VAN IJPEREN EN HET ARRONDISSEMENT. Politiek, Nieuws- Handels- en Annoncenblad. 3 4 1 ieiule jaar Zaterdag ln October 1898. Nummer 40. ml Ghemin de fer Ghemin de Fer Vicinaux. Aan de Liberalen. Eene plaaster. Gevaarlijke vergaderingen en bijeenkomsten. STADSNIEUWS. Nog eene domme spreuk van Surmont. Gelooft Surmont. A propos van brand. Abonnementsprijs voorop betaalbaar 3.00 fr. per jaar voor den buiten. 2.50 fr. voor stad. Per O maanden i fr. 50. Per 3 maanden 1 fr. Annoncen: 15 cent per drukregel. Rechterlijke eerherstellingen: 1 fr. per regel. Akkoord per jaar of per maand. 5 centiemen per nummer. Afzonderlijke nummers voor artikels, enz. 4 fr. per 100 Alle berichten van verkoopingen of andere bekendmakingen ten bureele dezer gedrukt worden eens gratis ingelijfd De annoncen voor België, ter uitzondering der bei.Io Vlaanderen, als mede die voor het buitenland worden ontvangen door den Office de Publicilé, Magdalenaslraat, Brussel. Men wordt verzocht alle hoogenaamdo artikels uiterlijk Legen Vrijdag middag vrij en onderteekend toe te zenden. Artikelen ongeteekend of personnaliteilen bevattende worden niet opgei-oaten. Heures de depart rf'YPRES pour 1 Juillet 1898. YPRES-FÜRNES. FÜRNES-YPRES. YPRES-KEV1MEL. WARNETON-KEMMEL. KEMMEL-YPRES. Het Gemeentebestuur laat over tot het opmaken der nieuwe kiezers lijsten voor toekomende jaar. Het is op deze lijsten dat in 1899 de gemeentekiezing zal plaats heb ben. Het is dus van het grootste belang, dat elkeen al zijne rechten doet kennen. Wij doen eenen bijzonderen oproep tot de liberalen die drager zijn van diplomas of eigen goed bezitten, het zij persoonlijk of in onverdeeldheid die rond Yperen gelegen is. Het is het gepast oogenblik om zijne rechten te doen gelden. Men kan al de noodige inlichtingen bekomen op het bureel der Liberale Associatie. 't Gaat er akelig toe op den kriste- lijken buiten. Een klerikaal blad hangt van den toestand een'tooneel op, dat huiveren doet. Het spreekt van dronkenschap, baldadigheid, vechten, moorden en zedeloosheid; van zuipen, vloeken en nachtrumoer; van wanluidend mu ziek; van beken drank, die verande ren in stroomen bloedvan gruwe len, die ombarmbartig bedreven en stilzwijgend worden afgezien van slemperijen en ondeugd en uitspat tingen... en vele andere lieve dingen meer. Het bekent dat de opvoeding des volks nog te maken is. Ja, zeker, heilige confrater veel geld is nutteloos verspild aan de ont wikkeling der buitenbevolking/Thans nog werpt het gouvernemeut dage lijks reusachtige sommen te grabbe len tusschen al de op-voe-dings-ge- stich-ten, die onder het bestuur van 'nen oolijken pastoor, een zedig non netje of een heilig liefdebroerken, de beschaving der dorpelijke hoop des vaderlands behartigen. Maar zeg eens, waar blijft dan de invloed van uwen godsdienst, waar zijn de weldoende vruchten van uw vrij katholiek onderwijs Dat alles is dan nul en van geener waarde, ais een goed werk na eene doodzonde Al uw pogen, al uw strijden, se dert jaren, sedert eeuwen is dus nut teloos geweest en uw heilige geest machteloos Want gij zult niet ontkennen, niet waar, dat is ons arm Vlaanderen de geestelijke gezanten des heeren,onder de goddelijke bescherming van num mer 3 der heilige eendrieheid de hooge hand hebben gehad over 't onderwijs en de opvoeding des volks Ge zult niet beweren dat de korte wetgeving van 1879 een schadelijken invloed heeft uitgeoefend op de bui tenbevolking Immers de goedzakkige liberale meerderheid, die u betaalde, liet u nog de vrijheid de vaderlandsche in stellingen aan te vallen