VAN IJPEREN EN HET ARRONDISSEMENT. Politiek, Nieuws-, Handels- en Annoncenblad. Derde jaar. Zaterdag 7" April 1888. Nummer 14. Politiek overzicht. Binnenlandseh nieuws. Biechtvader Scherreweg. Anti-klerikale propaganda. Paus en Franc-Macon. Abonnementsprijs voorop betaalbaar: 3 fr. per jaar voor de stad. 3 fr. 50 voor den buiten. Per 6 maanden: i fr. 75. Annoncan: 15 cent. per drukregel. Rechter lijke eerherstellingen: 1 fr. per regel. Akkoord per jaar of per maand. 10 centiemen per nummer. Afzonderlijke nummers vom artikels, enz. 8 fr. per 100. Alle berichten van verkoopingen of andere bekendmakingen ten bureele dezer gedrukt worden eens gratis ingelijfd. De anuonceo voor België, ter uitzondering der beide Vlaanderen, alsmede die voor het buitenland worden ontvangen door den Office de PublicitéAlagdalenastraat., Brussel. Men wordt verzocht alle hoegenaamde artikels uiterlijk tegen Vrijdag middag vrij en onderteekend toe te zenden. Artikelen ongeteekend of personnaliteiten bevattende worden niet opgenomen. Het fransch ministerie Tirard, dat maar bij gratie leefde, werd omver geworpen door 268 stemmen tegen 237, over het voorstel der onmiddelkke herziening der grondwet en waartegen het ministerie zich verklaard had. Voorzitter Carnot heeft Ch. Floquet, die reeds drie jaar voorzitter der kamer van volksvertegenwoordigers is, belast met het vormen van een nieuw ministerie. Floquet heeft niet lang moeten zoeken om zijne mannen te vinden en nu staat hij aan het hoofd van een radikaal ministerie. Floquet heeft zich den 3 April met zijn programma voor de kamer aangeboden en vond er in 't algemeen een goed onthaal. 't Is ongelukkig voor Frankrijk en het ge- meene best dat er niet meer vastheid in het bestier van het land zij. Die gedurige veran deringen van ministerie, want 't is Liet zesde sedert den 30 Maart 1885, doen veel schade aan het land. Volgens het schijnt zal Bouianger zoo zeer vallen als hij opgekomen is. Hij komt zelfs niet naar het Noorden departement om zijne kandidatuur te verdedigen en laat het aan zijnen vriend Laguerre over, die reeds eene voordracht te Rijsei en te Armen tiers gege ven heeft. De Paus heeft een half miliioen gegeven voor de vosrtplanting van 't geloof. 'Nen sou voor dien armen man als 't u belieft. Erge gebeurtenissen grijpen in 't Oosten plaats en vroeg of laat zal er een oorlog uit ontstaan. Rusland wil van prins Ferdinand niet weten Het durft niet open tl ijk met zijne legerbenden er tusschen komen en daarom werkt het met handen en voeten om Bulga ria in opstand te brengen en zoo redens van tusschenkomst te vinden. De minderheid van het bulgarisch gouver nement spant ongelukkiglijk met de vijanden van 't land zij staan aan 't hoofd van mani- festatiën en doen roepen: Weg met Bratiano Weg met de liberalen! Diezelde minderheid lostte zelfs revolverschoten in de zitting der kamer van volksvertegenwoordigers en een huissier werd doodgeschoten. Een onderzoek werd ingespannen en men bevond dat al de leden der minderheid wapens op zich droe gen. Ge ziet dat de kaloten overal dezelfde zijn. Er is eene aardige werkstaking' te Buenos, Ayres (Argentine) uitgeborsten. De priesters willen geene mis lezen, de kerken blijven gesloten en de klokken luiden niet meer, omdat zij de mis aan eenen leegen prijs moe ten doenGe ziet wel dat de priesters niet werken voor iiet geld maar enkel uit liefde voor die schoone en kostelijke ziel! De Brusselsche gazetten schrijven dat de lijst der kandidaten voor de toekomende kie zing van Juni zoo goed als opgemaakt is. Die lijst zal uit liberalen en progressisten bestaan en bijgevolg al de gezindheden voldoen, zoo veel te beter I Het bestier der brooddieven en der vernietiging van koophandel en nijver heid zal dan een einde nemen. De gevangenissen zitten in België proppens vol, zegt de kalote minister Lejeune. 