Lettre ouverfce aux Libéraux Wallons. STADSNIEUWS. Willems-Fonds. Betooging Vandevelde. Jubelfeest. Wie zal men kiezen? Schoone Kunsten. Een onzer beste vrienden, medewerker van een franschblad, was over eenige jaren van zin gemelden Manuel des Confesseurs wat naderbij aan zijne lezers te doen kennen en desnoods eenige uittreksels mede te dee- len, met ze uit bet Latijn in 't Franscb te ver talen. Doch deze vuilpotterij uit eene doode taal over te zetten in eene levende taal, en zulks aan een groot getal lieden te openbaren scheen zoo gewaagd, dat onze vriend hier over da zienswijze van den prokureur des konings zijner stad inriep. De magistraat, te recht meenende dat de openbare zeden door dergelijke publicatie kondeu lijden, ontraad de onzen vriend zijn ontwerp. Moet het een hutsepot zijn, opdat de over zetting in eene levende taal tot vervolging door het parket zou kunnen aanleiding ge ven? 't Is daarom dat al die smerige boeken, welke in seminaristen- en papenhanden te vinden zijn, in de doode talen geschreven worden, opdat het volk, door Rome onder den hiel gehouden, er niets van begrijpe en er zich ook niet om bekommere. Daarbij zij zeggen het klaar in de 4e catechismusles,' sprekende van den Bijbel, die in de oorspron kelijke talen een lekker broksken isIs het iemand verboden den Bijbel te lezen? Ja, het is aan gemeene lieden verboden zonder oorlof dien te lezen in de moederlijke taal. Is de Schriftuur heel klaar en kan ze een- iegelijk wel verstaan? Neen, maar zij is zeer duister in vele plaatsen, en daarom is het zeer zorgelijk voor ongeleerde mensclien die te lezen. Compris! Zulke kost is goed voor papen en biechtvadersmaar niet voor eerlijke menschen Ziehier eene onvolledige lijst der werken, die kunnen gebezigd worden door de jonge abbeeljes om te leeren biecht hooren 1° Les Diaconalestraité de toutes les questions d'impureté, par Mgr Bouvier, évêque du Mans. 2° (Den titel dezes werks geven wij niet op, uit eerbied voor de lezers en lezeressen) zelf den schrijver 3° Compendiumsolution, d'après lescon- ciles, de tous les cas intimes, relatifs a la manière dontles époux doivent se comporter entre eux. 4° La clé d'or, pieuses exhortations a l'usage des confesseurs qui ont a faire a des pénitentes rebelles, par Mgr Claret, arche- vèque et confesseur de la reine Isabelle d'Es- pagne. 5° Questionnaire pour interroger les jeu- nes falies qui n'osent pas faire l'aveu de leurs péchés d'impureté, par le même. 68 Examen de cerlains péchés délicals, par le R. P. Bauny, jésuite. 7° Traité de chasleié, par leR P. Louvel, vicaire général de l'évêché d'Evreux. 8° Règlement secret des grands sémi- naires. 9° Moschialogie ou cours de luxure, pour l'instruction des jeu nes confesseurs, traité détaillé de tous les cas d'impureté et des questions inatrimoniales, par le R. P. De- breyne, religieux trappiste. 10° Manuel du Prêtre, (den ondertitel dezes werks laten wij achter, om dezelfde reden als voor nr 2°) par le même. 110 Examen de conscience, destiné aux petils gat-Qons et aux petites lil les, qui ne comprennent pas bien le sens du VIe et du IXe commandements intordisant l'oeuvre de chair, par l'abbé Lenfant, curé do Villiers-le- Gambon. 12° Pratique du confesseur, par Alplion- se de Liguori. 