BANK VAN KORTRIJK YLOERBOL V Henri Laboureur-Lambert. De Vlaamsche Illustratie BANQÜE OE COURTRAI Groot Internationaal Festival 1200 Fr. Premiën. Poelcapelle. Kemniel. Becelare. Met Woensdag ln Mei aanstaande A yendre d'occasion a 3 registres Gemeente Brielen. GROGTE PRIJSKAMP op Zondag 28 April 1889, EENE BROUWERIJ Het o-erecht begaf zich Maandag 11. naai poelcapelle, om een onderzoek te doen no- nens het vergiftigen van koeien, door het Seven van vervalschte koeken. Deze werden in b 'slafr genomen. Acht koeien van eenen stal zijtalie ofwel dood ofwel ziek. De schrit is algemeen. De boeren durven geene koeken meer geven. Zijn die koeken nu wezenthjk ZOO zeer vervalscht dat zij den dood kunnen oor gevolg hebben, zoo ja, wie is de verval- scher, de grootste plichtige? Men beeft bij de gedachte aan de rampen, door zulke bedrie gerijen, en dat enkel om aan eene laaghertige hebzucht te voldoen. Honen wij dat die zaak in 't klare zal ge trokken worden en dat de landbouw met eeuwig en ervig de speelbal van de geldschui- mers van allen aard en alle kleur blijven zal. In eenen epistel tot de Kemmelsche jon gelingen gericht, en die o jammer 1 door weinigen gezien werd, daar we weten met waarom - het Nieuwsblad waarin wij "mvindan taKemm.l aiat vertocht «eri Zoo wij goed lezen, de briefmaker maant in bedoeld schrijven de Kemmelsche Jenge- lin«en aan zich te toonen zooals zij wezen lijk zijn: oprechte katholieken, en verder wakkert hij hen aan zonder aarzelen <tnh -e au clair te velde te trekken tegen deze die niet katholiek zijn, des te meer daar zij maar te doen hebben meteenen hands vol gasten die de zolen van hunne schoe nen niet waard siju. Met Blauwbaard's laatste wijf roepen wij Anna, zuster Anna ziet ge ze nog me komen? Intusschen dat ze daar zijn, willen wij den briefmaker de gelegenheid verschaffen, den Kemmelsche jongelingen aan te wijzen hoe zij moeten te werk gaan. Dit zullen wij doen met te bekennen dat wij geen katho liek zijn, dat wij liberaal zijn. Wij spelen dus in de kaarten van den briefmaker. Wij zijn liberaal! Waarom? Zoo de mensch bij iedere zijner handelingen die hij verricht, bij al zijn doen en laten steeds de vraag waaromt moet stellen, voorzeker is hij dit dan verplicht te doen •waar het de keuze geldt van zijne politieke en godsdienstige richting. Wilden wij te werk gaan zooals de Me- chelsche katechismus, ons antwoord ware spoedig gereed. In dat kleine boekje immers, ■worden de meest gewichtige vragen met een paar woorden opgelost. Wij moeten echter bekennen niet in staat te zijn m enkele woorden 't antwoord op de gestelde vraag te geven; wij moeten eepigzins breedvoeri ger zijn. Van uit de vroegste tijden, van uit ue oudste geschiedenissen blijkt het dat de vrij zinnige denkwijze ten allen tijde bestaan heeft. Evenals in de natuur heeft er ook op het gebied van den geest altoos eenen strijd plaats gehad tusschen licht en duister nis, tusschen vrijheid en slavernij. Lang is de lijst der namen van mannen, die van af de vroegste eeuwen tot op den dag van heden, de vrijzinnigheid, het libe ralisme én op politiek én op godsdienstig gebied hebben verkondigd en bevorderd. Hunne namen bekleeden de eereplaats in t boek der beschavingsgeschiedenis en worden met eerbied door ieder weldenkend mensch genoemd. Twee machten hebben steeds bestaan, die elkander bevochten. De eene wilde vrijheid en licht, de andere slavernij en duisternis. De eene wil den mensch vormen tot een denkend, zelfstandig wezen, zijnen geest zuiveren van begrippen, die met de weten- schap strijden en door haar geloochend worden; zij wil dat de mensch een zedelijk wezen zij, en van zijn doen en laten reken schap geve, een wezen dat de deugd beoetent en bemint niet met hoop op belooning, maar uit overtuiging, maar omdat de deugd schoon en goed is; en het kwade verfoeit, niet uit