STADSNIEUWS, Hoe men menschen bedriegt. Inhuldiging van het katholiek Volkshuis. Aanstaande kiezingen. K. K. Fanfaren. Zeldzame rechtveerdigheid Vlaamsch Tooneel. Ongeluk. Antwoord gericht tot den Bejaar den Turner. Op alle tonen is er reeds gezongen de Liberale partij is dood. Zonder linge doodedie't bestuur van al do groote steden in handen heeft, die dag aan dag, jaarin jaaruit door pa pen en papengazetten wordt aange rand, verwenscht en gevloekt en voor wiens aanval alle Roomsche dompers bedacht zijn en bevreesd! De Liberale Doode heeft de cleri- c.ile poesjenelle dikwijls en duchtig geklopt, en die Doode kan en zal nog die rammeling herbeginnen, onder de enkele maar uitdrukkelijke voor waarde, dat alle IAberalen gezament- lijk den strijd zullen aanvatten. Aan de Liberale Plicht zal geen enkel Vrijzinnige willen tekortko men, daarvan zijn wij ten volle ver zekerd De Tandmeester EMANUËL HUISMAN is allen Woensdagen, te raadplegen van 9 tot 3 u. bij M. Charles Nuytten Schoenmaker (in de Vergulde pantoufle), Boterstraat, 12, Yper. (Vervolg). Wij zetten liet verslag van het Journal d' Ypres voort Na de wijding wenscht de heer Voorzit- ter den werklieden welkom in hun nieuw lokaal. Hier, zegt hij, zullen de bazen en de werklieden, de rijken en de armen lee- ren hunne wederzijdsche plichten kennen en hunne rechten verdedigen. Wij zullen niet werken gelijk dezen die altijd de woorden vrijheid, gelijkheid, broederlijkheid in den mond hebben; maar die zich wezentlijk zeer weinig met de vrij - heid der anderen bekreunen. - Voor ons bevindt zich de oplossing van liet maatschappelijk vraagstuk in de lee- ring en liet voorbeeld van Christus wiens - beeld gij ginder ziet en in de onderrichtin- gen van den doorluchtigen Leo XIII. De achtbare redenaar eindigt zijne aan- spraak met zich eenige vlaamsche verzen van wijlen den heer Verriesttoe te eigenen." Dit is de rol van den eersten akteur dezer komedie. Moet men niet onbeschaamd zijn boven allo permissie om te durven, zooals Surmont, zilke taal voeren? Surmont, die in den Se naat, zoowel als zijne vrienden Colaert en Struye in de Kamer, zich opentlijk verzet heeft tegen het algemeen stemrechtSur mont, die niet wilde dat de werkman zijne burgerlijke rechten verkreeg; Surmont, die, gelijk de andere katholieken, slechts uit vrees en door dwang heeft toegegevenSur mont die voorstander is van de rechten op de levensmiddelen; Surmcnt die in alle om standigheden getoond heeft dat hij zijne eigene belangen boven de belangen van den werkman stelde; Surmont komt hier de goedzakkige werklieden wijsmaken dat hij hunne plichten zal loeren kennen en hunne rechten verdedigen Maar waarom voerde hij zulke taal niet in den Senaat, wanneer de rechten van den werkman zoo schandelijk betwist waren? Waarom verklaarde hij zich alsdan den vriend en den beschermer van den werkman niet? Omdat hij hoopte dat de werkman nooit zijn stemrecht zou verkregen hebben en dat de herziening van het art. 47 der grondwet niet ten voordeele van den werk man zou afgeloopen zijn. Hij zal niet werken, zegt hij, gelijk dezen die altijd de woorden vrijheid, gelijkheid en broederlijkheid in den mond hebben Waarom? Omdat hij, Surmont, den werk man het recht niet toekent vrij te zijn. Omdat iiij de vrijheid haat en niets dan sla vernij zoekt Ie ondersteunen. Wie geen slaaf van Surmont en van zijne kliek wil zijn, wie niet gedwee aan zijne vrijheid verzaakt om hem blindelings te gehoorzamen, zal hij vervolgen en desnoods broodrooven. Daar is de waarheid. Wat de gelijkheid betreft, do hoogedele Biron zal zich wel wachten te denken dat hij kan gel;jk zijn met eenen werkman. Is hij niet edel Is het bloed dat in zijne aderen vloeit niet kosbaarder, rooier en vloeibaar der dan dat van eenen schamelen werkman hoe eerlijk hij wezen moge? Gelijkheid, allo dan I Ware het niet dat hij do vernieuwing van zijn mandaat, en