w Onweder. Verkrachting. Verongelukt. Benoeming. Willems-Fonds. IAATSCH APPÏTBÜRGERf ACHTEN Burgerstand Rechterlijke Kronijk. Bikscliote. Wulverghem. Volkskunde. Uit de riericale Wereld. Ghromograpliö. aan den eersten; 275 aan den tweeden en 125 aan den derden. Afstand, 4000 meters. 5 mededingers. 1", Nana, aan M. Herbau; 2n, Varvar, aanM. Wedier; 3", Doré, aan M. Lambert. Gisteren avond heeft een onweder boven onze stad gewoed, vergezeld van regen; doch de wind voortgezweeptwas het weldra over zonder sporen achter te laten. Te Noord- schote nochtans is de donder gevallen op het huis van den heer Samyn, voerman en land bouwer. De schade is onbeduidend. De genaamde L. Worme, oud 13 jaar en wonende te Proven, werkte den 31 Mei jl. op het land in gezelschap van eenen 70jari- gen ouderling, toen deze haar eensklaps aanviel, in de gracht sleepte en erge aansla gen tegen d© zeden op haar pleegde. Geburen, die in de nabijheid wrochten, hebben de misdaad vastgesteld. De plichtige is aangehouden en te Veurne in het gevang opgesloten. Gisteren, Vrijdag, toen de koopwarentrein van 1 ure 30 m. de statie van Wervick bin nenreed, werd de werkman Van Ackere op 't onverwachts door het locomotief aangegre pen, omvergeworpen en gansch vermorzeld. Eenige oogenblikken nadien was hij een verminkt lijk. De ongelukkige werkman laat eene zwan gere vrouw en 6 onbejarige kinderen achter. De heer Lalieyne, ontvanger der Domeinen en Registratie te Brée (Limburg), is in de zelfde hoedanigheid te Assenede (Oost-Vlaan- deren) benoemd. Het Willems-Fonds begon verleden jaar de uitgaaf' eener reeks levensbeschrijvingen van roemrijke Belgen. De reeds verschenen werken beschrijven het leven van Lieven Bauwens en Agneesens. Het derde boekje, dat komt te verschijnen uit die merkwaar dige verzameling, is gewijd aan den Vlaam- schen geleerde der XVPeeuwSimon Slevin. De schrijver, de heer Decock, gemeente onderwijzer te Denderleeuw, verhaalt het leven van den edelen Bruggeling en onder zoekt zijne werken, vooral degene die voor doel hebben: de Wiskunde, deSterrekunde, de Taalkunde en de Waterkunst. Hij eindigt met de practische zijde van den geest des Belgischen Archimedes te toonen, als mensch en burger. Vóór Oktober aanstaande verkrijgen de inschrijvers van het Willems-Fonds nog: I. De wervellooze dieren, door Dr Jul. Mac Leod. II. Karei VI en Maria-Ther es ia, door Sleeckx. III. Jozef II en zijne regeering, door Sleeckx. Schieting van Maandag 4 Juni. Maillard Gustave, 3 4 4 3 5 19 Froidure Robert, 2 3 5 3 2 17 Joos Alphonse, 3 4 1 4 4 16 Masschelin A. 5 4 0 4 3 16 Boedt Leen, 2 4 2 3 4 15 Lesaffre Auguste, 2 0 4 4 4 14 Bogaert Alphonse, 3 2 4 2 3 14 Ligy Albert, 5 2 2 3 2 14 Deweerdt Charles, 4 2 4 2 2 14 Vermeulen H. 4 4 3 1 2 14 van den 1 tot den 8 Juni 1888. Geboorten. Mannelijk geslacht 3. Vrouwelijk id. 1. Huwelijken. Polydoor Odent, dienstknecht en Maria De- vos, naaister. Alfons Legier, bediende der accijnsen en Maria Deweerdt, zonder beroep. Maria Blancke, zonder beroep, 65 jaar, weduwe van Jan Mallet, Rijselstraat. Sophia Note, zonder beroep, 72 jaar, onge huwd, Hondstraat. Arthur Kerrinckx, scholier, II jaar, Neêr- straat. Maria Leupe, zonder beroep, 54 jaar, we duwe van Ludovicus Roose, St Jacobs buiten. Franciscus Samin, landbouwers werkman, 30 jaar, ongehuwd, Meenenstraat. Leonia Monteyne, dienstmeid, 22 