VAN IJPEREN EN HET ARRONDISSEMENT.
Politiek, Nieuws-, Handels- en Annoncenblad.
Tiende jaar
Zaterdag 3" Augusti 1895.
Nummer 31.
De belastingen op de kinderen.
De Klerikale uithongeraars wetten.
Kiezing te Oostende,
STADSNIEUWS.
Tuindagfeesten.
Abonnementsprijs voorop betaalbaar: 3 50 fr. per jaar voor de stad. 3 fr. voor den buiten. Per 6 maanden: 1 fr. 75. Annoncen: 15 cent. per drukregel. Rechte
lijke eerherstellingen: 1 fr. per regel. - Akkoord per jaar of per maand. 10 centiemen per nummer.Afzonderlijke nummers voor artikels, enz. 8 fr. per 100.Alle
berichten van verkoopingen of andere bekendmakingen ten bureele dezer gedrukt -worden eens gratis ingelijfd. De annoncen voor België, ter uitzondering der beide Vlaanaeren, alsmede
die voor het buitenland worden ontvangen 3oor den Office de Publicité, Magdalen astraat, Brussel. Men wordt verzocht all® hoegenaamd» artikels uiterlijk tegen Vrijdag middag vrij en
onderteekend toe te zenden. Artikelen ongeteekend of personnaliteiten bevattende worden niet opgenomen.
De vernietiging der
Vrijheid van Geweten.
Een degelijk onderwijs maakt den
rijkdom uit van een land. De eerste
plicht van den Staat is dan ook te
zorgen dat het volk goed geletterd
zij.
Overal wordt dit begrepen en
daarom bestaat in de beschaafde lan
den verplichtend on
derwijs.
Een goede geleerdheid!meer-
kunnen de meeste ouders aan hunne
kinderen niet nalaten. Dat schenk
hun middelen om zich te bekwamen
in hun beroep, om goed door de
wereld te komen, om een stuiver op
zij te leggen voor den ouden dag.
Zonder geleerdheid is men een
arme duts, een sukkelaar in de we
reld.
Wat was het uitwerksel der kleri
kale schoolwet van 1884 op den
buiten?
scholen bevolkt met
leerlingen zijn afge
schaft, 2547 onderwijzers werden of
zonder iets of met een karig loon op
straat gezetGezonde, fraaie scholen
werden vervangen door stallen en
schuren. Bekwame, vlijtige onder
wijzers werden verjaagd en hunne
plaats werd ingenomen door onbe
kwame kosters en hooggeleerde koe
wachter.
Het oiiderwijs voor
volwassenen is de laatste
uitrusting die aan onze jongens wordt
geschonken voor de groote reis aan
vangen door het leven. In Antwer
pen heeft men voor hen bijzondere
scholen ingericht van Fransch, En-
gelsch. Duitsch, rekenen en boekhou
den daar nevens nog de gewone
avondscholen.
Wat bestaat daarvan op den buiten?
Niets. De klerikale storm heeft er
alles vernield?
Ook de liïiidei'timieii
de trots der moeders, de schoonste
stichting van ons liberaal gemeente
bestuur, een juweel dat heel Europa
ons benijdtmen vindt ze nog enkel
in Antwerpen en eenige groote ste
den.
Toch staan in den buiten nog enke
le officieele scholen overeindDe wet
van 1884 verleende aan 20 huisva
ders het recht om het behoud eener
gemeenteschool te eischen.
Dit artikel was een reddingsanker,
waaraan velen scholen hun bestaan
te danken hebben.
Welke jezuïtentruk gebruiken nu
de klerikalen om die laatste gemeen-
teschoolen te doen verdwijnen?
ildle scliolen zonder on
derscheid krijgen een hulpgeld of
subsiedie, gerekend per lilsAs, zoo
deze een zeker getal Jkosteloö-
ze leerlingen telt, b. v. 50.
Ge ziet van hier wat er gebeuren
gaat in al de dorpen waar nog eene
officieele school bestaat.
