Yperlingen, De Vrijheid van den Huisvader. De Vrijheid van den Werkman. De proef op de som! De stad in gevaar STADSNIEUWS. De tekort's der Hospicen. Buurtspoorweg van Yper naar Belle. gazetten het met veel reden weten uiteen te doen. Pastoor. Zooals gij wilt; maar gij zult wel op uw besluit terug komen? De ouderling. Ik, mijnheer de pas toor; ik, voor de katholieken stemmen? Nooit, nooit, nooit, krijgen die lafaards mijne stemMaar ik zal stemmen voor de liberalen, die ten minste 1 frank pensioen per dag zullen geven, en dit zonder de minste moeite!.... Dag, mijnheer de pas toor; doe de complementen aan uwen katho lieken minister de Smet de Naeyer en zeg hem dat een ouderling van 65 jaar hem zijne almoes van 65 frank cadeau doet. Spreken wij over de katholieke scholen; bewijzen wij met de proef op de som dat ze totaal nutteloos zijn; heeten wij het eene schandalige geldverspilling, de duizenden, die jaarlijks met volle handen er naartoe geworpen worden, dan gaan onze klerikale tegenstrevers als echte duivels te werk en in hunne dolle woede worden ons dan ook de lieflijkste scheldnamen uit het klerikale woordenboek naar het hoofd geworpen. Dan heet het dat wij de vrijheid van den huis vader niet eerbiedigen. Waarlijk, het is kostelijk om zien en hooren hoe onze tjeven met die vrijheid in alle omstandigheden weten te schermen. Die vrijheid is het Kruidje roer mij niet. Ze loopen zoo hoog op met die vrijheid, ze babbelen er zooveel over, dat we op den duur moeten denken, dat hunne zoo groote liefde voor die zoo hooggeroemde vrijheid enkel maar in schijn bestaat. Immers, meer dan eens hebben wij gezien, dat die zoo groote vereerders der vrijheid van den huisvaderwanneer het past en hunne partij er profijt in ziet, die zelfde vrijheid eenvoudig weg den nek omwringen. De huisvader moet volkomen vrij zijn in de keuze der school voor zijne kinderen, zoo zeggen de tjeven, maar zij dolen want, zij zijn de eersten om tegen dit schoone princiep, tegen die vrijheid te zondigen. Want, zouden ze, met de hand op het hart, er durven op zweeren, dat al de kinde ren, de katholieke scholen bijwonende, er met de volle goesting der ouders naartoe gaan? Zouden zij, als kristene menschen, die het als eene doodzonde aanzien te liegen, durven beweeren,dat al die ouders uit vrijen wil, de katholieke scholen, als de beste voor de opvoeding hunner kinderen hebben ver kozen. Misschien welwant, we hebben maar al te dikwijls de ondervinding opgedaan, dat de klerikalen alles durven en dus voor eene simpele leugen hoegenaamd niet verlegen zijn. Wij weten, en iedereen weet het, dat de tjeven in naam der vrijheid van den huis vader, een tal van dwangmiddeltjes weten te gebruiken om het getal leerlingen der ka tholieke scholen ten nadeele der offlciëele scholen te doen stijgen. De vrijheid van den huisvader? Waar blijft ze inderdaad, die vrijheid, wanneer de vader,nochtans liberaal zijnde,maar bij eenen katholieken baas werkende, door dezen gedwongen wordt, op straf zijne broodwin ning te verliezen, tegen zijne goesting en met wroeging in het hart, zijne kinderen aan de broerkes toe te vertrouwen? Waar blijft de vrijheid van den huis vader, wanneer deze, maar al te zwak zijn de van karakter, en geen hel willende ma ken van zijn huishouden, toegeeft aan de eischen zijner vrouw, wier hoofd op hol is gebracht door haren biechtvader Waar blijft de vrijheid van den huis vader, wanneer deze, ongelukkiglijk ge noeg, gedwongen is hulp te gaan vragen aan het Bureel van Weldadigheid en zich door de katholieke beheerders allen onder stand ziet weigeren in geval hij zijne kinde ren naar de katholieke scholen niet zendt? Ja, waar blijft de vrijheid