VAN IJPEREN EN HET ARRONDISSEMENT. Politiek, Nieuws-, Handels- en Annoncenblad. Elfste jaar. Zaterdag 29° Februari 1896. Nummer 9. BERICHT. Verkwezeling van het officieel onderwijs. Alles naar den buiten. Aschwoensdag. Wij hebben het verwacht. VERBREKING der kiezing van Oostende. De Oorzaken. Abonnementsprijs voorop betaalbaar 3.00 fr. per jaar voor den buiten. 2.50 fr. voor stad. Per 6 maanden 1 fr. 50. Per 3 maanden 1 fr. Annoncen: 15 cent per drukregel. Rechterlijke eerherstellingen: 1 fr. per regel. Akkoord per jaar of per maand. 5 centiemen per nummer. Afzonderlijke nummers voor artikels, enz. 4 fr. per 100 Alle berichten van verkoopingen of andere bekendmakingen ten bureele dezer gedrukt worden eens gratis ingelijfd. De annoncen voor België, ter uitzondering der beide Vlaanderen, als. mede die voor het buitenland worden ontvangen door den Office de Publicité, Magdalenastraat, Brussel. Men wordt verzocht allo hoegenaamde artikels uiterlijk tegen Vrijdag middag vrij en onderteekend toe te zenden. Artikelen ongeteekend of personnaliteiten bevattende worden niet'Opgenomen. Het komiteit der liberale Associa tie van Yperen noodigt zijne politieke vrienden uit, die melding gekregen hebben van hunne uitschrabbing uit de lijsten als kiezers voor den Werkrechtersraad, van zich onver wijld, voorzien van gemelde stukken, aan te bieden in het bureel der Asso ciatie, Seminariestraat. De reclamatiën, na het Collegie van Burgemeester en Schepenen voorgelegd te zijn geweest, moeten in voorkomend geval, voor het einde der maand Maart, aan het hof van Beroep gezonden worden. Wij vestigen de aandacht onzer le zers op onderstaande regelen, welke wij leenen aan onzen Gentschen con frater Het Vaderland. Zij zullen daaruit leeren hoe ons clerikaal mi nisterie er naar streeft om de ver- paapsching der officieele onderwijsge stichten te bewerken u Men heeft wel eens gezegd dat de noormaalschool van Brugge door haar streng uiterlijke, ietwat den schijn had van eene nonnenschool. Het in wendige echter droeg den stempel van onzijdigheid en verdraagzaamheid. Thans, sinds de aanstelling der nieu we bestuurster in Mei 11., is het regiem radicaal veranderd, 't Is het klooster- beheer in zijn vollen fleur. Maar de leerlingen die er niet toe beried waren om dat nieuw leven mee te leven, treuren en drukken den wensch uit na nieuwjaar niet meer te moeten terug keeren. Het nieuwe bestuur voert zulke zonderlinge, onnatuurlijke en anti- paedagogische wetten uit, dat de hooge overheid wel zou doen er eens tusschen te komen. Kwade tongen beweren dat het nieuw regiem opzet telijk word behandhaafd, ten einde de Staatsnormaalschool te benadeelen, en daardoor de bisschoppelijke te be- voordeelen. Men oordeele, naar de volgende feiten, al die leerlingen desnoods zou den getuigen, of het leven daar, in de normaalschool van Brugge, geschikt is om er in de toekomst, nieuwe leer lingen voor aan te werven, en of het karakter en de moraal der leerlingen en niet onder te lijden hebben. Den geest der gezelligheid en het famiele- ven zoeke men er nietin de klassen, in de studie-en eetzalen en op de wandelingen worden de verschillende studiejaren van elkander afgezonderd zij mogen met elkander geen gemeen schap hebben, omdat zij dan ook aan 'elkander hun indrukken niet zouden kunnen mededeelen. In de uitspanningsuren zelfs mogen de leerlingen van een zelfde studie jaar, niet spreken met een van een ander studiejaar, Geen enkele leer ling mag b. v. naar de koer gaan om hare behoeften te voldoen, zonder dat zij van eene meesteres vergezeld zij tot op den zolder toe