't Nieuwsblad is kwaad. Het muziek der Oud-Pompiers te Oostende. Een wonder orkest mensch. Examen. Een doek er over a. u. b. Cirque Sosmam. Poperinghe. Burgerstand der Stad Poperinghe. Landbouw. de geleide van den beroemden Mécènes, die het licht van den H. Geest in zijnen neus, pardon, 'k wil zeggen in zijn hart draagt, en die niet bekwaam zijn op eene behoorlijke ■wijze te buigen voor het H. Sacrament. A. M. D. G. Eindelijk, om 9 1/4 ure, groot vuurwerk, waar de Yperlingen het overige van de 6450 fr. zullen zien vervliegen in vuurpijlen, en ander oogverblindende wonderheden, die niet bekwaam zullen zijn één enkelen vreem deling in de stad te houden. Den Maandag 15 Oogst, geene officieéle feesten; processie op St. Jacobs, 't is te zeg gen eene S11' editie van de kavalkade van O. V. van de Vesten. Karei. Hebt gij gedaan Sus. Neen, ik heb nog een feest aan te stippen, en wel het bijzonderste van al deze die ter gelegenheid van Tuindag zullen ge geven worden; ik bedoel het visschen met de lijn. Ziedaar ten minste eene gelegenheid om vreemdelingen aan te trekken en eenig ver teer in en buiten stad te doen ontstaanmaar 't ware jammer dat er niets ware dat pleit voor onze feestbezorgers, Luister, Karei, wil ik het u rechtuit en zonder omwegen zeggen. Als men Snrmont de Volsberghe heet, en Burgemeester van Yperen is, moet men alle schaamtegevoel verloren hebben om zijnen naam onder zul ke programma te plaatsen, want in der gelijke omstandigheden ontaard den naam van onzen eersten magistraat in Menschen- fopper. Het Nieuwsblad kan niet dulden dat de liberale gazetten onzer stad hunne meening hebben gezegd over de Processie van O. L. V. van de Vesten. Een liberaal, zegt het, is een onverzoenlijke vijand van al wat godsdientig is». En na die schoone zin snede valt het uit tegen het Weekblad en de Strijd. Bepalen wij ons met te wêerleggen wat het onnoozel vuil papiertje ons verwijt Maar wilt gij nu nieuws weten zegt het. Dit zelfde Weekbladdat de pro- cessie uitgeeft voor fiasco en mislukte bakte, heeft nogthans en (sic) rap bij ge- weest om programma's van die processie te drukken en te verkoopen aan 5 centie- men. En wat nog kluchtiger is wilt gij schoons photographiën hebben van den stoet? gij kunt er krijgen bij 't« Week- bladze staan daar ten tooge en te koope (Wij danken 't Nieuwsblad voor de reklaam. De verkoop gaat goed en zal nu nog Deter gaan.) Daaraan ziet ge hoe serieus die gasten zijn als ze schrijven dat de godsdienst en de kerke een winkel is.- Welnu, Nieuwsblad, wij zullen u doen opmerken dat er een merkelijk verschil bestaat tusschen de schrijvers en den uitge ver van het Weekblad. De schrijvers zeggen hunne meening, en bemoeien zich weinig met den handel welken de uitgever drijft. Zoo is het niet bij u, o vrijheidlievend bladje, uw uitgever mag maar verkoopen wat zijne meesters willen, den onzen laten wij vrij. En indien gij uwen uitgever ook vrij laat, het is onze schuld niet dat de man het initiatief niet gehad heeft voordeel te trek ken uit een feest dat gij zoo zeer en zoo veel opgehemeld hebt. Is het dan verboden voor zijnen winkel te zorgen en de exploitatie, door u op touw gezet, te benuttigen om omdanks u en uwen uitgever geld te slaan Wie niet koopen wil, late het daar, wij bemoeien ons daar niet mede en de speculatie van onzen uitgever verandert niets aan onze meening. Nieuwsblad, houd op uwe lichtgeloovige lezers om den tuin te leiden en leert eene onderscheiding te maken tusschen de per sonen die gij aanvalt. Het is Zondag laatst dat dit muziek naar Oostende geweest is om er 's middags een Concert op de groote markt en 's namiddags om 5 ure eene Concert inde Kursaal te geven. Veel volk was er 's middags op de