechismus, de zonde
vlieden en de deugd oefenen, niet uit vrees
voor de straf der zonden noch om het voor
uitzicht eener belooning hiernamaals.
De mensch, de leelijkheid der ondeugd
begrijpende te samen met de schoonheid der
deugd, vlucht gene en beoefent deze. 't Is ten
minste de redenwaarom gij het zou moeten
doen.
De katholieken beweren dat de zedeleer
maar kan berusten op de gedachte van het
bestaan eens opperwezens. Laat God van
kant, zeggen zij, er blijft maar de gendarm
over. Van hunnent wege is het eene beken
tenis, dat zoohaast zij God vergeten, en
elk weet hoe dikwijls zij hem vergeten en
vergrammen hunne eenigste vrees bij het
zicht der gendarmen ontstaat.
Wij gelooven dat Jef Lebau of Dumortier
eens zeiEen pastoor kan meer dan 20
harenmutsen. Indien deze spreuk letterlijk
moet genomen worden, begrijpen wij niet,
waarom het dan de harenmutsen waren, die
naar de mijnwerkers gezonden werden in
plaats van een eskadron pastoors.
Als de macht eens pastoors tegenover die
van Pandoor staat, in de verhouding van 20
tegen 1, moest ons papengouvernement de
yrede in het Walenland trachten terug te
krijgen met gezalfde woorden der drietippen,
in plaats van door sabelslagen en geweer
schoten.
Maar de zwartjes zijn goed om luid te
schreeuwen in hunnen preekstoel voor een
handvol boeren en dibben, waarvan ze geen
tegenspraak te vreezen hebben, maar als het
er op aan komt het woedende volk tot kalmte
aan te zetten, ja, ja, morgen brengen
Maar het gedacht den gendarm schier in
de plaats van God te stellen, om de vrees te
onderhouden bij de kwaaddoeners, mag recht
geestig genoemd worden in den mond van
lieden die juist het opperwezen als eenen
Grooten Rechter, eene soort van oppergen-
darm, voorgesteld hebben met al de bijhoo-
righeden: eene politie en uitdagende agenten,
in den persoon der duivels,- eenen tribunaal
in het laatste oordeel; een gevang voor de
tijdelijke gevangen in het vagevuur; eene
galei voor de eeuwig veroordeelden in de
hel.
Geheel de zedeleer van den katholieken
godsdienst steunt dus op de vrees, welke men
den geloovigen inboezemt. Meest alle gods
diensten vestigen hunne zedeleer op de vrees
of schrik. Dit is een bewijs van de weinige
vastheid of gegrondheid der stelregels en
dogma's: immers wat waar is en klaar,
dringt zich den geest op en verovert eene
plaats in het menschelijke brein; wat valsch
is en niet bewezen, wordt onmedoogend ver
worpen. Daarom geven wij den vrijdenkers
gelijk, omdat zij de zedeleer op de mensche
lijke waardigheid willen vestigen: 't is waar
dig, edel en natuurlijk.
Men gaf den mensch een brein, een gezond
verstand om te denken. Hewel, dat hij den-
ke! De godsdienst zegt: ootmoed; afstand
van vrijhandelen en denken.
Be menschheid antwoordt: waardigheid;
overweeg en kies. D. N. T.
De kalotjes in het algemeen, maar de
zwartgerokte in het bijzonder, hebben zoo
eene manier die hun eigen is, om aan het
volk te doen verstaan dat al wat liberaal is
slecht is, en dat het maar de kaloten zijn
die deugen. Zoo zijn de liberalen gevaar
lijke lieden, hunne gazettenboehen, maat
schappijen, enz., enz. zijn slecht, 't Is
maar hun geld dat de zwartjes goed vin
den.
Maar de menschen die willen verstand
gebruiken, en niet verblind zijn door het
vuile fanatisme, gelooven niet wat de
priesters al uitkramen. Zij onderzoeken
eerst of het WAAR is.
En inderdaad, wat zien wij dagelijks
onder de oogen gebeuren 't Is dat de kalo
ten, die met alle soort van deugden zouden
moeten prijken, zich maar al te DIKWIJLS
door slechte daden vermaard maken.
Er zitten tegenwoordig in de Kamer van
Volksvertegenwoordigers een tiental lieden
die met moeder justitia hebben moeten
afrekenen, en het zijn alle tienKALO
TEN.
Burlet, Delaat,Van Wambeke, Cooremans,
De Decker, Nothomb, enz.,enz. hebben reeds
met onze rechtbanken kennis gemaakt. De
Malander werd drij maal veroordeeld en de
kaloten zenden hem naar de KamersEn
die oud veroordeelden moeten de wetten
maken, en zijn de lieve kinders der zwar
tjes 't Wil niet gepeisd zijn
We moeten zelfs zoo verre niet gaan.
Meenen en het omliggende hebben ongeluk
kiglijk ook voorbeelden gehad van mannen
die zich van 't rechter bedde noemen!
