TAN IJPEREN EN HET ARRONDISSEMENT. Politiek, Nieuws-, Handels- en Annoncenblad. Orgaan der liberale verbintenis van Yper en het Arrondissement. «EENDE,ACHT MAAKT MACHT.» Vijftiende jaar Zaterdag 16" Februari 1901. Nummer 7. Het klerikaal gevaar. Aardig Land! Dan 't Nieuwsblad. Het masker. Abonnementsprijs voorop betaalbaar 3.00 fr. per jaar voor den buiten. 2.50 fr. voor stad. Per 6 maanden 1 fr. 50 Per 3 maanden 1 fr. An; oneen. 15 cent 5#er drukregel. Rechterlijke eerherstellingen: 1 fr. per regel. Akkoord per jaar of per maand. 5 centiemen per nummer. Afzonderlijke nummers voor artikels, en/. 4 fr per 100 Alle berichten van verkoopingen of andere bekendmakingen ten bureele dezer gedrukt worden eens gratis ingelijfd. Do annoncen voor België, ter uitzondering der bei ;o Vlaanderen, al mode die voor het buitenland worden ontvangen door den Office cle Publicité, Magdalenastraat, Brussel. Men wordt verzocht alle hoegenaamde artikels uiterlij n onderteekend toe te zenden. Artikelen ongeteekend of personnaliteiten bevattende worden niet opgenomen. legen tnidd." Gambatta's leus: Le cléricallsme voila l'ennemi(het klerikalism zie daar den vijand) heeft niets van zijne werkelijkheid verloren. Integendeel het klerikaal gevaar wordt grooter, en dreigender dan ooit steekt het den kop omhoog. In den strijd tusschen kapitaal en arbeid, heeft het klerikalism eene af leiding gevonden om zijne macht al meer en meer te bevestigen; in de onderlinge twisten van liberalen, vooruit.strevers en socialisten een middel om zijn gezag uit te breiden en ongestraft daden te bedrijven, die in andere tijden de algemeenen ver ontwaardiging zouden opgewekt heb ben. Aan de verdeeldheid der vrij zinnige werklieden en burgers is het ook toe te schrijven dat België de vernedering ondergaat reeds meer dan zestien jaar onder het juk eener gehate katholieke regeering gebukt te gaan. Alle dagen worden de klerikalen machtiger en hunnen hoogmoed neemt zoodanig toe dat zij denken dat België voor altijd onder hunnen voet zal blijven. In de openbare besturen doet het klerikalism zijnen verderfelijnken in vloed gevoelenom als bediende aan vaard te worden is het, bij gemis aan kennis, voldoende, een aanbevelings briefvan een invloedrijken geestelijke of katholieken kasteelheer te bezitten of eenvoudig zijne broek versleten te hebben op de banken eener school met God om een exaam met onderschei ding afteleggen en bekwame en zeer verdienstelijke bedienden te verdrin gen. In het leger is het niet beter ge steld, daar oefen de almoezeniers on gestraft hunnen dwang uit op onze arme volksjongensreeds bestaan er in al de groote garnizoensteden mili taire kringen die onder het toezicht staan der geestelijkheid. Hoe erbarm! ijk is. het niet gesteld met het officieel onderwijs? Honuer- den scholen zijn afgeschaft, de canto- nale schoolopzichters worden be noemd onder de onderwijzers wier 'Overtuiging het buigzaamst isde verraders die tijdens den schooloor- log vrijwillig het officiëel onderwijs verlieten, krijgen als judaspenning een pensioen op de kosten van het land. In een woord terwijl het vrijzin nige België zijne krachten verspilde in onderlinge twisten, hebben de kle rikalen als mollen in het donker ge wroet en een reuzenwerk verricht, waarvan wij nog lange jaren de ge volgen zullen dragen. Moet ik gewag maken van de tal- looze wetten enkel uit partijbelang door de klerikalen gestemd; is het noodig te spreken over hunne knoeie rijen in zake van stemrecht neen, maar om het kwaad te verhelpen door de klerikalen gesticht, dient een alarmkreet