't Is eene eere, onder het gouvernement van den aartsbisschop van Mechelen, zulke bekente nissen te moeten doen. En dat is al sedert de priester zich meer met politiek dan men godsdienst bemoeit. Reeds meer dan 850 personen hebben in geschreven aan het banket, dat den 13° Mei e. k. ter eere van Bara, te Doornijk, zal ge geven worden.Dat zal een schoon en grootsch feest zijn. Vrouw Beucklaer van Haevene (Antwer pen) iiad hare zwijnen uitgelaten. Al met eens hoort zij haar kindje, dat in de wieg lag, schreien. Zij snelt toe, en het zwijn was bezig met de hand van het kindje op te vre ten. Men heeft de hand moeten afzetten. Er zijn dieven ingebroken bij Nys, boule vard van liet Zuiden, en hebben uit hetschof van den lavabo voor 25000 fr. actiën mede genomen. (Naschrift op onze artikelsDe biecht en de goede zeden). Uit liet verslag der opzoekingen, gedaan voor M. Van Outsen-Molyn, recher bij de rechtbank van Atwerpen, tijdens het be roemd proces De Buck, knippen wij de vol gende getuigenis Moeten wij deze getuigenis verder be spreken? Neen, zij is treffend in haren eenvoud, en welsprekend omdat ze door eenen katholiek onder eed afgelegd wierd. Ziedaar het gevaar der biecht in zijne bloote werkelijkheid: Een oneerlijke pater jaagt eenen sterveling den dood op 't lijf, met hem voorde eeuwigheid bang te maken. Indien Vandenplas onder den aanval eener beroerte bezweken ware, tijdens de zotte en leugen achtige bevestigingen des paters, ware die jezuiet dan niet een moordenaar geweest? En krachtens zijne ingeving en aanzettingen om de bloedverwanten van Vandenplas te onterven ten voordeele der jezuïetenorde, is diezelfde pater een dief, een aftroggelaar! 't Is met den biechtvader alleen bij den sterveling te laten, dat de bloedverwanten zich veelal blootstellen onterfd te worden, daar de langrok geene moeite zal sparen om den lijder met de hel te dreigen, indien hij niet een schoon bezet doet aan de kerk of aan een ander poog werk Wanneer zal dit dom gebruik ophouden, en hoelang nog zullen verstandige lieden weigeren te bekennen, dat de biecht een gevaar is voor de samenleving en voor de zedelijkheid? De biecht is maar goed voor domkoppen en voor menschen, die hunne persoonlijke waardigheid verloren hebben. Zij is daarentegen een bestendig gevaar voor de bloedverwanten van dolende rijke ster velingen, dewijl deze onvoorzichtigen den aftroggelaar bij de geldkist roepenDat de biecht voor kinderen en opkomende jonge meisjes een aller grootste gevaar is voor hunne zedelijkheid, hebben wij in drij voor gaande artikels bewezen. D. N. T. Altijd het oude liedje Bij het naderen der wetgevende kiezingen, doet de klerikale drukperse het onmogelijke om dat liedje te verjongen en draagt het zoo voor met de hoop eenige nieuwe gefopten te maken. De ongodsdienstigheid der liberalen, de priesterwreting, de kerkvervolging, gansch den stok der afdrukken gaat er opnieuw door. De liberalen zijn gewetenlooze en zedeloo- ■/.e lieden, die tot de afschuwelijkste euvel daden bekwaam zijn; zij dragen den pries- teren eenen hevigen haat toe en zouden graag den laatste der priesters met liet vel van don laatsten monnik ophangen; zij zouden de kerken willen plunderen en af breken; ineen woord, den laatsten kiem van alle godsdienstig gevoel uitroeien. Zie daar de stokkepaardjes, waarvan de lezers der godvreezende dagbladen zich dagelijks tot aan hunne keel hebben. De bisschoppelijke drukperse spaart niets, zij kent geene de minste ge weténst wij teling, zij deinst voor geene eene dommigheid, voor geen eenen leugen, voor geen eene lastering terug, als liet er op aankomt de liberalen hatelijk temaken, om ze te kleineeren voor de oogen der onwetende en bijgelcovige