LA COSAQUE Fransch Tooneel. Benoeming. Koninklijke Kruisboogschutters. Popeiinghe. Burgerstand der stad Poperinghe Plezierreizen. Excursion aux célèbres Grottes de Rochefort. (Namnr) Over het boek, bet lezen en de boekerijen. Andere nieuwe plaag. CORRESPONDENTIEN Iei tie tons Woensdag 12 dezor geeft den tooneeltroep van Saint-Omer eene mooie vertooning be staande in comedie in 3 bedrijven van M. M. H. Meilhac en A, Milliaud, muziek van Hervé. Dit stuk is ons niet onbekend daar wij het reeds op onzen schouwburg hebben zien vertoonen door denzelfden troep in 1885. De gazetten van Frankrijk spreken met veel lef voor «ie artisten welke de heer Saint- Omer bestuurt. Zoo dat wij op eane schitterende en ver makelijke vertooning mogen hopen. De liefhebbers zullen in tijds voor hunne plaats moeten zorgen, willen zij eene beta melijks plaats bekleeden. Men kan voorop kaarten bekomen bij Th. Degroote, Vantren peereboom plaats. M. T. Wouters, substituut van den pro- kureur des koriings te Gent, is prokureur des konings genaamd bij de rechtbank van eersten aanleg te Yperen, in vervanging van den h. Bergbman, overleden. MnalschappaJ Schieting van Maand. 27 Februari 1893 Veranderlijk blazoen. Maillard G. 11 25 25 20 81 Pinteion 101/2 1 1 1 131/2 Schieting van Woensdag 1 Maart Veranderlijk blazoen. Vermeulen H. 25 25 25 10 1/2 85 1/2 Deweerdt Ch. 1 1 1 25 28 Schieting van Maandag 3 April 1893 ln den Cirkel Pinteion Lambert 3 11 6 12 32 Vandermeersch Jean 2 4 2 4 12 Schieting van Woensdag 5 April 1893 Gewoon blazoen. ^mmeslagh Raymond 6 6 5 5 22 Pinteion Félix 21/2 21/2 11/2 1 71/2 BURGERSTAND, van den 31 Maart tot den 7 April 1893 Geboorten. Mannelijk geslacht 7. Vrouwelijk id. 2. nuwclijkeii. Lemaire Théophile, dienstknecht en Ba- ratto Marie, dagloonster. Dobbelaere Arthur, Timmerman eu De- grave Leonie, zonder beroep. Verminck Arthur, timmerman en Sancto rum Marie, strijkster. Moniez Emile, schilder en Didier Silvie, strijkster. Clinckemaillie Charles, glaswerker en Verstraete Léonie, dienstmeid. Rookx Désiré, bediende en De Groote Emérence, zonder beroep. O verlij Plens. Duthoy Marie, 23 jaren huisvrouw onge huwd, Meenestraat. Huyghebaert Benoit,'77 jaren, herbergier weduwe van d'Ooghe Caroline, Boomgaard- straat. Thieuw Silvie, 42 jaren, herbergierster, echtgenoote van Notebaert Henri Groote Markt. Brichaux Rosalie, 04 jaren zonder beroep, weduwe van Cheval Francois, St. Nicolaas buiten. Haentjens Jan 72 jaar, kasseier echtgenoot van Speybrouck Catherine Rijselstraat. Vandamme H'ermina, 34 jaren, dienstmeid ongehuwd, St. Nicolaasbuiten. Kinderen benetien de 7 jaar. Mannelijk geslacht 2. Vrouwelijk id. 2. Een groote brand is in den nacht van 3" April uitgeborsten aan de herberg De ingang van Poperinghe. Twee schuren toebehoo- rende aan Seraphia Bloewe en Pieter Top zijn ten gronde afgebrand. Twee huizekens, het eene bewoond door Virginie Lacuille werd gansch in asch gelegd, het andere de herberg De Kroonbij M. Delois werd slechts door de vlammen aangetast. De schade is zeer aanzienlijk, niets was verzekerd. Men schrijft deze ramp aan kwaadwillig heid toe. van den 30 tot den 6 dezer maand HUWELIJKSAANKONDIGINGEN. Emile Deseure. hoefsmid te Zuydschoote, en Lucie Rappelet, dienstmeid te Poperin ghe. Pieter Huyghe, werkman, en Rosalie Boury, kantwerkster, beide te Poperinghe. Jules Devos, bakker te Poperinghe, en Elodie Bruynaert, dienstmeid, beide 't Ypre. Eugeen Cenleers werkman, en Marie Pa- pegaey, kantwerkster, beide te Poperinghe. Leon Clabau, rondleurder, en Victorine Verstraete, rondleurdster, beide te Pope ringhe. Benoit Vuyisteker, en Marie CaD- daele werklieden, beide te Poperinghe. -- Gustaaf Neuville, smidsgasf, en Emma La- haye, kantwerkster, beide te Poperinghe. GEBOORTEN. Mannelijk 