van den huis vader, in zoo menige andere gevallen, dat hij om de eene of andere reden, zedelijk en stoffelijk verplicht wordt door de klerikalen om tegen zijne eigene princiepen te moeten handelen? De vrijheid van den huisvader is waar lijk een schoon ding, iudien zij ia werke lijkheid aldus bestoDdt; doch, dit is het geval niet. De klerikalen, gelijk ze het ten andere met alles doen, spelen er komedie mede, en misbruiken die vrijheid om de zoo slechte als hatelijke klerikale zaak te dienen. Onlangs heeft M. Loubet, Voorzitter der Pransche Republiek, toen hij de afgevaar digden van den ouderlingen bijstand ontving, in grondbeginsel vastgesteld dat het maat schappelijk vraagstuk moet opgelost worden door de vrijheid. Hij heeft de verplichtende verzekering tegen ziekte bestreden, zeggende dat de Onderlinge Bijstand meer gelukki ge uitslagen zal geven dan de verplichting zich te doen verzekeren. M. Loubet, die de Pransche Republiek hielp vormen en die klaar ziet in de politieke zaken, verklaart zich tegen dwang en ver plichting; hij blijft voorstander van de per soonlijke vrijheid, zoowel voor wat de werk uren aangaat als op elk ander gebied. De verplichting of regeling door den Staat kan inbreuk maken op de vrijheid van den werkmanzij kan zelfs aan den werkman noodlottig worden. Wat gebeurt er thans in Duitschland in de werkhuizen Krupp, te Essen, waar alles zoo voorbeeldig ingericht was? Het acht uren- werk wierd aan het bestier opgedrongen, en het bestier heeft dus moeten besluiten het dagloon met 20 ten honderd te verminde ren, vermits het nuttig uitwerksel van het werk des werkmans ook van een vijfde ver minderd is. De inbreuk op het grondbeginsel der vrij heid heeft daar dus eene vermindering van werkloon voor gevolg gehad. Zulks bewijst dat dezen, die alles willen verplichtend ge regeld zien door den Staat, de ware vrienden niet zijn van den werkman. M. Loubet heeft de grootste waarheid der eeuw afgekondigd, toen hij zegde dat het maatschappelijk vraagstuk moet opgelost worden door de vrijheid, gesteund op den Ouderlingen Bijstand, het is te zeggen: op de broederlijkheid der menschen, maar aan elkeen zijne krachten en bijzondere geschikt heden latende. Indien België eens die grondbeginselen moest verloochenen, het zou er de zware en erge gevolgen van te ondergaan hebben. Uit de Brugsche Beiaard. Dezer dagen verloochenden de heeren Renkin en Levie hunne verklaringen van voor eenige maanden als zou de klerikale partij een Confessioneelen stempel hebben. Die casuistische uitlegging uit noodzakelijk heid des gebods zal niemand overtuigd heb ben. Jammer is het, dat een der leden van de linkerzij geen kennis gehad heeft van het volgend vertrouwelijk schrijven van den vicaris-generaal van Brugge, den heer Houttave Brugge, 5 Mei, 1902. Mijnheer de Pastoor, Ingezien het groot belang der aanstaan de Kamerkiezingen, zoo voor godsdienst als voor Vaderland, ik kom u vertrouwelijk en volgens begeerte van het middenbestuur der katholieke kiesvereeniging uitnoodigen alle pogingen aan te wenden, om de kiezers uwer parochie hunne plichten te leeren ken nen en te doen vervullen. Ongetwijfeld, een der beste middels daarvoor is de kiezers persoonlijk te spre ken en te bezoeken, en het is zulk een be zoek dat wij u komen vragen bij al uwe kiezers waarbij het eenigszins nuttig is. Al die bezoeken kunt gij zekerlijk alleen niet afleggen. Daar voren zouden wij u willen aanraden dat werk te verdeelen meten met eenige welpeizende en invloedhebbende ingezetenen uwer parochie. Wij zouden u ook willen vragen aan al de kiezers waarvan gij niet geheel zeker zijtofzij wel weten hoe zij moeten stemmen, van hun dit aan te leeren, en ze daarvoor naar de eene of de andere plaats te doen ko men wanneer gij het model der kiesbulle- tijns zult ontvangen hebben. Dat model zal u maar kunnen toegezonden worden na het vaststellen van het officieel kiesbulletijn,d.i. de voorlaatste week voor de kiezing. Aanvaard, Eerwaarde Heer Pastoor, de verzekering mijner diepe achting. E. Houttave, Vic.