Waren Ph. Vanden Berghe en de fameuze
Castelein geene kaloten
En wie heeft er niet hooren spreken van
de walgelijke daden van de Broederkens
van Ronsse en Maltebrugge, van eenen
broeder Joannes van Kortrijk, van eenen
Fidelins, Maurus, en eenen Vrambout van
Meenen, enz. enz. En die VUILLAPPEN ga
ven dagelijks de liberalen uit voor SLECHTE
menschen 1
En Cappelle van Watou, Buysen van
Gullegliem, de voorzitter van den kaloten
kring van Mouscron, M. Carette, en andere
en andere, waren dat ook al geene kaloten??
En Vandersmissen dan die zijne vrouw
vermoorde en niettemin lid der Kamer bleef,
was dat ook geen kalote?
Alles wel ingezien de kaloten en zwartjes
mogen duikerken spelen en de liberalen
niet uitgeven voor slecht, want zij hebben
verduivels veel zwarte schapen in hunde
bende, en rechtuit gesproken, 'k en zou voor
de kaloten niet kunnen stemmen ware
ik kiezer want ik vind en ben verzekerd,
dat ik bij de liberale partij, bij treffelijk
volk en betere compagnie zou zijn.
Wat men vooral bij de liberalen ontmoet
en dat wij schoon vinden, is dat zij hun
voor geen onfaalbare mannen voorstellen,
en die versierd zijn met al die kristelijke
deugden, die tot dekmantel der kaloten strek
ken.
De liberaal is rechtzinnigals oude Vla
ming is hij recht voor de vuist!
De kalote is dubbelzinnig en valsch-, hij
zal alles beloven om eene stem te ontfutselen
en zal negen op tienmaal zijne belofte niet
houden. De kalote is méchant en haat-
drager.
De liberaal vergeet en vergeeft maar
al te dikwijls het onrecht en de vervol
gingen hem aangedaan van mannen als eenen
Van den Berghe en Cle.
Bij de kaloten zijn al de slechte welkom
Wie herinnert zich niet hoe de kaloten de
moordenaar Vandersmissen verdedigden?
Ziet men hedendaags niet, zulke mannen
be scheming vinden bij een kalote bestier.
En wordt den lof, door al de kaloten en
zwartgerokte niet gezongen van Leo Taxil,
die een valsche broeder der vrije metselaars
was, en die schandalige rol speelt, welke
eenieder kent, om het geld der onnoozelen
en bijgeloovige af te futselen?
Bij de liberalen houdt men niet van zulke
mannen.
De liberalen zijn veel beter volk. Hunne
partij is zuiverder dan deze der kaloten,
alhoewel deze laatste de nederige slaven
van eenen heiligen godsdienst zijn.
Wel zeker zijn de liberalen treffelijker
dan de kaloten, en hoe meer ik er op denk,
wil ik voor geen goed der wereld kalote
zijn.
kalote is een schandnaam.
't Is de naam die men aan een mensch
geeft, die de edelste zijner vermogens, zijn
verstand ongebruikt laat, om slaafsch te vol
gen wat een klein onderpastoortje voor
schrijft.
Leve dus de liberalen, omdat zij recht
zinnig zijn, omdat zij recht voor de vuist
zijn, omdat zij door hun zeiven denken
Verslag over de werkzaamheden van het
Hoofdbestuur, uitgebracht door den
heer Arthur Cornette, secretarisop de
tweede jaarlijksche algemeene vergade
ring, gehouden te Gent, den 24n April
188 7.
Mijnheeren,
In ons Verslag over de werkzaamheden
van het Voorlopig Hoofdbestuur, voorge
dragen op de eerste jaarlijksche algemeene
vergadering van het Verbond, gehouden te
Antwerpen, den 26 April 1886, zegden wij,
dat de eerste werkzaamheid, waaraan het
nieuwgekozen Hoofdbestuur zijne zorgenzou
behooren te wijden, bestond in eene stevi
ge en geregelde organisatie van het Verbond
op bestuurlijk en geldelijk gebied.
Inderdaad, het bestuurjaar 1886 was, in
den vollen zin des woords, een tijdvak van
inrichting en voorbereiding tot latere, meer
uitgebreide werkzaamheden.
In den loop van dit jaar, hield het Hoofd
bestuur zes vergaderingen, waarvan twee
te Antwerpen, eene te Brugge, eene te Brus
sel en twee te Gent, welke hoofdzakelijk
gewijd werden, vooreerst aan de linancieele
inrichting van het verbond en aan de uitvoe
ring van het besluit der le algemeene verga
dering, betreffende den Vlaamschen Pen
ning, voorts aan de benoeming van brief
wisselende bestuurleden en aan het opstellen
van een manifest aan de Liberalen. Enkele
andere punten van ondergeschikte orde gaan
wij stilzwijgend voorbij.
Over de beide eerste onderwerpen kan dit
verslag zeer beknopt zijn, als behoorende
meer tot de bevoegdheid van den Penning
meester, die u daarover, in de verantwoor
ding over zijn geldelijk beheer, het noodige
zal mededeelen.
