STADSNIEUWS. Naar Brugge! NAAR BRUGGE!! Breidel en de Conine. Kiezerslijsten. Burgerwacht. MAATSCHAPPIJ BURGERWACHTEN Tentoonstelling van Oostende. W est-N ieuwkerke willen de liberalen op veertien dagen dat alles omwerkenis het niet om de schouders op te halen? Wel neen, dank aan hunne franschdolheid kunnen zij geene propaganda meer maken; ze zijn niet eens meer in staat om te oordeelen over de belangen van dat volk waarvan zij geheel afgezonderd leven zij kunnen niet eens meer op behoorlijke wijze hunne gedachten uitdrukken t zij bij woorden 't zij bij schrift, in die taal die zij ontleend hebben en die de boer alleen verstaat. Ziedaar de toestand zooals hij sinds jaren duurt, en zooals hij, vooral te IJperen, in wezentlijkheid is. Het eollegie van IJperen heeft de boerenzoons ontvangen en het klooster van Moorslede de meisjesde pas toor heeft dat alles gekneed en verwerkt. De liberalen van IJperen hebben intusschen geslapen, Vlaamsche genootschappen tegen gewerkt of laten uitsterven om die door Franschgezinde te vervangen en op die wijze de buitenbevolking geheel afgezonderd van den invloed der stad. Wie uit IJperen zal dat tegenspreken? En toch is de toestand niet hopeloos. Waar men zoo liberaal was, is alle liberalismus niet uitgestorven. De grond blijft even vruchtbaar en wacht alleen naar bewerking. Hoe groot de macht des pastoors ook zij, ze is niet onaantastbaarmaar men moet het goede wapen gebruiken. Ziet wat de moedige De Sioarle te Nieuwpoort doet; hoe hij daar duim voor duim den grond aan den vijand betwist en eindigen moet met te zege pralen? Dat is dus de redding. Wie in Vlaanderen wil liberale politiek maken, moet er eerst en vooral Vlaamschgezind zijn. Dat is zeer natuurlijk dat iedereen, die den toestand wil beschouwen tot dezelfde slotsom moet komen. Zal de Gazette ook hare studie voortzetten en de vraag stellen hoe de propaganda moet gemaakt worden? Het schepen eollegie onzer stad heeft van een Brugsche Breidel-Commissie den volgen den brief ontvangen. Wij hopen wel dat ons magistraat er goed gevolg van geven zal. BREIDEL-COMMISSIE Brugge, 28 Juni 1888. Brugge. Hooggeachte Heeren Burgemeester en Schepenen der stad IJ per. De brugsche Breidel-Commissie heeft de eer en neemt de eerbiedige vrijheid u uit te noodigen op de plechtige inhulling der historische beiteltafereelen en der zinnebeel den van de zustersteden Gent, Yper, Kort- rijh en Brugge, waardoor het heerlijk en beteekenisvolle Breidel-monument thans in zijne gansche volledigheid zal kunnen bewon derd worden en het meer dan twintigjarig vaderlandsche werk onzer Commissie nu eindelijk en voor goed voltrokken en be kroond is. Deze plechtigheid zal plaats grijpen op zondag, 15 juli aanstaande, om 3 uur 's namiddags, rond het gedenkteeken op de Groote Markt van Brugge. Wij durven wel rekenen op uwe aanwe zigheid aldaar, gezien niet alleen de hooge kunstwaarde van het meesterlijke werk der heeren Paul Devigne en Louis Delacenserie, een zoon van Gent en een zoon Brnggemaar ook nog uit hoofde der hooge, zinrijke beduidenis, die deze allerbest gelukte bij- w erken aan 't geheele monument toevoegen en waarvan wij de welsprekendste uitdruk king vinden in de prachtige redevoering, verleden jaar door Z. M. den koning hier uitgesproken. Wij durven zooveel te meer op uwe aan wezigheid rekenen, daar ons