13° Traité minutieuss du Mariage et de toutes les questions qui s'y ratlachent, par le mème. Wat zegt ge nu, vaders en moeders, van ces livres infames au moyen desquels les jeunes prètres qui se destinent au métier de confesseurs, s'inslruisent do tous les secrets de l'alcöve»? Zult ge nog houden staan of onverschillig antwoordenDe biecht is maar lachspelMaar ge zouut alle eer gevoel moeten verloren hebben, indien gij er zelf nog gingt! Ge zoudt nog honderden ma len schuldiger zijn, indien gij van uw ouder lijk gezag misbruik maaktet, met uwe kin deren derwaarts te sturen. Gij hebt het recht niet uw kroost ongelukkig te maken, en wie zal ons de slachtoffers tellen, die gevallen zijn en steeds dieper gezonken, omdat zij den eersten misstap deden na eene biecht, waar een onkiesch personaadje hun onvoorzichtig eene nieuwe wereld leerde kennen, en hun eenen slechten weg aanwees door zijne vreemdsoortige vragen. Hoe zouden wij dan beter eindigen dan met de veroordeeling der biecht door eene verstandige huismoeder! Ik vraag het aan de getrouwde vrouwen welksoortig hunne laatste biechten waren die het huwelijk voorafgingen, en de eerste biechten die er op volgden?... Indien gij deze gesprekken noodzakelijk vindt tusschen twee personen, die van elkander noch vriend noch maag zijn, gelief het mij te bewijzen. Integendeel, zoo deze geheimzinnige bijeenkomsten gevaarlijk zijn, derwijze dat men ze slechts in schuch tere en bedekte bewoordingen kunne vertel len, in naam der goede zaden, eerlijkheid en waardigheid, zendt uwe kinderen daar niet meer, spaart vooral uwe zedige en kui- sche dochters van dit bestendig en schier niet te ontwijken gevaar Dat de ouders dan hunnen plicht begrijpen en dat de karaktersterke echtgenoot en vader zijnen heilzamen invloed doe gelden, om zijne gade en kinderen tegen het zwarte ge vaar te waarschuwen en ze er aan te ont trekken. D. N. T. [Suite et fin). Notre libéralisme est h l'épreuve, notre patriotisme aussi. Mais nous sommes atta chés par des liens indissolubles a ia langue de nos aïeux, qui est la nótre, et que nous lèguerons a nos descendants. Nous la cul- tivons avec amour et avee respect. Ce culte est notre devoir. Quand il dégénéré, la race dégénéré aussi. - Nous sommes Beiges et libéraux, voila nos titres. Nous sommes flamands, voila nos droits. La patrie beige ne peut grandir que par le développement rationnel des deux groupes qui la composent. L'entente de ces deux groupes ne peut reposer que sur le plein épanouissement des droits de chacun, C'est le patriotisme dans son expression la plus sereine. Le mouvement flamand n'est pas un fait isolé. Partout en Europe nous voyons re- fleurir des langues qu'on croyait tombées dans l'oubli. Ce qui se passé sur les bords de la Lys et de l'Escaut, n'est que le pendant de mouvements analogues sur les rives de la Save et du Danube. En Finlande, en Croatie, en Danemarck la population entière réclame droit et respect pour la langue populaire. En Pologne, dans ia Petite Russie des gou- vernements despotiques s'évertuent a com- piitner toute manifestation de la langue maternelle. On la prohibe a l'école, au thétttre, dans le livre, le journal et jusque dans la chanson Des savants, des professeurs des poètes se sont vus exiler pour leur refus d'obtempérer. Mais en vain, car c'est tout le peuple qu'il faudrait exiler, et encore irait-il, comme les Boers au Cap, fonder ailleurs une patrie nouvelle oh la langue maternelle lui cunserverait, sous un autre climat, les verlus de la race et l'esprit des aïeux. De nombreux écrivains francais se sont occupés récemment de ce mouvement lin- guistique, qui est une des plus caractérisliques de notre époque, et ils le saluent de leu^s plus vives symphaties. Elisée Reclus lui rend hommage. Ernest Renan, dans son Histoire du peuple Juif, appelle ia langue: La forme même de la pensée d'une race, un moule plus étroit encore que la religion, la législa- tion, los moeurs, les coutumes. L'ai t fla mand, cette pure gioire qui place