TAN IJPEREN EN HET ARRONDISSEMENT.
Politiek, Nieuws-, Handels- en Annoncenblad.
Orgaan der Liberale verbintenis van Yper en het Arrondissement.
EENDRACHT MAAKT MACHT.
Zeventiende jaar
Zaterdag 21" Maart 1903.
Nummer 12.
De Gerechtigheid op den Buiten.
Christus en de Paus.
De vaart van de Leie naar de
Ieperlee, en de haven van Nieuwpoort.
Abonnementsprijs voorop betaalbaar 3.00 fr. per jaar voor dea buiten. 2.50 ft*, voor stad. Per 0 maanden 1 fr. 50. Per 3 maanden 1 fr. Annoncen: 15 cent
par drukregel. Rechterlijke eerherstellingen: 1 fr. per regel. Akkoord per jaar of per maand. 5 oentiemen per nummer. Afzonderlijke nummers voor artikels, enz. 4 fr. per 100
AUe berlehtenvan verkoopingen of andere bekendmakingen ten bureele deser gedrukt worden eeus gratis ingelijfd. De annoncen voor België, ter uitzondering der beide Vlaanderen, als
mede die voor het buitenland worden ontvangen door den Office de Publicité, Magdalenastraat, Brussel. Men wordt verzocht alle hoegenaamde artikels uiterlijk tegen Vrijdag middag vrij
un onderteek end toe te zenden. Artikelen onge teek end of personnaliteiten bevattende worden niet opgenomen.
Wij lezen in De Stad Kortrijk
van 8n Maart 1903
De liberalen, die, in onze vlaam-
scho gemeenten, den moed hebben
zich onafhankelijk te toonen tegen
over de geestelijkheid en de kasteel-
heeren, welke er als meesters heer-
schen, zijn het mikpunt der ondraag-
lijkste plagerijen.
Ziehier een nieuw voorbeeld er van
Te Wacken verbied een reglement
van 1863 binnen de dorpplaats te
bouwen zonder voorafgaande en
schriftelijke toelating van het Kolle-
gie van Burgemeester en Schepenen.
In werkelijkheid is dit reglement
buiten zwang geraakt; want, het
wierd nooit uitgevoerd.
Het Schepenkollegie werd zelfs
nooit geroepen, om over de vraag
van dergelijke toelating te beslissen.
Ten andere, in dit, gelukkig dorp,
waar zekere Baron Kervyn het ambt
van Burgemeester uitoefent, bestaat
er zelfs geen rigister der beslissingen
van het Schepenkollegie! De Baron
heeft heel wat anders te verichten,
dan zich het bestaan te herinneren
van art. 112 der gemeentewet.
Doch, in de maand Juli laatstleden
M. D..., oud liberaal gemeenteraads
lid, en die bij de laatste gemeente-
tekiezingen op rang stond tegen de
lijst Kervyn, dacht er aan te bouwen.
Hij verwittigde er van den dienst-
doenden Burgemeester, de titel-
voerende was naar de zeebaden en
bekwam zijne mondelinge toestem
ming.
Gewoonlijk eischt men zooveel niet.
De secretaris verzekerde zelfs aan
onzen vriend, dat het nutteloos was
eene schriftelijke aanvraag te doen.
M. D... begon dus te bouwen en
was juist bezig de grondlagen te met
sen, toen de Burgemeester terug
kwam. Deze laatste kwam verschei
dene malen daags de werken zien,
welke hem schenen belang in te boe
zemen. Maar, toen het gebouw op de
hoogte van het dak gekomen was,
ziedaar de burgervader die zich ge
reed maakt om proces-verbaal op te
maken aan de eigenaar, onder voor
wendsel dat hij gebouwd heeft zonder
schriftelijke toelating.
Zoohaast hij zulks verneemt, onze
vriend verhaast zich den Burgemees
ter te waarschuwen dat hij de toe
lating ontvangen heeft van den Sche
pen, die den dienst deed van Burge
meester; maar dat hij niettemin
opnieuw de toelating vraagt van het
Schepenkollegie. Vruchtelooze moei
te. Het proces-verbaal volgt op de
nieuwe aanvraag.
Voor den Vrederechter komen eene
geheele reeks eigenaars verklaren
dat zij binnen de dorpplaats van
Wacken gebouwd hebben zonder toe
lating.
Er wordt daar bewezen dat gemeld
voorschrift nooit vervuld geweest is
en de Burgemeester is er verplicht
het zelf te bekennen.
Eindelijk door den Rechter en door
den verdediger met vragen bestormd,
hij eindigt met te bekennen dat hij,
weinig tijds te voren, op eenige me
ters van den eigendpm van M. D...,
zelf twee belangrijke gebouwen op
richtte, voor welke hij de vereischte
schriftelijke toelating noch gevraagd
noch bekomen heeft! Zijn Schepen,
en zijn gemeente secretaris bevesti
gen het feit.
