VAN IJPEREN EN HET ARRONDISSEMENT.
Politiek, Nieuws-Handels- en Annoncenblad.
Veertiende
Cherxiin de fer
Chemiii de Fer Vicinaux.
De zegepraal van het volk.
Vlamingen
Moord en kinderverkrachting op
den jongen Foveau, te Rijsel.
Priester Daens.
Abonnementsprijs voorop betaalbaar 3.00 fr. per jaar voor den buiten. 2.50 fr. voor stad. Per 6 maanden i fr. 50. Per 3 maanden 1 fr. Annoncen: 15 cent
per drukregel. Rechterlijke eerherstellingen: 1 fr. per regel. Akkoord per jaar of per maand. 5 centiemen per nummer. Afzonderlijke nummers voor artikels, enz. 4 fr. per 100
Alle berichten van verkoopingen of andere bekendmakingen ten bureele dezer gedrukt worden eens gratis ingelijfd. De annoncen voor België, ter uitzondering der beide Vlaanderen, als
mede die voor het buitenland worden ontvangen door den Office de PubliciléMagdalenastraat, Brussel. Men wordt verzocht allo. hoegenaamd© artikels uiterlijk tegen Vrijdag middag vrij
un onderteekend toe te zenden. Artikelen ongeteokend of personnaliteiten bevattende wórden niét opgenomen.
IJeures de départ. d'YPRES pour
1 Juli 1899.
YPRES-FÜRNES.
FURNES-YPRES.
YPRES-KEMMEL.
WARNETON-KEMMEL.
KEMMEL-YPRES.
Het gouvernement zal de schur
kenwet niet intrekken. Het zal er
geene lota aan verbeteren, geen woord
aan veranderen. Zoo zeide men ver
leden week.
Maar het volk is machtiger dan het
gouvernement, het volk is machtiger
dan al de gouvernementen te zamen
en wat het volk wil, zal en moet ge
schieden: Alle macht komt uit het
volk, en het spreekwoord zegt Vox
populi,vox Dei, de stem van het volk
is de stem van God
O! ze zouden geen duim wij ken, de
nieuwe deugnieterij zou gepleegd
worden, de dompers gekten als men
dreigde met di-> gramschap van het
volk. Wij hebben reeds zoovele schel
merijen straffeloos gepleegd, dachten
zij, dat wij ook dit er zullen door
drijven.
Als het volk niet braaf is, we zul
len er doen op schieten, we zullen er
doen op slaan en kappen, en 't zal
er mee uit zijn. En het gouverne
ment laf en ellendig als altijd, deed
gendarmen naar Brussel komen uit
alle steden van het land.
Maar niet alleen te Brussel stond
het volk op, in alle steden en ge
meenten barstte de verontwaardiging
los, overal hadden grooto betoogin
gen plaats en meetingen. Sedert 1830
heeft men zulke beweging in het land
niet meer gezien,
'T gouvernement wil niet toegeven
Maar immer wast de vlosd, immer
bruischt de volkswoede heviger op.
Slachtoffers vallen onder de slagen
van wraakgierige gendarmen en po
litieagenten, slachtoffers vallen te
Brussel en elders. Onschuldigen wor
den als dieven en moordenaars in 't
gevang gesleurd en mishandeld.
'T gouvernement zal niet toegeven!
Maar woedender bruischt de storm.
Het is geen wanorde, geen opstand
meer, 't is revolutieTe lang werd
de volkswil getart, er is geen hou
den meer aan. Het gouvernement
zal toegeven of als door een stort
vloed zal het weggerukt en verbrij
zeld worden. Wee! wee! die zich
tegen de volksmacht durft verzetten,
Toen werden ze benauwd
Ja, de zeven ministers werden be
nauwd. Tot in hunne paleizen klon
ken de wraakkreten van het volk,
de vuurschoten der razende gendar
men, de klachten- en hulpkreten der
slachtoffers. En ze beefden, ze beef
den van toorn en razernij, maar meer
nog van schrik.
Het volk wachtte
Het wachtte naar het laatste sein.