la Belgique parmi les grands peuples artistiques, subirait certainement le contre-coup du uéclin de notre langue. Mais ce n'est pas ici le lieu de traitor toutes ces questions. D'ailleurs nóus ne soupQonnons personne de vouloir de parti pris arrêter l'essor du peuple fla mand, Nous demandons seulement qu'en inalière d'admioistration, d'enseignement et de justice, flamands et wallons soient traités en Belgique, comme la Suisse traite ses en fant.;, qui sont aussi de langue différente. A laveille des elections de juin, nous con- vious nos frères wallons a ne pas persévérer dans une entreprise qui no répond a aucun besoin, a aucun grief Comme propagande électorale, le mouvement wallon est au moins inutile en Wallonië; en Flandre il serait la défaite du parti libéral. Car il n'v a pas a se le dissimuler: dans nos provinces la défense de la langue est pour les cléricaux la meiileure plate-forme élec torale. C'est par la qu'ils parviennent a detacher de la cause libérale eet élément flottant qui fait et défait les majorités. Ils saisissent avec empressement la moindre occasion d'exploiter contre les libéraux les griefs Jes flamands, et il fuut bien Ie dire, les occasions ne manquent pas. Plus la cause flamande est juste et nous croyons avoir déinontré quelle lest mieux cette mance- vre leur réussit. Nous qui no séparons pas dans nos coeurs nos sentiments flamands de nos convictions libérales, carles unset les au tres procêde'nt des mêmes aspirations démocratiques, nous savons bien que le libéralisme n'est pas, dans son essence,hostile anotre cause. Les torts de cerlains libéraux envers nous ne nous feront pas changer d'avis. Nous vous conjurons done de ne pas en gager la lulte électorale par des attaques inconsidérées contre la cause que nous dé- fendons. Non seulement elles blesseraient nos convictions les plus chères, mais elles paralyseraient tout effort que nous pourrions tenter contre l'ennerni commun. Si les clé ricaux, donnant le change a l'opinion publi- que, Iui font accroire que la question flamande n'a rien a espérer du libéralisme, ils empor- teront dans tous nos arrondissements fla mands la majorité des suffrages. A ce point de vue encore notre cause est la vótre, Places auxavant-postes, décidésci faire notre devoir, nous vous disons: ne fournissez pas au parti catholique cette arme dangeureuse qu'il dirigera contra nous. A vous de décider. Het publiek zal met genoegen vernemen dat, ten gevolge der pogingen door den Koophandelskring aangewend, de trein van IJperen naar Kortrijk, van 7 u. 30 's avonds, voor het aanstaande zomerseizoen weder zal in voege gebracht worden. Zaterdag laatst woonden we eene verga dering bij der stedelijke Afdeeling van het Willems-Fonds. De zaal was vol damen en heeren en we gelooven dat ze hunnen avond niet beklagen zullen, want we hebben getuige geweest van een mooi avondfeest, dat ter eere strekt aan het Bestuur der Afdeeling. Gedurende de bespreking der punten van liet dagorde, werd den tegenwoordige leden eene lijst aangeboden, ter inschrijving voor het Betoog Vande Velde. De heer Voorzitter Vermeulen, verklaarde dat het doel dier betooging is een borstbeeld van kapitein Vande Velde, dood in den Congo, te schenken aan zijnen ouden vader. Met genoegen mogen wij zeggen dat menigeen zich haastte, 't zij voor veel of weinig, in te teekenen voor dat schoone werk. Na de dagorde kwam muziek. De jonge heer K. Gesquiere, trad op met een liedje Vergeet ze niet, die armen. Dat waren schoone woorden, en de zanger wist door zijne stem de aandacht en het gevoel bij zijne aanhoorders op te wekken. Vooruit jonge heer Gesquiere, laat