bewaakt, be spied. Er hangt een zwart floers over al les en allen er heerscht een geest van inquisitie, van wantrouwen, van onverdraagzaamheid, die er het leven voor de toekomstige onderwijzeressen alles behalve aangenaam maakt. Geen expansie, geene kinderlijke ver trouwelijkheid, geene oprechtheid. Bestuursters en leerlingen mistrou wen elkander. Alles wordt gevisi teerd, koffers, pakken, zelfs al kwa men die van de ouders zeiven, en al de brieven door deze aan hen verzon den eerst gelezen Wij spreken niet van andere terug- stootende maatregelen die er geno men worden om de zoogenaamde tucht te handhaven, ook niet van de wijze waarop aan de leerlingen het voedsel des lichaams wordt versterkt, noch hoe een verfijnd stelsel van cre- tinisatie wordt ingevoerd. Tot later uitgesteldmisschien bin nen kort, want het is noodig, ja drin gend, dat het publiek ingelicht zij omtrent het onderwijs in de gestichten van den Staat gegeven, en het is niet minder dringend dat de bevoegde overheid een einde stelle aan een mis bruik van macht, aan dweepzuchtige bemoeiing en vooral aan een opvoe dingstelsel, dat ons voor toekomstige opvoedsters gansch onnatuurlijk en verderfelijk voorkomt. Ditmaal zijn het toch de tabakplan ters die de zege behalen. Sedert weken, maanden zelfs, zul len wij zeggen, beraadslaagt de Kamer over tabakkwestie. Alles bijeengenomen zal er een verhooging zijn van 5 fr. per 100 kilogr. en zal de planter vrij van zijn tabak mogen ge bruiken. De belasting, invoer en accijns, zal dus beloopen tot 75 fr. de honderd kilos en de planter betaalt voor zijn eigen gebruik NIETS. Hoe zal dit de plantzucht der land bouwers aanvuren en hoevelen zullen er zijn die hun geburen gratis of in ruiling van tabak zullen voorzien. Wanneer de inlandsche tabak ver kocht wordt, betaalt ge 20 fr. de 100 kilos en voor den vreemde 75 fr. Maak de vergelijking maar eens, jongens Ge zoudt waarlijk zeggen dat ze in de Kamer s denken dat er niets anders meer dan buitenlieden bestaan en dat de stedelingen ten hoogste goed zijn om allerhande lasten te dragen. Verledene week viel er boetveardigheid te doen. Bij het kruis des levens, dat ons allen al zoo zwaar om dragen is, moet er nog een op 't voorhoofd komen. Memento quia pulvis es Onthoud dat ge van asch zijt Met plezier alleenlijk kunt ge dat wel ont houden zonder 's morgens vroeg in eene kille kerk te gaan kou lijden. Zoo ten minste denkt er de meerderheid, de overgroote meerder heid onzer bevolking over. En ze laat het kruiskenshalen over aan meid en kwezels die ge dan 's morgens door de straten ziet stappen met vreemdopziende gezichten, de eerste alsof ze iets droegen dat wel eens ka pot zou kunnen vallen, de tweeden net als de kinderen wier ouders hun gezegd hebben dat er een kruisken op hun voorhoofd staat omdat ze gelogen hebben. En bij de laatsten is 't een kruis der leugens ongetwijfeld. Hoe ze dat durven in een tempel binnen gaan dien ze voor heilig houden en daar een heilig teeken op het voorhoofd laten druk ken, na twee drie dagen slempen en brassen zooals vele meiden het plegen te doen met Vastenavond, zie dat gaat ons lomp slede- lingenverstand te boven. Dat is een kettersch redeneering, niet waar? Ge begrijpt misschien niet hoe het dak van de kerk ons niet op 't hoofd valt Geen nood Wij houden het voor deftig en eerlijk, de waarheid te zeggen, en we dur ven ze zeggen, zeis aan degenen die de kruis- kens zoo gemakkelijk uitdeelen alsof 't con fetti waren Maar propos, zou de geestelijke van den lompen koster die den zwartpot vast houdt spreken we niet eens zou de onder pastoor die u 't kruisken op het voorhoofd drukt zelfs weten dat hij zich aan een hei- densch gebruik bezondigd Zou hij dit in 't Seminarie geleerd hebben Waarschijnlijk niet. En toch is 't zoo. Al wat met asch en den Vasten iets te maken heeft stamt af van de heidensch gebruiken in zake van boet- veerdigheid. De gewoonte van zich asch op het hoofd te strooien en den Vasten bestond lang voor er ooit van Kristus of Kristenen spraak geweest was. 