en in den grond te boren; iets wat waar schijnlijk bij de eerste politieke om keering niet meer gebeuren zal. Neen, zoo gij thans na lange jaren beheer nog bekennen moet dat gij geene goede uitslagen hebt bekomen, is het een klaar bewijs dat gij uwe plichten niet hebt gekweten, dat de heilige geest geslapen heeft, en dat de godsdienst beschavend werkt op de menigte... als eene plaaster op een houten been. De pastoor zal prediken. Stel hem voor in den kansel. Hier wordt een stoel piepend verplaatst, ginder klinkt nog en gesmoord gekuch, en dan heerscht heilige stilte onder de angstig zwijgende menigte, wachtend in de geheim- nisvolle duisternis, zweeft in het huis des heeren. Dan klinkt zacht, heel zacht eene brok latija, maar langzamerhand verheft zich de stem van den gewijden redenaar en het dondert onder de tempelbogen Ziet ge daar ginds in dat huisje die jonge moeder gezeten [Daar, ginds, dat, die jacht op effekt, pastoorsstijl Ziet gij daar ginds in dat huisje die jonge moeder gezeten 1 Weet daarbij, (dan verstaat gij die uitdrukking van smart, die gij op haar gezicht leest), weet, dat de moeder naam tot schande haar is, tot schande haar is, jacht op effekt!) en dat zij voor het kind, dat aan hare borst ligt, niet heeft durven danken, als voor een zegen des Heeren Weg is hare eer, weg hare ruste, hare vreugd, haar leven is verwoest eu ver bitterd van hare ouders, wier loon en kroon zij eens was, en zij weent en zij giltVer leider VerleiderDaar in dat nachtkot, stamelt zij, op de kermis, heeft hij lachend" mijne gewetensrust en mijne levensheil voor altijd verwoest En dit alles, uitgegalmd met trillende stem, op gepast stijgenden en dalenden toon, maakt, onder 't flakkeren eener was kaars, in de schaduw van 't kruisbeeld, diepen, allerdiepsten indruk op de schaar der geloovigen. Maar bestendig is die indruk niet omdat de heilige taal onwaarheid was. En leugen duurt niet lang spoedig komt immers de overweging en dan is de landman overtuigd dat die arme jonge moeder in de herberg niet werd verleid. Hij heeft wel gezien wat er omging in de danszaal, en bemerkt dat de zonde niet daar geschiedt. De vurigste jongeling durft er zijn poezellig meisje nauwelijks een kusje geven. De kristelijke jeugd knijpt liefst de kat in 't donker. En ze heeft waarachtig gelegenheid genoeg op den buiten In den winter is 't alle dagen lof, 't is pik donker en den vrijer staat ginder aan den hoek zijn liefje op te wachten, dat haar gloeiend hart daareven aan de moedermaagd opgedragen heeft. Leid ons niet in bekoring Dan komen zendingen en avondsermoe nen. In dichte drommen snelt de landjeugd naar de kerk en-terwijl de brullende pater er de liberalen vermaledijdt en door zinne- loozen praat de driften wekt en aanvuurt, die hij bestrijdt, werpt de jongen een liefde- lonkjo naar het meisje en hunkert naar het oogenblik, dat hij straks met haar alleen naar huis zal gaan I Leid ons niet in bekoring En de lezer denko niet dat wij overdrij ven elke buitenman zal overtuigd zijn dat wij waarheid schrijven, want hij weet dat lof en sermoen door het jonge volkje gretig worden vooruitgezien en niet zelden oorzaak zijn van kinderdoop en huwelijk. Daar zijn de wezenlijke gevaarlijke bijeen komsten en wij raden de ouders aan een oog in 't zeil te houden. Liever een polka dan een lof. In de vergadering van den Gemeenteraad van 21 September, sprak burgemeester Sur mont de lofrede uit van den huidigen archi varis, M. Desaegher. Deze lofrede strekte om den heer Desaegher eene verhooging van jaarwedde toe te staan, maar zij werd zoo onbehendig gedaan dat men gerechtigd is zich af te vragen of Burgemeester Surmont wel op de hoogte is van hetgene de voor gangers van den heer Desaegher gedaan hebben; zelfs, wij zullen er bijvoegen dat zijne lofrede beleedigend is voor de heeren archivarissen die zich met hart en ziel aan hunne taak hebben toegewijd. 