VAN IJPEREN EN HET ARRONDISSEMENT. Politiek, Nieuws- Handels- en Annoncenblad. Orgaan fier Liberale verbintenis van Yper en bet Arrondissement, EENDRACHT MAAKT MACHT. Zaterdag 13" Juli 1901. In Diksmude. Ia België zooals in Spanje. Abonnementsprijs voorop betaalbaar 3.00 fr. per jaar voor den buiten. 2.50 fr. voor stad. Per 6 maanden 1 fr. 50. Per 3 maanden 1 fr. Annoncen: 15 cent per drukregel. Rechterlijke eerherstellingen: 1 fr. per regel. Akkoord per jaar of per maand. 5 centiemen per nummer. Afzonderlijke nummers voor artikels, enz. 4 fr. per 100 -- Alle berichten van verkoopingen of andere bekendmakingen ten bureele dezer gedrukt worden eens gratis ingelijfd. De annoncen voor België, ter uitzondering der beide Vlaanderen, als mede die voor het buitenland w orden ontvangen door den Office de. Publicité, Magdalenastraat, Brussel. - Men wordt verzocht alle hoegenaamds artikels uiterlijk tegen Vrijdag middag vrij n onderteekend toe te zenden. Artikelen ongcteekend of personnaliteiten bevattende worden niet opgenomen. Inhuldiging van het vaandei der liberale Jonge Wacht. De inhuldiging van het vaandel, overhan digd aan de liberale Jonge Wacht van Dix- mude, heeft aller verwachting overtroffen. Gewenscht weder, de geuzenzon, wier stralen getemperd door een verfrissend win deken 1 Vier a vijf duizend vreemdelingen uit alle gouwen van Belgenland! Walen en Vlamingen, toegestroomd om hulde te bren gen aan den ondernemingsgeest, de wils kracht en den moed der Dixmudsche libe ralen en om den tegenstrevers van alle kleur te toonen, dat in ons land de liberale partij nog ver is van dood te zijn, zooals veel belanghebbenden het beweren en wenschen. Een stoet van minstens eenen kilometer lengte, bevattende duizenden afgevaardig den van 72 politieke kringen, tien muziek korpsen, honderden vaandels en bannieren in blauwe zijde, doorliep de straten van de hoofdstad der boterstreek. Op nagenoeg al de huizen en vooral op die der rijke burgerij wapperde de blau we vlag of de nationale met blauwen strik en stonden op de balkons de dames en hee- ren in feestgewaad en de blauwe bloem op het keurslij k of aan het knopgat. Bedrijvigheid langs alle kantenvreugde en geestdrift op nagenoeg aller gezichten werkman en burger op hun Zondagsch uit- gedoscht en fier en welgezind de gelegen heid te hebben het zinnebeeld van het libe ralism te mogen laten zien. Volksaria's en marchen en politieke zangen doorkruisten elkander, weergalmden en brachten leven en vreugde in de stad en moed en hoop in de harten vau de vrijzinnige betoogers. De dames, wuiven met blauwe vlagjes, klappen in de handen bij het voorbijgaan van een spelend muziekkorps, juichen toe en strooien bloemen; de oude heeren, de grijsden in de politiek, herinneren den strijd van vroeger, de toenmalige overwinningen zij pinkten een opwellenden traan weg en groetten Er zijn oogenblikken geweest van aangrij pende aandoeningEen ware liberaal moest daar gelukkig zijn 1 Daar was maar één hartdaar was maar ééne zielDaar was maar eene uitingde zucht naar recht, naar politieke gelijkheid en naar gewetensvrij heid Op alle hoeden las men A. S. en E. V. Vijftig lieve meisjes in het wit gekleed met blauwen strik omgord, met groeten roozenruiker in de hand, omringden het nieuw vaandel en sloten den stoet onmid- delijk na de liberale afgevaardigden van Kamer en Senaat. En Dixmude, waarvan de overgroote meerderheid liberaal is dat bewezen de laatste gemeenteverkiezingen was in feest 1 Eerste halt in Het Gouden Paard het lokaal van de liberale Jonge Wacht; de per sonen van kaarten voorzien hebben alleen toegang. De voorzitter, M. Nouwynck, wenschte in beide talen den vreemdelingen welkom en overhandigde plechtiglijk het prachtige vaandel, dat in gouden letters voor ken spreuk draagtRust roest Bloemtuilen en palmen werden aangebo den; M. Brunfaut sprak in naam der libe rale associatie van Yperen en M. Arnold in naam van die van Perwez. Op de groote markt defileerden al de maatschappijen voor het nieuwe vaandel; een ovatie viel te beurt aan M. Baert, bij genaamd Basile gewezen razend voor vechter der liberale partij en tegenwoordig klerikale burgemeester van Dixmude en ootmoedige uitvoerder der bevelen van Moulaert. In het Burgondisch schild heeft de feest zitting plaats: M. Verbeke, oud-senateur van Oostende maant al de liberalen van de