De klerikale gemeenteraad, slaaf
der pastorij, eischt een schoolgeld
van de kinderen der gemeenteschool
in de klerikale school integendeel
moet men niets betalen. De ouders
zullen dan wel verplicht zijn hun
kinderen van de gemeenteschool af te
nemen en ze te zenden naar de katho
lieke. De gemeenteschool loopt leeg...
en wordt afgeschaft. Of wel, er zijn
per klas maar 20 of 30 kostelooze
leerlingen in plaats van 50, er wordt
geen hulpgeld toegestaan... en alweer
wordt de gemeenteschool afgeschaft.
Zoo geraakt langzamerhand heel
het onderwijs in handen der kloos
terpartij zoo worden allengs verdien
stelijke burgers en ambtenaars ver
drongen door paters en nonnen.
De nieuwe schoolwet Schollaert-
Woeste verwurgt de vrijheid van
geweten.
Zij is rechtstreeksch gericht tegen
Antwerpen en Brussel, laatste ves
tingen van het wetenschappelijk, on.
zijdig onderwijs.
Volgens Woeste moeten godsdienst
en catechismus onderwezen worden
in ellie school... Zonder dat
geen centiem hulpgeld.
Antwerpen, waar 't onderwijs vol
doening geeft aan 20,000 ouders, kan
voortaan voor zijn prachtige scholen,
voor zijn deugdelijk volksonder richt
geen roode duit meer
ontvangen van den Staat.
De Antwerpsche burgerij mag be
talen voor het paapsch onderwijs,
voor hare onzijdige, bloeiende scho
len ontvangt ze geen zier!
Godsdienst in de school, godsdienst
in de examenEen heele reesel van
priesters, geestelijke inspecteurs en
geestelijke correcteurs, die desnoods,
allen den rol vervullen van inquisi
teurs!
De ouders zijn niet vrij hun kinde
ren te onttrekken aan het gosdienst-
onderwijs. Vragen zij dit aan, dan
moet het gebeuren op goede gronden
en goede redenendie eerst zullen
onderzocht worden. Onder
zocht/ door wie? Door wie anders dan
door den pastoor der parochie, die
oordeelen zal of hij uwe kinderen zal
ontslaan van catechismus en bijbel.
De grondwet waarborgt de vrijheid
van geweten. De schoolwet van den
fanatieken Woeste ontneemt dit recht
aan u, aan uwe kindereren!
In de 16de eeuw wou een Karei V,
wou een Filips II de godsdienstvrij
heid aan banden leggen. Maar aiets
kon bij onze fiere voorvaderen de
zucht naar vrijheid smorennoch
inquisitie, noch galgen, noch brand
stapels Tachtig jaren streden zij te
water en te land en 't machtige
Spanje moest bukken voor 't kleine
Nederland
Nu ook zal het klerikaal ministerie
worden weggevaagd door het veront
waardigde volk, dat luide roepen
zal:
De school verpaapschen... dat is
twist en onrust zaaien in den geest
- der onschuldige kleinendat is van
jongs af hen werpen in de politiek;
dat is haat en tweedracht kweeken
tusschen de kinderen. De onzijdige
school legt op Bemint elkaar
als broeders
Wij blijven getrouw aan de oudste
spreuk de onderwijzer in de school,
de priester in de kerk, de burge
meester op het stadhuis, ieder burger
koning in zijne woning!
Weg met de schoolwet Schollaert-
Woeste, die de vrijheid van geweten
ontrooft
Weg met de vernietigers van liet
officieel onderwijs
Leve onze kostelooze, onzijdige
scholen
Onze katholieke Moniteur, het offi
cieel orgaan der bisschoppen, den datum
dragende van 15 en 16 Juli, bevat de uithon-
geraarswet over de inkomrechten
Ziehier nu de voornaamste invoerrechten
door artikel 2 gewijzigd
Timmer-en meubelmakershout, ander dan-
eiken- en noteboomenhoutin de schors of
ongezaagd, 1 fr.gezaagd, 6 fr.geschaafd,
9 fr. per kubiek meter.
Ineen- of niet ineengezet vaatwerk, 10 fr.
per 100 fr.
Ingelegde eetwaren, met suiker, 30 fr.;
andere 12 fr. per 100 kilo.
