Een kijkje in het kalotenleven.
Yervalscliing van etelijke waren.
STADSNIEUWS.
Een kadoddersbaas.
Pompiers.
Decoratie.
Gauwdief.
Gevecht.
Onverschil.
is dat de belastingen hoog staan, dat de
gelden verkwist worden en wat weet ik al
meer.
Maar als een priester drie, vier winstge
vende geldposten bekleedt, dan... zwijgen
zij dat ze zweten en doen den geestelijken
voor eenen armen doorgaan. De deken van
IJ peren heeft hier eeno plaats, die hem als
deken en pastoor van St Maarlens 29 duizend
en 500 franks opbrengt. Hij betaalt geen
cent contributie of patent; daarbij heeft hij
een huis als een kasteel, dat hij gratis be
wonen mag.
En diezelfde geestelijken kunnen niet ver
dragen dat een burger, met slaven en
werken, één cent verdient
Wordt ergens in eene stad of dorp een
gebouw gezet op de kosten der burgers, dan
steekt M. Pastoor den neus opl 't Is te
schoon, te groot, te hoog ot te laag, kortom
het kost te veel en de kalote gazetten gaan
hunnen gang! en de H. sch rij velaars klagen
putten in den grond en storten crocodille-
tranen om de lastenbetalers op te maken.
Doch als er eene kerk moet gebouwd wor
den of als men goede kerkvensters st.uk slaat
om er nieuwe te kunnen insteken, als men
eene pastorij bouwt of er veranderingen
aan toebrengt; als men kloosters als palei
zen bouwt, dan, goede menschen, kost het
nooit te veel geld, eo het kan niet schoon
en rijk genoeg zijn! M. Pastoor kent dan
de lastenbetalers niet meer, of beter heeft
hij er geen medelijden mede.
Als M. pastoor een ambtenaar van zijne be
diening doet afnemen (zooals het met vele
onderwijzers gebeurde) en dat de Staat een
wachtgeld betaalt dat hem in alle rec'nt en
reden toekomt, o, dan schreeuwen en kwek
ken al de zwarte kraaien om het meest. Het
zijn luiaards alhier en nietdeugers aldaar,
zij eten de lastenbetalers op, men moet hun
het wachtgeld afnemen, en dergelijke praatjes
meer.
Maar als een priester, die geheel zijn
leven vet betaald werd, een nog vetter
pensioen krijgt, dan... zwijgen de klerikale
bladen. Gaspar, pastoor van Aarlen, krijgt
2047 fr. pensioen (Staatsblad van 15 Augus
tus laatstleden) dat maakt 5 fr. 60 c. daags
en met eene lezende mis S bollekens en
daarover spreken de zwartjes niet. Acht
franken daags is niet te vele voor eenen
man die noch vrouw noch kinders te kwee
ken heeft? en die heilige vaten zullen niet
protesteeren in name der lastenbeiaiers
Besluit. Als er geld uitgegeven wordt
voor de geestelijken, dan is liet nooit genoeg
oiÏQveel\ Voor de andere wereldlijke bur
gers is een cent te veel
Als gij eene kalote gazette in handen
neemt dan leest gij er dat de kaloten alle
mogelijke ja zelfs onmogelijke deugden be
zitten. Doet eene zwarte kazakke zijnen
heiligen mond open dan is het om de deugden
der zwartjes te roemen en zijn eigen lof toe
te zwaaien.
Doch als men ziet wat er zoo al in de we
reld gebeurt, dan besluiten wij dat de kalo
ten niet al de deugden bezitten en dat de
geestelijken ook met ondeugden en
soms zeer groote besmet zijn!
Zoo roemen de geestelijken en hunne dag
bladen, in alle omstandigheden, hunne lief
dadigheidsgestichten en zeggen dat de men
schen nergens beter bezorgd worden dan in
hunne gestichten. Iloevele liberalen geven
daaraan nog geloove! De waarheid is dat de
liberalen ook liefdadigheidsgestichten bezit
ten waar de menschen zoo goed. of nog beter
bezorgd worden dan in de geestelijke ge
stichten.
Hetgeen te Lovendegem bij Gent gebeurd
is, bewijst dat de kaloten zoo luide niet moe
ten roepen. In dat klooster was er een zekere
Lambrecht, die dikwijls in vallende ziekten
viel en eeriigen tijd voor hij viel was hij als
uitzinnig. Dat wisten de nonnen. Hij is in
den nacht opgestaan en gewapend met een
scheermis heeft hij op zijne dortoir geproefd
al de zieken de keel af te snijden. Hij liep van
bed tot bed, schreeuwendenu is het uwen
loer y en hij kerfde maar i-echts en links
met zijn scheermes. Meer dan twintig zieken
kregen min of meer gevaarlijke sneden aan
het hoofd.
