VAN IJPEREN EN HET ARRONDISSEMENT. Politiek, Nieuws-, Handels- en Annoncenblad. Tiende jaar Zaterdag 3" Augusti 1895. Nummer 31. De belastingen op de kinderen. De Klerikale uithongeraars wetten. Kiezing te Oostende, STADSNIEUWS. Tuindagfeesten. Abonnementsprijs voorop betaalbaar: 3 50 fr. per jaar voor de stad. 3 fr. voor den buiten. Per 6 maanden: 1 fr. 75. Annoncen: 15 cent. per drukregel. Rechte lijke eerherstellingen: 1 fr. per regel. - Akkoord per jaar of per maand. 10 centiemen per nummer.Afzonderlijke nummers voor artikels, enz. 8 fr. per 100.Alle berichten van verkoopingen of andere bekendmakingen ten bureele dezer gedrukt -worden eens gratis ingelijfd. De annoncen voor België, ter uitzondering der beide Vlaanaeren, alsmede die voor het buitenland worden ontvangen 3oor den Office de Publicité, Magdalen astraat, Brussel. Men wordt verzocht all® hoegenaamd» artikels uiterlijk tegen Vrijdag middag vrij en onderteekend toe te zenden. Artikelen ongeteekend of personnaliteiten bevattende worden niet opgenomen. De vernietiging der Vrijheid van Geweten. Een degelijk onderwijs maakt den rijkdom uit van een land. De eerste plicht van den Staat is dan ook te zorgen dat het volk goed geletterd zij. Overal wordt dit begrepen en daarom bestaat in de beschaafde lan den verplichtend on derwijs. Een goede geleerdheid!meer- kunnen de meeste ouders aan hunne kinderen niet nalaten. Dat schenk hun middelen om zich te bekwamen in hun beroep, om goed door de wereld te komen, om een stuiver op zij te leggen voor den ouden dag. Zonder geleerdheid is men een arme duts, een sukkelaar in de we reld. Wat was het uitwerksel der kleri kale schoolwet van 1884 op den buiten? scholen bevolkt met leerlingen zijn afge schaft, 2547 onderwijzers werden of zonder iets of met een karig loon op straat gezetGezonde, fraaie scholen werden vervangen door stallen en schuren. Bekwame, vlijtige onder wijzers werden verjaagd en hunne plaats werd ingenomen door onbe kwame kosters en hooggeleerde koe wachter. Het oiiderwijs voor volwassenen is de laatste uitrusting die aan onze jongens wordt geschonken voor de groote reis aan vangen door het leven. In Antwer pen heeft men voor hen bijzondere scholen ingericht van Fransch, En- gelsch. Duitsch, rekenen en boekhou den daar nevens nog de gewone avondscholen. Wat bestaat daarvan op den buiten? Niets. De klerikale storm heeft er alles vernield? Ook de liïiidei'timieii de trots der moeders, de schoonste stichting van ons liberaal gemeente bestuur, een juweel dat heel Europa ons benijdtmen vindt ze nog enkel in Antwerpen en eenige groote ste den. Toch staan in den buiten nog enke le officieele scholen overeindDe wet van 1884 verleende aan 20 huisva ders het recht om het behoud eener gemeenteschool te eischen. Dit artikel was een reddingsanker, waaraan velen scholen hun bestaan te danken hebben. Welke jezuïtentruk gebruiken nu de klerikalen om die laatste gemeen- teschoolen te doen verdwijnen? ildle scliolen zonder on derscheid krijgen een hulpgeld of subsiedie, gerekend per lilsAs, zoo deze een zeker getal Jkosteloö- ze leerlingen telt, b. v. 50. Ge ziet van hier wat er gebeuren gaat in al de dorpen waar nog eene officieele school bestaat. De klerikale gemeenteraad, slaaf der pastorij, eischt een schoolgeld van de kinderen der gemeenteschool in de