Liberalen, opgelet Bloedig Drama. Stadswerken. De Vlaamsche Ster. Feestkalander. Want, den mensch hebben zij vernederd tot slaaf. Zij moesten in den tempel Gods vrede, broederlijkheid en liefde prediken. Zij zijn verdoold in de politiek, in heng- stenkeuringen, geitenbonden; zij zijn koop man geworden, bankier, woekeraar, ja zelfs herbergier en slijter van sterke dran ken in hunne Tappen en Gilden zielhonden voor 't leger, stoker, brouwer, handelaar in vetten, enz., enz. Zij zijn alles geworden, uitgenomen die naars des Heeren en navolgers van Christus. Zij maken van den preêkstoel een politiek spreekgestoelte en van de religie eenen win kel, gelijk de Pbarizeeërs, welke Christus met eene zweep uit den tempel joeg, omdat zij het huis zijns Vaders outeerden. Arm Vlaanderen Uit Oostende. Sedert eenige da gen werden alle burgers, die gegarneerde kamers verhuren, verwittigd dat zij voor taan, zooals de hotelhouders, patent moeten betalen. Br werd zelfs niet op geslapen, want er werd hun dadelijk een patentbrief aangeboden met verzoek dezen binnen de 24 uren in te vullen. Een onzer klerikale bladen had dit te baat genomen om aan de belanghebbenden te doen verstaan dat dit het werk was van ons libe raal gemeentebestuur. M. Van Graefschepe heeft in vorm van ordemotie, tegen de klerikale leugen gepro testeerd en verklaard dat het niet het ge meentebestuur, maar wel de katholieke minister De Smet de Naeyer is die, op aan vraag van den niet minder katholieken heer Stracké, deze taksen heeft opgelegd. M. Stracké bekent dit en zegt gehandeld te hebben in hoedanigheid van voorzitter van den Bond der Hotelhouders. Het gedrag van het klerikaal blad in kwestie werd algemeen gelaakt om zijne jezuïetische leugens 1 Een man die zijne vrouw en zijne schoonmoeder wil dooden, te Roncq Aanhouding van den moordenaar. In de wijk Pied-de-Boeuf, te Roncq, had maandag een bloedig drama plaats. August Taghon, van Aeltre, trouwde met Margaretha Bonte van Gheluwe, dienstmeid, als deze slechts 16 en 5 maanden oud was en op het punt moeder te worden. Oneenigheid heerschte weldra in het gezin en de jeugdige echtgenoote, dikwijls door haren man mishandeld, verliet de echtelijke woning zes maanden na het huwelijk. Eenige dagen later hernam zij het gemeen zaam leven met Taghon, doch 't was slechts voor drie maanden. De vrouw keerde nog maals bij hare moeder weder en werkte voor hen. Vóór drie weken gelukte Taghon er in zijne echtgenoot terug bij zich te doen komen, doch drie dagen nadien verliet de onglukige hem voor de derde maal. Nu besloot Taghon zich te wreken. Hij kocht een revolver. Vóór acht dagen wacht te hij zijne vrouw gewapend af als zij van den arbeid weerkeerde, doch zij werd door iemand daarvan verwittigt. Langs een om weg bereikte zij de woning harer ouders. Nauwelijks was zij echter binnen, of haar man verscheen er ook, gewapend met zijn revolver. Een jongeling belette Taghon bin nen te gaan. Margaretha vluchte in een na burig huis. Haar man verwijderde zich, zwerend dat hij zijne vrouw dooden zou. Maandagavond, rond 9 en half uren, ont moette Taghon zijne vrouw met hare moe der in de herberg l'Ancien Pied-de-Boeuf Hij naderde zijne vrouw en vraagde dat zij bij hem terug komen zou. Zij weigarde. Taghon haalde zijn revolver te voorschijn en loste twee schoten op zijne arme echtgenoote. Deze werd in volle borst getroffen en verborg zich in eenen hoek der herberg on der eene naaimachien. Taghon schoot nog maals in hare richting, zonder haar ditmaal te treffen. De broeder van het slachtoffer wierp zich op den moordenaar. Zich omwendend, loste Taghon nog schoten op zijne schoonmoeder, Mev. Bonte, die door twee kogels werd ge troffen, aan den nek en in de rechterzijde. De dader kon vluchten. Een dokter, besta- tigde dat de toestand