voornemen en onze wensch is daarin den sprekendsten karaktertrek der plechtigheid te doen be staan. Behalve een groote volksoptocht van maatschappijen, als op dien onvergetelijken 11 julidag 1887, zou eene afzonderlijke ont hulling van de vier stedefiguren echte meesterstukken der kunst en van de historische beiteltafereelen, het voornaamste en roerendste deel van ons feestprogramma uitmaken. Bij die onthulling komt ons de aanwezig heid der vier Schepenencollegies als onont beerlijk vooreene soort van heraanknooping der zusterhanden, die, door de eeuwen heen, de vier steden in den vaderlandschen plicht aan elkander sluiten. Wij verstonden ons zelfs, Waarde heeren, u, tot beteekenisvolle vollediging dezer plechtigheid, nog eene kleine opoffering te vragen. Dat ware van een muziekkorps, van uw bestuur afhankelijk, en een groep kin deren uwer scholen dien dag naar Brugge te zenden, ten einde vóór het zinnebeeld uwer stad een lied uit te voeren, dat IJper ken merken zou, en vervolgens eenige kronen, palmen en bloemenkransen voor het onthulde beeld te laten neerleggen. Daar de tijd te kort is voor het aanleeren van muziekstukken kan hierbij aan anders niets gedacht worden dan aan de uitvoering Unisono van een paar gemakkelijke cou pletten. Wat IJper betreft, denken wij dat er wel een plaatselijk lied in uwe stad bestaat buiten het Tuindagslied, dat voor deze gelegenheid minder passen zou als historische beteekenis. Uw prachtig muziekkorps der pompiers, dat hier op 11 Juli 1887 zooveel indruk maakte, zou deze maal alweer best gekomen zijn. Ziedaar, Hooggeachte Heeren, een klein verzoek, waarvan de vervulling aanleiding kan geven tot eene zeer treffende betooging en een machtigen indruk, in een tijd waar het opwekken der vaderlandsliefde meer dan ooit noodzakelijk is tot heil en behoud van 't land. Ook durven wij er op rekenen, Geachte Heeren, dat gij onze dubbele vraag wel zult gelieven in te willigen en ons daaromtrent onverwijld met uw goed antwoord zult ge lieven te verheugen. Aanvaardt, enz. Namens de Breidel-Commissie De Voorzitter, (Get.) A. Coppieters, adv1. De le Schrijver, (Get.) Jul. Sabbe. Op 15 Juli aanstaande moet het stroomen in Brugge De Breidel-Commissie roept nogmaals alle Vlamingen in de grijze muren der Brei- delstad. Eene hernieuwing van den zonnigen, heer lijken 11 Julidag zal plaats grijpen en dit ter gelegenheid der onthulling van dp vier zin nebeelden der vaderlandminnende steden Yper, Korlrijk, Gent en Brugge, insgelijks worden de beiteltafereelen (bas-reliefs) ont huld. Dit alles ontbrak nog aan het beeld op 11 Juli, thans versieren de stedenfiguren en de beiteltafereelen het Breidelmonument op de gelukkigste wijze, niet slechts onder het stoffelijke opzicht der versiering maar vooral onder het zedelijke oogpunt der zinrijke be teekenis. Het is dus een Vlaamsche plicht om naar Brugge te trekken op 15 Juli! Vooral voor ons Yperlingen wij moeten daar de krone spannen, het geldt de verheer lijking onzer stad. Wat ook nog moet gezegd worden, het beeld dat ons Yperen voorstelt munt door pracht onder de anderen uit, dit wordt door alle kunstkenners gezegd. Het feest zal bestaan uit eenen stoet zooals die welke 't verledene jaar zooveel ophef maakte, verder nog vele andere feestelijkhe- heden. De stoet en gansch het feest is der wijze ingericht, opdat de