de zegepraal zijner partij betracht zou hij zich verlagen tot den werk man te spreken? Zou hij den werkman zij nen vriend noemen? Neen, duizendmaal neen? de Baron heeft al de vooroordeelen van zijnen stam en daarom aanvaardt hij geene gelijkheid. De broederlijkheid is eene benaming die in Surmont's woordenboek niet staat. Hij kan niet verbroederen met den werkman of den minderen dan wanneer het de belangen der kiezing geldt. Heeft hij niet getoond door zijn broodrooven en afschaffen dat hij vijand is van alle broederlijkheid en ofschoon wij allen van denzelfien vader afstammen acht hij zich steeds boven alle andere men schen, die niet edel, rijk en machtig zijn. Daarom wil hij niet van broederlijkheid spreken. De oplossing van het maatschappelijk vraagstuk bevindt zich in de leering en het voorbeeld van Ghristus, zegt Surmont. Zou die kerel de pretentie hebben te wil len doen gelooven dat hij de leering en het voorbeeld des Zaligmaker volgt Christus heeft gezegdBemint elkander en Sur mont bemint niemand dan zich zelve en de zijnen. Christus leerde ons aan anderen niet te doen wat men niet zou willen gedaan zijn, en Surmont aarzelt niet uit partijhaat menschen te vervolgen, te broodrooven en zich over allen en alles te wreken. Christus was het voorbeeld der verdraagzaamheid, en Surmont is zoo onverdraagzaam als de fana tiekste paap die onder de zon loopt. Christus toonde ons hoe men het kwaad met goed moet loonen, en Surmont doet het tegen overgestelde. Kortom de leering en het voor beeld van Christus waren verheven en grootsch en de handelwijze van Surmont is armzalig en kleingeestig. Zietdaar, werklieden, hoe Surmont met zijne zeemzoete woorden u verblinden wil men zou waarlijk zeggen dat hij Ons Heere bij de voeten heeft en hij heeft den duivel bij den kop. Wacht u wel geloof te hechten aan zijn gezeever, dit is niets dan lokaas om u in zijne netten te vangen en hij bewaarheid hier wonderwel het spreekwoord: Als de vos de passie preèkt, boeren, wacht uw ganzen Surmont spreekt nog van de onderrich tingen van Leo XIII. Welnu, heeft hij niet ten volle bewezen dat hij juist het tegen overgestelde wil van hetgene de Paus in zijne Encykliek voorschrijft Is dat ntet een nieuw bewijs dat Surmont een kluchtspeler, een grappenmaker en een menschenbedrie- ger is? Maar genoeg van Surmont, hij is ontmaskerd. Na M. Surmont de Volsberghe neemt de heer Daken Boone het woord. In eene ver- hevene taal doet spreker de beteekenis van de inhuldiging der zaal uitschijnen en somt de voordeelen op die de katholieken mo- gen verwachten van een werk dat, met den zegen van God begonnen, onder de goddelijke bescherming zal bloeien. Waarachtig, die brave man twijfelt aan niets! Weihoe omdat het katholiek bierhuis met eenige woorden latijn, die niemand ver staat, besprenkeld is, denkt de Deken te mogen verzekeren dat God zal gewaardigen zich den medeplichtige der katholieke men- schenbedriegers te maken? Komaan men moet toch bekennen dat die komedianten maar een flauw gedacht hebben van het ge zond verstand hunner toehoorders om hen zulke appels voor citroenen te verkoopen. Nu, de man was in zijne rol en hij moest dezelve zoo ernstig mogelijk vertolken. Hier staken wij onze bemerkingen om ons de toekomende week bezig te houden met den clown van het komediespel dat in het katholiek Bierhuis afgelapt werd. In de algemeene vergadering van verleden Zondag heeft de Liberale Vereeniging met eenparige stemmen besloten, op 14" October aanstaande, den strijd met eene volledige lijst aan te gaan. Dat is een moedig en goed besluit, welk bij al de vrijzinnigen van het arrondissement welkom zal heeten. De 22883 kiezers met hunne 33743 stem men zullen eens de gelegenheid hebben hunne denkwijze te uiten nopens verschillende pun ten van groot belang, en hunne tevreden heid of misnoegdheid uit te drukken over de handelwijze der godzalige