VAN IJPEREN EN HET ARRONDISSEMENT. Politiek, Nieuws-, Handels- en Annoncenblad. Orgaan der Liberale verbintenis van Yper en het Arrondissement. EENDRACHT MAAKT MACHT. Zeventiende jaar Zaterdag 11" April 1903. Nummer 15. Christus en de Hedendaagsche Katholieken. Herbergiers, Werklieden, Burgers en Landbouwers. Kamer van Y olksvertegenwoordigers ▲bonncmentsprija roorop betaalbaar 3.00 fr. per jaar yoor den buiten. 2.50 fr. voor stad. Per 6 maanden 1 fr. 50 Per 3 maanden 1 fr. Annoncen. 15 cent pr drukregel. Rechterlijke eerhert tellingen1 fr. per regel. Akkoord per jaar of per maand. 5 centiemen per nummer. Afzonderlijke nummers voor artikels, enz 4 fr per 100 AU* berichten Tan verkoopingen of andere bekendmakingen ten bureele dezer gedrukt worden eens gratis ingelijfd. De annoncen voor België, ter uitzondering der beide Vlaanderen, als- aede die voor het buitenland worden ontvangen doer den Office de Publicité, Magdalenastraat, Brussel. Men wordt verzocht alle hoegenaamde artikels uiterlijk tegen Vrijdag middag vrij UB onderteekend toe te zenden. Artikelen ongeteekend of persennaliteiten bevattende worden niet opgenomen. Zij heeten zich Christenen, dat wil zeggen discipels of volgelingen van Hem, dien de priesters van dien tijd aan het kruishout nagelden. Zij zijn dus volgelingen van Chris tus. Laat ons zien, waarin ze zooal aan hunnen meester gelijken. Christus was arm. Hij werd gebo ren in eenen stal. Hij had geenen steen, om zijn hoofd op te rusten. Hij leefde eenvoudig als de vogelen der lucht en de visschen der wateren. Zij zijn rijk. Zij aanbidden Cresus, of de macht van het geld. Zij bezit ten paleizen. Zij baden in de weelde. Zij bezitten het goud der aarde. En toch beweren zij dat het even moei lijk is voor eenen rijke naar den He mel te gaan als een kemel door het oog van eene naald te kruipen. In- tusschen scharen zij rijkdommen op rijkdommen bijeen. Wat geeft het, indien de helft van het land hun toe behoort. Zijn zij niet de volgelingen van Christus, die zegde dat men zijn hart niet aan de goederen dezer aarde mag hechten? Christus was vol liejde. Zij zijn vol haat en nijd. Wee u! eenvou dige handelaar of ambachtsman, die vrij wil stemmen of vrij het onder wijs uwer kinderen wil kiezen. Wee ut zoo de eene of andere zwartgalli ge ijzerbijter u in uwe belangen kan schaden. De uithongerings-methode doet nog altijd dienst en geen jaar gaat voorbij of wij zien hier ter stede of elders voorbeelden van de naasten liefde dier zoetaardige discipelen Christi. Christus was nederig. Zij zijn verwaand en hoogmoedig als de meesters van het menschdom. Zie ze daar, het hoofd in de lucht, den hoo- gen toon voerende bij alle wereld- sche vereenigingen en door de stra ten drentelen in hunne politieke stoeten Zie ze vol zelfzucht tronend aan de spits van alle menschelijke instellingen, zetelende in de kiesbu- reelen, woekerend in de Banken, machtig, plannen smedend, soms in allerlei kuiperijen, in finantiëele-, handels- en nijverheidsondernemin gen meester van 't bestuurrech ters opdringend aan de tribunalen, generalen en soldaten wervende voor de legers; in één woord: alles aan rakende en alles bedervende, waar zij de hand aan steken; ziedaar de hoofdmannen, de leiders dier zooge zegde hedendaagsche Christenen Christus was verdraagzaam. Geef aan Cesar wat aan Cesar, en aan God wat aan God toekomt. Onze te genwoordige huichelaars zijn met Cesar, op voorwaarde dat hij hunne kas vuile en hun volkomen meester late van het bestuur. Wij weten wat al hebbelijkheden zij Z. M. den Ko ning toedienden, toen hij de zoo ge matigde onderwijswet van 1879 tee- kende. En thans zijn ze koningsge zind, die schijnheiligen! Tot wan neer? Christus was een zedenmeester door de miskende en aan boeien ge legde menschheid geëerd en aanbe den als een ideaal van vrijheid, troost en liefde. Zij zijn de verdrukkers der menschheid door de eeuwen heen. Zij zijn de slavendrijvers, de inrich ters der Roomsche inkwisitie, de aanstekers der brandstapels, de op ruiers der inlandsche en andere be roerten. Christus was groot niette genstaande zijne armoede. Zij zijn klein niettegenstaande hunne rijk dommen. Christus heeft de wereld veroverd door zijne zachtmoedigheid, zijn lijden en ontberingenzij zullen hem verliezen door hunne heersch- zucht, genietingen en wellusten. Moest Christus op aarde terugkee- ren, Hij zou ze met zweepslagen uit zijne tempels drijven, gelijk de Pha- rizeeërs. 