VAN IJPEREN EN HET ARRONDISSEMENT.
Politiek, Nieuws-, Handels- en Annoncenblad.
Orgaan der Liberale verbintenis van Yper en het Arrondissement.
EENDRACHT MAAKT MACHT.
Zeventiende jaar
Zaterdag 11" April 1903.
Nummer 15.
Christus en de
Hedendaagsche Katholieken.
Herbergiers, Werklieden, Burgers
en Landbouwers.
Kamer van
Y olksvertegenwoordigers
▲bonncmentsprija roorop betaalbaar 3.00 fr. per jaar yoor den buiten. 2.50 fr. voor stad. Per 6 maanden 1 fr. 50 Per 3 maanden 1 fr. Annoncen. 15 cent
pr drukregel. Rechterlijke eerhert tellingen1 fr. per regel. Akkoord per jaar of per maand. 5 centiemen per nummer. Afzonderlijke nummers voor artikels, enz 4 fr per 100
AU* berichten Tan verkoopingen of andere bekendmakingen ten bureele dezer gedrukt worden eens gratis ingelijfd. De annoncen voor België, ter uitzondering der beide Vlaanderen, als-
aede die voor het buitenland worden ontvangen doer den Office de Publicité, Magdalenastraat, Brussel. Men wordt verzocht alle hoegenaamde artikels uiterlijk tegen Vrijdag middag vrij
UB onderteekend toe te zenden. Artikelen ongeteekend of persennaliteiten bevattende worden niet opgenomen.
Zij heeten zich Christenen, dat
wil zeggen discipels of volgelingen
van Hem, dien de priesters van dien
tijd aan het kruishout nagelden.
Zij zijn dus volgelingen van Chris
tus. Laat ons zien, waarin ze zooal
aan hunnen meester gelijken.
Christus was arm. Hij werd gebo
ren in eenen stal. Hij had geenen
steen, om zijn hoofd op te rusten.
Hij leefde eenvoudig als de vogelen
der lucht en de visschen der wateren.
Zij zijn rijk. Zij aanbidden Cresus,
of de macht van het geld. Zij bezit
ten paleizen. Zij baden in de weelde.
Zij bezitten het goud der aarde. En
toch beweren zij dat het even moei
lijk is voor eenen rijke naar den He
mel te gaan als een kemel door het
oog van eene naald te kruipen. In-
tusschen scharen zij rijkdommen op
rijkdommen bijeen. Wat geeft het,
indien de helft van het land hun toe
behoort. Zijn zij niet de volgelingen
van Christus, die zegde dat men zijn
hart niet aan de goederen dezer aarde
mag hechten?
Christus was vol liejde. Zij zijn
vol haat en nijd. Wee u! eenvou
dige handelaar of ambachtsman, die
vrij wil stemmen of vrij het onder
wijs uwer kinderen wil kiezen. Wee
ut zoo de eene of andere zwartgalli
ge ijzerbijter u in uwe belangen kan
schaden.
De uithongerings-methode doet
nog altijd dienst en geen jaar gaat
voorbij of wij zien hier ter stede of
elders voorbeelden van de naasten
liefde dier zoetaardige discipelen
Christi.
Christus was nederig. Zij zijn
verwaand en hoogmoedig als de
meesters van het menschdom. Zie ze
daar, het hoofd in de lucht, den hoo-
gen toon voerende bij alle wereld-
sche vereenigingen en door de stra
ten drentelen in hunne politieke
stoeten Zie ze vol zelfzucht tronend
aan de spits van alle menschelijke
instellingen, zetelende in de kiesbu-
reelen, woekerend in de Banken,
machtig, plannen smedend, soms in
allerlei kuiperijen, in finantiëele-,
handels- en nijverheidsondernemin
gen meester van 't bestuurrech
ters opdringend aan de tribunalen,
generalen en soldaten wervende voor
de legers; in één woord: alles aan
rakende en alles bedervende, waar
zij de hand aan steken; ziedaar de
hoofdmannen, de leiders dier zooge
zegde hedendaagsche Christenen
Christus was verdraagzaam. Geef
aan Cesar wat aan Cesar, en aan
God wat aan God toekomt. Onze te
genwoordige huichelaars zijn met
Cesar, op voorwaarde dat hij hunne
kas vuile en hun volkomen meester
late van het bestuur. Wij weten wat
al hebbelijkheden zij Z. M. den Ko
ning toedienden, toen hij de zoo ge
matigde onderwijswet van 1879 tee-
kende. En thans zijn ze koningsge
zind, die schijnheiligen! Tot wan
neer?
Christus was een zedenmeester
door de miskende en aan boeien ge
legde menschheid geëerd en aanbe
den als een ideaal van vrijheid, troost
en liefde. Zij zijn de verdrukkers der
menschheid door de eeuwen heen.