klerikale school integendeel moet men niets betalen. De ouders zullen dan wel verplicht zijn hun kinderen van de gemeenteschool af te nemen en ze te zenden naar de katho lieke. De gemeenteschool loopt leeg... en wordt afgeschaft. Of wel, er zijn per klas maar 20 of 30 kostelooze leerlingen in plaats van 50, er wordt geen hulpgeld toegestaan... en alweer wordt de gemeenteschool afgeschaft. Zoo geraakt langzamerhand heel het onderwijs in handen der kloos terpartij zoo worden allengs verdien stelijke burgers en ambtenaars ver drongen door paters en nonnen. De nieuwe schoolwet Schollaert- Woeste verwurgt de vrijheid van geweten. Zij is rechtstreeksch gericht tegen Antwerpen en Brussel, laatste ves tingen van het wetenschappelijk, on. zijdig onderwijs. Volgens Woeste moeten godsdienst en catechismus onderwezen worden in ellie school... Zonder dat geen centiem hulpgeld. Antwerpen, waar 't onderwijs vol doening geeft aan 20,000 ouders, kan voortaan voor zijn prachtige scholen, voor zijn deugdelijk volksonder richt geen roode duit meer ontvangen van den Staat. De Antwerpsche burgerij mag be talen voor het paapsch onderwijs, voor hare onzijdige, bloeiende scho len ontvangt ze geen zier! Godsdienst in de school, godsdienst in de examenEen heele reesel van priesters, geestelijke inspecteurs en geestelijke correcteurs, die desnoods, allen den rol vervullen van inquisi teurs! De ouders zijn niet vrij hun kinde ren te onttrekken aan het gosdienst- onderwijs. Vragen zij dit aan, dan moet het gebeuren op goede gronden en goede redenendie eerst zullen onderzocht worden. Onder zocht/ door wie? Door wie anders dan door den pastoor der parochie, die oordeelen zal of hij uwe kinderen zal ontslaan van catechismus en bijbel. De grondwet waarborgt de vrijheid van geweten. De schoolwet van den fanatieken Woeste ontneemt dit recht aan u, aan uwe kindereren! In de 16de eeuw wou een Karei V, wou een Filips II de godsdienstvrij heid aan banden leggen. Maar aiets kon bij onze fiere voorvaderen de zucht naar vrijheid smorennoch inquisitie, noch galgen, noch brand stapels Tachtig jaren streden zij te water en te land en 't machtige Spanje moest bukken voor 't kleine Nederland Nu ook zal het klerikaal ministerie worden weggevaagd door het veront waardigde volk, dat luide roepen zal: De school verpaapschen... dat is twist en onrust zaaien in den geest - der onschuldige kleinendat is van jongs af hen werpen in de politiek; dat is haat en tweedracht kweeken tusschen de kinderen. De onzijdige school legt op Bemint elkaar als broeders Wij blijven getrouw aan de oudste spreuk de onderwijzer in de school, de priester in de kerk, de burge meester op het stadhuis, ieder burger koning in zijne woning! Weg met de schoolwet Schollaert- Woeste, die de vrijheid van geweten ontrooft Weg met de vernietigers van liet officieel onderwijs Leve onze kostelooze, onzijdige scholen Onze katholieke Moniteur, het offi cieel orgaan der bisschoppen, den datum dragende van 15 en 16 Juli, bevat de uithon- geraarswet over de inkomrechten Ziehier nu de voornaamste invoerrechten door artikel 2 gewijzigd Timmer-en meubelmakershout, ander dan- eiken- en noteboomenhoutin de schors of ongezaagd, 1 fr.gezaagd, 6 fr.geschaafd, 9 fr. per kubiek meter. Ineen- of niet ineengezet vaatwerk, 10 fr. per 100 fr. Ingelegde eetwaren, met