6 Vrouwelijk 3 HUWELIJKEN. Arthur Schmidt, wagenmaker, en Emma Dufiou, slikster, beide te Poperinghe. Jules Rouseré, kleermaker, en Elisa Duflou strijkster, beide te Poperinghe. STERFGEVALLEN. Benoit Deroode, oud 88 jaren, zonder be roep, weduwenaar van Barbara Clabau, Boescheepstraat. Mansuet Pareyn, oud 73 jaren, zonder beroep, weduwenaar van Acna-Maria Neudt, Veurnestraat. Delat- tre Sophie, ongehuwd, oud 68 jaren, kant werkster St. Annastraat. Vandensteen- dam Emiel, oud 26 jaren, schoenmaker, echtgenoot van Romanie Duflou, Meessen- straat. Vancayseele Virginie, oud 58 jaren kantwerkster, echtgenoote van Benoit Huy- ghe, Wijk L. Kinders beneden de 7 jaren. Mannelijk geslacht 1. g Vrouwelijk id. 0. Er wordt opnieuw ernstig gesproken om in ons land een stelsel in te voeren, waar op men in geen enkel land van Europa, zelfs in Amerika nog niet gedacht heeft. Behalve de gekende omreisbiljetten zou het spoor- wegbesluur voornemens zijn in alle statiën des lands, reiskaarten van eene gansche nieuwe type af te leveren, geldig voor eenen bepaalden tijd, bij voorbeeld zeven of veer tien dagen. Die kaart zou, voor eenen tijd van zeven dagen kosten rond de 30 fr. in l8 klas, fr. 22.50 in 28 en 15 fr. in 3e klas. Zij zou den drager het recht geven zich door geheel het land in alle richtiDgen te begeven met gelijk welke treinen. In Belgie brengt de belasting op den tabak zes millioen fr. 's jaars op. Ongeveer 2 duizend hectaren worden tot de tabakscul tuur gebruikt. Het zijn voornamelijk de zui delijke provinciën die den meesten tabak voortbrengen. Oost-Vlaanderen levert de helft van den geheelen oogst, die ongeveer millioen kilos bedraagt. Henegouwen een derde en het overige wordt voortgebracht door de provinciën Namen en Luxemburg. Les Grottes de Rochefort, découvertes dans les propriétés de M. Collignon, sont ré- putées a juste titre les Merveilles de la Bel- gique. Ces immenses cavernes, les plus grandes connues jouissent d'une réputatiou européen- ne; aussi sont-elles visitées chaque année par des milliers d'étrangers. Les Grottes de Rochefort, dont l'étude est des plus instructives, sont d'une immensité telle qu'une journée est insuflisante pour en parcourir toutes les salles et quatre mille vi siteurs a la fois peuvent se réunir dans la Salle du val d'Enfer. La Salle du Sabbat est une merveille dans ces merveilles. Elle a été surnommée l'nnigue et l'incomparable h cause de ses proportions fabuleuses et de la richesse de ses innombrables pétrifications. Elle seule sutflt pour exciter l'admiration de tous les visiteurs: sa hauteur dépasse cinq cents pieds. Une superbe cascade d'eaux tombant de 35 mêtres de hauteur dans un ravin de 20 mètres, avec des bruits effrayants, compléte admirablement ce superbe tableau de la na ture. Un ballon captif est enlevé h chaque descente dans cette magniflque salle, le visi teur fut-ilseul, etil faut un temps relative- meat long avant que l'aérostat ait atteint la limite de son trajet. Les Grottes de Rochefort sont visibles tou- te l'année; une simple traversée demande deux heures de marche. Le visiteur est trans- porté dans un monde étrange et mystérieux, oh de nombreuses variétés de curiosités exci- tent son admiration. Les stalactites et les stalagmites d'une richesse incomparable offrent des formes de rideaux, d'animaux et d'êtres huraains qui semblent peupler ces mystérieux souterrains. Par des entrées différentes, on peut visi ter des parties déjh importantes de ces mer veilles en une heure et demie de marche sou- terraineon peut également ne visiter que la Salle du Sabbat; dans ce cas, une demi- heure de marche suffit. L'oauvre d'exploration de M. Collignon est continue, aussi vient-il encore de découvrir tout récemment des curiosités