VAN IJP1REN EN HET ARRONDISSEMENT. Politiek, Nieuws-, Handels- en Annoncenblad. BERICHT. Achttiende jaar. Zaterdag 12 November 1904 Nummer 46. Bericht. Men is verzocht van heden af alle briefwisse lingen en aankondigingen rechtstreeks naar het bu reel van het weekblad te zenden, Rijselstraat n° 59, ten laatste Donderdag na middag. Ongeteekende artikels worden niet opgenomen. DE GASKWESTIE. De groote Liberale Betooging te Brussel. STADSNIEUWS. Abonnementsprijs voorop betaalbaar 8.00 fr. per jaar voor de® buiten. 2.50 fr. voor stad. Per 6 maanden 1 fr. 50. Per 3 maanden 1 fr. Annoncen: 15 cent |«r drukregel. Rechterlijke eerherstellingen: 1 fr. per regel. Akkoord per jaar of per maand. 5 centiemen per nummer. Afzonderlijke nummers voor artikels, enz. 4 fr. per 100 AM© berichten van verkoopingen of andere bekendmakingen ten bureel© dezer gedrukt worden eens gratis ingelijfd. De annoncen voor België, ter uitzondering der beide Vlaanderen, als- üde die voor het buitenland worden ontvangen door den Office de Publicité, Magdalenastraat, Brussel, Men wordt verzocht alle hoegenaamde artikels uiterlijk tegen Vrijdag middag vri; m enderteekend toe te zenden. Artikelen ongeteekend of personnaliteiten bevattende worden niet opgenomen. 11Alwie een abonnement neemt voor gansch het jaar 1905, ontvangt het blad kosteloos van den dag der in schrijving tot nieuwjaar. Ons artikel van over een paar we ken schijnt getroffen te hebben. De beide organen der klerikale partij hebben er verledene week elk een artikel aan gewijd: twee toonbeel den van domheid en kwade trouw. Ze halen ten eerste de zaak op van de 9000 fr. belastingen waarover wij gewaagden, en disschen daar omtrent weer op hetgeen R. Colaert op de laatste vergadering van den gemeenteraad uit zijn botten gesla gen heeft. We hebben daar reeds op geantwoord, en zullen ons de moeite niet meer doen te herbalen noch te ontwikkelen hetgeen wij reeds zeer dnidelijk daaromtrent geschreven hebben. Maar er is ergor. Met een aan doenlijke eenstemm igheid willen het Nieuwsblad en het Journal d'Ypres ons doen zeggen dat er zou sprake zijn van omkooperij van den ge meenteraad door den heer deken De Brouwer, 't Ware belachelijk als 't niet vooral hatelijk ware. Sedert wanneer is 't de gewoonte in de klerikale partij, zulke diensten met geld te beloonen. Daar immers dient de bisschoppelijke schatkist niet voor. Het is hun genoeg te schermen met beloften, en, wat per soonlijk den heer deken betreft, heeft bij dan niet een onuitputbaren voor- ra-ad afladen te zijner beschikking De beide klerikale bladen willen °p de lefjlijkste wijze ons eene grove gemeen'heid ten laste leggen die we met hebben bedreven, en wij behou den ons voor, die vuilga.zettiers te toonen dat we zulke aantijging niet ongestraft laten voorbijgaan. Wij herhalen het, geld heeft de heer De Brouwer niet noodig te ge ven om het stelsel van zijn frère te doen doorgaan. Maar wat het stelsel zal kosten, Yperlingen, zult ge ge waar zijn 't volgende jaar. De heer Valcke biedt gas aan aan 12 centie men, de heeren Debrouwer en Des- clée aan 15 centiemen. Het verschil van 3 centiemen is precies de bron waaruit het fooitje van 9000 frank zal vloeien voor onze verbraste stadskist. Gij zult aardig staan kijken op 't einde van eiken trimester, als ge bij 't ontvangen van uw gasreke- ning zult uitcijferen, wat een ver schil van 20 per cent op uwe kosten zal uitmaken. Maar dat geeft niets aan onze ba zen. Wij bespreken den toestand en zij lachen ons uit. Meer nog, ze schel den ons, en belasteren ons. Wij zul len eens zien of zij dat spelletje wel zoo ongedeerd mogen spelen als ze het