jaar, on gehuwd, Meenenstraat. August Meersseman, schrijnwerker, 76 jaar, weduwaar van Mathielde Bortier, Aar- destraat. Kinder-em beneden tie 7 jaren. Mannelijk geslacht 1. Vrouwelijk id. 0. De pastoor van Pouilly, de goede abbé Jardeau, was een der heiligste mannen van gansch Frankrijk. Nauwkeurig vervulde hij zijne kristelijke plichten, een waar genoegen was het voor hem dezelve te kunnen ver richten. Tevreden was hij vooral, de heilige man, wanneer hij de kleine meisjes tot hun ne eerste communie mocht voorbereiden. Hij onderwees ze zoo goed, hij gaf ze zooveel goede lessen.... dat hij komt te verschijnen voor het Assisenhof van de Cöte-d'Or, onder beschuldiging van menigvuldige aanslagen op de zeden. In het verhoor zijn: een soldaat van het 3e linie, een muziekmeester der kurassiers, een sapeur en een onderwijzer komen verhalen dat ze vroeger als leerlingen van het semi narie van Plombières, waar Jardeau surveil lant was, blootgesteld waren aan zijne schandelijke plagerijen. De advokaat-generaal, de heer Cunisset- Carnot, schoonzoon van den Voorzitter der Republiek, hield de beschuldiging staande. Broeder Jardeau werd plichlig verklaard aan al de daden hem ten laste gelegd en veroordeeld tot vijfjaren opsluiting. Eene kloosterlinge, dienst doende als on derwijzeres in eene congreganisteschool van Mans,en gekend onder den naam van zuster Ursule, is liet voorwerp van een vlijtig onderzoek van het parket, onder beschuldi ging van eene onbejarige aangespoord te hebben tot ontucht. Oh! volgelingen van den Jerusalemmer, zult gij dan nimmer de blikken naar den gekruisten Zaligmaker oprichten! X. Zondag 11. heeft de hoer Pastoor gepredikt over het lezen van slechte gazetten, en hij noemde het Weekblad! Is het niet wat straf? Het Weekblad, dat do menschen de oogen opent en doet zien wat de priesters in hunne dagbladen aan het volk willen wijsmaken, hoe zij er op uit zijn om de menschen te mis leiden door bedrog, valschheid, geldafper singen, enz. Ja, dit zijn de gazetten die zij u-aanbevelen, waar niets dan leugentaal en laster te lezen staat, waar hunne kuiperijen verbloemd en hunne daden verschoond wor den, maar een blad dat rechtzinnig en onbe wimpeld de waarheid zegt, doen zij voor slecht doorgaan. O! die huichelaars! Niettemin, wij bedanken den herder voor de aanbeveling, want velen, die niet wisten dat het Weekblad bestond,zullen nu nieuws gierig zijn het te koopen en te lezen. Leve Wulverghem! Leve zijn kiezers korps. Zondag 27n Mei laatstleden, waren de kiezers van Wulverghem tot eene buiten gewone stemming geroepen om den,gemeen teraad door twee nieuwe leden te vervullen. Ofschoon er bij zulke plaatsjes moeilijk honderd per honderd te winnen is, waren er nochtans zes kandidaten die zich voor het kiezerskorps aanboden. Ja zes. Maar ook was deze kiezing van een overgroot belang. Wulverghem is een dorp dat 400 inwoners telt. Gezien dit klein getal, kan men deze ge meente niet beter vergelijken, dan aan een huisgezin waar er tot nu toe nooit anders dan vrede, rust, eenparigheid van gedacht geheerscht heeft. Over weinige jaren bouwde men er een ruim net schoollokaal, endank aan den nijver en zelfopoffering van eenen uitmuntenden schoolmeester, voldoet het onderwijs daAr ten volle aan den wensch der ouders. Ongelukkiglijk vindt men te Wulverghem gelijk overal elders, een dik vet