kiesomschrijving tot eensgezindheid aan, het eenige middel om het getal vertegenwoor digers in Kamer en Senaat te hebben, waar aan de liberale partij van Dixmude-Veurne- Oostende recht heeft. M. Brauti, volksvertegenwoordiger en burgemeester van Gent brengt hulde aan de overtuigden, die den moed hebben in de steedjes en dorpen van Vlaanderen liberaal te zijn en spreekt den lof uit van M. Buyl, afgevaardigde van Veurne-Dixmude-Oostende (langdurige toejuichingen). Hij wenscht de opbeuring van Vlaanderen, die men alleen zal bekomen door de invoering van het A. S. en de E. V. (ovatie). M. Vandewalle zet kortbondig de voor naamste punten uiteen van het vooruitstre vend liberaal programma hij ook bestrijdt hevig het meervoudig kiesstelsel; zijn bijval is niet minder groot dan die van M. Braun. M. P. Hymans, die begroet wordt door het geroep: Leve het A. S. spreekt eene schoone en krachtige redevoering uit, waar in hij den bilan vaststelt van het klerikale gouvernement en eindigt met eene schitte rende, door het hart dringende omschrijving van de kenspreuk rust roest M. G. Lorand vraagt ook het A. S. en de E. V. Wij zullen het A. S. hebben, roep hij uit, wij zullen het hebben, omdat wij het willen en omdat het de rechtvaardigheid is. Wij zullen het bekomen door de wettelijken wegen en niet door bet geweld, omdat het geweld niet noodig is en dat het dus eene misdaad zou ziju het te gebruiken. Al deze aanspraken werden met geestdrift toegejuicht. Herhaalde en langdurige bra- vo's volgen op eene gloedvolle improvisa tie van Mr Buyl. Na eene redevoering van M. Woeds, voorzitter van de liberale Asso ciatie, wordt de feestzitting geheven onder den kreet van: Leven de Liberalen En nu het bouketrond half acht, en zon der er iemand op dacht verschijnen op de groote markt 15 gendarmen te voet en 15 gendarmen te paard! Kop in de lucht en borst vooruit, plaatsen zij zich voor het stadhuis in gelid, uitdagende blikken rond zich werpende (de bevelhebber wel te ver staan). De kommissaris leest eene ordon- nancie af, waarbij samenschollingen van meer dan 5 personen verboden worden. Basile loopt rond van de Concorde naar het Casino en van het stadhuis naar La Paix juist als eene hen, die moet.... Onmiddelijk na die afkondiging wordt alle vijf minuten chargen gedaan, ba- jonnet op het kanon; de menigte gaat open, juicht spottend toe, zingt van het ongedierte der papen en jouwt de gendarmen uit, zich op die wijze krachtig verzettende tegen de ongehoorde en schandalige maatregelen van eenen kazakkedraaier. De straten, op de markt uitgevende, wor den afgezet en niets wordt door burge meester en bevelhebber der gendarmerie en eenige klerikale heethoofden en betaalde achterloopers onverlet gelaten om wanor ders teweeg te brengen en hunne politie maatregelen te rechtvaardigen. Het heeft niet gelukt: spottend handge klap en wat gejouw waren de uitslag van Basile's schandalige uitdagingen! Drie jongelingen met pet aan en niet al te ordentelijk volgens den commandant der gendarmerie uitgeborsteld, worden bij den kraag gevat, ieder twee chargen éen en door de vier mannen ten poli- tiebureele gebrachteerste stap ter verant woordelijkheid voor hunne misdaad van on wetende van 's burgemeesters verordening door de markt al zingende te zijn gegaan. Schoone dag, die zal dagteekenen, in de annalen van Vlaanderens liberalism 1 In Spanje verheffen zich gegronde klach ten over den grooten rijkdom der kloosters en de kwellende en nijpende dwingelandij der geestelijkheid. In België neemt de rijkdom der kloosters op eene verbazende en ongemeene mate toe. Overal rijzen er paleizen op, van hectaren groot, en waarin de kloosterlingen een lui, vadsig, gemakkelijk en voor de samenleving nutteloos en schadelijk leven leiden. In die kloosters doet men de concurrentie aan den handel. Daar verkoopt men bier, drank, suikergoed, boeken, medalièn, sca pulieren, paternosters, bougies, kaarsen, bouquets enz. enz. Men maakt er kleeren, men vervaardigt er kanter gaat niet eene week voorbij zonder de kiuders geld in de handen der zwarten moeten geven ter gele genheid van feestdagen van oversten, zus ters, bestuurders, kindsheid, missen, eerste communie, vormen enz. enz. De processiën en prijsdeelingen zijn ook gelegenheden om geld te slaan. Om in de processie te mogen loopen of in de prijsdeeling op de planken te mogen verschijnen