STADSNIEUWS. Vlaamsche Ster. Willems-Fonds. Twist. Ongeval. Aan 't werk. Bericht. MAATSCHAPPIJ BURGERWACHTEN Burgerstand Kemmel. Wjtschaete. Catechismus van het Boerinnetje Telkenmale dat ik eenen soldaat ont moet, kan ik niet nalaten mij af te vragen van waar komt hij, waar gaat hij henen? Zij hebben een goed voorkomen; zij moe ten wel behandeld zijn; zij zien er niet onte vreden uit. Ik denk zelfs dat het verblijf in de kazern aan de buitenlieden geen kwaad doet. De kazern is overigens geen onvermijdelijk gevolg van den persoonlijken dienstplicht. Ik heb neven die in Pruisen gediend hebben en die geen enkele maal in de kazern geslapen hebben. Zij gingen er om hunne oefeningen te doen en keerden daarna huiswaarts. Ik ben overtuigd dat de jongelieden van 18 tot 20 jaar allen heel graag, gedurende 3 maanden, naar Beverloo zouden gaan oefe nen. Ik herinner mij met genoegen, zegt hij, de korvée's die ik gedaan heb, toen ik burgerwacht was. Eindelijk heeft de heer Guillery verklaard dat hij overtuigd is dat, zoo wij den persoon lijken dienst niet voor ons hebben, wij hem voor Pruisen hebben zullen, en dan zullen wij moeten gaan, waar zij willen. Het is morgen Zondag 10 dezer, dat de moedige Maatschappij De Vlaamsche Ster. hare vierde en laatste vertooning geven zal, bestaande uit De Wolf in 't Hageland, blijspel met zang in 3 bedrijven; De Bolders, blijspel met zang in een bedrijf; Wit en Zwart, blijspel met zang in een bedrijf. Orde der Vertooning Onnoodig te zeggen dat deze vertooning de vorige nog in luister overtreffen zal. Het programma en het alom gewaardeerd ver nuft der Sterrelingen staan daar borg voor. Nogeens zal de tooneelzaal veel te klein zijn om hen allen een behoorlijk plaatsje te laten, die zich haasten zullen om van die puike vertooning te genieten en de moedige Sterrelingen eens dapper toe te juichen. Op! allen dus in tijds naar de tooneelzaal! Uit goede bron komen wij te vernemen dat onze werkzame Willems-Fonds-afdeeling hare derde Concert-Voordracht op Zondag 24 Februari om 6 ure 's avonds geven zal. Dit feest zal van eene danspartij gevolgd worden. Zondag voormiddag kregen twee kerels van Vlamertinghe, te midden de Groote Markt alhier, ruzie. De smaadwoorden vielen zoo druk als liagelsteenen en algauw wilden zij elkander het stof uit de vest kloppen. Maar de politie, die niet dulden wil dat men op iemands kazak trommelt, leidde den woe- ligsten der vechters naar 't bureel, vooraleer zij ernstig handgemeen werden. Woendag middag is een jongentje van acht jaar al spelende in den kelder gerold van de zwijnenslachterij aan den hoek der Kasselstraat en het bekwam eene groote wonde aan het hoofd. Voorbijgangers hebben het knaapje naar zijn huis gebracht. Het wetsontwerp op de bekwaamheids kiezers dat het Staatsbestuur heden bestu deert heeft het bijzonder op de kiezers van rechtswege gemunt, zooals de beambten en de bedienden van Staat, Provinciën en Gemeenten, de officieren der Burgerwacht, de oud-onderofficieren van 't leger, de mees tergasten, de bestuurders der maatschappijen van onderlingen bijstand, enz. De Liberale Vereunigingen, die kiesleer- gangen ingericht hebben, hebben zich daar over bekommerd, en, om dien klerikalen list te verijdelen, die heel zeker voor doel heeft het kiezerskorps der liberale steden van een deel zijner werkzaamste en verlich- ste leden te berooven, doen eenen oproep aan hen allen, op wie het wetsvoorstel het gemunt heeft. Het is noodig de belanghebbenden te doen opmerken dat zij maar een enkel kiesexaam voor hen hebben, dit van het loopende jaar, om hun kiesrecht te heroveren of te doen bekrachtigen voor de kiezing van 1890, waardoor al de gemeenteraden van het land zullen moeten vernieuwd worden. Wij bevelen onze vrienden eens te meer aan niets te verwaarloozen om den nieuwen partijaanslag, die de klerikalen tegen ons richten, te verijdelen. Handen uit de mou wen dus en niets onverlet gelaten. De onderneming van de vijf navermelde vervoerdiensten van brievenpakketten, per rijtuig, wordt in het openbaar aanbesteed den 20 Februari 1° Malie-post tusschen Poperinghe en Rousbrugge. 