VAN IJPËREN EN HET ARRONDISSEMENT. Politiek, Nieuws-, Handels- en Annoncenblad. Tweede Jaar. Nummer 52. Leekensermoen Abonnementsprijs voorop betaalbaar: 3 fr. per jaar voor de stad. 3 fr. 50 voor den buiten. Per 6 maanden: 1 fr. 75. Annoncen: 15 cent. per drukregel. Rechter lijke eerherstellingen: i fr. per regel. Akkoord per jaar of per maand. 10 centiemen per nummer.Afzonderlijke nummers vo,r ariikels, enz. 8 fr. per 100.Alle berichten van verkoopingen of andere bekendmakingen ten bureele dezer gedrukt worden eens gratis ingelijfd. De annoncen voor België, ter uitzondering der beide Vlaanderen, alsmede die voor het buitenland worden ontvangen door den Office de Publicité, Magdalenastraat, Brussel. Men wordt verzocht alle hoegenaamde artikels uiterlijk tegen Vrijdag middag vrij en onderteekend toe te zenden. Artikelen ongeteekend of personnaliteiten bevattende worden niet opgenomen. Kerstdag. Heugt het u nog, beminde Christenen.... verschooning... lezers en lezeressen van het Weekbladwil ik zeggen,... van zekere voorvallen uit uwen kindertijd, uit uwe prilste jeugd? Herinnert gij u Sint-Maar- tens- of Sinten Klaasdag, Nieuwjaar- en Kerstavond? Hoe vreedzaam was toen ons leven, hoe vurig onze verlangens, hoe rein en eenvoudig onze vermaken, hoe lief en prettig die huiselijke tooneeltjes en kinder spelletjes, welke veelal in de keuken ge schiedden onder het bestuur der kindermeid; terwijl vader en moeder, met eenige vrienden en kennissen uit de buurt, in de eetzaal hun buitengewoon, doch jaariijksch, kaartpar- tijtje speelden 1 Kerstavond vooral had ik het liefst. Toen gingen de ouders bij peetoom den avond doorbrengen, en mochten al de kinders anderhalf uur langer met de meid opblijven. De meid, onze Trees, maar wij zegden allen Tree was zoo eene suffende congre- ganiste, die hare jeugd aan de IIMaagd toegewijd had. en niets kenmerkends bezat dan een paar groote oogen, welke nooit in dezelfde richting kekenTree was scheel Dit belette haar echter niet recht haar hand tegen onze kaak te gooien, toen een der kleinen hare goedheid en geduld te lang op de proef gesteld had. Op kerstavond maakte Tree, in 't midden der keuken, het stalleken van Bethleëm: op fijn gesneden zijdepapier (het strooi verbeel dende) lag een suikerventje (genomen voor djeezeken in het wiegje van mijn zusjes pop (dit wiegje stond daar in de plaats van het kribbeken)! Langs den eenen kant der wieg stonden de H. djooseph en de H. Maria, beiden in suikergebak, en langs de andere zijde de os en de ezel, alle twee in peperkoek Toen alles gereed was staakten mijne jongere broertjes hun paardje-spelen, zusje legde Mieke-pop ter zijde en elk van ons ging nader bij Tree, om liet vertelseltje van Djeezeken te hooreu. Doch vooraleer te verteilen zong de oude meid, op ons aller aanvraag, het gekend liedje: En toen begon Tree beur verhaal: t Is nu al lange, zeer lange geleden, dat het eens, als Cesar-Augustus keizer van Roomen was, groote kermisse was te Betheleëm, in Ju- deën. De H. djooseph en de H. Maria gingen er ook naar toe en hadden er vele leute en plezier. Maar als het avond wierd, waren al d'herbergen vol volk en er was geen middel om ievers slapinge te krijgen. Zij zochten overal rond en vonden ten lange laatste een stalleken staan langs de groote kalsij. De deure van dit stalleken stond open; ze gingen binnen en ze zagen daar 'nen osse en 'nen ezel, die niemendalle zegden. En daar kwam het kinneken djeezeken op de wereld, en de H. Maria lei het te slapen in de kribbe van die twee beesten, en deze gingen alle twee boven het kindje asemen omdat het geen koud zou krijgen. En de H. - djooseph en de H. Maria waren alle twee schrikkelijk kontent, dat het schier te vele scheelde. Maar niet verre van daar waren er daar schapers, die al met 'nen keer 'nen schoonen witten Engel zagen vliegen, en die Engel zeiHorkt hier, ge moet niet verlegen zijn; ge moei ter contrarie stijf kontent zijn, om dat djeezeken geboren is, over tien minuten, te Betheleëm. Gaalmaar kijken. Als ge van hier altijd rechte voort gaat, komt ge aan 'ne groote slrate op jen slinker hand; ewel, slaat in langs die strate zoo'n vijftig stappen verre en rechte vóór den derden lanteern staat er een stalleken. Ewel, 't is daar En rechtuit daarna kwamen er geheele benden engels voorbij gevlogen, die op groote trompetten speelden en zongen