Hex Cohiteit. De heilige winkel. Twee maten en twee gewichten. Sterfgeval. Notariaat. IJselijke moord te Rijsel. Vastenavond van Antwerpen. BERICHT. Iedereen weet van welken winkel wij spre ken willen't is van dezen waar de kalanten in overvloei zijn waar men niet kan ingaan zonder in zijne beurs te schieten, waar het geld op alle uren van den dag verzwolgen wordt, 'tis van de kerk, waar de gekruinde hemeldragonders, (boeren die den zwartrok aantrekken uit eerzucht, uit vrees voor den soldatendienst of uit liefdeverdriet) tronen als meesters, als heerschers, als inkwisiteurs. Die priesters welke de meesters der wereld willen zijn, die zuchten naar schatten, die de oneerlijkste kiesdravers zijn, die door hunne valschheid en hunne looze streken, veel be hendiger zijn dan de ervarendste omkoopers, dan de mannen van den nacht van ln Fe bruari, die priesters, zeggen wij, hebben van den godsdienst eenen waren winkel gemaakt. De wezenlijke godsdienst van Christus bestaat niet meer, de priesters doen hem van dag tot dag meer en meer verfoeien. Zij kennen niets dan het geld, altijd geld en niets anders dan geld; hst geld is hun Cod, de godsdienst is geheel en al bijvoegelijk, hij rekent maar wanneer er geld is. En nog moet men voorop betalen. In de kleine winkels betaalt men na de koopwaren ontvangen te hebben, maar in den grooten winkel, in de kerk, betaalt men op voorhand. Eerst de vijffrankstukken en dan de gebeden. Kan men Christen zijn zon der geld Over eenige weken overleed te Yperen op St Jacobsparochie, een braaf en eerlijke huis vader, Amand Mesure. De kinderen, die be geerden te doen gelijk iedereenvroegen eenen dienst ten 9 ure. Men stond volgeerne dit verzoek toe, maar.... de mis moest be taald worden vooraleer het lijk het sterfhuis verliet. Een bediende der statie, door eenen trein verpletterd, wcrdt naar het gasthuis gedra gen. Den dag der begraving begaven zich zijne oversten en zijne gezellen om 9 ure naar de gasihuis-kerk, waar het lijk zich be vond en waar de lijkdienst moest gedaan worden. Na tien minuten wachtens, kwam eene non bij een der oversten, en vroeg hem wie den dienst betalen zal. Het bestuur der ijzerwegen, was het antwoord. Zijt gij er zeker van Ik blijf er borg voor. Wil dan dit briefje teekenen. En de non deed den bediende een papier teekenen, waarop de kost van den dienst geschreven stond. On- m id de! ij k nadien begon de mis Over acht dagen vergezelde de Maatschap pij der Ou 1-Pompiers een harer leden, Louis Deiporte, die in het gasthuis overleden was, naar zijne laatste rustplaats. De familie, die begeerde eene mis ten 8 ure te doen lezen, richtte zich tot een der nonnen van liet ge-licht. Louis Deiporte was den Donderdag morgend overleden en men moest vóór vijf ure 's avonds de som van 16 fr. 80 c. betalen voor den dienst, zoo niet zou er gien dienst gedaan worden, zei de non. Onlangs overleed in de Blauwe Leliestraat een zeventienjarig meisje en den doctor ge bood haar zoohaast mogelijk te doen begra ven. De ouders vroegen eenen dag uitstel om den tijd te hebben het noodige geld in te za melen om de begravingskosten te beialen, want de menschen moesten hunnen toe vlucht nemen tot de liefdadige personen om deze som te vinden. Is de kerk dus geen groote winkel Volgen de bedienaars der kerk de voor schriften van den Zaligmaker, die zei: be mint en helpt malkander Is 't niet het geld dat in de kerk de plaats ingenomen heeft van God, en zijn de discipelen van den oot- moerligen en armen Jezus, geene hooveerdige en rijke najagers van het vijffrankstuk? Mozes verbrijzelde het gulden kalf dat de Hebreeuwen hadden opgericht, hij strafte de aanbidders van het goud, en nu ziet men opentlijk God verloochenen voor het geld, of liever de gebeden verkoopen die men doen moet bij eene begraving. Zijt gij rijk, wiit gij veel geld aan de priesters geven, dan zullen zij eenen lijkdienst doen met grooten tra la la; gezang, wierook, was- keersen, vaandels en standaarten in over vloed, om u