Het gouvernement moest zeggen wat
't wilde: vrede door rechtvaardig
heid, of strijd, bloedigen strijd tegen
het volk. Het stormde in de gemoe
deren, angstig maar vastberaden
wachtte men de nieuwstijdingen uit
Brussel af: recht en vrede of onrecht
en oorlog.
De schurkenwet werd ingetrokken!
Die kreet van verlossing galmde
door geheel het land. Op ieders aan
zicht stond vroolijkheid en voldoe
ning te lezen, 't was of iedereen een
zwaar en knellend pak van het hart
was genomen. Weet ge 't nieuws al?
Hebt ge gehoord welke verklaringen
Pater Boom heeft afgelegd Hebt gij
gezien welke blijdschap er heerscht
onder 't volk.
De schurkenwet is ingetrokken!
Omdat het volk gewild heeft, om
dat het volk zijne rechten heeft ge-
eischt, omdat het volk geene knoeiers
en bedriegers meer zal dulden: Weg
met de schurkenwet beeft het ge
zegd, en als bij too verslag is de
schurkenwet verdwenen.
Triomf! Het volk zegepraalt!
De eerste slag is gewonnen. De
eerste slag van den strijd voor gelijk
heid en eerlijkheid en 't is wel de
voornaamste. Nu weet het volk wat
het kan en tot welke groote dingen
het in staat is. De invloed van die
overwinning is ontzagelijk, omdat zij
aan het volk, het besef schenkt zij
ner eigenwaarde, het besef zijner on
tembare macht.
Maar de vrede is nog niet getee-
kend.
't Is alleen wapenstilstand, Voor
een luttel tel dagen zal de menigte
wachten, bedaard en kalm wachten;
maar de toegeving moet volledig zijn.
of heftiger dan ooit zal de kamp her
nomen worden, zonder rust of duur
Recht moet geschieden, en dat kan
alleen gebeuren door het invoege
brengen eener rechtvaardige volks
kieswet.
Vrienden, jubelt en juicht/ over
onze eerste zegepraal. Maar waakt
en houdt u bereid omdat men ons
niet verrasse. 't Is wapenstilstand.
De vrede zal slechts worden geslo
ten als wij voor iedereen recht, vrij
heid en gelijkheid zullen bekomen
hebben.
Een maneen stem
Elke partij hare vertegenwoordi
ging.
Ingezonden stuk
De klerikalen vieren heden met
veel plechtigheid de zegepraal door
Je Vlamingen op de Franschen be
haald op 11 juli 1302.
De geestelijkheid ook viert de ne
derlaag van het fr-ansche leger, ver
heerlijkt de helden van dit bloedig
gevecht.
Moesten de franschen, die meer
dan vaderlandsminnend, die chauvi
nist zijn, zich vergrammen omdat
een deel der Vlamingen dien dag door
feestelijkheden herinnert, en moesten
zij de duizenden Vlamingen die 's zo
mers in de fransche steenovens en
bij de fransche landbouwers werk en
eten vinden, aan de deur zetten, dan
zouden de vaderlandsminnende kleri
kalen zeker den honger dier werklie
den stillen met hun die mooie vader
landsliefde en de missen ter dier ge
legenheid gezongen op te disschen
De kerk zou beter doen met te wer
ken om de vrede tusschen alle landen
en de liefde tusschen alle volkeren
(de liefde tot den evenaaste) te beko
men, en den dag zulker zegenpraal
met geestdrift te doen vieren.
In plaats van kreten te uiten die
kwetsend zijn voor de fransche natie,
moet elke ware Vlaamsche burger
met forsche stem het lied der vrede
aanheffen, de kreet van Leve de
Wereldvrede! over het marktplein
doen weêrdreunen.
Weg met de vereerlijking der bloed
baden
Weg met de vereerlijking der twis
ten tusschen de volkeren!
Leve, Leve de Algemeenen We
reldvrede
Waarom, ten anderen, richten de
klerikalen dergelijke feesten in op dit
oogenblik? Het is om de openbare
meening te verleiden, met Vlamingen,
gedurende het vieren dier plechtig
heid, de tooneelen die verleden week
in de Belgische Kamers enindestraten
onzer hoofdstad plaats grepen, te
doen vergeten!
