Kwijtschelding. Onze arme briefdragers. Vrij gezindheid of Liberalismus. men versierde vensterbank aan, klauierden eenige groene ranken van wilden wijngaard, onder anderen, langs raam on koord om hoog, bingen hier en daar ettelijke gulzige scheuten van Spaansche Kers zwierig naar beneden, prijkten rechts en links eenige hel dere bloemen, dan ware die doodende een- toonigheid in ruime mate gebroken, dan viel het onsierlijke van die akelige geveltjes wat minder in het oog en eenieder, bewo ner der straat of eenvoudige voorbijganger, vond genoegen in den aanblik van dit ver kwikkend en opwekkend tooneeltje. Opwekkend voor de buren vooral, die al spoedig wedijveren zouden om ook hun huis je met loover en bloemen op te smukken. Veel tijd zou er niet noodig wezen of gan- sche buurten gaven zich aan de veredelenden bloemenkweek over. Maar er dient met de zaak een begin be- maakt te worden. Eu wie zal zich dezelve aantrekken? Zie, daar ligt de knoop Wel tellen wij binnen onze muren instel lingen die zich met het ontwerpen van zulk recht volkslievend iets zouden kunnen inla ten, als het Bureel van Weldadigheid, de Maatschappij van Hofbouwkunde gevestigd in de Getemde Leeuwen en die der Hof- bouwliefhebbers gevestigd in het Hotel de Gand Maar geen van allen zou, alleen, zulke taak met goed gevolg op zich kunnen nemen, zoo ten minste denken wij er over. Het Bureel van Weldadigheid zou prijzen van reinheid en onderhoud der werkmans woningen kunnen instellen en ter gelegen heid zijner beoordeelingen voor het toeken nen dier prijzen eene zekere waarde, kun nen hechten aan dezar versiering met bloe men en, mocht zoo iets tot stand komen, eene behulpzame hand uitsteken om die huisgezinnen aan te duiden, welke men, met goed gevolg, een fraai bakje met planten gevuld zou kunnen ter hand stellen. De Maatschappij van Hofbouwkunde van het Arrondissement Ieperen, welke den voor uitgang van den bloemenkweek behartigt, zou hier een nieuw middel vinden om haar doel op de meest treffende wijze te bereiken en daarom zou ze moeten dergelijke zaak ondersteunen. De Maatschappij der Hofbouwlief hebbers zou zich, onder andere, met het leveren der noodige planten, aaD geringe prijzen, kunnen gelasten, iets wat van groot belang is. Wij hopen dus dat het Gemeentebestuur, dat immer pocht met den welstand der wer kende klas ingenomen te zijn, het voorbeeld van Glasgow volgen zal en eenige honder don houten kastjes zal doen vervaardigen om dezelve, met planten gevuld, de naaste lente, aan werkraanshuisgezinnen uit tedee- len. Maar daar het veel belooft en weinig ver richt doen wij liever een beroep op het ini tiatief van boven vermelde instellingen en van ettelijke bijzonderen die planten lief hebben en den werkman een warm hart toedragen. Goliath In den toekomenden zittijd van het Bel gisch Parlement zal door leien der uiterste linkerzijde een wetsvoorstel worden neerge legd strekkende een algemeene kwijtschel ding te bekomen voor de politieke misdiijven. Uit der harten juichen wij dit voorstel toe. Inderdaad, ons land heeft in de laatste jaren eenige woelige politieke gebeurtenis sen beleefd. Monsterbetogingen in verschil- ligen zin, volksoploopen in de straten der groote steden, gedeeltelijke en algemeene werkstakingen, bloedige botsingen met po litie, burgerwacht gendarmen en leger, dit alles kwam op z'kere oogenblikken den ge wonen kalmen handel en wandel onzer land- genooten storen. Ons land verkeerde als in een aanval van koorts. Het oud s»aatkundig stelsel van be- v >orrechting der gegoede klassen werd langs a'le kanten bestookt, De demokratie die, na meer dan een halve eeuw miskenning, ein delijk bewust was geworden van haar eigen waarde en baar recht, eischte haar deel in de regeling der openbare zaken en had be sloten, gezworen zelfs ditmaal, te gelukken. 