Versche en gezouten boter, margarine en
andere kunstboter, 20 fr. per 100 kilo.
Room en melk beslemd tot het vervaardi
gen van margarine of andere kunstboter:
room, 10 fr.melk 2 fr. per hectoliter.
De andereroom en melkis vrij van rechten.
Haver, 3 fr. per 100 kilo, Havermeel, 4
fr.ander meel 2 frank.
Mout, 1,50 fr. per 100 kilo.
Peperkoek en honing, 18 fr. per 100 kilo.
Ingelegde eetwaren in doozen, teilen, enz.,
15 ft 60 fr. per 100 kilo. Gekookt, gerookt
of gezouten vleasch is vrij van rechten.
Saffraan, 500 fr. en truffels 300 fr. per 100
kilo.
Garens, 5 25 fr. per 100 kilo.
Vruchten, 10 a 30 fr. per 100 kilo.
Kleedingstukken 10 tl 20 fr. op 100 fr.
Kramersgoed en ijzerwerk, löfr.op 100 f.
Oud ijzer vrijander ijzer 0,20 a 3 fr. de
100 kilo.
Katoenen weefsels, 35 a 120 per 100 kilo.
Gist en zuurdeeg, 10 fr. per 100 kilo.
Art 3 bepaalt dat er een bijzonder inkom-
recht mag geschreven worden op de eetwa
ren, waarvan de inlandsche gelijksoortige
voortbrengsels onderworpen zijn aan de bij
zondere wetten en reglementen op de ver-
valschingen. Die rechten mogen de kosten
van onderzoek en ontleding niet te boven
gaan, en worden niet bepaald.
Voldoen gezegde eetwaren niet aan de
voorwaarden door die wetten en reglemen
ten bepaald, dan mag de regeering er den
invoer van verbieden.
Een accijnsrecht van 5 fr. per 100 kilos is
gesteld op de faörikatie van margarine en
andere kunstboter. Bij den uitvoer worden
de occijnsrechten kwijtgescholden.
De wet bevat verder verscheidene bepalin
gen over de margarinefabrieken en maatre
gelen om een ernstig toezicht over de fabrie-
katie uit te oefenen.
De invoerrechten op het meel en het mout
zijn toepasselijk van af 16 Juli. De da'ums
voor de toepassing der andere gewijzigde
rechten zullen later door de regséring be
paald worden.
De Belgische burgers mogen dus in hunnen
zak schieten, om al die millioentjes te be
talen
van Zondag 28 Juli 1895.
Carbon katholiek 10045 stemmen.
Buyl liberaal j 3034 id.
Hardyns socialist 1265 id.
Planckaert krist. demo. 1682 id.
Verdonck independent 768 id.
Degraeve id. 286 id.
De schuyter id. 500 id.
Sanders id. 306 id.
Tijdens het vorig liberaal bestuur
moest men goed uit de oogen zien dat het
programma der Tuindagfeesten minstens
eene maand er voor aangeplakt was of de
jappers, met de fells kleppers Surmont en
Colaert aan't hoofd, schreeuwden, huilden
en tierden als bezetenen dat de belangen
onzer neringdoenders verwaarloosd werden,
dat onze feesten veel te laat ruchtbaar wer
den gemaakt en nog veel ander gezeever van
't zelfde kaliber.
Die leeuwen zijn nu de baas hier dank aan
de ongehoordste politieke konkelfoeserijen,
en dees jaar kwamen zij met hun programma
voor de pinnen ter nauwernood een tiental
dagen voor de kermis, 't Is meer dan laat.
Daarbij 't kost ons 6000 ballekes, een ba
gatelleken en 't is mager, mager als eene
graat. Geen enkel feest van eenige beteeke-
nis, dat volk aanlokken en tering en nering
in de stad brengen kan. En nochtans 't kost
peperduur, ons de oogen uit het hoofd, 't Is
schande! Ook zal men hier gelukkig zijn' met
de eerste de beste gelegenheid die felle klep
pers, die schrandere bollen, die veelbelovers
een broekske te passen.
HET WEEKBLAD