in 't latijn, juist gelijk menheere pastoor zingt aan den Lorias binst de messe. En de scha pers gingen gaan kijken, en zij lazen een kruisgebed voor 't kinneken Djeezeken en ze gaven aan den H. Djooseph een beetje drinkgeld, 'ne pak chokolaad en 'ne dozijne ijpersche beschuiten. En de H. Djooseph stak het allemale weg in zijnen reiszak, hij bedankte ze tot den naasten keer en zei: 't Is allemaal voor 't kleintje. Merci 1 En weet-je nu waarom Djeezeken in de kribbe geslapen heeft en waarom hij in een stalleken geboren is? Ewel, 't is om ons de arrnoê aan te prijzen, om ons zeiven te leeren kleene achten en nooit hooveerdig te worden, om ons verdraagzaam te maken tegenover de andere menschen... En zoo raaskalde Tree eentoonig voort, tot wij allen ingesluimerd waren en water tandend droomden van suikerventjes en beestjes in zoetekcek 1 Ziedaar mijn tekst voor heden zou Simon Gorter zeggen. Djeezeken in de krib is de armoede 1 De godsdienst, door Christus uitgevonden, aangepredikt en gesticht, is teenemaal het tegenovergestelde van hetgeen het stalleken van Bethleëm beteekende en beloofde. In den beginne predikte men voor de armen, voor de nederigen. Maar er gebeurde welhaast inde Kerk, hetgeen schier in alle handelsondernemingen voorvaltmen is te vreden met de kleine kalanten, zoolang deze maar alléén komen; doch wanneer de rijken eens den weg naar de firma gevonden heb ben, ziet men met verachting neer op den ongevraagde, die nog durft binnendringen om voor eenen enkelen stuiver te bestellen! Waar de armen slechts hun hart en hunne oprechtheid konden aanbieden in wederver gelding voor bet ontvangen der nieuwe leer, kwamen de rijken integendeel hunne beurs, hunne schatten opofferen in ruiling van hulp en bijstand, welken eene steeds aan groeiende instelling hun verleenen kon. De Kerk verliet de minderen en heulde met de meerderen, wier gebreken zij ver schoonde, wier zwakheden zij te haren voor- deele benuttigde, wier driften en misdaden, mits zware boeten, zij wist te vergeven. Zoodanig was de invloed van den wereld- schen rijkdom, dat zelfs de geheele inrich ting der Kerk zich vervormde en verbasterde, en dat al de leden harer firma slechtweg woekeraars wierden, door den geldduivel bezeten De Paus, hoofd der onderneming, bewoont een prachtig paleis, bezit onschatbare kunst stukken, is eigenaar van uitgestrekte hovin gen, ontvangt jaarlijks duizenden en miilioe- nen om de ontzaglijke kosten van zijn huishouden te dekken. Geene geschenken zijn voor hem te kostelijk; wij hebben laatst- maal in de dagbladen gelezen, welke ca- deaux et souvenirs de man zal krijgen bij de viering van zijn priesterjubileum: een misboek van 50,000 frankskens, een paar sloffen met edelgesteenten versierd van 15,000 fr., fraaie meubelen die een schat van geld kosten honderden kazuifels en stolen in goud- en zilverdraad geweven zeldzame kantwerken van hooge waarde, zelfs eeoe slaapmuts met eenen kwispel in gouddraad 1 En die millioenrijke Paus noemt zich de navolger van het arm Djeezeken in de krib 1? Na den Paus komen kardinalen en bis schoppen. Deze zijn op het staatsbudget in geschreven voor eene jaarwedde, welke met die eens ministers overeenkomt; zij zijn in 't purper en kostelijk laken gekleed, rollen in koetsen en verbeelden in alles de verte genwoordigers der hooge en rijke aristoten- wereld. Nog eenen trap lager vinden wij de rijke kanunnikken en de gedurig rijker wordende dekens en pastoors, die sakramen- ten verkoopen, de onnoozelaars het vel af- stroopen en het Staatsbestuur uitbuiten om hunne renten te doen stijgen en zich eenen fijnen wijnkelder aan te schaffen 1 Weiden wij niet verder uit over de opge vulde bisschoppelijke kassen, over de schat rijke kloosters, over de tallooze bezittingen der doode hand, over de binnengepalinde erfenissen; doch bestatigen wij dat de Kerk de lessen van armoede niet volgt, welke Djeezeken haar in 't kribbeken gaf. Djeezeken in de krib, tussclien den os en den ezel, verbeeldt de nederigheid en de ootmoedigheid 1 Hewel, die les, aan de geheele papery in het stalleken Belhleëms gegeven, is voor Rome's handlangers eene doode letter ge bleven. Is er wel eene wereldlijke instelling, waar de regeling van rangorde, onbeweeg baarder toegepast wordt dan in de Roomsche Kerk? Kent men kwetsender trots dan pries- terhoogmoed? Hoort men elders eene