Hex Cohiteit.
De heilige winkel.
Twee maten en twee gewichten.
Sterfgeval.
Notariaat.
IJselijke moord te Rijsel.
Vastenavond van Antwerpen.
BERICHT.
Iedereen weet van welken winkel wij spre
ken willen't is van dezen waar de kalanten
in overvloei zijn waar men niet kan ingaan
zonder in zijne beurs te schieten, waar het
geld op alle uren van den dag verzwolgen
wordt, 'tis van de kerk, waar de gekruinde
hemeldragonders, (boeren die den zwartrok
aantrekken uit eerzucht, uit vrees voor den
soldatendienst of uit liefdeverdriet) tronen als
meesters, als heerschers, als inkwisiteurs.
Die priesters welke de meesters der wereld
willen zijn, die zuchten naar schatten, die de
oneerlijkste kiesdravers zijn, die door hunne
valschheid en hunne looze streken, veel be
hendiger zijn dan de ervarendste omkoopers,
dan de mannen van den nacht van ln Fe
bruari, die priesters, zeggen wij, hebben van
den godsdienst eenen waren winkel gemaakt.
De wezenlijke godsdienst van Christus bestaat
niet meer, de priesters doen hem van dag tot
dag meer en meer verfoeien. Zij kennen niets
dan het geld, altijd geld en niets anders dan
geld; hst geld is hun Cod, de godsdienst is
geheel en al bijvoegelijk, hij rekent maar
wanneer er geld is. En nog moet men voorop
betalen. In de kleine winkels betaalt men na
de koopwaren ontvangen te hebben, maar in
den grooten winkel, in de kerk, betaalt men
op voorhand. Eerst de vijffrankstukken en
dan de gebeden. Kan men Christen zijn zon
der geld
Over eenige weken overleed te Yperen op
St Jacobsparochie, een braaf en eerlijke huis
vader, Amand Mesure. De kinderen, die be
geerden te doen gelijk iedereenvroegen
eenen dienst ten 9 ure. Men stond volgeerne
dit verzoek toe, maar.... de mis moest be
taald worden vooraleer het lijk het sterfhuis
verliet.
Een bediende der statie, door eenen trein
verpletterd, wcrdt naar het gasthuis gedra
gen. Den dag der begraving begaven zich
zijne oversten en zijne gezellen om 9 ure
naar de gasihuis-kerk, waar het lijk zich be
vond en waar de lijkdienst moest gedaan
worden. Na tien minuten wachtens, kwam
eene non bij een der oversten, en vroeg hem
wie den dienst betalen zal. Het bestuur
der ijzerwegen, was het antwoord. Zijt
gij er zeker van Ik blijf er borg voor.
Wil dan dit briefje teekenen. En de non deed
den bediende een papier teekenen, waarop
de kost van den dienst geschreven stond. On-
m id de! ij k nadien begon de mis
Over acht dagen vergezelde de Maatschap
pij der Ou 1-Pompiers een harer leden, Louis
Deiporte, die in het gasthuis overleden was,
naar zijne laatste rustplaats.
De familie, die begeerde eene mis ten 8 ure
te doen lezen, richtte zich tot een der nonnen
van liet ge-licht. Louis Deiporte was den
Donderdag morgend overleden en men moest
vóór vijf ure 's avonds de som van 16 fr. 80
c. betalen voor den dienst, zoo niet zou er
gien dienst gedaan worden, zei de non.
Onlangs overleed in de Blauwe Leliestraat
een zeventienjarig meisje en den doctor ge
bood haar zoohaast mogelijk te doen begra
ven. De ouders vroegen eenen dag uitstel om
den tijd te hebben het noodige geld in te za
melen om de begravingskosten te beialen,
want de menschen moesten hunnen toe
vlucht nemen tot de liefdadige personen om
deze som te vinden.