't Was een stout waagstuk want de reak- tie was sterk en halstarrig. Zij klampte zich hardnekkig vast aan het cijnsstelsel i dat haar 60 jaar een onverdeelde heer- schappij had verzekerd. i Maar het volk zou thans overwinnen. De strijd voor het kiesrecht heeft jaren lang geduurd, ieder herinnert het zich nog, en heeft slachtoffers gevergd. Er rusten er op den doodenakker en er zuchten er nog in de gevangenissen of in ballingschap, ver van huisgezin en vrienden. De tijd is, ons dunkens, gekomen te ver geten en te vergeven. Wij behooren niet tot degenen die rovolufionnaire middelen goed keuren en hebben het altijd met leedwezen aanzien wanneer werklieden door klassen haat worden opgehitst. Maar in zake van de woelingen en opstanden door de kieskwes- tie ontstaan, hebben zij,die ons land in naam der bevoorrechte standen regeerden, meer scbuld gehad dan degenen die er voor boe ten. Wat de werkende klas vroeg, was im mers haar recht! Had zij geen blijken ge noeg gegeven van werkzaamheid,nuttigheid, gezond verstand en vredelievendheid? Had zij niet mede gearbeid aan Belgie's welvaart Waarom moesten de behouders dan zoo moedwillig en door eigenbaat gedreven in hunne weigering volharden? Was dit niet de gemoederen tot het uiterst verzet drijven Jaren en maanden zijn over die gebeurte nissen vervlogen en het zou wellicht niet gepast zijn bier haat en wrevel op te rake len. De ou ie scbuld moet uitgewischt, de beurt gegeven worden aan de vergetelheid. Politieke buitensporigheden zijn geen mis daden die de maatschappij ongenadig straf fen moet. Men moet vooral rekening houden met de omstandigheden waarin zij gebeur den en van den ziels- en gemoedstoestand waarin de plichligen verkeerden. Het nieuwe Parlement, gekozen onder het rechtvaardig stelsel der Evenredige Verte genwoordiging zal, hopen wij, de algemeene kwijtschelding stemmen. Die daad van edel moedigheid zou algemeen goedgekeurd wor den. Goliath. Het blad Ghempostel heeft dezer dagen een zeer merkwaardige tabel uitgehangen van de werkuren en 't loon dat aan de arme brievenbestellers in België wordt uitbetaald. Zij die het lezen zullen de overtuiging opdoen dat deze nuttige beambten er nog verre van af zijn in een luilekkerland te leven. Sinds lang is eene beweging op touw ge zet om verbetering in den toestand van de brievenbestellers te brengen, wier werk steeds aangroeit zonder dat de bezoldiging in gelijke mate klimt, doch men heeft steeds ge stuit op de onverschilligheid der openbare machten en den moedwil der groote koppen uit 't ministerie, die denken als zij maar ge rust en welgedaan door 't leven geraken, elkeen moet tevreden en content zijn. Het ware te wenschon dat, zoo men aan de wetgevende korpsen breedvoerig en duidelijk het werk onder oogen legde dat deze postbe ambten afleggen, eene stem in de Kamer zal opgaan om verbetering te eischen in den toe stand van de nuttigste onder de staatsbedien den. Wannen' wij een oogslag werpen op de tabel der werkuren en dan duur van den ar beidsdag, daartegen het uitbetaald loon ver gelijken, staan wij verwonderd dat de Staat, in die omstandigheden, burgers vindt die be- rei 1 zijn deze functie met al hare verantwoor delijkheid te aanvaarden. Immersuit neergelegde cijfers blijk dat de brievenbestellerste Brnssel b. v. moeten te been staan van 4. u. 's morgens tot 9 u. 's avonds en zulks voor een honger loon van 2.-16 fr. daags. Men vergelijke dit loon met dit van een straatkeerder der stad Brussel, die d fr. daags wint en maar een halven dag werkt. Men heeft wel de noodige gelden gevonden om opslag te verleenen aan de onderpastoors die het zeer goed konden missen; 't is te ho pen dat men voor de briefdragers alweêr het oude airken niet zal ophalen Geen geld in kas 1 EEN PRAATJE OVER Ziedaar een paar woorden, waarmede er ongelooflijk veel wordt geschermd. Wat er al inkt om verschreven en woorden om ver bruikt zijn, is niet te zeggen hoeveel haat en nijd er om verwekt is en wordt, is niet te bedenken; wat er tal van menschen om ver volgd, verdrukt en gebroodroofd zijn is niet te beschrijven. Onze vadeblandsche geschie denis is slechts eene aaneenschakeling van worstelingen van het liberalismus tegen de overmacht. De lijfeigenen die werd geker kerd door den leenheer was een strijder om vrijgezindheid de gemeentenaars, die