VAN IJPEREN EN HET ARRONDISSEMENT.
Politiek, Nieuws-, Handels- en Annoncenblad.
Elfste jaar.
Zaterdag 29° Februari 1896.
Nummer 9.
BERICHT.
Verkwezeling van het officieel
onderwijs.
Alles naar den buiten.
Aschwoensdag.
Wij hebben het verwacht.
VERBREKING
der kiezing van Oostende.
De Oorzaken.
Abonnementsprijs voorop betaalbaar 3.00 fr. per jaar voor den buiten. 2.50 fr. voor stad. Per 6 maanden 1 fr. 50. Per 3 maanden 1 fr. Annoncen: 15 cent
per drukregel. Rechterlijke eerherstellingen: 1 fr. per regel. Akkoord per jaar of per maand. 5 centiemen per nummer. Afzonderlijke nummers voor artikels, enz. 4 fr. per 100
Alle berichten van verkoopingen of andere bekendmakingen ten bureele dezer gedrukt worden eens gratis ingelijfd. De annoncen voor België, ter uitzondering der beide Vlaanderen, als.
mede die voor het buitenland worden ontvangen door den Office de Publicité, Magdalenastraat, Brussel. Men wordt verzocht allo hoegenaamde artikels uiterlijk tegen Vrijdag middag vrij
en onderteekend toe te zenden. Artikelen ongeteekend of personnaliteiten bevattende worden niet'Opgenomen.
Het komiteit der liberale Associa
tie van Yperen noodigt zijne politieke
vrienden uit, die melding gekregen
hebben van hunne uitschrabbing uit
de lijsten als kiezers voor den
Werkrechtersraad, van zich onver
wijld, voorzien van gemelde stukken,
aan te bieden in het bureel der Asso
ciatie, Seminariestraat.
De reclamatiën, na het Collegie
van Burgemeester en Schepenen
voorgelegd te zijn geweest, moeten in
voorkomend geval, voor het einde
der maand Maart, aan het hof van
Beroep gezonden worden.
Wij vestigen de aandacht onzer le
zers op onderstaande regelen, welke
wij leenen aan onzen Gentschen con
frater Het Vaderland. Zij zullen
daaruit leeren hoe ons clerikaal mi
nisterie er naar streeft om de ver-
paapsching der officieele onderwijsge
stichten te bewerken
u Men heeft wel eens gezegd dat de
noormaalschool van Brugge door haar
streng uiterlijke, ietwat den schijn
had van eene nonnenschool. Het in
wendige echter droeg den stempel van
onzijdigheid en verdraagzaamheid.
Thans, sinds de aanstelling der nieu
we bestuurster in Mei 11., is het regiem
radicaal veranderd, 't Is het klooster-
beheer in zijn vollen fleur. Maar de
leerlingen die er niet toe beried waren
om dat nieuw leven mee te leven,
treuren en drukken den wensch uit
na nieuwjaar niet meer te moeten
terug keeren.
Het nieuwe bestuur voert zulke
zonderlinge, onnatuurlijke en anti-
paedagogische wetten uit, dat de
hooge overheid wel zou doen er eens
tusschen te komen. Kwade tongen
beweren dat het nieuw regiem opzet
telijk word behandhaafd, ten einde de
Staatsnormaalschool te benadeelen,
en daardoor de bisschoppelijke te be-
voordeelen.
Men oordeele, naar de volgende
feiten, al die leerlingen desnoods zou
den getuigen, of het leven daar, in de
normaalschool van Brugge, geschikt
is om er in de toekomst, nieuwe leer
lingen voor aan te werven, en of het
karakter en de moraal der leerlingen
en niet onder te lijden hebben. Den
geest der gezelligheid en het famiele-
ven zoeke men er nietin de klassen,
in de studie-en eetzalen en op de
wandelingen worden de verschillende
studiejaren van elkander afgezonderd
zij mogen met elkander geen gemeen
schap hebben, omdat zij dan ook aan
'elkander hun indrukken niet zouden
kunnen mededeelen.
In de uitspanningsuren zelfs mogen
de leerlingen van een zelfde studie
jaar, niet spreken met een van een
ander studiejaar, Geen enkele leer
ling mag b. v. naar de koer gaan om
hare behoeften te voldoen, zonder dat
zij van eene meesteres vergezeld zij
tot op den zolder toe bewaakt, be
spied.