vreemdelingen nog denzelfden avond zouden kunnen naar huis stoomen. Dus alles lacht u tegen Yperlingen, Naar Brugge!! op 15" Juli aanstaande Naar Brugge Wij herinneren onzen vrienden dat het oogenblik gekomen is zich als kiezers te doen inschrijven. Zijn voor het vijfjarig termijn, dat den 16 Juli naastkomende begint, in de burgerwacht benoemd Luitenant adjudant-majoor, de heer Ligy,A. Luitenant kwartiermeester, de heer Van Tholl, H. Seheiting van Maandag 2 Juli. Swekels Léon, 5 4 3 5 4 21 Froidure Eugène. 4 4 3 5 4 20 Vanryckelen Gust,, 5 4 4 3 4 20 Boedt Léon, 5 5 3 2 2 17 Lesaffre Auguste, 0 3 4 4 5 16 Ligy Albert, 4 2 5 2 3 16 Rotiers Jules, 3 2 4 5 2 16 Bogaert Alphonse, 1 1 3 3 5 13 Froidure Robert, 1 3 3 2 4 13 Burgerstand van den 29 Juni tot den 6 Juli 1888. Gebooi-ten. Mannelijk geslacht 6. Vrouwelijk id. 5. Huwelijken. Emiel Capelier, schilder en Emma Vanhalst, dienstmeid. O vorlï.j dons. Euphemia Breyne, dagloonster, 78 jaar, on gehuwd, lange Thouroutstraat. Jozef Flamand, kleermaker, 78 jaar, wedu- waar van Catherina Tahon, Bukkerstraat. Karei Vandekinderen, daglooner, 63 jaar, weduwaar van Rosa Cool, Meenenstraat. Leonia Pauwelyn, zonder beroep, 42 jaar, weduwe van Bernardus Cuvelie, Luikstr. Pieier Seynhaeve, zonder beroep, 59 jaar, echtgenoot van Catherina l'Haire, Meenen straat. Julia Butaye, zonder beroep, 82 jaar, wedu we van Ludovicus Deseger, Rijselslraat. Amelia Pinte, 73 jaar, kantwerkster, echt- genoote van Filiep Vieren, Meenenstraat. Kliidoreii lieiseden do 7 j aren. Mannelijk geslacht 2. Vrouwelijk id. 0. Zooals wij het verledene week aankondig den, heeft de opening der tentoonstelling voor gezondheidsleer, reddingstoestellen, rijverheidskunst en schoone kunsten Zater dag namiddag te Oostende, in het Park Leo pold plaats gehad. Van 's morgends reeds was de stad in feestgewaad gehuld en wap perde overal het driekleur. Om 2 ure, verga derden de nitgenoodigden en de tentoonstel- Iers in de zalen van den Casino. De heer baron Ruzette, gouverneur der provincie, had de uitnoodiging beantwoord en kwam insgelijks het inhuldigingsfeest bijwonen. Om 2 ure 45 minuten verlieten al de uitgenoodigdeti den Casino en begaven zich naar het lokaal der tentoonstelling. Het gebouw, omringd door boomperken, biedt een schoon en lief uitzicht aan. Verschillige gebouwen, in bet park opgeslagen, zijn zeer bevallig. De heer de Stuers, eere-voorzitter, heeft het woord genomen. Zijne redevoering, die bijzonderlijk over de gezondheidsleer han delde, werd dapper toegejuicht. De tweede redevoering werd door den heer schepen Montangie uitgesproken die den lieer De Vriese, algemeene secretaris, leven dige gelukwenschingen toegestuurd heeft over de inrichting der tentoonstelling. De heer De Nobele, voorzitter van het paironage-comiteit, heeft, van zijnen kant, gelukwenschingen toegestuurd aan de in richters en aan al dezen die tot het welge- lukken der tentoonstelling hebben medege- holpen. De heer De Vriese heeft het gemeentebe stuur over zijn patroonschap bedankt. Hij heeft hulde gebracht aan de dienstwilligheid van den heer Julius Daveluy, secretaris van het patronage-comiteit. Na deze woorden heeft de heer schepen Montangie de tentoonstelling geopend ver klaard en de overheden hebben de tentoon stelling doorwandeld, een minzaam woord tot eiken tentoonsteller richtende. Niettegenstaande