VAN IJPEREN EN HET ARRONDISSEMENT. Politiek, Nieuws-, Handels- en Annoncenblad. Orgaan der Liberale verbintenis van Yper en het Arrondissement. EENDRACHT MAAKT MACHT. Ze\entiencle jaar. Zaterdag 16n Mei 1903. Nummer 20. De mirakels van Lourdes! Koophandel en Godsdienst. Slokoppen. Gehoord en gezien. Een heilige Sant. Abonnementsprijs voorop betaalbaar 3.00 fr. per jaar voor den buiten. 2.50 fr. voor stad. Per 6 maanden 1 fr. 50. Per 3 maanden 1 fr. Annoncen: 15 cent ftr drukregel. Rechterlijke eerherstellingen: 1 fr. per regel. Akkoord per jaar of per maand. 5 centiemen per nummer. Afzonderlijke nummers voor artikels, enz. 4 fr. per 100 Alle berichten van verkoopingen of andere bekendmakingen ten bureele dezer gedrukt worden eens gratis ingelijfd. De annoncen voor België, ter uitzondering der beide Vlaanderen, als- Stede die voor het buitenland worden ontvangen door den Office de Publicité, Magdalenastraat, Brussel. Men wordt verzocht alle hoegenaamde artikels uiterlijk tegen Vrijdag middag vrij ttn onderteekend toe te zenden. Artikelen ongeteekend of personnaliteiten bevattende worden niet opgenomen. In deze tijden van ongeloovigheid is men nog weinig genegen om geloof te hechten aan mirakels en nochtans- er gebeuren er somwijlen nog. Over eenige dagen verliet een trein bedevaarders de statie van Luik ter bestemming van Lourdes. Ineenen wagon, uitgestrekt op eene matras, lag er een zieke die zijne genezing bij de lieve Madona giDg afsmeeken. Te Jeumont aangekomen beginnen de douaniers hun onderzoek en O! mirakel, de vvöl der matras was veranderd in 24 kilos tabak, waarbij nog sigaren, koffie, kanten, enz. Hunne goddeloosheid voortzettende, be gonnen de tolbeambten de bedevaarders en pastoors af te tasten en nieuw mirakel, O. L. V, had in den broek van een dezer laatste eene groote hoeveelheid tabak en sigaren verborgen. Om hunne reis te kunnen voortzetten, moest de bestuurder van de bedevaart eene borgsom van 1200 fr.storten. Dijnsdag in oenen trein komende uit Char leroi hadden de douaniers het gedacht op gevat eens nauwkeurig het wagon-hospitaal te onderzoeken en alles, zelfs het brood te peilen. Nogmaals mirakel! De brooden, waarvan men de kruim uitgehaald had, waren opge vuld met koffie. Er was er omtrent 100 kilos. Op bedreiging van den trein in beslag te nemen, betaalde eene godvruchtige dame de rechten beloopende tot de som van 1400 fr. De katholieke pers heeft vergeten over deze mirakels te spreken. En zeggen dat er nog menschen zijn die aan geene mirakels geloovenHoe is 't mo gelijk?! Dit gebeurt te Parijs. Maar de klerikale zeden zijn nagenoeg overal dezelfde. De fei ten verdienen dus ook bij ons in acht geno men te wsrden. De aardsbischop van Parijs verleent de aanbeveling van zijn hoog patroonschap aan de - Naamlooze Maatschappij van den Broe derlijken Bond voor Nijverheid en Koophan del Het jaarboek dier Maatschappij wordt verkocht bij Lecoffre, handelaar in god vruchtige boeken. Onder den titel staat het H. Hart van Jezus, omringd van vlammen. Van de eerste regels ontwaard men het doel Koopen is niet, zooals men het zou den- ken, eene onverschillige daad. De kooper, die als leverancier een vijand der kerk kiest, begaat niet slechts ééne kwade daad hij begaat er twee. Hij helpt mede eenen boosaardigen rijk te maken, wiens fortuin een wapen zal wezen tegen ons geloof. «Hij ruineert den kristen neringdoener en ontneemt aan de katholieke zaak eenen milden verdediger. Gaat dus naar de klerikale winkels; nooit naar andere, op straf van zonde en verdoe menis: 'tis het zesde gebod der H. Kerk. En verder: De katholiek weet waaraan hij zijn ge- weten blootstelt, met niet te onderzoeken wat zijne leveranciers waard zijn. Zijn de suikerij, de kaneel, de peperkoek niet katholiek, verbod ze te koopen,wat de hoedanigheid der koopwaar betreft, daarmee hebt gij u niet te bekreunen. Maar, zegt het jaarboek, hoe zal men de goddeloozen onderscheiden, van degenen die getrouw blijven aan het H. Evangelie? Het middel is uiterst eenvoudig: men heeft eene lijst opgemaakt, een soort van wegwijzer der katholieke handelaars en zoo ook, eene uitsluitings- of boycotteeringslijst van de goddeloozen. Om nog zekerder het doel te bereiken, hebben de katijolieke handelears zich in een gilde vereenigd. En bij die gilde wordt een bureel gevoegd voor het plaatsen van god vruchtige bedienden. Die bedienden moeten stipt beloven in de bestaande vakvereeni- gingen te treden en hun best te doen om er eene nuttige rol te spelen. 