Er hangt een zwart floers over al
les en allen er heerscht een geest
van inquisitie, van wantrouwen, van
onverdraagzaamheid, die er het leven
voor de toekomstige onderwijzeressen
alles behalve aangenaam maakt.
Geen expansie, geene kinderlijke ver
trouwelijkheid, geene oprechtheid.
Bestuursters en leerlingen mistrou
wen elkander. Alles wordt gevisi
teerd, koffers, pakken, zelfs al kwa
men die van de ouders zeiven, en al
de brieven door deze aan hen verzon
den eerst gelezen
Wij spreken niet van andere terug-
stootende maatregelen die er geno
men worden om de zoogenaamde
tucht te handhaven, ook niet van de
wijze waarop aan de leerlingen het
voedsel des lichaams wordt versterkt,
noch hoe een verfijnd stelsel van cre-
tinisatie wordt ingevoerd.
Tot later uitgesteldmisschien bin
nen kort, want het is noodig, ja drin
gend, dat het publiek ingelicht zij
omtrent het onderwijs in de gestichten
van den Staat gegeven, en het is niet
minder dringend dat de bevoegde
overheid een einde stelle aan een mis
bruik van macht, aan dweepzuchtige
bemoeiing en vooral aan een opvoe
dingstelsel, dat ons voor toekomstige
opvoedsters gansch onnatuurlijk en
verderfelijk voorkomt.
Ditmaal zijn het toch de tabakplan
ters die de zege behalen.
Sedert weken, maanden zelfs, zul
len wij zeggen, beraadslaagt de
Kamer over tabakkwestie. Alles
bijeengenomen zal er een verhooging
zijn van 5 fr. per 100 kilogr. en zal de
planter vrij van zijn tabak mogen ge
bruiken.
De belasting, invoer en accijns, zal
dus beloopen tot 75 fr. de honderd
kilos en de planter betaalt voor zijn
eigen gebruik NIETS.
Hoe zal dit de plantzucht der land
bouwers aanvuren en hoevelen zullen
er zijn die hun geburen gratis of in
ruiling van tabak zullen voorzien.
Wanneer de inlandsche tabak ver
kocht wordt, betaalt ge 20 fr. de 100
kilos en voor den vreemde 75 fr.
Maak de vergelijking maar eens,
jongens
Ge zoudt waarlijk zeggen dat ze in
de Kamer s denken dat er niets anders
meer dan buitenlieden bestaan en dat
de stedelingen ten hoogste goed zijn
om allerhande lasten te dragen.
Verledene week viel er boetveardigheid
te doen. Bij het kruis des levens, dat ons
allen al zoo zwaar om dragen is, moet er
nog een op 't voorhoofd komen. Memento
quia pulvis es Onthoud dat ge van asch
zijt
Met plezier alleenlijk kunt ge dat wel ont
houden zonder 's morgens vroeg in eene kille
kerk te gaan kou lijden. Zoo ten minste denkt
er de meerderheid, de overgroote meerder
heid onzer bevolking over. En ze laat het
kruiskenshalen over aan meid en kwezels
die ge dan 's morgens door de straten ziet
stappen met vreemdopziende gezichten, de
eerste alsof ze iets droegen dat wel eens ka
pot zou kunnen vallen, de tweeden net als
de kinderen wier ouders hun gezegd hebben
dat er een kruisken op hun voorhoofd staat
omdat ze gelogen hebben. En bij de laatsten
is 't een kruis der leugens ongetwijfeld.
Hoe ze dat durven in een tempel binnen
gaan dien ze voor heilig houden en daar een
heilig teeken op het voorhoofd laten druk
ken, na twee drie dagen slempen en brassen
zooals vele meiden het plegen te doen met
Vastenavond, zie dat gaat ons lomp slede-
lingenverstand te boven.
