VAN IJPEREN EN HET ARRONDISSEMENT. Politiek, Nieuws- Handels- en Annoncenblad. Orgaan der Liberale verbintenis van Yper en het Arrondissement. «EENDRACHT MAAKT MACHT.» Vijftiende jaar Zaterdag 6" April 1901. Nummer 14. De geestelijken. De Geneesdienst op den Buiten. Hebben de Liberalen te klagen Wij hebben niets gedaan! Stoeffer Colaert. Abonnementsprijs voorop betaalbaar 3.00 fr. per jaar voor dea buiten. 3.50 fr. voor stad. Per 6 maanden 1 fr. 50. Per 3 maanden 1 fr. Annoncen: 15 cent jper drukregel. Rechterlijke eerherstellingen: 1 fr. per regel. Akkoord per jaar of per maand. 5 centiemen per nummer. Afzonderlijke nummers voor artikels, enz. 4 fr. per 100 Alle berichten van verkoopingen of andere bekendmakingen ten bureele dezer gedrukt worden eens gratis ingelijfd. De annoncen voor België, ter uitzondering der beide Vlaanderen, als mede die voor het buitenland worden ontvangen door den Office de Publicité, Magdalenaztraat, Brussel. Men wordt verzocht alle hoegenaamde artikels uiterlijk tegen Vrijdag middag vrij i® onderteekend toe te zenden. Artikelen ongeteekend of personnaliteiten bevattende worden niet opgenomen. In den goeden ouden tijd hielden priester, paters en nonnen zich uitsluitelijk bezig met den godsdienst. Dan waren zij van Jan en alleman geacht en geëerbiedigd en de binders, wanneer zij den man Gods tegenkwamen, knielden om zijnen zegen te ontvangen. Den dag van vandage is dat alles letter lijk ommegekeerd, zoodanigjjdat priesters, paters] en nonnen zich uitsluitelijk bezighou den met geld bijeen te rapen en met poli tiek. De godsdienst is eene bijzaak en dient tot middel om te beter in den politieken strijd te gelukken. Geen wonder dus dat de priesters, paters en nonnen die de helft van de menschen op politiek gebied bevechten veel van hun ge zag en van hunne achting verloren hebben en dat zij de schuld zijn dat het geloove om zeepe gaat. De geestelijken, priesters, paters en non nen zijn kiesdravers geworden en al wie een goede liberaal is moet geen gemeens willen hebben met mannen die misbruik maken van hunne zending om te beter ;het volk te be driegen en zijne stemme af te keeren van den rechten weg. De priesters zitten in alle gaten en zoe ken op alle manieren zich van de menschen meester te maken en ze tot slaven te bren gen en als slaven te behandelen. Ziet men niet priesters die werk geven en werk afnemen naar beliefte? Wie voor de clakvoerder wilj kruipen als een ongedierte, krijgt schoon en veel werk en wiejzijne persoonlijke waardigheid|;niet wil afleggen moet van honger en gebrek ster ven! voor hem geen slag werk 1 Dat zulke priesters vervloekt zijn! want den dag der gerechtheid en die zal vroe ger komen dan men wel denkt zullen zij de plagerij en de broodroof duur betalen Andere priesters zoeken de vrouwen in hunne netten tej.krijgen. Eens dat zij de vrouw meester zijn doen zij op haren man werken. De priester is daar om van verre te gebieden wat de vrouw doen moet.Vraagt het maar aan zekere kazakkedraaiers, hoe zij door hunne vrouw gezaagd worden die priesters deden in het huisgezin, twist en tweedracht ontstaan, tot de man moede eindelijk toegaf. Opgelet, liberalen, laat u niet foppen door die laaghartige priesters, die het niet vra gen den vijand in 't aangezicht te zien; maar die de zwakke, bijgeloovige en ver kwezelde vrouw gebruikt om zijn doel te bereiken Weg, met zulke priesters, paters en non nen die in het huis twist en tweedracht zaaien en u door uwe vrienden doet ver zachten als gij kazakke draait Zijn het de geestelijken niet die de gods dienstoorlogen hebben doen losbersten om hunne politieke macht te behouden hebben zij bloed doen stroomen als beken En het zijn de geestelijken nog die in China de groote schuld zijn van den oorlog. Daar mag een bekeerde