den weg naar den hemel te wij zen; maar zijt gij arm, kunt gij niet vooraf betalen, dan kunnen de priesters niet lezen en men zal u begraven zonder hunne tus- schenkomst. Ziehier hoe een onzer stadsgenooten zich over eenige jaren uitdrukte in een lied dat hij gemaakt had op de misbruiken die in de samenleving gepleegd worden En het is werkelijks zoo, wij komen er bewijzen van te geven. Onze meesters, die altijd en overal be- weeren de wet te willen doen eerbiedigen, zien er niet op na die wet ten bunnen voor- deele te rekketi, als het er op aankomt eenen politieken vriend te voldoen. Het is algemeen gekend dat de wet Ver biedt loterijen in te richten, behalve in om standigheden die een openbaar nut kunnen te weeg brengen. Men mag dus geene voor werpen welke zij ook zijn te verloten geven, maar men mag die voorwerpen te winnen geven in prijskampen met de kaart, den biljard, vogelkepijk, enz. enz. en iedereen is verplicht zich aan de schikkingen dezer wet te onderwerpen. Het is ons nochtans te wete gekomen dat een kalote van het roodste rood de bemach tiging bekomen heeft om eene Vogelkooi te verloten, en er zich op beroemde verschei dene inschrijvingen van onze stadhuismannen zelf ontvangen te hebben. Indien dit waar is, wij aarzelen niet te zeggen dat onze bur gervaders met twee maten en twee gewich ten meten, en dat zij aan de kaloten bereid willig toestaan wat zij aan libéralen weige ren zouden onder voorwendsel dat de wet zulks verbiedt. Dit noemen de kaiotenGelijkheid voor allen zonder onderscheid, en wij, wij noe men dit Belooning voor bewezene diensten. De overbiddelijke dood heeft weeral een der achtbaarste famieijen onzer stad in een dubbel smartelijken rouw gedompeld. .De, heer notaris Butaye is na eene kortstondige ziekte den 12" dezer overleden en den 15", dus drie dagen later, is zijne vrouw, gebo ren Cardinael, ook iu den Heer ontslapen. De heer Butaye was een rondborstig, openhartig en minzaam man, immer bereid iemand diensten te bewijzen. Ook telde hij enkel vrienden. Hij was van nederige afkomst en had zich, door eigen kracht, door zelfontwikkeling en door onverdroten volharding eene der schoonste loopbanen weten te openen en zich eenen hoogen stand in de samenleving aan geschaft. Hij was een voorbeeldig, alom geachte be ambte, een goede en bezorgde huisvader, een rechtschapen burger en eeo verkleefde, dienstvaardige vriend. Zijn afsterven zal zeer betreurd worden. Madame Butaye was eene liefderijke moe der, eene teedere echtgenoote en eene ware voorzienigheid voor de noodlijdenden. Waar zij heil en troost rondstrooide, wist zij elke gift met eenige vriendelijke woorden van aanmoediging te doen gepaard gaan. Zij was gezellig, zedig en heusch in haren omgaDg met iedereen en haar grootste voldoening, haar innigste genot bestond in al de haren gelukkig te zien. Velen zullen haren dood bitter betreuren. De dubbele begraving had jl. Donderdag plaats. Ontzaglijk groot was de menigte, die toegestroomd kwam om eene laatste hulde te brengen en een laatste vaarwel te zeggen aan die twee dierbare en diepbetreurde afge storvenen, die te vroeg, helaasuit het mid den hunner teergeliefde kinderen, hnnner beminde bloedverwanten en hunner tallooze vrienden weggerukt geweest zijn. Wij betuigen onze diepste deelneming in het dubbel pijnlijk verlies, dat de famislje Butaye-Cardinael zoo wreed komt te treffen. M. Emile Butaye, doctor in rechten en kandidaat-notaris te Yperen, is notaris ge naamd ter residentie te Yperen. ter bevordering van bet onderwijs door aanschouwing Yperen. Maandag 22 Februari, ten 8 ure 's avonds voordracht met oxyhydrisch licht in de schouwburgzaal Vandenpeereboomplaats. Onderwerp De vallei van Yosemüi en de woudreuzen van Californië door den heer EugèneVeule- mans. Namens hel bestuur, Eug. Veulemans. P. S. - Personen geen deelmakende der maatschappij betalen een inkomgeld \an 70 centiemen. Donderdag 11. hebben de afgevaardigden der Maatschappij Stemrechtbond en der Liberale