't Is te zeggen dat het mouchards zullen wezen, die men overal bij de hand zal heb ben en die gelast zullen zijn met aan de kwe zelaars de goddelooze neeringdoeners aan te duiden. Ziedaar, wat in de hoofdstad van Frankrijk omgaat, onder het hoog patroon schap van den handelaars-bisschop, zijn Emi nentie-kardinaal Richard Dat er overal broodroovers bestaan is genoeg gekend. Maar voor wat de inrich ting betreft, hebben de onze bij de Parijze- naars niets meer te leeren. Wij weten allen dat het Parijsch systeem hier sedert jaren in voege en op een verbeterden voet is ingericht. De Moniteur van de kloosterorden heeft zondag 26 april eene Woestachtige saucissen-lange lijst afgekondigd van kerkfa brieken die Staatsmanna ontvangen hebben. Die subsidiën beliepen tot het mooi som- meken van 140 duizend 612 frank en 10 c. Er gaan bijna geene weken voorbjj of het Moniteurken kondigt eene ellenlange lijst af van subsidiën, die om de eene of de andere aan de koolbranders zijn toegeworpen. Het zwart goedje zal wel het middel vinden om ver het grootste deel binnen te palmen der 30,000,000 nieuwe lasten op den alcool, en intusschen mogen de kleine, eenvoudige staatsbedienden op de kom bijten en wachten in der eeuwigheid naar eenen welverdienden en rechtmatigen opslag van hunne jaar wedde. Alles dus voor de zwarte raven, niets voor de nuttige, kleine bedienden van den Staat. 'T is oprecht schandalig 1 Pier. Ah, Jan, daar zijt gij. Ik zit met ongeduld op u te wachten om het vervolg van uw verhaal over het kloostergoedje te vernemen. Jan. Wij zullen nu eens praten over ons laudeken, Pier. Pier. Goed, maar ik zou u eerst willen vragen, Jan, waarom men al die onuitgenoo- digde gasten hier binnen laat Jan. Omdat Belgie een gastvrij land is, voor gasten die in den smaak van 't mi nisterie vallen, wel te verstaan, en omdat in Belgie de volstrekte vrijheid van vereeni- ging bestaat, 't Is dank aan dit laatste voor deel dat de kloosters zich hier in Belgie zoo buitengewoon snel uitbreiden. Pier. Hoeveel kloosters en kloosterlin gen zijn er hier, in Belgie Jan. Volgens M. Crombes dagteekent de laatste optelling van 1890. Pier. Dus, van over 13 jaar? Jan. Zooals gij zegt. Pier. De getallen die gij mij gaat opge ven mogen dus verdubbeld worden Jan. Of verdriedubbeld, sedert de inval der fransche vuiligheid. Pier. Ik luister naar uwe getallen vol gens de optelling van 1890. Jan. In 1846 hadden wij 137 mannen kloosters met 2.051 kloosterlingenin 90 waren er 229 kloosters met 4.775 klooster lingen. Pier. In de vrouwenkloosters Jan. In 1846 waren er 642 vrouwen kloosters, met 9.917 kloosterlingenin 1890 warener 1.546meteene bevolking van 25.823 trekmutsen. Pier. Hoeveel maakt dat dan te samen? Jan. Als men die getallen te samen telt, waren er in 1846 in Belgie 779 kloosters met 11 968 kloosterlingen, en in 1890 had dén wij 1.775 kloosters met 50.098 bloot- voeters en trekmutsen, of eene vermeerdering van 151 per honderd. Pier. Zij vermenigvuldigen nog rapper dan de kakkerlaks Jan. 't Is nog niet al, PierVolgens de bevestiging van zekeren statiestieker, M. Yves Guyot, waren er 37,648 van die kak kerlaks, kort voor den zwarten inval, niet medegerekend. Pier. Wel, wel, wel! Wat neemt hun getal schrikkelijk toe Jan. - De heer Julien Warnant, zoon, ad- vokaat te Luik, heeft in eene zeer belangrijke brochuur bewezen dat de bevolking van Bel gie met een derde is aangegroeid terwijl het getal kloosterlingen verdriedubbeld is. Pier. Waar moet dat eindigen. Jan. In Frankrijk is er volgens M. War nant, 1 kloosterling op 245 inwoners, in Italië 1 op 172, en 1/4 per vierkante kilometer. Pier. Zij worden dus ook per vierkante meter uitgerekend, net gelijk de weegluizen? Jan. Zooals M. Furnémont met reden deed opmerken in de Kamer. Pier. En hoeveel