Kiezerslijst.
KIEZERS!
Om kiezer te zijn,
Waarom Liberaal
Vlaamsche Ster.
Een slachtoffer der verleiding
Bericht voor de wielrijders.
Schoolboeken.
burgerstand
De katholieke regeering, aan den wensch
▼an het Belgische volk voldoende, heeft aan
de wetgevende kamers de herziening van ons
tegenwoordig kiesstelsel en de invoering der
evenredige vertegenwoordiging voorgesteld.
De gewichtigheid dezer hervorming, hare
noodzakelijkheid voor den goeden gang der
openbare zaken en hare onbetwiste recht
vaardigheid worden thans door de meest
klaarziende politieke mannen van het land
herkend.
Altijd heeft de evenredige vertegenwoor
diging op het programma der vooruitstre
vende partij gestaan, de gematigde liberalen
hebben ze met geestdrift aangenomen en,
onder hare eerste aanhangers telde zij de
H. H. Eugeen Struye, senator en gemeente
raadslid, en Baton Surmont de Volsberghe,
senatoren Burgemeester, van Ieperen. Kort
geleden sloot zich de H. Iweins d'Eeckboutte
kamerlid en gemeenteraadslid onzer stad, bij
hare aanhangers aan.
Redenen van rechtvaardigheid en het al
gemeen welzijn spreken ten voordeele van
de vertegenwoordiging aller partijen in de
besturende lichamen. Om deze redenen, en
daarenboven ons steunende om de meening
onzer tegenstrevers, komen wij uwe stem
men vragen, opdat de liberale gedachten in
den gemeenteraad vertegenwoordigd wezen.
De lijst, die wij voorstellen, bevat maar
zeven namen, daar slechts de minderheid van
den raad te herkiezen valt. Wat dus ook de
uitslag der kiezing weze, de katholieke par
tij zal aan het bewind blijven. De kiezing van
15" October kan daarom niet voor gevolg
hebben van de liberale partij, waartoe wij
behooren, de overhand te geven. Maar, met
uwe stemmen aan ons te geven, zult gij al
leenlijk den wensch uitdrukken dat alle bur
gers mogen medehelpen aan den goeden
gang der gemeentezaken en aldus, zult gij
geholpen hebben tot het invoeren eener poli
tiek van bedaardheid, waarvan wij ook voor
standers zijn.
Het voorbeeld der groote steden, Antwer
pen, Brussel, Gent en Luik, waarin de be
sturen onze verscheidene politieke partijen
vertegenwoordigd zijn, is daar om te bewij
zen dat, op bestuurlijk oogpunt, de evenre
dige vertegenwoordiging onbetwistbare voor-
deelen bezit boven het oude stelsel. Dank aan
de overeenkomst onder de partijen hebben
de gemeenteraden dezer steden in geldelijke
zaken zoowel als in die der openbare wer
ken, maatregelen durven nemen, die een
raad, uit ééne partij bestaande, niet zou ge
waagd hebben te stemmen.
De evenredige vertegenwoordiging geeft
aan de minderheden een noodwendig over
heid of kontrool.
Wij vragen UE ons dat overzicht te geven
zooals gij het eens aan den H. Colaert, die
het toen tegenover onze partij vroeg, ge-
chonken hebt; diezelfde heer Colaert die nu
met de minderheid zijner eigene partij, de
evenredige vertegenwoordiging bestrijdt.
Eindelijk zal het kiezen der liberale candi-
daten eene paal stellen aan het bevoordeeli-
gen der vrienden die door ons stadsbestuur
maar al te veel gedaan wordt.
KIEZËR§,
Wij steunen ons op de tegewoordige open
bare gedachte, op de redenen, die thans de
katholieke regeering de evenredige vertegen
woordiging doet voorstellen; wij nemen zelf
in acht de schijnlijke, toch bedriegelijke
sterkte der partijen in onze stad. Om die re
den hebben wij de eer UE. te verzoeken op
15" October voor ons te stemmen; UE. ter-
zelvei tijd verzekerende dat wij wel het ver
trouwen zullen waardig blijven,dat gij in ons
zult gesteld hebben.
Brunfaut Auguste, nijveraar.
Dedeystere Seraphien, brouwer.
Deweerdt Karei, werkliedenkandidaat.
Nolf Ernest, advokaat
Onraet Jules, zaakwaarnemer.
SpeybroucK Emiel, landbouwer.