vrees voor straf maar omdat het slecht is; zij erkent in het geweten en de rede de twee onfeilbare leidslieden op s menschen levensweg. De andere macht wil den mensch tot slaaf vernederen, zijnen geest verstikken met be grippen, die tegen de wetenschap en de waarheid indruischende mensch behoeft geen zedelijk wezen te zijn, hij doet het goede om eene belooning hier of hierna maals of laat het kwade uit vrees voor de gloeiende vlammen der hel. De rede erkent zij niet, of liever zij noemt die gevaarlijk het geweten wascht en reinigt zij met de genademiddelen eener heilige kerk, met door geld gekochte aflaten. Noemt de eerste macht het liberalisme, dan heet de andere het clericalisme. Welke macht moeten wij huldigen? Een blik op de landen waar het clericalis me geheel en al meester is, zal ons hierop het beste antwoord geven en ons doen zien in wat ellendigen toestand zij verkeeren onder zedelijk, verstandelijk en bijgevolg ook stoffelijk opzichtwant het clericalisme oefent eenen verderfelijken invloed uit op den zedelijken toestand van het volk. Onderzoekt eens, tot welke partij de schuldigen behooren die voor diefstal, brand stichting en moord, voor gerechtshoven verschijnen, en gij zult verbaasd staan over den uitslag van uw onderzoek, lezers. Vraagt eens, wie zij zijn voor wie zelfs de jeugd niet heilig is en die onschuldige, reine kinderen met hunne afschuwelijke, meer dan dierlijke aanslagen op de zeden bezoedelen 'Ook op den verstandeiijken toestand! Ik vraag u, wat doet het clericalisme voor de verstandelijke ontwikkeling des volks? En wat kunt gij nog antwoorden? Gij kunt wijzen op een overgroot getal scholen, waar de jeugd, eenige jaren geleden, door be voegde, bekwame, brave onderwijzers tot nuttige leden der maatschappij werd opge leid, en thans ledig staan of wel bevolkt zijn met een jeugdig geslacht, dat stelselmatig dom en onwetend wordt gehouden. Nauwelijks had de clericale partij gezege vierd in ons land, of de oorlog tegen de openbare school werd gepredikt. Die scholen waren slecht en goddeloos. Zegt ons, waar om waren zij slecht en goddeloos? Was dit omdat de jeugd daar onderwezen werd in datgene wat haar later tot nuttige en ver standige menschen kon vormen, omdat de kinderen daar eerbied ingeprent werden voor de wetten des lands, omdat zij daar uit de geschiedenis leerden, wat ons roem rijk voorgeslacht geleden heeft, ten offer bracht voor de vrijheid, die wij thans ge nieten was dit ten slotte omdat de clerica- len begrepen, dat de kinderen in die scholen opgeleid en opgevoed en onderwezen, den kende, verstandige menschen zouden worden en geen gewillige werktuigen in hunne hand, geen blinde volgers van hunne politiek, als zij eenmaal tot mannen en vrouwen opgegroeid waren. Ja, dit was hetEn daar om, werden die scholen gesloten, de banvloek uitgesproken over de ouders, welke hunne kinderen goed en degelijk onderwijs willen doen genieten; de onderwijzers aan plicht en eed getrouw, schandelijk van hunne be diening ontzet De jeugd moet dom blijven! Zij mag niet onderwezen worden duister moet het zijn in de scholen, duister in de hoofden der kinderen, duister overal dan eerst blijven de klerikale leiders meester en behoort de toekomst geheel en al aan hen. Ook op den stoffeiijken toestand! Waar het volk zedelijk en verstandelijk ten gronde gaat, raakt ook het stoffelijk welzijn in gevaar. Waar de ellende het bitterst gevoeld wordt, is het op die streken waar de cleri- calen heer en meester zijn, waar het volk uitgebuit wordt met wonderdoende beelden, genezingwekkende bronnen, Lourdes-water en honderde middeltjes meer. Klagen de suk kels over gebrek en armoede, dan wijst men hen op degroote belooning, de schoone kroon, die hen hiernamaals wacht en hun roept men toe: Zalig zijn de armen, want zij bezitten het koninkrijk der hemelen en zullen God