VAN IJPEREN EN HET ARRONDISSEMENT.
PolitiekNieuws-, Handels- en Annoncenblad.
Negende jaar.
Zaterdag 3" Maart 1894.
Nummer 10.
Klerikale Revolutionairs.
De geraeeiitekiezingea uitgesteld.
Nieuwe schoolwet.
De eerste slechte vruchten
van een slechte boom.
VlaanderenCongo?
Belasting op de granen in Frankrijk.
STADSNIEUWS.
Do Carnaval.
Abonnementsprijs voorop betaalbaar: 3 50 fr. per jaar voor de stad. 3 fr. voor den buiten. Per 6 maanden: 1 fr. 75. Annoncent 15 cent. per drukregel. Rechte
lijke eerherstellingen: 1 fr. per regel. - Akkoord per jaar of per maand. 10 centiemen per nummer. Afzonderlijke nummers voor artikels, enz. 8 fr. per 100. Alle
berichten van verkoopingen of andere bekendmakingen ten bureele dezer gedrukt worden eens gratis ingelijfd. Deannoncen voor Belgié, ter uitzondering der beide Vlaanderen, alsmede
die voor het buitenland worden ontvangen ioor den Office de Publicité, Magdalenastraat, Brussel. Men wordt verzocht alle hoegenaamde artikels uiterlijk tegen Vrijdag middag vrij en
onderteek end toe te zenden. Artikelen ongeteekend of personnaliteiten bevattende worden niet opgenomen.
De kwezelgazetjes pogen hunne lezers
die wij als groote uilen moeten
aanzien, wijs te maken dat de
socialisten, anarchisten en andere
isten vruchten zijn der vrijheid
der wereldlijke school en der ongods
dienstigheid.
Ons antwoord zal kort zijn:
Het bommenwerpen evenals eene
andere schrikkelijke plaag, kwam in
voege in Rusland, waar de nihilisten,
bij ons anarchisten genaamd, zich het
eerst onderscheidden in het gebruik
van die moordtuigen. In dat land
bestaat noch vrijheid, noch wereld
lijke school, maar veel godsdienst.
Pastoor Lemire en pastoor Garnier
zijn hevige socialisten en komen een
socialistisch blad te Parijs te stichten,
't Is dank aan zijne vurige socialisti
sche gedachten dat de eerste, Afge
vaardigde van Hazebroek, gekozen
werd.
En pastoor Pottier van Luik, die
thans zooveel van zich doet spreken,
is dat geen hevige socialist?
De aanvoerder der werkliedenpartij
in de stad Lessen is gewezen mission-
naris.
En het bekwaam en gevaarlijk kop
stuk der Fransche anarchisten Seba-
tien Faure, is hij niet een der schit
terendste leerlingen van het Sint-
Michelscollegie te Sint Etienne, be
stuurd door de Jezuieten? Hij stelde
zich zelf voor Pater te worden en had
reeds daarom zijn proefjaar begon
nen. En ware zijn vader niet schielijk
overleden, hetgeen hem stoffelijker
wijze in de onmogelijkheid stelde van
zijne studiën voort te zetten, hij was
ongetwijfeld thans een der beroemd
ste Vadersvan zijn order.
En de beruchte Henry, die onlangs
eene bom wierp in het Terminus
hotel, heeft die ook zijne studiën niet
bij de Jezuieten gedaan? Hij was im
mer een fanatieke geloovige, eene
soort asceet.
Ziehier ten andere eene brok uit
eene zijner poëziën
Fidéle observateur de la Divine loi.
Suis l'inspiration que Dien fit naitre en
[toi....
Si le génie enfin par Dieu te fut donné...
Lis done ce livre ouvert de l'aurose au
[couchant.
- Dont le doigt de ton Dieu traca le vaste
[chant..
Hetgeen wil zeggen
Getrouwe naïever der Goddelijke
Wet, volg den roep dien God in u
deed ontstaan.... Zoo de genie u door
God gegeven werd, lees het boek dat
van 's morgens tot 's avonds openligt
en waarin de vinger van uwen God
den breeden zang teekende
't Is al God wat de klok slaat?
Niet waar, dat de anarchisten het
produkt zijn van wereldlijk onder
wijs en ongodsdienstigheid?
Eerstdaags zal minister de Burtet een wets
ontwerp neerleggen waarbij de .Mtuii
kiezingen opnieuw zullen uitgesteld worden
tot ia October 1895 omdat'de kieswet voor
de gemeenten nog niet gereed is.