Vermeulen Polidoor, brouwer.
De kiezerslijst, opgemaakt voor
1900-1901 is te raadplegen in het
lokaal der liberale associatie, her
berg De Zalm den Zondag van 9
tot \2 ure 's morgens.
De kiezers, die vermeenen te re
clameren, hebben nu den noodigen
tijd om hunne bezwaren aan het kol-
legie van burgemeester en schepenen j
schriftelijk te late» kennen tot den
31 October aanstaande.
Wij wakkeren dus onze vrienden
aan naarstig te onderzoeken of zij op
de lijst met het aantal stemmen aan
geduid zijn waartoe zij recht meenen
te hebben.
Er zijn nog vele menschen, welke niet
weten wat voorwaarden er noodig zijn om
ket kiesrecht te bezitten
Voor de Gemeente, Senaat en Provincie.
Eene stem: 30 jaar oud. drij jaar verblijf in
de gemeente en een jaar verblijf voor den
Senaat en de Provintie.
Voor de Kamer van Volksvertegenwoor
digers. 25 jaar oud en een jaar woonst in de
gemeente.
Eene stem bij, dus twee stemmen
a) 35 jaar oud zijn, getrouwd of weduw
naar met kinders. Vijf fr. persoonlijke be
lasting betalen in de gemeenten van min
dan 2000 inwoners, 10 fr. in deze van 2000
tot 10,000, 15 fr. in de andere.
Voor de Kamer van Volksvertegenwoor
digers moet men 5 fr. persoonlijke belastin
gen betalen in de gemeenten onder de 10,000
inwoners.
b) Eigenaar zijn sedert een jaar van eenen
eigendom van 48 fr. kadastraal inkomen.
c) Of eigenaar sedert twee jaar vaneen
opgeschreven rentebrief van 100 fr. jaar-
lijksch inkomen. Of een staatspensioen ge
nieten van 100 fr. per maand.
De kiezers die de voorwaarden van a, b
ene vereenigen, krijgen eene stem bij voor
ieder van hen en hebben dus drie stemmen.
Twee stemmen bij, dus ook drie stemmen:
a) De diplomas van hoogere studies.
b) De getuigschriften van volledige middel
bare studies.
c) Het uitoefenen van zekere ambten in de
kieswet geschreven.
d) Het eigendom van 150 fr. kadastraal
inkomen.
Zoodus iemand, die stemmen bij heeft voor
eenige der bovengemelde redens en daarbij
nog 35 jaar oud is en getrouwd is of weduw
naar met kinders en noodige lasten betaalt,
of een renteboakje van 100 fr. inkomen of
een staatspensioen van minsten 100 fr. in de
maand geniet of eigendom van 48 fr. kadas
traal inkomen bezit of diplomas heeft van
hooger onderwijs, er in begrepen deze der
lagere onderwijzers, heeft vier stemmen voor
den gemeenteraad.
Men moet zijn kiesrecht doen gelden van
den 1" Augustus tot den 30" September. Van
den 1" tot den 14" Augustus worden de kie
zerslijsten door de gemeentesekretarissen
opgemaakt. Van den 15" tot den 31" Augusti
goedgekeurd en gesloten door het kollege
van burgemeester en schepenen. Van den
1" tot den 30" September de noodige rekla-
men ingediend. Na den 1 October door de be
roepshoven onderzocht en vastgesteld.
Daar de kieswet zeer ingewikkeld is, roe
pen wij er de bijzondere aandacht op onzer
politieke vrienden.
Niets ware beter en rechtvaardiger om al
le bedrog te vermijden dan het zuiver alge
meen stemrecht op 25 jaren met een jaar
verblijf in de gemeente.
Wij zijn liberaal 1 en waarom? Om onein
dig vele redens onder andere omdat wij den
Burgemeester alleen meester willen op het
stadhuis en de pastoor in de kerk voor zoo
veel hij zich met zijnen godsdienst bezig
houdt. Wij zullen daarover eens spreken.
En vooreerst wat wil het woord liberaal
zeggen.
Liberaal komt van een fransch woord,
dat vrij, onafhankelijk, ongedwongen wil
zeggen.
Ja, wij zijn liberaal, omdat wij vrij onaf
hankelijk wil zijn! Niemand heeft ons iets
te gebieden, noch onder politiek noch onder
godsdienstig opzicht. Alles wat wij doen
komt uit eigene beweging voort en het is
onze vrije wil. Wij werken, op politiek ge
bied, omdat wij overtuigd zijn dat wij wel
handelen. Wij denken door ons eigene
kracht en voor eigene rekening.