massa's tot welke zij zich richt. Zeker doen de geweldenarijen onzer te genstrevers de schouders ophalen bij da verstandige kiezers, die weten dat de geeste lijkheid een bevoorrechten stand geniet in ons gelukzalig landekendat voor de gerokten engemiterden van alle schakeeringen een echt luilekkerland is De geestelijkheid ge niet hier van eene reeks vrijstellingen en uitzonderingen tegenstrijdig met het gemee- ne recht, en, onder alle bewinden, zijn de mildheden van den Staat haar voorbehouden. De bestuurlijke manna regent gestadig in hare koffers, en geestelijke dooue hand breidt zich dagelijks uit op eene wijze, die voor de openbare welvaart zeer verontrus tend is, onder de bescherming eener toe geeflijke wetgeving. Niettemin zijn er lieden, die met vertrou wen al de dommigheden aanveërden, welke de dagbladen, door de kerk betaald, rond strooien, en die voor evangelie houden al wat de monden, door haar open gehouden, uitbazuinen. Het is voor die ongelukkige verdwaalden, die de klerikale drukperse tracht af te zon deren en voor wie de lezing van een liberaal dagblad of het verkeer met eenen liberaal op straffe van eeuwige verdoemenis verboden zijn, dat het voor onze liberale vrienden een plicht is licht aan te brengen en hun te doen verstaan hoe men hen tracht te misleiden om ze te gemakkelijker te kunnen onder werpen en uitbaten. Daarvoor zou er eene werkzame, behendi ge en onverpoosde propaganda moeten in gericht worden bij middel van bezoeken ten huize, van voordrachten, van eenvoudige gesprekken, bevattelijk voor iedereen, van goedkoope volksdagbladen, in de taal opge steld van hen, die men verlichten wil en zich bezighoudende met zekere bijzondere kwes ties, volgens de noodwendigheden der plaat sen of streken. Haasten wij ons er bij te voegen dat zulk werk, dat onze tegenstrevers zonder rust, noch stilstand immer doen, sinds lang door onze vrienden had moeten ingericht zijn. Met takt eu volharding geleid, zou het liberalism er door volop tot stand gekomen zijn, daar zelfs, waar het nu nog maar eene hersen scïiim mag genoemd worden. Dat propaganda werK, dat goede, degelij ke en krachtdadige vrucht afwerpen moet, had het werk moeten zijn, der befaamde liberale Bond, die, in den schijn, niet meer bestaat en waarvan men in alle geval, te vergeefs de bewezene diensten opzoeken zou. De liberale Bond heeft zijne wezentlijke zending niet begrepen; hij heeft gemeend dat hij be /olkingen zonder verdediging aan den vijand laten mocht, bevolkingen, die men zoo gemakkelijk tot ons kamp had kunnen doen overkomen. Nu tot daar. Wij kunnen het maar betreuren voor onze ge zindheid. Den dag op welken alle burgers begrijpen zullen dat den ergsten vijand van den gods dienst de priester zelve is, de ikzuchtige en haatdragende, de hebzuchtige en wraak zuchtige priester, de priester-politieker, zijne zending, zijne plichten verzuimend, de pries- ter-ontuchtigaard, de priester-testamentin- slokker, kiesmakelaar, die de verdeeldheid in de huisgezinnen bewerkt en de maatschap pelijke betrekkingen dwarsboomt, dien dag zal het klerikalism geleefd hebben, en een nieuw tijdvak van vrijheid en vooruitgang zal voor de volkeren aanbreken. Dan zal Je priester zijne eigene misslagen vervloeken in de orde treden en in zijnen kring blijven, voor het groote welzijn van zijnen godsdienst. Is het noodig de woorden van den overle den Malou te herhalen, die, op 't oogenbhk dat den schooloorlog het hevigst woedde, verklaarde dat de geestelijkheid zelve, door hare buitensporigheden den godsdienst hatelijk maakte? Het doel der smaadreden, van loutere bestelling, dor klerikale dagbladen tegen de zoogezegde priesterwreting der liberalen is van de openbare denkwijze af te keeren van hetgene het pastoorsministerie gedaan heeft