VAN IJPEREN EN HET ARRONDISSEMENT.
Politiek, Nieuws-, Handels- en Annoncenblad.
Derde jaar.
Zaterdag 3n November 1888.
Nummer 44.
Le comble
de la civilisation francaise
Het einde der wereld
De opslag van het graan
Hoe men naar de mis gaat.
Donderdag 11 October
1888.
Abonnementsprijs voorop betaalbaars 3 fr. per jaar voor de stad. 3 fr. 50 voor den buiten. Per 6 maanden: 1 fr. 75. Annoncen: 15 cent. per drukregel. Rechter
lijke eerherstellingen* 1 fr. per regel. - Akkoord per jaar of per maand. - 10 centiemen per nummer. - Afzonderlijke nummers voor artikels, enz. 8 fr. per 100. - Alle
berichten van verkoopman of andere bekendmakingen ten bureele dezer gedrukt worden eens gratis ingelijfd. - De annoncen voor Belgie, ter uitzondering der beide Vlaanderen, alsmede
die voor het buitenland worden ontvangen door den Office de PubUcüë, Magdalenastraat, Brussel. Men wordt verzocht alle hoegenaamde artikels uiterlijk tegen Vrijdag middag vrij en
onderteekend toe te zenden. Artikelen ongeteekend of personnaliteiten bevattende worden niet opgenomen.
Vroeger hebben wij reeds gewaagd over
sommige Boulangistische liedjes, die nu in
Frankrijk en vogue zijn We onderlijnden de
bespottelijke wraakkreten, tegenover Duitsch-
land, die er in voorkwamen. Maar thans
hebben we eene nieuwe collectie onder han
den, nogmaals dédié a Boulanger, notre
chef quand mêrne!
Hoe ouder een bedorven fruit wordt, des
te rotter is het. Hetzelfde zien wij met la
grrrande nation. Eenige staaltjes van de
beschaafdheid en de hoofsche zegswijzen 1
onzer Zuiderburen zullen hier wellicht niet
ten oppas komen, bij onze franskiljons, die
Frankrijk 't land der beschaving, le pays de
bon ton et de fines manier es noemen
Onze Fransche pers heeft u reeds genoeg
verteld over den poesjenel Boulanger. Ge
weet dat de man in ruzie ligt met Jules
Ferry en alwie nog een greintje gezond
verstand bezit in Frankrijk. Boulanger's
dichter, en zekere Villemer, maakt liedjes
op al die dingen, en onder andere, is er
eentje dat waarlijk uitmunt door keurigheid
in de vormen en verhevenheid in de gedach
ten, dat meesterstukje is getiteld Le Nez
de Ferry dans la Mélasse. De Neus
van Ferry in de suikersirop. Die pun
tjes moeten wellicht aangevuld worden door
een fransch woord, dat ook met M begint.
Een strootje zal wellicht genoeg zijn om u
den aard van het stukje te doen kennen. We
schrijven het af,want we willen het gedrukte
lied niet schenden, door met de schaar er uit
te knippen
Dat riekt te.... fransch. We gaan verder,
met de hoop van toch iets reiners te vinden
maar och Heere, ga va de mal en pis. We
vallen met onzen neus in eenen nieuwen
hoop mlasse.
In een ander gedicht, getiteld Mossieu
Boulanger! dédié a mes bons amis les
bourgeois, par Villemer, vinden wij
Het is Boulanger's dichter, Villemer die
zoo spreekt tot J. Ferry
Genoeg van al die mélasse!
Doch onze oogen vallen nu op de scie
mécanique et patriotique die men Re
vanche! Rrrrevanchel noemt.
Die Villemer zou waarlijk moeten naar
Pasteur gaan. 't Is hoogst gevaarlijk gesteld
bij dien dichter. Hoor toch die sombere
stemme, in het gedicht La Mort d'un Prin
ce ou le chatiment de Guillaume roepend
tot Keizer Willem II
Aan ieder vuurwerk is een Bouquet, die
de kroon op alles plaatst. Ehwel, Villemer
heeft ook voor een heerlijk bouquet gezorgd.
Wij vinden hem in La Crucifiée de Belfort.
Eerst dient gij te weten wat La Crucifiée
is. Dat is een fabeltje, dat speelt in 1870.
Eenige patriotieke vrouwen vergiftigen een
30tal Duitsche soldaten en, als straf, wordt
er eene, na wat onmenschelijk schandaal,
aan een kruis genageld, net als O. L. H.
De zoon van die onbekende martelares
diende bij de francs-tireurs, en het toeval
wilt dat hij, na den oorlog, ongedeerd naar
huis komt en zijne beminde moeder aan een
kruis ziet hangen. Ge ziet van hier de trage
die.
't Is maar spijtig dat we de pen van Ville
mer niet bezitten om zulke dramatische toe
standen naar waarheid weèr te geven.
Kortom Villemer maakt van de gelegenheid
gebruik om zijne eigene razernij tegen de
Duitschers uit te huilen. Hoorl kinderen,
hoor!