hare beperkte plaats, is de tentoonstelling zeer wel gelukt en zal veel bezocht worden. Aan onze lezers, welke eenen aangenamen dag willen doorbrengen, raden wij aan deze tentoonstelling te gaan bezoeken. Iedereen spreekt er met den grootsten lof over. Er zullen morgen, Zondag, concerten ge geven worden in het Leopoidspark, waarde tentoonstelling plaats grijpt, en 's avonds zal het Park schitterend verlicht zijn. De ingangprijs is slechts vijftig centiemen. Den heere Ver voet, Nieuwkerkschen briefwisselaar van 't Nieuwsblad. In ons beknopt overzicht van het eerste alinea uit de voordracht van 3 Juni. welk nauwelijks een vijftiental regelen telt, hadden wij het genoegen den onnoozelen klap van onzen gezalfden redenaar te bespreken; wij waren zoo kortbondig mogelijk en nog scheen ons artikel tamelijk uitgestrekt. Ver beeldt u dan, geachte lezers, dat hoogerge- melde voordracht niet min dan twee kolonnen in 't Nieuwsblad bedraagt, twee kolonnen in denzelfden trant geschreven en even diep geredeneerdtwee kolonnen gekkernijen meesterlijk aaneen ge weefd om niet te zeggen aaneengeklopt; en gij zult u een verkleind, ik zou het noemen een microscopisch ge dacht vormen waren de geestesverschijn- selen die de hersenen tot zetel hebben, stof felijk zichtbaar van de gewichtige zaken die in de KK.-meetingen worden behandeld en verricht. Wilt gij onderwegs een staaltje? Zoo ja, luistert Waarop is de liberale partij gevestigd?.. Op de onwetendheid! Wel inderdaad, 'l is daarom dat de groote centrums zoo ka tholiek en de rotte buitendorpjes van Vlaan deren en de Kempen meestal iiberaal zijn!... 't Is ook daarom dat de kramenier Somzéeee en de welriekende nijveraar Sijstermans, met hunne achtbare collegas, voornamelijk Brussel en de voorsteden vertegenwoordigen, terwijl burgemeester Buis, de gedoemde man van 7" September, door de afgerammelde boeren van Hal, Auderghem en meer andere ejusdm farince werd gekozen!... Welnu, als dit den schrijver aangenaam zijn mag, 't zij zoo Gaarne had ik de volledige ontleding van het meesterstuk gemaakt; doch, Zottemans- praat ten toon spreiden is veelal weinig aangenaam en voor de lezers zeer vervelend; en daarbij Zotteman, ik wil zeggen Vervoet, laat mij daar den tijd niet voor Want onze Pier heeft zich in zijn artikel van Zondag 11. aan eenen bijtenden netel ge wreven; hij behandelt: De liberale Vooruitgang te Rome! Wat de schrijver eerst en vooral benijdt in zijne uitgalming tegen het liberalismus, is het recht dat de liberalen hebben zich vooruil gangers le noemen. Dezen titel verdienen natuurlijk volgens 't Evangelie van den H. Petrus Vervoetianus, de liberalen niet, maar wel de katholieken, die de behoudende partij vormen. Is dat niet zoo klaar, als twee en twee.... drie?! In het woordenboek van de K.K. mannen dus beteekent behoudex niets anders dan Zoo ook is voor hen Ezeldom zijn, gelijk aan: hooggeleerd. Bedelen krijgen zonder vragen. Vasten gebraden kiekens vreten en lekkeren wijn drinken. Belofte van zuiverheid doen talrijke jonge meisjes in dienst hebben en in koolkoljesbetrapt worden Vreedzaam zijn deuren en vensters inslaan en zijne vrouw mishande len. Verdraagzaam zijn den deurwaarder zenden aan arme lien, die dan nog niet schuldig zijn. Milddadig zijn alles voor zich houden. Katholiek zijn spreken van den Paus zijne hkussen. cn meer andere eigenaardigheden. Maar dat is maar een begin. De politieke gezindheden dragen in Italië de zelfde namen als in Belgie. Is 'tniet om krankzinnig te worden! Oef! 