VAK IJPEREN EN HET ARRONDISSEMENT. PolitiekNieuws-, Handels- en üjmoncenblad. STADSNIEUWS. Zaterdag 19" Maart 1892. Mummer 12. De verdrukte geestelijkheid. Al de Belgen zijn gelijk voor de Wet. Abonnementsprijs voorop betaalbaar: 3 50 fr. per jaar voor de stad. 3 fr. voor den buiten. Per 6 maanden: 1 fr. 75. Annoncen: 15 cent. per drukregel. Rechte lijke eerherstellingen: 1 fr. per regel. - Akkoord per jaar of per maand. 10 centiemen per nummer.Afzonderlijke nummers voor artikels, enz. 8 fr. per 100.Alle berichten van verkoopingen of andere bekendmakingen ten bureele dezer gedrukt worden eer:-; ratis ingelijfd, De annoncen voor België, ter uitzondering der beide Vlaanderen, alsmede die voor het buitenland worden ontvangen ioor den Office de Publicité, Magdalenastraat, Brussel. Men wordt verzocht alle hoegenaamds artikels uiterlijk tegen Vrijdag middag vrij en onderteek end toe te zenden. Artikelen on ge teek end o.f porsonnaliteiten bevattende worden niet opgenomen. Onder dezen titel geeft de Chroniquè de volgende waarheden, die wij aan onze rezers mededeelen Het schijnt dat het gouvernement der republiek van Costa-Rica eene wet zal doen stemmen die haar bemachtigt al de pries ters te verbannen, welke zich met politiek bezig houden. Deze tijding heeft aan de Reforme deze eenvoudige bemerking ingegeven: Welke ontknooping zou dit hier hebben, indien men zich verstoutte dit atnerikaansch gedacht na te volgen 1 Deze zeer billijke bemerking is naar den smaak niet van den Onnoémburen, die schreeuwt gelijk een vermoorde. En hij roept uit: De geuzenbladen springen op wanneer een volk, dat in de handen der geuzen ge- vallen is, op de eene of de andere wijze de katholieke geestelijkheid verdrukt. Hoe zouden zij de gouvernementen toejuichen, die in den naam der vrijheid, zeker, de priesters zouden verbannen, die de verrne- telheid hebben zich als burgers te aanzien en hunne burgerlijke rechten uit te oefe- nen Ziedaar wel het eeuwig misverstand dat men door geene middelen kan verdrijven, omdat de katholieken de slechtste dooven zijn, deze die gebaren niet te hooren. De priesters hebben een weinig gebrek aan gezond verstand hetgeen te verwonde ren is van menschen die zeggen in groot ge meenschap te zijn met den H. Geest. Zij beroepen zich krachtdadiglijk op hun ne hoedanigheid van burger, om zich in de politieke worstelingen te werpen. Maar wan neer men hen spreekt bewijzen te geven van hun burgerschap met, gelijk iedereen de kansen van den soldatendienst te wagen, dan beschouwen zij zich niet meer als bur gers: en zij beroepen zich op eenen leefregel van uitzondering. Men zou nochtans moeten kiezen. Indien de heeren seminaristen vinden dat zij burger genoeg zijn om deel te nemen aan de politie ke worstelingen die het land verscheuren, moeten zij gevolgen tlijk als dusdanig zich bereid vinden om deel te nemen aan de wor stelingen op het slagveld voor de verdediging des vaderlands. Maar ziedaarhunne burgerdeugd hoort langs dien kant niet. Wanneer men de jonge onderpastoors doet opmerken dat zij groot en kloek genoeg zijn om een geweer te dra gen, zetten zij verschrikte aangezichten aan en verschuilen zich aan den voet des al taars. Welnu, dat zij er dan blijven. En dat zij zich uitsluitelijk toewijden aan den gods dienst, in plaats van als kiesdravers het land af te loopen. Indien zij eenen leefregel van uitzondering moeten hebben als ministers van vrede welnu, dat zij zich aan dien leefregel en aan al zijne gevolgen houden. Volgens den hooger gemelden Onnoem- baren, springen de geuzenbladen op van blijdschap, wanneer men de katholieke geestelijkheid verdrukt. Wij -eten niet van welke geuzenbladen hier sprake is. Het kan in alle geval van de Chroniquè niet ziju. De Chroniquè vraagt dat men niemand verdrukke; maar zij vraagt voor allen het gemeene recht. Indien het iemand verdrukken is, met hem in het gemeene recht te doen komen, dan is er geen middel meer om malkander te verstaan. Indien ik, voor wat mij aangaat, de vriend ben van al de vrije besprekingen, ik ben vooral liefhebber van al de vrijheden in het algemeen. Ik versta, ik aanvaard, ik vind uitmun tend dat men aan het volk welk van de godsdiensten afhangt, toont dat de diensten eene eenvoudige nijverheid zijn, die zich be dient van fabels, gelijk zekere financieman- nen mijnen van ouwelen bewerken. Maar van het oogenblik dat de lieden niet