der twee vrouwen zeer gevaarlijk is, vooral degene van Margareta, die hare vreeselijke wonden zeer waarschijn lijk niet zal overleven. Taghon werd later door twee agenten aan gehouden en naar de permanencie geleid. Wacht niet de lijsten te onderzoe ken en te zien of uwe rechten ge waarborgd zijn. Vergeet niet dat er hoogdringend heid bestaat en dat al de reclamaties moeten gedaan worden vergezeld met de bewijsstukken vóór den 31D October, 't is te zeggen vóór het einde der toekomende maand. De lijsten zijn ter uwer beschik king gesteld, waar gij ze kunt raad plegen in de herberg het Zilveren Hoofd Rijselstraat; in de herberg Cour de Bruxelles Dimudestraat in de herberg de CasinoStatie straat. Ten bureele der liberale Associatie, Seminariestraat De brand die verleden week in onze Hallen ontstond, leidt ons aan, volgende aanmer kingen te doen: Eenieder heeft kunnen bemerken dat sinds de katholieken de stad besturen men steeds aan het dak onzer Hallen werkt. Dat dit zich in geheelen slechten staat bevindt zul len wij niet betwisten. Zelfs betreuren wij diep dat reeds eenige schilderijen der zaal Pauwels door het water erg beschadigd zijn geweest. Maar waarom ook zoo te werk gegaan? Voor eenige jaren werd er eene schatting gedaan, de vernieuwing van het dak onzer Hallen voor doel hebbende. Jammer, dat er. zooals heden nog, geen geld was. En nochtans moest de Staat voor 1/3 en de Provincie ook voor 1/3 in de .on kosten van de vernieuwing voorzien. En weet ge wat die allerbeste bestuurders doen? Alle jaren betalen zij ongeveer duizend frank voor herstellingen aan het dak der Hallen, herstellingen die ten slotte tot weinig kunnen strekken (Een gat stoppen, om een ander te maken, zegt men in Yper). En zoo verliest de (stad alle recht op de toelage van Staat en Provincie. Wat zegt gij, beste lezers van zulke goede bestuurders Met het geld dat zij sinds tien jaren voor het - lappen van het dak betaald hebben, en de tusschenkomst voor 1/3 van Staat en Provincie zouden wij nu het dak onzer Hallen geheel vernieuwd gehad hebben. N. Het bestuur dezer maatschappij heeft in vergadering van 8 dezer hare datums vast gesteld der 4 te geven vertooningen, als volgt iste Yertooning Zondag 6 November. 2e 18 December. 3e 22 Januari. 4® "26 februari Als naar gewoonte zal het bestuur niets verwaarloozen om de vertooningen aantrek kelijk te maken. Bij eenige dagen zal er een lid zich met de inschrijvingslijst ten huizen begeven. Indien er soms personen zouden vergeten zijn, men kan inschrijven bij M. K. De- weerdt, Rijselstraat, 59. Poperinghe, den 3 September 1904. Overwegingen na een sermoen. Slechte boeken en slechte gazetten, zie daar het onderwerp van het vermaard tra- ditionneel sermoen dat de priesters aan hunne geduldigde toehoorders een of tweemaal 's jaars opdisschen. Wacht u wel, beminde christenen, geu- zegazetten of slechte boeken te bezitten en nog meer van dezelfde te lezenhet is in de armen des duivels loopen roepen zij met hevigheid uit hunnen kansel. Schuimbek kend van geveinsde gramschap halen zij eenige vermaarde slechte schrijvers aan den wrok in het hart spreken zij den ge- doemden naam van J. -J. Rousseau uit en het is alsof hunne oogen venijnige vuurpijlen schieten, wanneer de onsterfelijke Voltaire op hunne heilige lippen komt.... Als die door den heiligen geest ingeblazene lieden na een half uurtje donderen naar het altaar terug- keeren, hebben zij aan hunne onwetende kudde, ik twijfel dat zulke flauwe praat bij een verstandig en onderwezen man een goed onthaal ontmoetegeleerd, dat slechte dagbladen niet katholiek gezind zijn; dat J. Jacques en Voltaire de ware spruiten van satan zijn: Verderflijke werktuigen in satans handen. Beminde lezer en lezeres, telkens die ge wijde heeren zulk sermoentje afspinnen