Maar, de man, die het proces-v.er-
baal opmaakte, verklaarde zich onge
twijfeld niet tevreden; want, de zaak
werd in beroep gezonden.
In beroep herinnerde het Openbaar
Ministerie de zeldzame handelwijze
van dezen, die het proces-verbaal
opmaakte; doch zegde verplicht te
wezen de hervorming van het vonnis
van vrijspraak te vragen, vermits
een reglement van openbare orde
niet kan buiten zwang vallen,
Eindelijk, de Rechtbank, zichtbaar
genoodzaakt het reglement toe te
passen, veroordeelde voorwaardelijk
tot 1 frank boete, maar weigerde
afbraak van het gebouw te bevelen.
De Burgemeester, die door deze
daadzaken vermaard werd, komt er
dus geheel kaal van af.
Doch, ziedaar, sedert het proces,
twee van 's Burgemeesters vrienden,
die gebouwd hebben in dezelfde voor
waarden en zonder de voorgeschre-
vene toelating.
Wij verwachten den Burgemeester
aan het werk en wij zijn overtuigd
dat het Gerecht aan de nieuwe over
treders eene kleine vervolging voor
behoudt.
Want, daar waar het Gerecht zou
begunstigingen hebben, zou het nog
slechts een ijdel woord wezen
Onze goede vriend Leo is sinds 25 jaar de
stadhouder van Christus op de aarde en de
wettige navolger van den Heiligen Petrus
bij die gelegenheid wenschen wij den goeien
man nog honderd jaar, want het is ons wel
onverschillig wie er in den pauselijken zetel
fungeert!..,.
Wat hemelsbreed verschil, hé, tusschen
Christus en den Paus, tusschen den armen
man van Nazareth en den millioenrijken
Paus van Home 1
Christus had geen steen om het vermoeide
hoofd, op te rusten, de Paus bewoont het
grootste en prachtigste paleis van de we
reld.
Christus ging eenvoudig gekleed en de
Paus is gehuld in de kostelijkste kleeding-
stukken, afgezet met zilver, goud en dia
manten.
Christus ging te voet van dorp tot dorp,
van stad tot stad om het volk te onderwij
zen; zijn navolger rydt in eene prachtige
koets of wordt door slaven, pardon, door
fanatieke dwaaskoppen gedragen in eenen
over heerlijken draagstoel.
Christus zegde: vergaart geene schatten
op aarde, maar wel ia uw hart zijn stad
houder op aarde vergaart millioenen en
millioenen bijeen.
Christus joeg de kooplieden uit den tem
pel: zijn opvolger laat maar schooien en
bedelen vermits het maar voor de goede
zaak is.
Christus deed zijne intrede in Jerusalem
op eenen ezel gezeten, eenvoudig gekleed en
zonder geleide; de Paus deed onlangs zijne
intrede in Rome, omgeven van rijkdom en
pracht, omringd door eenen schitterenden
stoet van kardinalen, aartsbisschoppen,
bisschoppen, enz.
Op den doortocht van Christus strooide
men planten en bloemen en men bood ham
palmtakken aan, omdat men wist dat Chris
tus het slijk der aarde verachte; op dea
doortocht van den Paus bood men duizenden
franken aan van ons land alleen 100,000
fr. en menigvuldige kostbare geschenken.
Wat hemelsbreed verschil, niet waar,
beste lezers.
En de fanatieke kaloten durven beweren
dat diezelfde Paus de navolger is van Chris
tus en zouden ons willen dwingen achting
en eerbied te hebben voor hunne kliek?
Hóe is het gods mogelijk achting en
eerbied te gevoelen voor mannen die van
de leer, van de edele leer van Christus, een
poesjenellenspel gemaakt hebben?
Dat is onmogelijk!....
De ligging van Nieupoort is daarenboven
aUemoordeeligst om den overzeeschen han
del te lokken, zoowel als den Engelschen,
uit oorzake van den geringeren afstand, in
vergelijking met de Hollandsche havens en
Antwerpen, want, zooals de kaart het aan
wijst, komen al de schepen welke het Ka
naal uitvaren, noodzakeiijk voorbij Nieu
poort.
De volgende tabel duidt den minderen
afstand aan der haven van Nieupoort, met
betrek op Antwerpen, voor wat betreft het
verkeer van Belgie met de voornaamste
haven van Engeland, en met Havre.
en in het algemeen voor alle schepen, die
het Kanaal uitvaren of er in komen, is het
verschil ten voordeele van Nieuport hetzelfde
als voor Liverpool, Glascow en Havre, na
melijk 81 mijlen of 150 kilometers, als volgt:
36 mijlen (66 2/3 kilom in zee tot Vlissiugen
en 45 mijlen (83 1/3 kilom.) op stroom van
Vlissingen naar Antwerpen.
