Welke schaamteloosheid Men vraagt de Rechtvaardigheid. 't Is eene schande 1 school doet bouwen, dank nog aan de mild heid van eenen liberaal. M. Surmont zou dus veel beter gedaan hebben de waarheid te zeggen in het Volks huis en deze reeks werken niet aan zijn be heer toe te schrijven. (Zeer wel zeer wel!) Wat zien wij in het Bureel van Weldadig heid M. Capron heeft aan dit liefdadigheidsge sticht eene aanzienlijke som van een jaar- lijksch inkomen van 60.000 fr. bij testament gegeven, onder de uitdrukkelijke voorwaar de dat deze inkomsten moesten dienen om de ongelukkigen, zonder onderscheid van denk wijze, te helpen. Denkt gij dat de wil van den gever geëerbiedigd is geweest? Verre van daar. De personen die niet willen buigen onder de roede van die bestuurders worden onmeedoogend van alle hulp beroofd. Is het niet schanlalig?(Van alle kanten ja, ja). De katholieken zijn voor den werkman, zeggen zij. En om hen poeier in de oogen te werpen, komen zij, zoo niet offcieelijk ten minste dienstvaardiglijk, tusschen in de kos ten der kiesfeesten gegeven op St. Pieters- wijk. Om de stemmen der kiezers van dien wijk te bekomen, zijn de katholieken ver plicht te kruipen voor dezen die zij onlangs nog Vlooienvangers enz., enz. noemden. Toejuichingen Bemerkt nog, Mijnheeren, dat de katho lieken hardnekkige tegenstrevers zijn van het algemeen stemrecht en dat, zoolang zij aan het bestuur zullen blijven, de rechten van den werkman zullen miskend zijn. HetA. S. en de E. V. zijn in het program ma der liberale Verceniging geschreven en indien de liberale kandidaten zegepralen in de kiezing van zondag toekomende, zullen zij krachtdadig werken tot het bekomen dezer hervormingen. [Bravo! Bravo!) Vooruit dus voor de verovering van het stadhuis, wij zullen onze zegepraal begroe ten met den zang van het nationaal lied, dat onze vaderen gezongen hebben na de strijden die zij gewonnen hebben voor de zaak der vrijheid De geestdrift der vergadering drukt zich uit d(?or menigvuldige salvo's van toejuichin gen en toont genoegzaam dat de liberale lijst haar geheel sympathiek is. Onmiddelijk nadien, neemt M. Vermeulen het woord en drukt zich uit in dezer voe gen: De klerikalen beweren in hunne gazetten dat de godsdienst onontbeerlijk is aan alle goed bestuur. Zij bedienen zich van den godsdienst om den zegepraal hunner politiek van zelfzucht en tegenwerking te verzekeren. Het klerikalism! 't is de godsdienst ten dienste van het kapitalism gesteld om den voortbrenger uit te buiten. Het klerikalism is noodlotlig in politiek. Het heeft Italië, Spanje, de Vlaanderen ten onder gebracht. Het komt aan Frankrijk, door de zaak Dreyfus, eene nederlaag op te lef gen die veel rampspoediger is dan deze van Sedan. Het klerikalism misvormt den geest en het karakter. De klerikalen hebben een instinktmatige voorliefde voor den laster, de verklikking, de leugentaal en het bedrog. Volgens den godsdienst, melken die nieu- werwetsche Pbariseers beweren te belijden, zijn dil hoofdzonden. Met dagelijks deze zonden te bedrijven, bewijzen zij dat zij met dien godsdienst spot ten en dat zij er zelf niet aan gelooven. De doortraptste leugenaars, de trouwlooste lasteraars, de ieverigste spioenen, de stout moedigste zeuraars zijn door onze klerikalen de meesten geëerd en de besten beloond. Het beigisch klerikalism, niettegenstaan de zijne groote meerderheid, is onbekwaam om een belangrijk wetkrachtig vraagstuk op te lossen. De belastingen verhoogen gedurig, on danks de krisis en niettegenstaande zij het bewind verlangd hebben om dezelve te ver minderen. Da nationale verdediging is ontoereikend, niettegenstaande de vermeerdering van het effectief en de overgroots verhooging van het oorlogsbudjet, niettegenstaande de her inrichting der burgerwacht. De gendarmerie isonopboudelijk vermeer derd en de veiligheid vermindert op eene onrustwekkende wijze. I)e werkerskwestiën, verzekeringen