groote markt, maar nog meer en schooner publiek i was er om het muziek onder 't bestuur van i den talentvollen heer H. Moerman, in de Kursaal te komen toejuichen. Vele kenners van muziek waren er te genwoordig en hebben persoonlijk M. H. Moerman de hand gedrukt en gelukwen- schingen toegezeid. Een schoone banier en een gouden Eer metaal werd in naam van 't stadsbestuur, aan den heer Moerman overhandigd daar op volge de brabangonne. Hieronder laten wij een artikel volgen, getrokken uit een Oostendsch dagblad VEcho d'Ostende La Musique des Anciens Pompiers d'Ypres, k Ostende. Sensationnelle entrée que celle de cette belle musique, débouchant, dimanche matin, du pont de la gare pour gagner la place et l'hötel de ville, précédée de notre harmonie communale, tambours et clairons en tête, et membres du Comité a la suite. Belle tenue, trés martiale, trés sombre et du meilleur efïet, comme celle, du reste, des musiciens d'Euterpe, que nous avons déja louée en son temps. Mais pourquoi, demanderez-vous, ce titre, cette étiquette d'Anciens Pompiers? On est pompier, que diable, ou on ne Test plus. Eh bien, c'est justement ga, grèce i la politique cléricale, cette musique des pompiers, qui était avant la chute de l'administration libé rale de la ville d'Ypres, Tharmonie du corps, en même temps qu'harmonie communale, est devenue musique indépendante, ne vou- lant pas, sans doute, composée de libéraux, comme elle Test, jouer ses airs les plus va- riés pour messieurs les cléricaux. On n'a pas oublié qu'a Ypres, la lutte des deux partis est toujours des plus ardentes, et Ton se souvient de celle que soutint M. Brunfaut, ancien conseiller communal, frère de notre directeur du Kursaal, a propos du maintien du collége libéral. Bref, a la suite de vexations de la part des catholiques arrivés a l'hötel de ville, tous les membres donnèrent spontanément leur démission, et c'est la musique reconstituée, non moins spontanément, sous la présidence du même et sympathique M. Brunfaut, que nous applaudissions et acclamions avant- liier, lorsqu'avec une correction toute mar tiale, elle défila sur la Grand'place, après une excellente exécution sur le kiosque. A une heure et demie, un grand banquet réunissait a l'hötel St-Sébastien tous les membres et quelques invités, entr'autres le président d Euterpe M. Emile De Breyne, son secrétaire M. Auguste Chenot, M. De Taeye et M. Armand Cluzeau, gendre de notre sympathique bourgmestre et Tun des membres du comité des plus zélés, des plus dévoués, car il assiste régulièrement a tou- tes les réceptions, et Dieu sait, si en ce mo ment, elles sont nombreuses. II va sans dire qu'au dessert de nombreux toasts des plus amicaux ont été échangés on a bu a la prospérité des deux grandes phalanges musicales d'Ypres et d'Ostende, et en termes excellents, MM. Brunfaut, De Breyne, Chenot et Cluzeau ont encore par de gentils speeches, resserré, si possible, les liens d'amitié qui unissent déjè. les musiciens d'Ypres et ceux d'Ostende. Finalement, une invitation en régie a été faite a ces derniers, de vouloir bien venir, en corps, a Ypres, l'hiver prochain, oh une réception chaleu- reuse et vraiment cordiale les attendait. Cette invitation a été accepiée d'enthousias- me, et nul doute que eet hiver, Euterpe ne soit acclamée k Ypres, comme nous avons acclamé, avant-hier, la musique des Anciens Pompiers de cette antique et artistique cité. Une coupe de champagne a élé vidée en- suite chez l'aimable directeur du Kursaal, heureux de recevoir son frère et les amis de Texcellente harmonie, parmi lesquels, M. Dalmote, qui fut un des promoteurs les plus ardents, les plus dévoués de la nouvelle harmonie. Un homme charmant, du reste, et que M. Chenot