inwoners zijn er hier per kloosterling Jan. Te Leuven is een kloosterling op 29 inwoners; te Namen, 1 op 33 inwoners; te Luik 1 op 158; te Hoei 1 op 190 inwoners. Pier. Er zal algauw 1 kloosterling per vrouw zijn Jan. Dit deed zekeren heer Callewaert ook opmerken in de Kamer. Pier. Er zijn zeker meer kloosterlin gen dan onderwijzers. Jan. Zeker: er is gewoonlijk maar 1 onderwijzer op 400 of 500 inwoners. Pier. Maar men zegt, Jan, dat die bloot- voeters en trekmutsen, die belofte van zuiver heid en armoede deden, nog al prachtige en kostelijke gebouwen bezitten, en daarbij nog al goedvoorziene geldkofïers hebben Jan. Dat gaat alle berekening te bo ven, Pier. Niemand geraakt daar wijs uit. De heer Brisson, heeft in Frankaijk gepoogd hunne fortuinen te schatten met de giften en erfenissen op te sommen die hun gedaan of door hun ingepalmd worden, en waaruit men kan afleiden dat, het roerend fortuin, in verhouding staat van 10 tot 1.200; en dat in Frankrijk het roerend fortuin der geestelijke genootschappen 10 milliard zou bedragen. Pier.'tls al dat men het hoort Schamele belovers van armoede Jan. Ziehier nu, Pier, in welke mate het fortuin der verschillende orden in twin tig jaar tijds aangroeide2.675.340 fr. voor de Assomptionnisten van Parijs54 millioen voor de broeders der christelijke leering. Pier. Die kerels hebben voorwaar maar eene zonderlinge manier van de leering te verspreiden, van Christus, die geen steen en had om zijn fioofd te laten op rusten. Jan. 6 millioen voor de Jezuieten. Pier. En Jezus, die deze soort van scha- chelaars uit zijn tempel dreef! Jan. 4 millioen voor de Marianisten 10 millio.n voor de Maristen; 3 millioen voor de Salexianen en 2 millioen voor de Trappisten. Pier. Moesten al die millioenijes die daar zoo in de brandkassen van die scherre- weg's liggen te beschimmelen, bijeengebracht worden, welk schoon pensioen zou men niet kunnen verschaffen aan arme, schamele afge sloofde werklieden, die hun leven hebben doorgebracht in arbeid, kommer en bezorgd heid voor hun huishouden en dan nog geen cent te boven geraken om hen bij het uitbla zen van den laatsten adem, voor hunnen kroost achter te latenterwijl die dikke, vette luiaards zonder werken in luiheid, vadsigheid en overdaad een leven vol genuch- ten leiden, zonder kommer of onrust, en dan nog de milliarden in hunne kasten op stapelen op den hoop toe Jan. Men spreekt van Gods rechtvaar digheid, maar men zou er op die manier beginnen aan te twijfelen, niet waar Pier? Pier. Ik geloof er geen zier meer van Jan. Nu, Pier, het wordt tijd dat wij scheiden bij u toekomende ontmoeting zal ik u eenige woorden reppen over de houding van onze katholieke Regeering tegenover die arme milliardairs. De Vlieg En of ik er wederom zal bij zijn Alfons de Ligouri is een der grootste hei ligen voor het pastoorsvolkje, want de deug- zame man schreef in zijnen tijd een handboek voor biechtvaders, waarin een zeer groot aantal van de onzedelijkste en ontuchtigste vragen in voorkomen, die door onze kerk vaders en andere vaders aan moeders, jonge dochters en jeugdige meisjes moeten en mogen gesteld worden. Sommige dier vragen zijn zelf zoo onzede lijk dat een oude coc.., bij de lezing ervan door de grond zou zinken van schaamte, eene die nochtans in geen klein gerucht zou verschieten en niet licht rood zou worden. Voor dien hoogst onzedelijken praat werd de zeer vrome Alfons heilig verklaard. Verscheidene kadodders Renkin, Carton, Pil, De groote en andere nuliteiten, tot zelfs boerken van Brussel huilden en tierden, om hooren en zien te doen vergaan, dat de hei lige Ligouri, Alfons pour les dames, S. V. P. nooit zoo iets geschreven had en dat de vertaler, zekere Grasstnann een afschu welijke falsaris was. Ja maar praten zijn geen oorden, zegde de heer Lucien Anspach, leeraar aan de hoogeschool van Brussel, en om de kadodders te overtuigen van de propere theorie van hunnen heiligen Sant, kocht hij zich een la- tijnsch boekwerkje aan van Fonsken, de vuile pater, en gaf er eene fransche vertaling van. "HET WEEKBLAD" fl ft 1gBi

HISTORISCHE KRANTEN

Het weekblad van Ijperen (1886-1906) | 1903 | | pagina 1