Wij willen noch banden voor het lichaam
noch banden voor den geest. In een woord j
wij willen noch slaaf zijn, noch sla
ven maken.
De liberalen werken opdat al de men
schen zoo geleerd mogelijk en hoe meer
hoe liever worden, opdat zij in de wereld
door eigene kracht zouden kunnen denken,
zoo doende goed vooruitgaan, en eerlijke en
verstandige burgers worden
De liberalen werken, opdat al de men-
schen de werkman zoowel als de edel
man dezelfde rechten zouden bekomen.
Doch niemand meer noch onder zedelijk
noch stoffelijk gebied onder den voet zou ge
houden worden noch door edel noch door de
geestelijkheid.
O! Ik vraag het u, is het niet edel, is het
niet schoon en grootsch liberaal te zijn en
te strijden voor ontslaving van geest en
lichaam
Is het niet schoon te strijden om de ban
den aan flarden te trekken, waarmede de
geestelijkheid het menschdom naar geest en
lichaam wil muilbanden
Ja, zeker de naam liberaal is een eere-
titel. Wij zijn fier dien naam te mogen
dragen
En de kaloten, zult gij mij vragen genie
ten die ook van de vrijheid van denken?
De vrijheid is handel en wandelOh! dat
is een ander paar mouwen. Verplaatst u, in
uw gedacht, in een boerendorp.
In dat dorp woont een man, die denkt
voor al de inwoners. Die man is de pastoor.
Hij zegt, dat hij de herder is en al het
overige moeten zijne schapen zijn. Is er een
of ander schaap, dat zich van de kudde wil
verwijderen, de herder zendt aanstonds,
honden op hem los, om het wederspannige
schaap weder in de kudde te jagen.
Wat de pastoor doet, moeten de schapen
of de inwoners, achter doen. Wat de pastoor
zegt, moeten zij nazeggen. Wat de pastoor
voorhoudt moeten zij gelooven. De pastoor
zegt welke gazet en welke boeken zij mogen
kiezen. De pastoor zegt naar welke school
de kinderen moeten gaan. Zulk eene maat
schappij en zulk eene herberg zijn slecht en
de schapen mogen zich in die maatschappij
niet laten inschrijven en geenen voet in di ->
herberg zetten. Is het kermis in de naburige
stad of dorp, wacht u wel daar een sprongs-
ken te doen want de pastoor wil het nietl
En schouwburgen en vertooningen? O spre
ken wij van de uitvindingen des duivels niet!
De pastoor verbiedt het vrijen; maar wilt
gij, jongelingen eene vrouw; of gij, jonge
dochter, eenen man I Ode pastoor zal daar
voor zorgen. Gaat het later in 't huishouden
niet, 't is nog de pastoor die er zijnen neus
komt in te steken. De pastoor recruteert het
personeel voor kloosters van het mannelijk
en vrouwelijk geslacht. De pastoor schooit
(nooit voor hem), 't Is voor het een of het
ander goed werk ener zijn er bij honderden.
Geeft gij niet, ge zit in de pastoors zijne
mouw en ge komt er nooit meer uit!
In tijd van kiezing wordt de priester kies-
draver. De pastoor stelt de lijst der raads-
heeren vast en loopt en doet loopen, omdat
zijne schepsels zouden zegepralen. Op het
stadhuis zullen zij dus de bevelen van den
pastoor uitvoeren.
De pastoor als zorgvuldige herder raadt
zijne schapen aan van bij zulk een winkelier
kleermaker, smid, doctor, advokaat en nota
ris te gaan.
Als dat spel zoo nog wat voortgaat dan
zal de pastoor zijne schapen voorschrijven
hoe zij gekleed moeten gaan en wat ze 's
noens moeten eten. ('t is waar dat hij zulks
doet in den heiligen tijd van den vasten!)
Ja de pastor van zulk dorp. en er zijn er
meer dan een in Vlaanderen, is Burgemees
ter, secretaris, klerk van notaris, advokaat
kwaraad en wel eens doctor. Hij is meester
in de kerk, op het stadhuis en ook in het
huisgezin van zijne schapen!