a eu l'heureuse idéé de fé- liciter, ce qui a fait naitre de chaleureuses acclamations. Nous ne suivrons pas davantage la musi que d'Ypres dans le brillant concert qu'elle a encore donné vers le soir, au Kursaai, sous la direction de son habile chef M. Moerman. L'exécution a été, cela va sans dire, par- faite, et le succès de nos musiciens Yprois a été complet, lk cumine ailleurs, c'est-a-dire pendant toute cette belle journée, dont ils garderont longtemps le souvenir. Si les échos en arrivent jusqu'a Ypres, et ils y arriveront, la présence ici de certains personnages, nous en étant un sür garant, les méchants rivaux de Texcellente et libé rale musique des anciens pompiers d'Ypres, en feront certes une jaunisse. Ainsi soit-il De terugkomst maandag avond, van het muziek was een waar zegenpralend bewijs. Bij het aankomen van dea trein hoorde men niet dan kreten en geroep van blijdschap. Meer dan 10,000 menschen waren daar te genwoordig om de Oud-Pompiers toe te juichen. In de straten was men bijna ver ongelukt, en niettemin zong en sprong de groote menigte het vrolijk pas redoublés gemaakt door den sympatieken bestuurder M. H. Moerman. Gedurende den doortocht waren er ben gaalvuren ontsteken die de groote massa volk nu in het rood dan in het groen ver lichtte. In een woord, men moet bekennen dat alle ware Yperling fier en altijd bereid is om de oud-pompiers, wanneer zij lau: weren behalen, te komen toejuichen. Zondag laatst toen wij de Oud-Pompiers vergezelden naar Oostende hadden wij de gelegenheid een recht aangenaam uurtje te slijten in het hotel Sc Sebastiaan, waar de Oud-Pompiers afstapten. De heer F. Van Hemel, gansch alleen, ver gastte er ons op een aangenaam orkest. De man mag zich gelukkig achten niet twee honderd jaren vroeger geboren te zijn, hij zou sedert lang hebben kennis gemaakt met den brandstapel, want wat hij uitvoert grenst aan het bovennatuurlijke. Stel u voor Een klavier, daarboven 44 klokken, langs beide zijden, trommel, grosse-caisse, cimba len, triangel en een kanon. Onder het klavier drie koekoeken. Dit alles wordt door Van Hemel alleen in beweging gebracht. Hij speelt de piano en daar gaan de klok ken aan 't bellen, daar begint de trommel te slaan, de grosse-caisse te donderen, de triangel te klinken, de koekoek te roepen en dit alles in zulke welluidende akkoor den, zoo flink op maat dat men zijne verba zing niet meester is. Dan neemt hij zijn piston, haalt er eer lijke tonen uit, terwijl hij smakelijk eene pijp rookt, en weer gaat het gansch orkest aan den garig. 't Is ongelooflijk en toch waar 1 En zeggen dat alles van 's kunstenaars eigen uitvinding is. Overal geniet hij dan ook den grootsten bijval en het ware te wenschen dat M. F. Van Hemel voor eenige dagen met Tuindag naar Yperen kwam, ik ben zeker dat hij hier goede zaken zou doen daar iedereen hem zou gaan toejuichen en bewonderen. Mijnheer Robert Joos van Yperen, oud leerling van het afgeschaft stadscollegie en van het Collége de l'union komt met on derscheiding zijn 2e exaamafte leggen, voor den jury van Gent, als kandidaat in natuurlijke wetenschappen en kandidaat in medecijn. De schrijnwerkers hebben hier de ge woonte met de doodkisten in vollen dag en zonder eenig deksel door de straten te gaan. Dit zou niet mogen toegelaten zijn en ten minste zou men er een zwart doek moeten over werpen, gelijk het in andere steden voorgeschreven is. Raad aan wie het toekomt. Met genoegen vernemen wij dat de cirque Sosman gedurende onze kermis eenige luisterrijke vertooningen zal geven, onge twijfeld zal er als vroegere jaren veel volk naar toe trekken. Menige jaren bezoeken zij onze feesten en altijd hebben zij veel bezoe kers gehad om rede dat men zeker