TAN IJPEREN EN HET ARRONDISSEMENT. Politiek, Nieuws-, Handels- en Annoncenblad. Derde jaar. Zaterdag 30" Juni 1888. Nummer 26. Allen godsdienstig in Rusland. Onwetendheid en gallomanie. De rechten op het graan. STADSNIEUWS. Onvoorzichtigheid. Benoeming. Feest bij de Taartevissohers. Abonnementsprijs voorop betaalbaar: 3 fr. per jaar voor de stad. 3 fr. 50 voor den buiten. Per 6 maanden: 1 fr. 75. Annonoan: 15 cent. per drukregel. Rechter lijke eerherstellingen: 1 fr. per regel. Akkoord per jaar of per maand. 10 centiemen pW nummer. Afzonderlijke nummers voor artikels, enz. 8 fr. per 100.Alle berichten van vérkoopingen of andere bekendmakingen ten bureele dezer gedrukt worden eens gratis ingelijfd. De annoncen voor België, ter uitzondering der beide Vlaanderen, alsmede die voor het buitenland worden ontvangen door den Office de Publicité, Magdalenastraat, Brussel. Men wordt verzocht alle hoegenaamde artikels uiterlijk tegen Vrijdag middag vrij en onderteekend toe te zenden. Artikelen ongeteekend of personnaliteiteu bevattende worden niet opgenomen. Een rusisch schrijver, de heer Tsakni, heeft onlangs breedvoerig den zonderlingen geestes toestand gestudeerd, die sinds een vijftigtal jaren in de slavenwereld ontstaan is, en die onder vele opzichten gelijksoortige, maar veel oudere gedaanten herinnert in het leven der westersche volkeren. Het betreft de godsdienstige gisting, die een millioen menschen in opschudding brengt en de ver- schillendste gedaanten aanneemt onder eene menigte sekten, die allen op zoek zijn naar de waarheid, den waren God en de eeuwige zaligheid Het pessimismus, dat een zoo groote trek is van den russischen aard, komt vooral in de wijsbegeerte dezer sekten voor. Daar ziet men het de uiterste palen bereiken en tot zijne logieke gevolgtrekking komen, den vol- strekten afkeer van het leven, die zich dooi den zelfmoord vertolkt. De hoofden dezer nieuwe godsdiensten roepen uit dat het menschdom in de zonde gedompeld is, dat er geene deugd meer is op aarde, dat er de duivel heerscht, dat het kwaad zegepraalt. Als heelmiddel wijzen zij de beslissende verzaking aan de wereld aan, de vernieuwing van het maatschappelijk leven op nieuwe grondvesten, of zeer een- voudiglijk den vrijwilligen dood. Onder de duizenden predikers die deze beweging heeft doen ontstaan, was de rnonik Faloré, die zijn apostelschap op de boorden der Volga uitoefende, een der volklievcndste. De grond zijner leering was de noodzakelijk heid van den zelfmoord voor alwie zijne zaligheid wilde bewerken. Men kan in deze •wereld van onmenschelijkheid en zonde niet meer leven, zegde hij met eene woeste logiek. 't Is in den dood dat men de zaligheid zoeken moet. Sterven wij voor Kristusl... Dit leerstelsel verleidde een groot getal discipels, die zich aan den meester hechtten met het vast besloten gedacht in zijn gezel schap te sterven. Vier-en-tachtig onder hen besloten in eene spelonk te vergaderen om er te bidden en te vasten tot ter dood. Zij hadden zorg gehad in de nabijheid houtbun dels en stroo opeen te stapelen, om zich le vende te verbranden, indien de policic bij toeval hun ontwerp wilde verhinderen. 