Zij zijn de slavendrijvers, de inrich
ters der Roomsche inkwisitie, de
aanstekers der brandstapels, de op
ruiers der inlandsche en andere be
roerten. Christus was groot niette
genstaande zijne armoede. Zij zijn
klein niettegenstaande hunne rijk
dommen. Christus heeft de wereld
veroverd door zijne zachtmoedigheid,
zijn lijden en ontberingenzij zullen
hem verliezen door hunne heersch-
zucht, genietingen en wellusten.
Moest Christus op aarde terugkee-
ren, Hij zou ze met zweepslagen uit
zijne tempels drijven, gelijk de Pha-
rizeeërs.
't Is den klerikalen nog niet genoeg de
jenever met 50 per honderd meer te belas
ten: nu gaan zij ook onrechtstreeks het
bier belasten, door inkomrechten te leggen
op de hop en de gerst.
Dit verwekt niet alleen opschudding on
der de brouwers; maar zal het nog meer
tusschen u, die verhooging van prijs zult
moeten betalen.
Gij moet maar de katholieke bladen lezen,
om te zien hoe dezen er over denken Zij
spreken er zoo weinig mooglijk van, omdat
zij hunnen meester, M. de Smet de Naeyer,
niet willen misnoegen; maar, zij weten,
zoowel als iedereen, dat de gestemde wet
eene slechte wet isdat zij het verminderen
van sterke dranken niet ten gevolge zal
hebben, maar dat zij enkel gericht is tegen
de herbergiers en 't volk om ze nog meer
lasten op te leggen.
Zoolang gij, herbergiers, die zegt met
200,000 in het land te zijn, zich niet veree-
nigt, om in de kiezing het ministerie te be
strijden, zult gij meer en meer belast worden.
Van nu af moogt gij zeker zijn dat het
vergunningsrecht algemeen zal gemaakt
worden, en de toekomende herbergiers, als
zij eene herberg willen openen, zullen vol
gens het ontwerp De Smet 200 frank ver
gunningsrecht moeten betalen. De eigenaar
van het huis, waarin een nieuw drankhuis
werd geopend, zal onderworpen zijn aan een
betalingsrecht van vijfmaal de kadastrale
belasting of ten minste 1.000 frank in de
stad en 300 frank in de dorpen.
Met het ontwerp Maenhout is het al niet
beter. Volgens Maenhout moeten er gezond
heidsmaatregels genomen worden en zoo
meerandere zaken.
Anderzijds kunnen wij melden dat over de
kwestie van 't vergunningsrecht de commis
sie der Kamer, daartoe aangesteld, een tien
tal dagen geleden weer beraadslaagd heeft,
Eenerzijds wil men het getal drankslijte
rijen bepalen in verhouding met de bevol
king, en anderzijds wil men zwaardere
lasten stellen op d9 opening van nieuwe
herbergen, en deze onderwerpen aan zekere
voorwaarden van ruimte, licht en verluch
ting.
De klerikale bladen melden tevens dat het
ministerie voornemens is de rechten op den
alcool nogmaals te verhoogen.
Het is dus hoog tijd, dat gij uwe stem
doet gelden. De houder van eene treffelijke
herberg is een neringdoener gelijk een an
der, en het is niet noodig voor hem bijzon
dere wetten te maken, die hem om zoo te
zeggen buiten de wet stellen. Dus de handen
uit de mouwen en met krachtdadigheid te
werk gegaan, om de klerikale valsche belo-
vers het te doen gevoelen
Het zijn niet alleen de herbergiers, die
geplaagd worden; maar ook al dezen, die
na eenen dag, of na eene week lastig werk
of hoofdbreking, denken het recht te hebben
's avonds of's Zondags een uurtje uitspan
ning en eerlijk verzet te zoeken en een glas
te drinken.
In meest alle katholieke gemeenten zijn
reeds alle vermaken afgeschaft of belast.
Men mag er niet meer dansen of zingen. Nu
wil men niet alleen de sierke dranken,
maar ook het bier belasten.
Het katholiek ministerie heeft nieuwe
millioenen noodig, nog millioenen en altijd
millioenen voor alle slach van zotte ver
kwistingen voor hunne vrije, aangenomene
en aanneembare scholen, voor het plaatsen
van nichtjes en kozijntjes, voor prachtge-
bouwen, enz.
Om u een gedacht te geven van den ver-
kwistingslust der katholieken: Onlangs heeft
men in het Ministerie van Landbouw
een half dozijn nieuwe gemakhuisjes ge
plaatst, welke samen 15,000 fr. kosten, dat
is 2,500 fr. per vertrek
Ziedaar hoe de katholieke ministers bezig
zijn ons allen zoo arm te maken als Job en
den Landbouw-jpfu te maken.
Vereenigt u tegen de klerikale plagerijen
en zendt bij de aanstaande kiezingen dat
volkje naar het weerlicht.