willen overtuigd zijn van deze waarheid, van het oogenblik dat het hen belieft, uit reden van overlevering, van gevoelen, of voor welke andere oorzaak, hun geloof te behouden, ik neem niet aan dat men hen tegenspreke en noch min dat men ze ver- druKke. De vrijheid moet één wezen. Vrijheid van naar het Volkshuis te gaan, gelijk de vrij heid van naar de kerk, den tempel, de syna goge of elders le gaan. Vrijheid ook voor het priesterambt, als priesterambt. Maar met het oogenblik dat zijne leden buiten hunne hemelsche sfeer gaan, om zich, meer of min wettiglijk, in de aardsche belangen in te mengen, dan is het toegelaten hen te zeggen «Verschooning, heeren! gij bekleedt in het land een uitgezonderden en bevoor- rechten staat, dewijl gij u aan den solda- tendienst onttrokken hebt. Van dan af, m<> oeten de inwendige zaken des lands u niet meer aangaan dan zijne verdediging op ds grens u aangaatHoudt u dan bezig met de zaken van den eeredienst, uwe eenige zending. Laat ons gerust, en doet ons het genoegen de vespers te gaan zingen, die ten achteren zijn. Indien het de geestelijkheid verdrukken is met haar alzoo aan te spreken, dan mag men ook zeggen dat de wachten van eenen eigendom de jagers verdrukken als zij hen uitnoodigen op hunne landen te blij ven en op deze hunner geburen niet te jagen. Er is overigens veel te zeggen op deze stol Ik zie niet waar de verdrukkingen zijn waarover onze geestelijkheid klagen kan, die met eerbewijzen overladen, van rijk dommen voorzien en met eene ontegenspre kelijke macht begiftigd is. Zij is zelfs mees ter van den Staat. En ten titel van overheid onder voorwendsel van almoeseniersambt heeft zij weten te sluipen in de gelederen van ons leger, waaraan zij soldaten weigert. Want zij begint met te ontsnappen aan de verdrukking van den krijgsdienst, ge lijk zij vervolgens aan vele andere ontsnapt.. Daarentegen, ik zie zeer wel dat de gees- teiijküeid er een handje toe heeft al dezen te verdrukken die voor haar niet willen buigen. Zij neemt hare toevlucht niet meer tot den kerkban, die een versleten speelding geworden is; maar zij klopt en vervolgt op het gebied der stoffelijke belangen, dezen die zij niet kan onderwerpen, hetzij aan hare godsdienstige, hetzij aan hare politieke lee ringen. Zij speelt den meester in 't groot en in 't klein. Heelt zij, ten gevolge van den dag van 7 September, Brussel niet in interdict gezet. Die belachelijke onderneming is, wel is waar, mislukt, maar het inzicht was er; en het geeft de maat der vermeielbeid der klerikale vijandelijkheden. Ongelukkiglijk, het stelsel slaagt beter in de plaatselijkheden der provincie, naar men de in den grond geholpen en op strooi ge zette lieden niet meer telt, om zich niet ge noeg te hebben gebogen voor die dwingelan den der sacristy. De geestelijkheid heeft eenen grondregel: Wie met ons niet is of ons kan missen is tegen ons En zij handelt er naar. De duizenden onderwijzers en onderwijze ressen die onbeschoftelijk op straat gewor pen werden voor de enkele misdaad van aan het officieel onderwijs te hebben toebehoort, weten er van te spreken. Deze weerdn een weinig verdrukt denk ik En het ostracismus dat heden op al de libe ralen besturen van den klerikalen Staat weegt, is dit ook geene bestendige verdruk king zonder weerga Ik zou die voorbeelden oneindiglijk kun nen vermenigvuldigen. Maar het is nutteloos, niet waar Doch het is goed te doen bemerken dat de geestelijkheid zich niet bepaalt met dezen, die niet geiijk zij denken, stoffelijk te ver drukken; zij gebruikt ook geestelijke wapens om hare kliënteel te verontrustenen indien zij de hondengracht niet meer heeft als schrikbeeld, er blijft haar altijd de hel en de weigering der sakramenten over. Nu, er is niemand meer verdrukt dan een boer wien men het H. Olijssel weigert. Het is noclithans, van al de sakramenten, dit welk men minst begeert, aangezien het de voor bode is van de eindelijke verdwijning. Ik herhaal het, niemand zou er aan denken de geestelijkheid belachelijk te maken, in dien zij zich wilde houden op hare plaats, die in de kerken is, maar zij heeft de zonder linge gewoonte er uit te komen om politiek te maken en op onzen rug te klimmen. En wanneer wij ons niet gewillig aan die koor- deudansersoefeningen onderwerpen, scheldt zij ons in hare dagbladen uit voor godloo- ghenaars, vadermoorders, krapuien en bloed honden. Chroniquè