be driegen zij u schandelijk, wane het is hun niet onbekend, dat de Emüe van J. J. Rousseau zelfs door ons katholiek staatsbe stuur als een voornaam pedagogisch werk beschouwd wordt. Maar zij spreken tot u als laffe dwingelangen; zij willen J. Jacques, Voltaire en hunne leerlingen besmeuren met de walgende modder, waarin zij langzamer hand verzinken. Ja! Voltaire heeft hun pro ces gemaakt, zij kunnen hunne onschuld niet bewijzen, omdat zij zich waarlijk plichtig gevoelen; zij trachten Voltaire zedelijk te dooden om dezelfde redens, die den stoffe- lijken dood van Jesus van Nazareth ver rechtvaardigen Volgens de letterkunde verstaat men door slechte schrijvers of mislukte werken die gene, die zonder eenige gegronde reden al de taalwetten overschrijden ofwel te boertig en in eene ongepaste taal sommige onder werpen behandelen, geene school is van zulke gebrekkingen zuiver; echter welke vermp- tele kriticus zou Voltaire of J. Jacques on der die kategorie durven rangschikken. Men moet fanatieke priester zijn om de stoutheid te hebben iemand den titel van slechten schrijver te verleenen, omdat hij nieuwe stelsels vooruitzet en verdedigt. Ik als vrij denker beken graag dat Chateaubriand, de hartstochtelijke Frangois Coppée, de onver moeibare Schuepman, drie fijne pennen zijn en alhoewel de beginselen, die zij verdedi gen in strijd zijn met mijne wijsgeerige over tuigingen, vind ik niettemin veel smaak in hunne roemvolle werken. Maar niet min deftig en bemerkenswaardig zijn de werken van Diderot, den ernstigen J. Jacques, den diepdenkenden Voltaire en menige andere vermaarde schrijvers zooals den geestdrifti- gen Conscience, de twee gezusters Loveling, die allen tot den luimigen Toni Berhman toe, verbannen worden. Waarom mogen de menschen hunne ziens wijze elkander niet mededeelen? Is de we reld geen uitgestrekt huisgezin, en moeten wij niet als zusters en broeders leven? Wel 1 wanneer éen onzer broeders of zusters an dere gedachten uitdrukt dan de onze ofwel anders over eene zaak oordeelt dan wij, moeten wij hem of haar verstooten, verwij deren? Neen, zekerlijk neenik zou niet durven veronderstellen.dat iemand zoo hard vochtig zij? Indien broeder of zuster dooien, zullen wij redeneeren om de verlorene scha pen weder op den waren weg te brengen zoo zij ons kunnen overtuigen, duidelijk be wijzen dat hetgene zij staande houden meer aanneembaar, wezenlijker is dan onze stel ling, zullen wij zonder koppigheid hunnen wijzen raad volgen. In dat grootsche huis gezin: de wereld, betaamt het ons, redelijke schepselen Gods, malkander op dezelfde manier te verstaan. Wat meer is, indien wij ons door het blinde en wreede fanatismus laten geleiden, indien wij alle schrijvers, die met onze denk wijze tegenstrijdig zijn, zouden verfoeien, hunne werken onmeedoogendlijk vernieti gen, alle vooruitgang ware gansch onmoge lijk; altijd met dezelfde ge .achten bezield zijnde zouden wij onophoudelijk in een zelfde sfeer zweven. Vergeet niet beste lezers en lezeressen, dat de lezing tot de ziel is gelijk de spijzen tot het lichaam, zooals in de spij zen moet er ook verscheidenheid in de lezing bestaan. Lezeres en lezer, kent gij wel het oneindig goed, dat de school van Voltaire op deze aarde heeft gesticht? hebt gij ooit de welda den gekend, waarmede die onverschrokkene menschen vrienden onze voorouders beladen hebben en waarvan wij heden nog genieten. Weest toch dan erkentelijk jegens uwe wel doeners, jegens mannen die hunne vrijheid hun leven opgeofferd hebben om aan dé menschen hunne rechten te leeren kennen opdat zij ze kunnen terug eischen, ja i plaats van |Voltaire en zijne leerlingen te misprijzen, te vervloeken zoudt gij moeten de rechtzinnigste gevoelens van erkentenis ten hunnen opzichte koesteren, ja I ze veree ren. Want