Is de kerk dus geen groote winkel
Volgen de bedienaars der kerk de voor
schriften van den Zaligmaker, die zei: be
mint en helpt malkander Is 't niet het geld
dat in de kerk de plaats ingenomen heeft
van God, en zijn de discipelen van den oot-
moerligen en armen Jezus, geene hooveerdige
en rijke najagers van het vijffrankstuk?
Mozes verbrijzelde het gulden kalf dat
de Hebreeuwen hadden opgericht, hij
strafte de aanbidders van het goud, en nu
ziet men opentlijk God verloochenen voor
het geld, of liever de gebeden verkoopen die
men doen moet bij eene begraving. Zijt gij
rijk, wiit gij veel geld aan de priesters geven,
dan zullen zij eenen lijkdienst doen met
grooten tra la la; gezang, wierook, was-
keersen, vaandels en standaarten in over
vloed, om u den weg naar den hemel te wij
zen; maar zijt gij arm, kunt gij niet vooraf
betalen, dan kunnen de priesters niet lezen
en men zal u begraven zonder hunne tus-
schenkomst.
Ziehier hoe een onzer stadsgenooten zich
over eenige jaren uitdrukte in een lied dat
hij gemaakt had op de misbruiken die in de
samenleving gepleegd worden
En het is werkelijks zoo, wij komen er
bewijzen van te geven.
Onze meesters, die altijd en overal be-
weeren de wet te willen doen eerbiedigen,
zien er niet op na die wet ten bunnen voor-
deele te rekketi, als het er op aankomt eenen
politieken vriend te voldoen.
Het is algemeen gekend dat de wet Ver
biedt loterijen in te richten, behalve in om
standigheden die een openbaar nut kunnen
te weeg brengen. Men mag dus geene voor
werpen welke zij ook zijn te verloten geven,
maar men mag die voorwerpen te winnen
geven in prijskampen met de kaart, den
biljard, vogelkepijk, enz. enz. en iedereen is
verplicht zich aan de schikkingen dezer wet
te onderwerpen.
Het is ons nochtans te wete gekomen dat
een kalote van het roodste rood de bemach
tiging bekomen heeft om eene Vogelkooi te
verloten, en er zich op beroemde verschei
dene inschrijvingen van onze stadhuismannen
zelf ontvangen te hebben. Indien dit waar
is, wij aarzelen niet te zeggen dat onze bur
gervaders met twee maten en twee gewich
ten meten, en dat zij aan de kaloten bereid
willig toestaan wat zij aan libéralen weige
ren zouden onder voorwendsel dat de wet
zulks verbiedt.
Dit noemen de kaiotenGelijkheid voor
allen zonder onderscheid, en wij, wij noe
men dit Belooning voor bewezene diensten.
De overbiddelijke dood heeft weeral een
der achtbaarste famieijen onzer stad in een
dubbel smartelijken rouw gedompeld. .De,
heer notaris Butaye is na eene kortstondige
ziekte den 12" dezer overleden en den 15",
dus drie dagen later, is zijne vrouw, gebo
ren Cardinael, ook iu den Heer ontslapen.
De heer Butaye was een rondborstig,
openhartig en minzaam man, immer bereid
iemand diensten te bewijzen. Ook telde hij
enkel vrienden.
Hij was van nederige afkomst en had zich,
door eigen kracht, door zelfontwikkeling en
door onverdroten volharding eene der
schoonste loopbanen weten te openen en zich
eenen hoogen stand in de samenleving aan
geschaft.
Hij was een voorbeeldig, alom geachte be
ambte, een goede en bezorgde huisvader,
een rechtschapen burger en eeo verkleefde,
dienstvaardige vriend. Zijn afsterven zal
zeer betreurd worden.
Madame Butaye was eene liefderijke moe
der, eene teedere echtgenoote en eene ware
voorzienigheid voor de noodlijdenden. Waar
zij heil en troost rondstrooide, wist zij elke
gift met eenige vriendelijke woorden van
aanmoediging te doen gepaard gaan. Zij was
gezellig, zedig en heusch in haren omgaDg
met iedereen en haar grootste voldoening,
haar innigste genot bestond in al de haren
gelukkig te zien. Velen zullen haren dood
bitter betreuren.