't is eene aloude Heidensche geplogenheid. De Katholieke Kerk heeft met dit gebruik gedaan even als met zoovele andere die ze tot de hare gemaakt heeft. Ge moogt dat wel niet zeggen zonder voor een Ketter geschol den te worden in de pres die betaald wordt om de leugenen der Kerk te verdedigen, maar 'tis niet om dien naam van Ketter te ontgaan dat wij de waarheid in haar put zul len houden. Al de gebruiken der kerk zijn op 1 ugenen gegrondvest en beletten de menschen den weg vóór zich te zien dien zij in het leven hebben af te leggen en vooral degene achter zich dien hun voorgangers hebben afgelegd. De kerk alleen houdt de officieele leugen in de wereld en zet ze als waarheid op een troon. A! wat van haar komt moet bestreden worden door alle eerlijke helderziende men schen. De Gouverneur vraagt het beroep. Ziehier de drie zonderlinge grieven welke de katholieken van Oostende hebben aange haald om de gemeentekiezing te doen ver breken 1° Een kapitein der burgerwacht had ge zegd, met zijne vrienden zijnde, dat, indien de luitenant die op rang stond gekozen werd, hij eenige prijzen zou geven vooreenen prijs kamp in het schieten 2° De vrederechter Verstraeten, over eeni- gen tijd overleden, had duizend franken na gelaten om in brooden uitgedeeld te worden aan de kinderen die de gemeentescholen bij woonden. Die uitdeeling is gedaan geweest in het bureel van weldadigheid gedurende de kiesperiode (maar het is bewezen dat deze uitdeeling niet vroeger kon plaats hebben); 3° Eindelijk waren er timmerwerken te verrichten in het Park Leopolddie werken zijn uitgevoerd geweest (gelijk elk jaar) in het begin van den winter, dus in de maand November zij waren overigens luidop door de katholieken zelf gevraagd. Men heeft voor die werken eenige werk lieden gebezigd der gemeenten Steele en Mariakerke en een veertigtal werklieden der stad. Het gedacht der bestendige Deputatie was verdeeld (drie stemmen tegen drie) wanneer de Gouverneur voor de verbreking geheld heeft.. In tegenwoordigheid der verontwaar diging der inwoners, vraagt de Gouverneur nu het beroep. Zoo gaat het: als men de stoppe in 't vuur heeft gestoken en voor de gevolgen van den brand vreest, beproeft men alles van zijnen hals te schudden en het pak op een ander te leggen. 01 die kluchtspeleis ■- Wij hebben, met verzoek van overname, de volgende protestatie ontvangen. Mijnheer, De Bestendige Deputatie van den provin cialen Raad van West Vlaanderen komt de kiezing van Oostende te verbreken en noch tans wij hebben gezegepraald met 600 stem men meerderheid, wij hebben 200 stemmen meer gehad dan de volstrekte meerderheid 1 Die stoute, die schandalige partijaanslag brengt gansch de bevolking in oproer, nim mer heeft een kiezerskorps vrijer zijnen wil mogen uitdrukkende beweegredens van het verbrekingsbesluit zijn belachelijk; die zelfde Bestendige Deputatte heeft de kiezing van Breedene goedgekeurd, waar de katho lieken slechts met eenige stemmen hebben HET WEEKBLAD LIBERALE EN GRONDWETTELIJKE ASSOCIATIE van het arrondissement OOSTENDE. Oostende, 22 Februari 1896.

HISTORISCHE KRANTEN

Het weekblad van Ijperen (1886-1906) | 1896 | | pagina 1