jappers, die den kiezers telkenmale suiker en zeem om den baard streken, hen met karrevrachten be loften om den tuin wisten te leiden en in t zstelke te zetten, om, eens de kiezingen voor bij, zich dan nog om de kiezers, dezer belan gen en de gedane beloften bekreunden als eene spekmande om de volle maan. De vereenigde liberalen treden hier gewis in de beste voorwaarden op en hun is de ondersteuning en de hulp verzekerd van hen allen, die het met de vrijheid en het volks heil goed meenen. Dat zulks den pilaarkrab bers, wijwaterkwispels en paternosterkra- kers een leelijken doorn in den voet is, kan men aan zijne eksteroogen voelen en dat zij allen zoo zuur zien als vaten azijn, gaipt ook gelijk een oven. De voorstelling en aanduiding van kandi daten voor de eerstkomende wetgevende kie zingen werd verschoven tot eene naastko- mende vergadering der Liberale Vereeniging. De namen van verscheidene invloedhebbende en gekende liberalen zijn, echter, in aller mond. De bestuurraad denke slechts aan de spreuk Vox populi, vox Dei en hel zal de beste kandidaten als reeds aangeduid mogen aanschouwen, en tevens zien dat ons volk ook klaar inziet, dat het beste middel om te gelukken hierin bestaat, mannen te kiezen uit de drie bijzonderste streken van het ar rondissement, dat allen zoo door eenen goed bekende vertegenwoordigd wezen. Het zal er nu op aankomen van heden af eene goede, degelijke en doelmatige propa ganda in te richten, tot in de afgelegenste hoekjes van het arrodissement, eene propa ganda met het woord en de pen; eene pro paganda van alle stonden, aanhoudend en volhardend en daar de liberale partij hier nu gansch heringericht, op een nieuwen leest geschoeid is, hopen wij ook dat zij hare oude franschdolheid zal afgelegd hebben. Het liberalisme moet de volkspartij bij uit muntendheid zijn en daarvoor moet het zich tot het volk richten in de taal van 't volk, wil het begrepen worden en de zege behalen. Gedurende heel de kermis gaven zij kon- certen op de Markt, dat al de honden aan 't huilen gingen en ieder de Markt ontvlucht te. De Yperlingen meenden ze zoo tot zwijgen te brengen. Te vergeefs! Verleden zondag bliezen en tuitten zij weeral dat hooren en zien ver gingen. Ook spoedden de Yperlingen zich huiswaarts en op heel de Markt bemerkte men ontrent twee dozijn kleine jongen, kwe zels en tottebellen. De overige wandelaars hadden spoedig de hooren gestopt en waren gezwind de plaats gepoetst. Welk een kolossale bijval voor de grrroote fanfaren en den verlichten Mecenus, die de kunst scharen en den jap ter zege leidt met dezelfde middelen en langs dezelfde wegen De klerikalen, die altijd en overal hoog oploopen met de vele deugden, waarmede zij behebt zijn, die zich immer het monopool der braaf- en deugdzaamheid aanmatigen durven, zouden ons dunkens wel de daad bij het woord mogen voegen en om een beetje consequent te zijn zich wel moeten wachten van onder opzicht van rechtveerdigheid bui ten de scbreve te loopen zij zouden stipt en nauwgezet de grondbeginselen der recht veerdigheid moeten naleven en in praktiek stellen en daar nooit een haarbreed van af wijken, vooral waar het de opvoeding der jeugd geldt. Hoe willen zij de beginselen der rechtveerdigheid bij de kinderen ingang doen vinden als zij er zelve fijntjes hunne god zalige hielen aanvagen? En nochtans dat is zoo, maar al te wel zoo J.l. Dinsdag was het prijsdeeling in de aangenomene katholieke S4 Aloysiusschool. Twee goede leerlingen hadden ijverig naar de eerste plaats gedongen. Het waren Rich. Hondeghem, die 191 1/4 punten behaalde en A. Volleboudt, die 185 punten bekwam. Tot daar is alles wel en ouders en meesters kun nen er zich enkel over beloven. Maar het er zoo pluis niet meer uitziet, 't is in de prijs deeling zelve, waar men Volleboudt de eer ste en Hondeghem slechts de tweede plaats toekent. Waarom? hoor ik reeds vragen. Ja