zwijntje, welke men meestal herder der parochie noemt, maar, die om bijzondere redens, te W ulverghem beter gekend is onder het eere- titel van Langran-Dumonceau. Dit verken, door christelijke liefde bewogen, heeft dikwijls gezocht treffelijke lieden in hunne eer, faam, hunnen handel of hunne zaken te beschadigen, soms hebben zijne plannen mislukt, meer dan eens hebben deze zicli voltrokken. Ik smeek voor hem den berm- hartigen God, dat hij zijn kwaad vergeve, en na zijne dood wat hellevuur op zijne Yerd.... smijte. Nu zou hij gaarne een nonnenschool op richten en dan allengskens trachten den onderwijzer uit zijne school te kotteren. Waarom? Ik weet het zelf niet; om daartoe te geraken heeft hij niets anders te verrichten dan twee mannen in den gemeenteraad te kunnen plaatsen die dansen zullen zooals mijnheer schuifelen zal. En daarop aanstonds drie van de fijnste koppen van Wulverghem uitgezocht en hun de naam van kandidaat gegeven. Maar hij had gerekend zonder de wel denkende kiezers van Wulverghem. Inder daad, den 27" mei, gaven de Wulverghem- sclie stemmers aan twee der pastoorshonden zulk een schop in hun achterste dat ze in langen tijd hun dorp niet meer zullen zien de heer F ache werd gekozen. In de ballotage van Zondag laatstleden tusschen den overblijven van de drie pas- toorshonden, en de heer Désiré Note kreeg de eersten een buze die hem zoo zeer ver- ontsteld heeft, dat hij 's anderendaags met zijnen stok tusschen zijne beenen, naar Madames van Nieuwkerke gaan loopon is al krijgschen. Gelukkiglijk dat pierotje daar was om hem wat te troosten, anders zou hij reeds op eene tering in zijn bed liggen. Daarop een hartelijk bravotje Wulvergheinnaai's, gij hebt een treffend voorbeeld vanmenschlievendheid, van spaar zaamheid en van goed bestuur gegeven aan deze gemeentebesturen, zooals deze van Wytschaote, Kemmel en van andere nog, die om den pastoors goesting te voldoen, hunne schoolmeesters op straat zetten, ze betalen voor niets te doen, ongebrilde ezels in hunne plaats zetten en op deze wijze het heilzame onderwijs vernietigen en schande lijk het geld der lastbetalers verkwisten. Een gaai van klijle. Onlangs verscheen, in den boekhandel J. Vuylstekete Gent, een Vraagboek lot het zamelen van Nederlandsche folklore of volkskunde, door Aug. Gittée, leer aar bij het koninklijk atheneum van Charleroi. Het werkje, dat slechts fr. 0,75 kost, werd gezonden aan een groot getal Willemsfon- ders en vooral aan zulke personen, die door hunnen maatschappelijken stand het best geplaatst zijn om veelvuldige folkloristische bijzonderheden op te merken en aan te tee kenen. Allen echter, die in de Volkskunde belang stellen, staat een exempl. van gemeld Vraagboek ter beschikking. Het wordt onvergeld toegezonden aan degenen, die zich gelieven te wenden tot den hr. Aug. Gondry, sekretaris-schatmeester van het Willems fonds, Coupure, 181, Gent. Volkskunde, zooals de naam het zegt, is die wetenschap welke de studie des volks voor doel heeft, 't Is de folklore der Engelschen, de ethnologie der Fran- schen. Op 'teerste zicht schijnt deze weten schap van weinig beteekenis, ondergeschikt belang of minderen omvang. Niets is echter meer onwaar, wanneer men de punten overloopt, waarop de aandacht van den volkskundigen navorseher moet stil blijven. Wat zouden wij allen, die op dit gebied nooit eenige voorbereidende