VAN IJPEREN EN HET ARRONDISSEMENT. Politiek, Nieuws-, Handels- en Annoncenblad. I Derde jaar. Zaterdag 18" Februari 1888. Nummer 7. Politiek overzicht. Binnenlandsch nieuws. De werkhuizen der geestelijkheid. Hoe het Nieuwsblad zich zelveri afschildert. Burgerwacht of kaloot. De werkende klassen en de Roomsche geestelijken. Abonnementsprijs voorop betaalbaar: 3 fr. per jaar voor de stad. 3 50 voor den buiten. Per 6 maanden: i fr. 75. Annoncen: 15 cent. per drukregel. Rechter lijke eerherstellingen: 1 fr. per regel. Akkoord per jaar of per maand. 10 centiemen per nummer. Afzonderlijke nummers vo m arlikels, enz. 8 fr. per 100.Alle berichten van verkoopingen of andere bekendmakingen ten bureele dezer gedrukt worden eens gratis ingelijfd. De annoncen voor België, ter uitzondering der beide Vlaanderen, alsmede die voor het buitenland worden ontvangen door den Office cle PublicitéMagdalenastraat, Brussel. Men wordt verzocht alle lioegenaamde artikels uiterlijk tegen Vrijdagmiddag vrij en onderteekend toe te zenden. Artikelen ongeteekend of personnaliteiten bevattende worden niet opgenomen. De zaak Wilson is nog niet effen. Hij moet voor den rechtbank verschijnen den 17 Februari Nauwelijks heeft Duitschland eenige honderden millioenen marks gestemd voor het leger of Prins Bismarck vraagt opnieuw 100 millioenen om krijgskundige ijzer wegen te leggen. De redevoering van Prins Bismarck heeft de gemoederen wat gestild. Er is nog weinig spraak van oorlog, te meer dat de duitsche kroonprins erg ziek is. Men heeft hem de luchtpijp opengesneden omdat hij langs den mond en den neus niet meer zou ademen. Hij zal het zeker niet lang meer uithouden. De gendarmerie van Steenvoorde bij Cassel heeft Xbroeder van liefde, aangehouden, beschuldigd van aanslag op de zeden. Maandag, 27 Februari, zal er te Brugge gestemd worden voor een kamerlid. De liberale vereeniging had met eenparigheid van stemmen De Maere de Limnander als kandidaat uitgeroepen, maar het schijnt dat hij niet aanvaardt. De Burgemeester van Londen, die een Belg is, was deze week te Brussel. Hij was tegenwoordig in het bal dat het Hof gaf en nam het ontbijt in het stadhuis te Brussel met den heer Buis en eenige andere aanzien lijke personen. Alvorens naar Londen terug te keeren heeft hij aan M. Buis 2000 franks gegeven voor den arme en wereldscbe lief dadigheidsgestichten. Een koninklijk besluit van den 8 Fe bruari verbreekt de beslissing van de besten dige Deputatie van Brabant, die de kiezing van Merchtem goedgekeurd had. De liberalen hadden eene schoone zegepraal behaald, maar juist daarom moest de kiezing verbro ken worden. Het verslag van den minister Devolder is eene liaarklieverij en de verbre king eene partijdige daad. Ha die goede kalotjes Men zal te Dinant een gedenkteeken oprichten ter gedachtenis van den schilder Wiertz. 't Is de zegepraal van het licht, een van Wiertz' meesterstukken. Die groep zal 40 nieters hoog zijn en zal 175,000 fr. kosten. Het voetstuk zal eene oppervlakte van 100 vierkante meters beslaan en zal 30,000 fr. kosten. Het is het eerste monu ment van die soort dat men in Europa zal aantreffen. Vandersmissen, gewezen kalote Kamer lid, die zijne vrouw vermoordde, is Zaterdag jl. uit het gevang gekomen. De kalote mi nisters hebben zijne straf kwijtgescholden. Ziedaar hoe de kaioten zorgen om liet gerecht in de oogen van het volk gezag bij te zetten. De rechtbank van Brussel komt Nestor Pierard, gewezen trappist, tot 7 maanden gevang te veroordeelen voor schriftvervalsch- ing. Donderdag avond, rond 7 ure, richtte zich een priester naar de zuiderstatie te Gent. Hij liep zoo scheef dat hij in den bassin van de fonteine viel. De koetsiers liepen en trokken den heiligen man er uit. JuLi ging er een andere priester voorbij, die in alier- haast een rijtuig nam en den dronken pries ter naar zijn huis deed voeren. Niettemin is er proces-verbaal tegen hem opgemaakt geweest. Het is een priester van de voorsteden van Gent. O! grendelt hem niet! smeekte zijn vriend de priester tot cle policie. 