Het parket heelt een onderzoek ingespan
nen. Men moet zich inderdaad met verwon
dering afvragen hoe het komt dat Lambrecht
een scheermes in bezet had, hij die men wist
tijdelijk en geregeld zijn verstand te verlie
zen? Is het ook al niet te verwonderen dat
men Lambrecht den tijd gelaten heeft om 20
zieken te treffen? Was de bewaking daar wel
ernstig ingericht Het gerecht zal op die
vragen ongetwijfeld antwoorden en intus-
schentijd besluiten wij dat de kloosters-zie
kenhuizen ook van misbruiken niet vrij te
pleiten zijn.
Als men de papen hoort kouten, dan zijn
het de geestelijken en zij alleen die de kin
ders kunnen leeren. Doch daar is maar éénen
maar en 't is nog al eenen grooten.
Immers er gaan geene weken voorbij zonder
dat de tribunalen zwarte kazakken straf
fenZoo werd, verleden week, broeder Fid-
ler, overste van S' Medard bij Soissons, voor
20 jaren dioangarbeid veroordeeld voor
broederhens zonde
Een ander, broeder Lamy, kreeg 10
jaar voor dezelfde misdaad. Beide voor
noemde heilige mannen zijn op vlucht en wie
weet of zij in Belgie hun vuil stieltjen niet
voortzetten?
Wie zal vertellen wat er tusschen kinders
en geestelijken in de zwarte koten, die
men kloosters noemt, omgaat? Daar moeten
dingen gebeuren die het hart van elk welop
gevoed mensch moet doen walgen. Men leert
aan de kinders hunne ouders ongehoorzaam
te zijn als het er op aankomt God te gehoor
zamen. En merkt wel op dat God de intres
ten van liet klooster is. Hun God is in den
grond liet geld!
Zoo gebeurde het over eenige weken
dat een jong en rijk meisje van bij de 18
jaar, op de grenzen van Luxemburg in het
klooster der Onbevlekte Ontvangenisse,
in pensionnaat was. Als de moeder hare
dochter kwam bezoeken toonde de dochter
zeer weinig liefdehare brieven werden van
iangs om kouder en zeldzamer en toen al de
andere pensionnaressen reeds te huis waren
bleef zij in het klooster. De moeder ging ze
gaan halen en het meisje verklaart dat zij
non wilde worden en er blijven. De ver
stomde moeder gebied aan haar kind haar te
volgen en eischt van de overste hare klee-
deren en hare dochter. Deze spant met het
kind en 't is door de policie geholpen dat
eindelijk de moeder in het bezit van haar
kind en haar goed gesteld werd.
Wat zegt gij daarvan? Niet waar dat die
heilige dochters de geboden van God
goed en praktiek aanleere? Ja, zonder twij
fel zijn de kaloie scholen de Nee plus ultra
onder al de scholen.
Dat zeggen ten minsten de zwarten, jam
mer dat de daden hun gezegde logenstraf
fen.
En zoo is het met honderd valsche gedach
ten die de menschen zich over godsdienst en
zijne dienaars maken. Hun godsdienst is zoo
goddelijk niet als zij het wel willen doen ge-
looven. De grootste drijfveer van hunne han
deling is 1° het geld en 2° de dominatie en
hun God komt dan misschien nog op
de derde plaats.
Want dat volkje houdt ook vele van het
gelukkig niets doen Zij prijzen het wer
ken aan het werk is eene deugd en werken
is zalig, zeggen zij. Doch zij loopen liever
hunne Hevc en poezelige biechtekinders
bezoeken en een glas wijn of bier drinken en
den avond doorbrengen b j Madame zulk
ééne of zulk eene. Dat is ook al werk
En wie weet niet dat zij van een lekker
mondje houden. Hunne buiken en aangezich
ten getuigen hetAls er eene venditie bij
eenen pastor is, dan is de kelder altijd goed
voorzien. En dat bestaat reeds lange; want
een oud spreekwoord zegt. drinkt van het
patersvatje. Omdat de paters en geestelij
ken in 't algemeen gekend zijn om drank
van eerste kwaliteit te bezitten!
Niet te min prijzen de zwarte ten hoogste
de zinnigheid aan en verheffen de heiligen in
den zevenden hemel, die met brood en water
leefden Zijintegendeel, vretten liever kie
kens en zuipen wijn en laten brood en
water voor deonnoozelaars
Men komt in Frankr.jk eene voortreffe
lijke en belangrijke wet uit te vaardigen,
waarvan de beste uitwerksels te verwachten
zijn. Die wet verplicht al degenen die wijn
verkoopen, aan de voortbrengsels die zij te
koop bieden den echten naam te geven.