2° Malie-post tusschen Meessen en Waas ten. 3° IJperen en Nieuw- kerke. 4° Malie-post Ploegrteert en IJ peren. 5® Malie-post Wacken en Ware- ghem. Alle noodige inlichtingen kan men beko men bij de oversten der postkantooren. van liperen. Schieting vanDonderdag 31 Januari 1889. Swekels Léon, 25 20 25 25 25 120 Ligy Albert, 25 25 20 25 25 120 BekeEmile, 25 25 25 20 25 120 Vermeulen Henri, 25 25 25 20 20 115 Deweerdt Charles, 20 20 20 25 25 110 Joos Alphonse, 25 15 25 20 25 110 Froidure Eugène, 20 25 20 25 20 110 Froidure Robert, 25 20 20 25 20 110 Fraipont Maurice 20 25 25 20 20 110 Mailiard Gustave, 20 25 15 25 20 105 Bogaert Alph., 25 20 20 20 20 105 van den 1 tot den 8 Februari 1889. Geboorten. Mannelijk geslacht 2. Vrouwelijk id. 7. Huweli ken. Alois Van Gheluwe, klakkenmaker en Maria Gikiere, kantwerkster. Hendrik Dehollander, kleermaker en Maria Devos, zonder beroep. Ovei-lïjdens. Maria Buyle, kantwerkster, 70 jaar, echt- genoote van Jozef Viaemynck, Wenninck- straat. Maria Berten, zonder beroep, 75 jaar, echtgenoote van Pie ter Swiugedouw, St Pieters bniten. Catherina Lepercq, zonder beroep, 76 jaar, weduwe van Jan Carton, Meenenstraat. Ludovicns David, herbergier, 33 jaar, echt genoot van Maria Busschaert, IJper huiten. Sophia Decadt, zonder beroep, 75 jaar, weduwe van Karei Verhaeghe, St Jans- hospi taaistraat. Amandus Huyghe, stalknecht, 83 jaar, echt genoot van Virginia Mahieu, Meenenstr. Rinderen beneden «Ie T jaren. Mannelijk geslacht 2. Vrouwelijk id. 1. PriesterhatersKerkvervolgers Leugenaars Gij wilt onze priesters uitgeven voor heigeen gj zelve zijl, en gij zoudt daarna nog durven zeggen dat gij geene priester - haters, noch kerkvervolgers zijt! Leuge naars zijt gijzoo roept de briefmaker ons in 't Nieuwsblad van den 19n Januari toe. Hoe vindt ge die taal, lezer? Zijt ge nooit naar de vischinarktgeweest? en hebt gij den briefmaker daar niet gevonden Wij zijn priester haters! wij zijn kerk vervolgers! wij zijn leugenaars! en dat alles omdat wij een deel van Callens' wanda den aan't daglicht brachten't Is wreed zei pier la la. Neemt de briefmaker dan Callens voor eenen priester Zou hij hem de pij den mo- nik maken en het priesterskleed den pries ter? Is Callens een priester?.... Wat zijn pastors en priesters? vraagt de catechismus en hijantwoordt: Depastors en priesters zijn de wettige navolgers van de twee en zeventig discipelen van Chris tus. Daaruit meenen wij te mogen besluiten dat de priesters overal en altijd door woord en daad de leering van den Zaligmaker moeten voorhouden, die zuivere, eenvoudige leering, steunende op de liefde tot God en den evenmenschBemint God bovenal en uwenaasten als u zeiven om God. En uit de liefde tot den evenmensch vloeit natuurlijk de volgende gedragsregel: Doe aan anderen niet, wat gij niet begeert dat men aan u doe. 't Is te zeggen, dat wij zelfs onze ergste vijanden moeten liefhebben. Ook heeft Christus dit uitdrukkelijk gezegd: Bemint uwe vijandendoet hun wel die u haten, en bidt voor diegenen die u ver volgen en lasteren. En dat waren voor hem geen ijdele woor den: Aan het kruis hangende, vergaf hij zijnen vijanden en bad daarna voor hen om vergiffenis bij zijnen hemelschen Vader: Vader vei geef het hun, zegde hij, loanj zij welen niet wat zij doen. Wij willen hier geen sermoen maken, daarom zullen wij onze aanhalingen uit de heilige boeken staken en ons bepalen bij de vraag Houdt Callens door woord en daad de leering van den Zaligmaker voor? Neen, honderdmaal neen. Gansch zijne handelwijze strijdt met die leering, want alwie al zijne grillen niet voldoet, alwie van hem geene slaaf wil zijn, weel hij te einden. Wie kent de auto-da- fé's niet welke hij in gedurige