De dubbele begraving had jl. Donderdag
plaats. Ontzaglijk groot was de menigte, die
toegestroomd kwam om eene laatste hulde
te brengen en een laatste vaarwel te zeggen
aan die twee dierbare en diepbetreurde afge
storvenen, die te vroeg, helaasuit het mid
den hunner teergeliefde kinderen, hnnner
beminde bloedverwanten en hunner tallooze
vrienden weggerukt geweest zijn.
Wij betuigen onze diepste deelneming in
het dubbel pijnlijk verlies, dat de famislje
Butaye-Cardinael zoo wreed komt te treffen.
M. Emile Butaye, doctor in rechten en
kandidaat-notaris te Yperen, is notaris ge
naamd ter residentie te Yperen.
ter bevordering van bet onderwijs
door aanschouwing Yperen.
Maandag 22 Februari, ten 8 ure 's avonds
voordracht met oxyhydrisch licht in de
schouwburgzaal Vandenpeereboomplaats.
Onderwerp
De vallei van Yosemüi en de woudreuzen
van Californië door den heer EugèneVeule-
mans.
Namens hel bestuur,
Eug. Veulemans.
P. S. - Personen geen deelmakende der
maatschappij betalen een inkomgeld \an
70 centiemen.
Donderdag 11. hebben de afgevaardigden
der Maatschappij Stemrechtbond en der
Liberale bekwaamheidskiezers onder hen
een Propagaiida-Oomileit gekozen tot het
bekomen van het Algemeen Stemrecht. De
steden of gemeenten die zou begeeren eene
meetiug te hebben, behoeven slechts zich te
bevragen bij den heer E. Vandermeersch
secretaris van het Comiteit, Lange Meersch,
15 Yperen.
BURGERSTAND.
van den 12 tot den 19 Februari 1892.
Zekere Valcke, oud 30 jaren, schoenmaker
woonde in de rue d'Austerlitz met de vrouw
en twee kinderen van zekeren Sanders die
hun sedert eenigen tijd verlaten had. Nu
echter wilde Sanders terug het gemeenschap
pelijk leven met vrouw en kinderen herne
men maar de vrouw, die Valcke beminde,
wilde er niet meer van hooren. Dan besloot
Sanders zijnen medeminnaar te dooden.
Maandag avond had hij eenige druppels
gedronken om moed te hebben en begaf zich
rond 1 uur naar de kamer waar het overspe
lig koppel woonde. Hij beukte de deur open.
Valcke lag te bed met de twee kinders. Hij
sprong op hem toe, neep hem de keel toe en
gaf hem dan vier vijf steken met een keuken
trekker in de keel.
Intusschen waren de twee kinderen, Irma
en Alexander Sanders, wakker geworden en
riepen om hulp. De moeder die in eene aan
palende kamer sliep kwam bijgesneld maar
op hare beurt werd zij door haren razenden
echtgenoot erg mishandeld. Op het gerucht
waren echter ook de geburen bijgestroomd
en de politie werd bijgeroepen.
Sanders is aangehouden en heeft bekend
dat hij met voorbedachten rade doch uit ja-
loet'scheid gehandeld heeft.
Het lijk van Valcke is naar de snijkamer
overgebracht.
Weinig landen hebben den Carnaval met
meer nijverige zorg dan Belgie in eere ge
houden.
In gansch Noordelijk Europa zij i er wei
nige steden die met Antwerpen kunnen wed
ijveren onder oogpunt van feestelijkheden of
stoeten in te richten.
Er wordt hier van den vastenavond veel
gehouden.
Sedert onheugelijke tijden beschouwd men
hem als een der aantrekkelijkste, der rijkste
en der meest afwisselende van Europa.