legen de ongelukken, pensioenen voor den ouder dom, enz. blijven zonder oplossing. In zake van gemeentebestuur, zijn zij on bekwaam om wel te bestieren. Hunne dweepzucht, hunne gunstelingerij, hunne on derwerping aan de geestelijkheid, hunne on verdraagzaamheid maken er partijdige en onbekwame bestuurders van. Alwie niet schittert door zijne kwezelarij, door zijne slaafschheid, is slecht gezien. Het openbaar onderwijs is ondermijnd en ten onder gebracht. De politie is ontredderd en dient dikwijls maar om de inwoners te plagen, getuige de zaak der rupsen, de orgelspelen, enz., en de dieven hebben vrij spel, bij zooverre dat de inwoners nachtwakers hebben moeten aan stellen. De financien zijn ten gronde geholpen gelijk ia al de andere klerikale steden die ons omringen. Men verteert het geld zonder tollen, om de werklieden in het Volkshuis te lokken, ten einde hen eenen blinddoek te kunnen voor de oogen binden bij middel van loterijen, bier en slemperijen, om hen te doen vergeten dat de klerikale hoofdmannen vier stemmen hebben en de werklieden maar ééne. Zij weten dat de gemeente kieswet, genoemd de wet der vier eerloosheden, op de klerikale partij weagt als een kleed van Nessus en hen hatelijk maakt aan het volk. Ziet den kiestoestand van Yperen 1094 kiezers met "Z, 3 en 4 stemmen hebben 3129 stemmen 1668 kiezers met 1 stem hebben 1668 Verschil 1561 stemmen Zouden die 1668 kiezers, zoo schandelijk miskend in hunne rechten, niet moeten ge- wetenloozen, onwetenden of verraders zijn van hun eigen belangen om voor de klerika len te stemmen. Het is om hunne onrechtvaardige antide- mokratische politiek te verbergen, dat zij zoeken door feesten, door vuurwerken, enz., de werkersbevolking van St-Pietersparochie te bedriegen. Gelukkiglijk, de Ypersche werkman is verstandig en scherpzinnig en hij zal stemmen voor de volkslijst, die éénen ■man ééne stem wit en al de partijen op het stadhuis vertegenwoordigd(Toejui chingen.) Zult gij dat verdragen? (Neen, neen Ge donder van toejuichingen Er mag geene bruiloft meer zijn, geene maatschappij- of vriendenfeest, met een weinig muziek en gezang! Men mag niet meer dansen dan op kermis en karnaval tijd, en mits betaling van 10 franken! Indien de klerikalen zegepraalden, zij zou den een politiereglement maken dat de Yperlingen zou verplichten te gaan slapen op het uur door de geestelijkheid aangeduid. Langdurige toejuichingen Zondag aanstaande zal eene schitterende volkszegepraal in gansch Belgie zijn. Alles wijst het aan. Wij hebben allen, liberale kiezers die mij aanhoort, voor plicht te werken derwijze dat Yperen in die zegepraal begrepen is en aan zijn zeiven is wedergegeven. Langdu rige toejuichingen.) M. Brunfaut begeert twee woorden bij te voegen. M. Henri Iweins heeft gezeid dat onze Rijschool zal behouden zijn. Dat is eene ongegronde bevestiging. Het Gomiteit der generalen heeft zich in een anderen zin uitgedrukt. Onze Rijschool zal binnen twee of drie jaar vertrekken. M. Iweins wéét het zoo goed als wij. Maar M. Iweins heeft het tegenovergestelde van de waarheid gezeid om de kiezers te verblinden. Onze meesters hebben niets gedaan voor haar behoud en ten gevolge hunner houding, is de school, die eene bron van inkomsten was voor de stad, veroordeeld te verdwijnen. Het zal een groot verlies zijn voor het meerendeel onzer kofij- huizen, kooplieden en neringdoeners Wat zijne historie der iOOO zotten en landloopers betreft, zij iszuiveruit belachelijk. Aanspraak van M. Harteel. Heeren, Met voldoening bemerken wij dat ons ge tal aanhoorders en ons leger, niettegenstaan de de nederlaag welke wij reeds onderstaan hebben, dagelijks aangroeien. Het is een bewijs, Kiezers, dat de zaak welke wij ver dedigen rechtvaardig is en dat gij met ons onder het liberaal vaandel onze burgerlijke rechten wilt verdedigen. Werklieden! in onzen laatsten strijd heb ben wij het minimum van dagloon beloofd, dat in