VAN IJPEREN EN HET ARRONDISSEMENT. Politiek, Nieuws-, Handels- en Annoncenblad. KIEZERSLIJSTEN. VASTENAVONDZOTTE. Nummer 33. Catholicismus is huichelarij. STADSNIEUWS. Schaamteloosheid en laster. Ab innementsprijs voorop betaalbaar: 3 50 fr. per jaar voor de stad. 3 fr. voor den buiten. Per 6 maanden: 1 fr. 75. Annoncen» 15 cent. per drukregel. Rechte lijke i orjierstellingen: 1 fr. per regel. - Akkoord per jaar of per maand. 10 centiemen per nummer. Afzonderlijke nummers voor arlikels, enz. 8 fr. per 100. Alle bericht, n van verkoopingen of andere bekf •«lmakingen ten bureele dezer gedrukt worden eens gratis ingelijfd. Deannoncen voor België, ter uitzondering der beide Vlaanderen, alsmede dié voor bet buitenland worden ontvangen 1 oor den Office de Publiciié, Magdalenastraat, Brussel. Men wordt verzocht alle hoegenaamde artikels uiterlijk tegen Vrijdag middag vrij en onderteek end toe té zenden Artikelen öngolWk'end of personnaliteiten bevattende worden niet opgenomen. Wij raden al onze vrienden aan hunne inschrijving op de kiezerslij sten te vragen. Dat bericht wordt bijzonderlijk ge richt. 1° Tot de personen die lasten in andere gemeenten betalen. 2° Deze die, ten gevolge van sterf geval, de zaken voortzetten of goede ren hunner ouders bewonen: 3° De oudste zonen of schoonzonen der we uwen die den kiescijns be talen 4° De burgers die, hetzij door hun ambt, hunne graden of hunne diplo ma's, als bekwaamheidskiezer zouden kunnen ingeschreven worden, (wet van 24 Augusti 1883); Ingevolge de wet mag het gemeen tebestuur geen gevolg geven aan de inschrijvingen die na. den 30 Augusti zouden aangeboden worden. Wij verzoeken vuriglijk onze poli tieke vrienden niets te verwaarloo- zen, want het is meer dan waarschijn lijk dat de klerikalen zullen den draad spinnen met de herziening der Grondwet en dat al de kiezingen, die in 1893 zullen plaats hebben, zullen moeten gedaan worden volgens de kiezerslijsten die dit jaar moeten worden opgemaakt. Huichelen en katholiek zijn is een. Huichelen is liegen, liegen is de waarheid verduiken en liegen is bedriegen. En het catholicismus liegt en bedriegt en het weet dat het liegt en badriegt. En ge holpen door de menschelijke hertstochten, door begeerlijkheid en haat, maakt het dage lijks meer en meer slachtoffers en wordt het DE Een rijtuig wachtte de schoone Hermance om haar naar het vastenavondbal te voeren. Maar nog eerst wilde zij zich zeiven in den spiegel zien. En zij scheen zoo voldaan over hare beeltenis, dat zij die toelachte: Bekoor lijk was zij ook 1 Zij sloeg daarna een blik op haar voeijehet had ascliepoesterken bj- schaamd gemaaktzoo kltin en lief was het! Zij omvatte haar midden: een sylphe had haai' dat benijd Zij schudde het hoofdje, en liet de hairlokken zwierennooit was er een nimf met lieflijker hoofdje afgebeeld. En nogmaals lachte zij van innige voldoe ning, terwijl zij dacht: Adelt zal te vrede zijn, bekoorlijk en schoon hen ik Zij droeg Ce kleedij eener zoetelaarster en inderdaad zooals zij daar stond met een blinkend hoedje op hare zwierige lokken en met dat spannend soldatenkleed, hetwelk hare welgemaaktheid zoo schoon afgeteekend deed uitschijnen, zooals zij daar stond met haar helschit.terende bruine oogen, en een erleidelijk lachje om de fijnste lippen, zou zij waarlijk een gansch leger aanbidders voor hare voeten hebben kunnen doen neêr- v allen. Vrolijk gestemd sprong zij hare kamer uit, en met een wip zat zij in het rijtuig Zij vleidde zich op de kussens neèr, look half het oog toe, en liet haren geest wegdwalen in de zoetste gepeinzen. getal der ongelukkige vervolgden grooter. Wat zou liet publiek een aardig gezicht trekken moesten die huichelaars eens hun masker willen afleggen, moesten zij eens de ware beweegreden van hun handelen aange ven en hun eigentlijk doel kenbaar maken Hadden zij maar eens den moed, maar eens eenen enkelen keer, om in zich zeiven nêer te dalen en zich rekenschap te geven van hun doen en laten. Waarom meent gij dat de langgerokten de wacht houden bij het sterfbed van zoo menig gt ldbezitler Waa.om Om hem te doen sterven in de katholieke godsdienst? Huichelarij! Een stervende moet dan ten minste vrij zijn, wie zou de vrijheid vaneenen stervenden niet eerbiedigen? Zij is toch