VAN IJPEREN EN HET ARRONDISSEMENT. Politiek, Nieuws- Handels- en Annoncenblad. Liberalen, opgelet Achttiende jaar. Zaterdag 1 October 1904 Nummer 40. BEIUOHT. Hoe men de waarheid verdraait Het vrijdenkers congres te Rome. Gedachten van een Haspegouwsch Boerken. ■mu - r Abennementsprijf voorop betaalbaar 3.00 fip. per jaar voor dea buiten. 2.50 fr. voor gtad. Per 6 maanden 1 fr. 50 Per 3 maanden 1 fr. Annoncen: 15 cent drukregel. Rechterlijke eerherstellingen1 fr. per regel. Akkoord per jaar of per maand. 5 centiemen per nummer Afzonderlijke nummers voor artikels, enz. 4 fr. per 100 AHe berichten van verkoopingen of andere bekendmakingen ten bureele dezer gedrukt worden eens gratis ingelijfd. De annoncen voor België, ter uitzondering der beide Vlaanderen, als- gtfde die voor het buitenland worden ontvangen door den Office de Publtcité, Magdalenastraat, Brussel. Men wordt verzocht allo hu'genaamde artikels uiterlijk tegen Vrijdag middag vrij aienderteekend toe te zenden. Artikelen ongeteekend of personnaliteiten bevattende worden niet opgenomen. Ongeteekende artikels aan de re dactie van het Weekblad gezonden worden niet opgenomen. De redactie. Wacht niet de lijsten te (Onderzoe ken en te zien of uwe rechten ge waarborgd zijn. Vergeet niet dat er hoogdringend heid bestaat en dat al de reclamaties moeten gedaan worden vergezeld met de bewijsstukken vóór den 31n October, 't is te zeggen vóór het einde der toekoemende maand. De lijsten zijn ter uwer beschik king gesteld, waar gij ze kunt raad plegen in de herberg het Zilveren Hoofd, Rijselstraat in de herberg Cour de Bruxelles, Dixmudestraat in de herberg de Casino, Statie straat. Ten bureele der liberale Associatie, Seminariestraat In zijn nummer van 25 September 11. boft bet Journal d'Ypres met de overwinningen door de bisschoppe lijke colleges op den laatsten prijs kamp tusschen de gestichten van middelbaar onderwijs behaald. Daar het godvruchtig orgaan der papen vergeet ons te zeggen hoe die zegepralen der tikkenhanen bevoch ten worden, meenen wij dat het noodig is, tot stichting onzer lezers, daaromtrent eenige ophelderingen te geven, Luidens de bestaande onderrich tingen, die met strengheid in de athe neums en de gemeentelijke colleges toegepast worden, zijn deze gestichten verplicht aide leerlingen der aange duide klassen naar den prijskamp te zenden. Men zal licht begrijpen dat aldus nog al kaf onder het koren valt, want al de. leerlingen eener klas zjjn op verre na niet van gelijke sterktein talrijke gevallen zelfs, bevinden zich de zwakken in meer derheid en het zijn vooral deze welke de meeste zorgen eischen van wege de leeraars die hunne zending behar tigen. De ofïiciëele gestichten worden dus, zooals wij reeds zegden, genood zaakt hunne goede even als hunne slechte leerlingen op den prijskamp aan te bieden. Voor de papenscholen is het gansch anders gesteld. De geestelijke leer aars kiezen de vlugste, de knapste leerlingen hunner klassen uit om ze aan de proeven te onderwerpen. Wij zullen er zelfs bijvoegen dat die leer lingen van hunne prille jaren uitge kipt worden, want sedert onze onder pastoortjes vrijen voet hebben in onze lagere scholen, is een hunner grootste bekommernissen, de wel be gaafde kinderen uit die klassen te trekken, om ze in hunne eigene ge stichten te steken. Deze leerlingen worden dan met voorliefde bezorgd men heeft ze gestadig in 't oog, men geeft hun bijzondere oefeningen en lessen, in een woord, men behandelt ze als de uitgelezen planten eener broeikas Is nu het tijdstip der wed strijden gekomen, dan wordt, tus schen deze reeds wel ofgerichte leer lingen, eene keuze gedaan en enkel de beste worden naar den prijskamp gezonden. Men denke dus niet dat de papencolleges eene geheele klas naar die proeve sturen