extraordinai- res. Des concerts sont donnés dans les Grottes par des sociétés de musique et d'amateurs. La célèbre Société royale La Légia s'y est fait entendre plusieurs fois. Les échos de la Salle du Sabbat sont fééri- ques et surprenants. Les Grottes sont faciles et propres a visiter, depuis 5 heures du ma- tin jusqu'h minuit; le température y est con stante de 10 degi'és de chaleur; l'air y est pur et Ton y respire facilement. On y marche sans difflculté et sans danger. II n'y est ja mais arrivé le moindre accident. La propreté de ces Grottes est telle qu'on peut les par courir en tous sens sans se couvrir d'une cos tume spécial. L'entrée est située A 5 minutes de la station de Rochefort. Inutile de pren dre une voiture pour s'y rendre. La dignité ne permet pas de répondre aux dénigrements intéressés de la concurrence. Ce genre de réclame prouve la faveur dont les Grottes de Rochefort jouissent a juste titre. Ne pas confondre les célèbres et immen ses Grottes de Rochefort avec Han et autres Grottes. Mijne boeken zijn mijne beste vrienden, zegde een groot man, omdat ze mij nooit vervelen. Ik ben dus liefst in mijn studie- kamertje bij mijne vrienden. Er ligt zooveel waarheid in bovenstaanden zin, en konden velen dit begrijpen, velen zouden er wel mede varen Het lezen van een aangenaam en nuttig boek smaakt zoo goed bij eenen waren lezer, als een fijn maal bij eenen lekkerbek. Daarbij het nut, door het lezen van een degelijk werk opgedaan, is voor den mensch een bijblijvend kapitaal, dat niemand meer ontnemen kan. Is het niet genoeglijk gedurende die lange winteravon den, nevens eene goede kachel te zitten, waar aangename lectuur in den gezelligen huise- ijken kring gesmaakt wordt Is het niet dood vervelend, des avonds niemand in het koffljhuis aan te treffen, met wien men een waar gesprek kan aanvangen? Gaat men dan niet misnoegd huis waart, denkende Had ik bij vrouw en kinderen gebleven, om ons met een goed boek te vermaken, ik hadde - meer verstand gebruikt Zekerlijk er ware gewin van geld, van tijd, van gezondheid welke men in de her bergen achterlaat, en in den huiselijkon kring niet verspillen kan. Er ware boveitvdw^ dubbel, drijdubbel gewin met de kennissüê^ welke men uit eene welgekozene lezing op doen kan, of met het vermaak dat men door een luimig verhaal smaakt. Het geld aan een goed boek besteed, is geen verloren geldhet zal zijne intresten voortbrengen bij u, lezer; bij uwe vrienden, aan wie gij het boek leent; bij uwe kinderen, als ze groot zullen zijn Een goed boek is goud waard voor den leerzuchtigen lezer wat al vermaak men er door geniet, wat al kennissen welke men er door wint, is niet te gelooven. Vele mannen, die nooit het geluk hadden ter school te gaan en eene goede opvoeding te ontvangen, zijn tot zekere beroemdheid geraakt door Self- help, eigen werk, eigen studie. En die ken nissen, welke zij persoonlijk opdeden, wien hadden ze die te danken? Aan hunne boekenl Lees dus, vriend lezer, neem in een oogen blikje van vrijen tijd een boek ter hand, dat belet zelfs het rooken van een smakelijk pijp je niet. De twee kunnen te zamen gaan 1 Sedert eenige dagen worden verscheidene bloemensoorten, vooral de Rozeiaren, door een bijna onzichtbaar insekt aangetast. In het begin dezer week bemerkten wij, ten onzen hove, dat een weelderige rozelaar, genaamd enkele rozen, waarvan men ook wel hagen vormen kan of in groep een pui ken boomstruik vormt, die, eens in bloemen staande, ofschoon enkele dagen een fraaien bloemtuil van rozen uitmaakt. Eenige dagen geleden bemerkten wij dat dit gewas die wei een boom mag noemen, daar hij ter hoogte van manshoogte groeit grooten- deels verdort was, als hadden deelen ervan door den geweldigen vorst der nachten die wij in de laatste dagen