'k Wed dat die voorbeeldige priester, moest hij in eene gemeenteschool catechis- musles geven, ook schietgebedens uitdeden •zou om in de klassen te doen geven. Immers een vader ons enz. is niet goed genoeg meer. De vrije onderwijzer van Slijpe (Nieuw- poort) is aangehoudenbeschuldigd van aanslag op de zeden op 15 kleine kinders van zijne school gepleegd te hebben. Die vrije onderwijzer was ook koster en het schijnt dat hij lucht aan zijne onzedelijke gevoelens gaf in de sakristij.op het hoogzaal, in de klas tot op den klokzolder toe! En dat heeft jaren en jaren geduurd, ja, van in den tijd dat de kaioten zongenZij zullen de schoone ziel van 't hind niet hebben! En zij gaven de schoone ziel van 't kind in de handen van zulk een monster. De Burgemeester van Oostende heeft, om redens van gezonheid zijn ontslag aan den Koning ingediend. Staatsblad. 12 Februari. Bergerem, kandidaat-no taris, is notaris benoemd te Passchendaele. De Coninck is Burgemeester van Waas ten benoemd. Onder voorwendsel den kinderen eenig praktisch handwerk aan te leeren, heeft de geestelijkheid schier overal (doch meest op den buiten) scholen gesticht, waar het lezen, schrijven en rekenen zeer gebrekkig onder wezen worden, waar men alle stellige we tenschap van kant laat, waar men uren lang katechismuslessen aframmelt of paternosters knabbelt, en waar de kinderen naai- en kantwerk vervaardigen ten profijte der pas toors of eener klerikale firma. Onnoodig te doen uitschijnen, dat dergelij ke ontoereikende geestesontwikkeling eerder een negatief dan positief uitwerksel mede brengt, als men ondervindt dat de jonge meisjes dier scholen schier allen de uit zonderingen zijn schaarsch tot kwezelarij en dweepzucht overslaan. Deze reden ware reeds voldoende om de kantwerkscholen te veroordeelen; doch er zijn nog andere be weegredenen, van stofïelijken aard, waarom wij met die werkhuizen geen vrede hebben. De kinderen dier scholen leveren, wel is waar, een onvolmaakt en soms gebrekkig werk; maar, langs eenen anderen kant, wordt dit produkt tegen eenen spotprijs be taald. Het kind (of liever zijne ouders) ont vangen enkel eenige centiemen per week, terwijl de moeder-non of de schoolbestuur ster het grootste deel van het verdiende loon afhoudt, onder voorwendsel van aankoop der matières premières Wij overdrij ven niets met te beweren, dat de zust'erkens goed weten hoe gemakkelijk het is te snijden in andermans leder, en dat zij spelden, naal den, garen, saaiet, enz. gewoonlijk tiendub bel doen betalen. En nochtans: Achter houding van het loon der werklieden is eene wraakroepende zonde Doch, ze be kommeren zich daar niet mede, want de jezuieten hebben geleerd, dat liet toegelaten is te zondigen in liet belang van den Gods dienst en daarmede staat liet verrijken der kloosters in rechtstreeksch verband. Zulke scholen zijn eene schandelijke ex ploitatie of uitbuiting der werkende klas, dewijl zij tegen verminderden prijs werken en zoo al de bestellingen tot zich trekken. Zij dooden de private nijverheid en mogen echte stielbcdervers genoemd worden, omdat zij het dagloon ten laagste mogelijk doen dalen. Hebben wij niet gezien, tijdens de feesten van Karei