belach- lijker toekenning van eeretitels? De Paus heet Zijne Heiligheid een kardinaal Zijne Eminentie een nuncius Zijne Grootheid een bisschop Zijne Doorluchtige Hoogweerdigheid en dan die heele reesem Monseigneurs, Eerweerde Paters en Vaders, wat weet ik al? Paus, kardinalen en bisschoppen wanen zich waarlijk van den edeldom, en nemen bij hunne wijding een wapenschild aan, waarop hunne van eerzucht en grootheid duizelige inbeelding eenige figuren teekent, als waren zij het geslachtswapen eener eeuwenoude familie! Wat zotte duivel der Hoogveerdig- heid brengt hen toch den kop op hol? En die zoogezegde geslachtwapens prijken op de wanden der kathedralen, op den bisschop- pelijken stempel, zelfs op de deur der bis schoppelijke koets Christus donderde tegen de priesters zijns tijds, de Pharizeërs. Hetgeen hij van die lieden zegde, zou hij heden ten dage honderd maal beter op onze langrokken kunnen toe passen. De Pharizeërs zochten enkel het meesterschap in ééne stad; de huidige Kerk zoekt de alleenheerschappij over de geheele wereld Is hij niet gevestigd in de Eeuwige Stad»? Eischt de Paus, als tijdelijk vorst, geen grondgebied? Heeft de H. Stoel, (wat slimme Stoel!) gedurende de middeleeuwen, niet gansch Europa naar zijnen zin bestuurd, verbrokkeld en ontroerd,door zijne tusschen- komst en banvloeken bij de Duitsche Keizers, Fransche en Spaansche Koningen? Is voor Je kinderen der H. Kerk. de Paus het verhevendste figuur niet onder de leven de schepselen? Kennen zij hem de onfaal- baarheid (dus: de volmaaktheid) niet toe, in beslissingen over Godsdienst en Geloof? Drinken zij niet, in hunne feestmalen, eerder op zijne gezondheid, dan op die huns grond- wettelijken Konings En dit alles zou nederigheid en ootmoed zijn, gelijk Djeezeken het leerde? Bedrog! Uit Bethleëm's stalleken heeft de Kerk maar één gedacht geput, namelijk deesde meesters harer scholen onder de schaapher ders kiezen, opdat het volk niet slimmer worde dan de ezel, en voor zijn bestaan slave gelijk de os Eindelijk Djeezeken in de krib, betee- kent verdraagzaamheid, vrede aan de men schen op aarde, et in terra pax hominibus! Ja, de verdraagzame en vredelievende Kerk, volgens de parabel van het stalleken van Betheleëm, begon hare vervolgingen zoohaast zij de macht langs hare zijde voerde. De grootste oorlogen van het middeleeuwsch Europa, de kruisvaarten, die honderd dui zenden menschenlevens en stroomen bloeds kostten, werden door de papen aangevoerd, gezegend, en in name van den godsdienst verrechtvaardigd 1 Op een teeken der wraak gierige Kerk en weeral in naam der Religie, werden duizenden onthoofd, levend begraven, levend verbrand, geradbraakt, gemarteld op honderd wijzen, omdat zij ketters waren. Herinneren wij ons slechts die bloedige blad zijden der geschiedenis, waar het verhaal te lezen staat van de vervolgingen der Hussiten, der Albigeezen, der Waldenzen, der Hugeno ten, de ongehoorde slachterij van den S4 Bar- tholomeusnacht, de strafuitvoeringen der Inkwisitië, de vervolging der Geuzen en de onmenschelijklmden van bloedhond Alva, die handelde voor rekening dier oud versletene, bloeddorstige cn hartelooze sufster, onze Moeder de H. Kerk 1 Zij, onze Moeder? Neen, liever de beulin der Menschheid 1 Doch, waarom met de geschiedenis willen bewijzen, wat elk van ons gezien heeft onder de liberale schoolwet van 1879? In schier al de dorpen onzes lands werd de bevolking opgeruid tegen wet en Koning, de onderwij zers werden vervolgd, de onderwijzeressen werden door laffe kwezels en eerlooze kleri kale schobbejakken beschimpt, beleedigd en belasterd, de vrijzinnige familiën leefden in tweespalt of tweedracht, omdat het aan eenen dwependen biechtvader gelukt was, de vrouw tegen den echtgenoot, of de kinders Gloria m excelcis Deoet in terra pax ho- minibus bonos voluntatisEere zij God in den hooge, en op aarde vrede den men- schen, die van goeden wille zijn!» (P. Timmermans en J. H. Wijnen). Uit het evangelie van dezen zondag, Engelken, engelken Gabriël Woont zoo verre van mijn kasteel, Mijn kasteel alleene, Koopt een kindje kleene, En legt het op Maria's schoot k Maria zal het douwen En Djooseph zal 't beschouwen,.. (1) (l)Uit Liedjes en Deuntjesdoor kinderen, onder spel en dans, te Roeselare en omstreken gezongen. 1830-1869.

HISTORISCHE KRANTEN

Het weekblad van Ijperen (1886-1906) | 1887 | | pagina 1