Gedurende 4 dagen: van Zaterdag 27 Fe
bruari tot en met Dinsdag 1 Maart wordt er
van 's middags alle werk gestaakt.
Op Maandag 29 Februari en Dinsdag 1
Maart worden de straten letterlijk door het
volk ingenomen om den grooten Vasten
avond bij te wonen aan welks inrichting
meer dan twee maanden worden besteed.
Deze ommegang, aan welken belangrijke
toelagen door het Gemeentebestuur en de
Bond Antwerpen Vooruit geschonken
worden, is samengesteld uit de voornaamste
Maatschappijen der Handelsstad; de stoet
vertrekt om 2 ure, doorloopt de bijzonderste
straten en wordt in oogenschouw genomen
door eenen ofücieëlen jury welke gelast is
de mededingende Maatschappijen volgens
hunne verdiensten te rangschikken.
Men kan zich geen gedacht vormen van
den buitengewonen bijval van Jen stoet, voor
1892 Men rekent op meer dan 50 deelne
mende Maatschappijen.
De koddige en kluchtige onderwerpen
wisselen zich af met de ernstige en geschied
kundige groepen of wagens, welke alzoo
beurtelings den lachlust en de bewondering
der toeschouwers vei wekken.
De optocht wordt slechts met het vallen
van den avond gestaakt.
Maar dan wordt alles eensklaps verlicht
en verlevendigd, de hardnekkigste 't huis
blijvers komen uit hunne schelp en 's avonds
is alles aan de vreugd gewijd.
De koffiehuizen zijn overkropt van volk,
de gemaskerde groepen gaan al zingende in
en uit.
De bals, waar de verkleeding als tot alge-
meenen regel voorgeschreven is en het habiet
eene uitzondering maakt, lokken zoodanige
toestrooming dat dansen waarlijk eene
kunstgreep mag heeten.
En nochtans wordt er terzelver tijd ge
danst in de Harmonie, waar 2 a 3000 per
sonen plaats vinden, in hst paleis voor nij
verheid waar 4 a 5000 bezoekers met alle ge
mak rondwandelen kunnen, in den Schouw
burg van Verscheidenheden (de Variétés),
overgroote prachtige zalen waar een even
groot gelai dansers samenkomen, in de Scala
de Eldorado, de Ei Bardo, enz., enz., in een
woord overal waar het slechts mogelijk is.
En de lustige menigte begeeft zich van het
eene bal naar het andere, gaat en komt, zingt
en schreeuwt, wentelt en krinkelt dooreen,
springt en danst al te gelijk.
Wij kunnen onze fezers niet genoeg aanr
raden de Carnaval van Antwerpen te gaan
bijwonen, zij zullen er van terug keeren,
voldaan over hunne reis en tevreden eenige
uren in vreugde en vermaak te hebben door
gebracht en zich belovende liet volgende jaar
nog terug te gaan.
I
Voor het zingen van het lied der gouden spel
door de vrouwe van Serietje den keuken
van bas Karei voor het welzijn van den
nieuwen herder van het gehucht. 0.10
A en E. zijn ware vrienden gekomen en A.
heeft zijne vroegere vriendin R. vergeten. 0.10
Omdat de jonge dochters uit de Rijselstraat
zoo lachten als L. uitlegging gaf over zijne
school. 0.10
Omdat G. kwaad is. Zij heeft hem uit de
keuken gejaagd. 0.10
Omdat V. hem niet meer zou moeien met de
zaken van de Congo dat gaat hem niet aan. 0.10
Pourque R. S. ne fricote plus av(>c ses effets-
hors d'ordonnance. 0.10
Un anonyme qui neveut passé faire connaltre 1.00
Omdat den dobbelen rosten 5 fr. geeft voor
een meisje op zijn voituur te nemen van
Poperinghe naar Vlamertingbe. 0.25
Omdat professeur schilder uit de roode steen
tjes en academie, wanneer hij om eene pint
gaat bij zijne leerlingen geen zulke preten
tie meer zou hebben de teekeningen van de
kinders te doen weg doen op straf van uit
den academie geschupt en vervolgd te
worden. 0.05
Omdat M. op promenade geweest is met M.