suiker, 30 fr.; andere 12 fr. per 100 kilo. Versche en gezouten boter, margarine en andere kunstboter, 20 fr. per 100 kilo. Room en melk beslemd tot het vervaardi gen van margarine of andere kunstboter: room, 10 fr.melk 2 fr. per hectoliter. De andereroom en melkis vrij van rechten. Haver, 3 fr. per 100 kilo, Havermeel, 4 fr.ander meel 2 frank. Mout, 1,50 fr. per 100 kilo. Peperkoek en honing, 18 fr. per 100 kilo. Ingelegde eetwaren in doozen, teilen, enz., 15 ft 60 fr. per 100 kilo. Gekookt, gerookt of gezouten vleasch is vrij van rechten. Saffraan, 500 fr. en truffels 300 fr. per 100 kilo. Garens, 5 25 fr. per 100 kilo. Vruchten, 10 a 30 fr. per 100 kilo. Kleedingstukken 10 tl 20 fr. op 100 fr. Kramersgoed en ijzerwerk, löfr.op 100 f. Oud ijzer vrijander ijzer 0,20 a 3 fr. de 100 kilo. Katoenen weefsels, 35 a 120 per 100 kilo. Gist en zuurdeeg, 10 fr. per 100 kilo. Art 3 bepaalt dat er een bijzonder inkom- recht mag geschreven worden op de eetwa ren, waarvan de inlandsche gelijksoortige voortbrengsels onderworpen zijn aan de bij zondere wetten en reglementen op de ver- valschingen. Die rechten mogen de kosten van onderzoek en ontleding niet te boven gaan, en worden niet bepaald. Voldoen gezegde eetwaren niet aan de voorwaarden door die wetten en reglemen ten bepaald, dan mag de regeering er den invoer van verbieden. Een accijnsrecht van 5 fr. per 100 kilos is gesteld op de faörikatie van margarine en andere kunstboter. Bij den uitvoer worden de occijnsrechten kwijtgescholden. De wet bevat verder verscheidene bepalin gen over de margarinefabrieken en maatre gelen om een ernstig toezicht over de fabrie- katie uit te oefenen. De invoerrechten op het meel en het mout zijn toepasselijk van af 16 Juli. De da'ums voor de toepassing der andere gewijzigde rechten zullen later door de regséring be paald worden. De Belgische burgers mogen dus in hunnen zak schieten, om al die millioentjes te be talen van Zondag 28 Juli 1895. Carbon katholiek 10045 stemmen. Buyl liberaal j 3034 id. Hardyns socialist 1265 id. Planckaert krist. demo. 1682 id. Verdonck independent 768 id. Degraeve id. 286 id. De schuyter id. 500 id. Sanders id. 306 id. Tijdens het vorig liberaal bestuur moest men goed uit de oogen zien dat het programma der Tuindagfeesten minstens eene maand er voor aangeplakt was of de jappers, met de fells kleppers Surmont en Colaert aan't hoofd, schreeuwden, huilden en tierden als bezetenen dat de belangen onzer neringdoenders verwaarloosd werden, dat onze feesten veel te laat ruchtbaar wer den gemaakt en nog veel ander gezeever van 't zelfde kaliber. Die leeuwen zijn nu de baas hier dank aan de ongehoordste politieke konkelfoeserijen, en dees jaar kwamen zij met hun programma voor de pinnen ter nauwernood een tiental dagen voor de kermis, 't Is meer dan laat. Daarbij 't kost ons 6000 ballekes, een ba gatelleken en 't is mager, mager als eene graat. Geen enkel feest van eenige beteeke- nis, dat volk aanlokken en tering en nering in de stad brengen kan. En nochtans 't kost peperduur, ons de oogen uit het hoofd, 't Is schande! Ook zal men hier gelukkig zijn' met de eerste de beste gelegenheid die felle klep pers, die schrandere bollen, die veelbelovers een broekske te passen. HET WEEKBLAD

HISTORISCHE KRANTEN

Het weekblad van Ijperen (1886-1906) | 1895 | | pagina 1