VAN IJPEREN EN HET ARRONDISSEMENT. Politiek, Nieuws-, Handels- en Annoncenblad. Zevenste jaar. Zaterdag 3" September 1892. Nummer 36. Groote spoorwegramp i I Abonnementsprijs voorop betaalbaar: 3 50 fr. per jaar voor de stad. 3 fr. voor den buiten. Per 6 maanden: 1 fr. 75. Annoncen» 15 cent. per drukregel. Rechte l ik eerherstellingen: 1 fr. per regel. - Akkoord per jaar of per maand. 10 centiemen por nummer. Afzonderlijke nummers voor artikels, enz. 8 fr. per 100. Alle b richten van verkoopingen of andere bekeudmakingen ten bureele dezer gedrukt worden eens gratis ingelijfd. De annoncen voor België, ter uitzondering der beide Vlaanderen, alsmede die voor het buitenland worden ontvangen door den Office de Publicité, Magdalenastraat, Brussel. Men wordt verzocht alle hoegenaamde artikels uiterlijk tegen Vrijdag middag vrij ea onderteekend toe te zenden. Artikelen ongeteekend of personnaliteiten bevattende worden niet opgenomen. Treinbotsing aan de Noordstatie. - Ver scheidene dooden —Talrijke gekwetsten Onze vrienden de H H. Arthur Hendrickx van Brussel en Goeminne van Deynze die zich op den getamponeerden trein bevonden, doen ons het volgende verhaal van de ramp. De botsing. Wij kwamen onder de brug der Paleizen- straat wanneer plotselings het alaringefluil zich deed hooren. Bijna op het zelfde oogen- blik worden wij in ons rijtuig het onderste boven geworpen dooreen vreeseljjken schok, gevolgd van gekraak, gehuil en geschreeuw. Het was de trein van Gent die op die van Antwerpen in volle vaart was geloopen. De rijtuigen van den trein van Antwerpen werden vermorzeld, deze van den trein van Gent werden om zoo te zeggen gespaard. Nadat het eerste oogenblik van ontroering en bedwelmdheid over was, klonken akelige hulp en noodkreten in onze ooren. In ons rij tuig waren wij allen slechts lichtelijk gek wetst, doch dit was niet het geval met de rei zigers der lste en 2de klassen. De reizigers van den trein uit Gent en de ongedeerden uit dien van Antwerpen richten onmiddelijk de redding in. De dooden en gekwetsten Uit een rijtuig lat8 klas, haalt M. Goemin ne door een anderen reiziger geholpen eeno oude dame, mevrouw Vandermolen uit de Lochtstraat in Schaarbeek in bezwijming weg De dochter deze dame is insgelijks in bezwij ming gevallen en aau het hoofd zwaar ge wond. Van alle kanten steigeu noodkreten op; de gekwetsten roepen om hulp. De grootste hoop der ontsnapten vluchten verwilderd het tooneel der ramp. Na een kwart uurs daagt er hulp op. Wij zien onder een verbnjze'd rijtuig een grijsaard met vermorzeld hoofd, het is M. Roelhmaller van Vilvoorden. Een jong meisje wordt uit de puiuen gehaald. Ha re kleederen zijn in het bloed geverfd, zoo dat wij zelfs de kleur niet kunnen onder scheiden. Verscheidene vrouwen worden aan het hoofd en beenen gekwetst, in onmacht uit de rijtuigen gehgaald. Uit een rijtuig van 2d" klas wordt M. Denain, kashouder aan de spaarkas levenloos uitgehaald. Hij werd de beenen afgesneden en de borst ingestampt. M. Hendrickx, alhoewel lichtelijk gek wetst aan het hoofd gedraagt zich moedig om de gekwetsten te redden. Bijgestaan door M. Goeminne en M. An- thoon van Vilvoorden halen zij nog uit een vermorzeld rijtuig mevrouw Vandongen van de Biljartzaal van het Groot-hotel. Ineen wagen van 2d® klas, bevinden zich M. Campion, greflier van Vilvoorden zware kneuzingen aan het hoofd en zijn zoon, advo- kaat Campion, insgelijks gekwetst aan het hoofd en armen. M. Linster, policie commissaris van Schaarbeek was een der eerste op de plaats der ramp om de redding in te richten, waar M. Lados, geneesheer, bijgestaan door eenige collega's de gekwetsten verzorgd. De dooden Er zijn 2 dooden, M. Rockmaller, ren tenier, en M. Denain, bureeloverste der Spaarkas te Vilvoorden Mev. Heaters van den Ontvanger van Lier, is op beternis. De eerste is 65 jaar en bevond zich in een compartiment van Ist® klas. M. Denain, 60 jaar oud, had in eene 2de klas plaats genomen. M. Van Hammée, pastoor van O. L. V. van Hanswyck, in de zestig jaren oud wei d