VAN IJPEREN EN HET ARRONDISSEMENT.
Politiek, Nieuws- Handels- en Annoncenblad.
Chemin de fer
^e^Tiende jaar.
Zaterdag 9" Juli 1898.
Nummer 28.
Chemin de Fer Vicinaux.
Patronageo en Congregatiën.
Tegenstrijdigheden.
Hermrichting der Burgerwacht.
Abonnementsprijs voorop betaalbaar 3.00 fr. per jaar voor den buiten. 2 50 fr. voor stad. Per 6 maanden 1 fr 50 Per 3 maanden 1 fr. Annoncen: 15 cent
per drukregel. Rechterlijke eerherstellingen: 1 fr. per regel. Akkoord per jaar of per maand. 5 centiemen per nuram n*. Afzonderlijke nummers voor artikels, enz. 4 fr. per 100
Alle berichten van verkoopingen of andere bekendmakingen ten bureele dezer gedrukt worden eens gratis ingelijfd Do annoncen voor België, ter uitzondering der beide Vlaanderen, als
mede die voor het buitenland worden ontvangen door den Office de Publicité, Magdalenastraat, Brussel. Men wordt verzocht alle hoegenaamd© artikels uiterlijk togen Vrijdag middag vrij
un onderteekend toe te zenden. Artikelen ongeteekend of personnaiiteiten bevattende w orden niet opgenomen!
Heures de, départ rf'YPRES pour
1 Juillet 1898.
YPRES-FURNES.
FURNES-YPRES.
YPRES-KEMMEL.
WARNETON-KEMMEL.
KEMMEL-YPRES.
Maakt u meester van de jeugd en
van de vrouwen, zeide eens een
jesuiet, en gij zult de wereld beheer-
schen.
Dat willen onze dompers in prak
tijk stellenze klampen de jeugd aan,
niet alleen in de scholen, maar ook
daarbuiten ze klampen de vrouw
aan niet alleen in de kerk maar nog
meer elders.
In al de scholen hebben ze nog
geen invloed genoeg, om de kinderen
openlijk den haat en de verachting
voor andersdenkenden te durven
voorbehouden.
In de kerk is het publiek te groot
en te uiteenloopend, om de vrouw
onbedektelijk tegen vrijzinnige echt-
genooten broeders of geburen tot
plichtverzuim, bespieding en plagerij
op te wekken.
Daartoe dienen de patronagen en
de congregatiën.
Door uitdeeling van snuisterijen,
pakjes tabak, sigaren en andere
onbeduidende dingen worden de kin
deren naar de patronage gelokt. Nu
en dan hebben er ook wel uitdeelin-
gen plaats van mutsen, vesten, broe
ken enz., om de ouders gunstig te
stemmen.
In de patronage, heet het, wordt
aan de kinderen hunnen catechismus
geleerd, die zij anders spoedig zouden
vergeten en hunne plichten van
christene menschen voor oogen ge
houden. De moeder zendt er de klei
nen heen, vader is er onverschillig
aan.
In de patronage wordt dan door
een broederken of door een pastoor
portret geschilderd van liberaal en
nu ook van demokraat. Zulke lieden
zijn gedoemd tot de eeuwige duister
nis, zij zijn Gods vijanden, het zijn
verachtelijke wezens, het zijn hel
honden.
Ia de patronage worden liedekens
geleerd waarvan inhoud en vorm
geheel geschikt zijn om alle schoon
heids- en waarheidsgevoel te ver-
dooven; al wat de kinderen er te
hooren en te zien krijgen is bestemd
om hunnen geest voor redeneering,
voor rechtzinnigheid en voor onaf
hankelijkheid onvatbaar te maken.
Van ware burgerdeugd, van oor
deel, overleg en nadenken van
vrijheid en andere gaven die den
wezenlijken menschen kenmerken is
er geene spraak.