studiën deden, bij een weinig opmerkzaamheid niet vertellen, niet aanteekenen op zooveel hoofdpunten als daar zijn: Volkstaal en humor, volksver maken, huiselijk volksleven, volksmytholo gie, natuurgeioof, volksgeneeskunst, fata- lismus, enz.? Wat eigenaardigs hebben wij niet op te merken in de feesten, kinder-en volksrijmpjes, spelen, zeden en gewoonten, gebruiken bij geboorte, huwelijk en sterf geval, op kleederen en sieraden, nopens geslotenovereenkomsten, misdrijven, on gelukken, tafelgebruiken, enz.? Wie van ons kent geene volkssage nopens eenig godsdienstig personaadje, duivel, kruis, vrijmetselaars, ingebeelde wezens, als reu zen, dwergen, weerwolf, alven, nachtmer rie, spoken, enz. Zijn er geene spreekwoor den of meeningen verbonden aan sommige dieren, planten, steenen, hemellichamen, luchtverschijnselen, dwaallichtjes? Wat ver telt men over geluk en ongeluk, voorspelling der toekomst, waarzeggerij, droomen, goede of slechte voorleekens? Van al die punten en van veel andere, vindt men de ontwikkeling in het Vraagboek van den hr. Gitlée. Het moet dus den lezer verwonderen indien de folklorist zich op een uitgestrekt veld bewe gen kan, en dat zijne studiën slechts ophou den ter plaats waar stellige wettenschappen, als natuurkunde en geschiedenis, hun stand punt nemen. Met de Volkskunde als studiedoel aan eene zijner afdeeling op te dragen, heeft het Taalverbond van Antwerpen aan die wetenschap gewichtigen dienst bewezen. Mannen van goeden wil dagen, als medewer kers of navorscliers, talrijk op. Eene soort van vooringenomenheid heerscht nu jegens deze wetenschap, welker bestaan velen van ons niet schenen te vermoeden. Inderdaad, onder de tijdschriften in Vlaamsch-België, die zich nevens andere vakken ook met folk lore bozig hielden, hadden wij slechts 7 Daghet in den Oosten (Hasselt) en Rond den Ileerd (Brugge). Nu wordt echter in Gent, bij A. Hoste, het maandschrift Volks kunde uitgegeven, onder redactie der hh. Pol de Mont en Aug. Gittée. Daar het, dank zijnen lagen prijs overal toegang vinden kan, twijfelen wij niet of liet zal voor de kennis van ons ras het hoogste nut stichten en de beste vruchten afwerpen. Geen enkele Vlaming mag aan de studie van eigen land en volk onverschillig blijven. Die lamlendigheid moet verdwijnen tegenover den vurigen wensch onze eigene nationali teit, landaard en volkskarakter te dienen en te kennen. Te lang lagen wij, pelits Bei ges onder den pantoffel der heerschappen van chez nous te lang aanbaden wij, in stomme verbazing, alles wat een Parijzer merkteeken droeg. Laten wij nu de waag maar eens langs de tegenovergestelde zijde hellen en zien wij wat onze taal- en stambroeders in Duitsch- land, Nederland en Engeland reeds op ons vooruit hebben. Over een vijftal jaren be zochten wij in den Natara arlis Magislra, den nergens overtroffen Amsterdammer dierentuin, de rijke en welingerichte mu- zëums van land- en volkenkunde. De zoo schijnbaar koude Hollanders zijn ons dus op dit punt ver vooruit, en wij,kleine verwaan de Belgen, hebben hun wel een en ander af te leeren. Men wijze ons, als logenstraffing van hetgeen wij bevestigen, een enkel eth- nologisch muzëum in BelgiëS. i. Over eenige dagen wilde eene boerin uit de omstreken van Charleroi eene mis om tien ure 's morgens laten zingen voor de zaligheid van haren echtgenoot. De pastoor die