den Goede en de kleri kale Breidelfeesten, te Brugge, dat schier al de kost urnen welke in den stoet gedragen werden, door de kloosters of in dezer liand- werkscholen vervaardigd geweest waren? Ilewel, men zou dan meenen. dat het inrich ten zulker feestelijkhedeu veel profijt mede brengt aan naaisters, kleermaaksters en anderen: de ondervinding leert ons het tegenovergestelde. De kloosters en hunne hand'werkscholen maken zich van alles meester wat zij kun- nenzij ontvangen gedurig bestellingen, welke zij niet onmiddellijk zouden kunnen leveren en toch aanvaarden, om het werk aan de private nijverheid te onttrekken. De ongelukkige meisjes, die eenmaal ten pro fijte des kloosters gewrocht hebben, kunnen deze soms moeilijk verlaten om voor eigene rekening te werken, dewijl zij onvermijde lijk tot broodnood zouden veroordeeld zijn. De invloed der kloosters en der geestelijken zou zich uitoefenen op al degenen, die aan deze ongelukkigen eenig werk zouden ver schaffen en welhaast zouden bestellingen en dagloon achterblijven!... Immers de Kerk kent de kneep, om de meisjes der werkende klassen aan zich te rijgen, en aldus gaat zij altijd voort, met haren invloed en macht te doen gelden op de vrouw, te midden der vrije natiën. In onze eeuw is de verstandelijke en zede lijke scheiding tusschen man en vrouw bijna volledig en tamelijk algemeen. In de katho lieke huisgezinnen gaan man en vrouw samen en zijn in alles te akkoord; maar in het grootste getal der liberale famieljen zijn er twee hoofden en twee zinnen: Mijnheer is vrijdenker, Mevrouw is een kwezel of iets minder; Mijnheer gaat niet ter kerk, Madam loopt er zoo dikwijls als ze tijd heeft; Mijn heer spot, tusschen pijp en glazen, met biecht en kommunie, terwijl de vrouw en kinderen alle maanden gaan biechten, God inzweigen en al de apentrekken verrichtten welke de H. Kerk van tiare Schapen verlangt 1 In die voorwaarden bestaat er tusschen de echtgenooten een bloot samenwonen, en voor de rest aanziet de vrouw haren man als 's duivels zendeling, een brandstok der helDe gedachten van vader worden als laakbaar aanzien, en de moeder wendt alle middelen aan, om de kinderen aan hunnen invloed te onttrekken. De klove, welke reeds, op zede lijk gebied, tusschen de echtgenooten be stond,wordt nu ook tusschen vader en kroost gedolven, en uit dien gedungeii strijd in den schoot der meeste huisgezinnen wordt een toestand geboren, die het bekomen en het behouden van den vooruitgang zoo moeilijk en traag maakt. Zóó gaat het in de welstellende famieljen, die aan het hoofd eens vermogens staan en niemand hoeven te vreezen. Wat moet het dan zijn in de arme huisgezinnen, die in alles der geestelijkheid overgeleverd zijn? Het is dan tijd dat de liberalen, wanneer zij terug aan 't roer komen, zich met het oprichten van wereldlijke werkhuizen of handwerkscholen bezig houden. Deze soort van nijverheidschoiea, voor de meisjes der werkende klassen, zullen moeten volstrekt onzijdig zijn onder wijsgeerig en godsdienstig oogpunt. Het beste ware dan liet godsdienstig onderricht over boord te werpen, en zich te bepalen bij een wetenschappelijk en zedelijk onderwijs, van elk dogma onafhankelijk. Eindelijk zal de inrichting derwijze moe ten geschikt zijn, dat de wereldlijke hand werkscholen geene onrechtvaardige mede dinging voor het vrije werk uitmaken, gelijk de geestelijke werkhuizenmaar dat zij integendeel liet privaat werk ter hulp komen, door het leveren van goede werk vrouwen. D. N. T. Eene poëzie, gelezen door M. X..., is ons door den afstand gansch ontvlogen. Wij weten evenlwel, door eene deskundige