VAN IJPEREN EN HET ARRONDISSEMENT.
Politiek, Nieuws-, Handels- en Annoncenblad.
Orgaan der Liberale verbintenis van Yper en het Arrondissement.
EENDRACHT MAAKT MACHT.
Ze\entiencle jaar. Zaterdag 16n Mei 1903. Nummer 20.
De mirakels van Lourdes!
Koophandel en Godsdienst.
Slokoppen.
Gehoord en gezien.
Een heilige Sant.
Abonnementsprijs voorop betaalbaar 3.00 fr. per jaar voor den buiten. 2.50 fr. voor stad. Per 6 maanden 1 fr. 50. Per 3 maanden 1 fr. Annoncen: 15 cent
ftr drukregel. Rechterlijke eerherstellingen: 1 fr. per regel. Akkoord per jaar of per maand. 5 centiemen per nummer. Afzonderlijke nummers voor artikels, enz. 4 fr. per 100
Alle berichten van verkoopingen of andere bekendmakingen ten bureele dezer gedrukt worden eens gratis ingelijfd. De annoncen voor België, ter uitzondering der beide Vlaanderen, als-
Stede die voor het buitenland worden ontvangen door den Office de Publicité, Magdalenastraat, Brussel. Men wordt verzocht alle hoegenaamde artikels uiterlijk tegen Vrijdag middag vrij
ttn onderteekend toe te zenden. Artikelen ongeteekend of personnaliteiten bevattende worden niet opgenomen.
In deze tijden van ongeloovigheid is men
nog weinig genegen om geloof te hechten
aan mirakels en nochtans- er gebeuren er
somwijlen nog. Over eenige dagen verliet
een trein bedevaarders de statie van Luik ter
bestemming van Lourdes. Ineenen wagon,
uitgestrekt op eene matras, lag er een zieke
die zijne genezing bij de lieve Madona giDg
afsmeeken.
Te Jeumont aangekomen beginnen de
douaniers hun onderzoek en O! mirakel, de
vvöl der matras was veranderd in 24 kilos
tabak, waarbij nog sigaren, koffie, kanten,
enz.
Hunne goddeloosheid voortzettende, be
gonnen de tolbeambten de bedevaarders en
pastoors af te tasten en nieuw mirakel,
O. L. V, had in den broek van een dezer
laatste eene groote hoeveelheid tabak en
sigaren verborgen. Om hunne reis te kunnen
voortzetten, moest de bestuurder van de
bedevaart eene borgsom van 1200 fr.storten.
Dijnsdag in oenen trein komende uit Char
leroi hadden de douaniers het gedacht op
gevat eens nauwkeurig het wagon-hospitaal
te onderzoeken en alles, zelfs het brood te
peilen.
Nogmaals mirakel! De brooden, waarvan
men de kruim uitgehaald had, waren opge
vuld met koffie. Er was er omtrent 100 kilos.
Op bedreiging van den trein in beslag te
nemen, betaalde eene godvruchtige dame de
rechten beloopende tot de som van 1400 fr.
De katholieke pers heeft vergeten over
deze mirakels te spreken.
En zeggen dat er nog menschen zijn die
aan geene mirakels geloovenHoe is 't mo
gelijk?!
Dit gebeurt te Parijs. Maar de klerikale
zeden zijn nagenoeg overal dezelfde. De fei
ten verdienen dus ook bij ons in acht geno
men te wsrden.
De aardsbischop van Parijs verleent de
aanbeveling van zijn hoog patroonschap aan
de - Naamlooze Maatschappij van den Broe
derlijken Bond voor Nijverheid en Koophan
del Het jaarboek dier Maatschappij wordt
verkocht bij Lecoffre, handelaar in god
vruchtige boeken.
Onder den titel staat het H. Hart van
Jezus, omringd van vlammen. Van de eerste
regels ontwaard men het doel
Koopen is niet, zooals men het zou den-
ken, eene onverschillige daad. De kooper,
die als leverancier een vijand der kerk
kiest, begaat niet slechts ééne kwade daad
hij begaat er twee. Hij helpt mede eenen
boosaardigen rijk te maken, wiens fortuin
een wapen zal wezen tegen ons geloof.
«Hij ruineert den kristen neringdoener en
ontneemt aan de katholieke zaak eenen
milden verdediger.
Gaat dus naar de klerikale winkels; nooit
naar andere, op straf van zonde en verdoe
menis: 'tis het zesde gebod der H. Kerk.
En verder:
De katholiek weet waaraan hij zijn ge-
weten blootstelt, met niet te onderzoeken
wat zijne leveranciers waard zijn.
Zijn de suikerij, de kaneel, de peperkoek
niet katholiek, verbod ze te koopen,wat de
hoedanigheid der koopwaar betreft, daarmee
hebt gij u niet te bekreunen.
Maar, zegt het jaarboek, hoe zal men
de goddeloozen onderscheiden, van degenen
die getrouw blijven aan het H. Evangelie?
Het middel is uiterst eenvoudig: men
heeft eene lijst opgemaakt, een soort van
wegwijzer der katholieke handelaars en zoo
ook, eene uitsluitings- of boycotteeringslijst
van de goddeloozen.
