VAN IJPEREN EN IET ARRONDISSEMENT. Politiek, Nieuws-, Handels- en Annoncenblad. Bericht aan de Kiezers. Tiende jaar. Zaterdag 19" October 1895. Nummer 42. Kiezerslijsten voor de Wetgevende Kamers 1896-1897. Clericale vrijheid. Herbergiers van Yperen. STADSNIEUWS. De waterwerken. KupseiivaBgst en melk. Abonnementsprijs voorop betaalbaar 3.00 fr. per jaar voor den buiten. 2.50 fr. voor stad. Per 6 maanden 1 fr. 50. Per 3 maanden 1 fr. Annonoen 15 cent. per drukregel. Rechterlijke eerherstellingen: 1 fr. per regel. Akkoord per jaar of per maand. 5 centiemen per nummer. Afzonderlijke nummers voor artikels, enz 4 fr. per 100. jyiu berichten van verkoopingen of andere bekendmakingen ten bureele dezer gedrukt worden eens gratis ingelijfd. Do annoncen voor België, ter uitzondering der beide Vlaanderen, als mede die voor her buitenland worden ontvangen door den Office de Publicüé, Magdalenastraat, Brussel. Men wordt verzocht allo hoogenaamde artikels uiterlijk tegen Vrijdag middag vrij en onderteekend toe te zenden. Artikelen ongeteekend of personnaliteiten bevattende worden niet opgenomen. Gelijkvormig de voorschriften van art.73,titel III, der nieuwe stemmings- wet, moeten al de reklamatiën, waartoe de herziene kiezerslijsten voor de Wetgevende Kamers 1898-1897 ter inzage van het publiek neergelegd sedert 3n September laatst (art. 69) zouden kunnen aanleiding geven, aan het Collegie van Burgmeester en Sche penen besteld worden uïtci'lijk den 31en dei- maand October naast- Bede dan aan al de kiezers, die zou den vermeenen eenig recht op rekla- matie te hebben zich zonder uitstel aan te bieden hetzij ten stadhuize, hetzij ten bureele der liberale Asso ciatie, Seminariestraat, open van 9 tot 12 ure 's morgens en van 2 tot 5 ure 's namiddags, ('s Zondags uitgenomen)* Elk zegge het voort. Zooals men weet, hebben de bisschoppen onlangs eenen brief rondgestuurd, waarin zij onderrich tingen geven omtrent de gedragslijn, die de geestelijken en geloovigen in de politieke en maatschappelijke za ken te volgen hebben. Wij willen de aandacht onzer lezers op sommige plaatsen van dien brief vestigen. Er komen in dien brief dingen voor, die niet met stilzwijgen mogen voorbijgegaan worden. Zie hier, wat men daar zooal in leest Dat de geestelijkheid zich wel wachte voor de strekking, die eigen is aan onze eeuw en die bestaat in de daden der overheden te bespreken en ze willekeurig te verloochenen, in dien zij strijden tegen gansch persoon lijke gevoelens. «...Wanneer er betwistingen op rijzen, moeten zij noodzakelijk den stempel van rechtschapenheid we- derzijdschen eerbied en gematigheid dragen en zoodra de wettelijke over heid het gepast geoordeeld heeft tus- schen te komenmoet iedereen zich aansluiten bij de regelendie zij voorschrijft, en zijne eigene ziens wijze laten varen. De H. Vader wil, dat de katho lieken zich voortaan teenemaal van pennestrijden en twisten onder elkan der over de maatschappelijke kwestie onthouden, hetzij in de voordrachten hetzij in de dagbladen of andere der gelijke uitgaven; dat zij zich nog veel meer wachten elkander ver wijtingen toe te sturen en zij niet vermetel eene beslissing voorkomen die slechts de bevoegde overheid ne men mag Aangaapde den bisschoppelijken brief in kwestie schreef de Bien Pu blic eenige regelen, waaraan wij het volgende ontleenen Zoowel de geloovigen als de geestelijken hebben in het