VAN IJPËREN EN HET ARRONDISSEMENT. PolitiekNieuws-, Handels- en Annoneenblad DE FAMILIE C3IJPZQUT. Tweede Jaar. Zaterdag- 18" Juni 188T. De klerikale winkel of papenhandel. Verbond der Vlaamsche liberale Vereenigingen. Abonnementsprijs voorop betaalbaar: 3 fr. per jaar voor de stad. 3 fr. 50 voor den buiten. Per 6 maanden: 1 fr. 75. Annoneem 15 cent. per drukregel. Rechter lijke eerherstellingen: 1 fr. per regel. Akkoord per jaar of per maand. 10 centiemen per nummer. Afzonderlijke nummers voor artikels, enz. S fr. per 100. Alle bet ichten van verkoopingen of andere bekendmakingen ten bureele dezer gedrukt worden eens gratis ingelijfd. De annoncen voor België, ter uitzondering der beide Vlaanderen, alsmede die voor het buitenland worden ontvangen door den Office de Publicité, Magdalenastraat, Briafeel. Men wordt verzocht alle hoegenaatnde artikels uiterlijk tegen Vrijdag middag vrij en onderteekend toe te zenden. Artikelen ongeteekend of personnaliteiten bevattende worden niet opgenomen. 't Is een zeer uitgebreid onderwerp, om het geheel en gansch te behandelen. De katholieke geestelijkheid is er toe ge komen, door den loop der eeuwen en bij middel eener oneindige reeks aftroggelarijen, het goedzakkig menschdom langzaampjes het vel af te stroopen. Door tussclienkomst van God, in wiens naam en tot wiens eer die scherrewegstreken begaan worden, hebben de geestelijken eenen tol geheven op de lichtgeloovigheid der brave kristenen. Het ware verband tusschen den hernel en de aarde is het geld; heteenigste betrekkings middel tusschen het schepsel en den Schep per is weeral het geld; de borg van eenig geluk hiernamaals is nog eens het geld. Altijd geld, bestendige uitbating, gedurige aftroggelarij Reeds over achttien eeuwen, werd er in de tempels, de kerken van dien tijd, handel gedreven. Het Evangelie van den H. Marcus, hoofdstuk XI, verset 15 tot 18, leert ons dat Christus naar Jerusalem ging om het Paasch- feest te vieren, en dat hij verontwaardigd was bij het zien, dat den Tempel ingenomen wierd door wisselaars en kooplieden, die er handel dreven en deze plaats onteerden. De Heiland dreef de schachelaars naar buiten, zeggendeWeg van hier, en maakt van het huis mijns Vaders geene plaats van koophan del Die woorden ontstaken de woede dei- papen van Jerusalem, en in hunnen haat zwoeren zij Jezus ter dood te brengen. De toenmalige Pharizeërs en Schriftgeleerden, priesters des volks, deden hun slachtoffer op het kruishout sterven. De kristenen volgden nochtans de heiden- sche gebruiken na, en onze priesterhandel is hedendaags veel uitgebreider dan de negotie der Heidenen. In de eerste tijden der kerk ging de schooier ij der priesters zoover, dat er in 370 eene wet verscheen van Keizer Valentianus om daaraan perk te stellen. Het was den pa pen verboden in het huis der behoeftigen, [Tiende vervolg Elke lezer zal nu verstaan hoe en waardoor het kwam dat de fabrikant niet grimmiger tegen Schimmel uitvaarde. Trouwens een man die uitgescholden wordt, al is hij zelfs een hongerlijder, zal zich weinig geneigd voelen eene nieuwe soort van plakpap uit te vinden, voor den meester die hem uitscheldt. En dat verstond de heer X. Grijpzout. De koude luchtstroom, die door het dakvenster tje joeg, liet hem niet toe daar lange te ver blijven. Hij nam Schimmel naar zijne kamer meê, deed hem eenige glazen krachtig bier en eenige druppels rhum drinken en eene fijne cigaar rooken, iets wat de