neen, het zijn enkel leerlingen waarmede zij bijna zeker zijn te gelukken welke zij voor stellen, en hebben zij geene dergelijke sujecten, dan onthouden zij zich en... blijven te huis. Men moet het bekennen, in zulke omstandigheden is, voor wat de uit slagen der prijs kampen betreft, eene vergelijking tusschen de officiëele gestichten en de pastoorsscholen niet alleen onmogelijk maar zelfs onrecht vaardig want de gronden der waar deering zijn gansch verschillend. De zoogezegde overwinningen der geestelijke colleges zijn dus enkel oogverblinding voor de onnoozele kwezelaarsvoor wie de zaak dieper inziet, zijn zij zelfs eene snoode be driegerij om kortzichtige huisvaders om den tuin te leiden. Wij zullen desnoods later door cijfers toonen dat, ook in dit geval, de papen het volk appelen voor ci troenen willen verkoopen en dat de algemeene uitslagen van den prijs kamp alleszins de degelijkheid der ofïiciëele gestichten benijpen. Het congres der vrijdenkers, te Rome in gericht, heeft niets in zich dat van aard kan zijn den paus eenigzins te verontrusten, zegt het - Journal dYpres Te verontrusten, neen, zoo ver zijn wij nog niet; maar dat het ons toegelaten zij te gelooven, dat de onfaalbare met geen goed oog heeft neêrge- zien op een congres van dien aard, waar niet min dan 4000 manifestanten aan deel namen! Dat men het ons ook niet ten kwa de duide te durven zeggen, dat deze openba ring voor vrije gedachte, Da de houding van hen Pransch bestuur tegenover het vati- kaan, het hoofd der heilige kerk niet kan onverschillig laten! Daartegen opkomen ware den paus voor een domoor uitgeven, of ronduit bekennen dat hij zich weinig om de zieltjes der stervelingen bekreunt, het geen geen enkel katholiek, en wij ook niet, zouden durven doen. De gevolgtrekking, welke ieder mensch die eon weinig redeneert uit deze beweging kan opmaken, is dat de strijd voor ontvoog ding der gedachten overal toeneemt, en het volk zich meer en meer tracht los te maken uit de banden der onwetendheid waaronder de kerk het gebukt houdt. Sinds eeuwen scheen het, dat men de hei lige stad slechts naderen kon om er, in goede kristene, en eerbied, en hulde, en offers aan de voeten van den heiligen vader te gaan neêrleggen, en aldus zijne gunsten te win nen. Nu neemt de vrije gedachte den weg naar Rome. om er de slachtoffers van den vooruitgang als Galilée te gaan wreken Nu reiken vrije mannen uit den vreemde, de hand aan hunne Italiaansche broeders, die meer un wij nog, en ten allen tijde, over de aanspraak der kerk op al wat verstands ontwikkeling betreft, hebben te lijden ge had. Zegt u dat niet, heeren katholieken, dat uwe winkel, waarvan de paus de opperbaas is, een weinig schipbreuk lijdt? En als gij soms hoort dat het geloof om zeep gaat, (en gij zelf ziet het genoeg zonder het te willen zien) zegt u dat dan nog niet dat men te Rome niet zoo gerust moet zijn als gij het ons zoudt willen doen verstaan Gij hebt gelijk te zwijgen, want wie be kent verklaart zich overwonnen, en wij verwachten ons niet aan zooveel jopenhar- tigheid van uwentwege 1 Als men sommige katholieke gazetten leest moet men ze dikwijls van verontwaardiging in den vuilbak stoppen, omdat ze toch zoo vele leugens weten te verkoopen en omdat ze maar alle middelen gebruiken om het volk op den doolweg t-e brengen, om het volk afkeer in te boezemen van de liberale partij. Al ben ik maar een boer, toch heb ik zoo menigmaal reeds bijzonder tijdens de kie zingen in die bladen, de leugenachtige, verleidende taal kunnen hooren, die zij ge bruiken om het katholiek gouvernement macht en kracht bij te zetten, opdat het ONS BELGIE nog lange, lange jaren onder den duim zou kunnen houden, en het zou kunnen berooven van zoo menige nuttige hervormingen die aan onze wetten zouden