Ziehier wat invallende Franschen in
Duitschland zouden uitrichten
Had Voltaire groot ongelijk toen hij van
zijn lieve landgenooten schreef.* Le FYan-
cais est un mélange du singe et du tigre.
Waarlijk de lezing van die liedjes is, zelfs
met al die wreedheid, nog al amusant, en,
daar wij onze lezers ook wel gaarne zien
lachen, zullen wij hun de namen opgeven
van verdere meesterwerkjes van dien eigen-
aardigen heer Villemer. Ze zijn allen ver
krijgbaar bij den dichter [Villemer,Editeur-
Lnprimeur, 28, rue du Paradis, Paris).
Een heel schoontje voor gevoelige men-
schen: Le viol de la flancée, ou la ven
geance du fermier.
Een ander voor aanbidders der Revan
che Strasbourg en 1900, ou la statue
de Boulanger.
Dan zal het beeld van le brav' général er
voorzeker reeds staan.
Verder: Le merle Frangais, vriendelijk
verzoek niet te lezen Vilain merle!
En eindelijk voor de smullersDe paté
Prussien, ou l'auberge du Porc d'Alle-
magne
II y en a pour tous les goüts, messieurs
Maar nu eens ernstig gesproken.
Ziedaar hoe, dag aan dag, de Parijsehe
revanchekramers op de ongezondste driften
eener ziekelijke bevolking speculeeren. Zulke
vuiligheden en woestheden kweeken den
haat in de harten van eene onwetende, over
prikkelde menigte en broeien langzamer
hand den vreeselijksten der oorlogen, waar
Frankrijk wellicht anders niet dan doodelijk
verminkt uit zal komen. Maar wat kan dat
aan die heéren maken zij kloppen geld met
die driften, zij moeten ze dus opwakkeren.
En dat doen ze niet alleen in walgelijke
liedjes, maar ook in onzinnige schoolboeken
bij het arglooze aankomende geslacht.
En dat is het wat onze franskiljonsgazet
ten goedkeuren en verdedigen. Zij vinden
Duitschland zelfs heel verwaand wanneer
het die opstokkerij van dol chauvinisme bij
Europa aanklaagt als het ergste gevaar van
oorlog en de hoofdreden waarom geheel een
werelddeel zich uitput in ruïeneerende be
wapeningen. Deze pers verdient met veront
waardiging gebrandmerkt te worden!
Wij zijn aan 't gezond verstand der Fran
sche natie de bekentenis verschuldigd dat wij
weten dat zij in hare groote meerderheid de
wilde gevoelens harer revanchekramers niet
deelt, dat de Fransche burgerij den oorlog
verafschuwt, dat het leger zelfs hem wel
aanvaarden zal en met moed maar hem toch
geenszins wenscht. Maar die Villemer's en
andere Barnum's van Boulanger en het Bou-
langisme zijn bij machte om de heele natie in
de grootste rampen meè te slepen.
Aan de Vlaamsche liberale pers de taak
ons volk tegen die akelige hansworsten en
tegen hunne walgelijke naapers in Belgie
gedurig te waarschuwen.
Volgens de Chronique heeft de bisschop
van Doornijkeen zeker getal Belgische bur
gers tot een noenmaal uitgenoodigd, dat in
het bisschoppelijk paleis zal gegeven zijn,
ter gelegenheid van eene voordracht, die
in 't korte te Doornijk tegen het gebruik
van sterke dranken door den Brusselschen
Bond tegen het alkoolism zal ingericht
worden. Het zijn de leden van dien Bond.
welke de bisschop tot zijne tafel genoodigd
heeft. Maar het kluchtige van de historie is
dat die uitgenoodigden allen mannen zijn,
die zelden de gelegenheid gehad hebben aan
de tafel van eenen prins der heilige kerk
te zittenwant onder hen telt men eenen
protestanlschen herder, een joodschen rab
bijn, en welgekende vrijmetselaars, die de
gewoonte niet hebben hun vaandel in den
zak te moffelen.
De bisschop van Doornijk toont, met die
verscheidenheid van joden, ketters, schis-
matieken en goddeloozen te zijnent te ont
halen, een meer verheven en meer verdraag-
zamen geest, dan dezen, welke de Roomsch-
katholieke priesters vertoonen. Men kan er
hem enkel geluk over wenschen.
Maar bone Deus! wat gaan Journal,
Nieuwsblad en andere roetlekkers der
heilige kerk nu zeggen
Een protestant, vrijmetselaar en een jood,
een jood vooral die aan de tafel van
Monseigneur zitten en een noenmaal nutten
hun door de heilige kerk aangeboden
Is dat 't einde der wereld niet?
Zij zullen lachen gelijk een hond, die
spaansche peper geë.ten heeft en ze zullen
geen woordje reppen over dat nieuwsje. Er
ovei zwijgen is goud werd, als men met iets
in nesten zit, en die in 't zweet zit, is van de
koü vogelvrij.