werk van de herstelling der zeden, eene groote taak te vervullen. Zij mogen noch- tlians niet vergeten, dat zij tot de Kerk behooren en het recht niet bezit ten, hunne herders te beoordeelen en te besturen. Op dit punt, dat het ten zeerste noodig was te doen uitschij nen, herhalen hunne hoogwaardighe den de bisschoppen letterlijk de af doende lessen van den TI. Vader. Dat beteekent dat de geloovigen het recht niet hebben, hunne bis schoppen te beoordeelen. Zelfs in zaken die de geloofsleer niet betreffen, en omtrent welke, naar het oordeel van vele godsgeleerden, de gevoelens zeer verschillend zijn kunnen, moeten de geloovigen zich onderwerpen, zoo dra de geestelijke overheden zich voor de eene of andere zienswijze verklaard hebben. Waar zijn nu de beweringen van de klericale dagbladen dat de katho lieke partij de partij der ware vrien den is. Zullen zij nu nog durven staan houden, dat in politieke zaken de katholieke volkomen vrij zijn en de geestelijke overheid slechts in ge loofszaken tusschenkomt l Het is onbetwistbaar, dat de gees telijkheid nooit zoo stoutmoedig en openlijk als heden is opgetreden. Hadde zij vóór een vijftiental jaren durven spreken als nu, dan zou gansch het land zich tegen haar ver zet hebben. Doch de tijden zijn veranderd. De openbare meening schijnt niet meer te bestaan en België draagt gedwee het schandige juk der priesterheer schappij Het is Leopold de Tweede niet, die ons land bestuurd, het is Leo. Dat blijkt ten duidelijkste uit den brief der bisschoppen. Wanneeer zal België uit den diepen slaap ontwaken, waarin het gezonken is? Hoden wij, dat het uur der verlos sing eerlang slaan zal. Wij roepen uwe aandacht op het artikel, welke wij verleden week hebben medegedeeld onder den titel I Aan de herbergiers en waarin er kwestie is van al de herbergen te sluiten, die geen 400 kubieke meters lucht hebben in hunne voornaamste plaats. Welnu, indien de katholieken het toekomende jaar die wet stemmen in de Kamer, gelijk minister De-Smet- de-Naeyer het belooft, zoo zullen al de herbergen in Yperen een tiental uitgezonderd, verdwijnen. Wilt gij het onderzoeken Dat is gemakkelijk meet de hoogte, breedt en lengte uwer herbergplaats en ver menigvuldigt de drie getallen door elkander de uitslag is het getal ku- biekmeters. Bijvoorbeeld, indien uwe herberg- zaal 5 meters hoog is tot aan de zol dering, 6 meters breed en 10 meters lang dan zegt gij vijfmaal 6 is 30, en 10 maal 30 is 300. Dus eene zaal van 5 meters hoog, 6 m. breedte en 10 m. lengte heeft slechts 300 kubiekm. lucht, of 100 kubiekmeters te weinig om te mogen blijven bestaan volgens de katholieken. Herbergiers, vergeet het niet, wan neer gij in November voor de stem bus staat.— Het is op de slechte, verderfelijkste herbergen niet, dat de kaloten het gemunt hebben, in te gendeel.Dit maal zullen alle her bergen moeten verdwijnen; de treffe- lijkste herbergiers zal men hunne broodwining, hun bestaan afnemen er zullen in Yperen nog slechts eeni ge groote koffiehuizen openblijven en ...deK. K. en andere Congregaties ab majorem Dei gloriam. En gij moet u daarover geene «illusies» maken, onze goede brave volksvertegenwoordigers zullen Hie wet stemmen gelijk zij de lasten stemden op de eetwaren, gelijk zij al de wetten stemmen, hoe hatelijk ook, wanneer ze maar door t' kalotenmi nisterie voorgesteld zijn. Herbergiers, onthoudt het wel Telkens gij nog