mond (d'une bouche autorisée dat zijn WERK (hel werk van den mond?!) zeer mooi AFGEWERKT was, en wij wenschen er hem (den mond?!) geluk over. Nieuwsblad nr 1153, 2" blz.) alleenlijk moeten wij zeggen dat de heeren X, Y en Z, door hunne behendige uitoefening en hun geestig gespel zooveel bijval gevonden hebben, dat de ruiten daver den van 't handgeklak telkens dat zij [de ruiten?!) tevoorschijn kwamen. Nieuios- blad, nr 1153, 2e blz.) Wat zegt gij daarvan, lezer, indien zulke gasljes te S' Anne of le Gheel zaten, zouden zij, ons dunkens, wel op hunne plaatse zit ten. [Nieuwsblad, nr 1153, 2e blz.) X. De tijden zijn wel veranderd. De ijpersche kaioten toondehi zich steeds onzer burger wacht vijandig. Toen Minister en Gouver neur onze stad kwamen bezoeken, weigerden verscheidene klerikale burgerwachten onder de wapens te komen en lieten zich veroor deelen. In hunne blaadjes gekscheerden zij menigmaal op deze vaderlandsche instelling, spotteden met kapitein Mars of heknibbelden de wapenschouwingen, voor die wachten welke hun geweer niet bij den korporaal tamboer laten opkuischen Nu is de wind gekeerd. Eenige kaioten hebben in de maatschappij der ondorofficie- len van de Burgerwacht kunnen binnendrin gen, dank zij de toegevendheid van de meer derheid der liberale leden. In het korps der officieren zien wij het zeilde schouwspel, on in 't kort zullen de klerikalen hernel en aarde veroeren, om hun ne mannen in liet officieren kader te krijgen, in de kalotegazetten werd er geboft en gestoft op het laatste fee^t der onderofficieren en zij durven hopen nog zulke aangename avond feestjes te mogen bijwonen. Te mogen bijwonen, zeggen ze. Men zou zeggen dat ze er trek en smaak in vinden? Nu toonen ze zich vriendelijk gezind jegens eene instelling, waarop zij altijd haro! ge roepen hebben. Ze toonen patte develours en ze zijn meegaande, meenende dat de vlie gen eerder met honig dan met azijn te van gen zijn. Dat de liberale burgerwachten, die tot heden toe nog de meerderheid in het batal jon uitmaken, een oog ia 't zeil houden; want er zou kunnen een tijd komen, dat de officie ren, die in de oefeningen den sabel hantee- ren, op andere zondagen in de processie eene waskaars dragenEn dit ware voor ons en voor IJperen eene schandeX. Iedereen is overtuigd dat, in onze huidige tijden, de arbeidende klas en de landbouwer moeilijk in hunne dringendste levensbehoef ten kunnen voorzien. Armoede en ellende zijn het aandeel van velen dier ongelukkigen. Ook zijn allo staatkundige partijen het eens om naar middelen uit te zien ten einde dien erbarinelijkea toestand te bestrijden en te doen ophouden. Alleen verschilt men m den keus der reddingsmiddelen welke diesaan- gaande dienen aangewend te worden. Ter wijl de liberale partij, thans van het Staats bestuur verwijderd, de grondslagen van de lotsverbetering der werklieden en landbou wers zoowel op stoffelijken als op zedelijken grond wil vastleggen, komen al de klerika len wonderwel overeen om te preêken, te schrijven en voor te houden dat de eenigste smartleniging voor die arme lieden te vinden is in hunne volle onderwerping aan den verzedelijken invloed der Kerk 't is te zeggen aan den wil en den gril der geeste lijkheid. De zwartrokken, men weet het, willen den werkman met gelatenheid zijne ellende op de wereld doen dragen met hem den hemel te beloven: Zalig zijn zij die honger en dorst lijden. Jamaar, de tijden van geesteslamheid waarin de Kerk de eenvoudi- HET WEEKBLAD -» y- A) TWEE SNUIFJES. B) BEOORDEELING. c^~»2<5i3S^-r-^o»

HISTORISCHE KRANTEN

Het weekblad van Ijperen (1886-1906) | 1888 | | pagina 1