Al wat men er bedoelt is het kind
voor te bereiden, later als mensch
gedwee alle drogredenen zonder knip-
oogen te slikken hem tot een buig
zaam werktuig te maken van het
fanatism hem eraan gewend te
maken afstand te doen van zijn eigen
denken, van zijn innerlijke wils
kracht,in ruiling voor eene lekkernij,
in ruiling van een geschenk. Het
kind leert er den weg naar de
secties.
In de congregatiën gebeurt nage-
noeeg hetzelfde. Jonge meisjes en
getrouwde vrouwen, (liefst invloed
rijke personen) worden er tot de
vinnigste kwezelarij opgestuwd. De
uiterlijke plechtplegingen van den
godsdienst vervangen er alle denken.
Men bidt er rozenhoedjes, zingt er
ave's, houdt er feestjes en partijtjes,
waarop alle vrijzinnigen als helsch
gebroed worden afgeschilderd.
Van ware zedelijkheid, van
liehaamsreinheid, moederzorg, vrou
wenplicht wordt er nooit gesproken
maar van sermoenen, van vespers,
van kiezing en bemoeiing daarmee,
wordt er bijzonderlijk veel geram- en
gefluisterd.
Vele vrouwen vergeten daar dat
hunne plaats in hun huis is, vele
vrouwen vergeten er hunne roeping,
krijgen lust in de feestjes en lust
vooral in 't mooie werk der kom-
meerderij
Als de congregatie al lang gedaan
is staan er nog groepjes hier en daar
over het huishouden van anderen te
wawelen en te liegen, of maken
wandelingskens die niet altijd tot
stichting dienen van 't publiek, of
wonen partijtjes bij waarin de liefde
voor een goeden slok godvruchtiglijk
wordt beoefend.
De klerikalen, spreek toch van de
klerikalen niet, dat is nu het won-
derste \olkje dat leeft onder de kap
van Gods lieven hemel.
Wat ze ook vooruitzetten, bewe
ren, bevestigen, bezweren, immer
moet ge het tegenovergestelde voor
waarheid nemen.
Eenige staaltjes ten bewijze
Die menschen loopen gedurig met
het woord vrijheid in de mond, zij
liggen er voorop de knieën, zij schrij
ven er over in hunne bladen, -zij be
zingen ze in hunne liederen, en wat
verstaan zij nu wezenlijk door dit
edele woord?
Niets anders dan vrijheid voor hen
en onderdrukking voor anderen.
Waren ze meester, waren ze heel
en gansch de baas, konden ze ons
naar de lang vervlogen tijden terug
dringen ze zouden ons een dansje
leeren.
Menigeen van ons zou in de vol
gende eeuw niet meer vertellen dat
er ooit gewetensvrijheid door de Bel
gische grondwet gewaarborgd is ge
weest.
De brandstapels zouden elk gorgel
geluid tot zwijgen hebben gebracht,
maar intusschen: Leve de vrijheid!
Den Koning! o de Koning is hun
afgod. Zij streelen, zij vleien, zij be-
wierrooken hem, immers als grond
wettelijk vorst keurt Hij al de daden
goed der klerikale ministers, alle we
ten, ook de hatelijkste worden door
Hem geteekend en aldus uitvoerbaar
gemaakt.
Wordt er nu nopens den vorst eens
een woord gesproken, dat niet gansch
in den haak is, dan springt de minis
ter verontwaardigd op, de gansche
rechterzijde vliegt recht gn dan klinkt
en galmt het
Leve de Koning.
Maar keeren de kaarten, komt een
vrijzinnig bestuur aan het bewind en
vervult de vorst nogeens dezelfde
plichten, dan wordt de Koning aan
gevallen, bedreigd, gehoond als de
eenvoudigste liberaal, en de dagbla
den, die thans lafhertig knielen en
zegezangen aanheffen, slaan dan de
scherpste toonen aan van veront
waardiging en spotternij jegens den
vorst.
Maar toch: Leve de Koning!
Het vaderland! Och, hunne liefde
tot den duurbaren geboortegrond is
grenzeloosZe droomen er van, ze
kunnen er 's nachts de oogen niet van
luiken.