't Is juist hetgeen gebeurde. Eene vrouw, die twijfelde aan de noodzakelijkheid van den zelfmoord in 't gemeene, ontsnapte en boezemde schrik in. De gendarmen omring den de spelonk. Maar de dweepers hadden zorg gehad schildwachten in het ronde te plaatsen; zoodra zij verwittigd werden dat de oningewijden naderden, begonnen zij te roepen: De antekrist komt!... Vallen wij niet levende in de handen van den vijand! De brand wordt ontsteken. Te vergeefs trachten de gendarmen en de inwoners van een naburig dorp hem uit te blusschen en de ongelukkigen van dien schrikkelijken dood te redden. Zij worstelen hardnekkiglijk, dooden malkander met bijlslagen en werpen zich in de vlammen, ai roepende: Sterven wij voor Kristus Onder dezen die men er in gelukte te red den, bevond zich een boer, Tousclikof geliee- ten, die voor de rechtbank geroepen en tot eeuwigdurende opsluiting veroordeeld werd. Hij ontsnapte en begon de leering van den zelfmoord te verkonden. Zijn apostelschap had den grootsten bijval: welhaast had hij zestig personen rond zich geschaard die tot den dood besloten waren, en waaronder zich gansche huisgezinnen bevonden, vader, moe der en kinderen. Ditmaal koos men geene spelonk tot too- neel van het drama, maar eene boeren izba. Op een gegeven teeken, begonnen al die ongelukkigen elkander te vermoorden met messteken en bijlslagen.Toen de policie, door het gehuil der gekwetsten aangelokt, toe kwam, waren er reeds vijf-en-dertig dooden. Eene talrijke sekte is deze der '-springers», die zich sedert omtrent vijf-en-twintig jaren ia den Caucasus ea de naburige provinciën ontwikkeld heeft. De bevolking dezer stre ken, voor het grootste deel samengesteld uit vurige afgevallene die het russisch beheer daar henen voert om hunne zedelooze propa ganda tegen te houden, is een terrein dat voor de geheimzinnige gedachten geschikt is. Het meestendeel der russische sekten tel len er hunne vertegenwoordigers. De nog half wilde staat der streek en de verwijde ring van het midden gezag laten den dweep- zuclitigsten toe hun leven te schikken naar de voorschriften van hun geloof en zij trekken er voordeel uit om zich aan een werkzaam apostelschap onder de inboorlingen en de koloniebewoners over te leveren. 't Is daar dat zich de nieuwe godsdienst der Prigouni veropenbaard heeft, waarvan de overste den titel van God aannam, den nakenden vervaldag van het einde der we reld predikte en voorhield dat de eenige middel om aan de eeuwige verdoemenis te ontsnappen, deze was aan hem te biechten. De staat van gratie die zich bij den vergevou zondaar openbaarde deur de rechtstreeksche nedordaling van den Heiligen Geest en door eenen aanval van besmettelijken wijtsdaus, waren de ongeloovigsten zelf verplicht zich over te geven. Men zag de geloovigen in onmacht vallen, zich aan allerhande stuiptrekkingen overle veren, hunne plaats verlatenwonderlijke sprongen doende om zonder muziek te begin nen dansen; eindelijk vielen zij in malkan- ders armen en kusten zich broederlijk. Hoe twijfelen aan de onfeilbaarheid der genade, bij zulkdanige gymnastiek. De aanhangers werden ontelbaar. Maar het schrikkelijkste drama dal het gevolg geweest is van die zeldzame godsdien stige besmetting, had plaats in de provincie Perm, te midden van een bosch. Een boer, Ivhodine genaamd, die eene zekere opvoeding ontvangen liad en die gedurig geheimzinnige boeken las, speelde er de voornaamste rol. Na eenige jaren van dat regiem kwam Ktiodine tot de overtuiging dat het einde der wereld naderde. Hij besloot daaruit dat het eenige wat men redelijk doen kon, indi< n men zijne ziel wilde redden, de wereld te verlaten was, zich in de eenzaamheid der bosschen te verschuilen en een einde te stellen aan een zondig en schandig leven. Vooraleer echter zijn ontwerp uit te voe ren, achtte hij het geraadzaam zijne vrien den en kennissen er mede bekend te maken, om lien ten minste eene kans te geven om tot het eeuwig geluk te geraken. Zijne moeder, zijn broeder, zijne schoonzuster en een oude oom verhaastten zich zijne zienswijze aan te nemen; verscheide andere discipelen voegdtn zich weldra bij die kleine kudde. Er werd overeengekomen dat men zou vertrekken om in een