aangeheven te worden, een kreet zoo forsch, zoo kloek dat de lamlendige vrijzinnige! burgers en werklieden de oogen openen en het i steeds klimmende gevaar van het klerikalism inzien. Het eenige middel om het kleri kale juk af te schudden, de laatste redplank van het vrijzinnig gedacht berust in de politieke gelijkheid, in het Algemeen Stemrecht. Op dan, liberalen, dat Algemeen Stemrecht uw strijdkreet weze tot het bekampen van het gehate kleri kaal gevaar Gedurende verscheidene dagen heeft de Belgische Kamer van Volks vertegenwoordigers zijnen kostelij- ken tijd verspild met de bespreking eener knoei wet op de spelen. Men heeft laug en veel getwist over het punt te weten wat een kans spel of een zuiver kansspel is, ter wijl de burgers bezwijken onder de rechterlijke kosten, dat er langs alle kanten gemoord en gestolen wordt, dat de armen niet voldoen 1 geholpen en ondersteund worden, dat ons kies stelsel slechts blijft, dat het verplich tend onderwijs zich altijd laat wach ten en dat het vraagstuk vaa den krijgsdienst onopgelost blijft. En bovendien is de klerikale meer derheid het daarover niet eens met het ministerie. Beiden willen eene wet op het spelmaar ze weten ei- gentlijk niet hoe ze die wet, willen of zouden willen! Be socialisten reklameeren, omdat de rijken te veel fortuin bezitten, en zij willen eene wet, die de rijken be let dit forum te verteeren. De liberalen van hunnen kant den ken dat er nuttiger werk te verrich ten is en dat de Kamer zich beter zou bezighouden met de oplossing van het zoo gewichtige vraagstuk der Zuivere Evenredige Vertegenwoordi ging voor Provintie en Gemeente, door MM. Vunde Venne, Nolf en con sorten voorgesteld; met de oplossing der militaire kwestie; het uivoe ren van een behoorlijk pensioen voor de werklieden van 60 jaar, of die vroeger onbekwaam worden tot wer ken, enz., enz. Doch neen, dat willen de katho lieken niet. Zij willen de verplichten de deugd, maar verwerpen het ver plichtend onderwijszij willen noch van spelen, noch geldloterijen, noch van andere tombola's; maar, zij be houden nogtans de schandigste lote rij van allen, deze van menschen- vleesch, waardoor de arme jongelin gen alleen lijden, vermits de katho lieke kasteelheeren hunne zoontjes vrijkoopen van den soldatendienst voor een belachelijk sommetje van 1600 frank! Men zou waarlijk beginnen geloo- ven dat alle gezond verstand uit Bel gië verbannen is. Aardig laud, voorwaar; aardig land De stad Kortrijk. Dö schrijvers van 't Nieuwsblad kunnen maar niet verkroppen, dat de fransche socia- isten en liberalen, bet klerikalisme uitkrij ten als den algemeenen vijand en een gevaar voor Frankrijk. De leer van de kloosteror ders is steeds eene afschuwelijkheid, eene monsterachtigheid geweèst. Dat hebben met alleen de vrijzinnigen altijd beweerd, maar de katkoliekste Staatsbesturen en ko- ningeu hebüen tegen die verderfelijke leer sirenge en afdoende maatregelen moeten nemen Ziet onder, schrijvers van het brooddieven- orgaan en onderzoek ze goed de tabel van al de wegzenuingen der Jezuieten getrokken uit de pauselijke bullen en andere dekreten In 1555, uit Sarragossa. 1556, uit Valtelina. 1568, uit Weenen. 1570, uit Avignon en Engeland. 1578, uit Antwerpen,Segovie enPortugaal. 1578, uit Japome. 1588, uit iiougane en Transylvame. 1589, uit Borueau. 1594, uit geüeei Frankrijk. 1596, uit Holland. 1597, uit Tournon en Bearn. 1601 en 1604, nog eens uit Engeland. 1604, uit Miianen en Breda. 1606, uit Danlzig en Thorn. 1612, uit Venetië. 1613, uit het koninkrijk van Amura en Japonië. 16-8, uitBohemen. 