wist dat de boerin er verre van af was rijk te zijn, vroeg op voorhand betaald te worden. De vrouw deed hem opmerken dat zij thans geen geld bezat, maar beloofde hare koe te verkoopen en aan den pastoor de helft van den prijs ervan te geven. De zaak werd geklonken. De mis werd gezongen om tien uren 's morgens, met al de pracht die ten toon wordt gespreid bij zulke missen. Wanneer Het nu gold hare belofie na te komen, vond de slimme boerin het volgende uit: Zij verklaarde aan den vleeschouwer die de koei wilde aankoopen, dat zij zo niet wilde verkoopen zonder liare kat. Voor de kat vroeg zij 395 frank; voor de koei, een ongehoorden prijs, 5 frank Da vleeschouwer een afschuwelijke geus voor liet minst aanvaarde dien koop te sluiten cn de boerin, voorzien van het kwijtschrift van den aan kooperder koei, begaf zich bij den pastoor om met hem, volgens gesloten overeenkomst, den prijs ervan te deelen. De pastoor kreeg bijna eene beroerte. Don volgenden Zondag hield hij eenen preek, waarin hij geweldig uitviel 'tegen de slechte trouw der vrouwen. Of men in en buiten de kerk gelachen heeft II. L'Opinion van Namen deelt de rekening mede die eene kerkfabriek heeft laten aan bieden voor eene begrafenis. I)a rekening beloopt tot de som van zeven honderd frank. Het aandeel van den pastoor tot Voor het zingen der mis 72,00 Zijne winst op het was 83,70 Idem op de houten flambeeuwen 50,00 Om het lijk tot buiten de siad vergezeld te hebben 55,50 Zijne winst op de offerande 33,00 Samen 294,20 De arme man is waarlijk te beklagen. Hoeveel loopen er in de wereld die bijna drie honderd frank winnen, om twee uren te wer ken, voor zooveel men hier mag spreken van werken. Drie maanden arrest. Dit is de straf welke een derschaamteiooze namakers van de Zwitsersche Pillen Hertzog komt te ondergaanmen kan deze welverdiende kastijding slechts toejuichen, niet alleenlijk willen die heeren zaaien waar zij niet maaien, maar tevens brengen zij de gezond heid der slachtoffers hunner handelwijze in gevaar. Men kan do vrienden der goede Zwitserche Pillen niet genoeg waarschuwen op hunne hoede te wezen bij het aankoopen derzelve: de echte Zwitsersche Pillen zijn herkomstig uit de fabriek van M. Hertzog, apotheker te Parijs en de blauwe waa'r- borgszegel der fransche regeering moet op elk etiket voorhanden zijn. Sinds het drukken met den Chromographe uitgevonden en in zwang gekomen is, hebben vele personen opzoekingen gedaaanorn eon goed deeg (pate), tot drukvorm dienende, to ontdekken. De Uitgever van het Weekblad komt eon kontrakt te sluiten met een der belangrijkste huizen van Amsterdam, dat hem een depot van allerbeste Cliromograpliiedeeg (p&te) en Inkt toevertroouwd heeft a in zeer voordeelige prijzen. De personen die zouden begeeren het ge stel (bak, enz.) niet zelf te vervaardigen, mogen er den depositaris mede gelasten zon der verhooging van prijs. 55 <M H M Ph Ph H pp ts! 00 19,00 15,75 15,75 17,67 18,75 8,00 2,ld 3 'S j 19;4i 0 700 800 700 400 7,000 18,866 i 19,25 15,87 16,00 18,50 18,00 7,50 2,88 8,700 400 700 400 1,400 11,000 18,735 Tarwe Rogge Haver Erwten Boontjes Aardappels Boter O verlIJ deus. OO CO CO G G HH (Stj co G G O) middenprijs per 100 kilo O AP 3 p u 3 if M middenprijs per 100 kil. 3 Verkochtte Kwantiteit N 55 55 w 55

HISTORISCHE KRANTEN

Het weekblad van Ijperen (1886-1906) | 1888 | | pagina 3