waarom? beste lezer. Wel eenvoudig. De ouders van R. Hondeghem zijn bij de kleri kalen als te vrijzinnig aangeboekt, ze zijn van liberalism verdacht eo zonden enkel hunne kinderen naar de K. K. scholen, ge dwongen en verplicht (zooais overigens hot meerendeel) door Colaerlson, Henritjes en andere Fraeysen en, ziet ge, dat is erg ge noeg om dien duts van een jongen, die zoo ijvervol, zoo moedig en met zooveel goeden uitslag naar de eerste plaats gestreefd had te verac'iteren, op de 2® plaats te brengen! Gij voelt aan uwen elleboog, niet waar, hoe zeer die arme blued daardoor gegriefd moet zijn, hoe pijnlijk zulks zijne rechtmatige fierheid kwam krenken en hoe bitter hij er door geleden heeft. Wij zijn allen kinderen geweest en weten door eigene ondervinding wat al inschuldige vreugde den bijval op de prijsdeeling bij de kinderen doet ontstaan en daaruit kunnen wij wel afleiden hoe hard zulke reclttuiiskenning vallen moet. Zoo wurgen de klerikalen de rechtveer digheid, zoo wringen zij hot recht tot zelfs in de kinderwereld den hals om, wanneer zij hunnen poliiieken wrevel willen bot vie ren. Zoo plagen, kwellen en tergen zij den werkman, die in hunne klauwen zit en die niet al te gedwee buigen wil, die plooibaar genoeg is om hem plat op den buik te leggen voor die heeren, die soms toorien durft dat hij geen slaaf is, nog wat vrijheid erlangt en al eens blijken laat dat hij nog eigen waarde bezit. Doch hun dwang, hun ondra gelijk juk, hunne wraaklust zijn koren op den liberalen molen en zullen medehelpen om die verdrukkers van 't bewind te kege len en naar hunne haardsteden en bijzondere werkzaamheden terug te zenden, die zij nooit moesten hebben verlaten, 't Zal maar ver diend en wel besteed zijn ook. Het is morgen Zondag dat de artisten van Brussel eene luisterlijke vertooning komen geven bestaande in ROBERT EN BERTRAND de twee lustige vagebonden. Gr ooi beroemd blijspel met zang in 4 bedrijven. Iedereen herinnert zich nog welken over- grooten bijval dit gezelschap in April 11. hier verwierf. Menigeen heeft het zich beklaagd die vertooning niet te hebben bijgewoond en alwieer geweest is zal er nogmaals naartoe snellen. Ook is het om des wille van dien bij val dat ons stadsbestuur eene tweede ver tooning heeft toegelaten en, wij twijfelen er niet aan. de zaal zal veel te klein zijn. In ons verslag van April hebben wij breedvoerig over het bijzonder talent der spelers gesproken, het ware dus overbodig hierop wêer te keeren, want al wat wij er over schrijven kunnen is nog beneden de wezentlijkheid. Nu, wie een vroolijken avond wil door brengen, spoede zich Zondag naar de Too- neelzaal en zij die den roman van Robert en Bertrand gelezen hebben zullen verwonderd staan die rollen zoowel vertolkt te zien. Kaarten zijn vooraf verkrijgbaar bij TH. DE GROOTE, machinist, Vandenpeereboom- plaats. Opening van 't bureel om 7 1/2 begin om 8 ure. Woensdag morgend werd een oud vrouw tje, di; uit bedelen ging, te Brielen, opeen drietal kilometers van Vporeu, door den tram verrast, omvergeworpen en de beide beeDen verpletterd. In een heel zorgwokkenden toestand werd zij opgenomen en naar 't gast huis te Yperen overgebracht. Heer Uitgever, Gelief de goedheid te hebben, het antwoord van eenen jongen Turner in het Weekblad van Zondag aanstaande over te nemen? Met veel vermaak heb ik den brief van den bejaarden turner gelezen. Het zuidergewest, schrijft hij, is bij Ieperen zeer voorafgegaan. Iets wat zeer klaarblij- kend is. Een bejaarde Vlaamsche Turner, deDk ik, moet meer kunnen in zijn vak dan ik jonge Turner. Het is 't zelfde met de maatschappijen. In gansch ons West-Vlaanderen is er niet één turner, noch bejaard, noch jong, die de bekwaamheid en ondervinding bezat van den bestuurder van het feest van 12 Augustus. 5£5ii)6B*=enti*Ö88f3®S Of

HISTORISCHE KRANTEN

Het weekblad van Ijperen (1886-1906) | 1894 | | pagina 2