In dit geval waarom houdt de politie geen oogje in 't zeil over het kloostervolkje dat van 's morgens vroeg de huizen afloopt, de meeste menschen lastig valt en onbeschaamd wederkeert daar waar het wandelen werd gezonden. Een kind dat bedelt uit nood, stelt zich aan de bitterste onaangenaamheden bloot, maar mam'zelles van 20 h 22 jaar, die logeeren ineen paleis dat zoo wat.... een halt millioen kost, mogen schooien zonder dat er hen iemand verontrust Bericht aan wie het aangaat en vooral aan de politie. Waarom zouden de gekruinde be delaars ook niet tot 2 jaar opsluiting te Hoogstraeten dienen veroordeeld te worden, gelijk arme werkelooze menschen, die voor liet bedelen van een stuk brood, om vrouw en kinderen ter hulp te komen, als dieven behandeld worden. Het is tijd dat men de Grondwet herziet, want zij is verre versleten. HET WEEKBLAD ft V Omdat de klerikalen en hunne knechten uit de Cercle zoo verbitterd zijn op de Bur gerlijke begraving van den lieer L. B. alom bemind en geacht. 0.10 Zij hebben bewijs gegeven van hunne opvoe ding en baatzucht door hunne krapuleuze houding in de Cercle. 0.10 De papen bekommeren hun weinig met de ziel; 't is bijzonderlijk over het verlies van dat geld voor den dienst, die hun religie- wïnkel benadeeligd. 0.10 Zij vreezen niet anders dan, dat zulk een voorbeeld navolgers zou krijgen. 0.10 Quelques bons lil.éraux réunis, Dimanohe a la Ville de Thourout, félicitent la société des anciens pompiers pour linitiative qu'ils ont prise d'organiser un concert au bénéfice des victimes d'Anderlues. 0.70 Omdat den zwarten beer van S' Maartens zoude gaarne een tweegevecht doen met den witten beer der ménagerie. 0.10 Laat dien zwarten beer maar gaan hij zal daar geknipt worden en hij zal geene jonge mmeer.... 0.10 Omhaling gedaan door een pierot in de 3 Lelien. 0.25 Omdat A. geene overschotjes meer krijgt. 0.05 Omdat Miette kousebanden zou dragen in plaats van roode lijsten. Omdat zij hare knien niet meer zou togen aan Nesten W. 0.10 Omdat Fonsje, den schoenlapper, nog altijd weent omdat hij geen pompier mag zijn, en omdat zijne alleiliefste, ook nog altijd tranen stort van verdriet. 0.10 Oh Felle. 0.05 Ja maar hoe vindt gij het nu, pulletje heeft den 8 Maar t naar den verlorenhoek gegaan en daar maar 6 uren gewacht achter de boerinne die moest van den freezenberg komen naar de mutsenmaakster. Pulletje noppertje ge mag blijde zijn dat zij niet ge komen heeft gedurende dat gij daar ge wacht hebt, want noppertje zij hadden nooit van klein pulletjen meer hooren spreken. 0.15 Ehwel, ehwei pulletje, 't is toch altijd het zelfde met u, maar toch doet maar voort 't is 't aanhoudertjen die wint en willen zij u niet meer pulletje, Lapiere heeft er nog twaalf gereed van gebak. O.ló Tot dat ik burger worde in mijn land derf ik wekelijks twee pintjes. 0.20 Vier volksgezinde jassers. 0.40 Omdat E. niet meer zou vallen langs den ijzerenweg, dat hij plekken in zijnen broek beeft. 0.10 Omdat E. beter manieren zou hebben in een groot hotel. 0.10 Hij zou dat beter in zijnen zak steken dan er mede te spelen. 0.10 G. als gij eerst nog wat naar de school wilt gaan, enz. 0.10 G. Ne te fache plus quand on ditde t'ètre battu avec J. puisque tu as été au bal avec ell® Dimanche dernier, tache de maintenir l'amour au moins jusqu'après la mi-carême. 0.10 Marietje had beter nog een jaar of twee in het koeistal gebleven. 0.10 Hewel, Marietje, uwe vriendin J. V. 0.10 Zoodus, Marietje enz. 0.10 Omdat Marie van de kortrijksche pinte enz. 0.13 Pour que mademoiselle etc. o.lö Puisque la borne est cassée comment ne fera- t-elle k l'avenlr. 0.10 Omdat E. O. sek. na 14 dagen gedronken te hebben bloed gesch.... heeft, nadien een deuntje op de kotteraaren de tang gespeeld heeft. Al boffende met zijn 1000 fr. al be ter zou doen niet meer te zingen van de molen van plezier onder en boven zoo ma len wij hier. 0.20 Omdat A. D. van Sl Jan met zijn half mil lioen fortuin, de commerce van zielen ver- kooper zou staken en geen vatje genever meer zou leveren. o. 10 Voor den zoon J. van madame sabot van Westnieuwkerke, 't 13 pijnlijk zulk een slimmerik op de parochie te hebben die. alles wilt kennen. 0.15 Jules kloeffe gij zoudet beter uw hoofd in de caisse steken en de wereld bedanken. 0.10 Omdat O. D. F. uit de Hondstraat, enz. 0.10

HISTORISCHE KRANTEN

Het weekblad van Ijperen (1886-1906) | 1892 | | pagina 1