Ziitting van Vrijdag 3 April 1903.
Vervolg en slot der bespreking over de
interpellatie van M. Crombez over den inval
der fransche kloosters.
M. Demblon herkent aan den Staat alleen,
die uit natuur onzijdig is, het recht en den
plicht de verlatene weezen op te nemen en
op te voeden. Onder den schijn van liefda
digheid leveren de kloosters zich over aan
eene dolle uitbating van het volk en van de
jongelieden. Het is bewezen dat naarmate
de kloosters zich verrijkten in de middel
eeuwen, de paters zich overleverden aan al
de misdaden, aan al de verdorvenheden. De
overgroote meerderheid der geloovigen hecht
geen geloof aan al de praatjes der geestelijke
kwakzalverij. Er zijn fabrieken van valsche
relikwiën: Colin de Plancy heeft bewezen
dat heiligen tot 45 beenen en bij dozijnen
hoofden hadden 1 M. Demblon leest uittrek
sels van den Courrier de VEscaut van 19
Maart 1903, van een tijdschrift waarin men
spreekt over de mirakels van heiligen die
nooit bestaan hebben, van den voortplanter
der godsvrucht tot St. Jozef. Hij durft het
boek niet lezen; de zedeleer der biecht
vaders, dit schrift is te schandelijk en er
zijn dames in de tribunen. Al de katholieke
natiën zegt hij, Oostenrijk, Spanje, Portu-
gaal, Italië gaan ten onder. Frankrijk komt
weder op en Spanje is bezig met het kleri
kale juk af te schudden. Belgie ook, en on
danks de valsche klerikale meerderheid, die
aan het kiesbedrog te danken is, zal boven
komen en tot hare oude overleveringen
wederkeeren.
M. Denis zegt dat de interpellatie van
M. Crombez de grootste vraagstukken van
het zedelijk leven eens volks opgebruischt
heeft. Hij, niet meer dan zijne vrienden
denkt er aan wie het ook zij te verbannen.
In deze laatste jaren beloopen de uitdrijvin
gen vau België jaarlijks gemiddeld tot 7,000
terwyl zij vroeger maar van 2.500 was. Zou
men niet veel beter doen liever de weder-
landsche nijverheidsmarkt van het werk in
te richten. M. Denis herinnert, dat Louis
Veuillot, een fransche katholiek, zekeren
dag verklaarde: De kerk vraagt de vrij
heid aan de republikeinen, in den naam
hunner grondbeginsels, om hen de hunne
te weigeren in den naam van de hare,
wanneer zij er de middels van zou
heroverd hebben. De rol van den Staat
is te werken tegen den afgescheidén geest
der klerikalen, die heden al de vrijheden
prijzen die zij aangevallen hebben, en tus
schen te komen in de verdediging der nieuwe
samenleving. Het onmiddelijke werk dat
dient iegericht te worden, voegt hij er bij,
is het onderwijs eener zuivere menschelijke
zedeleer; het werk van morgen zal de vol
strekte scheiding zijn van de kerken en den
Staat.
M. Furnémont bestatigt dat M. Van den
Heuvel, minister van justicie, eene oplos
sing gevonden heeft die toelaat al het bedrog
te verschoonen door de geestelijke vereeni
gingen gepleegd om aan de wet te ontsnap
pen! Hij herinnert de volgende woorden in
de fransche Kamer uitgesproken door den
heer graaf de Mun: die goederen (der
kloosters) zijn de eigendom niet der veree-
niging, want zij heeft geen wettelijk be
staan zij zijn de eigendom niet der leden
van de vereenigingwant zij hebben over
deze nooit geene persoonlijke rechten ge
had-, zij zijn de eigendom niet der tus-
schenpersonen, want zij zijn maar daar
om 't bedrog te verg etnakkelij kenzij be-
hooren dus toe aan den Staat krachlens
het gemeene recht.
M. Furnémont herinnert dat de rechter
zijde eertijds zijn amendement bestreden
heeft strekkende om de burgerlijke persoon
lijkheid te verleenen aan alle philosofische
en handeldrijvende maatschappijen. De
kloostervereenigingen wilden er niet van
weten, 't Is de openbaring der macht van de
200,000 fransche kloosters, die ten minste
10 milliards bezitten, die in Frankrijk het
maatschappelijk gevaar heeft doen uitschij
nen.
M. Furnémont vraagt dat de Regeering
een volledig, onpartijdig en zelfs tegenstrij
dig onderzoek zou doen over de macht en de
fortuin der kloosters in Belgie. Die vraag
blijftzonder antwoord.
M. Furnémont doet uitschijnen dat de
verbanning en de verbeurdverklaring ner
gens in zijn programma voorkomen. De so
cialistengelijk de liberalen overigens
zijn geen3 dweepzuchtige aanhangers eener
sekte, zij eerbiedigen de overtuigde en recht-
HET WEEKBLAD