zien! Ofwel de priesters prediken over het aardsche slijk waarmede zij zoo gaarne hunne handen vuil maken over de gevaren van den rijkdom en herhalen voor den zooveelsten keer: Eerder gaat een kemel door het oog van eene naald dan dat een rijke de poort des hemels binnen treedt. En weer zijn de lichtgeloovige, eenvoudi ge, domme lieden tevreden gesteld, en weer gaat de priester door met het inzamelen van het aardsche slijk, ja ontziet zich niet ook het laatste penninksken der arme weduwe in ontvangst te nemen en streelt tongen buik en mest zich ten koste der hongerige armen Ja, wij zijn liberaal, waarom? Wij zijn liberaal uit zedelijke en politieke overtuiging. Uit zedelijke overtuiging: Indien het cle ricalisme den mensch redelijk beter maakte, dan zouden ook die landen, waar Rome oppermachtig is en hare priesters geheel en al meester zijn over de menigte, zooniet hooger, dan toch minstens even hoog moeten staan, als die landen, welke zich aan 't cle ricalisme ontworstelden. En is dit zoo? Rome, de heilige stad, de zetel van den Paus, geeft ons hierop het beste antwoord. Vóór dat die stad de zetel werd van de libe rale Ilaliaansche regeering de regeering waarvan onze pastoorsblaadjes zooveel kwaad weten te zeggen bedroeg het aan tal onechte kinderen bijna 2 1/2 maal zoo reel als dit der echte, terwijl er op elke 750 inwoners één® moord werd gepleegd. In Londen telde men in dat jaar ééne moord op elke 178.000 inwoners, een on echte op 25 echte geboorten. In 1871 bedroeg het getal van hen, die lezen noch schrij ven konden 52 per cent in 1881 was dit verminderd tot 37 per honderd de schuld der liberale ministers. Bandieten en roovers staan een gedeelte van hunnen buit en diefstal af, aan kapellen en kerken. Op die wijze weten zij vergeving te krijgen voor hunne misdaden. En Spanje, is het daar niet even treurig gesteld? Hoe diep is dit eenmaal zoo mach tige en fiere volk gezonken, daDk zij den invloed der priesters! Blikken wij waar we willen, overal waar 't clericalisme heerscht, bemerken wij ach teruitgang en zedelijk verval En kan het anders? Op welken zedelijken grondslag rust het clericalisme? Met welke misdaden gij ook uw geweten bezoedeld.... geen noodde kerk schenkt vergiffenis. Te Antwerpen leest men in eene der kerken het volgende in gouden letters op wit mar mer Men wint den hemel door geweld I Of is te koop door kracht van geid Ja geld, daarop komt alles neer. Doe on rechtvaardigheid uw leven lang, wees slecht en goddeloos, zoo gij maar zorgt, dat na uw dood eenige honderden franken in de beurs der geestelijke heeren te recht komen, zijt gij de beste en zijn zij volgaarne bereid om op uwe gedachtenis (doods ueeldeken) te laten drukken: u De overledene was een braaf man en wandelde in den weg des Heeren. Ook uit politieke overtuiging zijn wij liberaal. Eene breede bloedstreep loopt door de geschiedenis der menschheid. Zij werd achtergelaten door de gruweldaden eener kerk. In naam eener heilige kerk, die ons als eene liefderijke moeder wordt afgeschil derd, richtten de priesters en hunne hand langers ook eenmaal in onze gewesten schavot en galg op, en deden het bloed van duizenden stroomen. De rechten van den mensch erkennen Rome's dienaren niet, de vrije denkwijze is een gruwel in hunne oogen, onderwerping eischen zij, onderwer ping geheel en al. De belangen van het vaderland? Wat bekommeren zij zich om die belangen, zij die geen vaderland kennen dan Rome? Hebben zij niet in 16e eeuw met liunne inkwisitie, hunne vervolgingen, hunne moordtuigen de besten onzer burgers uit de zuidelijke Nederlanden verdreven, den han del en de nijverheid gedood, onze kunste naars en geleerden verbannen, en rampen en ellende gebracht in de eenmaal zoo wel varende steden en bloeiende landouwen. Vernietiging van het volkswelzijn, ver krachting en verstomping van den