Maar als het er op aankomt het
soldatenpak aan te trekken, als de
alarmkreet klinkt dan blijven de
moedige mannen stilletjes te huis; de
arme volksjongens zijn goed genoeg
om ransel en geweer te dragen en
den geboortegrond te verdedigen.
Maar tochLeve het vaderland
En het onderwijs? Waar is de tijd
dat de klerikale partij zoo trotsch
was op den inderdaad wonderbaren
spoed waarmede zij hare vrije scho
len stichtte.
Vrije scholenJa zeker, de katho
lieken wilden met den Staat niets ge
meens hebben, zij hadden geld en op
offering genoeg om hunne talrijke
onderwijsgestichten te onderhouden;
zij wakkerden alle onderwijzers aan
hunnen eed ontrouw te worden en
beloofden hun gouden bergen!
Maar, andere tijden, andere zeden.
Versche ministers komen aan het
bestuur, eene nieuwe meerderheid
beschikt over de lotsbestemming van
Belgie, en de vrije scholen verdwij
nen als het kaf voor den wind.
Eene voor eene laten zij zich aan
nemen, zij strijken vette toelagen op,
zij dulden thans het bezoek der
schoolopzieners, en wat meer is, hun
ne schepselen, die het officieel onder
wijs hadden verafschuwd, krijgen nu
vetbetaalde plaatsen en nestelen in de
begrooting als muizen in den kaas,
Maar wij moeten eindigen, al zijn
er nog honderden punten aan te ha
len waarop de groote klerikale partij
zichzelve heeft tegengesproken en ha
re heiligste grondbeginselen heeft
verloochend
Voor het smeer
Likt de kat den kandeleer.
Een Brusselsch blad verzekert dat de re
geering reeds eene beslissing genomen heeft
voor de nieuwe uniform der burgerwacht,
doch er wordt bijgevoegd dan de blauwe van
den tweeden ban bun oud uniform zullen
mogen blijven dragen.
Ziehier wat hieromtrent vastgesteld is ge
worden De huidige jas zal vervangen wor
den door eene tuniek met roode bies. De
buikriem zal boven op de tuniek worden
vastgeriemd en het kardoeszakje alsook de
veldflesch dragen.
De mantel met koperen knoppen zal ver-
HET WEEKBLAD
Poperinghe, 5-30 6-53 8-52 9-03 9-43 10.52
11-45 2-46 3-43 6-24 8-11 9-41
Houthem, 5-08 8-00 10-57 12-33 5-02 7-38
Comines 5-08 8-00 9-41 10-57 12-33 2-29
5-02 7-38
Comines-Armentières, 5-39 8-25 11-27 3-18
5-45 9-17
Roulers, 6-41 7-44 10-19 11-58 2-34 3-48
6-23 7-37.
I.anghemarok-Ostende, 6-54 9-48 11-57 3-39
6-07. (4-00 's m. en 8-13 's av. totCortemarck),
Courtrai, 5-08 8-00 9-41 10-57 12-33 2-29
5-02 7-38.
(.ourtrai-Bruxelles, 5-08 8-00 9-41 10-57 2-29
5.02.
Courtrai-Gand, 5-08 8 00 10-57 2-29 5-02
7-38.
De Poperinghe vers Hazebrouek, 7-11 9-19 12-03
4 01 6-38 8-28.
4-41 7-23 9-46 1-01 3-51 6-26
10-30 (le samedi seulement).
4-45 7-27 9-50 13-05 15-55 18-30
10-24 (les mercredis seulementj
7.00 10.00 11.20 13.30 16.00 18.30 20.10
KEMMEL-WARNETON.
7.23 10.26 12.26 13.56 16.26 17.47 18.56 20.36
KEMMEL-NEU VE-ÉGLISE.
6.03 7.23 9.13 11.46 13.56 16.26 22.07
NEUVE-ÈGLISE-KEMMEL.
5.47 7.07 8.22 8.57 10.10 12.10 14.30 17.31
5.27 8.00 8.37 11.10 13.10 15.40 17 10
19.00 21.30
6.03 8.3S 9.13 10.26 11.46 14.46 17.47 19.37