zich inbeelden. Ze zouden beter doen het voorstel De Brouwer eens open weg uit te leggen, en aan de openbare discussie te onderwerpen zooals 't met andere vraagstukken door den band gebeurt. Dan zou er geen sprake meer zijn van de wegmoffeling der gaskwestie waarvan we nogmaals die heeren beschuldigen. De dag van 6 November 1904 is een dag die in galden letters in de geschiedenis van het belgische Liberalismus zal prijken! Prachtig, heerlijk geuzen weerzooals men het niet beter hadde kunnen wenschen voor eenen novemberdag. Van af 8 1/2 ure 's morgends brengen in al de statiën van Brussel, de gewone en een aantal bijzondere treinen stroomen vreem delingen aan, die uit alle steden en dorpen uit Vlaanderen en het WaleDland opgekomen zijn om deel te nemen aan de grootsche be tooging op touw gezet door het verbond der Liberale Jonge Wachten, om den uitslag te vieren der kiezingen van 29 Mei 11., om de nieuwgekozenen hulde te brengen en om aan de heeren papen te toonen dat het volk zucht naar vrijheid en dat het liberalismus ver is van rijp te zijn om begraven te wor den, maar integendeel als een dreigend spook, sterk en machtig vóór hen oprijst. Langs alle kanten komen talrijke groepen met blauwe vaandels aangestapt, voorafge gaan van muzieken onder het spelen van medeslepende pas-redoublés of onder het zingen vau geuzenliederen, om hunne plaats te nemen voor den optocht. Aan de Noordstatie wordt de ordedienst verzekerd door de politie van St-Joost, on der de bev-elen van burgemeester Prick. Deze verzekert ons dat de kierikalen op hunne beurt eene tegen-manifestatie zouden willen beleggen in de hoofdstadDus eene uitda ging?.... Och arme! Welk een stoet, en wat al volk!... Rond 10 uren zien de Zennelaan en aanpalende straten zwart van betoogers. Biauw, 't is al blauw wat ge ziet, overal. De liberale partij was dood? Wie zondag den optocht gezien heeft lunjeugdig, hoe krach tiger dan ooit zij die Geuzenpartij nog is, zal het nimmer vergeten. 35,000 A 40,000 betoo gers. Ja grootsch en indrukwekkend was de liberale betooging. Wanneer men de liberale partij als dood en begraven beschouwde, zooals de socia listen en katholieken over eenige jaren schreven, zullen zij thans moeten bekennen, dat ze zich nooit levender, krachtiger en ge zonder heeft voorgedaan als Zondag in de Brusselsche straten. De stoet stelde zich in beweging juist om 11 uren en om 1 u. 50 was het einde nog aan de de Brouckereplaats niet aangekomen. Wij hebben geteld dat 40 reien van 8 man per minuut defileerden maakt dus VOOR 1 UUR50 HET RONDE GETAL VAN 35 a 40,000 LIBERA.LE BETOOGERS Al de liberale representanten, al onze hoofdmannen gaan aan het hoofd hunner liberale kringen en in alle rangen heerscht de grootste geestdrift. Aan het hoofd Terwijl de stoet op de Zennelaan gevormd wordt zien wij burgemeester De Mot, ver gezeld van hoofdcommissaris Bourgeois, in open rijtuig de vorming van den stoet en de regeling van den politiedienst, voorbeeldig ingericht, in oogenschouw nemen, onder het bestuur van commissaris M. Ledoux. De namen noemen van al die oude, goede liberale strijders, die aan het hoofd stapten der groepen van ieder arrondissement, zou ons te ver leiden, zeggen wij alleenlijk dat allen op hunnen post waren en dat er nie mand ontbrak. Dit leger getemperde en krachtvolle strij ders zullen in 1906 bewijzen dat het kleri kale bestuur geleefd heeft. Wanneer eenvoudige jonge liberale wach ten zoo'n leger moedige mannen in de hoofd stad kunnen vereenigen bewijst dit ten over vloede dat in gansch het land een nieuw geuzenbloed door de aderen vloeit. Aan zoo'n HERLEVING hadden de kle rikale dompers