is eenen aaugenamen en schoonen avond door te brengen. BURGERSTAND. van den 22 tot den 29 Juli 1898. Geboorten. Mann. geslacht 5| Vrouwelijk id. 3. Huwelijken Berquin Achille, daglooner, en Allein Ca roline, dienstmeid. Delva Gustave, negociant, en VandenBo- gaerde Hélène. zonder beroep. Overlijden». Alleman Gabrielle, 9 jaren, scholierster Mondstraat. Meersseman Sylvie, 46 jaren, huisvrouw, echtgenoote van Broucke Julien, Vleesch- houwerstraat. Lesage Séraphine, 40 jaren, zonder beroep, ongehuwd, Rijke Klarenstraat. Sohier Mathilde, 33 jaren, kantwerkster, echtgenoote van Ramskindt Jules, Meenen- straat. Einders beneden de 7 jaar. Mannelijk geslacht, 4. Vrouwelijk id. 1. Diefstal. Woensdag, 27 dezer, rond 12 ure 's nachts, zijn er dieven binnengedrongen, bij Edouard Beheyt, schoenmaker te Poperinghe, heb ben er 70 paar schoenen medegenomen; den zelfden nacht, rond 3 ure 's morgens,' toen zij aan d'herberg den Busseboom ge komen zijn, hebben 2 comiezen die daar ver borgen waren de dieven achtervolgd tot dat zij genoodzaakt waren de gestolen schoe nen te laten vallen, om ze terug te geven aan Beheyt. Spijtig dat zij de dieven niet herkend heb ben. Een onderzoek is ingesteld. Ongeluk. Vrijdag morgend is er eenen man ver dronken in den waterput van landbouwer Louis Poel. Tot heden is hij onbekend, niets op hem hebbende die zyn naam of woon plaats kon aanduiden, heeft men hem naar het gasthuis overgebracht. van den H tot den 21 dezer maand. GE BOORTEN. Mannelijk 4. Vrouwelijk 4. HUWELIJK. Julien Demuysere, sihilder te Wervick en Emma Bruynooghe, dienstmeid te Poperin ghe STERFGEVALLEN. Pittellioen Leopold, 82 jaar, landgebrui- ker, weduwaar van Anna De-Breus, Wijk B. Struye Pieter, 75 jaar, landbouwer, weduwaar van Amelia Vanbeveren, Wijk A, Verfaille Henri, 58 jaar, brouwergast, weduwaar van Zenobie Duron, Veurnestraat. Rooms Joannes, 84 jaar, ongehuwd, Boe- schepestraat. Vercruysse Magdalena, 11 jaar, Boeschepestraat. Cornette Juliana, 57 jaar, kloosterlinge Bruggestraat. Einders beneden de 7 jaar. Mannelijk geslacht 1. Vrouwelijk id. I. Tijdstip van den Oogst. li 8 O Welk is het voordeeligst oogenblik om de graan oogst te beginnen Dit oogenblik is, voor 't algemeen, datgene waarop het graan genoegzame hardheid bekomen heeft om door de drukking der vingeren niet meer kunnen verplet te worden, maar waarop het nog week genoeg is om er de nagels der vinger ge makkelijk te kunnen indrukken. Is dat het oogenblik welk men gewoonlijk ver kiest'om de roggeen de tarwe te oogsten? Neen. De landbouwers wachten zeer dikwijls om den oogst te beginnen totdat bijna al het graan heel rijp is. Met aldus te handelen, verliezen zij de talrijke voordeelen die spruiten uit een vroegtijdig af maaien. Deze voordeelen zijn de volgende a) Het uitvallen der zaadkorrels wordt op de minst mogelijke graad gebracht; daarentegen zijn de daardoor ondergane verliezen soms aanzienlijk j wanneer het graan in een al te zeer gevorderden staat van rijpheid gemaaid wordt. Wat meer is, het zijn de rijpste korrels, welke ook de schoonste zijn, die het gemakkelijkst uit de aar vallen. b) De verliezen welke door den hagel en de on- weders veroorzaakt worden in al te rijpe oogsten zullen daardoor in eene hooge mate vermeden zyn. c) Het vroeg maaien zal ook in zekere mate het inkrimpen van het koren beletten, hetwelk zich vooral gedurende zeer drooge zomers voordoet. d) Men kan gemakkelijker arbeiders vinden dan wanneer de zomer meer gevorderd is. e) De ontstoppeling kan vroeger geschieden en men zal daardoor over een langeren tijd beschikken om den grond te bereiden voor de bezaaiingen welke op den graanoogst volgen.

Het weekblad van Ijperen (1886-1906) | 1898 | | pagina 2