2 GRANDS BALS fêYes BANQUET Op hol. A I/OCCASION DU CARNAVAL Yille de Poperinghe. GRANDE SOIREE VLAAMSGDB vertooning Burgerstand der Stad Poperinghe. Die kerel spreekt zooals hij wil. Pol de Mont is een der schoonste dichter figuren der Zuid-Nederlandsche letterkunde. Hij is een der kernachtigste sprekers. Kalmte als 't moet. Kracht als 't moet. Vuur als 't moet. Pol de Mont sprak ons over poëzie. Hij koos dit onderwerp om lat men daar in Vlaanderen 't minst over spreekt. De poli tieke mannen zullen ons volk en onze taal, het voertuig van gedachten en fantasie, niet rechtstreeks voor ondergang en verbaste ring bewaren, maar wel de poelen van rythmus en proza, die mannen welke enkel leven in hun denken en erkentenis erlangen als ze dood zijn. Groot was de vlaamsche stad Ieperen der Middeleeuwen. In den hardnekkigen politie ker van heden vindt men iets van den taaien vlaamschen kerel weêr. De Halle, die Vlaam sche kunst van steen en kleur, verplettert de hedendaagsche kleine stad en spot met het gebrek aan poëtisohen zin. Wie wordt ge lezen onder de vlaamsche dichters met de penne, gedachten en beeldenscheppers, zie ners en voorlichters? Buiten Conscience en eenigen O of om trent. Over die groote miskenden wou de Mont ons onderhouden, niet over dichters, want men zou spreker kunnen betichten voor zijn kapel tepreeken, maar over de dichteressen: de voordrachtgever wilde zich tot de zoo tal rijke aanwezige vrouwen wenden, want zij zijn minder over volksverbasting vatbaar en werken machtig op de ziel in de opvoeding. Na een bondig paraleel der Europeesche genies opgehangen en bewezen te hebben dat het eenige miljoentallige Nederland aan 't menschdom meer meesterwerken heeft geleverd dan eenig ander volk, gewaagde de Mont kort over hedendaagsche dichteressen o. a. over Helena Swarth, zoo groot als Eliot, grooter dan al hare :jgeesteszusters uit de andere werelddeelen. En, welke onzer Vlaamsche vrouwen ver heft haar geest tot die heerlijke Sapho onzer 19° eeuw? En nochtans zij vertolkt het veel zijdig vrouwelijk gevoel, die fijne en prik kelbare vezelen, in talende woorden welke hart en geest deii kinderen onzer kinderen nog zullen roeren en treffen met de verras sing, de streating of den zweepslag van 't geniale. Welke onzer Vlaamsche vrouwen verheft haar geest zelfs tot de dichteressen, minder diep dan Helena Swarth, maar meer volksch, minder wijsgeerig maar meer geliefd, Rosalie en Virginia L waling, de Nevelsche Nach tegalen zooals da befaamde kritiek Bus ken -Huet haar noemde. Rosalie, die fijne sobere opmerkster van landelijk snerpen! weê, stierf in de macht van haar talent (1834-75). Virginia (geb. 1836) verrijkt nog steeds ha ren letterkundigen voormal. Hare eerste gedichten zijn als die barer zuster krachtige penseeltrekken uit het werkelijk leven. La ter ontwerpt zij politieke romans Uit onze Vlaamsche Gewesten on Sophie, welke zoo bijtend grauw den schoolstrijd van '79 af borstelen. Een dure Eil onder hare jong ste gewrochten (zie nog hare reisverhalen) mag eene parel onder de parels heeten.... En Pol de Mont sprak zooveel on zoo mooi dat ik de bron zijner rinkelen ie woorden niet kon opvatten en niet kan samenvatten. De liefhebber van letterkunde hoeft zijn hart opgehaald aan een fijn gekruid maal en 't volk, dat van machtige meêstèepende voor dracht houdt, heeft voldaan het aangrijpend slot met luidruchtige handen toegejuicht. Pol de Mont drukte de vrees uit misschien eene vox clamantis in deserlo, eene stem roepende, in de woestijn, te wezen. Wij ge- looven het niet, en ziehier waarom 1° het volk (dat we in 't voorbijgaan warm dö hand drukken), het vooruitstrevend volk is om zijn gesproken taal, vlaamschgezind. Het leest Conscience, onze meer ontwikkelde opvoeding zal hem met de nieuwere dich ters bekend maken zie la Maison du Peu- ple te Brussel. 