bekwaamheidskiezers onder hen een Propagaiida-Oomileit gekozen tot het bekomen van het Algemeen Stemrecht. De steden of gemeenten die zou begeeren eene meetiug te hebben, behoeven slechts zich te bevragen bij den heer E. Vandermeersch secretaris van het Comiteit, Lange Meersch, 15 Yperen. BURGERSTAND. van den 12 tot den 19 Februari 1892. Zekere Valcke, oud 30 jaren, schoenmaker woonde in de rue d'Austerlitz met de vrouw en twee kinderen van zekeren Sanders die hun sedert eenigen tijd verlaten had. Nu echter wilde Sanders terug het gemeenschap pelijk leven met vrouw en kinderen herne men maar de vrouw, die Valcke beminde, wilde er niet meer van hooren. Dan besloot Sanders zijnen medeminnaar te dooden. Maandag avond had hij eenige druppels gedronken om moed te hebben en begaf zich rond 1 uur naar de kamer waar het overspe lig koppel woonde. Hij beukte de deur open. Valcke lag te bed met de twee kinders. Hij sprong op hem toe, neep hem de keel toe en gaf hem dan vier vijf steken met een keuken trekker in de keel. Intusschen waren de twee kinderen, Irma en Alexander Sanders, wakker geworden en riepen om hulp. De moeder die in eene aan palende kamer sliep kwam bijgesneld maar op hare beurt werd zij door haren razenden echtgenoot erg mishandeld. Op het gerucht waren echter ook de geburen bijgestroomd en de politie werd bijgeroepen. Sanders is aangehouden en heeft bekend dat hij met voorbedachten rade doch uit ja- loet'scheid gehandeld heeft. Het lijk van Valcke is naar de snijkamer overgebracht. Weinig landen hebben den Carnaval met meer nijverige zorg dan Belgie in eere ge houden. In gansch Noordelijk Europa zij i er wei nige steden die met Antwerpen kunnen wed ijveren onder oogpunt van feestelijkheden of stoeten in te richten. Er wordt hier van den vastenavond veel gehouden. Sedert onheugelijke tijden beschouwd men hem als een der aantrekkelijkste, der rijkste en der meest afwisselende van Europa. Gedurende 4 dagen: van Zaterdag 27 Fe bruari tot en met Dinsdag 1 Maart wordt er van 's middags alle werk gestaakt. Op Maandag 29 Februari en Dinsdag 1 Maart worden de straten letterlijk door het volk ingenomen om den grooten Vasten avond bij te wonen aan welks inrichting meer dan twee maanden worden besteed. Deze ommegang, aan welken belangrijke toelagen door het Gemeentebestuur en de Bond Antwerpen Vooruit geschonken worden, is samengesteld uit de voornaamste Maatschappijen der Handelsstad; de stoet vertrekt om 2 ure, doorloopt de bijzonderste straten en wordt in oogenschouw genomen door eenen ofücieëlen jury welke gelast is de mededingende Maatschappijen volgens hunne verdiensten te rangschikken. Men kan zich geen gedacht vormen van den buitengewonen bijval van Jen stoet, voor 1892 Men rekent op meer dan 50 deelne mende Maatschappijen. De koddige en kluchtige onderwerpen wisselen zich af met de ernstige en geschied kundige groepen of wagens, welke alzoo beurtelings den lachlust en de bewondering der toeschouwers vei wekken. De optocht wordt slechts met het vallen van den avond gestaakt. Maar dan wordt alles eensklaps verlicht en verlevendigd, de hardnekkigste 't huis blijvers komen uit hunne schelp en 's avonds is alles aan de vreugd gewijd. De koffiehuizen zijn overkropt van volk, de gemaskerde groepen gaan al zingende in en uit. De bals, waar de verkleeding als tot alge- meenen regel voorgeschreven is en het habiet eene uitzondering maakt, lokken zoodanige toestrooming dat dansen waarlijk eene kunstgreep mag heeten. En nochtans wordt er terzelver tijd ge danst in de Harmonie, waar 2 a 3000 per sonen plaats vinden, in hst paleis voor nij verheid waar 4 a 5000 bezoekers met alle ge mak rondwandelen kunnen, in den Schouw burg van Verscheidenheden (de Variétés), overgroote prachtige zalen waar een even groot gelai dansers samenkomen, in de Scala de Eldorado, de Ei Bardo, enz., enz., in een woord overal waar het slechts mogelijk is. En de lustige menigte begeeft zich van het eene bal naar het andere, gaat en komt, zingt en schreeuwt, wentelt en krinkelt dooreen, springt en danst al te gelijk. Wij kunnen onze fezers niet genoeg aanr raden de Carnaval van Antwerpen te gaan bijwonen, zij zullen er van terug keeren, voldaan over hunne reis en tevreden eenige uren in vreugde en vermaak te hebben door gebracht en zich belovende liet volgende jaar nog terug te gaan. I Voor het zingen van het lied der gouden spel door de vrouwe van Serietje den keuken van bas Karei voor het welzijn van den nieuwen herder van het gehucht. 