en van hetgene het niet gedaan heeft. Maar onze vrienden zullen zich wel ge lasten met overal aan de bevolkingen de vrijheiilsdoodende strekkingen van hen te herinneren, die zich schaamteloos, onze meestersnoemen. Men zal wijzen op de sclioolvernietigingen die zij ineêdoogloos uitgewerkt en op de taliooze beloften, die zij niet gehouden hebben. Eu de kiezers genoegzaam ingelicht, zullen de vaische goedzakken, die hun zoo deerlijk gefopt en bedrogen hebben, van het bewind wel weten te verjagen. Wie is niet verwonderd geweest, in deze laatste tijden ilea paus voor nu wijlen den keizer Wilhelm, vriendschappelijke betuige- nis te zien uiten? Hoe kan du vertegenwoor diger van den katholieken God op aarde, zóó zijn plicht hebben verzaakt? De keizer was immers een ieverige franc-macon, een openbaar voorstaander van de leer der vrij metselarij, welke de grootste verdraagzaam heid der godsdiensten als verplichtend ver kondigt, en de paus, zooals het zijne voor gangers gedaan hebben, heeft al de vrijmet selaars voor gevaarlijke, slechte menschen verklaard, als vijanden van de katholieke Kerk, als loochenaars van hare grondbegin sels Die vraag is gemakkelijk op te lossen de vrijmetselarij, 't is waar, leert de brooder liefde en de verdraagzaamheid, welke daar uit vloeit, te oefenen, en dat heeft Jezu - Christus ook gedaandoch het is hier niet te doen met de kristelijke leer, maar wel met de wereldlijke belangen van de ka- HET WEEKBLAD (3e getuige). Vandenplas Hendrikzonder beroep, te Antwerpen. In den loop van het jaar 1843 was ik ziek te Brussel. Ik had veel betrekkingen inet eene familie Baur, welke destijds in de Namen- straat te Brussel woonde. De jufvrouwen dezer familie maakten deel van eene kongregatie, en hadden pater Van Wondelghem (of een naam die er veel optrekt) verzocht mij te komen zien. Ik ontving het bezoek van dien pater jezuiet. Hij vroeg mij indien ik aan de groote zaak, 't. t. z. aan mijne.- consciëntie gedacht had. Deze pater jezuiet wist, dat ik bij de familie Baur belangrijke waarden in bewaring gegeven had, namelijk fondsen en bank briefjes. De geldwaarden bestonden vooral uit goud stukken van 20 en 40 fr., welke mijne moeder, vroeger overleden, met voorliefde vergaarde. Zon der juist de som te kunnen opgeven, geloof ik dat gemelde bewaargeving tot ongeveer 240 a 250.000 fr. beliep. De pater wist dat ik bij de familie Baur geld liggen had, zonder nochtans te weten hoeveel. De familie Baur wist het zelve niet, want alles was in eenen zak van groene zijde genaaid, en omsloten doordrij handdoeken, de eene boven den anderen geknoopt bij middel van verscheidene strikken. Het geheel vormde een enkel pak. Ik herinner mij dat de zijde van grof en sterk weefsel was. Toen de jezuiet Van Wondelghem mij van de gi-oote zaak sprak, antwoordde ik hem dat ik mijnen biechtvader had, den pastoor Willaert. Vervolgens sprak de pater van mijne familie en van de gevallen, waarin ik mij van mijne bloed verwanten had te beklagen gehad. Hij spoorde mij aanmijne fortuin aan zijn order over te laten zeggende dat men dan voor mij en mijne familie zou bidden en dat ik op het register der orde zou ingeschreven zijn. Ik antwoordde hem, dat zulks niet kon zijn, dewijl de jezuieten der burgerlijke verpersoonlijking' niet bezaten. Hij antwoordde mij dat zij hunnen zaakwaarne mer hadden, den advokaat Valentijns, uit de Boom gaardstraat. De pater deed vóór mij een sermoen: hij zei dat hij de hel voor mij geopend zag, terwijlindien ik naar hem luisterdehij de Maagd, engelen en aarts engelen zou zienom mij met opene armen te ontvangen. Bij het hooren dezer woorden was ik zoodanig ontroerd, dat ik niet spreken kon en dus niets antwoordde.

HISTORISCHE KRANTEN

Het weekblad van Ijperen (1886-1906) | 1888 | | pagina 1