2° Wat men noemt de burgerij (die we in 't voorbijgaan vriendelijk of eerbiedig groeten) is half en half. Een deel is vlaamschgezind. Een deel is 't niet, door gewoonte, omdat het in zijn opvoeding vlaamsch bij middel van fransch leerde. Daar het nu degelijk nederlandsch leert en leeren moet (om een ambt te bekomen b. v.) zal het die slechte gewoonte afleggen. Een deel is 't niet.... om drogredenen. En, wanneer ge kalm. puntjes voor puntjes, met zoo 'n verstokten zondaar redeneert, bezigt hij uw argumenten met anderen. Een deel zal 't nooit worden, want het heeft zich zelf niet geschapen. 3° De heel-hooge burgerij (de heel-hooge, voor dewelke we in 't voorbijgaan nederig ons hoedjen afdoen) moet het worden, want alleen is ze nu eene momie, niets. Nu zou ik moeten sluiten (naar der regels der kunst) met iets treffends over Pol de Mont. Doch een kunstgreepje is somtijds de regels der kunst aan te halen en ze niet toe te passen. (2) Wat het muziekaal gedeelte betreft, al de stukken zijnopperbestgoei wêsr gegeven ge weest. De symphonie gaf ons twee mooie stukjes ten beste, en hoopt de volgende zifting met stukken van Benoit, Blockx en andere Vlaamsche meesters op te luisteren. M. Wilde voor de eerste maal hier heeft veel bijval genoten met het kluchtlied Geen spek voor mijnen bek. M. Tancré bespeeld zijn piston met gewone behendigheid en werd ook teruggeroepen. Mejuffer Z. Devers zong als gewoonte, helder lief als een Zwitsersch herderinnetje, en heeft bijzonderlijk, wel be haagd. Verg eet den ar me niet werd door M. Alph. Delmotte met veel gevoel en meester lijk gegeven. M Ygodt heeft ons nog eens een staaltje van zijne kunst laten hooren: hij handteert zijn bandonium als een artiest. Dan kwam M. Aernout met zijn kluchtlied; hij heeft het publiek doen lachen op alle tonen, ook werd hij dapper toegejuicht. In een woord het was een der schoonste feesten welk het Willems-Fonds tot heden gegeven heeft. Wij mogen nochtans niet sluiten zonder eenen bijzonderen dank te sturen aan Mejuf fer Walckers die met zooveel bereidwillig heid en kunst de zangers begeleid heeft. Een laatste aanmerking, en we schrijven ze hier opdat ze wel in 't oog valle Kunst vergt volledige volledige stilte. Zonder een aantal commissarissen, geen volledige stilte. DusW. F. Dinsdag ging het paard van den slachter E. C. in de kar ingespannen, op hol in de Diksmuidestraat. Spijts de pogingen door E. C., die in de kar achtero verge vallen was, renden paard en kar voort in dolle vaart tusschen de vele hindernissen, die op dit uur daar aanwezig zijn. Nu eens botste het rij tuig tegen schildersladders, dan tegen wa gens of andere voertuigen. De zweep, de zitbanken, het vleesch, alles vloog links en rechts. Groote ongelukken waren te vreezen, toen de heer Al. Verstraete, paardenkoop man te St-Juliaan-Langemarck, toesnelde en er in gelukte, niet zonder gevaar, het hollend dier te doen stilhouden en tot kalmte te brengen. Zulke daden van moed en zelfop offering verdienen gewis eene doorslaande aanmoediging. CORRESPQNDENTIEN. Sn de Ijos Wytschaete. Dickebusch. "Wille d'Ypres. Parés, IVSasqués et Travestis, Donnés au profit du Denier des Écoles laïques d'Ypres dans la grande salie des Anciens Pompiers Se Mardi 6 Février et Dimanche 4 Mars, a 9 heures du soir. Prixd'entréeCavalier par sous- cription. 