Te dien gevolge, wijn alleen, dien men
verkregen heeft door de gisting van versche
druiven, zal mogen onder den naam van
wijn verkocht worden.
De wijnen, gezegd van de tweede persing,
't is te zeggen de drank dien men bekomt
door de gisting van suikersirop, gegotenjj op
de malt voortkomende van de persing van
versche druiven, zullen moeten genoemd
worden suiker-wijnen. Eindelijk, de wijn
gemaakt met drooge druiven zal moeten
verkocht worden onderden naam van wijn
van gedroogde druiven. Wat meer is, de
mengeling van suiker-ioijn ofvan wijn van
gedroogde druiven met toijn van versche
druiven, zal onder den naam niet mogen
verkocht worden van wijn, gelijk wat
hoeveelheid wijn van versche druiven er in
gemengd is.
't Gene de wetgever gewild heeft, is dat
de drank die verkocht wordt voor wijn,
natuurlijke wijn weze, bevrijd van welk-
danig vreemdsoortig voortbrengsel. Indien
de wijnhandelaar de wijn van versche
druiven met kunstmatige dranken mocht
vermengen, dergelijke mengeling, daarvan
voortkomende, moet den naam dragen van
het voortbrengsel waarmede de wijn ver
sneden is.
Die wet, zooals men ziet, is eene wet
ten voordeele der gezondheid en der com-
merciëele eerlijkheid. Men kan zich maar
gelukkig achten deze wet in voege te zien
stellen; niemand zal er zich over te beklagen
hebben tenzij de oneerlijke wijnhandelaars,
die mengelen met voortbrengsels die meer
of min ongezond zijnne alzoo groot kwaad
veroorzaken aan de gezondheid der ver
bruikers.
I)e strafbepalingen zijn streng: boet van
25 tot 500 fr. of gevang van tien dagen tot
drie maanden in geval van hervalling.
Zulkdanige wet ware allerbest gekomen
in Belgie, niet alleenlijk toepasselijk op den
wijn, maar voor allerhande etelijke waren
buiten den drank.
Doch men schijnt veel dringender zaken
af te spinnen te hebben bij ons. En vooreerst
men moet de dokters, de leeraars der athe
neums, de ingenieurs, de advokaten, al
mannen die onbetwistelijk de bekwaamheid
hebben, buiten het kiezerskorps verjagen
om ze te vervangen door kiezers van acht
franken
Eenige jaren geleden kwam uit eene na
burige klerikale stad een drukkertje met
blonde haren, een melkbleek wezen, grijs
blauwe oogen, die links kijken als't ventje
rechts groeten moet en vice-versa in onze
stad aangeland en stelde zich aan 't hoofd
der drukkerij, waar al de dibben, pilaarbij
ters, paternosterknabbelaars, flambeeuw
lekkers en wijwatervaten de voorwerpen
koopen gaan. die dienen moeten om hunne
dweeperij nog aan te vuren, om hunne zalig
heid te helpen bewerken, om in de gratie van
de drietippen het diepst door te dringen en
om hun allerlei geestdoodeni geprevel aan te
schaffen.
Sinds dat heerschap al die heilige dingen
te besturen heeft, hebben de dienstboden daar
meer dan eene bittere pil te slikken gekre
gen. Zij, vooral, die een huisgezin te onder
houden hebben, die er het dagelijksch brood
voor henzelven en voor de hunnen moeten
verdienen, weet hij derwijze de keel uit te
hangen, dat zij er eindelijk het zuur van
krijgen. Telkenmale dat dit kernemelkge-
zicht den voet in het werkhuis zet, wanneer
zijne muts verkeerd staat of dat hij ergens
op eenen doorn getrapt heeft, dan zijn het de
werklieden, die alles bezuren moeten. De
scheldwoorden, die hij ze dan naar het
hoofd slingert, zouden het gemeenste visch-
wijf tot achter de ooren doen blozen. Doch
de kruik gaat enkel te water tot dat zij
breekt en als de maat te vol is dan loopt zij
over. Eenige dagen geleien kwam hij we
derom in zijn werkhuis met een gezicht als
de dood in een pispot en in een oogwenk
was hij aan 'i suikerkloppen op iedereens
rug. Een jongeling, die precies van geen
twee oude wijven gemaakt is, gewaagde het
hem het hoofd te bieden en hem eens op eene
meesterlijke wijze den bol te wasschen. De
jongeling trok er daarna van door en eenige
dagen later volgden de twee andere werklie-
Pak
den dat voorbeeld. De baas, die zelve van
stiel zooveel kent als een karpel van 't
stellen der vastenbulle stond nu alleen m'
een paar leerjongens en wist niet wat te
ginnen. Dat hij dan zijn eigenzelven dekeli
afbijten wilde, is zoo tastbaar als een
slagen.
