VAN IJPEREN EN HET ARRONDISSEMENT. Politiek, Nieuws-Handels- en Annoncenblad. Veertiende Cherxiin de fer Chemiii de Fer Vicinaux. De zegepraal van het volk. Vlamingen Moord en kinderverkrachting op den jongen Foveau, te Rijsel. Priester Daens. Abonnementsprijs voorop betaalbaar 3.00 fr. per jaar voor den buiten. 2.50 fr. voor stad. Per 6 maanden i fr. 50. Per 3 maanden 1 fr. Annoncen: 15 cent per drukregel. Rechterlijke eerherstellingen: 1 fr. per regel. Akkoord per jaar of per maand. 5 centiemen per nummer. Afzonderlijke nummers voor artikels, enz. 4 fr. per 100 Alle berichten van verkoopingen of andere bekendmakingen ten bureele dezer gedrukt worden eens gratis ingelijfd. De annoncen voor België, ter uitzondering der beide Vlaanderen, als mede die voor het buitenland worden ontvangen door den Office de PubliciléMagdalenastraat, Brussel. Men wordt verzocht allo. hoegenaamd© artikels uiterlijk tegen Vrijdag middag vrij un onderteekend toe te zenden. Artikelen ongeteokend of personnaliteiten bevattende wórden niét opgenomen. IJeures de départ. d'YPRES pour 1 Juli 1899. YPRES-FÜRNES. FURNES-YPRES. YPRES-KEMMEL. WARNETON-KEMMEL. KEMMEL-YPRES. Het gouvernement zal de schur kenwet niet intrekken. Het zal er geene lota aan verbeteren, geen woord aan veranderen. Zoo zeide men ver leden week. Maar het volk is machtiger dan het gouvernement, het volk is machtiger dan al de gouvernementen te zamen en wat het volk wil, zal en moet ge schieden: Alle macht komt uit het volk, en het spreekwoord zegt Vox populi,vox Dei, de stem van het volk is de stem van God O! ze zouden geen duim wij ken, de nieuwe deugnieterij zou gepleegd worden, de dompers gekten als men dreigde met di-> gramschap van het volk. Wij hebben reeds zoovele schel merijen straffeloos gepleegd, dachten zij, dat wij ook dit er zullen door drijven. Als het volk niet braaf is, we zul len er doen op schieten, we zullen er doen op slaan en kappen, en 't zal er mee uit zijn. En het gouverne ment laf en ellendig als altijd, deed gendarmen naar Brussel komen uit alle steden van het land. Maar niet alleen te Brussel stond het volk op, in alle steden en ge meenten barstte de verontwaardiging los, overal hadden grooto betoogin gen plaats en meetingen. Sedert 1830 heeft men zulke beweging in het land niet meer gezien, 'T gouvernement wil niet toegeven Maar immer wast de vlosd, immer bruischt de volkswoede heviger op. Slachtoffers vallen onder de slagen van wraakgierige gendarmen en po litieagenten, slachtoffers vallen te Brussel en elders. Onschuldigen wor den als dieven en moordenaars in 't gevang gesleurd en mishandeld. 'T gouvernement zal niet toegeven! Maar woedender bruischt de storm. Het is geen wanorde, geen opstand meer, 't is revolutieTe lang werd de volkswil getart, er is geen hou den meer aan. Het gouvernement zal toegeven of als door een stort vloed zal het weggerukt en verbrij zeld worden. Wee! wee! die zich tegen de volksmacht durft verzetten, Toen werden ze benauwd Ja, de zeven ministers werden be nauwd. Tot in hunne paleizen klon ken de wraakkreten van het volk, de vuurschoten der razende gendar men, de klachten- en hulpkreten der slachtoffers. En ze beefden, ze beef den van toorn en razernij, maar meer nog van schrik. Het