voor de kaloten stemt, dan stemt gij tegen uw eigen belang en bestaan. Daarom zult gij in november stem men voor de Liberale lijst en voor de Liberale lijst alleen. [vervolg). Wij vernemen met genoegen dat de heer Roose-Dael, meester metser te Yperen, on der-aannemer geworden is van al het bezet ten met beton en al de metselwerken die nog te doen blijven aan het Waterkasteel. Des te beter, wij wenschen er hem geluk over nu ten minste zal men de werken zien voor uitgaan. Men verzekert ons dat er spraak is op nieuw het lastenkohier te wijzigen. De bri ketten van de ribbenbanden der zichtbare boogjes van het waterkasteel moesten zijn in vreemde geele en roode brikken, die zeer duur zijn en van 70 tot 100 fr. het duizend kosten. Het schijnt dat men den aannemer zal bemachtigen gewone boomsche brikken, gezegd papensteenen, te gebruiken die slechts van 18 tot 20 fr. het duizend kosten. Men ziet van hier het verschil van de differentie Min 'politiek en beter bestuurEn men zou ons willen den steen toewerpen omdat wij ons veroorloofd hebben te zeggen dat de Burgemeester het werk zijner politieke vrienden vergemakkelijkte. Zou men niet doodvallen Zou de toeziener der waterwerken of des noods de politie niet kunnen zorgen dat het gereedschap binnen de omheining geplaatst worde en niet den openbaren weg versperre? Zulks doende zou men ongelukken voor komen. Donderdagavond, rond 10 ure, kwam een voerman met een dubbel gespan naar de stad en toen hij bij het waterkasteel kwam viel hij hals over kop over de kruiwagens die in den weg stonden, op gevaar of door zijn eigen wagen overreden te worden. Geluk kiglij k kon de man zijne paarden doen stil houden. Er zijn tijdstippen, zegt een geleerde, op welke men menschen zich evenzeer ziet ver- schoonen eene goede daad verricht of eenen plicct volbracht te hebben, als iets schande lijks te hebben gedaan of eene misdaad te hebben bedreven. Deze overweging moet in het gedacht ge komen zijn van al wie de laatste nummers van het Journal diYpres en van het Nieuwsblad gelezen heeft. De schikkingen van het nieuw landelijk wetboek, van het koninklijk besluit van 29 Januari 1887 en van den ministeriëelen omzendbrief aan de Gouverneurs, in date van 22 derzelfde maand,, schikkingen die van de hoogste belangrijkheid zijn voor den land bouw, bevelen eerst en vooral aan de bur gemeesters te waken op hunne stipte uit voering. Er is zelfs voorgeschreven dat, wanneer de belanghebbenden zich niet schikken naar de uitdrukkelijke bevelen van den gouverneur binnen den bepaalden tijd, gezegde gemeente overheden ambtshalve moeten overgaan tot de rupsenvangst ten koste der overtreders, dit zonder nadeel aan de bevolene vervolgingen en aan de dreigen de straffen. Welnu, hoe zal men die lange redenee ringen heeten, die eene mengeling zijn van sluwe toespeelingen, dwaasheden en leugens, om te bewijzen dat de burgemeester niet gehoorzaamd heeft aan de wet, zijne plicht niet heeft gekweten, en om hem van die zware verzuimenissen te verrechtvaardigen? En hoe ze vooral heeten, wannneer men zoo klaar als de dag de beweegreden be merkt die dezelve heeft ingegeven en het doel waartoe zij strekken? De vervolgingen gericht tegen 40 of 50 overtreders (maar niet 180, gelijk het Nieuws blad zegt] hebben, te rechte of ten onrechte, HET WEEKBLAI v v

HISTORISCHE KRANTEN

Het weekblad van Ijperen (1886-1906) | 1895 | | pagina 1