wild bosch te dringen, er zich levende te begraven en allen te zamen van honger te sterven. Maar eerst behoorde het een toilet te ma ken dat met de omstandigheden overeen kwam. De vrouwen brachten drie dagen door met rouwkleederen te maken die de aanhan gers aantrokken om zich op weg le stellen, na eerst aan Satan, zijne pomperijen en zijne werken verzaakt te hebben. Toen zij op de plaats gekomen waren die voor het sacrifiicie bestemd was. zei Khodine hun: Nu dat gij aan Satan verzaakt hebt, valt er niet anders meer te doen dan honger en dorst te verdragen. Indien gij twaalf dagen zonder eten of drinken blijft, zult gij in het rijk Gods treden. Alsdan begonnen weken van onuitstaanbaar lijden. De vrou wen en kinderen, onbekwaam het te door staan, snikten en smeekten dat men hen eenige druppels water zou geven; die tranen bewogen eenige der fanatieken; zij wierpen zich voor de voeten van den meester om hem te verzoeken ten minste medelijden met de kleinsten te hebben. Maar Khodine bleef ongevoelig aan die gebeden. Noch de tranen, noch Let gehuil, noch het zicht der folteringen die deze onge lukkigen verscheurden konden licm bewe gen. Hij beschouwde met onverschilligheid de kinderen die gras aten, varenkruid ver slonden of liandvollen aarde opslikten. Twee der aanhangers echter waren in staat niet die afschuwelijke tooneelen te verdragen en vluchtten binst den nacht. Khodine werd benauwd toen hij hunne afwezigheid bemerkte en besloot den dood te te verhaasten, die zoo traag was om komen. Het uur is geslagen; zijt gij gereed?... vroeg hij aan zijne discipelen. Wij zijn gereed! antwoordden de ongelukkigen. Aanstonds begon men de kinderen te ver moorden en ze te begraven. Daai na hielden de overlevenden raad en besloten dat het verdienstelijker ware nog te lijden en maar door den honger te bezwijken. Maar stappen lieten zich hooren; stellig hadden de vluchtelingen de policie verwit tigd; men mocht niet levende in de handen van het antechristgebroed vallen... De man nen wierpen zich op de vrouwen met bijl slagen, en vermoordden dan elkander. Toen de gendarmen toekwamen, vonden zij er nog slechts drie, waaronder Khodine, bij wion het leven niet uitgedoofd was. Sommige lieden, eenvoudig van geest en om zich eenige importance te geven, schrij ven en spreken bijna altijd fransch. Vlaainscii is te gemeen; 't is de taal des volks en der minderen, en bij dezen kan men niet ten achteren staan. Zoo leest men fransche gazetten, fransche werken, fransche kerk boeken, men laat fransche aankondigingen, visietkaartjes en rekeningen drukken en boven zijne deur een fransch opschrift plaat sen. Goed in Frankrijk, maar in het vlaam- sclie land noemt men dat van zijnen neus maken vlaamsche gaaien, welke zich inet fransche pluimen opsmukken. En zoo dat fransch nog onberispelijk ware; maar een parijzenaar zou het niet verstaan, zoodanig is het met vreemdsoortige en wanklinkende doorspekt. Dat is niet alleen voor de gewone volksklas gezegd, maar de Kamerheeren, die het vlaamsche land vertegenwoordigen, hebben ook meer dan eens reusachtige ke mels geschoten, toen zij eene hoogdravende rede afga\en. Men zou me zeggen, dat de menschen in het vlaamsch zich ook niet fouten zouden uitdrukken: 't akkoord; maar dan is de feil toch zoo belachelijk niet, als in eene taal die onzer gewesten vreemd is. Zoo luidde een briefje, dat onze waschvrouw als rekening opgaf. Lavaas du Janviee Chemiese fr. Mojaardepoos. Col per manchet per chooset. Baajs Eschuim n Zou men niet ziek worden van lachen? En dat men niet zegge: die vrouw is on geleerd of zij doet wat ze kan! Neen, ge melde vrouw ging in hare kinderjaren negen jaar ter school, naar