uwe keel niet roeslen door rusten. Vooruiten wij, wij zullen ze niet vergeten, die armen die gij ons zoo roerend afgeschetst hebt. Na hem trad de heer Deweerdt op met zijn kluchtlied. Over hem uitweiden is gansch onnoodig, hopen wij, iedereen kent hem en zijne kluchten. Het voornaamste der vergadering was nochtans de voordracht Van den heer Cor- denier: Een kijkje in Rome, Neer-Egypte en Athenen, bij middel van zichten, met oxyhydrisch licht. Spreker begon met eene verrassing; de schets van den heer Van Alleynnes, sedert eenige maanden gestorven. Alhoewel de heer Van Alleynnes door ieder gekend is, spiegelde de heer spreker in korte woorden, den overleden Bestuurheer af, als Clauwaert en geus. liet luide handgeklap dat de woorden van den heer Cordenier be antwoordde, toont genoeg wie en wat de overledene was. Na hem kwamen de portretten van den Congolaanschen prins Sakala en diens twee den vader, dm kapitein Vande Velde. Nu leidde de heer Cordenier ons naar die verre streken van Neer-Egypte, Rome en Athenen. Spreker toonde ons al het merk waardige wat die plaatsen opleveren. Wat we al gezien hebben, zult gij vragen? Maar dat is ons gansch onmogelijk te be schrijven. Wat vooral de aandacht van het talrijke publiek op zich getrokken heeft, dat is het portret van het Valikaan te Rome. Dat groote gebouw, met zijne duizende kamers, omringd van uitgestrekte hovingen, waar alle pracht en weelde ten toon gesteld worden. En wie woont daar in dat prachtige paleis? Een arme man, zeggen onze zwartjes, een mau die slaapt op strooi, die, even als de zaligmaker, geen steen heeft om zijn heilig hoofd te laten rusten. Gelukkig krijgt die arme man alle jaren eenige miljoentjes franken ten geschenke van kwezeltjes en pillaarbijters, om zijn strooi te ververschen, en hem in staat te stellen, zijne heerschappij over de wereld staande te houden. Bij het uitleggen der verschenen zichten wist de heer Cordenier de aandacht zijner toehoorders staande te houden. Hij sprak eene verstaanbare, ware vlaamsche taal. Onvermoeid is spreker een gansch uur bezig geweest, en voor het weetgierige publiek was het nog niet te veel. Wij drukken hier onzen besten dank uit, aan den heer Cordenier, die getoond heeft dat er te IJperen ook mannen zijn die het woord durven gebruiken voor het edele doel, dat het Willems-Fonds beoogt: de vereffing der vlaamsche zaak, de opbeuring van ons vlaamsche volk dat reeds veel te lang onder den gouden voet ligt van den man uit het Valikaan. X. Toen de treurige nieuwsmare van het over lijden des iieeren kapitein Vandevelde ons uit het verre Congoland toegekomen was, vatteden eenige zijner vrienden het gedacht op den ouden, blinden vader van den te vroeg gestorven apostel der beschaving een her denken van zijnen geliefden zoon aan te bieden. Dat gedacht genoot zooveel bijval dat, om zoo te zeggen, het gansche Vlaam sche land er deel aan nemen wil. De kringen en maatschappijen, waar die edelmoedige voordelver van het grootsche beschavingswerk in het verre Zuiden voor drachten gegeven had, stuurden inschrij- vingslijsten naar de leden, die zich verhaast ten hunne bijtreding te geven met de eene voor meer, de andere voor min, in te schrij ven. In den schoot van onze Willems-Fonds afdeeling hebben die inschrijvingslijsten het gulste onthaal genoten. Allen, om zoo te zeg gen, hebben het hunne willen bijdragen om hulde te brengen aan de nagedachtenis van dien waren apostel der beschaving, die gin der verre in den strijd voor licht en weten schap gevallen is. Maar dat is niet genoeg, Gansch onze vlaamschsprekende bevolknig, alle Belgen moeten en zullen er deel aan nemen. Dat