wapens dragen en daar wordt een bekeerde al ware hij de grootste schurk op alle manieren bevoor- deeligd door de geestelijken. Altijd, en overal de zelfde geschiedenis De godsdienst is een dekmantel en het geld, de macht, de dominatie en een vadsig lui leven is het ware doel van priesters, paters en nonnen 't Is te hopen dat zij welhaast zich [met hunnen godsdienst en met niets^ anders zullen moeten bezighouden Een katholiek docter, de Heer üeneffe, gaf onlaDgs een boek uit, waarin hij jden ellendigen geneesdienst op den buitenljbe- handelde. (Daaruit blijkt dat er Jdoor.som- migejdorpen betaald wordt aan den genees dienst en |medecijnen (der arme/dorpelingen 40, 50, 75 tot 100 frank per jaar] ofjjzoo iets van]3 lot 7 centiemen per hoofd. En gdit .noemt gmenJgeneesdienst 1 Hoe wraakroepend I Wij weten nu, wel is waar, dat de inkom sten der dorpen niet zoo schitterend zijn en soms niet toelaten de behoeftigen behoorlijk te ondersteunen, doch de groote misdadigers zijn onze klerikale regeerders. Saat en Provincie moeten subsidiën ver- leenen om den erbarmelijken geneesdienst op den buiten menschwaardig in te richten. Nu wordt de zieke dorpeling minder ge acht dan het dier. Bewijzen Menschen en dieren. Dat de arme landbouwer, dezes vrouw en kinderen door de klerikale regeering min der gesteld wordt als de beesten, blijkt hieruit: Voor de paarden vanhet leger wordt betaald aan bezoldigde veearts en medecijnen 368 duizend vijf honderd en vijftig frank of 22.25 frank per paard. Dus 3 tot 17 centiemen aan een zieke dor peling en aan een paard van den troep 22,25 frank of minstens 200 maal meer zorgen, meer uitgaven aan een ziek beest dan aan een zieke menseh En dan zijn er nog lieden die niet zullen stemmen voor die brave katholieken, de be schermers der dierende verdrukkers der menschen 't Kan bijkans niet zijn! Goliath. Een katholiek blad van Brussel was een dezer dagen onbeschaamd genoeg om op eene spottende wijze aan zijne lezers te vra gen of de liberalen wel te klagen hebben over het zestienjag bestuur der klerikalen en welke grieven wij zouden kunnen inbren gen tegen het bestuur. Is het jezuietachtig genoeg? Zou die op steller dezer regels wel kunnen schrijven hebben zonder lachen Weihoe, gij vraagt ons welke grieven wij zouden kunnen doen gelden Laat ons toe u te zeggen dat ons blad veel te klein zou zijn om al die grieven aan te halen, doch wij willen het genoegen doen er vandaag eenige op te sommen om de lezers te laten oordeelen. Gij hebt toch niet vegeten, denken wij, dat de klerikalen in 1884 aan het bewind kwamen met den kreet vanWeg met de belastingen Hoe hebben zij die belofte gehouden Door honderden millioenen nieuwe belas tingen te doen betalen door het volk. Ha, wij hebben geene grieven 1 En de legerinrichting En de talrijke voorrechten die kapelanen en paters van alle kleur genieten op den gewonen burger En al de openbare ambten voor de kleri kale voorvechters En de erstige werkmanswetten, die men sedert zestien jaar belooft En het officieel onderwijs dan, dat gansch ontredderd is Zijn dat al geene grieven? Ha, de libera len hebben geene reden tot klagen Lezers, wat denkt gij er over Goliath. Als wij(ons veroorloven te bewijzen dat, sedert dat zij aan bet bewind zijnde kleri- kalenjTaltijd voor zich zelvsn gezorgd heb ben antwoordenjzij ons: De liberalen heb ben niets gedaan voor den werkman Welnu, zie maar eens goed 't volgende lijstje na, waarin wij eenige der voornaam ste wetten opgeven, die door de liberalen gemaakt werden ten voordeele van het werkvolk. 1. De afschaffing van art. 1781 van het Burgerlijk Wetboek, waardoor de patroon het voorrecht had, op zijne bevestiging in justitie geloofd te worden, zoodat het getui genis van den nederigen werkman altijd in 't ongelijk gesteld werd als de baas sprak. 