Men hoort tegenwoordig veel spreken van
den opslag van het graan
Het graan is inderdaad in deze laatste tij
den in prijs gestegen, bij zoo verre zelfs dat
talrijke onbehendige en niet vooruitziende
handelaars er plat bij geruïneerd zijn ge
worden.
Welk is daar de oorzaak van
Ha, bestonden de rechten op het graan,
gelukkig bestaan ze niet zoo zouden
de klerikalen niet laten van overal uit te
bazuinen dat de rechten de eenige. de ware
oorzaak zijn.
Immers de klerikalen kunnen niets an
ders dan liegen en menschen bedriegen.
Maar, het gebeurt nu dat het graan in
prijs stijgt zonder dal er rechten opgelegd
zijn!
Dus de rechten zijn voor niets in de
zaak!
Die verhooging is eenvoudig het gevolg
van het mislukken van den oogst in zekere
streken.
En dit mislukken brengt duurte te weeg.
Hoe jammer is 't niet, hoorden wij over
eenige dagen eenen klerikaal zeggen, dat
de rechten nog niet gestemd zijn! Welken
troef in onze kaartEn hoe wij zouden
kunnen boffen en sloffen op de weldaden
onzer politiek bij de landbouwers
En vele landbouwers zouden geloof hech
ten aan de fopperij der klerikalen
Zij zien nu klaar dat er geene rechten
noodig zijn om het graan te doen in prijs
stijgen, en dat al het gezwets der klerika
len ellendige menschen fopperij is.
Het is nog al kurieus om na te gaan waar
om sommige lieden, die zich doen doorgaan
als echte katholieken en den duivel in den
nek dragen, zondags naar de mis gaan. Het
is niet uit godvrucht, niet om te bidden, want
de personen die met een boek gaan, doen
hem bijna nooit open en blijven altijd aan
dezelfde bladzijde. Anderen doen niet dan
rondzien, om te weten wie uit en in de kerk
gaat.
Ziehier de voornaamste redens waarom de
zoogezegde christelijke lieden naar de mis
gaan
De vaders gaan er uit toegeveudheid
voor hunne vrouwen.
De moeders om hunne dochters te
toonen
De dochters om hun nieuw kleed te la
ten zien.
De beminden om oogjes te trekken.
De kooplieden voor hunne kalanten.
De menschen die eene plaats bekleeden
om ze te behouden.
Degene, die geene plaats hebben - om
er eene te krijgen.
Degene die gaarne da eene of andere rij ka
kwezel willen huwen en den kalot spelen.
Vrouwen en mannen, die vroeger een woe
lig leven geleidhebben en oud geworden zijn,
de kwezel en kwezelaars willen spelen.
Dan eindelijk, en dat is het grootste getal,
degene die naar de mis gaan om meè te doen,
omdat zulks van goeden smaak is, omdat
zulks in eene zekere klasse wel staat.
Voegt daar nog bij, om volledig te zijn,
degenen, die zeggen: Doet het geen goed,
het doet geen kwaad ook. -
Telt nu degenen die overblijveu, die uit
ware en oprechte devotie naar de mis gaan,
Is er aldus wel één enkele?
Een misschien maar het is niet bewezen
dat het de pastoor is, die de mis leest.
't Was donderdag, It October 1S88, om 4
ure 30 minuten van den namiddag, dat de
Duitsche keizer Willem II zijne intrede te
Rome deed.
Dat is eene gebeurtenis van het grootste
HET WEEKBLAD
La nuit était chaude et brune,
Et l'brosseur presque tout nu,
x Dormaiten raontrant son cul
Qu'était rond corame la lune;
Ferry, d'un air convainou,
Y plongea son nez fourehu.
Lache, laisse passer le chef des patriotes;
Songe que si demain éclatait le danger,
x Prêt a baiser son cul, prêt k lécher ses bottes,
Tu tendrais tes deux bras a mossieu Bou-
[langer.
Fils sans pudeur, fait vous plaindre ton père;
Arrache avant sa mort le sceptre de sa main
Découpe son manteau royal dans son suaire:
Nous te l'arracherons des épaules demain?
Verder tot den stervenden Willem I
«Vieillard, nous te plaignons, toi qui fus inhumain?
Que les pleurs aujourd'hui tombent de ta paupière
C'EST DU SANG QU'IL NOUS FAUTnous
[attendrons demain
Ah! c'est du sang qu'il leur faut! Pasteur
zal hun dan niet dienstig kunnen zijn, want
hij verkoopt dat niet
En avant. en avantdéployez vos drapeaux
- Apprêtez les canonsAppelez les corbeaux
Nous allons les gaver de charognes infames!
Eventrons les banditsCrucifions leurs femmes
Leurs rnères, leurs enfants! que leurs champs,
[que leurs bois,
N'aient plus un seul sapin qui ne soit une croix.»
tact)o<>c