moeten toegebracht worden. Mijn hooi is ingeschuurd, mijn koren is nog niet rijp, ik vind nu juist den tijd om over die zaken eens ronduit mijn gedacht op 't papier te brengen. Waarover zal ik gaan schrijven?... Och Heere! ik heb zooveel te vertellen, dat ik niet weet waarmee begin nen. Ach ik denk juist aan onzen Bertus die al over 't jaar in de kazerne steekt, en waar hij nog wel tweemaal zoolang zal moeten verblijven. Spreken we dan maar eerst eens over onzen Bertus, 'k wil zeggen over de soldaterijOp eenen anderen keer, als mij weer eens wat tijd overschiet zal ik over iets anders schrijven. Niemand gedwongen soldaat heb ik de katholieken van over vele jaren nu nog altijd in hunne meetingen en in hunne dag- en weekbladen hooren schreeuwen en tieren De loting afgeschaft wilden zij de eenvoudige landlieden wijsmaken En wat zien wij nu? Wel, in Gods naam, nu zien wij dat de lotiag nog immer bestaat gelijk vroeger, en dat de jongeling welke een slecht nummer trekt, indien hij werkman, boer of kleine burger is, naar de kazerne kan trek ken, net gelijk eertijds. Niemand gedwongen soldaat! De loting afgeschaft zijn dus ijdele, ronkende woor den welke feitelijk niet verwezenlijkt wor den. 't Zijn holklinkende woorden, door de klerikalen gebruikt om vóór of tijdens kie zingen het volk te misleiden. Allo, klerikale kopstukken, gaat morgen eens naar de kazerne, doet de trompetten schallen en roept de soldaten in eene buiten gewone algemeene vergadering. Wanneer het gansche leger zich daar voor u bevindt, roept dan eens met luider stemme: In naam van de wet, niemand gedwongen soldaat; wie wil mag dus den ransel wegwerpen en naar huis trekken! Hoeveel meent ge dat er nog zouden blijven? Geen tien, misschien geen vijf per honderd! Waarom? Omdat het kazerneleven totaal moet veranderd, beterin- gericht worden! Nooit zullen de katholieken dit bewerkt krijgen, omdat zij enkel trach ten den werkman, boer en kleine burger in den uniform le steken. Zij zijn 1e hoogmoe dig, die kerels, om hunne zonen naast den armen arbeider in t gelid te laten marchee- ren Zij zeggen in hun eigen: Halte-la! wij zijn rijk, wij geven 1600 fr., wij willen niet dat onze kinderen met nederige daglooners, met boeren en kleine burgers zouden gelijk gesteld worden O die klerikale gelijkheid I De liberalen kunnen en zullen eene betere oplossing geven aan de legêrkwestie. Deze partij staat den persoonlijken dienstplicht voor. Zij zegt zoo: iedereen heeft er belang bij dat België onafhankelijk blijve! Iedereen heeft voor plicht zijn vaderland te verdedi gen! Iedereen moet dus de wapens leeren hanteeren, om ze desnoods te kunnen gebrui ken, en daarom: Iedereen naar de kazerne Ja, de liberalen willen dat rijk en arm voor 's lands verdediging optrekke en be oogen daardoor de verbetering van het sol datenleven. Zij willen nog dat de diensttijd merkelijk verkort worde. In Holland duurt het kazer neleven acht maanden. Nergens staat ge schreven, nooit heeft iemand bewezen dat de Belg dommer is dan de Hollander. Waarom zou men dan in België op 8 maanden ook niet den soldaat kunnen vormen? Waarom 3 en 4 jaren gebruiken, wanneer men het op minder dan één jaar kan gedaan krijgen Als rijk en arm op denzelfden voet zullen staan, als het edele heertje naast den arbei der zich in het gelid zal bevinden, wanneer de nobele springer zich naast het volkskind zal scharen, dan zal er wel gezorgd worden dat het leven in de kazerne verbeterd en dat de diensttijd verkort worde. 't Is zoo dat de persoonlijke dienstplicht onvermijdelijk verbetering van het soldaten leven moet na zich slepen. Daarom werklieden, boeren en burgers, mtm HET WEEKBLAD .i, m a atugn. tö o. I?2aA". "SCYQïA.

HISTORISCHE KRANTEN

Het weekblad van Ijperen (1886-1906) | 1904 | | pagina 1