1 franc, au bureau 1.50. Dames 50 centimes. N. B. Pour les personnes nonj masquées ou travesties la tenue bourgeoise est de ri gueur. Onpeu se procurer des cartes a l'avance au bureau du Jornal. BURGERSTAND, van den 26 Januari tot den 2 Februari 1894. GeSsooi-teu. Mannelijk geslacht 6. Vrouwelijk id. 6. lliiweSïj ken. Declercq Emiel, timmerman, en Deweerdt Palmyre, naaister. Baelde Jules, wever, en Verheyde Maria, naaister. Vanbesien Hippolyt, bogenmaker, en Del- baere Louisa, winkelierster. Sinaeve Julien, treinwachter, en Duyver Clementina, kleermaakster. Vanhee Emiel, behangers, en Capoen, Octavie, keukenmeid. Overïijdens. Vandewinkele Pieter, 57 jaren, schilder, echtgenoot van Maria Dejaegher, St.-Ja- cobsstraat. De Witte Maria, 86 jaren, zonder beroep, weduwe van Ferdinand Vandamme, St- J anshospitaals traat Bondue Eugeen, 21 jaren, soldaat bij het 3e ligne regiment, ongehuwd, Vleeschhou- wersstraat. Kinderen beneden de *3r jaren Mannelijk geslacht 1. Vrouwelijk id. 2. N. B. Maandag 5n en Dinsdag 6n dezer zullen de bureelen van het stadhuis te middag gesloten worden. Poperinghe, 26 Januari 1894. Zondag 21n Januari hadden wij het ge noegen het belangrijk Concert der Philhar- monie bij te wonen. Het programma was, zooals gewoonte met veel smaak samenge steld. De verscheidene stukken voor har monie werden waarlijk op meesterlijke wijze uitgevoerd. De krachtige en tevens maal- sche sonoriteit der instrumentspelers, heeft nogmaals ieders bewondering verwekt. Goe de solisten en jonge muziekanten vol be loften aan waar talent maken dit uitgelezen gezelschap uit. Onder artistiek opzicht was de Ouver ture de l'Etoile du Nord zeker/het merk waardigste stuk^van het programma. Bijna onberispelijke uitvoering niettegenstaande de groote moeielijkheden die in dat gewrocht voorkomen. Daarneven hadden wij nog Ernani met zijne prachtige orkestzet ting, LImmensité wals door Mr Van Elslande gearrangeerd. La Gondole vêni- tienne, door een tiental klarinetten met veel behendigheid en stiptheid uitgevoerd, dan nog een Gavotte van Mr Dhont, een oprecht paarellje; zeker is het dat de heer ondervoorzitter nooit iets beters schreef, en dat de kundige vertolking van zijn stukje hem naar het hart moet gegaan zijn. M. Strauwen, pianist, eerste prijs van het Brusselsch Conservatorium, speelde met een gegrond muziekaal gevoel de Invitation a la Valse van C. M. de Weber; indruk wekkend was zijne uitvoering. Welk een uitgelezen talentSpijtig is het dat M. Strau wen hem zoo zeldzaam in het publiek laat hooren, wij zouden hem graag meermalen toejuichen. Ook zijn talent van begeleider is buiten het gemeen. M. Dony, zanger (tenorino) heeft eene zui vere doch flauwe stem, maar weet ze toch wel zielroerend te maken. Melden wij bij uit zondering zijn aria uit Aïda M. Benoit die met veel juistheid zijne kluchtliederen weet voor te dragen en fijn zekere sprookjes te onderlijnen heeft hijzon der wel in den smaak van iedereen geval len. Aan het bis geroep scheen geen einde te zullen komen. Vergeten wij de jonge solistjM. Blankaert niet die voortreffelijk zijne fantasia voor bugelhoorn speelde. Zulke Concerten strek ken tot eere aan de philharmonisten en aan hunnen talentvollen en krachtigen bestuur der M. Van Elslande. Er blijft nog onze oprechtste dankbetui gingen te sturen aan den heer J. Van Merris de milde voorzitter der philharmonie. Het is aan hem dat wij die genotvolle avonden te danken hebben. Eere aan hem die een zoo nuttig gebruik van zijne fortuin weet te ma ken en die de kunst zoo krachtdadig bijstaat. Mochten wij hopen met der tijd de wer ken van onzen genialen vlaamschen toon dichter Peter Benoit in het zoo prachtig lokaal der Philharmonie te