ons programma geschreven is. De katholieken hebben ons opgevolgd met die beloften, maar hebben zij die beloften vol bracht Na vier jaar bestuur, gedwongen zijnde, door het stichten eener maatschappij waar van eenieder zich nog herinnert,hebben zij eindelijk op het oogenblik van den strijd het minimum van dagloon toegepast aan de werklieden van stad, maar zonder het in de openbare aanbestedingen te doen schrijven. Ehwel! werklieden! Waar zijn nu uwe verdedigers die in den raad zetelen voor het verbeteren van uw lot? Zijn zij onmachtig of is er verbod in Toen het Stadsbestuur de Academie afge schaft heeft, waar de werkmanskinderen die schoone lessen van kunsten en wetenschap pen konden plukken, welke zij noodig heb ben om volmaakten werkman te worden, geen een van die katholieke raadsheeren gaf zich zelfs de moeite u te verdedigen en de afschaffing der Academie te bestrijden. Is het onbekwaamheid of verbod? Armbesturen. Men spreekt altijd van Stadsbestuur, waar de werklieden hunne plaats moeten hebben, maar waarom vraagt men niet dat er een bekwaam werkman zou zetelen in de arm besturen? Het is nochtans hoogst noodzake lijk, Mijnheeren, dat hij daarin den Disch en in de Hospicen eene plaats bekleedel Ik twijfel geenzins aan de eerlijkheid der heeren die van de armbesturen deel maken, maar iets dat zeker is, 't is dat die personen zelf de onderzoeken niet doen om huip te verschaffen aan die arme lieden; die heeren, geboren in de weelde, kunnen zich moielijk de armoede of ellende inbeeLden, die in som mige werkmanshuizen bestaat: men neemt beslissingen en men bestuit gemeenlijk op aanradingen, die maar strekken om politiek te maken, of om den vriend van Mijnheer te zijn, in plaats van medelijden te hebben met den arme in 't algemeen en hem nog te berooven, als het zijn kan, in het volbrengen zijner politieke rechten Om die reden, Kiezers, moet een braaf werkman zetelen in het Armbestuur; hij zou het onderzoek in persoon doende de zaak ter herte trekken: hij zou kunnende onge lukkigen bijstaan en verdedigen. Hij, die de moeielijkheden van zijn bestaan kent, zou kunnen handelen bij ondervinding en zeggen met mij Gij, arme lieden, indien gij recht hebt aan het leven, gij hebt ook recht aan uw brood 1 (Donderende toejuichingen.) M. Vermeulen doet opmerkent da onze vergaderingen openbaar en met tegenspraak zijn, en dat niettegenstaande dit, geen een der vermaarde ja knikkers van den Ge meenteraad en der klerikalelijst den moed gehad heeft ons te komen tegenspreken. Dat zij ons de openbare bespreking aanbieden, wij zullen met geluk aanvaarden. (Toejui chingen.) Het woord is gegeven aan M. Deweerdt. De achtbare kandidaat houdt staan wat hij in eene voorgaande vergadering gezeid heeft. Hij biedt zich voor zyne kiezers niet aan met beloften in den wind, gelijk het de kandidaten van het Volkshuis doen, maar met de vaste overtuiging te werken voor het welzijn en den voorspoed zijner geboortestad. In de vergading van 't Volkshuis, die komt te eindigen, beweert M. Surmont dat ik u bedrogen heb, dat ik u leugens heb verteld. Welnu Mijnheeren. ik verzet mij krachtdadiglijk tegen deze beschuldigingen. Gij weet allen van welken kant de leugens komen, langs welken kant de bedriegers zich bevinden. Gij hebt hun aan het werk gezien en onze leeuwen zijn te kort gebleven aan al hunne beloften. M. Surmont komt te zeggen dat Karei Deweerdt een komediant is. Ja, Mijnheeren, Karei is een komediant op het tooneel, maar M. de Burgemeester speelt komedie tusschen de schermen. Ge lach en toejuichingen.) Ik weet al wat in het Volkshuis gezeid en gedaan is geweest, en, ronduit gespro ken, indien M. Surmont de kiezers hoopt te overtuigen door kluchtigheid en onwaarhe den, hij is van het goede jaar. Kiezers! Hebt volle beirouwen in ons, gaan wij in dichte gelederen naar den strijd strijd en den 15 October zal een dag van ze gepraal zijn voor de zaak der rechtvaardig