door de degens der edellieden doorboord, in hun bloed, waren verdedigers van het liberalis mus. Die duizende Belgen, die door het spaansch gebroed werden geradbraakt, ge hangen, verbrand en op allerhande onnoeme lijke wijzen werden gemarteld, waren zoo vele hellen, die voor het liberalisme hebben gestreden. En in onze dagen nog hoe menig misbruik wordt er niet aan gestipt, gepleegd door overmacht op het liberalismus. Ons werkvolk, onze neringdoeners, onze beamb ten van allen aard voelen loodzwaar het juk der kortzichtige en verdorvene oppennacht op hunne schouders wegendie heilige vrij heid wordt dagelijks, als eene machtelooze maagd, die in wulpsche handen valt, bezoe deld door degenen zelve die voor last hebben ze te beschermen 1 En nochtans, toen wij de zaak in haar ei gen beschouwen, is er misschien niets schoo ner, niets verhevener en tevens ook niets eenvoudiger dan het liberalismus. Inderdaad, wat is in den grond het libera lismus? Het is een bestendig streven om den tnensch redelijk en stoffelijk vrij te maken. Des menschen bestemming hier op aarde is toch wel: steeds volmaakter, beter te worden. En die beternis, die volmaaktheid moet in den breedsten en verhevensten zin des woords genomen worden, zoowel op ze delijk als op stoffelijk gebied! Door zich der wijze te volmaken, zal de mensch des te ze kerder dit grootsche ideaal naderen, door Samuel Smiles zoo meesterlijk ontwikkeld: iedereen zijn eigen meester en iedereen zijn eigen rechter. En is het wel noodig hier aan te stippen dat het liberalismus aldus verslaan, noch tegenkauter, noch aanklever kan zijn van welke godsdienstige opvatting ook. Het liberalismus heeft hoegenaamd niets te zien op het terrein der geloofsbelijdenis. Neen, het heeft zijn eigene bedoeling en be dient zich van zijn eigen middelen: berede- neering, overtuiging, onderzoek en naspo ring der feiten en verschijnselen zooals ze zich voordoen: zijn eenigste wapen is de wetenschap. De strekking der vrijgezindheid aldus vast gesteld zijnde wordt het klaar dat hij zich eerst ea vooral steunen moet op onderwijs, lien mensch kan nooit zijn eigen meester wezen en vooral nooit zedelijk vrij zijn, wanneer zijne geestesvermogeus in eene ge durige duisternis gehuil liggen. Een ongeleerd mensch mist de noodige middels om met zekerheid op eigen krachten eene lichting te volgen op de moeilijke le vensbaan. Zonder veistandeiijke en redelijke ontwikkeling is het hem bepaald onmogelijk de wederwaardigheden van allen aard te be strijden, welke hij ontmoeten zal. Daarbij ook zullen de redelijke en verstandelijke macht door 't onderwijs verworven alleen ontoereikend ziin zoo hem de stoffelijke hulp te kort schiet. Deze twee zaken, alüoewel verschillend van aard, moeten gepaaid gaan: de eene moet de andere aanvullen. Dit besef fen de klerikalen opperbest. In hunnen strijd tegen de vrijheid nemen ze wonderwel hun nen toevlucht tot beide middelen. Zij trach ten zich overal meester te maken van het openbaar onderwijs om het tot kunne vrij- heidsdoovende doeleinden te doen dienen. Zij azen op de stoffelijke, de geldmacht om zelve er het zoete genot van te smaken en om te vens de nederigen, die van fortuin ontbloot zijn, te bedwingen en desnoods te verdruk ken. Zij die willen aanspraak maken op den ti- tpl van liberaal hebben dus als eerste plicht al hunne krachten te wijden aan de verstan delijke en zedelijke verbetering van het volk. Als tweede plicht moeten ze gebruik maken van tijdsomstandigheden om alle erkende noodzakelijke en mogelijke hervormingen te bewerken, die leiden moeten om onder het volk meer welstand te doen heerschen, in andere woorden om de wijde kloof aan te vallen die tusschen arbeid en kapitaal ga pend is. Op de hierboven aangewezen grondslagen b rust het programma der vrijzinnige ver- eenigingen van gansch West-Vlaanderen. Ilooger toonden wij het doel van 't libera lismus aan. Onderzoeken wij nu hoe het li beralismus dit doel wil bereiken, of in ande re woorden, welke het programma van het liberalismus is? Zeggen wij hier terloops dat wij