gereedheid houdt en die in niets moeten onderdoen voor de walmende auto- da-jé's van de inkwisitie? Neen, Callens is geen priester; het kleed dat hij draagt is hij onwaardig. Daarom kunnen wij zoolang wij ons met hem alleen bemoeien, onmogelijk priesterhaters en den hooger aangehaalden tralala zijn. Overigens of ware Callens nog een priester denkt de briefmaker dan dat wij om zijne wandaden ook andere priesters zouden ver achten, den heer onderpastor, onder ande ren, hij die een waar priester is en die het door woorden en daden zou bewijzen, ware hij aan zich zei ven overgelaten? dat wij dezen geachten priester onbetamelijkheden zouden naroepen als sommigen uit Caliens' omge ving, onbetamelijkheden, waarvan eene weigering der absolutie een natuurlijk ge volg was? O neen 1 wij maken niemand verantwoor delijk voor Callens' handelwijze dan hem zei ven. Was het de schuld van de overige apostelen dat Judas zijnen goddelijhen Meester verraadde? Maar, wij herhalen het, Callens is geen priester, hij is een politiek man die den godsdienst misbruikt en verlaagt om tot middel en dekmantel zijner geld- en heersch- zucht te dienen. Godsdiensthaters. De briefmaker noemt ons ook, in voor noemden brief, godsdiensthaters Wij geven u te raden, lezer, waarom wij godsdiensthaters zijn 1 Maar neen, raad niet, het ware toch vruchteloos 1 Wij zijn godsdiensthaters omdat in het Weekblad geschreven wierd dat hel bo vennatuurlijke niet bestaat. Daar het ons scheen iets van bovenna tuurlijk en natuurlijk ooit in het Weekblad gezien te hebben, wij hebben onderzoclu... In nummer 40, dit is van den 6a Oct »ber '88, vinden wij eene gedrukte corresponden tie uit W est-Nieuw kerke waaruit w j het volgende knippen Maar wij die in bovennatuurlijke niet gelooven kunnen omdat wij in natuur Ij ke gelooven, wij hopen enz. enz. Volgens den briefmaker wil die zinsnede zeggen dat het bovennatuurlijke niet be slaat!.... Hoe vindt ge 't lezer? Verstaat de brief maker geen vlaamsch of verdraait hij wetens en willens de waarheid? hij zou nochtans moeten indachtig wezen dat de leugentaal zonde is!.... In nr 32, dit is van den 20n October '88, lezen wij West-Nieüwkerke. Antwoordt op t artikel van 't Nieuwsblad 13n October. Aan Mijnheer tot Zondage, Eene zinsnede heeft vooral uwe hooge aandacht ingenomen! Wij, die in At bo vennatuurlijke niet gelooven kunnen. Ik, ondergeteekende, Koes van Riese naelde, begrijp volkomen goed dat die pil u moeilijk om slikken valt en nog moeilijker om teeren En buitendien wat kan dit wel het volk schelen dat Koes van Riesenaelcle al of niet aan 7 bovennatuurlijke gelooft? Zijn dat zijne zaken niet? Zal dat beletten dal de aarde voort rond de zon draait en dat den winter den herfst opvolgen zal Want laat mij u, Mijnheer tot Zondage, hierop aandachtig makenKoes van Riesenaelde, al is hij maar een eenvoudig diamantslagerlje, schrift voor zich alleen. Naar wij dus zien is het Koes van Rie senaelde van West-Nieuvckerke die niet kan gelooven in het bonennatuurlij he om dat hij in hel natuurlijke gelooft, en daarom zijn wij godsdiensthaters Dat gaat boven zijn hout Wij twijfelen er niet aan dat de briefma ker zulks schreef bij zijne te huis komst wanneer wij hem purperrood, blazende'ai' een ganter, den hoed in den nek en... me'ns gen valschen stap makende, ontmoetten. Omdat Koes vaa Riesenaelde, in gevai van ziekte, liever eenen geneesheer 20u zenden halen dan een keersje te doen bran den voor den eenen of anderen heilige -é wij zijn godsdiensthaters 1 Moest de briefmaker puidewijn, in plaat- van anderen drinken, zijn geest zou mi» benevelen en zulke redeneenngen zouden zijne pen niet ontsnappen. En in stede van godsdiensthaters, Ru, genaars, enz. enz. ons gedurig naar het hoofd te werpen, de briefmaker zou oneindi» beter doen te bewijzen aan Koes van Riese" naelde, of wie het zijn moge dat, in geval van ziekte, het voordeeiiger is keersjes te doen