Doch hij bleef niet lang in de mat. n-
ontbood een onzer werklieden en tracht
dezen met allerlei beloften te overhalenn'
bij hem te gaan werken. Jamaar dezen Heef*
ook van geenen ezel geëten en hij zegt b"
zich zeiven als de bruid is in de schuit da-
zijn de mooie praatjes uit, en hij voegt er bij.
neen, neen, heer kadodder, mij krijgt gej(
uwe netten niet, want ik weet dat al
beloften aan de wezentlijkheid zouden
geiij.
ken als uwen onderrug aan eene peperbusse
Wij vragen ons nu af of dat godgewijd pa
gaddertje geen zonde maakt van zoo in',
duikertje een werkman aan eenen stiel»e
noot te onttrekken en dezen dus te ond°er
kruipen. Wij weten wel dat een klerikaa.'
geweten nog al rekbaar is, maar dat het zo&
verre gaat durfden wij zelfs niet veronder,
stellen.
En dan, hoe kan een werkman uit eene
geuzendrukkerij, die daar nooit anders dan
duivelswerk verricht heeft, met zijne onge.
wijde handen toegelaten zijn om maar vlakaf
en zonder de minste voorbereiding al bet
heilig werk dier godzalvende drukkerij te
gaan verrichten. Is dat de duivel niet in het
tabernakel brengen? En zou dat geene bei-
ligschennis zijn
Allotoe Nieuwsblad, gij, die dat alles
van naald tot draad kennen moet, geef ons
daar eens een woordje toelichting over en,
zoo mogelijk, zonder ons te bekijken 'lijk
een hond, die eene spaansche peperbol inge
slikt heeft.
Wij wachten.
Verleden Zondag zijn onze dappere Pom
piers naar Kortrijk gegaan om de feesten,
welke het stadsbestuur ter eere van Palfijn
en van den Bevelhebber der Pompiers, den
heerRaikem, ter gelegenheid van den 25e
verjaardag zijns bevelhebberschaps gaf, bij
te wonen en te heipen opluisteren. Gelijk
altijd hebben onze Pompiers ieders bewonde
ring gewekt om hunne prachtige kleedij en
hunne deftige houding; al de oefeningen en
bewegingen zijn met de meeste gezamentlijk-
beid en orde uitgevoerd geweest. Wanneer
ons uitgelezen korps voor de Kortrijksehe
overlieden voorbij trok, werd het luidruchtig
toegejuicht. IJperen mag terecht fier zijn
over hare wakkere en goed afgerichte brand-1
weer.
Bij koninklijk besluit is de bijzondere de
coratie van 2e klas toegestaan aan den heer I
I. Ducorney, schatmeester der erkendej
maatschappij van Onderlingen Bijstand "dei
Oud-leerlingen der Stadsscholen te IJpe
ren.
De heer Durutte, krijgsauditeur van;
West-Vlaanderen, is substitut van den alge-
meenen auditeur bij het krijgshof benoemd, i
in vervanging van den heer Massart, ont-
slaggever.
Wie zijne geldbeurs in eene openstaande I
beurs steekt en zich in gedrang begeeft, loopt I
gevaar die geldbeurs daar niet meer terug te
vinden. Dat ondervond jl. Zaterdag ook eene I
vrouw, die in de kleine botermarkt boter)
kocht. Toen zij betalen ging, ontwaarde zij j
tot haren schrik dat een behendige gauff-1
dief haren portemonnaie, waarin 18 franks,1
gevingerd had. De politie werd seffens ver-j
wittigd, zij deed opsporingen, maar te ver
geefs. De kwant speelt nog schoon weer me'
de 18 fr.
Verleden Zondag kregen eenige mannen op 1
den Brandhoek, te Vlamertinghe, ruzie met
een troepje hoppeplukkers, die zich naar P°;
peringhe begaven. In een oogwenk waren zij
aan 't haar plukken en men klopte elkander j
zoo duchtig het stof uit de vest, dat velen er j
heel gehavend van af gekomen zijn. Toen d®
kitteloorigbeid wat over was, stonden zij
een gezicht te trekken als een vervrozen teen.
De familie R.uit de Brielenpoort, kon be'