volk wachtte Het wachtte naar het laatste sein. Het gouvernement moest zeggen wat 't wilde: vrede door rechtvaardig heid, of strijd, bloedigen strijd tegen het volk. Het stormde in de gemoe deren, angstig maar vastberaden wachtte men de nieuwstijdingen uit Brussel af: recht en vrede of onrecht en oorlog. De schurkenwet werd ingetrokken! Die kreet van verlossing galmde door geheel het land. Op ieders aan zicht stond vroolijkheid en voldoe ning te lezen, 't was of iedereen een zwaar en knellend pak van het hart was genomen. Weet ge 't nieuws al? Hebt ge gehoord welke verklaringen Pater Boom heeft afgelegd Hebt gij gezien welke blijdschap er heerscht onder 't volk. De schurkenwet is ingetrokken! Omdat het volk gewild heeft, om dat het volk zijne rechten heeft ge- eischt, omdat het volk geene knoeiers en bedriegers meer zal dulden: Weg met de schurkenwet beeft het ge zegd, en als bij too verslag is de schurkenwet verdwenen. Triomf! Het volk zegepraalt! De eerste slag is gewonnen. De eerste slag van den strijd voor gelijk heid en eerlijkheid en 't is wel de voornaamste. Nu weet het volk wat het kan en tot welke groote dingen het in staat is. De invloed van die overwinning is ontzagelijk, omdat zij aan het volk, het besef schenkt zij ner eigenwaarde, het besef zijner on tembare macht. Maar de vrede is nog niet getee- kend. 't Is alleen wapenstilstand, Voor een luttel tel dagen zal de menigte wachten, bedaard en kalm wachten; maar de toegeving moet volledig zijn. of heftiger dan ooit zal de kamp her nomen worden, zonder rust of duur Recht moet geschieden, en dat kan alleen gebeuren door het invoege brengen eener rechtvaardige volks kieswet. Vrienden, jubelt en juicht/ over onze eerste zegepraal. Maar waakt en houdt u bereid omdat men ons niet verrasse. 't Is wapenstilstand. De vrede zal slechts worden geslo ten als wij voor iedereen recht, vrij heid en gelijkheid zullen bekomen hebben. Een maneen stem Elke partij hare vertegenwoordi ging. Ingezonden stuk De klerikalen vieren heden met veel plechtigheid de zegepraal door Je Vlamingen op de Franschen be haald op 11 juli 1302. De geestelijkheid ook viert de ne derlaag van het fr-ansche leger, ver heerlijkt de helden van dit bloedig gevecht. Moesten de franschen, die meer dan vaderlandsminnend, die chauvi nist zijn, zich vergrammen omdat een deel der Vlamingen dien dag door feestelijkheden herinnert, en moesten zij de duizenden Vlamingen die 's zo mers in de fransche steenovens en bij de fransche landbouwers werk en eten vinden, aan de deur zetten, dan zouden de vaderlandsminnende kleri kalen zeker den honger dier werklie den stillen met hun die mooie vader landsliefde en de missen ter dier ge legenheid gezongen op te disschen De kerk zou beter doen met te wer ken om de vrede tusschen alle landen en de liefde tusschen alle volkeren (de liefde tot den evenaaste) te beko men, en den dag zulker zegenpraal met geestdrift te doen vieren. In plaats van kreten te uiten die kwetsend zijn voor de fransche natie, moet elke ware Vlaamsche burger met forsche stem het lied der vrede aanheffen, de kreet van Leve de Wereldvrede! over het marktplein doen weêrdreunen. Weg met de vereerlijking der bloed baden Weg met de vereerlijking der twis ten tusschen