-Gen. Die aanbevelingen stonden gelijk met orders waaraan zich geen enkel pastoor zou durven onttrekken hebben. In elke parochie hebben de pastoors hunne schapen in een van de pastorij afhangend lokaal bijeengedreven om hen te leeren stemmen tegen liberalen en socialisten. Die mijnheer Houttave is aangeduid om eens zijnen bisschop op te volgen. Na Rutten, Houttave en na Houttave andere politiekers als bisschopZiedaar wat ons te wachten staat. Leest wat er gebeurt in de katholieke stad Lokeren. Dit is een vlugbriefje dat wij ontvangen hebben en dat wij in Eet Week blad doen verschijnen om u wel te doen zien hoe de katholieken goed besturen. Moesten wij eens weten al heigeen er ge beurt op het stadhuis van Yper, wij zouden waarschijnlijk verbaasd staan. De katholie ken zijn overal dezelfde. Opschorsing van betaling Inwoners van Lokeren, Een feit eenig in zijnen aard niet alléén in onze stad maar zelfs in geheel het land, heeft zich alhier voorgedaan. Onderstaande omzendbrief is door den bur gemeester aan zijne stadsbedienden poli- tie-agenten, onderwijzers, enz. gestuurd Mrwordt bericht dat de betaling der jaarwedden over de maand April uitgesteld is tot eenen later te bepalen datum. Voor de Schepene, (Get.) Pr. Thuysbaert. Lokeren, 17 April 1903. Ziedaar het gevolg van twaalf jaren kle rikaal bestuur 1 Ziedaar de maatstaf van de bekwaamheid onzer stadhuismannenDe kas is ledig Aan het bewind geraakt onder den kreet van Gij moet sparen hebben deze man nen blindelings, als waanzinnigen, de zuur gewonnen centen der lastenbetalers ver spild, verkwist, als weggegooid En wie wordt door hunnen onwettigen en onmenschelijken maatregel eerst getroffen De bedienden, de onderwijzers, de poli tieagentenveelal kleine burgers die het met hunne armzalige jaarwedde reeds niet te bont hebben, vaders van familie die naar hunnen welverdienden loon wachten om vrouw en kinderen te onderhouden 1 Wat zou er gezegd worden van een n ij ve raar, van een baas die zijne knechten niet betaalt? En wat dan van een stadsbestuur dat aan de ingezetenen het goede voorbeeld hoeft te geven, van een katholiek bestuur dat vergeet dat: achterhouden van het loon der werklieden eene wraakroepende zonde is Zwart op wit, onloochenbaar wordt dus de doorslechte flnantieele toestand der stad bekend, bekrachtigd door het handteeken des burgemeesters, daar de schepen van fi- nantiën, beschaamd over zijn beheer, niet teekenen durft of wil. Ziedaar waarom de heer burgemeester uitverkoren was 1 Nieuwe leeningen, nieuwe lasten staan voor de deur; nog niet genoeg zijn uwe belastingbrieven bezwaard, burgers van Lokeren, herbergiers of neringdoenden. Waar zijn de gelden der leening van 1.100.000 franken Hoogbekwame katholieke financiers l Gij beschikt nochtans over duizende en duizende franken jaarlijkscbe inkomsten meer dan het door u zoo vaak belasterd liberaal bestuur. En toch lieten deze u eenen overschot van 35.690.56 franken En gij, gij kunt uw werkvolk niet betalen Schande, driedubbele schande Eu uwe andere schulden Wie zal op ln Mei de intrestkoepons uwer fameuze leening van i.100.000 frank betalen? Of zal er mis schien geld gevonden worden, wanneer het er op aankomt renteniers te betalen Als het maar bedienden of arme politieagenten betreft die mogen wachtenzij kunnen er tegen II Waar zal