V. in de rue de Jacob. 0.10
S)e toegezonden correspontlen-
lïën met pei'sooniijkiicdcn zul
len niet overgenomen worden,
het bedrag zal met eenige woor
den van hunne correspondentie
ingelijfd worden.
Alle corrëpondentiën moeten
vóór den Donderdag avond In
gezonden worden, zooniet blij -
vcjü zij tot 8 dagen later.
Ik eer 't geloof, dat wij van Christus erven,
Maar er is iets dit punt versta ik niet.
Het is wanneer een rijke komt te sterven,
Men in de kerk al die praaldiensten ziet.
Indien wij nu voor God al g'Iijkig wezen,
Waarom en telt den arme ook niet rnêe
Maar neen geen geld, men kan voor u niet lezen I
Sous l'arbre de la liberté?
Geboorten.
Mannelijk geslacht 3. Vrouwelijk id.
Huweiij ken.
Ossieur Polidorus, kleermaker, eu Piauckaert
Leonia, dienstmeid.
Braem Henri, kloeflemaker, en Haiiu, Alixa,
kantwerkster.
Vanden Abeele Franciscus, geneesheer, en Soenen
Irma, zonder beroep.
Ceuninek Juliaan, smid, en Deconinck Louisa,
kantwerkster.
ttvei-iijclens.
Pauwels Theresia, 72 jaar, zonder beroep, wedu
we van Harteel Renaat, Hondstraat, 22.
Van Overbeke, Maria, 79 jaar, zonder beroep,
weduwe van De Keyser Aimé, liollingstraat, 12.
Rubbrecht Fiorencia, 52 jaar, kantwerkster, we
duwe van Coffyn Fiórimond, Bukkestraat, 35.
Yanhoutte Justina, 72 jaar, zonder beroep, eeht-
genoote van Joos Florimond, Houtmarkt, 31.
Butaye Benoit, 66 jaar, gewezen notaris, echtge
noot van Cardinael Evelina, de Haernestraat, 2bis
Smaelen Franciscus, 78 jaar, letterzetter, wedu-
waar van Denecker Melania, Rijselstraat, 23.
Cuvelle Silvia, 25 jaar, kantwerkster, ongehuwd,
Plateelstraat, 1.
Smedt Maria, 71 jaar, dagloonster, ongehuwd,
Tichelstraat, 17.
De Bruyne Sophia, 61 jaar, huishoudster, echt
genoot vai. Parinentier Karei, Mondstraat, 1.
Viaene Maria, 79 jaar zonder beroep, weduwe
van Dekyndt Louis, Bollingstraat, 12.
Allaer Cecilia, 72 jaar, huishoudster, echtgenoo
te van Leroy Louis, S' Jansstraat, 7.
Cardinael Evelina, 57 jaar, zonder beroep, wedu
we van Butaye Benoit, de Haernestraat, 2b's
Delanghe Isabella, 73 jaar, kloosterlinge, Boter-
straat, 94.
Van Lede Maria, 84 jaar, zonder beroep, weduwe
van Huygebaert Karei, ,Rijselstraat, 168.
Struye Leopold, 71 jaar, herbergier, echtgenoot
van Labaere Rosalia, St Jacobs-buiten, 23.
Delbar Amelia, 83 jaar, zonder beroep, weduwe
van Joffroy Florimond, Bollingstraat, 12.
Gelein August, 63 jaar, bloemist echtgenoot van
Rosseel Maria, St Jacobs-buiten, 75.
Kinderen benetien «ie J jaar*
Mannelijk geslacht 2. Vrouwelijk id. 2.
s