betalen de kinders vol gens eenen vooraf vastgestelden tarief. En de ouders zijn zoo dom van maar altijd te geven lende ouders zijn zoo blind hunne kinders aan die zwarte schooiers toe te ver- trouweu! Die kloosters maken zich meester van het onderwijs en binnen eenige jaren zullen er geene wereldlijke onderwijzers meer zijn; zij zullen allen door zwartrokken vervan gen worden! Het gouvernement van België dat is de lastenbetalers geven aan de kloosters alle jaren 9 millioenen franken toelagen 1 Is dat niet schrikverwekkend In Spanje is het letterlijk dezelfde toestand. Is het dan te verwonderen dat het volk dat door het zwart ongedierte uitgezogen en onder den looden hiel en dwingelandij der papenzucht in opstand komt? In België is het niet alleen de burgerij die te klagen heeft over de concureatie der kloosters, maar priesters, die moed en ka rakter genoeg hebben, klagen ook over den hedendaagschen toestand der geestelijkheid. Hebben pastor Daens en pastoor Ponteyne den moed niet gehad om de waarheid te zeggen? Vele priesters zouden hun voor beeld willen volgenmaar zwijgen omdat zij weten dat vervolging en misschien ar moede hun te verwachten staat 1 In Spanje ook vindt men priesters die de waarheid durven zeggen en schrijven. Daar bestaat een zekere priester met name Pey- Ardeix, die zooals paster Daens en paster Ponteyne voor recht en waarheid strijden. Pey-Ardeix schrijft dat er tegenwoordig twee godsdiensten zijnDe ware godsdienst zooals kristus hem aangeleerd heeft: een godsdienst van liefde, van opoffering: een godsdienst die de armen, de bedrukten, de lijdenden, de vervolgden helpt en bijstaat; een godsdienst die de broederliefde aan- preekt en leert dat al de menschen op aarde broeders zijn en dat men niet mag doen wat men niet wenscht dat men u doe. Die gods dienst, die uit het herte komt, kent noch geweld, noch vervolging, noch rijkdom, noch pracht, noch dwingelandij I Zijn rijk is van deze aarde niet! De tweede godsdienst is vol haat, eigen- helanghij helpt de armen, bedrukten en lijdenden als zij kruipen voor den priester of dat zij het huichelend doenhij predikt de broedermoord en de broedervervolging als die broeders naar de krochten der priesters niet gaan. Die godsdienst is uitwending en huichelarij. Hij steunt op geweld en brood roof; hij maakt jacht op geld, ja op veel geld, pracht, weelde en heerschappij. Zijn rijk is van deze aardeDe hemel is eene bij zaak. Men schermt ermede om te beter de aarde dat is geld, weelde, pracht, ge- nuchten en meesterschap te bezitten? De eerste godsdienst steunt op Christus en het evangelie, hij wil de mensch verheffen tot de waardigheid van den zoon Gods en hem gebruik laten maken van zijne rede en verstand; De tweede godsdienst steunt op Paus, bisschoppen en priesters op menschen, en bijgevolg op zondaars, die zich zelve als heilige doen uitroepen en beweren de plaats vervangers van Christus te zijn. Zij verach ten al de overige menschen en stellen er zich boven en doen zich van dat volk vet be talen, eere bewijzen en blindelings gehoor zamen. Zij vernederen het volk en doen het in het slijk kruipen. Zij verbieden het ge bruik te maken van zijne rede en verstand met het maar te laten zeggen en denken wat de paus, bisschoppen en priesters zeggen en denken. Pey-Ardeix is, zooals wij hier zouden zeggen een kristen maar geene kalote, geen katholiek. Hij volgt de leering van Christus die eene goddelijke leering ismaar niet de leering der pauzen, die eene menschel ij ke, eene politieke, leering is? De spaansche priester, die van paus en bisschoppen vervolgd wordt, heeft eene be- schuldigingsakte tegen den katholieken godsdienst de godsdienst der menschen opgesteld en die akte beval 24 beschuldigin gen. Ziehier er eenige van, waarop wij de bijzondere aandacht onzer lezers roepen. 1° De ware eerbetuiging tot de Godheid verdwijnt allengskens en maakt plaats voor eene overdrevene devotie voor afgoderij aan heiligen, heilige kerk, onze lieve vrouwen, reliquien enz. enz. bewezen. 2° Het totaal verdwijnen der kristelijke deugden, zooals, rechtvaardigheid, waar heid, voorzichtigheid, gematigheid en het aangroeien van godsdienstige oefeningen die, niet met het herte, maar uitwendig geschie den zooals processiën, bedevaarten, coagre- asawra

HISTORISCHE KRANTEN

Het weekblad van Ijperen (1886-1906) | 1901 | | pagina 1