tusschen de verbrijzelde wagons uitgehaald en met eene draagberrie in het bureel ge bracht dat tegen de werkhuizen aanpaalt. M. Van Hammée heeft de twee beenen ge broken. Terwijl men hem verzorgt leest hij zijn paternoster. In dezelfde bureelen zien wij den treinover- ste van den expresstrein van Oostende, Hij is gekwetst aan het hoofd maar niet erg. Hij beeft uit al zijne ledematen en kan het glas water dat men hem toereikt moeilijk tot aan den mond brengen. -- Lijdt gij veel'? vragen zij hem. Niet aan het hoofd.maar mijn lichaam is bezeerd. Waar bevoadt gij u op het oogenblik der ramp? In den fourgon die onmiddelijk achter den tender der locomotief komt. Wat hebt gij gevoeld? Ik heb eensklaps het noodsein van den machinist gehoord en heb den tijd gehad den trein te remmen. Op denzelfdea stond werd ik omver geworpen. De man is de eenige gekwetste van den sneltrein van Oostende. Tusschen de andere gewonden bevinden zich: M. Victor Taelemans, te Brussel in de Berlaimontstraat woonachtig; M. Bigood. der Konjnklijkestraat; Mevr. Peeters, te Schaarbeek in de Deiochtstraat wonende; M. Ciaessens van Cappellen-ten-Bosscb; M. Van den Eynde; M. Legrand, zoon, Weldadig heidsstraat. De laatste gekwetste die wij zien wegdra gen is Mej. Keuiemans, dochter van een ge neesheer van Iiumbeeck. De linker bil is ge broken; daar haar vader afwezig is doet zij zich naar de Wolvengracht overbrengen in het huis van Dr Beaumariage, De botsing heeft plaats gehad juist nevens den muur die opgetrokken is langs de hoven der huizen van de Keulenstraat. De bewo ners dezer huizen kwamen ook op de botsing toegesneld en acht gekwetsten werden tot in den hof gebracht van het huis. Na eene eerste verpleging werden zij van daar overgevoerd naar het St.-Jansgasthuis. Alleen het dochtertje van den statieoverste van Haren, dat geene erge kneuzingen had bekomeii maar veel leed van den schrik, werd door M. Dumortier in bewaring gehou den. Tusschen de gewonden bevinden zich nog M. Islein, consul van den Oranje-Vrijstraat die van Mechelen kwam. Een reiziger wiens been vermorzeld werd en die weigert zijn naam te zeggen. De aanblik Op het spoor dat juist neven den muur loopt, een weinig voorbij de Twee-Bruggen staan de twee treinen die in botsing zijn ge komen, beiden met hunne locomotief naar Brussel gericht. De sneltrein van Oostende-Gont-Brussel die op den gewonen trein van Antwerpen- Mechelen is geloopen heeft niets geleden. Alleen de locomotief is beschadigd en de buffers zijn in het laatste Compartiment van den gewonen trein gedrongen. 't Is om er niets van to verstaan! Dit laat ste Compartiment (derde klas) werd weinig of niet beschadigd, de schok heeft zich voort gezet aan den voorlaaisteu wagon (de helft eerste en de helft tweede klassen) Dit rijtuig is fel gehavend en banken en schutsels'zijn uiteengeschokt doch ook uit dit rijtuig hebben al de reizigers weinig of niet gekneusd kunnen ontsnappen. Doch dit voorlaatste rijtuig heeft met eene vreeselijke kracht op het derde gebotst (lsle en 2de klassen), het letterlijk tot spaanders en stukken verbrijzeld en zijne plaats gaan innemen op de wielen vau dit derde rijtuig, zoodanig dat de acht paar raderen naast een stonden verdrongen. Dit 3de rijtuig van lste en 2de klassen heeft het rijtuig dat volgde (insgelijks l® en 2® klassen) den schok voortgezet en in spaanders gelegd. Zoodat volgens onze teekening: wagon 5 Express van Oostende. Wagons. Machien. Bijna drie kwaiiiers liep hot publiek in de Noordsiatie rond zonder dat men het wist in te lichten over het vertrekuur of de plaats van dien trein. De ontruiming te Brussel Zoohaast de slachtoffers der ramp naar het St-Jansgasthuis waren overgebracht en men de twee dooden raar het doodenhuisje van Schaarbeek had overgevoerd werd er eene ploeg werklieden cnlboden om het spoor dat belemmerd was door de tweo verbrijzelde waggons, te ontruimen. Van dezen die het nummer 2 en 3 dragen op onze gravuur bleef er niets over dan spaanders, planken, verwrongen ijzerwerk, vergruizelde