zich niet verwacht en den 6n November zal voortaan dagteekenen in het liberale verjongde leven. DB MEETING in de zaal St-Michiel werd schier stormen- der hand ingenomen ondanks de goed geno- mene voorzorgen. De geestdrift die er heersebt, toen de li berale hoofdmannen het spreekverhoog be klimmen gaat alle gedacht te boven. Nemen beurtelings het woord: M. Devèze, voorzitter der Jonge Wachten. HH. Féron, Goblet d'Alviella, Lambiotte, Persoons, Masson, Buyl, Verschueren en Janson. M. Devèze overhandigt een adres namens de betoogers. Onder het zingen van het ongediert der papen en aanhoudende toejuichingen, wordt de zitting geheven. 's Avonds om 6 uren had het banket plaats in de Groote Harmonie. 600 dischgenooten nemen er plaats, en talrijke redevoeringen en heildronken, op de herleving van het liberalisme in Belgie, werden luidruchtig door eene begeesterde menigte begroet. En zoo eindigde een der heerlijkste dagen voor het liberale volk. Uit de Klokke Roeland Ziehier hoe Mijnheer Planquaert de ka tholieken en hunnen godsdienst beoordeeld en veroordeeld Hoe wilt men dat men geloove dat de christene godsdienst een godsdienst is van waarheid, als men hoort hoe zij in den stoel der waarheid hun evenaaste lasteren, beliegen, vuil maken Dat het een godsdient is van rechtvaar digheid als wij aan het doodsbed onzer tan ten en nichten moeten waken om niet onterfd te worden in de uur des doods; als we honderde oude menschen in een klooster zien gaan met eenige duizende franks zonder dat de familie er ooit een cent van wederziet Dai het een godsdienst is van liefde als men ziet met welke wraakzucht sommige geestelijken bezield zijn; boe zij broodrooven en er een helsch genoegen in vinden hunne tegenstrevers te ruïneerenals men ziet lijk in het huidig geval hoe een prins der kerk, hoe een bisschop, deze van Gent, als een... ('k zal 't hier maarniet noemen) zit te loeren en geduldig doch aanhoudend den oogenblik zit af te spieden om zijnen vijand, een zijner priesters en een zijner deftigste priesters, wonden toe te brengen, die gevoelig, pijnlijk, martelend zijn -> Is het dan te verwonderen dat de godsdienst, dat de kerk in ach ting daait In de stad Gent gaan (dit hoorde ik uit eene betrouwbare bron, vau een gentschen priester) nog 5 per honderd der man nen met Paaschen te kommunie en dit vijf per honderd vertegenwoor digt het zesde gedeelte der katho lieke kiezers. De vijf zesden der katholieken van Gent zelve houden hunnen paaschen niet Het Nieitwsbladje zegt, dat wij al ons poèr hebben verschoten in ons antwoord op ar moede en alrnoes en het slaat de bal mis och arme 1 Onze reserve is wat grooter dan het bladje denkt en tot bewijs. Even als het aan al de mannen van zijnen boord eigenaardig is, tracht het gazetje de kwestie te verdraaienmaar wij kennen die streken en zullen er ons niet bij latau vangen. Het beweert, dat wij zouden gezegd hebben dat er geen almoezen noodig zijn en het genoeg ware het verplichtend kostelijk on derwijs interichten. Zulke interpretatie noemen wij booze dwaasheid niemand anders dan het Frutje, zal zulks tegen ons schrijven hebben opgemaakt, maar als wij staande houden dat het verplichtend koste loos onderwijs veel zou bijdragen tot het bestrijden der ellende waarvan in de meeste gevallen de onwetendheid de oorzaak is, denken wij niet tegen de weldadigheid op te komen Zeggen dat iemand die geleerdheid bezit en eene goede opvoeding ontving zich beter tegen gebrek zal weten te vrijwaren HET WEEKBLAD DE REDACTIE. .mriSSSS» CKS' HjggiT' iht—üüïïn <è-Qh'Q «rüBrrTr-.

HISTORISCHE KRANTEN

Het weekblad van Ijperen (1886-1906) | 1904 | | pagina 1