't Is den klerikalen nog niet genoeg de jenever met 50 per honderd meer te belas ten: nu gaan zij ook onrechtstreeks het bier belasten, door inkomrechten te leggen op de hop en de gerst. Dit verwekt niet alleen opschudding on der de brouwers; maar zal het nog meer tusschen u, die verhooging van prijs zult moeten betalen. Gij moet maar de katholieke bladen lezen, om te zien hoe dezen er over denken Zij spreken er zoo weinig mooglijk van, omdat zij hunnen meester, M. de Smet de Naeyer, niet willen misnoegen; maar, zij weten, zoowel als iedereen, dat de gestemde wet eene slechte wet isdat zij het verminderen van sterke dranken niet ten gevolge zal hebben, maar dat zij enkel gericht is tegen de herbergiers en 't volk om ze nog meer lasten op te leggen. Zoolang gij, herbergiers, die zegt met 200,000 in het land te zijn, zich niet veree- nigt, om in de kiezing het ministerie te be strijden, zult gij meer en meer belast worden. Van nu af moogt gij zeker zijn dat het vergunningsrecht algemeen zal gemaakt worden, en de toekomende herbergiers, als zij eene herberg willen openen, zullen vol gens het ontwerp De Smet 200 frank ver gunningsrecht moeten betalen. De eigenaar van het huis, waarin een nieuw drankhuis werd geopend, zal onderworpen zijn aan een betalingsrecht van vijfmaal de kadastrale belasting of ten minste 1.000 frank in de stad en 300 frank in de dorpen. Met het ontwerp Maenhout is het al niet beter. Volgens Maenhout moeten er gezond heidsmaatregels genomen worden en zoo meerandere zaken. Anderzijds kunnen wij melden dat over de kwestie van 't vergunningsrecht de commis sie der Kamer, daartoe aangesteld, een tien tal dagen geleden weer beraadslaagd heeft, Eenerzijds wil men het getal drankslijte rijen bepalen in verhouding met de bevol king, en anderzijds wil men zwaardere lasten stellen op d9 opening van nieuwe herbergen, en deze onderwerpen aan zekere voorwaarden van ruimte, licht en verluch ting. De klerikale bladen melden tevens dat het ministerie voornemens is de rechten op den alcool nogmaals te verhoogen. Het is dus hoog tijd, dat gij uwe stem doet gelden. De houder van eene treffelijke herberg is een neringdoener gelijk een an der, en het is niet noodig voor hem bijzon dere wetten te maken, die hem om zoo te zeggen buiten de wet stellen. Dus de handen uit de mouwen en met krachtdadigheid te werk gegaan, om de klerikale valsche belo- vers het te doen gevoelen Het zijn niet alleen de herbergiers, die geplaagd worden; maar ook al dezen, die na eenen dag, of na eene week lastig werk of hoofdbreking, denken het recht te hebben 's avonds of's Zondags een uurtje uitspan ning en eerlijk verzet te zoeken en een glas te drinken. In meest alle katholieke gemeenten zijn reeds alle vermaken afgeschaft of belast. Men mag er niet meer dansen of zingen. Nu wil men niet alleen de sierke dranken, maar ook het bier belasten. Het katholiek ministerie heeft nieuwe millioenen noodig, nog millioenen en altijd millioenen voor alle slach van zotte ver kwistingen voor hunne vrije, aangenomene en aanneembare scholen, voor het plaatsen van nichtjes en kozijntjes, voor prachtge- bouwen, enz. Om u een gedacht te geven van den ver- kwistingslust der katholieken: Onlangs heeft men in het Ministerie van Landbouw een half dozijn nieuwe gemakhuisjes ge plaatst, welke samen 15,000 fr. kosten, dat is 2,500 fr. per vertrek Ziedaar hoe de katholieke ministers bezig zijn ons allen zoo arm te maken als Job en den Landbouw-jpfu te maken. Vereenigt u tegen de klerikale plagerijen en zendt bij de aanstaande kiezingen dat volkje naar het weerlicht. Ziitting van Vrijdag 3 April 1903. Vervolg en slot der bespreking over de interpellatie van M. Crombez over den inval der fransche kloosters. M. Demblon herkent aan den Staat alleen, die