men intusschen geld halen voor den arme wien de stad omtrent 3000 fr. per maand moet geven Waar zal men omtrent gelijke som vinden voor den dienst der gods huizen? Wat zal er intusschen gebeuren met onze ouderlingen, weezen en zieken? Daar hebt ge niet op gepeinsd, katholieke men- schenvrienden als ge uwen eersten stui ver verteerdet aan nuttelooze parken e praalwerken of aan bekalseiding van p0st straten die nergens naartoe leiden! Oordeelt, inwoners van Lokeren, en ver oordeelt uwe onbekwame bestuurders I g" moet kontrool komen op het stadhuisai waart gij nog zoo katholiek, gij moet uw stad van de bankroet helpen redden, eQ 6 October bekwamer mannen kiezen Met recht mogen wij allen het katholiek bestuur toeroepen Grij moest sparen Weg met de geldverkwisters In zijne zitting van lln April heeft de ge meenteraad de rekening der Hospicen van het dienstjaar 1901 vastgesteld, welke op den gewonen dienst een tekort aanbood van 48.502 fr. 21 ct. Niet meer dan dat l Merken wij hier op dat het tekort in 1896 van 14.430 fr. 92 c. was in 1897 van 1.083 fr. 36 c. in 1898 van 15.683 fr. 44 c. in 1899 van 22 995 fr. 09 c. in 1900 van 30.098 fr. 13 c. De bevolking bijgestaan op 31 December 1896 was van 1887 1897 1853 1898 1749 1899 1684 1900 1730 1901 1707 Gelijk men ziet, terwijl het getal bijge stane vermindert, groeit het tekort van jaar tot jaar aan, en dat door het betreu renswaardig beheer der politiekers die in de godshuizen zetelen en wier vurigste verde digers aanzagen als bekwame en verstandige rentmeesters, zooniet als wijze en voorzich tige staathuishoudkundigen. Helaas! Wij moeten er heden veel van laten vallen Vooraleer over te gaan tot de stemming over het budj6t voor 1903 van gezegd be stuur, heeft de heer burgemeestsr gezegd dat het toegelaten is te hopen dat het tijdstip der tekort's bijna uit is. Het zij ons toegelaten te vragen aan on zen Burgemeester waarop hij die hope steunt? Is het misschien op het bud jet dat de Raad gesloten heeft met een overschot van 78 fr. 39 ct. Maar de begrootingen onzer Gods huizen zijn noch ernstiger noch beter opge maakt dan deze der stad. Deze van 1901 was goedgekeurd geweest met een tekort op het gewone van 22.320 fr. 06 ct. terwijl de rekening van hetzelfde jaar geslo ten is geweest, gelijk wij het komen te zien, mot een tekort van 48.502 fr. 21 ct. En merkt dat er bij dat cijfer dient ge voegd te worden 10.500 fr. credieten voorafgenomen op de inkomsten der fundatie Godtschalck, onder voorwend sel van onderhoud van verlatene kinderen, toevertrouwd aan de weezenschool en aan de S' Elisabethschool. Zoodanig dat het te kort wezenlijk van 59.002 fr. 21 ct. zou zijn. Droevige, betreurenswaardige bestatiging! WeihoeZiedaar beheerders der Godshui zen, die beschikken over een gewoon in komen van meer dan 350.000 fr., en die onbekwaam zijn hunne rekening van beheer in evenwicht te brengen1 Het is betreurenswaardig Het is hoog tijd dat het hoogere gezag tusschenkome 1 Volgens het Journal d' Ypres is het voor- loopig in aanmerking nemen verleend ge weest aan het ontwerp eener buurtlijn van Yper naar de fransche grens naar Kemmel, met vertakking van Poperinghe naar Kem mel. Wij zijn nieuwsgierig te weten of die ver takking gestemd is geweest door ons stads bestuur? Het dunkt ons dat er sprake van geweest is, maar dat de meerderheid der raadsleden er zich tegen verzet heeft. De lijn van Yper naar Belle dringt zich op, zij is van allereerste noodzakelijkheid, zij is van algemeen belang. Hoe spoediger onze stad in rechtstreeksche verbinding zal gesteld worden met dat gedeelte van ons 4- n n im

HISTORISCHE KRANTEN

Het weekblad van Ijperen (1886-1906) | 1903 | | pagina 2