Hier zij alleen het volgende aangestipt:
De jaarlijksche bijdrage, te storten door
elke bijtredende Vereeniging, werd voor het
afgeloopen bestuurjaar vastgesteld, bij wijze
van proefneming, op een bedrag van fr. 50
voor elke Vereeniging, welke minstens 100
leden telt, en op fr. 25 voor elke Vereeniging
waarvan het ledental dit cijfer niet bereikt.
Bij het vooralsnog zeer gering aantal af
zonderlijke, d. i. niet tot eene toetredende
vereeniging behoorende leden, welke het
Verbond telt, maken deze bijdragen der
Vereenigingen het voornaamste deel dei-
inkomsten van het Verbond uit. Voorzeker
zouden wij dan ook de rekening over het
eerste bestuurjaar met een aanzienlijk te-kort
hebben moeten sluiten, indien niet de leden
van het Hoofdbestuur, gekozen door de al
gemeene vergadering en wier reiskosten dus
ten laste vallen van de kas des Verbonds,
afstand hadden gedaan van de hun uit dien
hoofde toekomende vergoedingen, en indien
voorts een aantal bestuurleden geene vrijwil
lige bijdragen hadden gestort, tot dekking
der buitengewone kosten, veroorzaakt dooi
de uitgaaf en de verspreiding, in beide talen,
van hoogervermeld manifest, en door andere
druk- en bestuurkosten, onvermijdelijk ver
bonden aan eene eerste inrichting.
Zal de geldelijke toestand verbeteren, dan
moeten indien de verhooging der bijdra
gen niet mogelijk blijkt, andere kiesge-
nootschappen dan de vier Vereenigingen,
welke samen het Verbond hebben gesticht
en waaruit het thans nog bestaat, tot dezen
algemeenen bond bijtreden, terwijl ook een
grooter aantal afzonderlijke leden zich jaar
lijks eene geringe bijdrage moeten getroosten
om de geldmiddelen van het Verbond te hel
pen stijven.
Ook uit een ander oogpunt dan dat van
het financieel belang, is de aanwerving van
nieuwe Vereenigingen en afzonderlijke leden
zeer gewenscht, ja. noodzakelijk. Wij bedoe
len de versterking en uitbreiding van den
zedelijken invloed des Verbonds, en de mo
gelijkheid eener werkzame verspreiding van
de beginselen der vlaamsche liberale politiek.
Met het oog op de behoeften dezer ver
spreiding, had de algemeene Vergadering
van 1886 de inrichting van een fonds ge
stemd, waaraan door het Hoofdbestuur de
naam van Vlaamsche liberale Penning is
gegeven. Tevens werd besloten, dat de op
brengst van dezen Penning uitsluitend zou
besteed worden aan het bekostigen van
propagandamiddelen als die, waarvan spraak
is n de Grondslagen van het Verbond, ar
tikel 17:het inrichten van politieke voor
drachten, het inzamelen en aanklagen van
de grieven der Vlaamsche bevolking, enz.
Het beheer van dit fonds is ook volkomen
afgescheiden van de eigenlijke Verböndskas,
wier middelen bestemd zijn tot dekking der
bestuurkosten. Telken jare zal de Penning
meester afzonderlijk Verslag doen over de
eene en de andere kas.
De hoofdpunten der inrichting van den
Penning vastgesteld zijnde, werd, in No
vember 1886, een omzendbrief verspreid,
waardoor het doel en de werking van dit
fonds werden bekend gemaakt aan alle ge
kende nieuwsbladen en maatschappijen,
welke tot onze gezindheid behooren. Daarin
werd aangekondigd dat de Penning zou be
staan, eensdeels uit vrijwillige giften, inge
zameld op bestendige of buitengewone intee-
kenlijsten, anderdeels uit de opbrengst van
geldomhalingen bij middel van bussen,
versierd met de geuzenkleuren en voorzien
van het opschrift - Vlaamsche Liberale Pen
ning.
Als eenige der vormen van propaganda,
waaraan de gelden, voortkomende van den
Penning zouden kunnen besteed worden,
werden in dezen omzendbrief genoemdhet
ondersteunen onzer drukpers, bet uitgeven
van vlugschriften, het inrichten van mee
tings en openbare vergaderingen, het bevor
deren van het vrijzinnig onderwijs in Vlaan-
eeren, enz.
Tot heden echter wij moeten het be
kennen, heeft deze inrichting hoegenaamd
niet beantwoord aan cle verwachtingen. De
opbrengst van den Penning was zeer ge
ring, zoodanig dat alleen de kosten van in
stelling van dit fonds daarmede konden be
streden worden, en er bijgevolg geene
beschikbare middelen overbleven om een
begin van uitvoering te geven aan bovenge
meld programma.
Het is alleen men gelieve dit niet uit
het oog te verliezen, do voortdurende
medewerking van alle leden des Verbonds,
die den Vlaamschen Liberalen Penning kan
doen bloeien en vruchtbaar maken voor de
vrijzinnige propaganda in de Vlaamsche ge
westen. Het zijn de plaatselijke vereenigin
gen en comiteiten, de briefwisselende bestuur
leden, de dag- en weekbladen, voorts de
Vlaamsch-liberale kringen en maatschappijen
van allen aard, die zich met de inzameling
HET WEEKBLAD