0.10 A en E. zijn ware vrienden gekomen en A. heeft zijne vroegere vriendin R. vergeten. 0.10 Omdat de jonge dochters uit de Rijselstraat zoo lachten als L. uitlegging gaf over zijne school. 0.10 Omdat G. kwaad is. Zij heeft hem uit de keuken gejaagd. 0.10 Omdat V. hem niet meer zou moeien met de zaken van de Congo dat gaat hem niet aan. 0.10 Pourque R. S. ne fricote plus av(>c ses effets- hors d'ordonnance. 0.10 Un anonyme qui neveut passé faire connaltre 1.00 Omdat den dobbelen rosten 5 fr. geeft voor een meisje op zijn voituur te nemen van Poperinghe naar Vlamertingbe. 0.25 Omdat professeur schilder uit de roode steen tjes en academie, wanneer hij om eene pint gaat bij zijne leerlingen geen zulke preten tie meer zou hebben de teekeningen van de kinders te doen weg doen op straf van uit den academie geschupt en vervolgd te worden. 0.05 Omdat M. op promenade geweest is met M. V. in de rue de Jacob. 0.10 S)e toegezonden correspontlen- lïën met pei'sooniijkiicdcn zul len niet overgenomen worden, het bedrag zal met eenige woor den van hunne correspondentie ingelijfd worden. Alle corrëpondentiën moeten vóór den Donderdag avond In gezonden worden, zooniet blij - vcjü zij tot 8 dagen later. Ik eer 't geloof, dat wij van Christus erven, Maar er is iets dit punt versta ik niet. Het is wanneer een rijke komt te sterven, Men in de kerk al die praaldiensten ziet. Indien wij nu voor God al g'Iijkig wezen, Waarom en telt den arme ook niet rnêe Maar neen geen geld, men kan voor u niet lezen I Sous l'arbre de la liberté? Geboorten. Mannelijk geslacht 3. Vrouwelijk id. Huweiij ken. Ossieur Polidorus, kleermaker, eu Piauckaert Leonia, dienstmeid. Braem Henri, kloeflemaker, en Haiiu, Alixa, kantwerkster. Vanden Abeele Franciscus, geneesheer, en Soenen Irma, zonder beroep. Ceuninek Juliaan, smid, en Deconinck Louisa, kantwerkster. ttvei-iijclens. Pauwels Theresia, 72 jaar, zonder beroep, wedu we van Harteel Renaat, Hondstraat, 22. Van Overbeke, Maria, 79 jaar, zonder beroep, weduwe van De Keyser Aimé, liollingstraat, 12. Rubbrecht Fiorencia, 52 jaar, kantwerkster, we duwe van Coffyn Fiórimond, Bukkestraat, 35. Yanhoutte Justina, 72 jaar, zonder beroep, eeht- genoote van Joos Florimond, Houtmarkt, 31. Butaye Benoit, 66 jaar, gewezen notaris, echtge noot van Cardinael Evelina, de Haernestraat, 2bis Smaelen Franciscus, 78 jaar, letterzetter, wedu- waar van Denecker Melania, Rijselstraat, 23. Cuvelle Silvia, 25 jaar, kantwerkster, ongehuwd, Plateelstraat, 1. Smedt Maria, 71 jaar, dagloonster, ongehuwd, Tichelstraat, 17. De Bruyne Sophia, 61 jaar, huishoudster, echt genoot vai. Parinentier Karei, Mondstraat, 1. Viaene Maria, 79 jaar zonder beroep, weduwe van Dekyndt Louis, Bollingstraat, 12. Allaer Cecilia, 72 jaar, huishoudster, echtgenoo te van Leroy Louis, S' Jansstraat, 7. Cardinael Evelina, 57 jaar, zonder beroep, wedu we van Butaye Benoit, de Haernestraat, 2b's Delanghe Isabella, 73 jaar, kloosterlinge, Boter- straat, 94. Van Lede Maria, 84 jaar, zonder beroep, weduwe van Huygebaert Karei, ,Rijselstraat, 168. Struye Leopold, 71 jaar, herbergier, echtgenoot van Labaere Rosalia, St Jacobs-buiten, 23. Delbar Amelia, 83 jaar, zonder beroep, weduwe van Joffroy Florimond, Bollingstraat, 12. Gelein August, 63 jaar, bloemist echtgenoot van Rosseel Maria, St Jacobs-buiten, 75. Kinderen benetien «ie J jaar* Mannelijk geslacht 2. Vrouwelijk id. 2. s

HISTORISCHE KRANTEN

Het weekblad van Ijperen (1886-1906) | 1892 | | pagina 2