deuren, verscheurde roode lap pen der eerste klassen en dit alles is gehakt en gekapt alsof het stekkensdoosjes waren geweest. Trein van Antwerpen. Wagons Machien 3 k. 1-2 k. 1-2 k. 1-2 k. 1-2 k. 1 11 en 4, waarop de locomotief is gebotst geen of bijna geen letsel ontvingen, terwijl 3 en2 werden verpletterd en vergruizeld. Uit 3 en 2 werden ook de twee dooden ge haald en de personen die het meest werden gekwetst. Hoe is de ramp gebeurd? De gewone trein tusschen Antwerpen en Brussel, die hier om 8 ure 22 min. moet aan komen stond te wachten voorliet signaal. (Men beweert omeeiibuitengewonen trein met grenadiers door te laten die aan de Groenlei had moeten vertrekken.) De sneltrein van Oostende- Gent kwam op hetzelfde spoor aangereden op korten afstand en de machinist van dezen trein beweert dat de signalen vrije baan aanduidden. De machinist van den sneltrein zag eerst op een twintigtal meters dat hij op een ande ren trein ging loepen. Hij deed den stoom terugwerken, gaf het noodsein, doch... te laat!.. De express botste op den laatsten waggon van den stiistaanden trein. Machinist noch stoker werden gekwetst, evenmin als de reizigers van den express; maar onze lezers hebben gezien op welke zonderlinge wijze de schok door de twee laatste rijtuigen werd voortgezet en hoe de middelste, die men het meest gevrijwaard zou achten, verbrijzeld, vermorzeld, vergrui zeld werden. In het hospitaal bevinden zich MM. Crae- men van Mechelen; Van de Walle, Antwer pen; Mevr. Willet van Borgerhout; Mottard P. van Mechelen. Na de ramp De express uit Mechelen, ten 9 u. 11, hield buiten de statie van Schaarbeek elk oogen blik stil, zoodat de talrijke reizigers, die er inzaten, verwonderd en angstig hunne hoof den door het venster staken. Vele reizigers, dit ziende, werden door ee ne ware paniek aangedaan en wilden kost wat kost van den trein springen. Wanorde in den dienst De express van Brussel naar Antwerpen om 11 u. 54 m. kon eerst rond hall één ver trekken. Be expresstrein die met zijne buffers in den waggon der 3® klasso is gedrongen (nr 5 van den trein van Antwerpen; tracht achteruit te gaan; doch onmogelijk! de waggons 3 cn 1 en het on derste gedeelte van 2 zitten gansch ineen. De machien van den trein van Antwerpen zet zich dan ;n beweging, de eerste waggons (derde klassen) die op onze gravuur niet ge meld staan en geen letsel ontvingen gaan vooruit met de helft van deu waggon rV 1. De overblijfsels worden tegen de werk huizen der Vooruitgangstraat opeen gesta peld. Olidertusschen is de dienst hernomen en de tremen rijden de Noorderspoorhalle we der in en uit, aan al de raampjes verdringen zich de reizigers om het wrak van den ge- tamponneerden trein te bezichtigen. De slag der botsing De slag der botsing is zoo hevig geweest dat meu in het omliggende, Vooruitgang- Keulen- en Paleizenstraat, dacht dat er eene ontploffing van een ketel of van dynamiet had plaats gehad Tot op den Antwerpschen steenweg heeft men den slag gehoord. T weemaal ontsnapt Eene juffrouw, Mej. X...,die te Schaar beek op den trein was gestapt ea maar Brussel moest gaan, werd lichtelijk aaa het hoofd gekwetst. Mej. X. bevond zich op den trein die ie Groenendael ontriggelde en waar er zooveel dooden en gekwetsten bleven. M. VanHammèe De pastoor der kerk van Hanswijck te Me chelen heeft de twee beenen gebroken. Op 26 september aanstaande moest hij zijn 25 jarig jubelfeest vieren van 25 jaar pastoor van Hanswyck. De redders Eenieder heeft goed zijn plicht gekweten. Laat ons bijzondere melding inaken der vrij- willigers-pompiers van Schaarbeek die het eerst ter plaats waren; van de II. H. Martha en Van Couliie, Poacelet geneesheeren; de politieofficiers MM. Linsters, Dexters en Van Ackere. ioe tot WEEKBLAD J a 1 1.. Jl .a 1 a N A. A w. A M V 'S SX H «WA »"1 A rtll 1. r YÏ.AM '1 A V\ *X Art M AW rt A 4"» A V. AN* *1.1 .1 I A A V% rt A rt A A VN N*A- A A M f I A I 'Na N A A A Am A w. J a *.1 —A a* J a- I. i 1 - '1 1 3 -

HISTORISCHE KRANTEN

Het weekblad van Ijperen (1886-1906) | 1892 | | pagina 1