2. De afschaffing van het verplicht werk mansboekje, met aanteekeningen, ten eeu wigen laste. 3. De afschaffing van den lijfsdwang. 4 en 5. De vrijheid van samenspanningen en der werkstakingen. 6. De wetten op de coöperatieven. 7. De maatschappijen van ouderlingen bij stand en de maatschappijen van werkmans woningen. 8. De wet op het werk der kinderen. 9. De afschaffing der octrooien. 10. De afschaffing der belasting op het zout en de visch. 11. De instelling van het gemeentefonds dat aan de steden en gemeenten millioenen en millioenen verschaft. 12. De afschaffing der bareelrechten op de steenwegen. 13. De vermindering van het brievenport. 14. De postkaarten. 15. De vrijhandel, die de volksklassen van den hongersnood vrijmaakte en aan de nij verheid en het economisch leven een onbe kenden bloei bracht. 16. De wet op de erfenisrechten. 17. 18 en 19. De herinrichting der bede laarswerkhuizen, der bergen van barmhar tigheid en der hervormingsscholen. 20 en 21. De herinrichting der spaarkas en pensioenkas. 22. Op voorstel van Prère-Orban werd een verzoeningsraad gesticht voor de geschillen tusschen bazen en werklieden. 23. De uitbreiding van het volksonderwijs. 24. De wet op de buurtspoorwegen. Het was de liberale partij die in de jaren 40 Vlaanderen van den hongersnood redde en steeds het vaderland in voorspoed heeft doen stijgen, zonder ooit iemands vrijheid aan banden te leggen. Goliath. Wij nemen uit de Annalen der Aamerzitting van 27 Maart 1901, bldz. 879 den volzin over van de redevoering van M. Colaert, die htm door den Petit-Bleu den naam van Stoeffer heeft doen geven. M. Colaert. Eenige dagen geleden zegde ik aan het achtbare lid (M. Woeste) dat ik eiken dagten 9 1/2 ure of ten 11 ure van 'f mijnent moest y> vertrekken om\ten 1 1/2 ure of ten 2 1/2 ure aan'te komen, en"hij ant- y> woordde mij-.'Ik zou' het nieVkun- nen volhouden, 't is iets onmoge lijk. Hij had er kunnen bijvoegen, Mijnheer en, dat ik niet verplicht ben in deze kamer te blijven, maar tijdens de bespreking der E. V. de gelegenheid gevonden hebbende te y> toonen welke hindernis het stelsel opleverde onder het oogpunt onzer tegenwoordigheid in de vergaderin- gen der Kamer, en gezegd'hébbende aan mijn achtbaren collega dat ik zou verplicht zijn af te treden, heeft hij mij .dat'gedacht ontraden. 't Is dus dank aan hem dat ik gebleven ben, (Gelach). Indien ik hem ooit op dat tijd- stip, gesproken had over het mid- del dat wij heden voorstellen, mis- schien zou hij toegegeven hebben. (Gelach links/. Al wie M. Colaert kent zal nooit gelooven dat hij ooit het gedacht ge had heeft af te treden na de stem ming der E. V. In onze politieke ver gaderingen te Yper, zou zulke ver klaring op een overgrooten schater lach onthaald zijn geweest. Wij ken nen te wel de kuiperijen van allen aard die plaats hebben gehad in den katholieken kring om er toe te komen Henritje te overhalen de eerste kan didatuur af te staan aan M. Colaert tijdens de kiezing van 27 Mei 11. Men kan begrijpen dat in de Kamer, waar die kuiperijen niet gekend zijn, men de belangloosheid van M. Colaert heeft kunnen bewonderen en voor ernstig opnemen. Het was reeds ge noeg gewaagd van zijnent wege met er mede te stoeffen. Maar wat alle verbeelding overtreft, 't is van hem te hooren verklaren voor het gan- sche land dat niets dan zijne bedrei ging van al te treden een geheelen omkeer van reglement in de ka mer zou teweeggebracht hebben. Dit is wel eene uitstalling van hoogmoed en verwaandheid die hem den naam van stoeffer verdiend heeft, welken de Petit-Bleu hem te goeder uur gegeven heeft. Onmisbaar in de Kamer, moortje- paaier te Yper, 't is volledig! HET WEEKBLAD

HISTORISCHE KRANTEN

Het weekblad van Ijperen (1886-1906) | 1901 | | pagina 1