Doch wij, Vlamingen, wij zullen
niet ophouden den strijd, door de an-
tigouvernementeele volksvertegen
woordigers begonnen, voorttezetten;
wij zullen niet ophouden al onze
krachten te vereenigen om te werken
voor het zuiver algemeen stemrecht
en de volkomene evenredige verte
genwoordiging
Leve het algemeen stemrecht
Leve de evenredige vertegenwoor
diging
Pro Gressist.
Broeder Flamidiaan, sedert een zestal
maanden, te Rijsel, voorloopig in het gevang
opgesloten en beschuldigd van verkrachting
en moord op den jongen Gaston Foveau is
maandag avond op vrije voeten gesteld ge
worden.
Eene uitspraak van niet vervolging werd
door de Kamer van beschuldiging van Do-
waai ten zijnen voordeele uitgebracht.
Deze invrijheidsstelling heeft, te Rijsel
vooral, eene groote opschudding en verwon
dering, en dat onder alle partijen, teweeg
gebracht.
Onze confrater Le Progrès geeft in zijn
Nr van 12 dezer een belangrijk artikel over
Priester Daens, welk wij ons verhaasten
aan onze lezers mede te deelen
Onze lezers hebben kunnen zien uit den
brief, welken wij in ons laatste nummer
hebben uitgegeven, dat Priester Daens eene
meeting naar Yperen zal komen geven.
Wij deDken onzen lezers aangenaam te
zijn met hen nopens den hoofdman der niet
getemde christenedemokraten eenige belang
rijke levensbijzonderheden mede te deelen
Augustinus-Adolf Daens is geboren te
Aalst den 18 December 1839. In het collegie
zijner geboortestad deed hij schitterende stu
diën, en na eenige jaren deel te hebben ge
maakt van het Gezelschap van Jezus (jezuïe
ten) werd hij professor van rhetorika be
noemd in een bisschoppelijk collegie van
het bisdom van Gent. Hij gaf verscheidene
godsdienstige werken uit, in het vlaamsch
opgesteld.
't Is in 1893 dat de christene volksparty
WEEKBLAD
'V.
Poperingho, 5 30 6-53 8-52
11-45 2-46 3-43 6-24 8-10
ifouthem, 5-08 8-00 10-57
Gomines 5-08 8-00
9-43 10.52
5-02
12-33
7-38
2-29
5-39 8-25 11-27 3-18
10-19 11-58 2-34 3-48
5-08 8-00 9-41 10-57 12.33
9-19 12-03
9-03
9-41
12-33
9-41 10-57
5-02 7-38
Commas-Armantières,
5-45 9-17
Roulers, 6-41 7-44
6-23 7-37.
Langtiemarck-Ostende, 6-54 9-48 11-57 3-39
6-07. (4-00 's m. en 8-13 's av. tot Cortemarck),
Oourtrai, 5-08 8-00 9-41 10-57 12-33 2-29
5-02 7-38.
.ourtrai-Bruxelles,
2-29 5.02.
Oourtrai-Gand, 5-08 8-00 10-57 2-29 5-02
7-38.
De Poperinghe vers Ilazebrouck, 7-11
4 01 6-38 8-28.
4-41 7-23 9-46 10-30 1-01 3-51
10-30 (le samedi seulement).
4-45 7-27 9-50 10-24 1-05 3-55 6-05
10-24 (les mercredis seulement,)
7.00 10.00 11.20 13.30 16.00 18.30 20.10
KEMMEL-WARNETON.
7.23 10.26 12.26 13.56 16.26 17.47 18.56 20.36
KEMMEL-NEU VE-ÉGLISE.
6.03 7.23 9.13 11.46 13.56 16.26 22.07
NEUVE-ÈGLISE-KEMMEL.
5 47 7.07 8.22 8.57 10.10 12.10 14.30 17.31
5.27 8.00 8.37 11.10 13.10 15.40 17.10
19.00 21.30
6.03 8.38 9.13 10.26 11.46 14.46 17.47 19.37
6 36