ons hier alleen met de hoofdgedach ten ophouden en alle schakeeringen van min of meer, gematigd of vooruitstrevend, ter zijde laten. Het liberalisme neemt den burger in ver- schillige omstandigheden en toestanden des levens van de geboorte tot den dood: als kind, als jongeling, als man en als ouder ling! Het Onderwijs. Als kind zegt het hem: Leer en onder wijs u. Verrijk uwen geest met allerhande kennissen vergaar verstandelijke en zedelij ke krachten ten einde later in staat te zijn al de wederwaardigheden en moeilijkheden des levens te kannen bekampen en overwinnen. Om die reden staat aan den grond van het vrijzinnig programma het onderwijs. En daar er ongelukkiglijk nog zoovele ouders gevonden worden die de waarde van het on- d rwijs niet genoeg beseffen en daar er ook een groot aantal zijn, die uit nalatigheid en andsre nog uil hebzucht verwaarloozen hun ne kinderen naar school te sturen daarom willen wij liberalen bet verplichtend on derwijs. Een ouder, die aan zijn kind het on derwijs weigert, doet eenen aanslag op het recht van dit kind, ja, hij pleegd eenen zede lijken moord op dit kind. Wat zou men zeg gen, van eenen vader, die zijn kini het licha melijk voedsel weigert? Men zal hem vervol gen en desnoods zal de wet hem zijn vader schap of voogdij ontnemen! Dit is maar recht. Immeis dit kind heeft recht op lichamelijk voedsel. Welnu, de mensch is niet enkel een stoffelijk of lichamelijk wezen. Er zijn in hem verstandelijke bekwaam heden van geestelijken aard. Deze moeten ook gevoed worden, en het voedsel er voor is het onderwijs, de weienschap! Merken wij hier in 't voorbijgaan op hoe tegenstrij dig de klerikalen zijn met hun eigen zeiven. Zij stellen den zedelijken mensch de ziel wijd boven den stoffelijken mensch het lichaam. En ze hebbeo gelijk. Maar waarom dan zoo hardnekkig opkomen tegen liet verplich tend onderwijs, dat het eenige middel is om dien zedelijken mensch te ontwikkelen en sterk temaken? Waarom?,.. Eenieder zal gemakkelijk het antwoord vinden! Ongeleerde menschen laten zich zoo gemakkelijk bedwiogen en men maakt ze zoo gemakkelijk deuntjes wijs. Wij moeten hier rechtvaardigheidshalve bijvoegen dal de ware kristenvolkspartij of volgelingen van Pastoor Daens on Pastoor Fonteyne hier uitzondering maken; deze cok zijn rechtzinnige aanklevers van het verplichtend onderwijs. Dit zijn klaarzien de katholieken. Het Beroepsonderwijs. Het liberalismus wil dus eerst en vooral het volk onderwijzen. Edoch dit lager onder wijs is ni' t vol loende of minstens de vruch ten ervan zouden verloren gaan moest het daarbij blijven. Daarom zegt het liberalismus tot den jongeling, die de school verlaat. Jongeling, de tijd is voor u gekomen een ambt aan te leeren gij moet werken arbei den is eene plicht voor allen Maar wij be leven eene eeuw, waarop het machinismus zeer is ontwikkeld. Nieuwe krachten der na- tuurstoom-ekclriciteit worden in de nijver heid voor allerhande doeleinden aangewend. Gij moet dus uwen stiel op wetenschappelij ke wijzeaanleeren; zoo niet blijft ge uw le ven lang een slenteraar, een onhandige werkman. In plaats den meester over het werktuig te zijn, zijt ge er de slaaf van Om die gebeurlijkheid te vermijden, om den jongeling in staat te stellen een knappe werk man te worden opent het liberalismus hem de Beroepsscholen. Het zal de avondscholen overal herinrichten en ze hervormen in den zin van het beroepsonderwijs en in gelange de noodwendigheden der streek. Hier nog al eens zijn de klerikalen te kort gebleven aan den plicht, die een goed en vooruitziend staatsbestuur te vervullen heeft. Zij hebben honderde avondscholen afgeschaft; zij hebben door het weigeren van toelagen, tal van groote dorpen en kleine steden in de onmogelijkheid gesteld zelfs een beginsel van beroepsonderwijs in te stellen! Zij zijn de vijanden van het licht De Legerdienst. Wanneer die jongeling nu man is gewor den leert het liberalismus hem zijn plichten kennen ten opzichte van zijn vaderland. -

HISTORISCHE KRANTEN

Het weekblad van Ijperen (1886-1906) | 1900 | | pagina 2