heid en der waarheid. (Langdurige toejui chingen). Vóór het sluiten der zitting verzoekt M. de Voorzitter al dezen die het recht hebben ingeschreven te worden op de kiezerslijsten, hun verzoek naar het College van Burge meester en schepenen te sturen voor den 31 October aanstaande. Indien er van o ize vrienden zijn, zegt M. de Voorzitter, die zi«k of gebrekkelijk zijn dat men hunne namen opgeve, maatregelen zullen genomen worden om hen in rijtuig naar de stembus te voeren. Na de manier van stemmen uitgelegd te heb- j ben, doet hij een warmen oproep aan al de liberalen en wakkert ze allen aan als één man te stemmen in het vierkant onder het Nr 1. De gepanacheerde bulletijos, zegt M. de Voorzitter nog, zijn verloren bulletijns. Dus, Kiezers! weest voorzichtig, panacheert niet; stemt aan het hoofd der lijst uwer par tij onder N1' 1 indien gij wilt dat zij zege praalt. De zitting wordt ten 9 ure geheven te midden der grootste geestdrift. Het Journal d'Ypres durft in zijn num mer van 8n dezer dezen schandelijken higen drukken: De katholieken, op het stadhuis gekomen, hebben overal de beambten en de bedienden behouden die, van den eer sten tot den laatsten liberalen waren Onze meesters hebben waarachtig eene vijs los in de bovenkamer 1 Hebben zij dan de walgelijke wijze vergeten op dewelke zij zich gedragen hebben jegens M.M. Henri Greus, Arthur Gryffon, Vanden Bussche en zoovele anderen? Aanzien zij dan de Yper lingen voor dommerikken Zal het Gerecht geene uitleggingen vragen aan de kiesmakelaars die het ambt van baas uitoefenden in zekere herbergen van St Pie- ters wijk, en die gratis bier gaven in over vloed. Zal het niet begeeren te weten van waar het geld kwam en met welk inzicht men het volk een stuk in zijnen kraag deed drinken? Is de straffeloosheid voor de kiesomkoopers verzekerd? De muziek der Weezen woonde Zondag avond den vermaarden lichtstoet door de klerikalen met een politiek doel ingericht. Ten 10 ure 's avonds waren die jonge kinde ren nog op straat, in plaats van reeds sedert lang ter rust ter zijn. Is het op die wijze dat het Bestuur der Godshuizen zorge draagt voor de gezondheid der ongelukkige kleinen waarvan zij de voogden zijn. Het is de eerste maal dat onze arme wee zen in de politiek gemengd zijn. Men wil er zeker stohslagers van maken om de libera len aan te vallen aan wie zij hun welzijn verschuldigd zijn. Ook wat men aan die jonge kinderen niet durft zeggen 't is dat, zonder de liberalen, zij geen zulke schoone verblijfplaats zouden hebben gelijk waarvan zij nu genieten, 't Is inderdaad aan de libe ralen alleen dat de overgroote fortuin der Hospicen te danken is. Het gedrag der klerikalen is onbetamelijk I 't is eene schande 1 Maar wat even schandalig, even hatelijk is, t is de handelwijze der priesters van het bisschoppelijk collegie, die hunne kostgan gers verplichten politieke feesten bij te wo nen en misbruik maken van het vertrouwen dat de ouders in hen gesteld hebben, 't Is schande, die kinderen op te voeden in den haat van hunnen evenmensch, hen te ver- klceden om jaan eenen wagen te spannen hen te laten schreeuwen en briesschen als bezetene, in plaats van hun lessen van ver draagzaamheid te geven, de zedeleer te doen oefenen en over hunne onschuld te waken. 't Is schande 1 voor de priesters leeraars van het bisschoppelijk Collegie achter den wagen van de reuze te loopen, met den drij- tip in den nek, alzoo hunne leerlingen het voorbeeld gevende van onverdraagzaamheid en partijhaat. Een eerlijk man zou zich geschaamd heb ben zich alzoo ten toon te stellen, maar die geestelijke professors maken er eene eere van. En die kerels zouden toch nog willen geeerbiedigd worden als dienaars des Heeren I Zou men niet dood vallen?... BURGERSTAND van den 6 tot den 13 October 1899. Geboorten. Mannelijk ge,l. 2. VrouwelUk gesl. 6.

HISTORISCHE KRANTEN

Het weekblad van Ijperen (1886-1906) | 1899 | | pagina 2