Om nog zekerder het doel te bereiken,
hebben de katijolieke handelears zich in een
gilde vereenigd. En bij die gilde wordt een
bureel gevoegd voor het plaatsen van god
vruchtige bedienden. Die bedienden moeten
stipt beloven in de bestaande vakvereeni-
gingen te treden en hun best te doen om er
eene nuttige rol te spelen.
't Is te zeggen dat het mouchards zullen
wezen, die men overal bij de hand zal heb
ben en die gelast zullen zijn met aan de kwe
zelaars de goddelooze neeringdoeners aan te
duiden. Ziedaar, wat in de hoofdstad van
Frankrijk omgaat, onder het hoog patroon
schap van den handelaars-bisschop, zijn Emi
nentie-kardinaal Richard
Dat er overal broodroovers bestaan is
genoeg gekend. Maar voor wat de inrich
ting betreft, hebben de onze bij de Parijze-
naars niets meer te leeren. Wij weten allen
dat het Parijsch systeem hier sedert jaren
in voege en op een verbeterden voet is
ingericht.
De Moniteur van de kloosterorden heeft
zondag 26 april eene Woestachtige
saucissen-lange lijst afgekondigd van kerkfa
brieken die Staatsmanna ontvangen hebben.
Die subsidiën beliepen tot het mooi som-
meken van 140 duizend 612 frank en 10 c.
Er gaan bijna geene weken voorbjj of het
Moniteurken kondigt eene ellenlange lijst
af van subsidiën, die om de eene of de andere
aan de koolbranders zijn toegeworpen.
Het zwart goedje zal wel het middel vinden
om ver het grootste deel binnen te palmen
der 30,000,000 nieuwe lasten op den alcool,
en intusschen mogen de kleine, eenvoudige
staatsbedienden op de kom bijten en wachten
in der eeuwigheid naar eenen welverdienden
en rechtmatigen opslag van hunne jaar
wedde.
Alles dus voor de zwarte raven, niets voor
de nuttige, kleine bedienden van den Staat.
'T is oprecht schandalig 1
Pier. Ah, Jan, daar zijt gij. Ik zit met
ongeduld op u te wachten om het vervolg
van uw verhaal over het kloostergoedje te
vernemen.
Jan. Wij zullen nu eens praten over
ons laudeken, Pier.
Pier. Goed, maar ik zou u eerst willen
vragen, Jan, waarom men al die onuitgenoo-
digde gasten hier binnen laat
Jan. Omdat Belgie een gastvrij land is,
voor gasten die in den smaak van 't mi
nisterie vallen, wel te verstaan, en omdat
in Belgie de volstrekte vrijheid van vereeni-
ging bestaat, 't Is dank aan dit laatste voor
deel dat de kloosters zich hier in Belgie zoo
buitengewoon snel uitbreiden.
Pier. Hoeveel kloosters en kloosterlin
gen zijn er hier, in Belgie
Jan. Volgens M. Crombes dagteekent
de laatste optelling van 1890.
Pier. Dus, van over 13 jaar?
Jan. Zooals gij zegt.
Pier. De getallen die gij mij gaat opge
ven mogen dus verdubbeld worden
Jan. Of verdriedubbeld, sedert de inval
der fransche vuiligheid.
Pier. Ik luister naar uwe getallen vol
gens de optelling van 1890.
Jan. In 1846 hadden wij 137 mannen
kloosters met 2.051 kloosterlingenin 90
waren er 229 kloosters met 4.775 klooster
lingen.
Pier. In de vrouwenkloosters
Jan. In 1846 waren er 642 vrouwen
kloosters, met 9.917 kloosterlingenin 1890
warener 1.546meteene bevolking van 25.823
trekmutsen.
Pier. Hoeveel maakt dat dan te samen?
Jan. Als men die getallen te samen
telt, waren er in 1846 in Belgie 779 kloosters
met 11 968 kloosterlingen, en in 1890 had
dén wij 1.775 kloosters met 50.098 bloot-
voeters en trekmutsen, of eene vermeerdering
van 151 per honderd.
Pier. Zij vermenigvuldigen nog rapper
dan de kakkerlaks
Jan. 't Is nog niet al, PierVolgens
de bevestiging van zekeren statiestieker, M.
Yves Guyot, waren er 37,648 van die kak
kerlaks, kort voor den zwarten inval, niet
medegerekend.
Pier. Wel, wel, wel! Wat neemt hun
getal schrikkelijk toe
Jan. - De heer Julien Warnant, zoon, ad-
vokaat te Luik, heeft in eene zeer belangrijke
brochuur bewezen dat de bevolking van Bel
gie met een derde is aangegroeid terwijl het
getal kloosterlingen verdriedubbeld is.
Pier. Waar moet dat eindigen.
Jan. In Frankrijk is er volgens M. War
nant, 1 kloosterling op 245 inwoners, in Italië
1 op 172, en 1/4 per vierkante kilometer.
Pier. Zij worden dus ook per vierkante
meter uitgerekend, net gelijk de weegluizen?