de volkeren! Leve, Leve de Algemeenen We reldvrede Waarom, ten anderen, richten de klerikalen dergelijke feesten in op dit oogenblik? Het is om de openbare meening te verleiden, met Vlamingen, gedurende het vieren dier plechtig heid, de tooneelen die verleden week in de Belgische Kamers enindestraten onzer hoofdstad plaats grepen, te doen vergeten! Doch wij, Vlamingen, wij zullen niet ophouden den strijd, door de an- tigouvernementeele volksvertegen woordigers begonnen, voorttezetten; wij zullen niet ophouden al onze krachten te vereenigen om te werken voor het zuiver algemeen stemrecht en de volkomene evenredige verte genwoordiging Leve het algemeen stemrecht Leve de evenredige vertegenwoor diging Pro Gressist. Broeder Flamidiaan, sedert een zestal maanden, te Rijsel, voorloopig in het gevang opgesloten en beschuldigd van verkrachting en moord op den jongen Gaston Foveau is maandag avond op vrije voeten gesteld ge worden. Eene uitspraak van niet vervolging werd door de Kamer van beschuldiging van Do- waai ten zijnen voordeele uitgebracht. Deze invrijheidsstelling heeft, te Rijsel vooral, eene groote opschudding en verwon dering, en dat onder alle partijen, teweeg gebracht. Onze confrater Le Progrès geeft in zijn Nr van 12 dezer een belangrijk artikel over Priester Daens, welk wij ons verhaasten aan onze lezers mede te deelen Onze lezers hebben kunnen zien uit den brief, welken wij in ons laatste nummer hebben uitgegeven, dat Priester Daens eene meeting naar Yperen zal komen geven. Wij deDken onzen lezers aangenaam te zijn met hen nopens den hoofdman der niet getemde christenedemokraten eenige belang rijke levensbijzonderheden mede te deelen Augustinus-Adolf Daens is geboren te Aalst den 18 December 1839. In het collegie zijner geboortestad deed hij schitterende stu diën, en na eenige jaren deel te hebben ge maakt van het Gezelschap van Jezus (jezuïe ten) werd hij professor van rhetorika be noemd in een bisschoppelijk collegie van het bisdom van Gent. Hij gaf verscheidene godsdienstige werken uit, in het vlaamsch opgesteld. 't Is in 1893 dat de christene volksparty WEEKBLAD 'V. Poperingho, 5 30 6-53 8-52 11-45 2-46 3-43 6-24 8-10 ifouthem, 5-08 8-00 10-57 Gomines 5-08 8-00 9-43 10.52 5-02 12-33 7-38 2-29 5-39 8-25 11-27 3-18 10-19 11-58 2-34 3-48 5-08 8-00 9-41 10-57 12.33 9-19 12-03 9-03 9-41 12-33 9-41 10-57 5-02 7-38 Commas-Armantières, 5-45 9-17 Roulers, 6-41 7-44 6-23 7-37. Langtiemarck-Ostende, 6-54 9-48 11-57 3-39 6-07. (4-00 's m. en 8-13 's av. tot Cortemarck), Oourtrai, 5-08 8-00 9-41 10-57 12-33 2-29 5-02 7-38. .ourtrai-Bruxelles, 2-29 5.02. Oourtrai-Gand, 5-08 8-00 10-57 2-29 5-02 7-38. De Poperinghe vers Ilazebrouck, 7-11 4 01 6-38 8-28. 4-41 7-23 9-46 10-30 1-01 3-51 10-30 (le samedi seulement). 4-45 7-27 9-50 10-24 1-05 3-55 6-05 10-24 (les mercredis seulement,) 7.00 10.00 11.20 13.30 16.00 18.30 20.10 KEMMEL-WARNETON. 7.23 10.26 12.26 13.56 16.26 17.47 18.56 20.36 KEMMEL-NEU VE-ÉGLISE. 6.03 7.23 9.13 11.46 13.56 16.26 22.07 NEUVE-ÈGLISE-KEMMEL. 5 47 7.07 8.22 8.57 10.10 12.10 14.30 17.31 5.27 8.00 8.37 11.10 13.10 15.40 17.10 19.00 21.30 6.03 8.38 9.13 10.26 11.46 14.46 17.47 19.37 6 36

HISTORISCHE KRANTEN

Het weekblad van Ijperen (1886-1906) | 1899 | | pagina 1