Dat is een kettersch redeneering, niet
waar? Ge begrijpt misschien niet hoe het
dak van de kerk ons niet op 't hoofd valt
Geen nood Wij houden het voor deftig en
eerlijk, de waarheid te zeggen, en we dur
ven ze zeggen, zeis aan degenen die de kruis-
kens zoo gemakkelijk uitdeelen alsof 't con
fetti waren
Maar propos, zou de geestelijke van
den lompen koster die den zwartpot vast
houdt spreken we niet eens zou de onder
pastoor die u 't kruisken op het voorhoofd
drukt zelfs weten dat hij zich aan een hei-
densch gebruik bezondigd Zou hij dit in 't
Seminarie geleerd hebben Waarschijnlijk
niet. En toch is 't zoo. Al wat met asch en
den Vasten iets te maken heeft stamt af van
de heidensch gebruiken in zake van boet-
veerdigheid. De gewoonte van zich asch op
het hoofd te strooien en den Vasten bestond
lang voor er ooit van Kristus of Kristenen
spraak geweest was. 't is eene aloude
Heidensche geplogenheid.
De Katholieke Kerk heeft met dit gebruik
gedaan even als met zoovele andere die ze
tot de hare gemaakt heeft. Ge moogt dat wel
niet zeggen zonder voor een Ketter geschol
den te worden in de pres die betaald wordt
om de leugenen der Kerk te verdedigen,
maar 'tis niet om dien naam van Ketter te
ontgaan dat wij de waarheid in haar put zul
len houden.
Al de gebruiken der kerk zijn op 1 ugenen
gegrondvest en beletten de menschen den
weg vóór zich te zien dien zij in het leven
hebben af te leggen en vooral degene achter
zich dien hun voorgangers hebben afgelegd.
De kerk alleen houdt de officieele leugen in
de wereld en zet ze als waarheid op een
troon. A! wat van haar komt moet bestreden
worden door alle eerlijke helderziende men
schen.
De Gouverneur vraagt het beroep.
Ziehier de drie zonderlinge grieven welke
de katholieken van Oostende hebben aange
haald om de gemeentekiezing te doen ver
breken
1° Een kapitein der burgerwacht had ge
zegd, met zijne vrienden zijnde, dat, indien
de luitenant die op rang stond gekozen werd,
hij eenige prijzen zou geven vooreenen prijs
kamp in het schieten
2° De vrederechter Verstraeten, over eeni-
gen tijd overleden, had duizend franken na
gelaten om in brooden uitgedeeld te worden
aan de kinderen die de gemeentescholen bij
woonden. Die uitdeeling is gedaan geweest
in het bureel van weldadigheid gedurende
de kiesperiode (maar het is bewezen dat deze
uitdeeling niet vroeger kon plaats hebben);
3° Eindelijk waren er timmerwerken te
verrichten in het Park Leopolddie werken
zijn uitgevoerd geweest (gelijk elk jaar) in
het begin van den winter, dus in de maand
November zij waren overigens luidop door
de katholieken zelf gevraagd.
Men heeft voor die werken eenige werk
lieden gebezigd der gemeenten Steele en
Mariakerke en een veertigtal werklieden
der stad.
Het gedacht der bestendige Deputatie was
verdeeld (drie stemmen tegen drie) wanneer
de Gouverneur voor de verbreking geheld
heeft.. In tegenwoordigheid der verontwaar
diging der inwoners, vraagt de Gouverneur
nu het beroep.
Zoo gaat het: als men de stoppe in 't vuur
heeft gestoken en voor de gevolgen van den
brand vreest, beproeft men alles van zijnen
hals te schudden en het pak op een ander te
leggen.
01 die kluchtspeleis
■-
Wij hebben, met verzoek van overname,
de volgende protestatie ontvangen.
Mijnheer,
De Bestendige Deputatie van den provin
cialen Raad van West Vlaanderen komt de
kiezing van Oostende te verbreken en noch
tans wij hebben gezegepraald met 600 stem
men meerderheid, wij hebben 200 stemmen
meer gehad dan de volstrekte meerderheid 1
Die stoute, die schandalige partijaanslag
brengt gansch de bevolking in oproer, nim
mer heeft een kiezerskorps vrijer zijnen wil
mogen uitdrukkende beweegredens van
het verbrekingsbesluit zijn belachelijk; die
zelfde Bestendige Deputatte heeft de kiezing
van Breedene goedgekeurd, waar de katho
lieken slechts met eenige stemmen hebben
HET WEEKBLAD
LIBERALE
EN GRONDWETTELIJKE
ASSOCIATIE
van het arrondissement
OOSTENDE.
Oostende, 22 Februari 1896.