1619, uu Moravië. 1622, uil China en Indië. 1643, uit Malta. 1676 en 1723 uit Rusland. 1729, uit Savooien. 1758, nog eens uit Portugaal. 1767, uit Spanje en uit het koninkrijk der beide Siciliën. 1767, uit het hertogdom van Parma. 1768, nog eens uit Malta. In 1773, uit Homeen uitdegeheele kristen- heid. 1818, nog eens uit Rusland. 1840, uit Zuid-Amerika. 1847, uit Zwitserland. 1880, nog eens uit geheel Frankrijk. Wat zegt ge daarvan schaamtelooze kon frater, hier voor my ligt een boek open, door Pater Capicienen in missie in China geschre ven en door den pans van Rome goedgekeurd, waarin de Capucienen der Jezuieten de schoone bijnamen van onkuischaard, dieven en moordenaars geven. De vrijmetselarij, waarin men slechts eer lijke lieden aanvaardt, heeft nagenoeg al de gekroonde hoofden der gansche wereld en de hoogst geplaatste personen voor leden. Zij heeft altijd veel nut gesticht en zij heeft nog met geene Staten moeilijkheden gehad. Wijsheid, Schoonheiden Waarheid: zie daar hare leus. Daar wij naderen van Karnaval, hebben wij goed gevonden onze achtbare lezers eens te onderhouden over de afkomst en de ge schiedenis van het masker, Het woord masker komt af van het Ara bische woordmaskara, dat in de taal des Korans de beteekenis heeft van gekheid ma ken, grappen uithalen. Daarvan is ook het Italiaanschewoord maschara afgeleid, waaronedr de Italianen een valsch gezicht verstaan, hetwelk natuurlijk het gelaat be dekt, dat misschien nog valscher is. Het lijdt geen twijfel of de maskers zijn van Oosterschen oorspong en Azië naar Griekenland overgebracht. Zij, werdenfge- bruikt in hettreurspel, dat.jzooals menj weet, uit de feesten ter eere van Baccbusjontstaan is, Van uit Griekenland werden do maskers in Romen bekend en later kwamen zij voor in de Italiaansche Commedia dell'arte. Het gebruik van maskers buiten de tooneel- wereld is uit Italië en hoofdzakelijk uit Venetië afkomstig. Reeds in de 14® eeuw droegen de aanzienlijke vrouwen aan deze zijden der Alpen maskers voor het gelaat, om zich tegen de ruwheid van 't weder te beschermen. In Frankrijk onder Frans I was het gebruik van maskers onder de dames algemeen, Op straat, op bezoek, ja, zelfs in de kerk legden zij haar loup niet af, dat wil zeggen het half masker vau zwart fluweel. Later werden de maskers door de zooge naamde mouches vervangen. Het masker werd het meest geliefde hulpmiddel der ko ketterie. Vele duinen deden een masker voor, om op liefdesavonturen uit te gaan. In Venetië werd het masker zelfs een kleedingstuk, ten minste in de eene heeft des jaarshet ver schafte aan zijn drager het voordeel van vrije geweging. Het genot van enkel verma kelijkheden paste niet bij de waardigheden van het praticiëi skieed. Alleen tijdens Kar naval mocht tiet afgelegd worden en daarom rekten de nobih dezen tijd zoolang maar eenigzins mogelijk was. Uit het gebruik van maskers ontwikkelde zich de maskerade, eene verzameling van gemaskerde personen, die samenkwamen, om dansen uit te voeren, voorstellingen te geven, enz.... De treurigste maskerade, waarvan de geschiedenis melding maakt, had plaats onder de regeering van Karei VI van Frankrijk Bij gelegenheid van eon feest verkleedden de koning en vijf heeren uit zijn gevolg zich als wilden. Zij droegen een linnen gewaad, dat met pek doortrokken was; daarop waren haren van uitplozen to w ge lijmd. Onvoorzichtiger wij ze kwam een fakkel te dicht bij de gemaskerden en stak hen in brand. Weldra stond de geheele troep iu WEEKBLAD

HISTORISCHE KRANTEN

Het weekblad van Ijperen (1886-1906) | 1901 | | pagina 1