eene goede nonnenkantwerksehool, welke thans nog bestaat, 't Is alleenlijk jammer dat die de gelijke school die ievervoile en geleerde nonnekens bestuurd, slechts naar zulk een armzalig voorbeeld moet geschat wor den Zou men er niet beter wat schooner fransch of vlaamsch leeren, in plaats van de kinde ren van den vroegen morgen tot den laten avond, te doen spellevverkeii voor eenige centiemtjes. De franschdolheid, de haat of afkeer tegen onze taal, is alleen bestand om sommige lieden zoo belachelijk te maken. Wat denkt men, als men in den dagelijkschen omgang spreuken als deze hoortJe ne sais de rein, (een leelijk flandriscisme); avec ce-la voor la-dessus; dites wie fois voor dit es un peua ma maison voor chez moisortez dehors voor sovlcz d'icihet trekt erop, ga lire ld dessusenz. Die voorbeelden zouden wij nog kunnen vermenigvuldigen; maar wij denken dat deze staaltjes zullen voldoende zijn, om een gedacht te geven van ons eigenaardig fransch. Met dergelijke uitdrukkingen slaat eene hooveerdige dame, die slechts aan de keu kenmeid of aan de groenselierster vlaamsch gewaardigt te spreken, ver in de schaduw van den eersten den gereedsten werkman van Parijs. En wanneer men het op die hoogte gebracht heeft, telt men dikwijls vijftien of twintig jaren kostschool achter den rug! Twintig jaren levens in eenen franschen aristokratischen dampkring! twin tigjaren oorgesuis en gedruis der beminne lijke taal van chez nous! Het ware min belachelijk, voorzichtiger en zelfs betamelijker, indien elk de gewoon te aanam zijne moedertaal te spreken en te schrijven. Terwijl de clericalen nog altijd aandringen op het invoeren van rechten op het vreemd graan, is het niet slecht nategaan, wat er in Frankrijk gebeurt waar men insgelijks zij nen toevlucht hoeft genomen tot invoer rechten op het graan te eischen. De bakkers te Lyon hebben don prijs van hun brood met twee centiemen per kilo ver hoogd; het brood wordt er nu verkocht menagiebrood, 36 centiemen; wit brood, 43 centiemen. In verschillige andere steden is het brood opgeslagen en zelfs nog meer dan twee cen tiemen per kilo. Men weet het bij ondervinding, eens dat de opslag begint, weet men niet wanneer hij zal eindigen. Maar het bijzonderste van al is, dat de boerkens daar geen profijt uit zullen trek ken de rijke eigenaar alleen zal door het verhoogen zijner pachten van do nieuwe rechten genieten, die zoo zeer op het volk zullen drukken. Overigens zijn er meer boeren, die brood moeten koopen bij de bakkers, als er zijn die graan te verknopen hebben. Wij zeggen hetde opslag van het brood verwekken is, in deze ongunstige tijden, zeer gevaarlijk; het is met vuur spelen. Verleden woensdag avond was de zeven jarige knaap E. M..., op een schip inde Kaai aan het visschen. Een vischje willende ophalen, schoot hij eensklaps vooruit en viel in het water. Een schipper het gevaar bemerkende snelde hem ter hulp en was gelukkig genoeg na veel moeite, het jongen tje te redden. Nog een minuut en het was te laat. Welke onvoorzichtigheid van zulke kin doren te laten gaan visschen. De lieer Gorissen, tusschentijdige bestuur der bij. het middenbestuur van registratie eu domeinen, is bij dat zelfde bestuur, bestuur der benoemd. Ter gelegenheid van S' Pietersdag zullen onze dappere Lijuvisschers, gezegd Taarte- visschers, morgen en overmorgen hartelijk feest vieren. Zondag, Koningvissclien en andere verma kelijkheden. Maandag, ten 1 1/2 ure 's namiddag, lek kere maaltijd. Ten 4 ure, kiezing der commissie, gevolgd door eene luisterlijke prijsvissching. Ten 8 ure, groot bal. Binst de repos koniu- WEEKB

HISTORISCHE KRANTEN

Het weekblad van Ijperen (1886-1906) | 1888 | | pagina 1