De bekende weerprofeet Falb voorspelt dat
den 13 Nov. 1899 onze aarde, tengevolge van
onbevoegde nadering eener anarchische ko
meet, zal vergaan. Falb echter heeft door
gaans niet veel geiuk met zijne voorspel
lingen, zij worden te vroeg of te laat
verwezentlijkt.... Aangenomen nu dat de
ramp een paar dagen vroeger of later plaats
vinde, luidt dan het wachtwoord dat er dient
haast gemaakt te worden mat de kieswet.,.,
want 't ware zonde en jammer als dat zaakje
niet voor den ondergang der wereld was af-
gelapt.
Neen! de officiëele onderwijzers zijn den
duivel niet genoeg aangedaan geweest sedert
tien jaren. Het moet nu nog beteren. Heer
schap Woeste heeft, Woensdag in de Kamer,
een voorstel nedergelegd orn bij de scbool-
wet-Jacobs nog het volgende artikel te voe
gen, om de gemeentekassen te plunderen ten
profijte der pastoorsscholen. Luistert goed
De gemeenteraad, na het advies van het
bureel van weldadigheid gehoord te hebben,
zal alle jare de lijst opmaken der arme kin
deren die kosteloos onderwijs genieten in de
gemeentescholen, in da aangenomens scho
len of deze dia de voorwaarden vervullen
om aangenomen te wordxn. De toelage per
leerling aan de onderwijzers wordt dan
vastgesteld.
Wat te voorzien was, is gebeurd: tien
jaren is 't geleden dat men in ons land de
ongehoorde uitzinnigheid beging, het volks
onderwijs, de grootste en heiligste schat van
een volk,-toetevertrouwen aan schaapherders
met God en andere koeiwachters die men se
dert die tien jaren aan het werk heeft gezien.
Het verstompend klerikaal onderwijs be
gint zijne natuurlijke vruchten te geven
even als een olievat dat geeft wat het
inheeft.
De tienjarige knapen welke men in 1884
aan de onderwijsmachienen, mat God en
zonder bekwaamheid, overleverde onder
voorwendsel de ziel van het kind te redden
zijn thans twintig jaar geworden.
Zij hebben der vereischten ouderdom be
reikt om te mogen deelnemen,als slachtoffers,
aan dien handel in menschenvleesch dien men
de loting noemt, die openbare onzedelijkheid,
welke, dit jaar vooral, terecht haren naam
van Bloedwet verdient; voor de eerste maal
hebben de leerlingen der klerikale onder
wijsfabrieken deelgenomen aan de loling; en
de gevolgen? een twintigtal moordpogingen,
moorden en doodslagen in een paar weken
tijd!
Die gevolgen zijn vreeslijk, en het is nog
maar een eerste begin. Wij mogen verzekerd
zijn dat het van jaar tot jaar slechter zal
gaan
Dat is nu die schoone redding van de
ziel van het kind! dat zijn nu de vruchten
van het klerikaal onderwijs, sedert tien ja
ren aan onze kinderen, vooral in de lande
lijke gemeenten, ingepompt door die onder-
wijsmolens met God, onder de hooge
bescherming dier steunpilaren der openbare
zedelijkheid, die men de opvolgers noemt
der twee en zeventig discipels van Christus.
Even als de Mancenillaboom, wiens scha
duw dood en verderf verspreidt, zoo ook is
voor ons land het papenonder wijs: een
slechte boom, die natuurlijk niets dan
slechte vrucluen kan voortbrengen. Sedert
eenige weken hebben wij daar de bloedige
bewijzen van.
In den loop dezer maand hebben wij in ons
verpaapst Vlaanderen eene reeks misdaden
aan te stippen, die er ons waarlijk aan twij
felen doen ot wij wel in België dan niet in
den Congo zijn.
aZondag 18.
Twee gehuwde mannen, vaders van familie,
krijgen twist om eene nietige zaak. De eene
schiet dén andere drie kogels in het lijf, net
alsof hij met eenen hond te doen had.
bMaandag 19. Een sukkelaar wordt te
Wieze door eenige Wallebakken van zijn
werk geroepen om mede Maandag te vieren.
Hij drinkt zoo overmatig, dat hij nog den
zelfden avond bezwijkt.
c) Donderdag 22. In den nacht van
Woensdag en Donderdag grijpt te Wieze
op dejachtgoederea van Mevrouw de Gravin
De Ciercq de Wissocq een schrikkelijk wild-
stroopers drama plaats
De jachtwachter Van Hove en de wild-
strooper Van Ertvelde van Audeghein vallen
doodelijk gewond, neer. De eerste, vader
van zes kleine kinderen, en daarbij eene stok
oude moeder te onderhouden, bezwijkt neg
denzelfden dag.
d) Donderdag 22. Mej. Possemier to Hcf-
staede bij Aelst, het fanatiekste dompershol
van gansch Belgie, wordt 's morgens door
een vermomden manspersoon met eenen dolk
getroffen. Gelukkig schampt het moordtuig
af op het ijzer van haar keurslijf. Niettegen
staande bekomt zij andere groote wonden.