Rekening houdende met het vervoer per
spoorweg, bewijzen voorgaande cijfers ten
duidelijkste, dat de havens van Londen,
Harwich, Liverpool, Glascow en Havre er
bepaald voordeel zouden bij vinden, hunne
betrekkingen met Belgie te hebben langs
Nieupoort, en juist die havens brengen aan
ons land den meesten toevoor uit Engeland
en Frankrijk. Alle overzeesche havens zou
den, van hunQen kant, er insgelijks belang
bij hebben in betrekking te komen met Nieu
poort, en er dient niet vergeten te worden
dat, bij de vermindering van afstand nog
komt het uitsparen der loodsrechteu op de
Schelde, bij het in- en uitvaren, en dat die
rechten meer dan 50 centiemen per ton be
dragen.
Antwerpen is dus beter gelegen alleen
maar voor de havens van Noordelijk Europa,
zooals voor Rusland, Zweden, Noorwegen,
Denemark, Duitschland en de Nederlanden,
alsook voor de weinige havens van het
Noord Oosten van Engeland (Getrokken
uit eene aanteekening van M. Dubois-Niboul
over de verandering der haven van Nieu
poort in zeehaven van eersten rang.
Brussel 1883.)
Wordt er geen spoedig en krachtig red
middel aangewend, dan zal de handel van
Vlaanderen weldra grootendeels afhanke
lijk zijn van de haven van Duinkerke. Ten
gevolge der groote werken welke het Fran-
sche staatsbestuur aldaar heeft laten uit
voeren, en nog laat uitvoeren, er zijn daar
onlangs nog 20 millioen voor gestemd,
is die haven toegankelijk gemaakt voor de
overzeesche booten met groote tonnenmaat,
die er hunne waren ontschepen, zooals
Noordsch hout, guano, enz., natuurlijk te
gen geringeren vervoerprijs, dan de kleine
zeilschepen, die er in toestemmen te komen
stranden in het slijk der huidige haven van
Nieupoort.
En nochtans zou de haven van Nieupoort
gemakkelijker toegankelijk zijn, en voor
schepen van grootere tonnenmaat, dan die
van Duinkerke; dat bewijzen de zeekaarten
duidelijk. Te Duinkerke liggen de diepten
van 8 m. op 1 kilom. van den ingang der
vaargeul, en die diepte vermindert snel, om
nul te worden bij de monding en zelfs verder
in zee. Slechts met krachtdadig baggeren, en
met sterke jachtsluizen, wordt die ingang
open gehouden en dan nog maar bij hooge
tij, voor schepen van 6 met. diepgang.
Het voordeel der reede van Duinkerke,
ook voordeel en in hoogere mate voor de
reede van Nieupoort, bestaat in beschermd
te wezen tegen Noord-Westen en Noord-
Oosten wind, door eene reeks zandbanken,
welke de onderzeesche golfslagen breken.
Maar de reede van Duinkerke is slechts
eenen kilom. breed, terwijl die van Nieu
poort eene breedte heeft van 3 kilom., met
10 tot 18 met. diepte, waardoor het staren
gemakkelijk wordt en,zeker, zelfs bij het
zwaarste weder en gedurende den nacht.
De reede van Duinkerk e is niet beschermd
tegen de winden uit het Westen en Zuid-
Westen, die er rechtstreeks op uitkomen van
HET WEEKBLAD
I I I I II I j—r
(2« Vervolg)
Mylen of Kil.
1° Van Londen naar Antw. vaart 191 353 1/2
Nieupoort 117 2161/2
Verschil ten voordeele van Nieupoort 74 137 min
2° Van Harwich naar Antwerpen 138
Nieupoort 72
Verschil ten voordeele van Nieupoort 66 122 1/2
3° Van Huil naar Antwerpen 247
Nieupoort 230
Verschil ten voordeele van Nieupoort 17 31 1/2
4° Van Goole naar Antwerpen 275
Nieuport 253
Verschil ten voordeele van Nieupoort 22 40 min
5° Van Newcastle n. Antwerpen 341
Nieupoort 306
Verschil ten voordeele van Nieupoort 35 55 min
6" Van Liverpool naar Antwerpen 696
Nieuport 6'5
Verschil ten voordsele van Nieupoort 81 150 min
7* Van Glascow naar Antwerpen 816
Nieupoort 735
Verschil ten voordeele van Nieupoort 81 150min
8° Van Cardiff naar Antwerpen 582
Nieupoort 501
Verschil ten voordeele van Nieupoort 81 150min
9» VRn Havre naar Antwerpen 242
Nieuport 161
Verschil ten voordeele van Nieuport 81 150 min
Voor alle overzeesche havens eindelijk,