uit natuur onzijdig is, het recht en den plicht de verlatene weezen op te nemen en op te voeden. Onder den schijn van liefda digheid leveren de kloosters zich over aan eene dolle uitbating van het volk en van de jongelieden. Het is bewezen dat naarmate de kloosters zich verrijkten in de middel eeuwen, de paters zich overleverden aan al de misdaden, aan al de verdorvenheden. De overgroote meerderheid der geloovigen hecht geen geloof aan al de praatjes der geestelijke kwakzalverij. Er zijn fabrieken van valsche relikwiën: Colin de Plancy heeft bewezen dat heiligen tot 45 beenen en bij dozijnen hoofden hadden 1 M. Demblon leest uittrek sels van den Courrier de VEscaut van 19 Maart 1903, van een tijdschrift waarin men spreekt over de mirakels van heiligen die nooit bestaan hebben, van den voortplanter der godsvrucht tot St. Jozef. Hij durft het boek niet lezen; de zedeleer der biecht vaders, dit schrift is te schandelijk en er zijn dames in de tribunen. Al de katholieke natiën zegt hij, Oostenrijk, Spanje, Portu- gaal, Italië gaan ten onder. Frankrijk komt weder op en Spanje is bezig met het kleri kale juk af te schudden. Belgie ook, en on danks de valsche klerikale meerderheid, die aan het kiesbedrog te danken is, zal boven komen en tot hare oude overleveringen wederkeeren. M. Denis zegt dat de interpellatie van M. Crombez de grootste vraagstukken van het zedelijk leven eens volks opgebruischt heeft. Hij, niet meer dan zijne vrienden denkt er aan wie het ook zij te verbannen. In deze laatste jaren beloopen de uitdrijvin gen vau België jaarlijks gemiddeld tot 7,000 terwyl zij vroeger maar van 2.500 was. Zou men niet veel beter doen liever de weder- landsche nijverheidsmarkt van het werk in te richten. M. Denis herinnert, dat Louis Veuillot, een fransche katholiek, zekeren dag verklaarde: De kerk vraagt de vrij heid aan de republikeinen, in den naam hunner grondbeginsels, om hen de hunne te weigeren in den naam van de hare, wanneer zij er de middels van zou heroverd hebben. De rol van den Staat is te werken tegen den afgescheidén geest der klerikalen, die heden al de vrijheden prijzen die zij aangevallen hebben, en tus schen te komen in de verdediging der nieuwe samenleving. Het onmiddelijke werk dat dient iegericht te worden, voegt hij er bij, is het onderwijs eener zuivere menschelijke zedeleer; het werk van morgen zal de vol strekte scheiding zijn van de kerken en den Staat. M. Furnémont bestatigt dat M. Van den Heuvel, minister van justicie, eene oplos sing gevonden heeft die toelaat al het bedrog te verschoonen door de geestelijke vereeni gingen gepleegd om aan de wet te ontsnap pen! Hij herinnert de volgende woorden in de fransche Kamer uitgesproken door den heer graaf de Mun: die goederen (der kloosters) zijn de eigendom niet der veree- niging, want zij heeft geen wettelijk be staan zij zijn de eigendom niet der leden van de vereenigingwant zij hebben over deze nooit geene persoonlijke rechten ge had-, zij zijn de eigendom niet der tus- schenpersonen, want zij zijn maar daar om 't bedrog te verg etnakkelij kenzij be- hooren dus toe aan den Staat krachlens het gemeene recht. M. Furnémont herinnert dat de rechter zijde eertijds zijn amendement bestreden heeft strekkende om de burgerlijke persoon lijkheid te verleenen aan alle philosofische en handeldrijvende maatschappijen. De kloostervereenigingen wilden er niet van weten, 't Is de openbaring der macht van de 200,000 fransche kloosters, die ten minste 10 milliards bezitten, die in Frankrijk het maatschappelijk gevaar heeft doen uitschij nen. M. Furnémont vraagt dat de Regeering een volledig, onpartijdig en zelfs tegenstrij dig onderzoek zou doen over de macht en de fortuin der kloosters in Belgie. Die vraag blijftzonder antwoord. M. Furnémont doet uitschijnen dat de verbanning en de verbeurdverklaring ner gens in zijn programma voorkomen. De so cialistengelijk de liberalen overigens zijn geen3 dweepzuchtige aanhangers eener sekte, zij eerbiedigen de overtuigde en recht- HET WEEKBLAD

HISTORISCHE KRANTEN

Het weekblad van Ijperen (1886-1906) | 1903 | | pagina 1