't is om te stikkenEr zijn in Italië kaloten en liberalen! 't Is schrikkelijk! afschuwelijk,niet waar? En zoo geraken wij aan het feit: Over eenige zoeken hebben de liberalen te Romen in 'de gemeentekiezingen geze- genpraald. Dien uitslag gingen zij op de 'liberale mode vieren. Hij loas een stap vooruit naar hunnen zin enz.... Zoo zoo. De liberalen hebben wel gezegen- praald, doch dat was geen stap vooruit naar hunnen zin. Oneen! als ge er aan twijfelt, opent het woordenboek der K. IC. mannen Overwinnen eéne buis krijgen. -> Welnu, 't zij nogmaals zoo. Het is maar spijtig dat ik geheel het artikel uit het Nieuwsblad niet kan overschrijven. Na bestatigd te hebben dat de liberalen luidruchtig hunne victoriën vieren en de kaloten in groote stilzwijgendheid, komt hij met zijne gekende strenge logiek tot de gevolgtrekking Een katholiek die mist, handelt tegen zijne leering. Een liberaal, die cle religie aanrandt, volgt zijne leering. De evangelist Pier meent zeker dat het voldoende is, dat hij spreke opdat al de Nieuwkerknaars amen zouden zeggen. Maar, evangelist min of meer, hij is er nog niet half. Gezijt hier te Harlebeke niet, mijn jongen Evangelistje, de H. Geest is met U niet. Wij zullen eens ernstig zijn. Uw doel was natuurlijk van eene tegenstelling of antithe sis te gebruiken. Maar zelfs in tegenstellingen mag men de logiek niet onder de voeten trappen. Om juist te zijn, stellen wij beide tegenstrevers in gelijke voorwaarden, ge lijk hut volgens den regel zijn moet, en de antithesis valt weg daar hetgeen waar is voor den katholiek, het ook is voor den libe raal. Ik beweer dus dat uwe redeneering valsch is, letterlijk valsch. Inderdaad, gij zegt Een katholiek die mist, handelt tegen zijne leering. Wanneer mist een katholiek? Voor alwie u kent en uwe handelwijze, is vragen evenveel als antwoorden: De kalholiek mist, ais hij niet strijdt tegen het liberalismus. Van mijnentwege zeg ikDe liberaal mist. als hij het clericalismus niet bevecht. Het recht, dat ik U toeken van zoo te spreken, moogtgij mij niet ontnemen. En zie In uwe tegenstelling lees ik Een liberaal, die de religie aanrandt, volgt zijne leering. Opperbest Inderdaad, ik heb zooeven vastgesteld dat een liberaal, die de religie aanrandt, niet mist. Wij zijn dus in volle akkoord en wij schrij ven: Een liberaal, dieniet mist, volgt zijne leering of wel een liberaal die mist, handelt tegen zijne leering. Un juist zoo is het ook met de katholieken lijk gij hetzelve hebt geschreven in uwe zoogedachte tegenstelling De katholiek die mist, handelt tegen leering. En daar dit ook het geval is met de liberalen, valt uwe antithesis in duigen. Zijt gij nu overtuigd dat het U voordeelig zijn zou eens dat deel te herhalen der wijsge leerdheid die van logiek handelt? Onderlusschen het mag niet miskend wor den dat de tijden heengaan, ras heengaan, zoaarop het liberalismus der menigte zich bij het gedacht beperkte dat de Kerk en de Staat twee afzonderlijke machten zijn met afzonderlijke instellingen en afzonderlijke dienaars, en dat het Vrije Gedacht nu eene ca <-xc5- VOORUITGAAN.

HISTORISCHE KRANTEN

Het weekblad van Ijperen (1886-1906) | 1888 | | pagina 2