Jan. Zooals M. Furnémont met reden
deed opmerken in de Kamer.
Pier. En hoeveel inwoners zijn er hier
per kloosterling
Jan. Te Leuven is een kloosterling op 29
inwoners; te Namen, 1 op 33 inwoners; te
Luik 1 op 158; te Hoei 1 op 190 inwoners.
Pier. Er zal algauw 1 kloosterling per
vrouw zijn
Jan. Dit deed zekeren heer Callewaert
ook opmerken in de Kamer.
Pier. Er zijn zeker meer kloosterlin
gen dan onderwijzers.
Jan. Zeker: er is gewoonlijk maar 1
onderwijzer op 400 of 500 inwoners.
Pier. Maar men zegt, Jan, dat die bloot-
voeters en trekmutsen, die belofte van zuiver
heid en armoede deden, nog al prachtige en
kostelijke gebouwen bezitten, en daarbij nog
al goedvoorziene geldkofïers hebben
Jan. Dat gaat alle berekening te bo
ven, Pier. Niemand geraakt daar wijs uit.
De heer Brisson, heeft in Frankaijk gepoogd
hunne fortuinen te schatten met de giften en
erfenissen op te sommen die hun gedaan of
door hun ingepalmd worden, en waaruit men
kan afleiden dat, het roerend fortuin, in
verhouding staat van 10 tot 1.200; en dat in
Frankrijk het roerend fortuin der geestelijke
genootschappen 10 milliard zou bedragen.
Pier.'tls al dat men het hoort
Schamele belovers van armoede
Jan. Ziehier nu, Pier, in welke mate
het fortuin der verschillende orden in twin
tig jaar tijds aangroeide2.675.340 fr.
voor de Assomptionnisten van Parijs54
millioen voor de broeders der christelijke
leering.
Pier. Die kerels hebben voorwaar
maar eene zonderlinge manier van de leering
te verspreiden, van Christus, die geen steen
en had om zijn fioofd te laten op rusten.
Jan. 6 millioen voor de Jezuieten.
Pier. En Jezus, die deze soort van scha-
chelaars uit zijn tempel dreef!
Jan. 4 millioen voor de Marianisten
10 millio.n voor de Maristen; 3 millioen
voor de Salexianen en 2 millioen voor de
Trappisten.
Pier. Moesten al die millioenijes die
daar zoo in de brandkassen van die scherre-
weg's liggen te beschimmelen, bijeengebracht
worden, welk schoon pensioen zou men niet
kunnen verschaffen aan arme, schamele afge
sloofde werklieden, die hun leven hebben
doorgebracht in arbeid, kommer en bezorgd
heid voor hun huishouden en dan nog geen
cent te boven geraken om hen bij het uitbla
zen van den laatsten adem, voor hunnen
kroost achter te latenterwijl die dikke,
vette luiaards zonder werken in luiheid,
vadsigheid en overdaad een leven vol genuch-
ten leiden, zonder kommer of onrust, en
dan nog de milliarden in hunne kasten op
stapelen op den hoop toe
Jan. Men spreekt van Gods rechtvaar
digheid, maar men zou er op die manier
beginnen aan te twijfelen, niet waar Pier?
Pier. Ik geloof er geen zier meer van
Jan. Nu, Pier, het wordt tijd dat wij
scheiden bij u toekomende ontmoeting zal
ik u eenige woorden reppen over de houding
van onze katholieke Regeering tegenover die
arme milliardairs.
De Vlieg En of ik er wederom zal bij
zijn
Alfons de Ligouri is een der grootste hei
ligen voor het pastoorsvolkje, want de deug-
zame man schreef in zijnen tijd een handboek
voor biechtvaders, waarin een zeer groot
aantal van de onzedelijkste en ontuchtigste
vragen in voorkomen, die door onze kerk
vaders en andere vaders aan moeders, jonge
dochters en jeugdige meisjes moeten en
mogen gesteld worden.
Sommige dier vragen zijn zelf zoo onzede
lijk dat een oude coc.., bij de lezing ervan
door de grond zou zinken van schaamte, eene
die nochtans in geen klein gerucht zou
verschieten en niet licht rood zou worden.
Voor dien hoogst onzedelijken praat werd
de zeer vrome Alfons heilig verklaard.
Verscheidene kadodders Renkin, Carton,
Pil, De groote en andere nuliteiten, tot zelfs
boerken van Brussel huilden en tierden, om
hooren en zien te doen vergaan, dat de hei
lige Ligouri, Alfons pour les dames,
S. V. P. nooit zoo iets geschreven had en dat
de vertaler, zekere Grasstnann een afschu
welijke falsaris was.
Ja maar praten zijn geen oorden, zegde
de heer Lucien Anspach, leeraar aan de
hoogeschool van Brussel, en om de kadodders
te overtuigen van de propere theorie van
hunnen heiligen Sant, kocht hij zich een la-
tijnsch boekwerkje aan van Fonsken, de
vuile pater, en gaf er eene fransche vertaling
van.
"HET WEEKBLAD"
fl ft 1gBi