schrijver sedert zijnen studententijd niet meer hadde kunnen doen. Hoor, Schimmel, zei de patroon, toen de eerste wat warmhoofdig werd, ik heb daar eene wedding aangegaan. Een mijner mededingers in 't vak beweerde, dat hij op 't punt stond een nieuw soort plakpap uit te vinden voor hoedendoozen. Ik heb tegen hem gewed, dat ik maar 48 uren noodig had om zulk een materie uit te vinden. Sappernu! ik dacht natuurlijk aan u en uwe wijsheid, mijn beste Schimmel. Zult gij uwen ouden school kameraad de wedding doen winnen? Welze ker, niet waar. Ha ha ha! Gij kunt hem toch niet konfuus laten worden, als hij u van weduwen en weezen te gaan, om andere reden dan godsdienstige. Men wist te goed dat deze ongelukkigen tegen het geven van aalmoezen en geschenken niet bestand wa ren, zonder zich zeiven te kort te doen. Dit belette echter niet, dat de behendige aftroggelaars er meermalen voor godsdien stige redenen binnenslopen, en zich het ge mis van klinkende penningen door vleesche- lijkegenuchten deden vergoeden! Niet alleenlijk ging er geruimen tijd voor bij, dat de absolutie voor geld te krijgen was; maar er werd een tarief uitgevonden tot afkooping der schuld sommiger zonden. Zoo kostte het 87 pond 15 schellingen om de ver giffenis te bekomen der zonde ven eenen bis schop te slaan; voor alle gepleegde of nog te plegen moord kostte de vergiffenis 168 p. 15 s.; om zijne vrouw, zuster of moeder af te ranselen was de prijs maar 3 p. 4 s.; de absolutie van een ketter werd 131 p. ver kocht, en de dispensatie van eenen eed te doen slechts29 schellingen; alle andere deug- nietentrekken betaalde men 181 p. 14 s. Naderhand hield de geestelijkheid zich niet meer tevreden met het doen betalen van ver- giffenissen; zij ving eenen nieuwen handel aan, den schandelijken aflatenhandel, begon nen onder Paus Sixtus IV en voortgezet on der Paus Leo X. Dezes groote gelduitgaven voor het bouwen der Sl Pietersbasiliek, deden hem besluiten door de Dominikanerpaters aflaten rond te venten om munt te slaan. Die walgelijke en oneerlijke middelen verwekten de Hervorming in den persoon van Maarten Luther, een Augustijnermonik, die zich van de handeldrijvende Kerk losscheurde en het protestantismus in 't leven riep (1520). Een behendig middel om het geld uit de zakken der medelijdende geloovigen te klop pen, werd aldus uitgedachtOm de zieltjes der afgestorvenen uit het vagevuur te ver lossen, is het goed missen te doen lezen. Die missen moeten betaald zijn. Maar daar de zieltjes slechts in het vagevuur lijden, voor kleine dagelijksche zonden (dewijl de doodzonden in de hel uitgeboet worden) straat opnam. Toe, drink uwen druppel uit, 'k zal nog eens opgieten. En ziet ge wel, mijn beste Schimmel, ik denk altijd aan mijne vrienden. Ik heb de wedding aange gaan voor een pot snuif. Ha ha, sappernu! daarmêe wil ik u beloonen als ik win. Hoe vindt gij dat, zeg? Als 't u belieft, mijnheer, lachte Schim mel en rolde dronkemans oogen. Ik zal mijn best doen. Goed zoo, sappernu! Dat is gesproken! riep M. X. Grijpzout en Cie. Boven op 't ach terkamertje liggen wel duizend oude boeken, voortskomende van de bibliotheek van Moe- derhens papa. Ga daar morgen eens in snuis teren. Hier is de sleutel. Gij, die dokter zijt, zult daar al gauw iets gevonden hebben. Toe, drink uw druppel uit. Het wordt laat. Wij zullen slapen gaan. Sappernu! mijn beste Schimmel, gij hebt een pluimpje. Zult gij boven geraken? Ja, 't zal gaan. Goeden