hooren Niets is onmogelijk voor zoo een groot kunstge nootschap SOGIÈTÉ PHILHARMONIQUE données a l'occasion du Carnaval de 1894 Dimanohe 4- Février a Q 1/2 heures "Vocale, Instrumentale et Bouffe. ARTISTESMm8 Irma Théry, Duga- zon. MM. L. Deveen, NTossent, Fonteyne, De Graeve et Gollard. Lundi 5 Février a 6 1/2 heures BUITENGEWONE gegevendoor de artisten van den Neder- landschen schouwburg van Gent. Ifiardi 6 Février a 6 heures Offert parsMr le Président J. VAN MERRIS aious les membres exécutants. van den 25 tot den 1 dezer maand. GE BOORT EN. Mannelijk 2 Vrouwelijk 3 HUWELIJKEN. Jules Verbouwe en Louise Debaene. Jules Deschodt en Maria Billiau. STERFGEVALLEN. Deraadt Maria oud 35 jaren, winkelier ster, echtgenoote van Achille Moncarey Wijk L. Metser Fideel oud 52 jaren, onge huwd beesembinder overleden te Woesten. (Ij Het programma der Progressisten is, zooals iedereen weet, flamingant (ho afgrijselijk).' Hopen we dat M. Vander Kindere, de wakkere flamingant, nog ettelijke zijne vrienden bekeere, welke de vlaam sche kwestie nog niet genoeg bestudeerden. (2) Zeggen we nog dat P. d. M. een opstel zal schrijven over de Delbeke's fresk'en der Halle, in Elsevier's Maandschrift, een maandelij kscli kunst tijdschrift dat we hoogstens aan liefhebbers en aan La Concorde aanbevelen. Ieder aflevering bevat een 50 tal gravuren en de teksten zijn echte salon stukken. Oü trouverle bonheur Dès ma tendre jeunesse, Je l'ai rêvé souvent, partout je l'ai cherché, Mais je n'ai vu partout qu'amertune et tristesse; Fantöme insaisisable, ou done est-tu caché Ce n'est pas dans l'amour, cette fleur parfumée Qui doit vivre une aurore et charmer un matin, Et dont l'odeur s'envole ainsi que la fumée Qu'un léger souffle enlève et dissipe au lointain. J- 0.15 Omdat het jonge paar uit de Boterstraat ge luk zouden hebben in hun huwelijk. 0.10 Omdat grootmoeder op den bruilof is moe ten in het klooster blijven. o.IO Omdat de arme oude sloor van 93 jaren, van hare dochter R. D. is buiten gesteken ge weest met 20 centiemen, in plaats van haar aan tafel de place d'honneur te geven. 0.10 Voor de moederlijke liefde. 0.10 Omdat de gouden T.... zoo geerne taartjes eet. Omdat zij al een huis ver...... heeft. 0.10 Omdat E. altijd zijn keersje mede heeft voor de kerte smerte. 0-1" Hij raad het aan voor al diegene die moeten op reis gaan. 0.10 En L. had zooveel leute, 't is goed voor kar naval zei zij. 0-1" 't Is goed en weten zei Prosten. 0.10 J. mag naar 't bal niet gaan omdat het geen zijden domino heeft, en ze krees. 0.10 En naar d'ander ook niet, 1,50 fr. voor 't lief en 1 fr. 25 voor haar is 2,50 fr. Dat is te veel voor A0,15 Gaat naar de Beurze, 't en is maar 20 cent. en een klik daarbij. 0.10 Omdat E. de vettekrul niet meer alleen en zou moeten gaan naar de Fontei ne zij heeft daar ne striep getrokken geweest0.10 Maar 's nuchtens geestig wederkeeren met ne dooven dat mag zijn, 't was kadé 0.10 Omdat den zoogezeiden Bon Marché, m speel dingen zal verplaatst worden in den hoek der katrollestraat ronduit grievig 0,10 Omdat E. den gespletten mond, geene kom- missionnarissen meer en zou zenden aan den molen zend liever ne depeche zon der geld I-. 0.10 Omdat E. geen blauw oog meer en zou heb ben als zij achter L. gaat waarvan was dathén. 0.10 Het zal beteren als 'tsmidje bonjour aan Wyt schaete zal zeggen en wat zegt koolpot 0.10 Franschbrood en orgel zijn niet meer 't accoord Het orgeltje is nu van 't franschbrood vermoord Dit is op de krulle ook zeer verstoord En smijt gauw heel den boel aan de poort. 0.10

HISTORISCHE KRANTEN

Het weekblad van Ijperen (1886-1906) | 1894 | | pagina 2