der maand Juni ge had hebben, moest geleden hebben. Weldra viel ons oog op een struik van dubbele rozen, om eerstdaags in bloemen te ontluiken, deze insgelijks aangetast was. Bij nader onderzoek bemerkten wij al dadelijk dat de bladeren er van insgelijks opgerim- peld, de onderbladen doorgevreten waren in kleine holletjens. Het bewijs dat men met een insect, eigen aan genoemde plant, moet te doen hebben. Wij dachten dat dit mogelijks het uit werksel kon zijn van een of ander chimische bewerking ten hove gedaan in de laatste dageD, er de oorzaak moest van wezen. Doch het bleek ons weldra/aa't dit Zoo met was, toen wij van hoogér bedoelden landeouw kenner vernamen dat in vele hovingen'de rozelaars op gezegde wijze thans waren aangetast en hy ons het onderstaande recept aanbood otn in ons blad te worden gelascht tot nut van 't algemeen. Ziehier hetzelve Middel tegen insecten in de rozen. Zie hier nu eene raadgeving welke wij in het dagblad de Limburger, van Tongeren, aantreffen in het nummer van verleden zon dag: verdwenen tl6n ht6rS Wat6r 8n d® rupsen zullen N. B. De rupsenplaag heeft ook elders in ons land verwoestingen aangericht, te oor- deelen naar de berichten uit Luik, Condroz, Limburg en Haspegouw. Ziehier Verwoesting door rupsen. Twee van den trio trouwen met de groote vacantiën, waar blijft den derden 0.10 Hij ging gaan dienen naar Onzen Heer's boompje met geheel den clan, om 't lief met 't geld te krijgen. 0.10 Hij was er niet! nochtans is het een onfeil baar middelaangenaam baardje. 0.10 Op jongens 1 de Toekomsten van 1 April worden 50 c. betaald zich 't adresseeren Beestenmarkt. 0.10 Demoiselle 30 ans peu jolie fortunée, désire se marier, s'adresser rue des Bouchers, Monsieur G. avis poor gouverne. 0.10 Omdat L. D. 's avonds niet meer zou achter volgd zijn van haar vader met haren vrijer van 14 jaar als zij om bier gaat. 0.20 Omdat G. S. beter den haan zou sporen om te vechten. 0.10 Omdat er maar 07 mensehen en waren bij de feest der Oude Pompiers. 0.10 Appréciation de deux calotins, ah 1 qu'il est beau le drapeau 0.10 Raadsheer Begerem heeft moeten bekennen dat de blauwe niet meer moeten uitkruipen wanneer men de Oude Pompiers gehoord heeft zooals hij in de cavotte 0.25 Burgemeester Surmont heeft ze ook gehoord, hij stond achter zijn rijtuig verdoken. Wat spijt dat den photographe het niet wist. 0.10 Omdat de baas van de Bruylooze zijne tra wat, beter zou arrangeeren tegen de naaste bolling. 0.10 Omdat Meen bolle g'had heeft. 0.10 Er is een man te kort, zeide de baas en hij haalde zijn wijf. 0.20 Wel 100 kaloten waren vergaard in den Cercle, daar zij meenden dat het muziek langs de Meenenstraat ging passeeren. Maar zij bleven wachten, 0.10 Carcasson stond gereed mot zijnen appareil om er eene groep te trekken, maar helaas 1 0.10 Men plsatst de pot, waarin de rozenstruik ge plant,is, op een omgekeerden bloempot en men vult de ruimte tusschen die potten aanwezig, aan met in stukjes fijn gehakte tabakstelen van 5 a 10 c welke men dagelijks met lauw water waarmede men ook de rozenstruiken begiet en rykel/jk be sproeid. Op dle wyze wordt een voldoende tabaks damp ontwikkeld om alle schadelijke insekten te verdrijven en verwijderd te houden. Dit eenvoudig middel kan ook zeer goed aange- wend worde om daardoor ook andere plantsoor ten te vrijwaren, zooals de Crotons en Dracaena's die zoovele aanvallen van allerlei insecten te ver duren hebben. Hebt gij rupsen in uwe rozen, begiet ze 's avonds met een mengsel van één liter zuiveren it Luik wordt gemeld dat verscheidene velden van den Condroz gedeeltelijk verwoest zün door eene massa rupsen. ^i'er ruPsen moet vergeleken worden woesten Vaa sprinkhanen die Algerie ver-

Het weekblad van Ijperen (1886-1906) | 1893 | | pagina 2