En denkt ge ter goede trouw dat de pas
toors die rol niet zouden willen spelen overal
is gansch het land door? Overal zijn er man
nen die het volk als hondjes aan een koorde
ken zouden willen leiden. Eenieder kent die
rappe kadees
Zeg mij eens b. v. wie tegenwoordig Bel-
gie bestiert? Is het de aartsbisschop van
Mechelen niet? En wie bestiert zoovele
vlaamsche dorpen en kleine steden? Is het
de geestelijkheid niet. Immers de gemeente
overheden zijn eenvoudig tusschengeplaatste
personen. Zij zijn door den invloed der gees
telijkheid gekozen, en moeten of niet onder
hunnen voet liggen. Ils doivent se soumet-
tre ou se démetlre.
Nu 't is juist, wat wij, liberalen niet wil
len. De burgemeester moet alleen meester
zijn op het stadhuis, dan zal hij voor allen
gelijk zorgen. Is de pastoor er meester dan
vervolgt hij de schapen die de kudde verlaten
en bevoordeeligt te veel kloosters en de ker
ken die het niet noodig hebben.
De pastoor moet in zijne kerk blijven. Dat
hij zich daar bezig boude met zijnen gods
dienst, (maar zijnen godsdienst alleen) daar
hebben de liberalen niets tegen I Integendeel
ze zullen hem eerbiedigen en prijzen.
Maar komt de pastoor buiten de kerk dan
wordt hij voor ons een politieke tegenstre
ver en wij bevechten hem als zulks.
Volgens wij komen te vernemen is de
Commissie der Vlaamsche Ster reeds bijeen
gekomen om de reeks van 4 vertoonin
gen vast te stellen. D'eerste vertooning is
vastgesteld op Zondag 5 November, en
zal bestaan uit:
Tooneelspel in 4 bedrijven
en een
Kluchtspel in 1 bedrijf.
Om de vertooning nog luisterlij ker te ma-
keu heeft de maatschappij de medehulp van
mej. JULIA VERGULT van Antwerpen ge
vraagd.
Bravo! Sterrelingen, het is nu van't jaar
1857 dat gij bestaat en aan het volk laat
zien dat het tooneel eene school van zeden en
volksverlichting is en alhoewel gij door het
stadsbestuur alle hulpgeld geweigerd zijt
vergeet gij uwe leus niet.- Moedig, onder
nemend, zonder hoogmoed.
Te beginnen van 1 November zal de nieu
we wet op het rijden toegepast worden, ge
heel het land door zal men altijd den rechter
kant houden om te kruisen en men zal links
overstekendien maatregel zal zoowel voor
rijtuigen als voor rij wielen toegepast worden
men moet zich ook voorzien van een goede
bel of grelot die men 50 meters verre hoort
klinken en een goede lantaarn; bij gebrek
van dit laatste kan men zich voorzien van
een Yenitieaansche ballon die men vind in al
le winkels en in het bureel van het week
blad.
Feestkalander en Wedstrijden
voor Velocipèden.
1 October Jette St Pierre Snelkoers
1 October. Ypres: Velo-Ringsteking, Pij-
penkoers, versierde velos.
2 October, Hoogledesnelloopen Handicap.
8 October, id, id. id.
De gemeenten zijn verzocht hunne feesten
aan te kondigen.
In den boekhandel dezes blads worden
verkrijgbaar gesteld
Handboekje van gezondheidsleer, 2d9
graad, bewerkt naar het officieel programma
van 1" Mei 1897, door M. Verkest. 40 c.
Lessen uit de vaderlandsche geschie
denis, 2d0 graad, opgesteld volgens het offi
cieel programma van 1" Mei 1897, door M.
Verkest. 45 c.
Beide werkjes ontvingen van wege de
ci itiek en in de schoolwereld een allergun
stigst onthaal.
van den 22 tot den 29 September 1899.
Geboorten.
Mannelijk gesl. 0. Vrouwelijk gesl. 0.
Huwelijken.
Vanbleu Joseph, schrynwerker, en Deleu
Elise, zonder beroep.
Vangheluwe Victor, hovenier, en Legrand
Julienne, zonder beroep.
Dalle Alphonse, landbouwer, enDebandt
Marie, landbouwster.
Sterfgevallen.
Waterbley Adeline, 25 jaren, zonder be
roep, ongehuwd, St. Jansbuiten.
Buseyne Amélie, 83 jaren, zonder beroep,
weduwe van Vermeersch Louis, St. Jans
buiten.
Cooren Constance, 78 jaren, kantwerk-