waarlijk is het aan Voltaire j Jacques, Diderot en de andere zoogenoemde slechte schrijvers dat wij de meeste onzer kostbare rechten te danken hebben; daar zij tot het volk gesproken hebben, dat lijdende volk, dat sinds eeuwen onder een hatelijk juk gebukt ging, jahet is onder den invloed der werken van Voltaire en J. Jacques, dat de Parijzenaars het eerst de zware ketting hebben losgebroken, die hen te lang gekluis terd hieldIk hoor u verontwaardigd uit roepen: Voltaire 1 de akelige opstoker der Fransche omwenteling, de priesters ge dood of verbannen, de gruwelijke moor- derijen. 01 ik weet, beste lezeres en lezer welk afschuwelijk tafereel der - Revolutie men u in onze schitterende kloosters en scho len voorgesteld heeft; maar ik daag die fiere leermeesteressen en leeraars uit, mij te be wijzen, dat de Fransche omwenteling de moeder niet is onzer grondwettelijke vrijhe den vrijheid van godsdienst, van drukpeis, van vereeniging (Droit de l'homme 1793), heeft de omwenteling niet de gelijkheid van al de inwoners van bet rijk uitgeroepen en een menigtal misbruiken doen verdwijnen Wat de priesters betreft, zij waren de ver drukkers des volks, ware bloedzuigers van den werkman, die eerder slaaf dan vrijman was; jal de geestelijkheid moest zich aan dergelijke straf verwachten; want die wind zaait oogst tempeesten en het volk had nog den wreeden Richelieu en den listigen Ma- zarin noch de Inquisitie niet veigeten. De moorderijen zijn vooral te wijten aan de groote onwetendheid en toorn van degene, die ze gepleegd hebbenechter hoe bloedig zij ook geweest zijn kunnen zij nog niet op wegen tegen de afgryzelijke plundering van Beziërs waar bijna 60.000 menschen, (man nen, vrouwen en kinders op eenen nacht gedood werden op aandringen van Paus In nocent III) en tegen meer andere monster achtige slachtingen van dergelijken aard zooals de uitroeiing der bewoners van Abbi, der Hussieten enz. Verder beste lezeres en lezer, zoo gij u een zuiver denkbeeld wilt vormen over den toestand van Frankrijk en Europa in het algemeen vóór de Fransche omwenteling, wendt u zonder aarzelen tot La Révolution Franqaise door Oarnot. Laat mij toe nog een woordje te reppen over een anderen slechten schrijver ik bedoel den welgekenden Zola. Zola had voor doel de processtukken van ons geslacht onder de oogen der menigte te brengen ten einde aan de menschen te too- nen, met welken moed de damen van liefde moeten bezield zijn om altijd in de nabijheid der zedelijke en stoffelijke rampen te zijn, die het menschdom gedurig teisteren hij heeft willen den roman tot de opbeuring des volks doen dienen, met de kwalen der maat schappij zoo nauwkeurig mogelijk bloot te leggen. Heeft hij zijn doelwit bereikt Ja en neen; eenige zijner werken moeten als ware meesterstukken beschouwd worden, zooals La Faute de iAbbé Mouret met zijne boeiende beschrijving van bijna de twee hon derd bladz. De laatste romans laten meer te wenschen vooral door de losheid der rede nen. Nochtans moeten wij aan Gesar geven wat Cesar toekomt en hem geenszins den steen werpen, vooral de geestelijkheid moet zwijgen want Pot-Bouille kan de dia- conalen, die den priester tot leidsman dienen in het H. Sacrament der biecht niet evena ren. Het ware echter den wensch des schrij vers te buitengaan door de boeken der school van Zola in handen van minderjarigen te laten, daar deze nog de karaktersterkte niet bezitten om aan de besmetting door het voorbeeld te weerstaanmaar het is aan u ouders, dat de heilige plicht opgelegd is over uw dierbaar kroost te waken. Gheus. 18 Sept. Mariakerke bij Gent, snelkoersen 2000 m. 15, 12, 8. Handicap 6000 m. 30, 20, 15. 19 Sept. Namur (St. Servais), snelkoersen, 1—-ig» c O ei «lign J

HISTORISCHE KRANTEN

Het weekblad van Ijperen (1886-1906) | 1904 | | pagina 2