geest, uitroeiing van het onderwijs, verslaving en ontzenuwing van de natie. Ziedaar de ramp zalige vruchten van het clericalisme. Daarom zijn wij geen klerikaal maar wel liberaal. En nu, Kemmelsche jongelingen, opgelet naar de weerlegging van den briefmaker. Wanneer hij ons met eene hagelbui van klare, zonneklare bewijzen zal verpletterd hebben, zult gij dan mogen te velde trekken, zooals hij het verlangt (tegen die eenige gasten waarvan hij in hooger bedoelden epistel gewaagt. Nogmaals, Kemmelsche jongelingen, op gelet Een ijselijk ongeluk heeft gansch onze gemeente in opschudding gebracht. Zaterdag 11. waren de echtgenooten Pieter Vanden- berghe naar IJperen markt gegaan en kwa men laat in den avond weder te huis op het gehucht Terhand. Toen het duister begon te worden wilde hun oudste zoontje, tellende elf jaren, in hunne afwezigheid de lamp aan den balk der zoldering ophangen, juist daar, waar een geladen geweer hing. Het kind nam het geweer weg om de lamp te hangen, maar het wapen ontglipte zijne hand, viel op den grond en het schot ging af. De dienst knecht, een jongeling van 16 jaar, die zich aan tafel bevond om zijn avondmaal te ne men, kreeg de volle lading lood en viel op den slag dood. Weiger bepaald elke doos Zwitserschn Pillen die u aangeboden wordt, indien ze niet van Parijs komen en den band ter waarborg niet draagt, geteekend door M Pel erin, apotheker, 12, Schildknaapstraat, Brussel, Stoumont, 4 oogst 1888. Ik ben zeer verheugd u te mogen melden dat uwe Zwit- sersche Pillen Hertzog van Parijs, (1 fr. 50 de doos) eenen zeer goeden uitslag hebben gehad; sedert mijne vrouw dezelve neemt hebben hare maagpijnen opgehouden. (Handteeken gewettigd). o a w N® 30 3e jaar. zaterdag 21 April. IIsT/EïOTTID Platen:De discipelen van Emmaüs, naar Gustaaf Doré. Christus sterft. De kempische herderin. Teekening van H. Cas- siers. Joanna d'Arc, naar het standbeeld van Chapu. Tekst Onze platen. De paasch- vuren en paascheieren. 's Konings doop- kind. (Vervolg). Stabat Mater, Ilymnus uit de XIVe eeuw van Jacobus V. Todi. De Franschen te Tongerloo. De moord van Duinkasteel (vervolg.) Men abonneert zich ten bureele van dit blad. .ZIJNE BUREELEN VERPLAATSEN EN OPENEN Nummer 52, BOTERSTRAAT. A DATER DU Mercredi 1' Mai prochain les btareatax seront transférés RUE AU BEURRE, N° 52. EN TRES BON ÉTAT. S'adressar au bureau du Journal. STAD TONGEREN. OP 2, 9 EN 16 JUNI 1339, Voor inlichtingen en voorwaarden wende men zich tot M. advokaat Fr.. Deploige, schrijver der inrichtende commissie. in de herberg öe Halve Maan, bewoond door Petrus Meyfroodt. 30 FR. PRIJZEN. Inleg 50 centiemen. Inschrijving van 2 tot 3 ure. Andere conditiën naar gewoon te. FRANKS 500 TOT 600 vraagt in elke stad en groote gemeente van het land, een agent depothouder voor het verkoopen van zijn bier Gold ale in flesschen en in vaten. Zeer voordeelige prijzen. Daar er reeds zulke depots in gang zijn kan men aan eenen werkzarnen agent den besten uit slag verzekeren. Goede waarborgen worden gevraagd. Voor de voorwaarden en stalen zich te bevragen Office de Publicité, A. B. 10 Brussel. Fr GW ow 0y 1* ^-«aBaaeamm* 00 00 CM O GNÏ GJ 00 CO u CM CC s a 5 p. a S W a 15 o ID O 1> IO O O i O O O O O lO O LO lO O O GO lO r—I -T-t -H CQ r—I t~~ Ol O O O O O O O O O O O O O o co w (M -H o_ n CO H H CO oooooooo 1D LO O IO lO O IO cTiOOcToo oo oh r—t r—I i—i~H r-H o O O O O O O O o O O O O 10 o oo co o o CD CvT CD u tD <D ÖD PnKweq X/l r—I O CM CM c3 ■"O o JM -+3 CÖ C <1 CQ lO <D T3 ZAL DE DE LA MET DE Men kan gemakkelijk iedere maand die som winnen door liet verkoopen van eecn loopend artikel. Met den huidigen stand op te geven, wordt men verzocht bij vrachtvrijen brief zich 8 te bevragen bij L. L. 326, Office de Publicité, J Brussel. v, $V" vA'

HISTORISCHE KRANTEN

Het weekblad van Ijperen (1886-1906) | 1889 | | pagina 3