avond; goeden avond! En terwijl Schimmel op viervoetersmanier naar zijn kiltig vlieringkamertje klauterde, sloeg de beroemde fabrikant de deur toe en lachte bij zich zelve Heu, heu! Sappernu? Wat heb ik hem daar een historie opgevest. De dommerik! Als hij me nu maar uit den slag trekt... Schimmel snuisterde drie achtereenvolgen de nachten in de ruïnen der boekerij van wijlen M. Tempels, en kwam er eindelijk toe een plakpap samen te stellen, die niet merk waardiger was dan andere dergelijke voort waarom trekt de paus, de machtige plaats vervanger van Christus op aarde, die lijders en lijderessen niet uit den vlammenkuil? Uit loutere liefde en menschelijkheid zou hij moeten, door een woord, perk stellen aan de folteringen van de leden der lijdende Kerk. Er bestaat wel eenige solidariteit tusschen hen en het hoofd der strijdende Kerk Doch de geestelijke nègotiëmannen gingen nog verder. Zij lieten toe aan de lieden, die wel konden betalen, het gevaar van naar de hel gezonden te worden, af te koopen. Zoo bevat het British Museum (gelooven wij) daarover een belangrijk stuk 't is eene soort van kontrakt, waardoor de Jezuieten, in naam hunner compagnie, aan Hipp.Braem, licentiaat in de rechten, bescherming belo ven tegen de machten der hel, en hem bij den H. Petrus, doorluchtigen prins der aposte len, aan bevelen. Dit echt onderteekend stuk draagt eenen stempel, de dagteekening: Gent, 26 Mei 1650, en de liandteekens der Jesuieten Fr. de Seclin, reet. der Comp. Jesu, Fr. de Surhon en Petit de Poye. Zoo worden de levenden niet alleen geëx ploiteerd; men buit ook de zieltjes uit in het vagevuur zelf. 't Is evenwel aardig dat meir dit plekje en attendant niet eer uitgevonden heeft. Misschien waren de geld- afpersers terug gehouden door de stellige ver klaring van den H.Augustinus en kerkvader, die geen 3 plaatsen na het leven aanvaardde en volhield dat hij, die niet met Christus was, integendeel met den duivel zich be vond. Heel goed of heel slecht, geen tus- schenschot. Paus Gregorius de Groote verspreidde in 593 het dogma des vagevuurs. Deze uitvin ding is voor de katholieke geestelijkheid zeer vruchtafwerpend. In veel kerken bestaat inderdaad een bevoorrecht altaar voor de zieltjes des vagevuurs. 't Is bij het zicht van dergelijk altaar in eene Roomsche kerk, dat de ernstige staatsman, Adolf Thiers, lichtjes spottend zegdelei on déiivre (hier koopt men vrij). Nochtans de kunstgrepen gelukken niet brengselen, maar die hij voor de rariteit in het hemelsblauw kleurde. M. X. Grijpzout jubelde bij die ontdekking. Weinige dagen nadien hechtte de stadsplak- ker reusachtige drukpapieren aan de muren op weke men lezen kon: De waarheiid was, dat het nieuwe product nergens verkrijgbaar was. De uitvinder zelf bezat er slechts een enkel potje van. En toch namen alle Brusselsche kranten, die aankon diging eene maand lang in groote letters op, boven het stadsnieuws; ja zelfs veel bladen en tijdschriften, wier opstellers bij het hoofd der firma een paar malen waren verzocht geweest, wijdden er een groot deel hunner wetenschappelijke kroniek aan. Geen wonder dan, dat eenige maanden later de vernuftige fabrikant zijne uitvinding zag breveteeren, met staatswaarborg, iets wat opnieuw in al de kranten vermeld werd. En toen de strijd tusschen liberalen en onaf- hankelijken in 1884 uitbrak, enM. Grijpzout aan het comiteit dezer laatste partij groot moedig een strijdfondsvan tien duizend frank