branden, geld in 'nen offerblok te laten vallen en meer dergelijks dan eenen genees heer te roepen. Zulk schrijven zou iedereen met begeerie oog volgen en wanneer hij dat zou opge. klaard hebben, zou iedereen hem moeten bewonderen 1 't Is dat hij nog zoo verre niet gedacht heeft 1 Sinds eenigen tijd is er hier veel gesproken over het aanleggen van buurtspoorwegen sneltreinen en andere koeken van denzelfden deeg. Jamaar, zegde onlangs een.Wytschae- tenaar, die aan zijn boffen houdt als de duivel aan eene ziel, wat is dat allemaal van die trams en andere snelrijderij. Dat alles gaat voor mij nog niet rap genoeg. Ga ik uit met den ijzerenweg, de reis duurt zoo lang ais acht dagen en met den train, dat zal nog een ander paar mouwen zijn; dat noem ik den dag halen in theepotjes. Ik rijd veel liever met mijne eigene dieren en daarmede kan ik wat sneller rijden en wat meer weg aflggeen. .Wij weten 't waagde iemand op te merken gij zijt zoo fier met uwe loopers als een katte, die een derme sleepten och heere toch! Nu gingen de puppen aan't dansen. Wat triep onze boffer, ge durft laten hooren dat mijne beestjes maar vorderen als eene siek tegen een boomstam. We zullen 't eens gaan zien. Morgen zal ik mijne nieuwe lang oore inspannen en naar IJperen rijden. Ge zult eens zien, hoe ik vorderen zal als een pijl uit een boge. En waarlijk onzen man spande in en hij en zijne langoore draafden naar IJperen, waar zij na een uur dravens frisch en gezond aankwamen. Dat was wel niet pijlsnel, doch 't zal rapper gaan in 't keeren, dacht onze man, want 't is enkel de de eerste stap die kost en alle begin is moeilijk. Om een ure namiddag rende hij reeds uit IJperen, Wytschaetewaarts. Hij reed, reed in volle vlucht dat het vuur uit de kasseistee- nen sprong; want hij kwam om 3 ure reeds in den Diependaal aan. Daar ging de olie uit de lamphet dier wilde niet meer voorthet was afgemat, uitgeput. Men frischte hét op met een ferm stuk schapenbout, men wond het daarna eens goed op en men stelde 't we der iri gang. Maar onze boffer had schoon op zijn beeslje te trommelen als de duivel op geeraart, langoore haastte zich langzaam, heel langzaam want de man kwam enkel om 8 ure 's avonds te Wytschaete aan. Dat men hertelijk op de rekening van den boffer en zijne langoore gezwansd heeft, kunt ge gemakkelijk aan den nagel van uwen groo- ten teen gevoelen. Maar wie loech als een ezel met mostaard aan de tanden was wel hij, die zijn beestje had moeten opwinden en het een fermen bout laten binnen spelen om in 7 uren tijds van IJperen naar Wyt schaete te rijden. Hij heeft schoon een gezicht te trekkenzoo leelijk als een versleten moortelbak, men zal nog dikwijls ten zijnen koste giggelen en hier zullen nog vele vroolijke avonden beleefd worden. Des te beter 1 dat 1000 fr. 's jaars wil verdienen, met hare hennen en kiekens. (Vervolg). DERDE LES. 1. Hoe oud mag een haan en een hen zijn Men doet wel ze voor de vermenigvuldi ging niet te gebruiken voor één jaar en ook met meer na vier jaar. 2. TVal zegt gij van hanen en hennen met witte poolen Als deze dieren witte pooten hebben, zon der zelfs wit van plumagie te wezen, zijn za doorgaans weinig vruchtbaar. 3. Hoe is eene goede klokhen? Eene goede moederhen moet veel scharre len, en overal wormen zoeken, alsmede hare kiekentjes dapper verdedigen. 4. Van welke hennen moet men de eièrs laten uitbroeien? Van deze,die de lievelingen zijn der hanen* 1. Openingsstukliet paarlen halssnoer. 2. De Bolders. 3. Afwisselend Aria voor twee pistons. 4. Wit en Zwart. 5. De Gouddrup pels, mazurka voor piston. 6. De Wolf in 't Hageland, (eerste bedrijf, De Verleiding.) 7. De Goudregen, afwisselend Aria voor clarinet. 8. De Wolf, (tweede bedrijf, De Vlucht.) 9. Volkspot pourri, door Balmaekers. 10. De Wolf, (derde bedrijf, De Verzoening.) --r-ji Q- ffTgrw.

HISTORISCHE KRANTEN

Het weekblad van Ijperen (1886-1906) | 1889 | | pagina 2