Dixmude. Katholieke zeden. I-Iet
gerucht loopt in de stad dat, in de nabijheid
van den Broekweg te Wournen, een wreed
gevecht ontstaan is met messen en steenen
tusschen 7 lotelingen van Merckem en 2 mi-
licianen van Wournen. Een der lotelingen
van Merckem heeft een aantal messteken
bekomen, moest naar huis gedragen worden
en is 's anderendaags aan de gevolgen zijner
wonden overleden. Een rechterlijk onderzoek
is begonnen.
Ochwat zachte en zoete zeden op onze
godzalige en hooggeprezene klerikale buiten
gemeenten.
Wet dunkt u, lezers? Zij gaan goed niet
waar,... de misdaden in onze streek
Haast toch zullen de Congolanders zendingen
bij ons mogen inrichten. Er valt hier toch
zooveel te beschaven.
Maar ja, wij vergaten dat ons land door
de papen geregeerd wordt en dan is alles om
er besteWel te verstaan als de pape
winkel maar trekt.
De Kamer heett met 371 stemmen tegen
172, het recht van 7 fr. op de tarwe aange
nomen, gelijk de regeering heeft voorgesteld.
De Kamer heeft voorts het recht op meel
op 11 a 16 gebracht, naar gelang van de
samenstelling, dat op gerst op 16 fr., op
zemelen 60 centiemen.
Da Kamer heeft, vervolgens, na verwer
ping van verscheidene amandementen, het
ontwerp in zijn geheel aangenomen met
361 stemmen tegen 155. Voorts heeft zij eene
bepaling aangenomen, dat da tarwe die vóór
2L November ingescheept is, toegelaten zal
worden volgens 't tegenwoordig invoerrecht.
Het Journal d'Ypres schijnt maar half
tevreden te zijn met het antwoord dat onze
confrater Le Progrès hem gegeven heett,
nopens den carnaval en het doet ons de eer
te vragen wat wij over zijn voorstel van af
schaffing denken.
Welnu, daar wij niet zoo oud en diensvol
gens ook niet zoo ikzuchtig zijn als onze fran
sche confrater, zullen wij onbewimpeld en
rechtzinnig antwoorden dat wij geenszins in
de zienswijze van het golviuchtig Journal
d'Ypres deelen. Integendeel, wij willenen
wij begeeren den carnaval, wij juichen toe
aan de maskeraden en feestelijkheden die
ter dezer gelegenheid geschieden.
Waarom
1° Ten eerste, om lat de carnaval nering
en profijt verschaft aan wiukeliers, herber
giers, muzikanten, kieermakers en kleer
maaksters, enz, en dat al wat eenig profijt
aan nering of stieldoeners kan opbrengen,
moet behouden en zelfs aangemoedigd wor
den.
2° Ten tweede, wat kwaad is er in gele
gen dat onze jonge stadsgenooten zich ver
maken met onder de eene of andere vermom
ming naar een bal te gaan, eenige confelli
naar het hoofd hunner vrienden en kennis
sen te werpen en eene zekere vrijheid ge
nieten die zij te vergeefs op andere tijden
van 't jaar zouden zoeken.
Het Journal d' Ypres bekent zelf dat de
Pausen den carnaval in Rome toelieten
maar het voegt er bij dat er geene baldadig
heden gebeurden en dat alles zeer rustig en
zedig afliep. Welnu, indien onze beheerders
een policiereglement tot stand brachten om
alle misbruiken te vermijden, zeker zou dit
geen kwaad doen; maar aischaffen ware het
laatste woord der onveadraagzaamheid.
Denkt het Journal d'Ypres misschien
dat indiende karnaval afgeschaft wierd, er
geene andere misbruiken zouden bestaan
Het is er deerlijk nevens, want op de bui
tengemeenten, waar er niet gemaskerd
wordt, waar de pastoor heer en meester is,
■waar de dans allerstrengst verboden is, ge
beuren cr meer baldadigheden dan in de ste
den waar de karnaval toegelaten is. Niet
eene week gaat voorbij of wij lezen in de
gazetten dat op zulke gemeenten gevechten
plaats hebben die dikwijls de ergste gevol
gen na zich slepen. De messen en de knup
pels zijn er in zwang en onder het minste
HET WEEKBLAD