verleende, werd de beroemde man nog be- altijd, omdat God alleen de macht van ver lossing bezit. Dit blijkt wel degelijk uit den inhoud van den Manuel des indulgences authentiques (Handboek der echte aflaten) te Parijs in 1869 verschenen, met de goed keuring van' den bisschop van Dijon. Eene onmiddelijke verlossing is, voor liet eerste het beste zieltje, niet altijd mogelijk volgens het vakblad, een tijdschrift des vagevuurs L'Echo du Purgatoire, opgesteld door P. Gay, met de goedkeuring des bisschops van Lyon. Om wel te doen zien, dat er niet alleenlijk van het vagevuur kwestie is, in zake van katholieke uitvindingen, laten wij hier, vol gens chronologische orde, de voornaamste uitvindingen der groote klerikale fabriek volgen: Het gewijd water dagteekent van het jaar 120 der kristene tijdrekening, het be rouw van het jaar 157, de paters van 348, de latijnsche mis van 394, het heilig oliesel van 550, de aanroeping der H. Maagd en der Heiligen van 715, het kussen van den pause lijken voet sedert 809, de heiligverklaringen van 933, het doopsel der klokken van 't jaar 1000, de ongehuwde staat der priesters van 1015, de aflaten van 1119, de vastenvergun- ningen sedert 1200, het opheffen der hostie in 't zelfde jaar, de inkwisitië van 1204, de oorbiecht van 1215, de onfaalbaarheid van den paus sedert 1870 (J. D. B). Wij meenen dat hier nog het dogma der onbevlekte ontvangenis (1848) vergeten is. X. Vervolg Niet uisluitend op financieel en administra tief gebied, heeft het Hoofdbestuur zich be wogen gedurende het afgeloopen dienstjaar. In het hoogervermeld Verslag over de eerste maanden van het bestaan des Verbonds, zegden wij roemder. Daar de kieskamp de onafhanke- lijken voordeelig was, las mqn eenigen tijd later, dat Z M. willende de uitstekende diensten beloonen, door den heer X. Grijpzout aan de wetenschap en de nijverheid door zijne uitvindingen bewezen, hem met het ridderlint der Leopoldsorde vereerde iets wat alweer in al de kranten stond. Confucius vader kreeg dus zijne welver diende belooning, maar Schimmel had zijn pot snuif nog niet en zou hem waarschijnlijk ook niet gekregen hebben ware hij niet op het gedacht gekomen zijnen patroon te gaan gelukwenschen, waarop deze, uit loutere goedheid, hem met het verzoeken om een snuifje vereerde, en bemerkte dat de schrij ver lang het doosje op zijnen nagel kloppen moest eer hij 't gevraagde aanbieden kon. De heer X. Grijpzout en CIe zond Bertine om eenen pot gemeenen snuif, overhandigde hem plechtig den dokter in de rechten, dien hij van de straat had opgeraapt, en nam de ge legenheid waar om eene redevoering te hou den over de eeuwige erkentelijkheid, welke de bedienden aan goede meesters verschuldigd zijn. Schimmel lachte zeer beleefd en was of scheen tevreden. Ziedaar in 't kort hoe het beroemde hoofd der firma aan zijn ordelint en de schrij ver derzelfde firma aan een pot gemeenen snuif geraakten, die hem echter niet miDde- genoegen baarde als die hooge ondersch ei ding van zijnen meester. Wordt voortgezet -.iseaca HET WEEKBLAD MERVEILLEUSE INVENTIE. CÓLLA GRIJPZOUTIANA COLLA GRIJPZOUT!ANA COLLA GRIJPZOUTIANA. Het merkwaardigste produkt der moderne chemie en der XlXe eeuw. vastheid! duurzaamheid! nut! Geen verstandig burger of hij zal zicli de COLLA GRIJPZOUTIANA aanschaften, verkrijgbaar bij alle groothandelaars. -^Trrï^r>-few^r<g «gaggirrrji

HISTORISCHE KRANTEN

Het weekblad van Ijperen (1886-1906) | 1887 | | pagina 1