zij, die ook iets, hop gering ook, willen jonnen om die betooging een nog grootscher karakter bij te zetten, zich onbe schroomd tot den heer Voorzitter onzer Wil lems-Fonds afdeeling, Diksmuidestraat, 78, wenden hunne bijtreding, hoe onbeduidend ook, zal er met veel liefde en dankbaarheid aanvaard worden. Men zegge het voort 1 Maandag aanstaande, 2n April, viert onze dappere tooneelmaatschappij de Vlaamsche Ster haar jubelfeest van dertigjarig bestaan. Twee harer stichters de heeren Karei Deweerdt en Hendrik Creus, maken er nog deel van en hebben sinds dertig jaren onver poosd opgetreden, zoowel op letterkundig als op tooneelkundig gebied, om ons volk te beschaven, om het te verzedelijken en om het zijne schoone moedertaal te leeren liefheb ben. Met een vieren die heeren ook hun dertigjarig lidmaatschap. Te dier gelegenheid hebben onze ijvervolle, onvermoeibare en talentvolle Sterrelingen, in hun lokaal, het Bronzen Hoofd, voor Maandag een luisterlijk en mooi feest inge richt. Wij, die de echte vriendschap, de vol strekte eensgezindheid en de hartelijke broe derlijkheid kennen, die gestadig onder de leden dier nuttige maatschappij heerschen, wij kunnen volop verzekeren dat het er vroolijk en vreugdevol zal toegaan. Nu, des te beter! Verlustigt u maar goed, moedige volks- beschavers Het Comiteit van den K. K. van het ar rondissement heeft, ter gelegenheid van de goede week, eene bijeenkomst gehad om te beraadslagen over de benoeming van eenen Voorzitter,, in vervanging van M. Spillebout, overleden. Men is niet kunnen overeenkomen over den keus. M. Surmont, die gaarne de bediening zou bekleeden, heeft geene voorstanders gevon den immers zijne prestige is gansch geval len, bij de laatste kiezing, waar hij aan den staart kwam. Henritje Iepenhout heeft te veel werk; hij zoekt gedurig naar middelen om al de belof ten te volbrengen, welke hij aan de kiezers gedaan heeft. Hij kan het dus niet aanvaar den. M. Fraeys? Ook niet: hij heeft nu de bank van Kortrijk te bestieren. Louitje is reeds tevreden met zijne hoeda nigheid van provinciaal lid. M. Colaert heeft de controle op 't stadhuis; op hem mag men dus niet rekenen. Men zegt dat er nogal kans is voor Napo leon; zooals de overledene voorzitter, is hij wel voorzien in zijne kassen en dit is van hoog belang, te meer daar er geene of wei nig nabestaanden zijn. Op 18 Maart 11. kozen 1803 kunstschilders te Parijs de leden van den Jury voor den aanstaanden Salon van 1888. Die Jury telt 40 leden on is gelast met het onderzoek der schilderijen en de uitreiking der belooningcn. Onnoodig te zeggen dat al de leden ervan tot de vermaardste en bevoegste kunstken ners van Parijs behooren. Het getal schilderijen dit jaar voor de ten toonstelling aangeboden, beloopt tot '7.640. Doch er zijn er maar 2,500 die mogen aan vaard zijn. Het is dus noodig een meester stuk voortgebracht te hebben om in den Salon te kunnen flgureeren. Welnu, dat geluk is aan onze jonge stads genoot©, Mej. Louisa Dehem, te beurt ge vallen. Zij is door die groote en bevoegde kunstkenners waardig gekeurd om een der beste plaatsen in te nemen. Zij is met onder scheiding aanvaard en heeft het nummer 2 bekomen en heeft dus het recht aan de zij wanden te flgureereen. Dat is het klaarste bewijs dat Mej. Dehem eene ware kunstenares is en dat zij op den weg der kunst met rasse schreden vooruit gaat. Voor haar een hartelijk proficiatZij is een kind, waarop IJperen terecht tier zijn mag en zij strekt haren leeraar, den heer ill. Ceriez, volop ter eere. Hij ook mag trotsch zijn op zijne leerlinge. >-«_■i i

Het weekblad van Ijperen (1886-1906) | 1888 | | pagina 2