iets heiligs, zoo als zijn laatste wil moet zijn Ja, maar bij de papen is hij zijne vrijheid kwijt, hij is gedoemd tot eenen dood met priester, tot de schandelijkste slavernij, tot het ondergaan van liet vreeselijkste despo tisme. Geen priester roept hij met ieier vrijge- zinde, bij zijn sterven. Geen priester ik wil geen priester! Gij hebt mij bedrogen Gij aast slechts op geld en ik wil zoo niet ster ven Eireene slomme hand, van achter de gor dijnen, die de bedstede omhangen, dient den sterveude, niettegenstaande zijne afweringen de laatste sakramenten toe, en aan de deur en op de trappen slaan zwijgende mannen, langgerokten, die de echtgenoot, de kinderen en de vrienden weeren en die desnoods met geweld bij den stervenden dringen. Eu die zulks doen, weten in het binnenste van hun hert dat zij slecht doen, en willen in den schijn voor den katholieken godsdienst wei ken, om des te beter hunne geldzucht te verbergen Huichelaars Bedriegers En ondertusschen laten de karakterloosten onder alien, zich tot werktuigen verlagen, om die ongelukkigen tot eenen dood met ge bed en met priester te doemen. Is er wel eene afschuwelijker huichelarij mogelijk Zie eens rondom u in de wereld. Is het catholicismus iets anders dan de schandelijkste huichelarij Brengt het de vrijheid België, ons arm België, geeft u het beste bewijs. Hier heerscht het catholicismus, de paper ij in al hare glorie, in al hare macht. Gelooft gij dat de katholieken niit denken dat de mollebroers en zusters de slechtste onder wijzers en onderwijzeressen zijn? Twijfelt er niet aan. En waarom vervolgen zij de wereldlijke onderwijzers, zooveel ze maar kunnen? Hui chelarij Denkt gij dat zij (daarin de vrijheid zoeken voor ieder burger, zooals ze zeggen Geen nood Ze zoeken hunne regeering te besten digen te vereeuwigen en over België te lieer- schen als over een wingewest. De vrijheid van anderen? Allons done daar is niets waar ze minder om geven die willen zij alleen en uitsluitend voor zich. En de anderen Deze zijn maar stemvee werkvee en in elk geval bedrogen vee Waarom meent gij dat hier de liefdezus ters in de hospitalen worden gezet Denkt gij dat het is om hunne zoogezegde edele zen ding te vervullen met de haar bekende roemzuchtige heldhaftigheid Meent gij dat zij niet gelooven dat de leekenoppassers beter zijn? Gaat heen! Iedereen is van die meening. Waarom jagen zij ze dan weg Omdat zij iedereen willen doen sterven in den katholieken godsdienst. En de arme zie ken, protestanten, joden of andere moeten sterven met eenen katholieken priester l! Waar is dan de vrijheid van geweten Waarom denkt ge dat er tegenwoordig al- moezeniers in het leger bestaan? De soldaten zijn vrij, wel is waar; maar zoo houdt men beter de arme sukkelaars onder zijnen dwang. En daarenboven is het een middel om aan nog veel meer leegloopers een goed bestaan te verschatten. In Frankrijk veroordeelt men met recht en reden degene die de schuld waren der rustverstooringen in de kerken. Katholieken houden processien liberalen mogen niet of slechts na veel moeite, optoch ten en plezier maken. Wij, liberalen, zouden tegen de overtredingen begaan door het zwarte gespuis, de stem niet mogen verhef fen. De priester op den preekstoel mag ieder een uitschelden onder voorwendsel de kerk te verdedigen. Dat heet men Vrijheid Huichelaars.' STiRITDIPEISriSr TIST C3-. Het schaamteloos Nieuwsblad, dat van den eersten leugen niet doo i is en van den honderdsten niet begraven, discht zijne licht- geloovige lezers het volgende verdichtsel op De vrienden van Meester Neuze zoeken die de schoone Hermance op het bal aanhef fen moest. Zij, de verleide, was het jaar te voren ook op het vastenavond bal geweest. Adolf had haar geliefkoosd, haarde beminde zijner ziele genoemdhij had haarde zoetste wijzen doen smaken zij luisterde, geloofde en dronk. Zij zwierde en danste. Haar boezem golfde, haar adem werd nis een vuur, het werd haar brandend en bedwelmend en zij vergat wie zij was Toen zij des anderen daags ontwaakte dorst zij hare moeder niet vrijmoedig in het aangezicht meer zien zij had hare eer verloren Sinds dien zag haar verleider naar haar niet meer om en wam.eer zij hem ergens te gemoet kwam, dan kreeg zij er slechts eenen blik van afkeer en verachting