't Is ten minste een archivaris die werkt, durfde Surmont zeggen, alsof hij had willen doen veronderstellen dat de verdien stelijke heeren J.-J. Lambin, Diegerick, va der en zoon, Cordonnier en Merghelynck, die zoovele diensten bewezen hebben, niet werktenen zich om de archieven niet meer be kommerden dan Surmont om de belangen zijner ingezetenen. Nu wat wilt gij Het vat kan maar uitgeven wat het in heeft. M. Vanden Boogaerde vroeg aan Surmont, in de zitting van den gemeenteraad, of hij op zijne belofte mocht rekenen, en deze ant woordde met een toupet de commissaire Ik heb de gewoonte niot mijne be lofte niet te houden. Moet men niet schaamteloos zijn zulks te durven zeggen, als al de Yperlingen w eten dat onze lieftallige burgemeester, van al de beloften die hij deed, sedert 1890, nog geene enkele heefc gehouden, en nooit an ders gedaan heeft, dan beloven met het in zicht de Yperlingen om den tuin te leiden? Zoo verre is het gekomen, zoo groot is het vertrouwen dat men stelt in de beloften van onzen burgervader, dat men geëindigd heeft met te zeggenGelooft Surmont en gaat God af, en gij zult geen uur moeten laten van branden! In den nacht van zaterdag 11. rond 10 ure en half sloeg men alarmonze pompiers wa ren spoedig te betn eu begaven zic'a naar het gehuchte St Etoi, waar een geweldige brand in eene hofstede was uitgeborsten. Nu vraagt men zich af wie de pompiers gevraagd heeft en wie hen het bevel heefc gegeven, naar St Eloi te gaan, dat op het grondgebied van Voormezeela gelegen is. Wij hebben altijd hooren bevestigen dat. onze pompiers slechts buiten het grondge bied van Yperen moesten gaan op de vraag der gemeente waar de ramp plaats heeft, op voorwaarde door deze gemeente betaald te worden. Men verzekert ons, zegt le Progrès, dat het de Czar (dit wil zeggen Surmmt) is die getelefoneerd heeft. Is het op aanvraag der gemeente V'oonnezeele of is het uil zijne eigene beweging Wat er ook van zij, er is een spreek woord dat zegt: die kommand eert bel a&U, en de ze vraag diende wel in de naaste zitiing van den gemeenteraad te Urde te komen. HET Poperinghe, 5 30 6-53 8-52 9-03 9-43 10.52 11-45 2-46 3-13 6-24 8-10 9-41 VIouthem, 5-08 8-00 10-57 12-33 a-02 :-38 Comines 5-08 8-00 9-41 10-57 12-33 2-29 5-02 7-38 Comines-Armentières, 5-39 8-25 11-27 3-18 5-45 9-17 Routers, 6-41 7-44 10-19 11-58 2-34 3-48 6-23 7-37. I.anghemarck-Ostende, 0-54 9-48 11 57 3-39 6-07. (4-00 's m. en 8-13 's av. tot Cortemarck), Courtrai, 5-08 8-00 9-41 10-57 12-33 2-29 5-02 7-38. ,ourtrai-Bruxelles, 5-08 8-00 9-41 10-57 12.33 2-29 5.02. Oourtrai-Gand, 5-08 8 00 10-57 2-29 5-02 7-38. De Poperinghe vers Hazebrouck, 7-11 9-19 12-03 4 01 6-38 8-28. 4-41 7-23 9-46 1-01 3-51 6 26 10-30 (le samedi seulement). 4-45 7-27 9-50 13-05 15-55 18-30 10-24 (les mercredis seulementj 7.00 10.00 11.20 13.30 16.00 18.30 20.10 K E M M E L- W ARNETON 7.23 10.26 12.26 13.56 16.26 17.47 18.56 20.36 KEMMEL-NEU VE-ÈGLISE. 6.03 7.23 9.13 11.46 13.56 16.26 22.07 NEUVE-ÈGLISE-KEMEL. 5.47 7.07 8.22 8.57 10.10 12.10 14.30 17.31 5.27 8.00 8.37 11.10 13.10 15.40 17 10 19.00 21.30 6.03 8.33 9.13 10.26 11.46 14.46 17.47 19.37 H"

HISTORISCHE KRANTEN

Het weekblad van Ijperen (1886-1906) | 1898 | | pagina 1