van. Niet genoeg dat zij onteerd en verlaten was, zij moest nu nog de verwijlingen barer moeder verduren, zij moest hare moeder, die de eer boven alles achtte, nu onder de schaamte zien wegkruipen, zien verkwijnen en eindelijk sterven En zij zij moest het leven schenken aan een kindje, dat het reent hebben zou zijne moeder zijne geboorte te verwijten Dit hoorde de schoone Hermance uit den mond der arme verleide, en zij sloeg de hon den ten hemel, en roep uit God gij hebt mij hier been gebracht om mij te redden ik dank u. En dan zich tot de diepbedrukte wendende, sprak zij minzaam Ik zal u wreken Wordl voortgezet.) Zij droomde zich reeds in het bal. Adolf zocht haar op, Adolf noodigde haar ten dans onder het wellustig heen en weêr trippelen, het oor gestreeld door het zoetste muziek, en terwijl zijn arm zacht ondersteund hare leden omprangd hield, en hij haar in het oog zag, en hij zoo dicht over haar neeg, dat zij als zijnen adem Opving, fluisterde hij Her mance u alleen bemin ik, u alleen heb ik lief I Een ander leven ving voor haar aan de aarde was hemel geworden en zij ontving en zij gaf den eersten kus van liefde Zoo dat waarheid werd, dacht zij, 0 wat zou ik beminnen, wat zou ik gelukkig zijn Het rijtuig ried voort, en ook de ge dachten der schoone waagden zich verder en verder in het veld der verbeelding onder de aanlokkenste vormen vertoonde zich aan haar het genot der liefde Maar eensklaps werd zij door een gewel digen schok uit hare droomerijen gerukt het rijtuig waarin zij was gezeten, dreigde om te kantelen. De schoone Hermance wierp een gil uit zij riep om hulp, doch niemand hoorde haar. De peerden vielen en de koetsier slaakte een schreeuw. Door schrik bedwelmd springt Hermance het rijtuig uit, en zij loopt een daarbij gele gen buizeken binnen. Zij wil daar hulp vragen en zich van haren schrik herstellen, doch nauwelijks is zij er kinnen, of eeno bleeke vrouw grijpt haar bij den arm en snauwt haar toe Wie zend u hier in die kleeding? 't Ver leden jaar was ik ook eene zoetelaarster. En dan op het bed wijzend Zie er daar het gevolg van de dood mijner moeder en een kind in schande ge baard In het bed lag inderdaad het lijk eener vrouw, half verlicht door den treurigen schijn eener kaars, en in eene nevens staande wieg en jong kindje. De schoone Hermance sidderde, en dacht zich onder den invloed van eenen harer droomen, maar weldra moest zij de wezen lijkheid der gebeurtenis inzien, want de bleeke vrouw neep haa. in den arm, dat het pijn deed, en duwde haar grimmig toe Gaat gij misschien ook naar het bal, gelijk ik verleden jaar. Denkt gij er misschien ook den lieftulligen Adoif te vinden, die het schoon kasteel op den gioenen heuvel be woon' Adolf, gilde de schoone Hermance gij kent hem Of' ik hem ken, antwoordde de bleeke vrouw, Hij is de vader van mijn kind hij is de moorder mijner moeder God En de schoone Hermance was ooggetuige eener grenzelooze droefheid en wanhoop hevig was zij ontroerd, en door medelijden en nieuwsgierigheid aangeprikkeld, wilde zij weten wie de ongelukkige was, die haar aldus had toegesproken. De bleeke vrouw maakte zeer nu aan haar bekend als een jong meisje, die het slachtof fer der verleiding was geworden, het slacht offer der lusten van den zelfden lieer Adolf, HET WEEKBLAD Totdat ik burger worde in mijn land derf ik weekelijks twee pintjes. 0.20 V. gij zoudt beter doen 100 k. kolen te geven in plaats van 90 want zij zullen er welhaast nog een op den boom brengen voor u gij kunt anders geene krijgen. o. 10 Arthur de dagen zijn niet meer lang genoeg voor u, want gij staat bij nactit aan de deur geplakt. o.lO Omhaling gedaan in S' Sebastiaan. 1.52 Voor den kus van Ferdinand enz. ].oo Oh I mon petit coenr de beu'rre je t'adore bout nog eenen die klonk. 0.50 Voor de schoone volksfeesten der kalo'en. 0.25 Waar was 't muziek. 0.25 Waar waren de commissarissen dobbelen ros ten Brouwers en konsoort. 0.25 Een maal is wel, maar tweehalte-la, niet meero.2ö Ziedaar de vrienden van den werkman. 0.25 Voor het schoon concert der blauwe. Ocli heere toch wat ketelmuziek. Charivari. 0.25 Oh nog een beetje had ik het vergeten eenen dikken voor den chef. 0.10

HISTORISCHE KRANTEN

Het weekblad van Ijperen (1886-1906) | 1892 | | pagina 1